Wednesday, October 01, 2008

Lengkapkan amalan sunat di pagi raya

Allahhu Akbar, Allahhu Akbar, Allahhu Akbar. Tiada Tuhan melainkan Allah, tepatlah janjiNya dan memberikan kemenangan kepada hambaNya, memuliakan tenteraNya dan menghancurkan musuhNya bersendirian. Tiada Tuhan melainkan Allah meskipun orang-orang kafir membenci.

Hari raya aidilfitri disambut sebagai tanda meraikan kemenangan kerana dapat mengikut perintah dan larangan Allah swt. Kemenangan yang sangat bermakna dan menjadi ujian paling getir selama sebulan.

Menjadi kebiasaan kepada masyarakat Islam untuk ziarah menzirahi sesama sendiri meminta ampun dan maaf. Kesalahan dan kesilapan selama setahun yang lalu terlerai. Kini semuanya sifar, memulakan episod baru dalam hidup selama setahun yang akan datang.

Silaturrahin diperkukuhkan dengan kunjung mengunjung, melihat kehidupan saudara mara dan bertanya khabar. Keharmonian keluarga kembali dipertaut supaya kasih kembali mekar. Suami dan isteri kembali ceria dan keluarga kembali bahagia.

Di samping ghairah untuk menyambut syawal, lebih baik kita melihat amalan-amalan sunat yang digalakkan pada pagi hari raya.

Sebelum keluar rumah, mandi sunat hari raya dapat memperbaharui azam dan tekad untuk bersama-sama dengan masyarakat Islam menyambut kemenangan. Kebersihan diri menjadikan personaliti diri bertambah hebat.

Setelah mandi sunat, menghiasi diri dengan pakaian baru dan bersih, mengenakan wangi-wangian dan bersarapan pagi.

Seterusnya memohon maaf kepada ahli keluarga yang hampir.

Apabila bergerak ke masjid untuk menunaikan solat sunat hari raya, kenal pasti jalan yang dipilih dan apabila pulang kelak, adalah lebih baik memilih jalan yang lain.

Takbir adalah memuji dan membesarkan Allah swt. Sunat diperbanyakkan kerana pada hari ini kita telah bebas untuk makan dan minum sepanjang masa.

Bagi yang mampu, sediakan makan dan minum kepada fakir miskin supaya mereka juga turut merasai kegembiraan pada hari ini.

Di masjid, tunaikan solat sunat hari raya dan dengarkan khutbah raya kerana di situ terlalu banyak pengajaran yang akan diperoleh.

Lengkapkan amalan sunat hari raya kita dengan ziarah menziarahi saudara, kenalan dan sahabat handai.

Post a Comment