1.0 Pengenalan
Kajian ini merupakan kajian tentang masyarakat
Baba Nyonya yang wujud di Malaysia. Kaum peranakan Baba Nyonya sudah wujud di
negara ini sejak 600 tahun lalu dan Melaka merupakan satu-satunya negeri yang
merupakan koloni terbesar masyarakat unik ini bertapak. Fenomena ini berlaku
pada zaman sebelum Kesultanan Melayu Melaka di mana kedatangan rombongan
Laksamana Cheng Ho bersama Puteri Hang Li Po dan para pengiringnya ke Melaka
untuk mengadakan hubungan diplomatik.
Menurut penerangan tradisional, pada 1459,
Raja Cina telah menghantar Puteri Hang Li Po kepada Sultan Melaka sebagai satu
tanda penghargaan kepada penghormatannya. Pengikut-pengikut puteri tinggal di
Bukit Cina pada mulanya dan akhirnya lahirnya Peranakan. Mereka memanggil diri
mereka sebagai "Baba" atau "Peranakan" kerana kebudayaan mereka,
yang berasal daripada warisan tradisi Cina, mempunyai unsur-unsur pengaruh
kebudayaan Melayu.
Sejak beberapa kurun, Peranakan telah
mewujudkan satu budaya yang unik dengan mengekalkan banyak tradisi Cina seperti
meraikan perayaan Tahun Baru Cina, perayaan Tanglung dengan mengikut budaya
tempatan. Pada pertengahan abad ke-20, kebanyakan Peranakan dididik oleh Inggeris,
akibat daripda penjajahan British atas Malaya dan kecenderungan gologan
tersebut mudah menerima budaya baru.
Disebabkan Peranakan mudah menerap budaya Inggeris
dan berpendidikan, kebanyakan jawatan perkhidmatan dipenuhi oleh mereka.
Interaksi antara British dengan mereka menyebabkan mereka memeluk agama
Kristian. Hal ini menyebabkan masyarakat Peranakan menjadi berpengaruh di
Melaka dan Singapura serta mereka lebih dikenali sebagai King’s Chinese (Cina
Raja) kerana mereka lebih taat kepada Mahkota British.
1.1 Latar Belakang Kajian
Masyarakat Baba Nyonya merupakan kaum minoriti
yang dipercayai berasal dari Melaka. Baba Nyonya di Melaka adalah Cina
Peranakan di mana nenek moyang mereka telah datang dan berkahwin dengan orang
tempatan. Kebanyakan mereka yang berasal dari wilayah Hokkien, China telah
berhijrah ke Melaka sejak 600 tahun dulu ketika Melaka terkenal sebagai pusat
perdagangan.
Pada mulanya mereka datang ke Melaka untuk
berdagang dan mencari pekerjaan lalu berkahwin dengan orang tempatan. Anak
lelaki dipanggil Baba dan anak perempuan dipanggil Nyonya. Perkahwinan campur
yang berlaku di antara kaum-kaum Cina dan Melayu adalah punca utama mengapa
generasi-generasi seterusnya memanggil mereka sebagai "Baba".
Baba Nyonya mengamalkan agama-agama
tradisional Cina, menyambut Tahun Baru Cina dan perayaan Tanglung, sambil
mengamalkan adat resam Melayu dan penjajah Barat. Pengaruh Portugis, Belanda,
British, Melayu dan Indonesia meninggalkan kesan dalam budaya Peranakan.
Pakaian masyarakat Baba Nyonya terdiri
daripada baju kebaya (baju panjang dan batik sarung) dan kerongsang. Rekaan
kasut manik tradisional sering memperlihatkan motif bunga Eropah dan warnanya
dipengaruhi oleh tembikar Peranakan dan sarung batik. Mulai 1930-an, kasut manik
menjalani perubahan dengan diberi rekaan moden dan ditambah tumit. Suku
Peranakan di Indonesia ada baju kebaya tersendiri, terutamanya ‘kebaya encim’,
serta mengembangkan corak batik tersendiri yang bermotifkan Cina.
