Friday, March 20, 2015

Asas kepercayaan Muslim








Hadiah nobel dalam fizik diberikan beberapa tahun yang lalu setelah dibuat pengesahan bahawa alam maya bermula daripada letupan besar (Big Bang). Kira-kira 200 tahun yang lalu, Leeuwenhoek dan kumpulannya meningkatkan keupayaan mikroskop dan menemui buat pertama kalinya kenyataan bahawa kehidupan sel-sel diliputi 80 peratus oleh air. 

Penerima hadiah nobel dan lelaki Belanda yang mencipta miksoskop berkenaan bukannya seorang Muslim tetapi mereka mengesahkan kenyataan yang sangat penting iaitu suatu masa dulu alam ini adalah satu, kehidupan bermula daripada air sepertimana yang dimaksudkan oleh al-quran:

Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? Dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman? (Surah Al-Anbiya' ayat 30)

Setiap orang mesti memberi sepenuh perhatian kepada sesuatu isu. Kita patut merendah diri dalam keadaan-keadaan tertentu kerana adalah mustahil untuk berkecuali sepanjang masa. Terdapat tempat rujukan dalam hidup kita sebagai makhluk yang berfikir. Kadangkala kita mesti mengambil pendirian yang kukuh ke atas isu-isu berkenaan.

Persoalannya ialah meletakkan prinsip tersebut pada tempat yang betul. Caranya ialah dengan mencari dan menyelidik dengan menggunakan kaedah tertentu.

Kita mencari kebenaran di banyak tempat dan mula mengetahui bahawa kita berjaya menemui kebenaran jika semua jalan yang berbeza itu mula bergerak ke satu arah. Jika kita mengkaji sebuah buku, mencari bukti asal-usul kejadian dan bertemu dengan Islam, ini dikatakan satu perjalanan mencapai sesuatu. Kalau pada masa yang sama, kita mengkaji kata-kata yang dikeluarkan oleh mereka yang dipanggil rasul dan kita menemui jalan ke arah agama Islam, kita mempunyai asas yang kukuh kepada kepercayaan tersebut. Kita mula melihat kebenaran dalam dua bentuk perbezaan dan mendapati diri kita sedang menuju destinasi yang sama daripada jalan yang berbeza.

Tidak ada sesiapa pun yang dapat membuktikan semua benda, kita berhenti di suatu peringkat kerana telah berpuas hati dengan tahap pencapaian. Maksudnya ialah untuk menetapkan pendirian dan bagi mempastikan kita berada di tempat yang betul, kita mahu mengkaji semua bukti di sekitar kita dan melihat ke mana ia memimpin kita dan menjangkakan pertemuan besar-besaran untuk menyatakan bahawa semua benda menuju ke arah itu. Kita pergi ke satu tempat dan melihat sekitarnya sama ada sesuai dengan tempat itu. Adakah ia memberi erti kepada kita? Adakah kita berdiri di tempat yang betul?

Syurga yang luas

Biarkan saya majukan beberapa kajian ke atas al-quran dan hadis untuk mencari titik pertemuan berkenaan dengan perhimpunan besar-besaran ini. Dalam surah Az-Zariat ayat 47 ia menerangkan bahawa syurga itu luas.

Dan langit itu Kami dirikan dengan kekuasaan Kami (dalam bentuk binaan yang kukuh rapi) dan sesungguhnya Kami adalah mempunyai kekuasaan yang luas tidak terhingga.

Hal ini ada kaitan dengan asasl-usul Big Bang dan pada tahun 1973, hadiah nobel telah diberikan kepada tiga orang saintis yang mengesahkan peristiwa berkenaan.

Ulasan masyarakat Islam dari dulu hingga sekarang mengenai ayat ini tidak pernah berhenti. Syurga semakin luas. Bijak pandai Islam menyatakan dengan jelas bahawa syurga bertambah luas dan mereka tidak dapat membayangkannya. Tetapi mereka membiarkan keadaan itu dengan kata: Allah Maha Mengetahui.

