Wednesday, April 30, 2008

Menangani gejala sosial generasi muda








Berita pembuangan bayi yang dipercayai baru dilahirkan ditemui di depan tempat tumpuan awam bukanlah isu baru. Isu ini kembali mendapat tempat di beberapa media massa setelah lama tidak kedengaran kes-kes sedemikian rupa.

Apa yang membimbangkan ialah bilangan kes pembuangan bayi di kalangan wanita remaja semakin meningkat, malah ia sangat meruncing sejak akhir-akhir ini.

Perbuatan membuang bayi yang baru lahir dalam apa keadaan sekalipun dan ia mengakibatkan kematian bayi tersebut sebenarnya adalah pembunuhan.

Sesiapa sahaja yang membuang bayi itu atau terlibat dengan perbuatan tersebut adalah melakukan pembunuhan dan salah dari segi agama dan tindakan undang-undang akan diambil.

Kejadian yang semakin bercelaru dan menjajah pemikiran golongan generasi muda ini dibimbangi akan terbawa-bawa kepada peningkatan jenayah di peringkat yang lebih serius seiring dengan usia mereka.

Mengikut undang-undang, Seksyen 302 Kanun Keseksaan memperuntukkan hukuman mati ke atas pesalah jika disabitkan kesalahan membunuh. Selain itu, pasangan lelaki juga harus disabitkan kesalahan.

Dengan dunia serba moden, kemungkinan untuk mengenal pasti lelaki yang berzina dengan seorang wanita sehingga hamil kini boleh ditentukan melalui ujian DNA.

Ujian DNA adalah satu kaedah menentukan siapakah bapa biologi seseorang bayi melalui kajian terhadap contoh tisu dan darah individu yang terbabit.

Melihat kepada senario pada hari ini, jenayah yang merupakan implikasi dari keruntuhan jiwa dan akhlak akan menyebabkan terlahirnya masyarakat yang melanggar norma-norma agama dan masyarakat itu sendiri. Masalah jenayah pembuangan bayi harus ditangani segera sebelum ia merebak menjadi masalah sosial dalam masyarakat.

Menurut Hall (1904), remaja adalah masa yang penuh dengan kekeliruan, kesedihan dan konflik. Oleh itu, adalah penting bagi orang dewasa khususnya ibu bapa, pendidik dan ahli masyarakat untuk mengikuti perkembangan remaja.


Mereka wajar membantu remaja agar mengelakkan diri daripada terjebak dengan kegiatan yang negatif.

Masyarakat harus sedar bahawa masalah sosial adalah masalah kita bersama dan memerlukan penyelesaian yang bersepadu dan terancang. Ia memerlukan strategi menanganinya melalui pelbagai pendekatan secara proaktif termasuk pendekatan keagamaan yang merupakan tunjang kerohanian bagi setiap individu

Apa yang pasti, pentingnya pegangan agama dan nilai kerohanian dalam kehidupan manusia tidak dapat disangkal lagi. Agama memainkan peranan penting untuk memandu ahli masyarakat agar bertingkah laku sesuai dengan nilai, norma dan pertimbangan rasional kebanyakan ahli masyarakat.

Menurut Prof. Dr. Sidek Baba, pendidikan iman dan akhlak pada prinsipnya berasaskan kepada dua faktor yang saling berhubung iaitu faktor qudwah atau teladan dan pengaruh persekitaran. Ini kerana antara naluri dan kecenderungan utama anak dalam proses pembelajaran ialah keinginan untuk meniru, mencontohi dan meneladani.

Inilah sebabnya maka setiap anak memerlukan contoh teladan, 'role-model', 'mentor' dan qudwah supaya kebaikan dan kehebatan contoh berkaitan dapat diikuti dan dihayati dalam kehidupannya pula.

Dan ibu bapa adalah model awal dan utama dalam pembentukan iman dan akhlak anak. Bagi membolehkan ibu bapa mendidik dengan sempurna, mereka perlu berupaya serta menjadi qudwah yang terbaik.

Selain itu, ibu bapa harus bijak menimbulkan persekitaran kekeluargaan dan teknik keibubapaan yang sihat dan cemerlang dan mempraktikkan nilai nilai keagamaan dalam kehidupan seharian dalam membentuk keluarga harmoni.

Sekiranya mengabaikan dan tidak peduli pada perilaku dan akhlak remaja, maka dengan sendirinya akan lahirlah remaja bermasalah.

Sebagai contoh, Rasulullah SAW telah menunjukkan bahawa golongan yang menjadi fokus dan sasaran utama sejarah pembinaan akhlak dan budi pekerti adalah golongan remaja atau muda-mudi.

Kita harus sedar dan yakin bahawa cara tindakan menyelesaikan masalah mengikut pendekatan agama lebih berkesan dan berterusan memberikan ketenangan kepada golongan remaja berbanding dengan cara tindakan umum atau tidak menggunakan pendekatan agama. Pada masa yang sama, pendekatan kaunseling dan nasihat perlu juga bergerak seiring supaya nilai-nilai keagamaan sentiasa subur di sanubari anak-anak remaja.

Hakikatnya, segenap lapisan masyarakat harus bersatu padu dan mengaplikasikan pelbagai pendekatan dalam menyelesai masalah gejala sosial ini. Setiap individu termasuk ibu bapa perlu peka dan memainkan peranan khususnya dalam memastikan anak-anak tidak terjebak dengan gejala sosial yang merosakkan masa depan mereka.

Cabaran menangani gejala sosial terutama yang melibatkan pembuangan bayi semestinya diberi perhatian yang lebih besar dan memandang serius masalah ini. Justeru, sesuatu perlu dilakukan sebelum ia menjadi penyakit sosial yang sukar diubati.

[Utusan Online, 30/04/2008]

Tuesday, April 29, 2008

Usahawan lintah

Ini bukannya lintah darat tetapi lintah yang sebenar. Keajaiban lintah sebagai ramuan kosmetik dan perubatan semakin disedari ramai. Jika di kampung, lintah kerap kedapatan ketika petani naik dari kawasan sawah atau paya, lintah kini diternak di dalam kolam.

Norazlan, lulusan ijazah dalam sains kimia memulakan usaha sebagai penternak lintah setelah membaca iklan di dalam akhbar.

Beliau hanya menunggu masa untuk menjual produk lintah peliharaannya termasuk minyak lintah. Bagi pengguna yang mengalami bengkak, salah urat atau sakit sendi, minyak lintah sangat sesuai untuk menghilangkan kesakitan itu.

Maklumat untuk menternak lintah telah dia perolehi dari surat khabar yang sentiasa dibacanya. Sebagai seorang yang berminat menternak lintah secara serius, beliau hadir ke kursus berkaitan penternakan lintah dan mula membuat penerokaan ke atas potensi lintah ini.

Usaha beliau ialah melaburkan wang RM15,000 untuk membina empat kolam, membeli benih lintah dan beberapa kelengkapan lain. Dalam masa empat bulan, hasil pelaburan ini dapat dituai.

Kenapa Norazlan begitu bersemangat hendak menternak lintah?


Pertama, harga lintah satu kilogram ialah RM40 hingga RM60. Sekiranya beliau dapat menjual di pasaran antarabangsa sebanyak 50 kilogram satu hari, pendapatannya sahaja mampu mencecah puluhan ribu ringgit setahun kerana menternak lintah adalah aktiviti yang tidak bermusim.

Kedua, potensi lintah dalam bidang kosmetik dan perubatan. Di Barat, perubatan pelengkap sedang berkembang dan perubatan jenis ini menggunakan sumber semula jadi untuk merawat. Jadi, menternak lintah memberi peluang yang sangat besar pada masa depan.

Dan ketiga, ada tunjuk ajar dan contoh. Usahawan yang berjaya biasanya dibimbing. Istilah yang lebih tepat ialah "coaching." Melalui kaedah ini, usahawan baru akan dibimbing oleh mereka yang telah berjaya dan proses ini akan berterusan.

Ibu bapa "super": melibatkan diri dalam dunia anak-anak

Ibu bapa adalah sumber inspirasi anak-anak ketika proses membesar. Perhatian anak-anak kepada kedua ibu bapa mereka semakin terserlah ketika peringkat pembesaran dari umur satu hingga tujuh tahun kerana pada masa ini mereka hendakkan jawapan kepada semua soalan. Mahu ataupun tidak, ibu bapa tidak boleh melepaskan diri daripada terlibat dalam peringkat perkembangan ini. Dalam erti kata lain, ibu bapa mesti melibatkan diri dalam dunia kehidupan anak-anak.

Banyak manfaat yang menanti jika penglibatan ini dilakukan dengan bersungguh-sungguh dan setiap masa. Salah satu daripadanya ialah dapat membantu mereka merasai kasih-sayang dan pengalaman diambil berat. Selain itu, ia mengeratkan rasa mahabbah suami isteri dan mampu mengelakkan konflik keluarga dalam jangka masa panjang.

Kanak-kanak yang ibu bapa mereka aktif mengambil berat menunjukkan prestasi yang lebih baik di sekolah, mempunyai harga diri yang tinggi dan dapat membina hubungan sosial yang lebih baik dengan rakan-rakan dan persekitaran.

Bagaimana ibu bapa boleh mengambil bahagian yang aktif dalam kehidupan anak-anak mereka?

Kunci kepada kejayaannya ialah bijak menggunakan ruang dan masa seharian. Pasangan suami isteri yang dapat menggunakan masa-masa emas setiap hari dengan optimum mempunyai peluang yang besar untuk melibatkan diri dalam kehidupan anak-anak.

Aktiviti yang sangat kerap bagi sesebuah keluarga ialah makan bersama, sama ada makan tengah hari atau makan malam. Pastikan peluang makan bersama ini tidak berlalu begitu sahaja kerana banyak perkara yang boleh diisi ketika ini. Perkara utama ialah pastikan wujud komunikasi dua hala yang aktif ketika makan kerana proses memberi nasihat, menegur dan membimbing sangat mudah dilakukan ketika berkumpul bersama. Tetapi perlu diingat, elakkan masa makan sebagai medan untuk menajamkan kemahiran berleter ibu atau bapa kerana ia tidak membantu amalan makan bersama ini.

Selain waktu makan, masa senggang boleh digunakan oleh ibu bapa untuk mengetahui apa yang difikirkan dan dirasa oleh anak-anak tentang sesuatu perkara di dalam hidup mereka. Jika anak-anak masih kecil, ibu bapa boleh menggunakan masa sebelum tidur untuk bercerita atau membaca buku kegemaran mereka. Masa inilah cara berfikir dan kecenderungan anak-anak dapat diselidiki seluas-luasnya tentang apa yang mereka suka, benci atau impikan. Kalau impian mereka itu munasabah dan berfaedah, ianya boleh ditunaikan dengan segera. Jika anak-anak sudah besar panjang, adalah lebih baik bagi ibu bapa mencari ruang informal untuk mengetahui apa yang difikirkan oleh mereka.