Perkahwinan tradisional Baba Nyonya merupakan
satu majlis yang berlangsung selama 12 hari. Menurut mereka, jika orang yang
sama berkahwin sekali lagi pun, dia tidak akan berpeluang untuk mempunyai upacara
sebegini sekali lagi. Segala urusan mencari jodoh bagi anak perempuan akan
diuruskan oleh ibu bapa dan mereka tidak boleh membantah keputusan orang tua.
Jika seseorang perempuan itu belum berkahwin sebelum usia 20 tahun, mereka akan
dianggap sebagai anak dara tua, mereka juga akan mengalami kesukaran dalam soal
mencari jodoh. Bagi pihak lelaki pula, mereka selalunya akan berkahwin dalam
usia 20 tahun.
Masyarakat Baba Nyonya masih lagi percaya
kepada pawang dan bomoh. Kebiasaannya mereka pergi berjumpa bomoh apabila
seseorang bayi sentiasa menangis dengan tidak henti-henti. Mereka percaya
bahawa anak mereka telah disampuk dengan jin ataupun hantu. Tujuan mereka pergi
berjumpa dengan pawang tersebut untuk meminta tolong menghalau atau membuang
jin atau hantu tersebut daripada mengganggu anak mereka.
Selain itu juga, masyarakat Baba Nyonya juga
percaya akan perubatan tradisional dalam perubatan penyakit. Contohnya dalam
penyakit demam campak atau ‘chicken pox’, masyarakat Baba Nyonya akan berjumpa
dengan bomoh untuk mendapatkan air penawar untuk diminum dan dijadikan air
untuk mandi.
1.2 Objektif Kajian
Objektif kajian ini dilakukan adalah untuk memahami cara
hidup, pakaian, perkahwinan dan
perayaan Baba Nyonya dengan lebih mendalam dan juga supaya budaya
masyarakat Baba Nyonya
diwarisi secara turun-temurun.
1.3 Kepentingan Kajian
Pertamanya, kajian ini dibuat untuk
meningkatkan kesedaran dan kefahaman generasi muda tentang budaya masyarakat
Baba Nyonya. Hal ini disebabkan kebudayaan masyarakat Baba Nyonya semakin
dilupakan. Kajian ini sangat penting kepada generasi baharu Baba Nyonya supaya
tidak melupakan amalan dan pegangan masyarakat Baba Nyonya dahulu yang diambil
daripada masyarakat Melayu. Seterusnya, kajian ini juga dilakukan untuk menjadi
panduan kepada orang ramai untuk memahami keunikan dan perbezaan tentang
kebudayaan masyarakat Baba Nyonya dengan kebudayaan kaum lain di Malaysia. Akhirnya,
maklumat dan hasil kajian ini akan menjadi pengetahuan atau aset yang berguna
kepada orang ramai terutamanya generasi muda. Hal ini dapat menggalakkan
generasi muda untuk menerusi warisan kebudayaan masyarakat Baba Nyonya.
1.4 Limitasi Kajian
Dalam proses
menjalankan kajian ini, beberapa
limitasi kajian yang berkemungkinan berlaku seperti maklumat-maklumat
penyelidikan amat sukar diperolehi
semasa lawatan ke
Muzium Warisan Baba Nyonya
disebabkan sumber-sumber dalam
muzium tersebut adalah
terhad, kurang mendapat kerjasama
daripada responden dan responden
mungkin memberi jawapan
yang tidak jujur.
2.0 Sorotan
Literatur
Kajian literatur memaparkan mengenai
konsep-konsep yang digunakan dalam kajian dan beberapa literatur yang membentuk
latar belakang analisis dan pemahaman. Kepentingan kajian literatur adalah untuk
membuat penyelidikan secara sistematik dan melibatkan pengumpulan bukti yang
boleh digunakan sebagai asas untuk bukti yang menyeluruh. Kajian-kajian lepas
perlu digunakan dalam penyelidikan kerana kajian tersebut dapat menyokong dan
memberi panduan kepada penyelidik untuk membuat penyelidikan. Pada masa yang
sama, penyelidik juga dapat memperbaiki kajian-kajian yang telah dibuat dahulu
mengikut perkembang penyelidikan.