Sebesar zarrah

Sebagai contoh, terdapat perkataan hari ini yang berasal daripada perkataan Arab seperti zarrah. Keadaan ini diterjemahkan sebagai atom yang mana digunakan dalam bahasa Arab sebagai unsur terkecil pada suaru masa dulu. Barangkali orang-orang Arab berfikir ianya seperti semut atau debu. Hari ini seluruh dunia mentafsirkannya sebagai atom.

Bagi mereka yang lebih pintar dan menidakkan pencipta al-quran, pasti dia berkata atom bukannya unsur yang paling kecil kerana pada abad ini terdapat penemuan baru yang lebih kecil daripada atom. Jadi, adakah mereka menidakkan pencipta al-quran yang memilih menggunakan perkataan tersebut?

Dalam surah Yunus ayat 61 menyentuh item bersaiz zarah atau lebih kecil.

Dan tidaklah engkau (wahai Muhammad) dalam menjalankan sesuatu urusan dan tidaklah engkau membaca dalam sesuatu surah atau sesuatu ayat dari Al-Quran dan tidaklah kamu (wahai umat manusia) dalam mengerjakan sesuatu amal usaha, melainkan adalah Kami menjadi saksi terhadap kamu, ketika kamu mengerjakannya dan tidak akan hilang lenyap dari pengetahuan Tuhanmu sesuatu dari sehalus-halus atau seringan-ringan yang ada di bumi atau di langit dan tidak ada yang lebih kecil dari itu dan tidak ada yang lebih besar, melainkan semuanya tertulis di dalam Kitab yang terang nyata.

Tidak ada yang mustahil pada suatu hari nanti seseorang akan menjumpai unsur lain yang lebih halus dan menafikan perkataan yang terdapat di dalam al-quran.

Memaafkan

Bercakap kepada mereka yang merendahkan pencipta al-quran, daripada perspektif Islam, apabila seseorang memeluk Islam, dosa-dosanya diampunkan daripada awal kehidupannya. Ini adalah jemputan ke dalam Islam: datang kepada Islam dan semua dosa yang lepas diampunkan.

Tetapi pertimbangkan hal ini. Hanya ada satu sahaja musuh Muhammad saw yang dinyatakan di dalam al-quran iaitu Abu Lahab. Di penghujung al-quran terdapat satu surah yang mengutuk Abu Lahab dan memberitahu balasan ke atas dosan-dosanya.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Binasalah kedua-dua tangan Abu Lahab dan binasalah dia bersama; Hartanya dan segala yang diusahakannya, tidak dapat menolongnya. Dia akan menderita bakaran api Neraka yang marak menjulang. Dan juga isterinya, seorang perempuan pemunggah kayu api. Di lehernya sejenis tali, dari tali-tali yang dipintal.
 (Surah Al-Masad)

Apa yang telah berlaku, lelaki ini hidup untuk beberapa tahun selepas kerasulan Muhammad saw, jika mahu menerima Islam dengan mudah, dia boleh berjumpa dengan masyarakat Islam dan mengisytiharkan dirinya sebagai seorang Muslim.

Seperti yang telah berlaku, Abu Lahab sendiri dapat hidup bertahun-tahun selepas wahyu diturunkan. Dia boleh saja jika mahu menjadi seorang Islam. Apa yang diperlukan ialah mendapatkan orang Islam dan menyatakan keislamannya. Bagaimanapun umat Islam telah mengetahui daripada wahyu bahawa lelaki berkenaan akan diberi balasan yang sewajarnya. Abu Lahab boleh isytiharkan dirinya dan berkata: Saya menerima Islam, adakah saya dimaafkan ataupun tidak?

Abu Lahab boleh mengelirukan umat Islam ketika itu jika dia mahu berbuat demikian. Tetapi hakikatnya ialah wahyu menyatakan dia tidak diampunkan dan meninggal dunia tanpa menerima Islam.

Ramalan-ramalan

Al-quran kerap membuat jangkaan yang meyakinkan beberapa tahun sebelum peristiwa yang sebenar berlaku. Kejatuhan empayar Parsi sebagai contoh, telah diramal di sebalik fakta bahawa ia menderita akibat kekalahan tentera yang teruk. Dalam surah Rum, kejatuhan empayar Parsi yang menang menentang Roman telah diramal akan berlaku.