Pendidikan menjadi lebih mudah dan menyeronokkan apabila ibu bapa dapat membantu anak-anak. Ibu bapa yang prihatin pasti akan menawarkan diri membantu masalah pembelajaran mereka seperti menerangkan tugasan yang diberi oleh guru dan pada masa yang sama mengambil peluang bersembang tentang nilai-nilai kegigihan ketika belajar, kesungguhan membuat tugasan sekolah atau sabar menghadapi kesukaran belajar. Ibu bapa tidak perlu melaburkan wang yang banyak untuk menghantar anak-anak ke kem motivasi jika dapat menerapkan nilai-nilai "super" ini di dalam rumah.

Penulis buku best seller "La Tahzan" Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni menyifatkan kegagalan pelajar bukan kerana mereka bodoh dan tidak memahami kejayaan, tetapi kerana kemalasan mereka belajar dan membuat ulang kaji pelajaran. Berbeza di antara pelajar yang cerdas tetapi malas, pelajar yang biasa-biasa mampu pergi lebih jauh kerana sifat-sifat rajin, cekal, bersemangat dan bersungguh-sungguh yang terbina di dalam diri.

Hukum alam juga tidak pernah berubah. Siapa yang rajin, aktif, bersungguh-sungguh dan mahu bersusah-payah mencapai kejayaan, dia akan meraih kecemerlangan. Anak-anak yang berjaya, ibu bapa sendiri mesti giat berusaha, bekerja kuat, bersungguh-sungguh, rela tidak tidur malam untuk menemani anak-anak belajar, berlumba dengan waktu dan bersaing dengan ibu bapa yang lain.

Keinginan dan harapan tidak dapat diraih dengan hanya berangan-angan, akan tetapi dunia ini hanya dapat diraih oleh orang yang mahu berusaha keras dan bersungguh-sungguh. Cita-cita yang luhur dan tekad yang kuat merupakan satu nyalaan api yang membara dan lurah jiwa yang mendidih, mampu menjana sikap pantang menyerah, cekal, sabar dan terus berusaha.

Setiap sekolah mempunyai aktiviti kokurikulum masing-masing sama ada di dalam atau di luar bilik darjah. Ibu bapa yang bijak tidak akan melepaskan peluang untuk bersama-sama dengan anak-anak mereka memberi galakan dan panduan untuk menajamkan kemahiran-kemahiran khusus seperti kepimpinan, komunikasi, pengurusan diri atau hubungan sosial dengan rakan-rakan. Sekiranya ibu bapa ingin benar mengambil berat tentang tahap pencapaian anak-anak dalam kegiatan kokurikulum berkenaan, berjumpa dan berbincang dengan guru yang bertanggungjawab adalah satu usaha yang sangat terpuji.

Ibu bapa biasanya lebih arif tentang hobi atau minat anak-anak dalam sesuatu bidang. Contohnya bermain bola sepak, membaca buku atau asyik dengan alat permainan video. Hobi atau minat seperti ini harus diberi sentuhan midas supaya bakat dan kecenderungan berkenaan digilap dan dibina dengan sistematik. Letakkan harapan yang tinggi kepada mereka supaya menjadi pemain bola sepak bertaraf profesional tetapi berpelajaran tinggi, suka membaca tetapi menghasilkan puluhan buku ilmiah atau tidak berenggang dengan playstation tetapi menjadi seorang pakar pengaturcara komputer . Ibu bapa boleh bersama-sama mengambil bahagian untuk memantapkan hobi anak-anak di samping dapat memantau dan membimbing mereka menghargai minat tersebut.

Seterusnya penglibatan ibu bapa yang semakin penting dan tidak dapat dielakkan ialah mengambil tahu ibu dan bapa kepada rakan anak-anak. Sekali-sekala melawat mereka ini dapat membina jambatan perhubungan dan persahatan yang akrab. Apatah lagi ketika ini masyarakat diserabutkan dengan anak-anak lari dari rumah, anak diculik dan anak-anak remaja yang terlibat dengan gejala sosial. Mengenali ibu dan bapa rakan anak-anak boleh menjadi satu jaringan sosial tidak formal, menjadi mata dan telinga atau pemberi maklumat tidak rasmi bagi membendung kegiatan songsang anak-anak.

Peranan ibu bapa semakin mencabar setiap masa. Walaupun ada di antara mereka yang meletakkan peranan berkenaan kepada sistem pendidikan agama dan institusi pendidikan, tugas hakiki sebagai ibu bapa tidak boleh dipandang remeh. Ibu bapa "super" akan mengambil berat apa saja yang berkaitan anak-anak supaya semua maklumat berada di dalam pengetahuan mereka berdua. Anak-anak tidak boleh dibiarkan keluar dari rumah bersendirian sebelum tiba waktunya kerana apa saja kemungkinan boleh berlaku sebaik sahaja mereka melangkah keluar ke jalan raya.

Melibatkan diri dalam kegiatan masyarakat seperti Rukun Tetangga atau Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dapat meningkatkan kesedaran dan kefahaman ibu bapa untuk lebih sensitif bagi mengawal pergerakan anak-anak demi masa depan yang lebih baik.

Bekerja keras menyara keluarga lebih utama daripada ibadat sunat. Melahirkan anak soleh bakal menjadi amal jariyah kepada ibu bapanya apabila mereka sudah tiada.

Anak perempuan menjadi perisai daripada api neraka. Anak-anak juga menjadi sumber keberkatan rezeki bagi keluarga dan ibu bapanya. Justeru, bersabar dan jangan bosan kepada anak-anak. Ibu bapa "super" melihat anak-anak sebagai pembahagia hati dan jiwa yang tidak ditandingi dengan kebahagiaan yang dijanjikan harta kekayaan.

Amat malang dan keliru sekali bagi mereka yang menganggap kebahagiaan adalah istana yang mewah, anak-anak yang hidup senang-lenang, bekerja dengan jawatan tinggi atau harta yang melimpah. Kebahagiaan adalah solat yang khusyuk, membaca al-quran dengan penuh penghayatan, sikir kepada Allah swt, makanan yang sihat dan anak-anak yang soleh.

Monday, April 28, 2008

Amalan ibadah zikir dan doa terpilih

Pengarang: Ustaz Azahari Ibrahim
Muka surat: 280

Doa merupakan titian antara hamba dengan Allah. Di dalamnya terjalin hubungan yang mantap dan menjadi sumber utama kekuatan rohani. Di dalam doa juga tersimpan seribu satu harapan akan dimakbulkan dan kebimbangan jika tidak diperkenankan. Jiwa yang diselimuti kehampaan dan kebingungan menjadi tenang dan damai jika menggunakan doa sebagai penawar. Begitu juga fizikal yang mengalami gangguan akan menjadi pulih jika disertai permohonan kepada Allah swt.

Kemurkaan Allah akan menyelubungi kehidupan seseorang jika tidak mahu menyerahkan segala ketentuan hidup kepadaNya. Melalui amalan ibadah dan doa yang betul akan menghasilkan keinginan yang dihajati. Amalan ibadah, zikir dan doa terpilih hendaklah diniatkan kerana ibadah kepada Allah swt, jangan semata-mata kerana sesuatu fadhilat atau untuk menyelesaikan masalah saja. Dengan demikian, Insya Allah setiap hajat akan diterima dan diberkati Allah.

Semoga buku ini menjadi panduan dalam melaksanakan amalan-amalan ibadah, zikir dan doa-doa yang dapat membantu seseorang menyelesaikan masalah kehidupannya, Insya Allah.

Sunday, April 27, 2008

Presiden UMNO: desakan berundur berterusan

Surat khabar arus perdana hari ini memberi fokus kepada gesaan supaya presiden UMNO dan perdana menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyusun rancangan bagi menyerahkan kuasa kepada timbalannya. The Star Online menyiarkan empat tajuk berkaitan iaitu ancaman UMNO berpecah jika presiden tidak berundur sebelum Disember ini, UMNO bahagian Batu Pahat mahukan proses peralihan dipercepatkan dan 13 bahagian UMNO di Kelantan dan Wanita UMNO mahukan peralihan kuasa yang lancar dalam pergerakan itu.

Manakala nst online menyiarkan pengakuan Tengku Razaleigh Hamzah yang meletakkan dirinya sebagai salah satu sebab kekalahan UMNO dan Barisan Nasional di Kelantan. Kenyataan beliau adalah susulan daripada ucapan perdana menteri pada 6 April lalu yang menyebut Tengku Razaleigh adalah punca Kelantan jatuh ke tangan PAS dan Barisan Nasional Kelantan tidak dapat menawan kembali negeri itu.

Turut disiarkan ialah ugutan presiden MIC, Datuk Seri S.Samy Vellu yang mahu mendapatkan sokongan negara asing jika kerajaan terus meminggirkan masyarakat India. Dalam politik MCA, naib presiden Datuk Ong Tee Keat mengesahkan terdapat pemimpin akar umbi parti itu yang bertindak keluar parti kerana kecewa dengan prestasi buruk MCA dalam pilihan raya umum lepas.

Utusan Online menyiarkan tajuk "Hentikan polemik ketuanan Melayu" yang menyentuh mengenai kepentingan konsep ini terus dimomokkan di dalam masyarakat berbilang etnik ketika ini.

Dua kenyataan oleh timbalan presiden Umno dan ketua Wanita Umno tentang usaha-usaha kerajaan baru pada 16 September ini menunjukkan kegelisahan barisan kepimpinan kerajaan sedia ada. Rafidah Aziz menyifatkan Anwar Ibrahim sedang menggunakan perang psikologi untuk melemahkan sokongan rakyat kepada Barisan Nasional. Datuk Sri Najib pula berkata perkara tersebut tidak boleh dipandang ringan.

Presiden UMNO sedang dihimpit dengan desakan untuk berundur setiap masa. Ketua pendesak ini tidak lain adalah bekas perdana menteri, Tun Dr. Mahathir yang masih lagi menunjukkan minat ke atas politik Malaysia. Beliau menggunakan proksi Datuk Mukhriz Mahathir, anaknya untuk menggerakkan usaha berkenaan. Tun Dr. Mahathir melantik Abdullah sebagai perdana menteri dan sekarang beliau pula berusaha untuk menjatuhkannya.

Kenapa berlaku demikian?

Faktor utama ialah kuasa. Apabila Selangor jatuh ke tangan parti pembangkang, bekas menteri besar dan exco negeri hilang keistimewaan, kedudukan dan kemewahan sebagai orang berkuasa. Ada bekas pemimpin Gerakan yang bertindak keluar parti apabila kalah dalam pilihan raya kerana ditawarkan pekerjaan yang lebih baik oleh DAP. Tentunya gajinya juga banyak. Pemimpin ini hanya pentingkan perut sendiri daripada kesetiaan kepada perjuangan partinya.


Politik yang berkonsepkan "apa-apa saja boleh berlaku dalam politik" adalah politik yang jauh daripada kejayaan. Melompat parti atau diistilahkan "tikam dari belakang" seperti yang dilakukan oleh Datuk Josep Pairin Kitingan pada 1990 adalah contoh klasik politik murahan. Apakah Sabah akan memilih untuk bersama Pakatan Rakyat pada 2008 ini seterusnya diberi peluang yang lebih luas dalam pembentukan kerajaan baru nanti?