Berikut merupakan kajian-kajian lepas
masyarakat Baba Nyonya dalam beberapa aspek-aspek yang tertentu.
Budaya
Kaum Baba Nyonya amat terkenal dengan pelbagai
masakan asam pedas dan kuih tradisional yang begitu sedap dan menarik di mana
resepinya ada persamaan dengan masakan masyarakat Melayu seperti ondeh-ondeh,
kuih apom balik, cendol dan tapai pulut. Walau bagaimanapun, masakan Baba
adalah masakan campuran masyarakat Cina dan Melayu tetapi masih beridentitikan
masakan Baba. Masakan Nyonya pula lebih kepada daging dan sayur-sayuran.
Masakan Nyonya biasanya pedas dan menggunakan banyak cili. Bagi masyarakat Baba,
penggunaan cili yang banyak di dalam masakan merupakan satu identiti yang
membezakan antara masyarakat Baba dan Cina. Antaranya ayam pongteh, ayam kunyit
cili, masak lemak dan ayam kunyit cili. Di antara masakan Nyonya yang menerima
pengaruh Melayu adalah seperti penggunaan belacan, bauh keras, asam lengkuas
dan serai. Manakala, masakan Nyonya yang mengekalkan tradisi masakan Cina ialah
itik tem (daging itik dimasak dengan sayur asin), selain itu, kuih cang Abu
juga merupakan masakan istimewa bagi masyarakat Baba.
Pakaian
Golongan Nyonya amat sinonim dengan pemakaian
baju kebaya dengan kain sarung. Selain itu, Baba Nyonya juga turut memakai
pakaian kaum Cina. Kaum Nyonya juga mempunyai kasut yang agak unik seperti
kasut manik. Kasut manik ialah alas kaki buatan tangan yang memerlukan
kemahiran dan kesabaran yang tinggi untuk menghasilkannya dari jalinan manik
kaca yang bersigi-segi halus yang dijahit pada kain terpal. Rekaan kasut manik
tradisional sering memperlihatkan motif bunga Eropah dan warnanya dipengaruhi
oleh tembikar peranakan dan sarung batik. Mulai tahun 1930-an, kasut manik
menjalani perubahan dengan diberikan rekaan moden dan ditambahkan tumit.
Tarian
Pada hari tertentu seperti perayaan dan majlis
perkahwinan masyarakat Baba Nyonya akan mempersembahkan tarian seperti Tarian
Singa, Fu Kien Opera dan Dondang Sayang Baba Nyonya
Perkahwinan
Seperti kaum lain, kaum Baba Nyonya juga turut
mempunyai adat resamnya tersendiri. Perkahwinan kaum ini banyak mengikut cara
perkahwinan seperti masyarakat Cina seperti upacara Cheo Thau. Upacara cheo
thau dimulakan di rumah pengantin perempuan terlebih dahulu di mana sam
kai (colok) akan dinaikkan mengadap pintu utama ruang tamu. Seterusnya ibu
bapa pengantin akan memasang lilin merah di atas meja yang disediakan. Cheo
thau merupakan satu upacara penyatuan di antara suami isteri. Upacara ini
dilakukan bagi memberitahu kedua-dua mempelai bahawa mereka akan berkahwin dan
akan menghadapi masyarakat luar tanpa perlindungan daripada keluarga mereka
lagi. Upacara ini dijalankan pada waktu pagi antara tiga hingga empat pagi atau
waktu malam. Dalam pada itu kain yang dilapik atas meja sam kai dikenali
sebagai tok wee. Kain tok wee ini mengandungi pelbagai warna dan
disulam dengan hiasan corak lapan abadi dan juga hiasan yang mewakili
perlanjutan, kemewahan dan pengajaran. Di atas kain sam kai terdapat dua
batang lilin merah. Lilin ini dicorakkan dengan lapan potongan. Manakala pada
bahagian belakangnya pula terdapat mangkuk-mangkuk kecil yang diisikan dengan
kuih “ih” yang berwarna-warni. Kuih ini digelek dengan tangan hingga bulat dan
dimasukan bersama-sama dengan air gula yang telah dimasak. Kuih “ih” ini juga
digunakan oleh pasangan pengantin pada upacara seterusnya.
