Friday, April 25, 2008

Usahawan kambing

Kempen Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani bagi menggalakkan usahawan muda menceburi sektor pertanian negara ialah "pertanian adalah perniagaan." Kempen ini dapat mencetuskan pemikiran bawah sedar usahawan muda betapa industri pertanian boleh menjana pendapatan yang besar.

Usahawan kambing juga boleh berjaya kerana permintaan untuk daging kambing sentiasa ada khususnya ketika sambutan hari raya.

Nan Kambing, gelaran untuk seorang pengusaha kambing jenis boer di Kampung Banat, perlis. Bermula dari lima ekor, kini jumlah kambingnya meningkat kepada 15 ekor dalam masa dua tahun. Kandang kambingnya tidak jauh dari rumah supaya beliau dapat memberi makan dan memantau perkembangan kambingnya itu.

Nan Kambing bukanlah seorang yang berpendapatan tinggi. Kerja sepenuh masa ialah sebagai tukang kebun dan pesawah. Semangatnya yang membuak-buak untuk menternak kambing membawa dirinya untuk menyertai skim bantuan kambing anjuran Jabatan Haiwan. Beliau juga dibawa ke pameran dan karnival pertanian bersama rombongan penternak yang lain supaya pemikiran mereka dapat dibuka bagi menggiatkan usaha penternakan ini.

Seekor kambing boer boleh dijual RM400 hingga RM800 mengikut saiz. Jadi, Nan Kambing sedang berkira-kira untuk menambah bilangan kambing ini supaya bisnes kecilnya itu akan terus berkembang.

No comments:

Post a Comment