Peluang terbaik Pakatan Rakyat untuk membentuk kerajaan ialah sekarang kerana "mood" dan kecenderungan rakyat yang menolak Barisan Nasional. Parti Keadilan Rakyat yang memenangi 31 kerusi, DAP 28 kerusi dan PAS 23 kerusi, Pakatan Rakyat hanya perlukan 30 kerusi untuk mendapat majoriti mudah seterusnya membentuk kerajaan. Keghairahan Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri dikencangkan lagi dengan laporan The Jerusalem Post yang bertajuk "Anwar Ibrahim: Malaysia's future prime minister."

Harakahdaily turut menyiarkan artikel "Abdullah akan jadi ketua pembangkang bila-bila masa dari sekarang-Anwar" pada 24 April 2008 yang lalu menghangatkan lagi isu politik negara.

Keazaman dan kesungguhan Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri sangat membara. Beliau merancang dan bekerja siang dan malam bagi mendapatkan kuasa sama ada dengan cara logik atau tidak. Apa sahaja cara yang sesuai akan difikirkan. Tetapi hakikatnya beliau mesti mendapatkan 30 kerusi parlimen untuk membentuk kerajaan, suatu jumlah yang sangat besar.

Bola sedang berada di kakinya. Penentang Abdullah adalah rakan-rakanya dan Anwar mesti menggunakan kesempatan ini untuk mendapat sokongan. Ia tidak boleh dibiarkan begitu sahaja kerana peluang kedua belum tentu akan tiba.

Desakan ahl-ahli parti melemaskan Abdullah yang melihat faktor kepimpinan sebagai punca utama kekalahan besar Barisan Nasional di lima negeri. Ada pemimpin peringkat bahagian yang mendesak pengunduran segera kerana bimbangkan pangkat dan projek yang bakal hilang. Walau bagaimanapun mereka hanya boleh mendesak kerana keputusan di tangan Abdullah sendiri. Keghairahan mendesak ini akan menjadi "boomerang" kepada kepimpinan UMNO kerana rakyat melihat perdana menteri mereka sangat lemah.

Ketika era reformasi, Anwar Ibrahim menggesa Tun Dr. Mahathir berundur. Dari koridor Masjid Negara, Anwar melaungkan "undur Mahathir undur" tetapi keadaan itu kembali bergema pada zaman Abdullah dengan laungan senyap "undur Lah undur" setiap masa.

Begitu juga desakan dari MIC. Agaknya presiden MIC juga sedang bimbang kerana sokongan masyarakat India tidak lagi kepada mereka. Undi kaum India beralih ke Pakatan Rakyat dengan harapan pembangkang dapat mengubah keadaan masyarakat India. Tetapi beberapa persoalan boleh kita fikirkan seperti apakah Pakatan Rakyat dapat meningkatkan taraf hidup mereka, apakah perancangan Pakatan Rakyat untuk mengekalkan undi kaum India dan sejauhmana toleransi beragama akan dijayakan di lima negeri berkenaan?

Sokongan undi kaum India semata-mata tidak akan menjadikan Anwar Ibrahim seorang perdana menteri. Sebaliknya dalam masyarakat berbilang kaum, Anwar perlukan sokongan semua pihak. Jika tidak beliau hanya membina istana khayalan.

Abdullah dan Najib tidak akan mengizinkan Pakatan Rakyat membentuk kerajaan dengan mudah. Mereka juga akan menggunakan semua strategi dengan segala kemungkinan. Namun, kegusaran mereka semakin bertambah-tambah jika lebih kerap pemimpin kerajaan melawat Sabah dan Sarawak dalam beberapa bulan ini. Jika keadaan ini berlaku, bersediakah kita untuk berkhidmat dengan kerajaan Malaysia yang baru?


Saturday, April 26, 2008

Majlis Anugerah Pelajar KTD 2008

Kolej Teknologi Darulnaim meneruskan tradisi tahunan dengan mengadakan Majlis Anugerah Pelajar semester 1 2007/2008 pada 24 April 2008 lalu. Tetamu kehormat, Tuan Haji Mohd Yunus bin Razali, Pengarah MARA Negeri Kelantan telah menyampaikan sijil dan anugerah pelajar terbaik keseluruhan.

Dalam ucapan alu-aluan, ketua eksekutif kolej Dr. Abdullah Sudin menyifatkan pencapaian pelajar-pelajar KTD semakin baik dan membanggakan. Pada tahun 2004, kadar kegagalan ialah 20.89 peratus tetapi ia menurun secara mendadak kepada 1.85 peratus pada tahun 2007. Kini KTD berada dalam kelompok lima IPTS terbaik yang mengadakan kerjasama dengan Universiti Teknologi Malaysia.

Keputusan peperiksaan semester lepas mencatatkan empat orang pelajar mendapat 4.00 dan kepujian dekan seramai 43 orang daripada kursus-kursus yang ditawarkan setakat ini. Seramai 29 peratus daripada 446 pelajar mendapat keputusan 3.00 ke atas dan ia merupakan satu keputusan yang sangat membanggakan. Kursus berkenaan ialah Diploma Sains Komputer (Teknologi Maklumat), Diploma Sains Komputer (Multimedia), Diploma Pengurusan Teknologi (Perakaunan), Diploma Pengurusan Teknologi dan Diploma Kejuteraan Elektronik.

Selain itu terdapat dua lagi kursus yang dijalankan oleh KTD sendiri iaitu Diploma Pengurusan Perniagaan dan Diploma Multimedia.

KTD sedang memasuki fasa pengembangan dengan mengadakan kerjasama akademik bersama Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS). Pada semester akan datang KTD akan menawarkan Diploma Pengajian Islam (Syariah), Diploma Pengajian Islam (Al-Quran dan As-Sunnah) Diploma Perbankan Islam dan Diploma E-Dagang untuk memenuhi permintaan pelajar yang semakin bertambah dalam aliran pengajian Islam. Sehingga kini hampir 100 orang pelajar telah menunjukkan minat untuk mengikuti kursus-kursus yang ditawarkan ini.

Menurut Dr. Abdullah Sudin, program peringkat ijazah pertama bersama Universiti Kebangsaan Malaysia akan bermula pada September 2008 sebagai penerusan daripada kursus-kursus diploma. Seterusnya bagi para pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran ke peringkat masters, KTD sedang dalam proses menjalin kerjasama dengan empat buah universiti di Ireland bagi menganjurkan program 3+0 supaya pelajar-pelajar KTD dapat menyiapkan pengajian di Malaysia dan dianugerahkan sijil oleh universiti berkenaan.

KTD juga sedang merancang kerjasama dengan Universiti Teknologi Mara bagi menawarkan kursus perbankan, bisnes, komunikasi massa dan pengurusan pejabat.

Kemunculan KTD sebagai sebuah institusi pendidikan semakin dikenali dan mula menjadi sebutan di kalangan pelajar dan ibu bapa ketika ini. Kolej ini pernah suatu ketika hampir ditutup kerana kekurangan pelajar dan kos operasi yang tinggi. Kini KTD mula mengorak langkah dengan menawarkan pelbagai program yang relevan dengan pasaran kerja dan keperluan negara.

Aspek yang membezakan KTD dengan institusi pengajian tinggi swasta yang lain ialah Program Pembangunan Sahsiah Terpuji (Pesat) yang merupakan program pendidikan (tarbiyah) bersepadu yang dirangka khusus bagi melahirkan pelajar profesional, berketerampilan dan beretika. Antara komponen utama Pesat ialah pembangunan rohani dan jasmani, pembangunan minda dan nilai, perancangan dan pengurusan serta kemahiran keinsanan.

Selain itu kemahiran keinsanan (softskills) meliputi pengucapan awam, membuat keputusan, penyelesaian masalah, kepimpinan, pengurusan masa, mengurus tekanan, kemahiran belajar, komunikasi berkesan, keusahawanan, konsep kendiri positif dan pengurusan organisasi.

Pengerusi MARA Negeri Kelantan dalam ucapan perasmian menyatakan beliau sentiasa mengikuti perkembangan KTD sejak 2005 dan menyifatkan kolej itu ketika ini sedang mengalami fasa perkembangan yang pesat. Beliau juga memuji semangat dan kesungguhan pensyarah dan kakitangan kolej yang sentiasa berusaha meningkatkan kecemerlangan dengan menggelarnya "kesungguhan yang menggila" iaitu usaha yang bersungguh-sungguh untuk berjaya.

Di samping itu beliau turut mengingatkan pelajar untuk terus merebut peluang bagi mencari kekayaan-kekayaan baru berasaskan pengetahuan kerana era ekonomi berasaskan pengeluaran sudah berlalu dan digantikan dengan teknologi maklumat. Melalui penguasaan maklumat ini, sudah ramai usahawan Melayu yang mampu menjana pendapatan besar sama ada di dalam ataupun di luar negara.

Di akhir ucapan, beliau berpesan agar pelajar-pelajar KTD sentiasa memperbaharui impian untuk berjaya dengan cemerlang, membuat latihan yang mencukupi, meningkatkan minat terhadap subjek dan sentiasa mengulangi apa sahaja yang dapat membantu kecemerlangan pelajaran mereka.


Pada tahun ini pelajar terbaik keseluruhan ialah Syarifah Nabihah binti Syed Mohd Khair dari program Diploma Sains Komputer (Multimedia). Motivasi beliau ialah yakin kepada Allah swt dan diri sendiri adalah pendorong utama untuk melakar cita-cita dan kejayaan.

Friday, April 25, 2008

Usahawan kambing

Kempen Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani bagi menggalakkan usahawan muda menceburi sektor pertanian negara ialah "pertanian adalah perniagaan." Kempen ini dapat mencetuskan pemikiran bawah sedar usahawan muda betapa industri pertanian boleh menjana pendapatan yang besar.

Usahawan kambing juga boleh berjaya kerana permintaan untuk daging kambing sentiasa ada khususnya ketika sambutan hari raya.

Nan Kambing, gelaran untuk seorang pengusaha kambing jenis boer di Kampung Banat, perlis. Bermula dari lima ekor, kini jumlah kambingnya meningkat kepada 15 ekor dalam masa dua tahun. Kandang kambingnya tidak jauh dari rumah supaya beliau dapat memberi makan dan memantau perkembangan kambingnya itu.

Nan Kambing bukanlah seorang yang berpendapatan tinggi. Kerja sepenuh masa ialah sebagai tukang kebun dan pesawah. Semangatnya yang membuak-buak untuk menternak kambing membawa dirinya untuk menyertai skim bantuan kambing anjuran Jabatan Haiwan. Beliau juga dibawa ke pameran dan karnival pertanian bersama rombongan penternak yang lain supaya pemikiran mereka dapat dibuka bagi menggiatkan usaha penternakan ini.