Dimensi kepercayaan masyarakat Baba Nyonya
masih terpengaruh dengan kepercayaan masyarakat Melayu adalah amat terkesan dan
ia memperlihatkan masih wujud asimilasi dalam masyarakat Baba Nyonya. Keputusan
ini disokong oleh pendapat masyarakat Baba Nyonya yang menyatakan
bahawamasyarakat Baba Nyonya masih lagi percaya kepada pawang dan bomoh.
Kebiasaannya mereka pergi berjumpa bomoh apabila seseorang bayi sentiasa
menangis dengan tidak henti-henti. Mereka percaya bahawa anak mereka telah
disampuk dengan jin ataupun hantu. Tujuan mereka pergi berjumpa dengan pawang
tersebut untuk meminta tolong mereka menghalau atau membuang jin atau hantu
tersebut daripada mengganggu anak mereka. Demikian juga, ibu yang hamil tidak
boleh keluar rumah pada waktu senja. Pada waktu tersebut dikatakan syaitan,
iblis dan hantu mula berkeliaran. Mereka percaya bahawa darah ibu yang
mengandung anak sulung sangat disukai oleh pontianak dan langsuir. Sekiranya
terpaksa juga keluar, ibu tersebut dikehendaki membawa barangan yang diperbuat
daripada besi, antaranya pisau untuk menakutkan hantu. Selain itu juga,
masyarakat Baba Nyonya juga percaya akan perubatan tradisional dalam perubatan
penyakit. Contohnya dalam penyakit demam campak atau ‘chicken pox’, masyarakat
Baba Nyonya akan berjumpa dengan bomoh untuk mendapatkan air penawar untuk
diminum dan dijadikan air untuk mandi.
Kebanyakan masyarakat Baba Nyonya telah
menggunakan peralatan moden dan aktiviti memasak. Hal ini kerana peralatan yang
lebih canggih, mudah, dan cepat telah wujud di pasaran. Teknologi ini adalah
hasil teknologi dari Jepun. Akan tetapi, dapur arang yang digunakan oleh
masyarakat Melayu seketika dahulu masih lagi digunakan oleh masyarakat Baba Nyonya
untuk memanggang ikan serta menyalai makanan-makanan lain. Hal ini kerana rasa
makanan akan berbeza apabila menggunakan peralatan elektrik. Keenakan makanan
tersebut tidak dapat dirasai. Dikatakan bahawa apabila makanan tersebut
dipanggang menggunakan dapur arang, makanan tersebut lebih manis dan lebih
enak.
Hasil kajian telah menunjukkan bahawa
masyarakat Baba Nyonya bukan sahaja menggabungkan warisan budaya Melayu dalam
warisan budaya mereka sendiri, malah mereka mengambil inisiatif menggabungkan
dua budaya menjadi satu budaya yang unik. Sudah jelas, sejak dahulu lagi
masyarakat Baba Nyonya memang terkenal dengan muzik dan lagu-lagu yang juga
digunakan oleh masyarakat Melayu. Pengaruh puisi tradisional Melayu iaitu
pantun begitu popular dalam kalangan masyarakat Baba Nyonya. Hasil penyelidikan
telah menggambarkan masyarakat Baba Nyonya telah melatari kehidupan mereka
dengan budaya Melayu terutamanya Dondang Sayang yang dilagukan dalam
upacara-upacara yang tertentu sahaja dan ketika diperlukan. Bagi generasi
baharu kini, muzik yang berunsurkan tradisional seperti pantun atau keroncong
yang popular dalam kalangan masyarakat Baba Nyonya seketika dahulu kini telah
berkurangan mendapat tempat di hati mereka kerana pelbagai muzik moden telah
mempengaruhi generasi kini.
