Pada pandangan Lim Guan Eng, presiden Pas,
Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang adalah seorang pemimpin yang tidak jujur. Ia susulan sikap pemimpin itu yang berterusan
mengingkari perjanjian sesama pemimpin Pakatan Rakyat khususnya pelaksanaan
undang-undang syariah di Malaysia. Usaha terbaru kerajaan Kelantan yang
mendapat sokongan penuh ahli Dewan Undangan Negeri menjadikan persepsi Lim Guan
Eng terhadap Haji Abdul Hadi berubah serta-merta.
Gesaan supaya Dap memutuskan hubungan dengan
presiden Pas menjadi bukti bahawa Lim Guan Eng tidak dapat lagi mendiamkan
diri. Cadangan mewujudkan blok “Selamatkan Malaysia” oleh Lim Kit Siang
menunjukkan kedua-duanya sudah berpatah arang dengan pemimpin Pas itu.
Konflik yang berterusan antara Pas dan Dap
mula memberi impak terhadap kedua-dua parti terbesar dalam Pakatan Rakyat. Dap
di Sabah dan Sarawak membuat keputusan memutuskan hubungan dengan Pas tetapi di
negeri-negeri lain masih belum jelas. Bagaimanapun Dap Kedah tidak mengikut arahan
pimpinan parti sebaliknya meneruskan hubungan dengan Pas.
Konflik, tuduh-menuduh, tindakan balas dendam
dan kecaman peribadi merupakan sebahagian daripada simptom organisasi yang
bermasalah. Pakatan Rakyat sebagai sebuah organisasi politik juga berhadapan
dengan masalah, sebuah masalah yang sangat besar kerana melibatkan maruah
pemimpin. Perbezaan pendapat dan hala tuju perjuangan menjadi punca kenapa dan
bagaimana pakatan ini akan berakhir. Ia ditambah lagi dengan masalah peribadi
pemimpin yang tidak kompeten dan melemahkan keyakinan orang ramai kepada
mereka.
Melihat kepada kesungguhan Pas menerajui
undang-undang syariah baru-baru ini, ia menjadi perdebatan umum yang mengundang
pelbagai pandangan, sama ada pemimpin Islam dan bukan Islam, pertubuhan bukan
kerajaan ataupun masyarakat awam sendiri.
Perdebatan ini diketengahkan melalui tulisan,
video atau sesi temubual yang mengundang pelbagai kritikan, sama ada yang
membina ataupun sebaliknya.
Ada tiga kelompok yang wujud kesan daripada
kelulusan undang-undang syariah ini iaitu kelompok yang menyokong penuh,
kelompok yang menentang dan kelompok yang bersikap tunggu dan lihat.
Kelompok agamawan dan sebahagian besar
masyarakat Islam sangat yakin dan percaya undang-undang syariah boleh
dilaksanakan di negara ini. Mereka tidak ada keraguan untuk melihat ia menjadi
kenyataan. Bagi mengukuhkan pendirian mereka, pelaksanaan undang-undang syariah
di Brunei dijadikan panduan dan titah Sultan Brunei turut dijadikan rujukan.
Kelompok “moderate” dan sekular enggan
menerima undang-undang syariah begitu sahaja. Alasan yang dikemukakan adalah
sukar dilaksanakan undang-undang ini dalam masyarakat pelbagai etnik dan
budaya. Ia termasuk Parti Keadilan Rakyat dan kumpulan G25 yang telah
mengeluarkan kenyataan mereka baru-baru ini. Parti-parti politik yang dikuasai
bukan Islam di Sabah dan Sarawak berpakat menolak pelaksanaannya di Malaysia.
Perjalanan undang-undang syariah di negara ini
telah lema berlaku. Suara yang mahukan undang-undang ini dilaksanakan tidak
dapat lagi disekat kerana kesedaran beragama masyarakat Islam sudah meningkat.
Mereka mahu melaksanakan apa-apa sahaja yang diperintahkan Allah swt.
Penentangan terhadap cara hidup sebagai sebuah
sistem kehidupan yang sempurna berlaku sejak zaman Rasululah saw. Ia berlarutan
sehingga kini. Kaedah terbaik untuk berhadapan dengan penolakan dan salah faham
ini tidak boleh dilakukan secara ganas dan kekerasan sebaliknya dengan hikmah
dan bijaksana sebagaimana saranan Allah swt kepada Rasulullah saw dalam ayat 52
surah al-furqan yang bermaksud, “Oleh itu, janganlah engkau (Wahai Muhammad)
menurut kehendak orang-orang kafir dan berjuanglah dengan hujah-hujah al-quran
menghadapi mereka dengan perjuangan yang besar dan bersungguh-sungguh”.
No comments:
Post a Comment