Seekor kambing boer boleh dijual RM400 hingga RM800 mengikut saiz. Jadi, Nan Kambing sedang berkira-kira untuk menambah bilangan kambing ini supaya bisnes kecilnya itu akan terus berkembang.

Thursday, April 24, 2008

Sifat hati (2)

Wajib atas setiap orang yang berakal dan sampai umur menyuci dan membersihkan hatinya daripada sifat-sifat yang tercela dan merosakkan hati dan menghiasinya dengan sifat-sifat yang terpuji bagi menyelamatkan dirinya di dunia dan akhirat. Firman Allah swt:

Sesungguhnya berjayalah orang-orang mensucikan hatinya dankecewalah orang-orang yang mengotorkannya. (As-Syams: 9-10)

Ingatlah hari yang tidak berguna di sana harta benda dan anak pinak kecuali orang-orang yang datang mengadap Allah dengan (membawa) hati yang selamat sejahtera (dari dosa dan sifat-sifat tercela).

Sabda Rasulullah saw:

Bahawa Allah swt tidak memandang kepada rupa paras dan harta benda kamu, tetapi Dia hanya memandang kepada hati dan amal usaha kamu.

Berikut diteangkan seupuluh sifat hati yang terkeji – untuk dijauhi dan sepuluh sifat hati yang terpuji untuk dihiasi hati dengannya semoga kita beroleh kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Takbur

Sabda Rasulullah saw dalam satu hadis qudsi yang bermaksud:

Kebesaran, ketingian itu selendangku, keagungan itu kain pakaiku, maka sesiapa yang cuba merebut (bersift dengan) salah satu dari keduanya, aku akan campakkan dia ke dalam api neraka jahannam, Aku tidak peduli. (Diriwayatkan oleh Muslim, Abu Daud dan Ibnu Majah)

Hadis ini menerangkan ketinggian dan keagunga hakiki itu dua sifat yang hanya kepunyaan Allah swt tidak ada yang layak bagi selainNya. Orang yang membesarkan dirinya seolah-olah dia merebut sifat Allah swt, orang yang demikian sifatnya memang dilemparkan ke dalam api neraka.

Sabda Nabi Muhammad saw lagi:

Tidak masuk syurga orang yang ada di dalam hatinya seberat timbangan biji sawi, sifat takbur (membesar diri). (Riwayat Muslim)

Bagi menghilangkan diri dari sifat takbur, hendaklah:

1. Mengingatkan bahawa segala kelebihan dan nikmat yang dimilikinya seperti harta, pangkat, ilmu dan sebagainya, semua ini adalah dari kurnia Allah swt dan nikmatnya yang wajib disyukuri bukan untuk dimegahi.

2. Jangan menolak kebenaran kerana sesuatu yang benar itu dari Allah swt.

3. Jangan melekeh/merendah-rendahkan orang lain kerana suatu kekurangan yang ada padanya kerana yang sebenar-benar mulia ialah yang paling bertakwa.

Oleh kerana takbur itu sifat hati yang tercela, maka lawannya iaitu sifat tawaddhuk (tunduk hati/merendah diri terhadap kebesaran Allah) adalah sifat hati yang terpuji. Nabi Muhammad saw bersabda:

Tidak ada seseorang itu bersifat tawaddhuk kerana kebesaran Allah melainkan Allah akan meninggikan (martabatnya). (Riwayat Muslim)

Bagi menghilangkan sifat takbur yang bersarang dihati, kita bunuh kalajengking takbur itu yang sedang bersemayam di hati dengan pisau kesabaran, kelembutan dan kemurahan hati. Menyembelih serigala nafsu yang selalu mengajak kepada kejahatan dengan pedang keimanan. Membersihkan halaman roh daripada sampah-sampah fikiran yang jahat dan hina. Di dalam diri juga kita harus menanam pokok-pokok hikmah, bunga-bunga pengetahuan dan mawar-mawar ilmu yang berkembang mekar menghiasai seluruh hati kita.

Saya sangat hairan dengan orang-orang yang sangat cinakan dan hauskan harta dunia serta ingin dekat dengan orang yang berharta walaupun si kaya tidak akan memberi mereka sebahagian kecil daripada harta yang dimilikinya. Mereka sangat memuliakan dan mengagungkan orang kaya, selesa dengan ucapan orang kaya dan sangat hormat kepada si kaya. Tarikan utama kenapa mereka bertindak demikian ialah kerana inginkan kekayaan dan harta yang sedang bersarang di hati mereka.

Cinta kepada harta benda menjadikan sifat benci dan menjauhi kawan sendiri, malah orang yang sering memberi nasihat tentang zuhud tiba-tiba bertukar menjadi orang lain apabila bersama dengan orang berharta kerana dia mengharapkan pemberian harta berkenaan daripada si kaya.

Sesetengah orang ada yang meninggalkan berbagai-bagai amalan sunat demi mengejar harta, meninggalkan sikap warak hanya untuk mengejar kekayaan. Ada yang tertipu kerana puji-pujian yang diberikan semata-mata untuk memiliki harta kekayaan.


Hasad dengki

Iaitu bercita-cita atau mahu supaya hilang nikmat dari orang lain. Nabi Muhammad saw ada bersabda:

Jangan dengki setengah kamu akan setengah dan jangan memutuskan hubungan dan jangan marah memarahi sesama kamu (benci-membenci) dan jangan membelakangkan setengah kamu akan setengah pada ketika berjumpa, bahkan hendaklah kamu bersaudara wahai hamba-hamba Allah. (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sifat dengki yang bersarang di dalam hati boleh timbul disebabkan pelbagai perkara. Jika ada jiran sebelah rumah memiliki kereta baru, timbul juga perasaan ingin memiliki kereta yang lebih baik, jika ada jiran yang mendapat beberapa kebaikan, timbul juga keinginan hati untuk menghilangkan kebaikan tersebut. Keadaan ini memang menjadi lumrah kepada manusia yang tidak ingin melihat orang lain bergembira. Ada sahaja yang berdetik di hati sebagai tanda tidak suka dengan nikmat yang diperoleh oleh orang lain.

Kesan hasad dengki kepada kebajikan yang kita laksanakan amat dahsyat kerana ia memusnahkan amal yang kita lakukan dengan sangat pantas.

Dan sabda baginda saw lagi:

Hasad dengki itu memakan kebajikan sebagaimana api memakan/membinasakan kayu api. (Riwayat Abu Daud)

Abu Hassan al-Tuhaimi berkata:

Orang yang hasad dengki kepadaki tidak mengumpat diriku, kecuali hal tersebut bererti memuliakan diriku, orang yang hasad kepadaku tidak lain sebenarnya merupakan orang yang memberi kebaikan dalam wujud orang yang yang membenci.

Mudah-mudahan Allah swt menjaga orang-orang yang hasad kepadaku kerana kebaikan-kebaikan mereka berpindah kepadaku walaupun hal ini terjadi tanpa mereka sedari.

Mereka telah menyebarkan keutamaanku dan jika catatan kebaikan mereka dan keluhuranku ditulis, maka aku akan menjadikan mereka sebagai judul.

Hasad dengki orang kepada diri kita adalah satu bukti akan keluhuran dan ketinggian darjat diri. Tidak perlu bersedih hati kerana orang yang berhasad dengki tidak lain cuba mempromosikan keutamaan diri kita secara percuma. Pada masa yang sama si dengki telah memberikan kebaikan-kebaikan yang ada kepada diri mereka kepada diri kita kerana mereka ingin sekali mengambil beban kesalahan-kesalahan diri kita secara sukarela.

Peluang belajar ke peringkat PhD

Ijazah doktor falsafah (PhD) adalah pencapaian tertinggi yang ingin dikejar oleh setiap mahasiswa yang mencintai bidang akademik. Sebaik melangkah ke universiti, mereka digalakkan untuk menanam azam melanjutkan pengajian sehingga ke tahap PhD supaya lebih ramai pensyarah dan penyelidik dapat dilahirkan oleh universiti.

Sehingga kini 31 peratus daripada 18,000 pensyarah mempunyai ijazah doktor falsafah berbanding 69 peratus yang belum ada. Jumlah ini merangkumi 20 universiti awam, 36 universiti swasta dan kolej universiti, 21 politeknik, 37 kolej komuniti dan 485 kolej swasta.

Kerajaan meletakkan 60 peratus pensyarah perlu mempunyai PhD menjelang 2010 untuk melengkap persediaan negara sebagai negara maju pada 2020 nanti. Daripada kenyataan ini, nampak ketara yang keperluan terhadap PhD sangat mendesak.

Malaysia menghadapi cabaran yang sangat getir bagi memenuhi keperluan berkenaan kerana jumlah pelajar yang melangkah masuk ke institusi pengajian tinggi tidak ramai. Pelajar-pelajar di Amerika Syarikat yang mempunyai pendidikan tinggi ialah 40 peratus daripada jumlah penduduknya. Negara-negara maju yang lainnya turut mencatatkan jumlah yang tinggi bagi pelajar yang melanjutkan pelajaran ke peringkat kolej atau universiti. Untuk merealisasikan hasrat kerajaan, banyak lagi usaha yang mesti dilakukan khususnya menarik minat pelajar ijazah pertama menyambung pengajian mereka ke peringkat seterusnya.

Langkah kerajaan mewujudkan gred 51 di institusi pengajian tinggi awam bagi menggalakkan lebih ramai lulusan PhD di universiti dilihat sebagai langkah penambahbaikan awal yang masih belum mencukupi. PhD adalah lambang kegigihan dan kesungguhan belajar, jadi habuan juga mesti setimpal dengan kesungguhan berkenaan.

Di Barat khususnya universiti-univrsiti ternama, ahli akademik diberi pengiktirafan dan penghormatan yang sangat tinggi. Selain status sosial, banyak kemudahan diutamakan kepada mereka. Gaji pensyarah sangat lumayan. Elaun berkaitan bidang tugas juga banyak dan diberi keutamaan serta insentif menulis buku dalam bidang kepakaran masing-masing.

Oleh kerana itu, para pensyarah berlumba-lumba menulis buku dan mendapat pulangan yang banyak kerana buku-buku ini diterbit dan dicetak bagi diedarkan ke seluruh dunia. Setiap buku bukannya berharga RM10 malah mencecah RM200 hingga RM400 sebuah.

Hanya dengan sebuah buku, pensyarah di Barat mendapat motivasi untuk terus menulis seterusnya bidang penulisan menjadi tradisi dan budaya, ia akan terus menyuburkan penyelidikan, penerbitan dan bilangan seminar dari semasa ke semasa. Di sinilah mereka mula membina nama, reputasi dan dapat meletakkan harga yang tinggi bagi setiap sesi perundingan jika mana-mana pihak ingin mendapatkan kepakaran mereka.

Para pensyarah kita masih berlegar-legar di universiti tempatan dan tidak begitu berminat meneroka peluang-peluang di Timur Tengah, Asia Selatan atau negara-negara Balkan. Kita lebih selesa berada di negara sendiri, berbangga dengan PhD yang diperoleh dan tidak cuba mengembangkan kepakaran mereka ke luar negara.