Mereka lebih gemar masakan seperti rendang,
lemak cili api, masak lemak, tumis dan sambal. Penggunaan serai, daun pandan,
dan santan kelapa kerap digunakan dalam sajian seharian mereka sama seperti
masyarakat Melayu menggunakan bahan tersebut dalam masakan seharian. Kebanyakan
responden menyatakan mereka lebih gemar masakan seperti gulai kari, sambal,
tumis dan masak lemak. Bahan yang digunakan untuk memasak, mereka menggunakan
lesung batu untuk menumbuk bahan-bahan tersebut. Ini adalah salah satu warisan
budaya Melayu. didapati bahawa apabila menggunakan lesung batu untuk menumbuk
bahan masakan, ini akan menghasilkan satu aroma masakan Melayu tradisional dan
keenakan masakan tersebut terserlah. Ada juga yang menggemari kuih-kuih
tradisional Melayu seperti dodol, bahulu dan cendol resepi Melayu. Mereka
sendiri akan membuat dodol untuk majlis perayaan. Keadaan ini telah
memperlihatkan bahawa pengaruh makanan dan masakan tradisi Melayu masih tetap
utuh dalam masyarakat Baba Nyonya walaupun sekukuh dan seteguh dahulu, namun
pengaruh ini masih memainkan peranan penting dalam kehidupan masyarakat Baba Nyonya
kini.
Antara permainan yang biasa dimainkan oleh
kanak-kanak masyarakat Baba Nyonya seperti layang-layang, batu seremban,
tintin, permainan getah dan congkak. Hal ini kerana kebanyakan mereka tinggal
di perkampungan Melayu. Oleh itulah anak-anak mereka berkawan dan bermain
permainan Melayu. Malah bukan itu sahaja, mereka juga dihantar oleh keluarga
mereka ke sekolah kebangsaan. Dari situlah mereka mengenali permainan tradisi
Melayu dan bermain bersama-sama dengan kawan-kawan Melayu.
3.0 Metodologi
Bahagian ini akan membincang tentang reka
bentuk kajian, kerangka konsep, populasi dan sampel kajian, instrumen kajian
serta analisis data.
3.1 Reka Bentuk Kajian
Reka bentuk kajian ialah pelan tindakan yang
memperlihat secara terperinci bagaimana sesuatu kajian itu dilaksanakan. Reka
bentuk kajian berfungsi sebagai panduan dalam membantu penyelidik untuk
mengumpul, membuat analisis dan tafsiran daripada kajian yang dilaksanakan.
Untuk membolehkan penyelidik membuat inferens berkenaan pemboleh ubah yang dikaji,
reka bentuk kajian juga menjadi modelnya. Reka bentuk kajian telah dibahagikan
kepada dua jenis iaitu reka bentuk kuantitatif dan reka bentuk kualitatif.
Kajian ini merupakan kajian yang melibatkan reka bentuk kualitatif iaitu kaedah
etnografi dan sejarah. Bagi reka bentuk kuantitatif pula, kajian ini telah
menggunakan kaedah tinjauan.
Kaedah etnografi merupakan satu kajian yang
mengkaji dan menghurai ciri-ciri budaya dan kehidupan sesuatu kumpulan atau
komuniti. Ciri-ciri kaedah ini ialah melakukan penyiasatan terhadap tema-tema
budaya yang berasaskan antropologi budaya. Kajian terhadap tingkah laku,
kepercayaan dan bahasa yang diamalkan dalam sesuatu kumpulan telah dilakukan.
Selain itu, huraian tema-tema dan interpretasi dalam konteks kumpulan juga
dijalankan.
Dalam kajian ini, kajian sejarah juga
digunakan. Kajian ini adalah satu kajian yang menjalankan kajian terhadap rekod
dan penulisan lampau secara sistematik dengan mengumpul, menilai, mengesah dan
sintesiskan fakta untuk menghubung kait dengan peristiwa kini atau akan datang.
Kajian tinjauan merupakan kajian bukan
berbentuk eksperimen yang paling popular digunakan. Kajian ini dilaksanakan ke
atas sampel dalam sesuatu populasi. Sampel yang dipilih mestilah mempunyai
ciri-ciri populasi yang ingin diselidik supaya maklumat yang didapat melalui
kajian berkenaan boleh memberi kenyataan dan gambaran umum tentang keseluruhan
populasi yang dikaji.
