Wednesday, October 15, 2008

Bisnes kuih pau

Kuih pau bisnes yang kecil tetapi dapat menjana wang yang berterusan jika bijak memilih lokasi. Rasa kuih pau pun tidak ada perbezaan yang besar kerana kebanyakannya sama. Inti daging, ayam, kacang atau kaya kerap menjadi pilihan ramai orang. Cara menyediakan kuih pau pun sama.

Di mana lokasi paling sesuai untuk bisnes kecil menjual kuih pau ini?

Tempat tumpuan orang ramai: stesen bas, depan pasar raya, tempat ceramah, jeti pelabuhan, perkarangan stadium, kawasan pantai, pasar malam, pasar tani atau kedai mamak 24 jam.

Kejayaan bisnes kuih pau terletak pada lokasi dan cita rasa pelanggan. Seorang peniaga kuih pau di Pengkalan Chepa, Kelantan berniaga kuih ini setiap malam di hadapan sebuah pasar raya yang ramai pengunjung.

Beliau menggunakan motosikal roda tiga yang diletakkan betul-betul di hadapan pasar raya. Maknanya setiap kali pelanggan pasar raya masuk atau keluar, mereka dapat melihat dengan jelas kuih pau peniaga itu.

Namun ada peniaga kuih pau yang menjualnya hanya di rumah dan itu pun ramai orang yang datang mencari kerana keenakan inti kuih itu.

Satu kuih pau boleh dijual dengan harga 90 sen dan setiap hari secara purata dia dapat menjual 45 hingga 60 biji. Bermakna, sehari dia mendapat RM45 hingga RM54. Dalam sebulan tentulah bisnes kuih paunya menghasilkan pendapatan yang lumayan.

Bisnes kuih pau atau kuih yang lain banyak bergantung kepada pemilihan lokasi yang tepat. Harganya pula mesti menarik hati pelanggan kerana persaingan bisnes jenis ini sangat tinggi. Sekali pelanggan sudah mengenali enaknya kuih dan nampak gebu, pasti pada masa akan datang mereka kan kembali membeli.

Layanan yang dipamerkan juga mestilah ada kelas supaya pelanggan merasai sendiri keramahan dan kesediaan kita untuk menjual kuih pau. Tidak mengapa jika peringkat permulaan menggunakan motosikal roda tiga tetapi mestilah ada rancangan untuk membuka kiosk di tempat yang lebih besar dan memperkenalkan kuih pau dengan imej yang tersendiri.

Jika ada kemampuan dan keadaan kewangan yang baik, bolehlah pula merancang untuk mengeksport kuih pau yang tahan lama ke negara-negara luar. Secara tidak langsung dapat memperkenalkan makanan Malaysia.

No comments:

Post a Comment