Cabaran mendapat PhD mengundang pelajar-pelajar dari Iran dan negara-negara Arab ke Malaysia dalam dua tiga tahun kebelakangan ini. Kesungguhan mereka sangat terserlah khususnya pelajar Palestine yang begitu tekun belajar. Tidak tahu mereka bertanya. Apabila tahu mereka menerangkannya pula kepada rakan-rakan yang lain. Palestine adalah di antara negara yang mempunyai lulusan PhD tertinggi di dunia kerana hidup mereka adalah untuk berjuang dan pendidikan adalah salah satu saluran perjuangannya. Setelah tamat belajar, mereka bertebaran ke seluruh dunia dengan mendapat tawaran gaji berganda-ganda daripada rakan mereka di Malaysia. Pensyarah kita cukup bangga apabila mendapat RM5,000 sedangkan mereka patut dibayar RM10,000 sebulan.

Mendapat PhD adalah lambang status dan imej. Ia menaikkan maruah dan nilai diri. Ia juga sebagai pengesahan ke atas penguasaan bidang ilmu yang diceburi dan menjadi rujukan. Seorang lulusan PhD menjadi kebanggaan universiti dan berhak mendapat tempat kemuliaan dalam akademik. Ia juga berhak mendapat pengiktirafan yang lebih baik daripada kerajaan jika ingin melihat pelajar berlumba-lumba mendapatkan PhD.

Kerajaan berperanan memberi insentif gaji dan elaun yang lebih tinggi bagi menarik lulusan PhD ini. Skim gaji yang lebih baik akan pasti menarik minat ramai pelajar untuk melihat profesion pensyarah dengan lebih serius.

Kemudahan melakukan penyelidikan mesti dutamakan kerana selain mengajar, pensyarah juga terlibat dalam penyelidikan. Rungutan pensyarah di Malaysia ialah tidak mendapat geran penyelidikan yang banyak dan kadangkala agak lambat. Jadi, mereka tidak berminat dengan penyelidikan sedangkan kerajaan meminta pensyarah membuat penyelidikan dalam bidang kepakaran mereka untuk dimanfaatkan kepada negara dan masyarakat. Tanpa geran bagaimana hendak melakukan kajian dan penyelidikan?

Setelah PhD berada di dalam genggaman, seorang pensyarah ingin melangkah lebih jauh dalam dunia akademik iaitu mendapat gelar profesor madya dan profesor. Untuk mencapai tahap ini, seorang pensyarah perlu menulis, membuat penyelidikan dan membentangkan hasil kajian mereka di dalam persidangan. Usaha-usaha ini bukannya senang kerana ada pensyarah yang bekerja 15 tahun untuk mendapat gelar berkenaan.

Profesor adalah pencapaian tertinggi dalam dunia akademik yang menjadi idaman setiap pensyarah. Tempoh sepuluh hingga 15 tahun adalah jangka masa untuk mengecap gelaran tersebut. Bagaimanapun ia bergantung kepada kerajinan dan kesungguhan bekerja ke arah berkenaan. Menjadi seorang profesor tidak begitu dibebankan dengan pengajaran kerana peranannya lebih kepada memberi sumbangan kepada masyarakat melalui pemikiran dan hasil penyelidikan mereka.

Hasrat kerajaan untuk melihat lebih ramai lulusan PhD mesti dizahirkan dengan tindakan. Beri kemudahan pembiayaan kewangan, banyakkan tempat belajar dan berikan insentif galakan atau pelepasan cukai supaya bebenan pelajar dapat dikurangkan. Bilangan universiti tidak perlu ditambah sebaliknya bidang pengkhususan diperluaskan dan disokong dengan tenaga pengajar yang mahir dan berkelayakan di peringkat PhD.

Proses pembelajaran sangat berkait dengan galakan dan dorongan. Jika kerajaan memberi motivasi untuk pensyarah dan pelajar meneruskan pengajian mereka, sudah tentu masalah kekurangan lulusan PhD tidak akan menjadi masalah utama. Terpulang kerana pembuat dasar pendidikan negara untuk merancang melahirkan ramai lulusan PhD ini dalam jangka masa singkat sebelum 2020 nanti.

Wednesday, April 23, 2008

Baik buruk bersara umur 60 tahun







Cadangan menaikkan umur persaraan kakitangan awam dari 56 tahun ke 60 tahun mengundang pelbagai reaksi daripada orang ramai. Dua tiga tahun yang lepas, isu ini menjadi perbualan utama di kalangan pensyarah universiti awam kerana ramai di antara mereka yang bersetuju jika langkah berkenaan menjadi kenyataan. Kakitangan di dalam perkhidmatan lain juga bersetuju jika umur persaraan dinaikkan kerana pengalaman dan keupayaan kesihatan kebanyakan mereka juga masih berada pada tahap yang memuaskan.

Para pekerja di Barat sudah lama menikmati skim persaraan ketika umur 60 tahun ini dan juga beberapa buah negara di Asia turut mengambil langkah yang serupa. Malaysia masih berada di kelompok yang enggan mengikut perkembangan ini kerana pelbagai sebab. Antaranya ialah kos membayar gaji.

Jika dikatakan bermula di Barat, baik kita soroti langkah berkenaan dilaksanakan atas beberapa alasan yang munasabah. Pertama sekali ialah bilangan pekerja muda yang semakin berkurangan kerana kadar pertambahan penduduk yang semakin rendah. Penuaan merupakan masalah besar kepada organisasi dan institusi sosial di Barat. Semakin ramai warga tua bermakna keperluan untuk mereka juga bertambah. Ketika ini timbul idea untuk meningkatkan umur persaraan supaya hanya orang tempatan yang mengisi jawatan utama di sektor awam dan swasta.

Namun begitu, sikap masyarakat yang percaya kepada keluarga kecil menghadapi masalah untuk menyokong kebajikan warga tua seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja bagi membayar keperluan mereka. Dari mana kerajaan negara Barat hendak mempastikan wang sentiasa cukup untuk dibayar kepada golongan tua itu? Mahu ataupun tidak, umur bersara mesti dinaikkan dan membuka peluang pekerjaan kepada rakyat dari negara-negara dalam Kesatuan Eropah dan juga negara berpenduduk padat seperti India, China dan Pakistan.

Malaysia belum menghadapi masalah peningkatan warga tua secara mendadak jadi kerajaan masih dapat mengelak daripada melaksanakan dasar ini supaya kos tanggungan berkenaan dapat disekat buat sementara waktu.

Trend negara-negara dunia yang meningkatkan umur persaraan memberi mesej kepada pembuat polisi betapa kaedah ini dapat menyelesaikan masalah tenaga kerja mahir, mengurangkan penggunaan tenaga imigran dan meluaskan skop ekonomi.

Umur bersa 60 tahun adalah kredit terbesar kepada kemajuan negara. Dengan umur rakyat Malaysia yang semakin panjang iaitu 75 tahun secara purata bagi lelaki dan perempuan, kemampuan kesihatan yang baik dan tahap produktiviti yang tinggi, mereka masih berupaya memberi khidmat terbaik kepada kerajaan.

Bekerja pada usia tua menjadikan kehidupan mereka lebih aktif dengan aktiviti sosial sama ada di dalam jabatan atau di kawasan kediaman mereka. Pergaulan sesama rakan sekerja membantu mengurangkan rasa sunyi jika mereka bersara. Manakala kerja-kerja aktiviti sukarela dapat memberi manfaat kepada organisasi kerana khidmat kepakaran yang diberikan boleh menyelesaikan banyak kerumitan ketika membuat keputusan.

Bekerja menjadikan hidup lebaik baik dan seronok. Masyarakat warga emas hidup di dalam dunia tersendiri yang berbeza dengan orang muda atau kanak-kanak. Justeru mempunyai hala tuju sendiri yang perlukan suntikan kegembiraan, pengharapan dan peringatan.
Mereka juga belajar untuk menerima kenyataan hidup bahawa sepanjang sejarah hidup mereka, perkara pertama yang harus diakui ialah menerima apa sahaja pengalaman lepas. Jadi mereka belajar untuk berpuas hati dengan keadaan hidup sekarang tanpa dapat merungut lagi.

Dengan kelebihan empat tahun, organisasi tidak mengeluarkan belanja yang besar untuk melatih kakitangan baru dan secara langsung dapat menjimatkan kos latihan. Pengalaman yang ada di dalam diri kakitangan berpengalaman adalah sangat berharga untuk ditukar ganti dengan kakitangan baru yang masih kurang pengalaman. Sebagai contoh, ketua kerani mempunyai hampir semua pengalaman pentadbiran pejabat. Kepada mereka inilah pegawai dan kakitangan lain membuat rujukan dan meminta nasihat. Dia tahu dan sensitif dengan pekeliling baru, perubahan polisi pentadbiran atau pengenalan baru sesuatu dasar yang berkait dengan rumah tangga pejabat.

Walaupun ramai yang beranggapan pekerja tua sering kali masuk dan keluar hospital untuk mendapat rawatan, perkara ini memang tidak dapat dinafikan ada benarnya. Namun begitu, bagi mereka yang masih kuat dan mampu bekerja, peluang berkenaan tidak akan dilepaskan oleh majikan berbanding pekerja yang sering sakit apabila mencapai umur pertengahan 50-an. Bukan sahaja dirinya tidak akan bekerja malah majikan akan menasihatkannya untuk tidak menyambung kerja supaya keadaan kesihatannya dapat dijaga. Jadi, persoalan kakitangan tua akan menjejaskan perkhidmatan kerajaan tidak akan timbul lagi.

Meningkatkan umut bersara dikatakan menambah bilangan penganggur di negara kita. Dengan jumlah kakitangan awam di sekitar satu juta, pengangguran tidak dapat dielakkan jika graduan dan lepasan institusi pengajian tinggi memilih sektor awam sebagai tempat kerja. Kerajaan harus bertindak dengan menggerakkan sektor swasta supaya keperluan tenaga kerja negara dapat diisi.

Pada masa yang sama, pengangguran ini bukan hanya disebabkan bilangan pekerja yang ramai di sektor awam sebaliknya pertambahan bilangan pekerja asing turut mengundang pengangguran ini. Untuk mengatakan umur bersara 60 tahun menyebabkan graduan kita menganggur adalah tidak tepat kerana pekerjaan masih banyak tetapi tidak diisi oleh pekerja tempatan sebaliknya diisi oleh orang Indonesia, Nepal, Bangladesh atau Vietnam.

Kemajuan IT telah banyak mengurangkan pergantungan kerajaan kepada pertambahan bilangan kakitangan. Walaupun ada di kalangan warga tua ini masih kurang faham benar dengan sistem komputer, tetapi kesediaan mereka untuk belajar adalah lebih mudah dan lebih jimat daripada mendapatkan kakitangan baru yang tahu serba-serbi tetapi enggan belajar. Justeru adalah lebih baik dan mudah daripada mengekalkan kakitangan lama dan beri latihan kepada mereka. Manakala bagi pekerja muda, masa mereka akan tiba di mana ketika itu sistem komputer di pejabat sudah berada pada tahap sempurna dan kerajaan tidak memerlukan bilangan kakitangan yang ramai.

