Monday, March 23, 2015

Social Innovation, Inc







Penulis: Jason Saul
Tahun: 2011
Penerbit: Jossey-Bass, San francisco, CA, USA.
Muka Surat: 231

Social Innovation, Inc mengisytiharkan era baru di mana keuntungan syarikat menyebabkan perubahan sosial. Syarikat-syarikat terkemuka dunia seperti GE, Wellpoint, Travelers dan Walmart sedang melakukan transformasi tanggungjawab sosial kepada inovasi sosial dan membuat revolusi dalam cara gaya kita berfikir berkenaan peranan bisnes dalam masyarakat.

Kejayaan strategi ini adalah menghasilkan sesuatu yang belum pernah berlaku sebelum ini dalam dunia bisnes iaitu menyelesaikan masalah sosial. Bagi merebut peluang yang sedang berkembang ini, Jasol Saul, pengasas Mission Measurement menunjukkan bagaimana syarikat-syarikat hari ini boleh membentuk sebuah strategi bisnes generasi baru.

Inovasi sosial berbeza daripada falsafah korporat tradisional dan tanggungjawab sosial dalam empat perkara. Inovasi sosial adalah 1) reka bentuk baru untuk menghasilkan nilai dalam bisnes, 2) mempengaruhi perjalanan bisnes untuk menyelesaikan masalah sosial, 3) boleh diukur dan lestari, dan 4) kerapkali mendedahkan kegagalan pasaran.

Berdasarkan empat tahun kajian dalam strategi sosial dalam kalangan syarikat korporat Amerika termasuk Kraft, Starbucks dan Levi Strauss, buku ini mendedahkan lima kejayaan ke arah inovasi sosial iaitu:

- wujudkan dana melalui perkhidmatan dan produk subpasaran
- memasuki pasaran baru melalui saluran belakang
- bina ikatan emosi dengan pelanggan
- kembangkan laluan baru untuk mencari bakat
- pengaruhi polisi melalui proses kebalikan melobi

Buku ini lebih cenderung kepada menjadikan perubahan sosial dalam masyarakat sesuai dengan bisnes, dan sebagai imbalannya, masih relevan dalam ekonomi baru. Pelbagai kajian kes, idea baru dan bimbingan, buku ini menunjukkan bagaimana mencipta nilai ekonomi melalui perubahan sosial yang positif.



No comments:

Post a Comment