Tuesday, November 18, 2008

Membina kepercayaan dalam organisasi

Kepercayaan berkaitan dengan kesahihan dan melakukan perkara yang betul. Ia menjadi penentu kepada kejayaan dalam hidup khususnya organisasi di mana suasana persekitaran yang semakin bertambah kompetitif dan setiap pekerja dinilai secara serius.

Kepercayaan adalah ciri-ciri perwatakan yang membina rasa hormat dan setia di samping memberi sokongan kepada suasana kerja yang berkualiti. Hilang kepercayaan pasti mengundang tekanan dan tingkah laku negatif seperti prasangka buruk dan dendam yang bakal menggugat semangat pasukan kerja.

Antara langkah yang boleh diterapkan untuk membina kepercayaan di tempat kerja ialah:

1. Jujur

Langkah pertama adalah jujur. Jujur pada diri dan pada orang lain walaupun perkara berkenaan dianggap kecil dan remeh. Beritahu yang benar kerana kebenaran tidak ditentukan oleh kecil atau besar sesuatu isu. Prinsipnya sama dengan bohong iaitu sama ada kecil ataupun besar, bohong tetap bohong dan ia merupakan satu kepalsuan.

Maklumat-maklumat yang diperoleh daripada sumber-sumber yang sahih dan berfakta wajar dikongsi walaupun tidak memberi kelebihan kepada diri sendiri. Mengambil barang tanpa maklum hendaklah dihentikan serta-merta supaya ia tidak menjadi tabiat buruk yang merugikan.

2. Pertimbangan yang matang

Maklumat atau berita yang ada dalam pegetahuan kita sebaiknya diurus dengan hikmah dan bijaksana. Tahu apa yang patut dikongsi dan bila pula boleh dikongsi. Semua perkara berkaitan peribadi, keupayaan organisasi dan pesaing mesti kekal menjadi rahsia kepada anggota pekerja. Pertimbangan yang bijak bukannya meletakkan semua perkara mesti dikawal sebaliknya bijak menguruskan maklumat kerana setiap orang yang berjumpa dengan kita sentiasa ada muslihat.

3. Istiqamah

Perkataan mesti selari dengan perbuatan ataupun disebut ‘bercakap serupa bikin.’ Apa yang dikata mesti dikota, bukannya hari ini cakap lain dan esok cakap lain pula. Di tempat kerja, jadikan kehadiran kita suatu yang tetap pada masa tertentu supaya kita membina kepercayaan orang lain dengan ketepatan masa datang bekerja.

4. Jujur dalam komunikasi tanpa lisan

Pakar-pakar bahasa badan menyatakan 50 peratus kesan komunikasi terletak pada komunikasi tanpa lisan. Justeru, menarik perhatian orang lain ke atas kejujuran kita adalah dengan melihat mata dan mengekalkan pertembungan mata tersebut dalam keadaan selesa.

Tunjukkan bahasa badan yang terbuka seperti mendepangkan tangan dan duduk tanpa menyilang kaki.

5. Utamakan faedah bersama

Pentingkan diri sendiri ada pada semua orang. Namun, sifat terlalu pentingkan diri akan mengikis keyakinan dan kepercayaan. Bagi mengelak sikap pentingkan diri dari melampaui batas, jadikan ‘kami’ atau ‘kita’ sebagai ungkapan pilihan menggantikan ‘saya’ di samping mengamalkan sikap terbuka serta bersedia dengan kritikan.

Percaya adalah nilai yang sangat penting dalam organisasi kerana ia mengukuhkan kesetiaan. Tema percaya ini menjadikan banyak syarikat gergasi peringkat dunia terus kekal berdaya saing seperti McDonald, Sony dan Pepsi. Mereka percaya dan yakin bahawa pelanggan adalah talian hayat bisnes yang dibina. Lalu tidak berkompromi dengan nilai-nilai yang merosakkan daya saing.

No comments:

Post a Comment