Monday, October 27, 2008

The future of global conflict

Editor: Volker Bornschier dan Christopher Chase-Dunn
Tahun: 1999
Penerbit: SAGE Publications Ltd, London, UK.
Muka surat: 310

Sepanjag 500 tahun yang lalu, perkembangan politik dan ekonomi global silih berganti di antara meruap dan mencair, diselang-seli dengan tempoh masa yang aman dan satu dua peperangan. Apakah kitaran ini akan berterusan selamanya? Ataupun beberapa perubahan yang ketara ke atas struktur sistem yang dilaksanakan oleh dunia pada hari ini menyebabkan kitaran tersebut akan berakhir?

Buku ini adalah sebuah analisis kritikal terhadap trend jangka masa panjang dan perkembangan terkini ke atas sistem politik dan ekonomi dunia serta kesan-kesannya. Ia memuatkan artikel-artikel terpilih daripada beberapa orang penulis yang pakar dalam bidang masing-masing seperti George Modelski, Erich Neede dan Christopher Chase-Dunn sendiri.

Tema perbincangan meliputi ekonomi, politik dan peranan ketenteraan di lingkaran Pasifik, Jepun dan negara-negara bekas Kesatuan Soviet.

Soalan utama yang cuba dihuraikan oleh buku ini ialah sama ada terdapat urutan sejarah tentang jatuh dan bangun kuasa utama dunia akan digantikan oleh struktur yang lebih hebat bagi tempoh 25 tahun yang akan datang ataupun proses kemunculan semula bekas kuasa utama dunia melalui satu lagi peperangan yang besar.

The future of global conflict ini adalah buku mesti dimiliki oleh pelajar dalam bidang sosiologi dan politik.

No comments:

Post a Comment