Friday, March 27, 2015

Cabaran umat Islam Indonesia









Umat Islam Indonesia amat bimbang dengan perkembangan gerakan kristianisasi di negara paling ramai umat Islam itu yang diketuai oleh etnik Cina yang turut menguasai ekonomi negara.

Dr. Muhammad Siddiq, Pengarah Eksekutif Dewan Dakwah Islamiyah Indonesia berkata para mubaligh kristian berupaya menyediakan makanan dan perkhidmatan lain dengan lebih baik ketika rasuah berleluasa dalam kerajaan. Beliau percaya kristianisasi adalah halangan terbesar di Indonesia dan keadaan itu wujud kerana faktor kemiskinan.

Siddiq, yang mengetuai gerakan dakwah bagi menghalang usaha-usaha mubaligh berkenaan menyifatkan saluran perkhidmatan sosial telah digunakan sebaik mungkin oleh mereka. Contoh mudah dan jelas ialah bantuan pembangunan mangsa tsunami Acheh yang dibanjiri dengan bantuan daripada gerakan kristian.

Keadaan yang sama turut berlaku ketika mangsa-mangsa gempa bumi Yogjakarta beberapa tahun lalu.

Bagi mereka yang sedang dilanda kemiskinan, malapetaka dan tidak arif mengenai agama sendiri akan lebih mudah dipengaruhi. PKS, sebuah parti Islam beserta kumpulan aktivis sosial menyifatkan masyarakat Indonesia bersifat terbuka yang memudahkan mereka terpengaruh. Jika seseorang datang kepada mereka dan melayan dengan baik, memberi makanan, wang dan pekerjaan seperti yang dilakukan oleh gerakan kristian ini, hati mereka mudah terpaut.

"Rakyat Indonesia berfikir dengan hati. Jika kamu dapat memenangi hati mereka, kamu akan memenangi jiwa mereka."

Islam masuk ke Indonesia melalui perdagangan dengan Arab, India dan Cheng Ho, seorang pelayar laut dari Dinasti Ming, China. Selepas satu abad Islam tiba, kristian turut datang. Keadaan ini berlaku selepas era penjajahan oleh Belanda selama 350 tahun sehingga merdeka pada 1945.

Kristian menjadi kuat dan berpengaruh pada 1960-an hingga 1970-an apabila dalam jangka masa yang singkat memurtadkan berjuta-juta rakyat Indonesia. Dr. Fatimah Hussein, pensyarah di State Islamic University, Yogjakarta berkata pertukaran agama berlaku ketika era komunis dan kemelesetan pada 1965.

Ramai anggota komunis yang mencari perlindungan diterima oleh kristian. Beliau juga membandingkan statistik negara berdasarkan bancian pada tahun 1971 dan 1990. Pada 1971, muslim menjangkau 87.5 peratus berbanding kristian cuma 7.5 peratus. Pada 1990, peratusan muslim menurun kepada 87.2 manakala kristian meningkat dari 2.1 peratus kepada 9.6.

Hari ini, gerakan kristian menjadi lebih aktif. Penduduk asal yang beragama kristian dan pendatang Cina yang bertukar ke kristian ketika penjajahan Belanda menjadi pemangkin kepada usaha-usaha kristianisasi ini.

Dengan keistimewaan yang diberikan ketika era Belanda dan Soeharto, Cina kristian berusaha mengumpul kekayaan dan kekuatan ekonomi. Kebanyakan pasar raya mengutamakan perayaan-perayaan kristian berbanding hari kebesaran Islam. Ini kerana kebanyakan bangunan dan pihak pengurusannya terdiri daripada golongan Cina kristian.

Satu contoh ialah kawasan membeli-belah terbaru yang dibina di Jakarta, Senayan City Mall yang mempunyai sebuah gereja di tingkat atasnya. Kawasan membeli-belah, dibina dan diurus oleh Manggala Gelora Perkasa, menawarkan satu ruang awam yang besar sebagai tarikan untuk rakyat Indonesia.

Pertanyaan mengenai kewujudan gereja seperti itu tidak pernah mendapat maklum balas dan cuba dielakkan oleh pihak pengurusan pusat berkenaan.

Penganut Roman Katolik mempunyai 57 buah gereja di ibu negara Jakarta.

Contoh yang lain kegiatan terlindung mubaligh kristian adalah jelas dalam sektor penjagaan kesihatan. Satu blok kewangan terbesar di Indonesia dimiliki oleh Lippo Group Mochtar Riady, seorang Cina dan kristian. Kumpulan ini mempunyai saham dalam pelbagai jenis perniagaan dengan penjagaan kesihatan menyumbang satu perempat daripada pendapatan mereka.

Hospital mereka, Siloam Hospital (Siloam adalah versi bahasa Indonesia bagi Shalom untuk Yahudi, di Indonesia ia adalah versi kristian Salam), menawarkan penjagaan kesihatan yang memenuhi standard kesihatan antarabangsa.

Kebanyakan hospital cenderung memilih nama dan simbol kristian. Orang Islam yang kerap ke hospital-hospital seperti ini sering ditafsir sebagai alasan untuk menganut agama baru.

Dr. Fatimah menambah bahawa orang-orang kristian di Indonesia tidak boleh dipandang sebagai satu blok kerana ada banyak kumpulan dengan pendapat-pendapat yang berbeza mengenai cara menganut agama itu.

"Terdapat kumpulan-kumpulan dalam kristian, sama seperti dalam Islam, siapa lebih mendominasi dan mereka juga mungkin mempunyai agenda untuk mengkristiankan Indonesia sebagai sebahagian daripada misi mereka," kata beliau kepada IOL.

"Bagaimanapun, saya berpendapat orang Islam perlu berwaspada kerana terdapat percanggahan di kalangan masyarakat kristian sendiri tentang bagaimana agama mereka harus disebarkan."


Sumber: Islam Online

No comments:

Post a Comment