Tuesday, April 29, 2008

Usahawan lintah

Ini bukannya lintah darat tetapi lintah yang sebenar. Keajaiban lintah sebagai ramuan kosmetik dan perubatan semakin disedari ramai. Jika di kampung, lintah kerap kedapatan ketika petani naik dari kawasan sawah atau paya, lintah kini diternak di dalam kolam.

Norazlan, lulusan ijazah dalam sains kimia memulakan usaha sebagai penternak lintah setelah membaca iklan di dalam akhbar.

Beliau hanya menunggu masa untuk menjual produk lintah peliharaannya termasuk minyak lintah. Bagi pengguna yang mengalami bengkak, salah urat atau sakit sendi, minyak lintah sangat sesuai untuk menghilangkan kesakitan itu.

Maklumat untuk menternak lintah telah dia perolehi dari surat khabar yang sentiasa dibacanya. Sebagai seorang yang berminat menternak lintah secara serius, beliau hadir ke kursus berkaitan penternakan lintah dan mula membuat penerokaan ke atas potensi lintah ini.

Usaha beliau ialah melaburkan wang RM15,000 untuk membina empat kolam, membeli benih lintah dan beberapa kelengkapan lain. Dalam masa empat bulan, hasil pelaburan ini dapat dituai.

Kenapa Norazlan begitu bersemangat hendak menternak lintah?


Pertama, harga lintah satu kilogram ialah RM40 hingga RM60. Sekiranya beliau dapat menjual di pasaran antarabangsa sebanyak 50 kilogram satu hari, pendapatannya sahaja mampu mencecah puluhan ribu ringgit setahun kerana menternak lintah adalah aktiviti yang tidak bermusim.

Kedua, potensi lintah dalam bidang kosmetik dan perubatan. Di Barat, perubatan pelengkap sedang berkembang dan perubatan jenis ini menggunakan sumber semula jadi untuk merawat. Jadi, menternak lintah memberi peluang yang sangat besar pada masa depan.

Dan ketiga, ada tunjuk ajar dan contoh. Usahawan yang berjaya biasanya dibimbing. Istilah yang lebih tepat ialah "coaching." Melalui kaedah ini, usahawan baru akan dibimbing oleh mereka yang telah berjaya dan proses ini akan berterusan.

2 comments:

  1. nak join ternakan lintah secara berkelompok?
    diuruskan sepenuhnya oleh pihak kami..
    kontrak selama 18 bulan
    keuntungan anda 70% kami 30%

    berminat?
    email krol5737@hotmail.com

    ReplyDelete
  2. nak join ternakan lintah secara berkelompok?
    diuruskan sepenuhnya oleh pihak kami..
    kontrak selama 18 bulan
    keuntungan anda 70% kami 30%

    berminat?
    email krol5737@hotmail.com

    ReplyDelete