Penulis: Jason Saul
Tahun: 2011
Penerbit: Jossey-Bass, San francisco, CA, USA.
Muka Surat: 231
Social
Innovation, Inc mengisytiharkan era baru di mana
keuntungan syarikat menyebabkan perubahan sosial. Syarikat-syarikat terkemuka
dunia seperti GE, Wellpoint, Travelers dan Walmart sedang melakukan
transformasi tanggungjawab sosial kepada inovasi sosial dan membuat revolusi
dalam cara gaya kita berfikir berkenaan peranan bisnes dalam masyarakat.
Kejayaan strategi ini adalah menghasilkan
sesuatu yang belum pernah berlaku sebelum ini dalam dunia bisnes iaitu
menyelesaikan masalah sosial. Bagi merebut peluang yang sedang berkembang ini,
Jasol Saul, pengasas Mission Measurement menunjukkan bagaimana
syarikat-syarikat hari ini boleh membentuk sebuah strategi bisnes generasi
baru.
Inovasi sosial berbeza daripada falsafah
korporat tradisional dan tanggungjawab sosial dalam empat perkara. Inovasi
sosial adalah 1) reka bentuk baru untuk menghasilkan nilai dalam bisnes, 2)
mempengaruhi perjalanan bisnes untuk menyelesaikan masalah sosial, 3) boleh
diukur dan lestari, dan 4) kerapkali mendedahkan kegagalan pasaran.
Berdasarkan empat tahun kajian dalam strategi
sosial dalam kalangan syarikat korporat Amerika termasuk Kraft, Starbucks dan
Levi Strauss, buku ini mendedahkan lima kejayaan ke arah inovasi sosial iaitu:
- wujudkan dana
melalui perkhidmatan dan produk subpasaran
- memasuki pasaran
baru melalui saluran belakang
- bina ikatan emosi
dengan pelanggan
- kembangkan laluan
baru untuk mencari bakat
- pengaruhi polisi
melalui proses kebalikan melobi
Buku ini lebih cenderung kepada menjadikan
perubahan sosial dalam masyarakat sesuai dengan bisnes, dan sebagai imbalannya,
masih relevan dalam ekonomi baru. Pelbagai kajian kes, idea baru dan bimbingan,
buku ini menunjukkan bagaimana mencipta nilai ekonomi melalui perubahan sosial
yang positif.
No comments:
Post a Comment