Friday, October 03, 2008

Bau bunga bantu dapat mimpi indah

Udara wangi pengaruhi mutu tidur: Penyelidik

Percayakah anda jika dikatakan mimpi yang indah ada kaitan dengan bunga?

Inilah hasil kajian sekumpulan penyelidik Amerika Syarikat serta Jerman yang mendakwa mereka yang mahukan mimpi yang indah, perlu meletakkan bunga dalam kamar tidur.

Ini berdasarkan hasil kajian ke atas sekumpulan sukarelawan yang mengakui bermimpi indah selepas tidur dengan bau-bauan bunga ros atau mawar diletakkan di bawah hidung mereka.


Keadaan sebaliknya menimpa kumpulan 15 sukarelawan wanita yang tidur bertemankan bau telur busuk, seperti dicatatkan penyelidik Jerman.

Hasil kajian Amerika dan Jerman itu dibentangkan pada mesyuarat Persatuan Otolaryngology Amerika di Chicago, semalam.

Berikutan itu, penyelidik terbabit kini berminat mengkaji mereka yang tidak nyenyak tidur dan sering mengalami mimpi buruk.


"Apa yang pasti, kita boleh katakan pendedahan individu kepada bau-bauan di sekitarnya kemungkinan besar mempengaruhi mimpi mereka.

"Jika mereka tidur dengan ditemani bau-bauan wangi, sudah pasti mimpi mereka juga lebih indah," kata penyelidik dari Hospital Universiti Manheim, Profesor Boris Stuck.

Katanya, penyelidik menunggu sehingga responden memasuki fasa tidur paling nyenyak yang menjadi tempoh mimpi sering berlaku. Responden itu kemudian didedahkan dengan udara busuk selama 10 saat sebelum dikejutkan seminit kemudian.

Mereka ditanya mengenai bentuk mimpi dialami serta perasaan mereka.


Sukarelawan wanita yang didedahkan dengan bau busuk tidak menyedari bau busuk, tetapi mengakui mengalami mimpi buruk.

Kajian sebelum ini menunjukkan stimulasi lain seperti bunyi, tekanan dan getaran boleh mempengaruhi jenis mimpi serta emosi mereka ketika itu.

[Berita Harian Online, 3/10/2008]

No comments:

Post a Comment