Wednesday, October 08, 2008

Sewa buku

Sewa buku ada pasarannya. Tetapi tidak banyak yang boleh kita jumpai lebih-lebih lagi di kawasan perumahan. Mungkin tidak ramai orang yang minat membaca buku-buku terpakai.

Di Indonesia, buku-buku terpakai ada banyak pilihan, banyak tajuk. Jika kita bernasib baik, dapat menyewa buku-buku yang terkini kerana si pembacanya sudah jemu membaca lalu dijual kepada kedai buku sewa. Lagi pun, dalam banyak keadaan, buku yang topiknya berat kurang mendapat sambutan.


Apa yang orang hendakkan dari perkhidmatan sewa buku ini?

Pertama, harganya. Buku yang disewa bukannya mahal sangat, lebih kurang RM2 hingga RM10 bergantung kepada jenis dan berapa lama hendak disewa. Kalau sekejap saja, RM 2 sudah cukup. Berbanding membeli buku baru, harganya jauh lebih mahal. Masalahnya pula tidak ada tempat menyimpan.

Kedua, untuk buat mini perpustakaan di rumah. Kadang-kadang rakan-rakan yang datang ke rumah akan rasa teruja melihat rumah anda ada perpustakaan keluarga. Jadi secara tidak langsung mengesahkan bahawa anda sekeluarga minat membaca.

Ketiga, kepuasan diri. Ada pembaca yang terlepas membeli buku kegemaran mereka dan tidak ada lagi dalam simpanan pengedar. Jadi, tempat terbaik untuk mencari buku berkenaan ialah di kedai sewa buku ini. Manalah tahu kot-kot ada bukunya di situ. Kalau buku yang diinginkan itu berjaya diperoleh, ia bagaikan satu nikmat yang tidak boleh digambarkan dengan kata-kata.

Apa syaratnya untuk membuka tempat menyewa buku di kawasan tempat tinggal anda?

Sebaik-baiknya ia telah menjadi hobi anda untuk membeli dan mengumpul buku. Paling baik jika anda tahu kumpulan sasar yang mudah didekati seperti remaja (pastilah dengan novel kegilaan mereka), pelajar sekolah (buku rujukan dan soalan tahun-tahun lepas) ataupun suri rumah dan wanita bekerja (buku resepi atau motivasi).

Terpulang kepada anda kumpulan sasaran yang ingin diberi perhatian. Untuk kanak-kanak, buku cerita yang mudah atau komik sangat sesuai.

Semakin besar jumlah buku yang hendak disewa dan ramai pelanggan, pastilah anda goyang kaki untuk menerima wang setiap hari kerana bisnes sewa buku tidak akan habis jika pembaca sangat rakus untuk menyewa buku-buku anda.

Kalau bisnes anda sudah maju, bolehlah diperkenalkan pula sewa VCD atau DVD. Sekurang-kurangnya dapat menampung belanja bil air dan elektrik rumah anda.

2 comments:

  1. bagaimana kita boleh memajukan perkhidmatan menyewa buku?

    ReplyDelete