Apabila semua umat Islam di dunia ini dapat berjumpa di satu tempat, wahyu telah pun menyatakan masa depan mereka. Dalam keadaan meyakinkan, mereka merancang ketibaan harinya di mana mereka menguasai sebuah bandar ketika dipaksa untuk melindungi diri demi menjaga nyawa sendiri.

Bukti kewujudan Tuhan

Sesetengah orang mahu mencari banyak perkara di dalam al-quran. Tetapi kaedah untuk menilai kitab ini berdasarkan bukti kewahyuan adalah mengambil pendekatan bedasarkan nilai dan melihat di mana kita dijemput untuk mengkajinya. Ayat yang bermaksud: Tidakkah orang yang beriman melihat.... Ayat ini adalah biasa dijumpai di dalam al-quran: Wahai manusia, adakah kamu tidak melihat? Jemputan atau panggilan untuk melihat bukti di dalam banyak tempat. Kita melakukan perkara yang sia-sia jika mencari perkataan untuk merasa ragu-ragu.

Setiap daripada kita mahir dalam satu-satu perkara. Seseorang tidak akan belajar sehingga mendapat ijazah dalam bidang tertentu dan membuat keputusan "saya akan mempelajari al-quran dan cuba lihat apa yang saya akan dapat." Kita tahu sesuatu perkara dengan pasti melalui pengalaman dan kehidupan yang dilalui.

Saya mendengar sebuah kisah beberapa tahun yang lalu di Toronto, seorang lelaki yang telah dihadiahkan senaskah al-quran dan beliau membacanya. Lelaki ini merupakan ahli persatuan pelayaran laut yang banyak menghabiskan masanya di laut.

Apabila dia membaca al-quran yang mana ayatnya menerangkan mengenai gelombang di laut, "gelombang di dalam gelombang dan kegelapan di antaranya," dia tahu keadaan itu memang berlaku. Lalu dia berjumpa semula orang yang menghadiahkannya al-quran dan bertanya: Muhammad ini, adakah dia seorang pelaut?

Memang benar lelaki ini sangat terkejut setelah diberitahu Muhammad saw menghabiskan hayatnya di padang pasir. Jadi dia bertanya kepada dirinya sendiri: Dari mana Muhammad mendapat pengetahuan ini tentang apa yang berlaku di laut?

Dua fenomena

Seorang kawan saya dari Universiti Toronto, berpengalaman bersama seorang lelaki yang sedang menyiapkan tesis kedoktoran dalam psikologi. Dia memilih subjek "Keberkesanan Kumpulan Perbincangan."

Beliau mencadangkan beberapa kriteria yang menyebabkan sesuatu perbincangan menjadi berkesan. Dia menyatakannya dalam bentuk proses iaitu pengukuran pencapaian pada semua kumpulan perbincangan adalah bedasarkan sistem indeks yang diguna pakai. Lalu beliau membuat kesimpulan bahawa kemajuan adalah berdasarkan kepada perbincangan pelbagai saiz kumpulan.

Sesuatu yang menarik ialah dia tidak menjangkakan untuk menemui dapatan hasil kajian ini iaitu apabila terdapat beberapa perbezaan di antara sebarang saiz kumpulan dan bagaimana baiknya perbincangan dalam kumpulan, dia sangat terkejut dengan dapatan bahawa sekumpulan dua orang adalah skala yang sempurna. Dalam lain perkataan, apabila dua orang yang duduk berbincang sesuatu perkara, mereka lebih berkesan daripada sebarang saiz kumpulan.

Sebaik sahaja rakan saya mendengar penemuan ini, terlintas difikirannya suatu perkara. Beliau adalah seorang Muslim dan berfikir ada sesuatu yang ada persamaan dengan idea tersebut.

Pengkaji psikologi berkenaan bukannya seorang Muslim. Dia berdebat dengan dirinya sama ada topik tersebut perlu ditukar atau tidak. Adakah ia patut menjadi "Fenomena Dua" atau "Dua Fenomena" kerana dia sangat terkejut dengan hasil dapatan yang diperoleh.