3.2 Kerangka Konsep (Model Kajian)
Untuk memberi penjelasan tentang perhubungan
antara pemboleh ubah dengan pemboleh ubah yang dikaji, satu model telah
dicadangkan. Model ini dirangka dan dibentuk berasaskan budaya masyarakat Baba Nyonya.
Kajian tindak balas responden dalam tahap pemahaman budaya masyarakat Baba Nyonya
didahului dengan mengenal pasti ciri-ciri demografi.
Ciri-ciri demografi yang dikaji adalah seperti
jantina, umur, tempat tinggal, kedudukan anak dalam keluarga dan pekerjaan. Ciri-ciri
demografi ini dapat mempengaruhi tindak balas responden terhadap tahap
pemahaman tentang budaya masyarakat Baba Nyonya. Pemboleh ubah yang dikaji
ialah jawapan responden terhadap pengetahuan tentang budaya masyarakat Baba Nyonya.
3.3 Sampel Kajian
Populasi adalah kumpulan sasaran penyelidik,
di mana penyelidik berminat untuk mendapatkan maklumat dan membuat rumusan
terhadap orang yang dikenal pasti sebagai responden. Dalam kajian ini, 30 orang
responden yang berumur kurang daripada 36 tahun di Melaka.
Sampel merupakan satu kumpulan responden yang
dipilih daripada satu populasi. Contohnya, sekumpulan orang yang berada di
kawasan Durian Tunggal.
Dalam kajian ini, kajian tinjauan telah
digunakan. Kajian ini merupakan kajian yang mengkaji populasi dengan memilih
sampel yang dipilih daripada sesuatu populasi untuk menemui kejadian, agihan
dan perhubungan antara pemboleh ubah sosial dan psikologi. Kajian ini mereka
bentuk instrumen untuk mengumpul data melalui soal selidik atau temubual.
Kajian ini dapat memberi kadar respon yang tinggi.
3.4 Instrumen Kajian
Instrumen ialah alat yang digunakan untuk
memungut data dalam satu kajian. Terdapat dua jenis instrumen iaitu instrumen
kajian kuantitatif dan instrumen kajian kualitatif. Dalam kajian ini, hanya
satu instrumen kajian telah digunakan iaitu instrumen kajian kuantitatif.
Dalam instrumen kajian kuantitatif ini, soal
selidik telah digunakan. Soal selidik yang digunakan dalam kajian ini terdiri
daripada tiga bahagian, iaitu profil (A), pengetahuan tentang budaya masyarakat
Baba Nyonya (B) dan pandangan terhadap
masyarakat Baba Nyonya (C).
4.0 Hasil Kajian
Kenyataan: “Saya memahami sepenuhnya
budaya dan sejarah masyarakat Baba Nyonya”.
Sebanyak empat orang
atau 13% responden tidak setuju dengan penyataan tersebut, sebaliknya 20 orang
atau 67% responden tidak pasti. Lima orang atau 17% responden berpendapat setuju,
manakala seorang atau 3% lagi responden yang berpendapat sangat setuju.
Kenyataan: “Saya pernah ke tempat
kediaman masyarakat Baba Nyonya”.
Sebanyak empat orang
atau 13% responden yang berpendapat sangat tidak setuju dan tiga orang atau 10%
responden yang berpendapat tidak setuju dengan penyataan tersebut. Lapan orang atau 27% responden berpendapat
tidak pasti, 12 orang atau 40% responden berpendapat setuju, manakala tiga
orang atau 10% lagi responden yang berpendapat sangat setuju.
Kenyataan: “Saya pernah menonton
drama yang mengisahkan kehidupan masyarakat Baba Nyonya”.
Sebanyak seorang
atau 3% responden yang berpendapat sangat tidak setuju dan seorang atau 3% lagi
responden yang berpendapat tidak setuju dengan penyataan tersebut. Lima orang
atau 17% responden berpendapat tidak pasti, 17 orang atau 57% responden berpendapat
setuju, manakala enam orang atau 20% lagi responden yang berpendapat sangat
setuju.
