Sunday, March 22, 2015

Penulis skrip perlu bijaksana fahami isu hudud








Klip video yang memaparkan seorang wanita mengulas isu hudud di Kelantan mendapat perhatian masyarakat. Dialog berkisar pandangannya terhadap hudud dilihat cenderung kepada membina persepsi negatif orang ramai terhadap erti hudud itu sendiri. Beliau memperkatakan sesuatu yang melekeh dan merendah martabat hudud yang telah pun ada dalam al-quran dan hadis. Dialog tersebut dipaparkan seperti di bawah.


"Eh? Sejak bila ni? Oh Kelantan, terlupa..."

"Finally mimpi PAS untuk melaksanakan hudud di Kelantan datang menjelma. Tetapi untuk orang yang bukan Kelantan macam saya ni, musykil jugalah.

"Banyak pindaan dia. Lepas itu, boleh pula Menteri Besar Kelantan panggil orang yang kritik hudud ini tak beriman?

[aksi nasyid lagu iman]

"Okaylah okaylah.. korang ini dah bertahun bising pasal hudud. I pun dah malaslah nak kupas. Tapi ada satu I nak tanya, apa jadi dengan nasib mangsa banjir rakyat Kelantan?

"Tiga bulan dah mereka masih tak ada rumah dan bukan itu saja tau. Penggunaan dadah, kes cerai makin tinggi, (video) 3GP bersepah.

"Agama digunakan untuk mengaburi mata rakyat dari isu yang penting macam ekonomi dan pentadbiran. Samalah macam isu negara ini, orang gaduh pasal bangsa, agama, tetapi ekonomi negara merosot. Lepas itu hutang kita meningkat.

"Bila sampai masanya, tak tahulah hudud itu boleh isi periuk nasi kita. Hmm... tepuk dada tanya seleralah.."


Kebanyakan pelayar internet memberi reaksi negatif terhadap klip video yang diterbit oleh stesen radio BFM. Rancangan BFM Kupas diterbitkan dengan kerjasama Projek Dialog tidak sensitif dengan kepercayaan dan nilai masyarakat Islam. Hudud merupakan sebahagian daripada penyelesaian terhadap kesalahan jenayah yang berlaku dalam masyarakat. Hukum ini tidak direka oleh manusia sebaliknya telah dinyatakan dalam al-quran dan dilaksanakan semasa pemerintahan khalifah Islam.

Ne0nlite berkata, “X payah la layan org cmni. Lagi dilayan, lagi di syok. From his words, we already know how his life he lead. Pity him for having doubt on Islam. :(“

Seterusnya oleh Anna ARumdaum, “just be ashamed on what you have said..should not make fun on serious topic like this...tarik balik kenyataan yg dibuat tnpa mendalami apa sebenarnya Hudud..kalau x tau baik diam dr prasan hebat....minta maaf pada pencipta kita..bertaubatlah...perbuatan anda pemberbodohkan diri anda sendiri...semoga dapat Hidayah untuk berubah...”

Banyak lagi reaksi tidak senang mereka yang boleh dilihat di laman Youtube berkaitan klip video ini. Di akhbar juga terdapat tokoh agama yang menjelaskan tentang kejahilan terhadap hudud boleh mengundang masalah besar dalam akidah seorang muslim.

Antaranya Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad yang menegaskan perlakuan mempersenda dalam keadaan sedar ia boleh memberi kesan kepada kerosakan akidah pelaku.

Ancaman terhadap pembentangan rang undang-undang Kanun Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2015) di Dewan Undangan Negeri Kelantan baru-baru telah bermula sejak dua bulan lalu khususnya tiga parti politik iaitu DAP, MCA dan Gerakan.

DAP, sebuah parti dominasi etnik Cina menggunakan ancaman untuk keluar Pakatan Rakyat manakala MCA yang mewakili masyarakat Cina lantang menyuarakan rasa tidak puas hati dengan mengaitkannya dengan kepelbagaian etnik di negara ini. Gerakan, sebuah lagi parti politik yang sudah hilang pengaruh telah membawa kes ini ke mahkamah. Ketiga-tiga parti ini bersungguh-sungguh menentang rang undang-undang hudud ini dari diluluskan.

Stesen radio BFM pula dengan caranya sendiri. Penulisan skrip tanpa penelitian dan kritikan yang dibuat secara terbuka ini telah mengundang masalah kepada pihak mereka. Wanita dalam klip video itu pun terkena tempiasnya, malah keluarganya berhadapan dengan tekanan.

Secara terus-terang, wanita ini mengajak penonton untuk memperlekeh undang-undang hudud apabila membuka sebungkus nasi lemak dan mendapatinya hanya kertas yang dikeronyok. Bagi penonton dan orang ramai, aksi berkenaan ditafsir sebagai undang-undang hudud nampak cantik tetapi tidak ada isi.

Pada saya, aksi ini sangat mengecewakan kerana telah memberi persepsi negatif kepada masyarakat Islam dan bukan Islam. Ia juga menggambarkan penulis skrip berkenaan tidak berfikir lebih mendalam tentang bagaimana isu ini perlu diulas dengan bijaksana.

Dalam kupasan isu seperti ini lebih-lebih lagi melibatkan kepercayaan agama, BFM perlu lebih berhati-hati, apatah lagi stesen radio itu pernah didenda oleh SKMM kerana menyiarkan rancangan berkaitan Islam tanpa mendapat kelulusan.


No comments:

Post a Comment