Baik dan buruk meningkatkan umur bersara bergantung kepada keperluan kerajaan. Jika ia membawa keuntungan dari segi ekonomi, kebajikan dan kemakmuran negara sewajarnya langkah itu dipercepatkan. Jika kerajaan hanya memikirkan kos yang terpaksa ditanggung untuk membayar gaji, elaun dan kemudahan perubatan, ia samalah dengan mengatakan rakyat Malaysia wajar meninggal dunia pada usia 45 tahun supaya masalah pengangguran graduan tidak lagi menjadi masalah besar dan semuanya mendapat pekerjaan.

Rumusannya, umur bersara pada usia 60 tahun adalah satu idea yang baik dan perlu diteruskan supaya produktiviti diri kakitangan awam sentiasa kekal pada tahap terbaik dan kemajuan negara dapat diteruskan.


Tuesday, April 22, 2008

Menjana dan memperkasa kesedaran Islam dalam masyarakat

Ucapan dasar Presiden Haluan, Dr. Abdullah Sudin Abd. Rahman pada mesyuarat perwakilan tahunan Haluan 2008 baru-baru ini menyentuh mengenai kepentingan masyarakat islam mempertahankan Islam yang sedang diserang dari pelbagai arah. Tajuk ucapan iaitu "Strategi dan Operasi Dakwah Masa Kini" melihat cubaan Barat dan musuh-musuh Islam memberi gambaran yang buruk dan negatif terhadap Islam.

Masyarakat dunia yang mudah mendapat maklumat melalui perkembangan teknologi komunikasi sentiasa terdedah kepada berita dan maklumat palsu tentang Islam. Justeru penguasaan IT oleh masyarakat Islam tidak boleh lagi ditangguh-tangguh. Web jaringan sosial yang semakin meluas di Internet memberi ruang kepada kedua-dua pihak; pendakwah dan pendakyah untuk berbincang tentang Islam.

Walaupun ada laman web yang memberi maklumat tidak tepat tentang Islam, ada juga laman web yang membincangkan Islam secara terbuka dan ingin mencari kebenaran. Melalui laman web seperti inilah ada di kalangan orang bukan Islam di Barat mengenali Islam.

Presiden Haluan turut menggesa ahli-ahlinya untuk menyediakan blog sendiri bagi urusan dakwah kepada masyarakat kerana penulisan dapat memberi maklumat yang lebih baik berbanding ucapan. Alat untuk mengumpul bahan-bahan penulisan yang terbaik dan sentiasa dibaca ialah laman web. Kemahiran menulis tidak dapat dibina dalam masa singkat tetapi ia tidak boleh menjadi halangan dan alasan untuk tidak menulis.

Kumpulan sasar untuk dakwah ialah pelajar dan mahasiswa di institusi pengajian tinggi. Strategi Haluan yang mengukuhkan instituti pendidikan dari peringkat prasekolah hinggalah institusi pengajian tinggi sendiri adalah ruang yang dibina sebagai tanggungjawab dakwah kepada masyarakat. Objektif pendidikan untuk dakwah ialah menyebarkan dakwah, melaksanakan tarbiyah, infaq untuk menghabiskan wang, membantu yang lemah dan melahirkan pelajar yang profesional, berakhlak dan dapat memberi manfaat kepada orang lain.

Selain institusi pendidikan, Haluan juga menggerakkan ekonomi dan institusi dakwah supaya "Mendidik dan Berbakti" dapat disampaikan kepada masyarakat.

Menyentuh isu-isu politik semasa, akhlak yang kukuh adalah asas kepada kepimpinan yang berkesan. Berlakunya peralihan kuasa dalam politik negara baru-baru ini banyak disebabkan oleh pemimpin-pemimpin yang zalim dan lemahnya hubungan dengan Allah swt. Kepimpinan di semua peringkat termasuk JKKK sedang mengalami kemerosotan yang sangat ketara. Bagi jangka masa panjang, kuasa sedia ada akan musnah dan akan digantikan oleh mereka yang lebih dominan.

Satu soalan yang dilontarkan oleh Presiden Haluan ialah sejauh mana dan tahap mana ahli-ahli Haluan mahu melibatkan diri dalam politik megara. Walaupun pendedahan dalam pilihan raya telah bermula, banyak lagi persiapan-persiapan yang masih diperlukan bagi mengukuhkan ciri-ciri kepimpinan dan kesediaan anggota Haluan untuk menceburkan diri dalam politik.

Ulasan balas para perwakilan merangkumi pelbagai perspektif. Wakil Johor mempertikai tugas-tugas yang bertindih di kalangan ahli apabila terdapat operasi bantuan kemanusiaan yang besar seperti banjir. Haluan pusat juga dikatakan tidak memberi perhatian kepada laporan yang dihantar oleh Haluan negeri. Kemudiannya wakil berkenaan membangkitkan tentang jarak generasi muda berumur 20 hingga 29 tahun yang sangat berkurangan. Beliau mencadangkan Haluan merekrut pelajar dan meningkatkan keberkesanan pendidikan keluarga kepada ahli-ahli Haluan supaya anak-anak mereka dapat menjadi generasi pelapis.

Wakil Kelantan melihat pilihan raya baru-baru ini sebagai fokus kepada semangat kerjasama berpasukan. Penglibatan secara meluas jentera Haluan telah memberi pendedahan ketara bagi mereka untuk membaiki kelemahan dalam komunikasi, pengucapan awam dan hubungan kemanusiaan. Beliau juga menekankan kepentingan menyediakan pasukan perundangan Haluan yang mantap untuk berkhidmat kepada masyarakat.

Wakil Terengganu berkongsi pengalaman mengenai proses mengerakkan institusi pendidikan sebagai pintu masuk ke dalam masyarakat dan kepentingan ahli-ahli Haluan menguatkan fizikal dengan segala kemudahan yang ada pada hari ini. Pada masa yang sama, keperluan emosi juga perlu diuruskan dengan sempurna kerana dakwah dan tarbiyah perlukan proses pengemblengan tenaga secara berterusan.

Wakil Pahang turut memberi fokus kepada pilihan raya umum lepas dan peranan ahli-ahli Haluan dalam pasca pilihan raya. Beliau juga menyentuh dakwah kepada bukan Islam kerana mereka juga berhak untuk merasai keselamatan dan kemakmuran yang ada di dalam Islam.

Wakil Selangor meminta ahli-ahlu Haluan hadir 100 peratus dalam masyarakat kerana masalah sosial, jenayah dan keadaan keluarga pada hari ini menguncang kepada kerisauan dan masyarakat inginkan penyelesaian segera. Musuh-musuh yang tidak suka kepada keharmonian hidup bermasyarakat sedang bergaduh dan peluang inilah yang patut digunakan oleh Haluan. Beliau mengingatkan persiapan ilmu, kemahiran memimpin dan komunikasi mesti ditingkatkan di samping berdoa dan solat malam. Bagi menjadikan Haluan sebagai peneraju masyarakat, tokoh-tokoh yang boleh bekerja perlu diperbanyak di dalam masyarakat sebagai usaha melebarkan dakwah dan tarbiyah.

Wakil Perak menjelaskan kegembiraannya sebagai negeri terakhir berjaya menubuhkan koperasi sendiri. Beliau juga meminta ahli-ahli Haluan melihat Perak sebagai destinasi subur untuk dakwah dan tarbiyah di kalangan pelajar insitutisi pengajian tinggi kerana negeri itu mempunyai bilangan IPT yang semakin bertambah.

Wakil Pulau Pinang menyeru kepada dakwah untuk bukan Islam kerana bilangan mereka yang ramai di negeri itu memerlukan kepada usaha dakwah yang berterusan. Usaha ini harus dipandang serius oleh Haluan kerana tidak ramai ahli Haluan di negeri itu dan pendekatan yang diguna pakai masih menggunakan kaedah konservatif. Beliau juga meminta hali-ahli Haluan memberi perhatian kepada pem binaan generasi IT dan menyokong penuh usaha anak-anak muda untuk belajar dalam bidang berkenaan.

Wakil Kedah berpendapat aggota Haluan kurang bersedia dalam pilihan raya umum lalu sambil mengingatkan betapa pilihan raya sangat penting bagi menentukan hala tuju kepimpinan politik negara. Beliau juga mencadangkan setiap ahli Haluan mempunyai blog sendiri di samping meningkatkan kemahiran IT. Selain itu penubuhan Pusat Haluan Penyayang di Langkawi akan menjadi syiar kepada usaha-usaha Haluan Kedah untuk menjayakan khidmat bakti kepada masyarakat.

Manakala wakil Haluanita meminta kehadiran mereka dalam Haluan dirasai sepenuhnya bagi usaha dakwah dan tarbiyah memandangkan wanita juga berperanan sebagai penggerak kepada kemajuan Haluan. Beliau juga mencadangkan program-program kemantapan kemahiran emosi dan kemahiran sosial dijayakan supaya peranan mereka sebagai ibu, isteri dan anggota Haluan berada pada kedudukan terbaik untuk menyumbang kepada usaha-usaha dakwah yang berkesan.

Maklum balas yang diberikan oleh para perwakilan dalam membahas ucapan dasar presiden wajar diberi perhatian kerana penyelesaian segera dapat membantu meningkatkan motivasi dan fokus kepada usaha dakwah kelak. Perhimpunan kali ini juga menjadi pencetus kepada kerja-kerja kebajikan Haluan bagi memberi khidmat kepada masyarakat.

Monday, April 21, 2008

Cakar harimau: Tips kebahagiaan rumah tangga

Penulis: Siti Nor Bahyah Mahamood, Zahazan Mohamed, Mohammad Nizam Abdul Kadir
Penerbit: Telaga Biru Sdn Bhd, Kuala Lumpur.
Muka surat: 104

"Apabila seseorang itu kasih akan saudaranya maka beritahulah dia bahawa dia kasihkannya". (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)

Panduan untuk anda, pasangan anda, remaja yang akan mendirikan rumahtangga, pengantin baru, pengantin veteran dan pasangan bermasalah. Teks dipermudahkan dalam bentuk byline, flasher, quotation, nota ringkas, sub-tajuk dan kisah. Gambar foto yang real memberi gambaran bahawa kebahagiaan rumah tangga adalah sesuatu yang real dan mudah dicapai.

Ilustrasi menarik, humorous dan merehatkan pembacaan anda. Sebanyak 104 muka surat yang penuh warna-warni menarik. Ayat Al-Quran, hadis dan doa yang amat berguna untuk hafalan dan rujukan.

Dalam aspek rumah tangga, wujud kasih sayang dan cinta antara suami isteri. Ia perlu dizahirkan. Biasanya isteri banyak dan pandai menzahirkannya. Suami pula biasanya kurang romantik dan kurang menzahirkannya. Walau bagaimanapun, setiap pasangan perlu memulakannya. Jangan hanya mengharap pasangan anda menzahirkannya sedangkan anda hanya diam membatu diri.

