Saaya Harada tiba-tiba menjadi perhatian
kerana mendapat 9A dalam Sijil Pelajaran Malaysia 2014. Kebanyakan akhbar
menyiarkan kejayaan itu pada muka hadapan. Kemampuan Harada menajdi perhatian
kerana beliau merupakan seorang pelajar Jepun yang bersekolah di sekolah aliran
kebangsaan.
Kejayaan Harada juga menjadi sejarah dalam
sistem pendidikan Malaysia dan lebih bersejarah apabila Sekolah Menengah
Kebangsaan Kedawang, Langkawi mencatatkan keputusan SPM paling cemerlang dalam
sejarah penubuhan sekolah tersebut.
Harada mempunyai susur kejayaan bermula dari
UPSR dan PMR.
Beliau datang ke Langkawi kerana mengikut ibu
dan bapa yang membuka perniagaan restoran di pulau itu. Semasa di sekolah
rendah, beliau kurang mahir bahasa Melayu namun ibu dan bapanya telah menyusun
program kecemerlangan akademik sendiri. Beliau dimasukkan ke kelas tuisyen dan
belajar bahasa Melayu sehingga fasih. Di dalam rumah beliau berbahasa Jepun
manakala di luar rumah berbahasa Melayu. Oleh kerana sentiasa bersama
pelajar-pelajar Melayu, akhirnya beliau dapat menguasai bahasa tersebut dengan
baik.
Boleh dikatakan Langkawi menjadi tempat Harada
belajar bahasa Melayu loghat Kedah. Beliau berpendapat bahasa Melayu merupakan
bahasa yang lebih senang dipelajari berbanding bahasa Inggeris.
Sistem pendidikan di Malaysia sudah berubah
seiring dengan kemajuan negara. Kejayaan Harada mendapat 9A merupakan satu
bentuk pengiktirafan kepada sistem pendidikan di Malaysia sama ada di peringkat
rendah atau menengah. Ia juga merupakan satu bentuk keyakinan yang tinggi
terhadap sistem penilaian yang diguna pakai untuk menguji keupayaan pelajar di
negara ini.
Dari sudut yang lain, Harada memberi inspirasi
kepada pelajar-pelajar Melayu di Langkawi untuk berusaha bersungguh-sungguh. Ia
juga menjadi inspirasi kepada pelajar-pelajar asing yang ragu-ragu terhadap
keupayaan sistem pendidikan kebangsaan yang berupaya melahirkan pelajar pintar.
Melihat kembali kejayaan Harada, terdapat tiga
faktor yang menentukan kejayaan beliau. Pertama, sokongan ibu dan bapa beliau
yang sentiasa menggalakkan budaya kecemerlangan. Kesungguhan kedua-dua ibu dan
bapanya menghantar ke kelas tuisyen sudahpun berbaloi. Beliau mendapat
keputusan cemerlang dalam peperiksaan dan menguasai bahasa Melayu dengan baik.
Kedua, perhatian daripada guru. Kejayaan dalam peperiksaan tahunan telah
memberi galakan kepada guru-guru di sekolahnya untuk berusaha memberi tunjuk
ajar yang terbaik kerana beliau merupakan harapan sekolah. Ternyata, perhatian
yang diberikan itu telah mencatat sejarah sekolah. Ketiga, nilai dan budaya
kecemerlangan bangsa Jepun. Orang Jepun terkenal dengan budaya mahu buat yang
terbaik, lalu, nilai ini diterjemahkan melalui sikap dan budaya dalam akademik.
Kejayaan Harada ini tentulah membanggakan masyarakat Jepun sendiri.
Persaingan dalam akademik tidak berlaku hanya
dalam kalangan pelajar Malaysia malah mula menjangkaui pelajar dari luar
negara. Sistem pendidikan yang mengiktiraf kebolehan intelektual pelajar ini
wajar diperkasakan supaya lebih ramai pelajar dari negara luar merasai sendiri
keupayaan pelaksanaan pendidikan di Malaysia. Hal ini secara secara tidak
langsung merupakan kejayaan inisiatif pemerkasaan sekolah aliran kebangsaan
yang telah dilaksanakan sejak beberapa tahun lalu.
No comments:
Post a Comment