Dalam pada itu, rakan saya menjumpai ayat di dalam al-quran yang menyatakan tentang perbincangan dan saiz kumpulan serta bagaimana berkesannya mereka. Barangkali kita tidak perlu terkejut untuk melihat kumpulan dua orang memberikan keputusan yang sangat berkesan.

Maksud ayat berkenaan ialah merujuk kepada perbincangan kumpulan, ketika berbincang tentang al-quran, salah seorang daripadanya patut duduk dan mencerap maknanya atau berbincang dalam kumpulan dua orang berkenaan.

Asal-usul al-quran


Perkara yang menarik tentang al-quran ialah jawapannya kepada pengkritik yang mempertikai asal-usul al-quran. Sehingga kini, belum ada seorang pun yang tampil dengan cadangan yang kukuh dari mana buku ini datang yang mana tidak terdapat sebarang ulasan pun di dalamnya tentang hal berkenaan.

Malahan, ensiklopedia khatolik yang baru, di bawah tajuk "Al-Quran" ia menerangkan bahawa setelah berabad-abad terdapat banyak teori tentang dari mana al-quran datang. Kesimpulan mereka ialah hari ini tidak ada orang yang percaya teori-teori berkenaan.

Keadaan ini menjadikan umat kristian kebingungan. Semua teori yang telah dinyatakan sebelum ini tidak diterima sepenuhnya.

Dari mana al-quran datang? Kepada mereka yang berfikiran singkat akan menyatakan al-quran tidak lebih daripada koleksi peribahasa yang digunakan oleh seorang lelaki pada masa tertentu. Mereka membayangkan terdapat seorang lelaki, dari semasa ke semasa, setiap hari akan berfikir dan berkata-kata, manakala orang di sekitar beliau akan menulis dengan pantas, seterusnya koleksi itulah yang dikatakan al-quran.

Mereka yang membaca al-quran akan mendapati bukan semuanya berlaku demikian. Koleksi ucapan Rasulullah saw adalah hadis, manakala al-quran adalah susunan lengkap persoalan dan penerangan. Contohnya surah Yusuf yang mana keseluruhan ceritanya sangat terperinci mengenai satu episod atau bahagian kehidupan seorang.

Disebabkan inilah mereka yang mengkaji al-quran selalu merujuk ia sebagai produk tulisan Nabi Muhammad saw dan rakan-rakannya. Mereka menjangka sekumpulan manusia yang duduk bersama dengan Rasulullah saw dan mula mengarang al-quran. Pada fikiran mereka, al-quran dikarang oleh sebuah jawatankuasa.

Mereka akui terdapat banyak maklumat dan telah disusun dengan baik untuk seorang lelaki. Jadi mereka membayangkan sebuah jawatankuasa yang kerap berjumpa, mendapatkan pelbagai sumber maklumat, merangka sesuatu dan menyerahkannya kepada Nabi Muhammad saw dengan berkata: Jumpa kaum kamu esok hari, ini adalah wahyunya. Dalam lain perkataan, ia adalah kerjasama yang dicipta oleh sekumpulan manusia. Tetapi apa yang kita tahu tentang kepalsuan? Al-quran mengingatkan kita:

Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya Tuhanku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya dan Dia juga yang menyempitkan baginya; dan apa sahaja yang kamu dermakan maka Allah akan menggantikannya dan Dialah jua sebaik-baik Pemberi rezeki. (Surah Saba ayat 39)

Kepalsuan bukannya sumber kepada perkara-perkara baru. Hal yang baru dan benar tidak bermula dari kepalsuan dan kepalsuan tidak boleh disimpan dalam fikiran.

Kebenaran adalah persetujuan dengan fakta. Kepalsuan adalah berbeza. Ianya kosong. Jika sesuatu dilahirkan dalam kepasuan, ia tidak memberi maklumat baru. Ia tidak akan bertahan lama dan akan musnah dalam jangka masa tertentu.


*Terjemahan dari tulisan Garry Miller


No comments:

Post a Comment