Kenyataan: “Saya suka masakan Baba
Nyonya”.
Sebanyak lima orang
atau 17% responden yang berpendapat tidak setuju dengan penyataan tersebut.
Hanya tujuh orang atau 23% responden tidak pasti. Sebaliknya, 13 orang atau 43%
responden setuju, manakala lima orang atau 17% lagi responden yang berpendapat
sangat setuju.
Kenyataan: “Saya berminat untuk mengkaji tradisi Baba Nyonya”.
Sebanyak seorang
atau 3% responden yang berpendapat sangat tidak setuju dan lima orang atau 17%
lagi responden yang berpendapat tidak setuju dengan penyataan tersebut. 14
orang atau 47% responden berpendapat tidak pasti, manakala 10 orang atau 33%
lagi responden yang berpendapat setuju.
Kenyataan: “Saya mempunyai ahli
keluarga atau kawan yang berketurunan Baba Nyonya”.
Sebanyak 12 orang
atau 43% responden yang berpendapat sangat tidak setuju dan lapan orang atau
29% lagi responden yang berpendapat tidak setuju dengan penyataan tersebut.
Hanya empat orang atau 14% responden tidak pasti. Sebaliknya, tiga orang atau
11% responden setuju, manakala tiga orang atau 3% lagi responden yang
berpendapat sangat setuju.
Kenyataan: “Saya pernah menyaksikan cara masyarakat Baba Nyonya
meraikan hari perayaan mereka”.
Sebanyak dua orang
atau 7% responden yang berpendapat sangat tidak setuju dan 11 orang atau 38%
lagi responden yang berpendapat tidak setuju dengan penyataan tersebut, sebaliknya,
sembilan orang atau 31% responden tidak pasti, enam orang atau 21% responden
setuju, manakala dua orang atau 3% lagi responden yang berpendapat sangat
setuju.
Kenyataan: “Saya pernah ada keinginan untuk mengunjungi Muzium Baba
Nyonya di Jalan Tun Tan Cheng Lok, Melaka”.
Sebanyak dua orang
atau 6% responden yang berpendapat sangat tidak setuju dan tiga orang atau 10%
lagi responden yang berpendapat tidak setuju dengan penyataan tersebut, sebaliknya,
enam orang atau 20% responden tidak pasti, 17 orang atau 57% responden setuju, manakala
dua orang atau 7% lagi responden yang berpendapat sangat setuju.
Kenyataan: “Budaya dan adat resam kehidupan masyarakat Baba Nyonya
semakin pupus berikutan perubahan masa”.
Sebanyak dua orang
atau 7% responden yang berpendapat sangat tidak setuju dan tiga orang atau 10%
lagi responden yang berpendapat tidak setuju dengan penyataan tersebut, sebaliknya,
lapan orang atau 27% responden tidak pasti, 13 orang atau 43% responden setuju,
manakala empat orang atau 13% lagi responden yang berpendapat sangat setuju.
Kenyataan: “Budaya masyarakat Baba Nyonya patut dikekalkan untuk
generasi yang akan datang”.
Sebanyak tujuh orang
atau 23% responden yang berpendapat tidak pasti, sembilan orang atau 30%
responden setuju, manakala 14 orang atau 47% lagi responden yang berpendapat
sangat setuju.
5.0 Kesimpulan
Melalui kajian ini, penyelidik dapat
mengetahui tahap pemahaman responden terhadap budaya masyarakat Baba Nyonya
berdasarkan lingkungan umur, jantina, pekerjaan, tempat tinggal dan kedudukan
dalam keluarga. Kebanyakan responden tidak memahami budaya dan sejarah masyarakat
Baba Nyonya dengan sepenuhnya.
Selain itu, hampir separuh responden bersetuju
bahawa budaya dan adat resam kehidupan masyarakat Baba Nyonya semakin pupus
berikutan perubahan masa. Lebih dari 70% responden setuju bahawa budaya
masyarakat Baba Nyonya patut dikekalkan untuk generasi yang akan datang.
Kajian ini telah menyedarkan penyelidik bahawa
kepentingan untuk mengekalkan sesuatu budaya yang penting dan unik dalan satu negara.
