Thursday, October 02, 2008

Bantu pengguna motosikal

Kemalangan jalan raya ketika musim perayaan telah menjadi lumrah di negara kita. Setiap tahun pihak berkuasa menjalankan kempen dan memberi panduan kepada pengguna jalan raya di seluruh negara supaya berhati-hati ketika memandu pulang ke kampung halaman masing-masing.

Hari raya aidilfitri pada tahun ini disambut dalam suasana meriah dan orang ramai berkesempatan pulang awal ke kampung kerana cuti sekolah yang dipanjangkan. Di samping itu ramai kakitangan awam dan swasta turut mengambil cuti lebih awal bagi mengelakkan kesesakan jalan raya dan dapat membeli-belah dengan bebas.

Bonus separuh bulan yang diterima bagi menyambut hari raya juga menjadikan kakitangan awam lebih bersedia untuk mengatur perbelanjaan dan bergembira.

Kali ini kita tidak lagi mendengar kematian yang melibatkan bas ekspres seperti tahun-tahun sebelum ini. Persediaan awal pihak berkuasa seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi menggerakkan perjalanan yang teratur telah memberi keselesaan kepada pengguna dan mempastikan keselamatan mereka terjamin. Cuma kematian yang melibatkan pekerja dari Indonesia kerana tongkang yang digunakan untuk pulang ke kampung mereka telah karam.

Kerapkali kita mendengar rungutan daripada pihak pengguna sendiri yang mereka ditipu dengan berbaga-bagai cara. Salah satu daripadanya ialah 'ulat' tiket yang sentiasa merayau mencari mangsa. Seminggu sebelum hari raya, seorang ulat tiket ini telah ditangkap dan dijatuhkan hukuman denda RM10,000 dan penjara kerana terlibat dalam kegiatan ini. Kesan utama ulat tiket ialah mencemarkan imej sistem pengangkutan awam negara dan menjejaskan pendapatan syarikat bas.

Bagi mereka yang pulang ke kampung dengan motosikal, keselamatan diri mesti diutamakan. Kenderaan besar yang lebih banyak di atas jalan ketika ini sebenarnya mengundang padah jika tidak berhati-hati.

Dalam kemalangan yang melibatkan sebuah motosikal dan lori di Batu Berendam, Melaka pada hari raya kedua baru-baru ini, seorang penunggang motosikal dirempuh oleh lori berkenaan dan penunggangnya jatuh terhentak di atas jalan raya. Tangannya patah dan kepalanya berdarah. Walaupun memakai topi keledar, kesan hentakan menyebabkannya cedera parah di bahagian kepala. Keadaannya serius tetapi masih lagi sedarkan diri. Bantuan orang ramai telah mempercepatkan proses penghantarannya ke hospital Melaka.

Kejadian di Taman Merdeka itu menyedarkan kita betapa penunggang motosikal sering menjadi mangsa. Dalam keadaan ini pun masih ramai penunggang yang tidak sedarkan diri dan mengabaikan aspek keselamatan diri sendiri.

Justeru, pihak berkuasa wajar memperhebatkan langkah penguatkuasaan jalan raya ketika musim perayaan ini supaya kadar kemalangan yang melibatkan motosikal dapat dikurangkan.

No comments:

Post a Comment