Pepatah menyebut: "THE MORE YOU GIVE THE MORE YOU GET."

Sunday, April 20, 2008

Peranan wanita dalam kerajaan dan politik Malaysia







Golongan wanita membentuk hampir 50 peratus daripada penduduk Malaysia iaitu kurang sedikit daripada lelaki. Dengan jumlah 13,0776.8 juta, wanita telah memberi impak yang sangat ketara kepada hala tuju politik dan kerajaan negara.

Pengaruh kepimpinan wanita dalam sistem pentadbiran kerajaan masih jauh daripada yang dijangkakan walaupun mereka sebahagian besarnya mendapat pendidikan dan peluang pekerjaan yang sama rata dengan lelaki. Dalam laporan International Parliament Union 2005 menyatakan terdapat 20 buah negara yang telah mencapai 30 peratus wakil wanita dalam parliamen di mana Rwanda menerajui jumlah ini dengan 48.8 peratus, diikuti Sweden 45.3 peratus, Norway 37.9 peratus, Finland 37.5 peratus, Denmark 39.7 peratus dan Belanda 36.7 peratus. Kejayaan negara-negara ini menambah penyertaan wanita dalam pentadbiran kerajaan adalah kerana komitmen yang sangat tinggi bagi menjayakan resolusi konvensyen antarabangsa seperti Beijing Platform for Action, The Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women (CEDAW) dan Commonwealth Plan of Action.

Di Malaysia, senario penyertaan wanita di sektor kerajaan tidak selari dengan penyertaan mereka di dalam pilihan raya. Walaupun tidak ramai golongan wanita yang terlibat dalam pemilihan di Dewan Rakyat iaitu di bawah 10 peratus, tetapi peranan mereka menentukan kemenangan sesebuah parti politik semakin membesar. Kesedaran berpolitik wanita ini dikatakan berpunca daripada tahap pendidikan yang semakin baik dan memberi akses kepada percambahan maklumat yang lebih banyak.

Selain itu kewujudan pertubuhan bukan kerajaan yang berperanan memberi kesedaran ke atas hak-hak wanita telah membantu lebih ramai golongan profesional wanita dan masyarakat luar bandar untuk mengambil bahagian dalam politik semasa.

Kemunculan tokoh-tokoh politik wanita sama ada dalam parti kerajaan atau pembangkang menjadikan keghairahan golongan wanita untuk mengambil tahu isu-isu politik turut bertambah.

Golongan wanita muda yang semakin berminat dengan politik digerakkan secara teratur oleh kebanyakan parti politik. UMNO dengan Puteri UMNO yang mensasarkan golongan wanita Melayu di bawah 40 tahun sebagai ahli manakala PAS menubuhkan An Nisa sebagai strategi jangka panjang menarik golongan wanita muda yang mempunyai aspirasi Islam.

Perancangan yang bersistematik ini memantapkan jentera kekuatan parti-parti politik di Malaysia dan menjamin amalan demokrasi terus subur. Penyuburan minda dan jiwa pemimpin-pemimpin pelapis memberi ruang kepada pembinaan watak dan peribadi bakal pemimpin yang lebih berprinsip, tegas dan ada idealisme yang tinggi.

Penyertaan wanita profesional dan berkerjaya bakal mengubah persepsi masyarakat terhadap peranan dan sumbangan mereka dalam iklim politik negara. Jawatan doktor, ehli ekonomi, peguam dan aktivis sosial bukanlah penghalang kepada penglibatan wanita yang lebih meluas dalam masyarakat dan negara.

Peranan kerajaan melalui Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat mempromosi kesaksamaan gender melambangkan kesungguhan Malaysia untuk berada sebaris dengan negara-negara lain yang telah berusaha meningkatkan penyertaan wanita dalam politik. Jawatankuasa Kabinet Mengenai Kesaksamaan Gender yang diasaskan pada 6 Disember 2004 adalah sebagai langkah awal menunjukkan kesediaan dan komitmen kerajaan bagi memartabatkan kedudukan wanita di Malaysia seiring dengan arus pembangunan negara.

Objektif jawatankuasa ini ialah meletakkan kesaksamaan gender sebagai satu agenda utama kerajaan supaya peka terhadap hal ehwal dan pembangunan wanita, dan memastikan segala peraturan dan dasar kerajaan akan lebih sensitif kepada keseimbangan antara lelaki dan wanita yang akhirnya akan membentuk sebuah negara Malaysia yang lebih maju, progresif dan seimbang.

Manakala bidang rujukan bagi jawatankuasa ini merangkumi pelbagai aspek seperti:

i. menggubal dasar, strategi dan program bagi mencapai kesaksamaan gender dalam negara;
ii. kesaksamaan gender dalam sektor kerajaan dan swasta;
iii. mengenal pasti, mengkaji serta memperakukan pindaan kepada undang-undang dan peraturan kerajaan yang peka gender;
iv. memastikan dan memantau pelaksanaan obligasi dan komitmen negara di bawah konvensyen antarabangsa mengenai kesaksamaan gender, misalnya Beijing Platform for Action, The Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women (CEDAW) dan Commonwealth Plan of Action; dan
v. memantau dan menyelaraskan langkah-langkah bagi mencapai kesaksamaan gender dalam semua sektor dan di semua peringkat.

Langkah seterusnya bagi menggalakkan penyertaan wanita dalam isu-isu yang sentiasa menjadi perhatian, Jawatankuasa Kabinet Mengenai Kesaksamaan Gender bersetuju supaya dilantik pegawai gred 54 dan ke atas sebagai gender focal point bagi setiap kementerian dan agensi kerajaan yang berkaitan dengan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat sebagai penyelaras.

Bagi melaksanakan Dasar Wanita Negara, Pelan Tindakan Pembangunan Wanita dan keputusan-keputusan yang telah diambil oleh Kerajaan Malaysia di peringkat antarabangsa, khususnya pelaksanaan Pelan Bertindak Beijing dan Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women (CEDAW), KPWKM telah memberikan tumpuan kepada bidang-bidang keutamaan seperti berikut:

i. Wanita dan kemiskinan
ii. Pendidikan dan latihan wanita
iii. Wanita dan kesihatan
iv. Keganasan terhadap wanita
v. Wanita dan ekonomi
vi. Wanita dalam bidang politik dan pembuat keputusan
vii. Wanita dan media
viii. Hak-asasi wanita
ix. Wanita dan alam sekitar
x. Pembangunan kanak-kanak perempuan, dan
xi. Pengukuhan mekanisme pembangunan wanita.

Bidang-bidang keutamaan di atas jelas menunjukkan bahawa isu pembangunan wanita dan kesaksamaan gender merupakan isu yang bertindan lapis dan pelaksanaan program dan projek yang berkaitan memerlukan penglibatan, kerjasama dan sokongan daripada kementerian dan agensi kerajaan yang berkaitan, khususnya sokongan kepakaran dan kemahiran dalam bidang-bidang tertentu.

Peluang yang diberikan kepada kerajaan bagi memajukan penyertaan wanita dalam sektor kerajaan dan juga galakan berpolitik semakin banyak dan meluas. Penyertaan yang ramai akan meningkatkan kesedaran golongan itu untuk mempertahankan hak dan memenuhi keperluan mereka khususnya ketika kesedaran terhadap hak wanita telah lama diperjuangkan oleh wanita Barat. Dengan dasar dan program-program yang lebih pro wanita, penyertaan generasi muda wanita dalam politik Malaysia dijangka menjadi lebih ketara pada masa depan.

Thursday, April 17, 2008

Sifat hati (1)

Setiap muslim perlu memahami benar-benar bahawa ad-din al-islami adalah terdiri daripada iman, Islam dan ihsan. Ketiga-tiga bahagian ini perlu ada pada diri seseorang Islam. Tidak lengkap Islamnya tanpa ketiga-tiga unsur ini. Lantaran itu setiap muslim wajib mempelajari ilmu tauhid, feqah dan tasauf/akhlak serta menghayatinya.

Ilmu tasauf/akhlak adalah ilmu yang membicarakan sifat-sifat dan perangai hati yang menghuraikan bahagian ‘ihsan.’

Manusia atau insan itu terdiri daripada jasmani dan ruhani. Dikatakan hati itu ialah ruh dan ia perlu diberi didikan secukupnya sebagaimana jasmani perlu dijaga dan didik; kerana hati inilah yang akan mempengaruhi hidup seseorang sebagaimana sabda Rasulullah saw yang bermaksud: Bahawa di dalam jasad itu ada suatu ‘mudghah’ bila ia baik maka baiklah seluruh jasadnya dan bila ia rosak maka rosaklah seluruh jasadnya. ‘Mudghah’ itu ialah hati.

Seorang manusia tidak akan baik perangai atau akhlaknya selagi hatinya tidak berkeadaan baik. Oleh yang demikian maka sangatlah mustahak diberi perhatian kepada usaha memperbaiki hati.

Tazkirah tentang hati ini akan menghuraikan tentang sifat-sifat hati yang terpuji dan yang dikeji. Masyarakat hari ini yang lebih banyak mengalami masalah jiwa dipercayai mempunyai masalah masalah hati yang sangat parah kerana tidak ada kesedaran untuk mendidik hati atau qalbu yang menjadikan mereka berperangai baik atau buruk.

Wednesday, April 16, 2008

Kepentingan blog dalam strategi dakwah pasca pilihan raya

Pilihan raya umum yang lalu memberi dimensi pemikiran baru kepada masyarakat. Ia berubah sama sekali dengan corak pemikiran konvensional yang takut kepada perubahan pada masa depan. Kedua-dua pihak, kerajaan dan pembangkang mengakui peranan laman web dan blog yang menyumbang 70 peratus maklumat yang boleh diakses oleh para pengundi. Sebahagian besar daripada maklumat ini telah menjadi alternatif kepada media arus perdana. Dalam erti kata lain, pengaruh Internet khususnya blog semakin kuat dan berkembang.

Dalam satu laporan di akhbar baru-baru ini, Malaysia diletakkan sebagai masyarakat yang celik blog dengan kira-kira 500,000 blog diwujudkan termasuk pemimpin politik dan pertubuhan bukan kerajaan, kedudukan ketiga di belakang Kesatuan Eropah dan Indonesia. Dari segi kandungan bahasa perantaraan, bahasa Jepun mendominasi laman web iaitu 37 peratus diikuti bahasa Inggeris sebanyak 33 peratus. Bahasa Malaysia masih jauh ketinggalan. Jumlah blog yang banyak itu besar kemungkinan diwujudkan dalam bahasa Inggeris atau bahasa Cina.

Kadar penembusan Internet di Malaysia hanya 54 peratus tetapi pengguna sangat tinggi pengetahuan teknologi Internet.

Kajian oleh Omnicom Media Group juga mendedahkan lebih 80 peratus pengguna Internet Malaysia sering bersembang secara online, menikmati hiburan (mendengar muzik, radio) dan membaca blog. Manakala 64 peratus menonton video secara online dan mengemas kini laman web jaringan sosial mereka.

