Monday, March 02, 2015

Memoir Abdul Halim Nasir dari Kampung Sekolah ke menara gading







Tahun: 1998
Penerbit: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor.
Muka Surat: 275

Kalendar masihi bergerak detik demi detik ke penghujung tahun 1954. Inggeris masih memerintah Tanah Melayu dan rakyat pula gelisah menuntut kemerdekaan.

Lenggong sebuah pekan kecil di Tanah Melayu hanya mampu menawarkan jawatan penoreh getah kepada Abdul Halim Nasir yang meningkat usianya enam belas tahun. Dengan kelulusan darjah enam yang baik, permohonannya untukmenjadi guru ditolak hanya kerna latar belakang keluarganya yang dhaif dari segi hubungan dengan orang tertentu.

Beliau merajuk.

Kerana tidak mahu dunianya terus sempit seperti katak di bawah tempurung, Halim menyahut cabaran teman dan keluarganya lalu bekerja sebagai aperentis di sebuah janakuasa elektrik di Trong tetapi muncul semula di Kampung Sekolah, tanah tumpah darahnya sehari kemudian.

Beliau membawa diri ke Triang, Pahang, ke rumah seorang saudaranya tetapi tidak betah juga lalu pulang semula ke Lenggong, berjinak dengan kera, ular dan harimau yang menjadi temannya sementara menantikan beliau cukup dewasa.

Setahun kemudian, Halim dengan menaiki kereta api berhijrah ke Kuala Lumpur, menganggur selama dua bulan sebelum menjadi pendawai elektrik. Pekerjaan ini mengizinkan beliau menerobos gedung besar dan kecil di ibu kota hingga ke dalam kamar yang sulit dan mendedahkan beliau kepada banyak perniagaan gelap yang ditawarkan perempuan untuk berseronok, asalkan tutup mulut.

Sejak itu bermulalah penghidupannya di Kuala Lumpur sebagai tukang masak, pelukis jalanan dan akhirnya ditarik oleh Mubin Sheppard untuk berkhidmat di Muzium Negara sebagai penolong pelukis.

Halim dan Muzium Negara ibarat benih dan pulau yang subur. Kedua-duaya saling menubuhkan dan membesarkan. Kejaya Halim berkembng di situ. Muzium Negara juga banyak mendapat manfaat daripadanya.

Beliau terus matang bersama Shahrom Yub sehingga bersara secara pilihan pada tahun 1988. Sumbangannya dalam bidang penulisan dan penyelidikan lapangan mendapat pengiktirfan Universiti Kebangsaan Malaysia dengan penganugerahan Ijazah Kehormat Sarjana Sastera dan perlantikannya sebagai Karyawan Tamu 1989-97 di Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) dan di Jabatan Persuratan Melayu, di universiti yang sama.


  

No comments:

Post a Comment