Masyarakat dan pihak yang berkaitan harus memberikan kerjasama yang sepenuhnya
untuk memelihara masyarakat Baba Nyonya. Pelbagai usaha boleh dilakukan untuk
mewariskan budaya tersebut seperti membina Muzium Baba Nyonya.
Kajian ini bertujuan untuk memahami budaya
masyarakat Baba Nyonya. Berdasarkan kenyataan-kenyataan dan catatan-catatan
yang dibincangkan, secara umum dapatlah dikatakan bahawa kajian ini telah
memberikan banyak maklumat yang lebih mendalam tentang masyarakat Baba Nyonya
di Melaka. Tidak dapat dinafikan bahawa keunikan masyarakat Baba Nyonya
memainkan peranan yang penting dalam membantu pembangunan bidang pelancongan
Malaysia.
Pendek kata, kita seharusnya menghargai budaya
yang sedia ada dan berusaha untuk memelihara budaya masyarakat Baba Nyonya
supaya generasi yang akan datang berpeluang untuk mengenali masyarakat ini.
Hasil daripada kajian ini akan lebih kukuh dan
bermakna sekiranya disusuli dengan kajian-kajian lanjutan oleh pengkaji-pengkaji
lain. Oleh itu terdapat beberapa cadangan yang boleh dibuat sebagai kajian
lanjutan oleh pengkaji-pengkaji lain yang berminat.
Kajian ini hanya memberikan tumpuan kepada
saiz sampel yang kecil sahaja. Oleh yang demikian penyelidik yang akan datang
disarankan untuk memperbesarkan lagi saiz sampel kajian. Hal ini adalah kerana
apabila saiz sampel yang lebih besar digunakan, maka statistik sampel lebih
mirip dengan parameter populasi yang sebenar. Keputusan kajian juga dapat
mewakili keputusan yang sebenar.
Pemilihan masa yang sesuai untuk mendapatkan
data atau maklumat perlu diberi perhatian. Kesesuaian masa akan menjamin
maklumat yang diberikan adalah lebih jujur. Kejujuran maklum balas membolehkan
penyelidikan menggambarkan situasi yang sebenar.
Maklumat-maklumat amat sukar diperuntukkan
semasa melawat ke Muzium Warisan Baba Nyonya disebabkan sumber-sumber dalam
muzium tersebut adalah terhad. Oleh yang demikian penyelidik yang akan datang
disarankan untuk mendapatkan maklumat-maklumat dari pelbagai sumber seperti
buku rujukan, internet dan sebagainya.
Semoga cadangan yang diutarakan dapat membantu
penyelidikan yang akan datang dijalankan dengan lebih telus. Ketelusan kajian
dapat memberi manfaat kepada kita semua untuk memahami budaya masyarakat Baba Nyonya.
Rujukan
Arbak Othman. (1999). Kamus Bahasa Melayu.
Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Ahmad Razali. (1985). Budaya: Arah satu bangsa.
Dewan Budaya.
Jaafar Sidik et al. (1998). Kemahiran
Hidup Bersepadu. Shah Alam, Selangor: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Jasman Ahmad dan Rosnah Ramli. (1997).
Masyarakat Baba Melaka.
Khoo Kay Kim. (1990). Perpaduan Melaka Abad
Ke-15 dan Masa Kini: Satu Perbandingan. Seminar Sejarah Sempena Perayaan
Melaka Menjelang 600 Tahun: Melaka Perintis Perpaduan Dalam Kepelbagaian Di
Malaysia.
http://hafizahkaab.blogspot.com/2008/07/masyarakat-baba-nyonya-di-melaka_26.html
http://makan2babanyonya.blogspot.com/p/pengenalan.html
http://melakadaily.com/baba-dan-nyonya-di-melaka
http://www.aswara.edu.my/c/document_library/get_file?uuid=c73506da-1456-4a2f-8607
MZ Zainudin, Lim Shiow Ee, Lee Kai Bin, Ng Shi
XiaN, Chin Xiao Fen, Ng Hui Hui
No comments:
Post a Comment