Kajian yang diadakan bagi lima negara Asia Pasifik ini melibatkan Malaysia, India, Korea, China dan Australia. Kajian ini juga menyatakan 78 peratus daripada pengguna Internet di Malaysia memuat turun muzik, filem atau rancangan televisyen, 86 peratus cenderung kepada permainan komputer dan 91 peratus terlibat dalam pertukaran mesej.

Daripada sepuluh sumber maklumat yang mereka percaya untuk membantu membuat keputusan, enam daripadanya ialah maklumat berkaitan kepenggunaan, seterusnya mulut ke mulut, laman web teknologi, blog dan artikel yang boleh dicetak.

Pengaruh blog tidak boleh dinafikan lagi sebagai satu elemen penting untuk proses membuat keputusan kepada masyarakat hari ini. Sebahagian besar khususnya golongan muda yang celik komputer akan menerima maklumat yang dipaparkan dan berusaha untuk mengesahkan maklumat berkenaan. Bagi sesebuah blog yang terkenal dan mencecah sejuta kunjungan sehari, ianya mengambil masa hampir sepuluh tahun untuk menjadi terkenal.

Bagi kategori SMS, secara purata rakyat Malaysia bertukar-tukar mesej adalah 22 kali sehari berbanding Australia iaitu 12 SMS. Bagaimanapun maklumat yang mesti kita lebih sensitif ialah lebih 70 peratus pengguna Internet sentiasa mendapatkan berita dan perkembangan semasa. Mereka tidak bergantung kepada TV atau surat khabar semata-mata bagi mendapatkan maklumat sahih dan tepat.

Teknologi komunikasi berkembang daripada satelit, parabola kepada Internet yang membentuk superhighway information yang menjadikan dunia sebagai sebuah masyarakat yang sensitif dengan isu-isu sosial, memahami nilai-nilai dan mendekatkan hubungan dua hala. Dalam hal ini, Peter Drucker berkata, "Kampus-kampus besar di universiti akan menjadi bahan usang... lebih banyak kuliah dan syarahan boleh disalurkan melalui satelit atau komunikasi dua hala menggunakan teknologi multimedia di luar kampus. Apa yang pasti ialah kaedah pendidikan akan lupus dan status-quo tidak akan berpanjangan."

Pendakwah tidak boleh meninggalkan blog sebagai satu instrumen penting dalam kerja-kerja mereka. Penggunaan blog sebagai mekanisme komunikasi interaktif yang mudah, murah dan berkesan mesti dimanfaatkan. Agensi yang terlibat dengan kegiatan dakwah baik kerajaan atau pertubuhan bukan kerajaan wajar melatih anggota mereka untuk lebih mahir mengendalikan blog masing-masing, mendedahkan mereka dengan kemahiran menulis, mencari maklumat, membuat penyelidikan seterusnya berfikiran kritikal semasa menganalisis isu.

Dengan pendedahan seperti ini, barulah jurudakwah kita tidak kekok apabila berhadapan dengan kumpulan sasar yang celik komputer dan sudah tahu apa yang boleh dilakukan dengan Internet. Sekiranya pendakwah masih lagi takut untuk memegang "mouse," bagaimana anak-anak muda akan tertarik dengan bahan-bahan dakwah? Sebaliknya mereka akan bercempera melarikan diri apabila melihat pendakwah datang.

Tuesday, April 15, 2008

Isytihar Islam atau tidak?

Pertelingkahan dalam menentukan sama ada seseorang yang meninggal dunia beragama Islam ataupun tidak telah lama dibincangkan di negara kita. Terkadang isu ini dibicarakan dengan penuh sentimen perkauman tanpa lagi mengambil kira kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi.

Siapa pun di kalangan umat Islam tidak akan berasa gembira jika ada saudaranya tiba-tiba ingin keluar dari agama Islam ataupun dinafikan haknya untuk memeluk agama Islam.

Begitupun lihatlah ketenangan umat Islam dalam menghadapi keputusan-keputusan mahkamah dalam kes-kes Nyonya Tahir, A. Rayappan di Mahkamah Syariah Selangor.

Begitu juga dengan kes Dr. Jegyaganesh yang telah memeluk agama Islam bersama anak-anaknya tetapi kemudiannya Mahkamah Sivil menyatakan bahawa hak penjagaan anak-anak itu hendaklah diberikan kepada ibunya yang tidak memeluk Islam.

Umat Islam menerima keputusan tersebut dengan berlapang dada dan menghormati keputusan mahkamah walaupun ia agak pahit untuk ditelan.

Keadilan

Islam adalah agama keadilan untuk sejagat. Menjadi impian para pengamal undang-undang syariah di negara kita untuk melihat bidang kuasa institusi kehakiman syariah diakui bukan sahaja oleh umat Islam tetapi juga oleh warganegara bukan Islam.

Mahu tidak mahu kita terpaksa mengakui perlu ada keterbukaan di peringkat Mahkamah Syariah untuk mengizinkan mereka yang bukan Islam hadir sebagai saksi di Mahkamah Syariah dan diwakili oleh peguam pilihannya sendiri.

Dalam kes Nyonya Tahir yang diputuskan di Mahkamah Tinggi Seremban, hakim yang berkenaan telah belajar daripada episod duka Moorthy dan membuka ruang yang luas kepada keluarga Nyonya Tahir untuk hadir.

Artikel 121 (1A) telah menyelesaikan isu-isu berkaitan pertindihan bidang kuasa jika kedua-dua pihak yang menuntut adalah orang Islam. Bagaimanapun isu yang masih lagi belum diselesaikan ataupun terdapat ruang kekosongan dalam perundangan yang masih terbuka bagi tafsiran adalah kes-kes yang melibatkan salah satu pihaknya adalah seorang yang bukan Islam.

Peguam berpendapat bahawa adalah tidak munasabah untuk meminta orang bukan Islam yang mana mereka tidak tertakluk kepada undang-undang Islam untuk dihadapkan ke Mahkamah Syariah.

Analoginya mudah, seorang anggota tentera tiba-tiba melarikan diri dari kem tentera dan mengisytiharkan dirinya ingin keluar daripada perkhidmatan tentera.

Maka sudah tentulah Mahkamah Tentera mempunyai kuasa terhadap anggota tentera tersebut memandangkan begitulah kontrak perkhidmatannya dengan majikan sebelum ini.

Bagaimanapun isu agama dan akidah bukanlah semudah keanggotaan tentera.

Ia perlu dilihat lebih jauh kerana melibatkan kontrak sosial yang telah sama-sama dipersetujui oleh semua kaum sebelum kita mencapai kemerdekaan.

Pengiktirafan Islam sebagai agama Persekutuan dalam Artikel 3(1) Perlembagaan memberikan hak kepada Islam untuk diberikan keistimewaan mengatasi agama lain. Agama Islam diketuai oleh setiap raja-raja Melayu di negeri yang beraja dan oleh Yang di-Pertuan Agong bagi negeri yang tidak beraja.

Keistimewaan ini tidaklah menyebabkan kita menindas bangsa atau agama lain. Tidak pernah terdengar dalam sejarah kemerdekaan negara kita, ada rakyatnya yang bukan Islam ditindas atau dizalimi kerana enggan memeluk Islam.

Tidak pernah juga orang bukan Islam yang ditangkap atas kesalahan berzina atau berkhalwat dengan pasangannya yang beragama Islam sama-sama dihukum di Mahkamah Syariah.

Umat Islam di negara kita sentiasa mengamalkan sikap toleransi dalam beragama dan memberikan kebebasan untuk orang lain mengamalkan ajaran agama mereka. Untuk tujuan rekod, banyak gereja, kuil dan rumah ibadat yang gah dibina di negara kita dilawati oleh pelawat-pelawat dari negara asal agama itu sendiri.

Hasrat

Justeru apabila timbulnya cadangan supaya orang bukan Islam yang memeluk Islam disyarat mengisytiharkan hasrat mereka kepada keluarga bukan Islam, ia semestinya dilihat bertentangan dengan toleransi yang diberi kepada orang bukan Islam selama ini.

Para pengamal undang-undang syariah seperti pensyarah, hakim syarie dan peguam syarie tidak lagi boleh duduk diam dan terus terlena. Cadangan yang konkrit hendaklah dilaksanakan dalam memastikan urusan keluar masuk agama Islam diuruskan dengan sempurna.

Antara langkah awal yang perlu dimulakan adalah:

a) Memastikan bahawa proses syahadah yang dibuat oleh seseorang yang ingin memasuki agama Islam dapat diperkemas oleh Majlis Agama Islam setiap negeri.

Ia boleh dibuat dengan menyediakan satu ikrar yang menyatakan secara spesifik hak-hak dan tanggungjawab sebagai seorang mualaf. Ikrar syahadah ini hendaklah kemudiannya dimajukan kepada pihak yang berkecuali seperti Jabatan Pendaftaran Negara atau Perkim yang merekodkan bukti keislaman seseorang mualaf untuk kegunaan kemudian hari.

Deklarasi kepada pihak ketiga ini adalah lebih bermanfaat daripada deklarasi yang dibuat kepada ahli keluarga.

b) Mahkamah Syariah lebih bersikap terbuka dan tidak dilihat oleh orang asing sebagai mahkamah untuk orang Islam sahaja. Serentak dengan peningkatan profesionalisme yang seharusnya lebih baik daripada Mahkamah Sivil, beberapa peguam syarie yang terdiri daripada mereka yang bukan beragama Islam seharusnya dilantik di mahkamah syariah setiap negeri bagi menjadi perantara sebelum sesuatu kes seumpama Moorthy ini berlaku lagi.

c) Oleh kerana pelbagai enakmen diguna pakai Mahkamah Syariah adalah dalam bidang kuasa Dewan Undangan Negeri, maka adalah baik jika mana-mana peruntukan yang boleh memperjelaskan penerimaan masuk saksi atau orang bukan Islam ke Mahkamah Syariah kita dikanunkan dengan lebih sempurna setakat mana ia tidak berlawanan dengan Perlembagaan Persekutuan.

d) Umat Islam perlu sedar bahawa dalam kehidupan masa kini tetap akan ada mereka yang akan membuat permohonan untuk murtad. Permohonan untuk keluar dari Islam perlu dikendalikan dengan penuh bijaksana. Sementara kita mengakui adalah sukar untuk menerima hakikat ada umat Islam yang ingin meninggalkan agamanya kita juga harus berfikir ada baiknya mereka yang murtad ini tidak terus disimpan menjadi virus di dalam agama.

Ulama seperti Al-Sarakhsi dalam Kitab Al-Mabsut berpendapat murtad adalah satu kesalahan jenayah yang dikategorikan sebagai takzir dan bukannya hudud.

Hukuman takzir secara umumnya bererti hukuman yang dibuat oleh pemerintah bergantung kepada keperluan masyarakat pada satu-satu masa. Justeru, satu prosedur yang lengkap bagi menangani permohonan orang Islam yang murtad harus dikemas kini supaya kes mereka boleh didengar dengan sesempurna yang mungkin.

[Utusan Online, 15/4/08]