Friday, March 13, 2015

Remaja harapan negara








Anak muda harapan negara dan bangsa. Kita sentiasa menghargai anak-anak sama ada mereka masih lagi kanak-kanak, remaja atau belia. Keluarga besar adalah lumrah masyarakat majmuk Malaysia suatu ketika dulu. Pada tahun 1980, kadar kesuburan jumlah ialah 4.2 berbanding 2.8 pada 2004. Walaupun jumlah ini telah berkurangan lebih daripada separuh, masyarakat Malaysia umumnya masih lagi tinggal dalam keluarga besar. Mereka percaya bahawa bilangan anak yang ramai diharap dapat menjaga ibu bapa apabila usia tua menjelang nanti.

Namun, ramai ibu bapa kini yang tidak begitu fikirkan mengenai keluarga besar. Hanya apabila anak-anak semakin besar, barulah terperasan yang mereka tidak dapat memberikan perhatian sepenuhnya kepada setiap anak.

Dilema yang paling besar kemungkinannya ialah ketidakcukupan perbelanjaan. Bagi yang mempunyai keupayaan kewangan mencukupi, ia tidak menjadi masalah tetapi bagi yang tidak cukup, keluarga besar memberi beban yang bukannya sedikit. Hal ini bermakna kuranglah perbelanjaan bagi setiap kanak-kanak. Baju, kasut dan buku-buku akan dikongsi bersama dari seorang ke seorang adik-beradik.

Masyarakat Malaysia kini sangat beruntung kerana kerajaan telah menyediakan banyak peruntukan untuk mempastikan setiap rakyat mendapat pendidikan yang berkualiti. Dengan jumlah mereka yang berumur 5 hingga 19 tahun menjangkau 8 juta orang, peranan pendidikan dalam memajukan negara adalah sesuatu yang sangat diperhati. Tetapi pendidikan yang berfokuskan kemajuan akademik semata-mata tanpa penglibatan kegiatan kokurikulum adalah satu hal yang wajar dilihat kembali. Kejayaan Nur Amalina Che Bakri mencatat rekod cemerlang 17A1 dalam Sijil pelajaran Malaysia (SPM) 2004 bukanlah kerana keupayaannya menjawab kertas soalan semata-mata malahan kerana keunggulan peribadinya.

Kesungguhan, disiplin dan tekad yang membara di samping pembinaan karakter menjadikan dirinya boleh digambarkan sebagai “towering personality” sepertimana yang dinyatakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi dan sentiasa diulang-ulang tanpa jemu di dalam ucapannya.

Menyertai 50 pertandingan sayembara puisi dan lagu, syarahan, pidato, bercerita, kuiz, melukis, menggubah, bersajak dan sebagainya adalah contoh aktiviti luar kelas yang telah membentuk peribadi Nur Amalina untuk melakar kejayaan manis dalam hidupnya.

Bagi keluarga yang mampu, anak-anak boleh dihantar ke kelas muzik atau tarian atau kegiatan sukan kerana mereka menyedari kepentingan merangsang minat anak-anak, bukan sekadar akademik. Tetapi bagi anak-anak dari keluarga berpendapatan kecil, keperluan utama mereka adalah makanan dan pakaian.

Tentulah ibu bapa tidak dapat memberi fokus mereka kepada semua anak dalam satu masa. Jadi proses belajar dari pagi hinggalah ke petang diserahkan kepada anak-anak untuk menentukannya sendiri. Mahu ataupun tidak, anak-anak ini terpaksa membuat kerja sekolah walaupun pada masa yang sama perlukan ibu bapa berada di sisi membantu dan memberi dorongan.

Kebiasaannya, anak sulung diberi tanggungjawab membimbing adik-beradik yang lain. Seperti pepatah Melayu ”Untung sabut timbul, untung batu tenggelam” samalah juga dengan proses membimbing ini. Jika perhatian dan bimbingan yang diberikan itu molek, adik-beradik yang lain akan menjadi anak yang salih dan berguna, kalau sebaliknya, boleh kita gambarkan apa yang akan berlaku terhadap masa depan mereka.

Kurangnya disiplin dalam membimbing ini akan membawa kepada kurangnya hemah. Kanak-kanak yang tidak dididik dengan akhlak dan adab oleh ibu bapa lebih cenderung tidak bertimbangrasa kepada orang lain, tidak berupaya membezakan di antara tingkah laku yang wajar dan tidak wajar diikuti.

Keluarga besar bermakna rumah dan kereta yang lebih besar dan tentunya belanja juga bertambah. Dengan rumah dan kereta yang besar, hutang juga barangkali besar kerana bukan sekadar mendapatkan wang yang banyak untuk membelinya malah menyelenggara juga memerlukan belanja yang besar.

Kerajaan Malaysia dengan sifat prihatin dan mementingkan jangka masa panjang rakyat, memberi terlalu banyak kemudahan khususnya pendidikan dan persaraan. Pada dekad-dekad yang akan datang, skim persaraan boleh berubah bentuk. Bagi golongan muda, beringat-ingat sehingga ke tua wajar dijadikan panduan semasa merancang perbelanjaan. Masih ramai di antara kita yang tidak begitu kisah dengan masa tua dan membelanjakan wang ada dengan tidak berhemah. Masalah timbul apabila tibanya persaraan, sedangkan wang yang ada tidak banyak dan masih ada anak-anak yang perlu diberikan keutamaan khususnya pelajaran dan kesihatan mereka.

Mungkin sebahagian daripada kita sangat beruntung jika anak-anak telah bekerja ketika kita bersara. Tetapi macam mana dengan mereka yang masih ada tanggungan? Cukup membimbangkan. Jika mereka masih tidak mencari sumber pendapatan lain, di mana mereka akan mendapatkan wang untuk membantu keluarga? Hakikatnya, pihak kerajaan juga yang akan berhadapan dengan masalah untuk membantu setiap orang jika skim kebajikan dilaksanakan sepenuhnya.

Rumusannya, pihak kerajaan wajar mewajibkan polisi tertentu yang memberi faedah jangka panjang kepada rakyat keseluruhannya. Bagi mereka yang menghadapi masalah membantu keluarga yang besar, polisi ini diharap akan mengurangkan beban dan kebergantungan terhadap seseorang apabila tibanya masa persaraan kelak.


14 November 2005


No comments:

Post a Comment