Saturday, October 04, 2008

Hasutan dan perselisihan agama - Rusia salahkan Internet

Pejabat pendakwa raya Rusia menyalahkan Internet kerana menyebarkan permusuhan kaum dan perselisihan agama di negara itu. Terdapat kira-kira 500 laman web yang menghasut pelayar Internet dan mewujudkan pertelingkahan kaum di peringkat antarabangsa.

Laman web yang lain mempunyai maklumat untuk membuat bahan letupan dan memberi penerangan terperinci untuk meletakkan bom ketika melakukan serangan. Rangkaian puak pelampau dan penyerang di negara itu mendapatkan maklumat serangan daripada laman web di Internet dan membuat serangan ke atas pekan dan bandar di Rusia.

Bagi pelayar Internet yang aktif, mereka mungkin dapat mengumpulkan catatan tentang keganasan dari Internet yang boleh dibukukan.

Pendakwa raya juga menyalahkan permainan dalam talian yang ganas kerana berperanan menyebarkan dakyah permusuhan di antara kaum dan negara.

Para pegawai di jabatan itu juga mencadangkan aktiviti Internet mesti diletakkan di bawah peraturan undang-undang bagi menghalang penggunaan teknologi terkini yang mendorong kepada keganasan dan kebencian kaum.

Moscow telah menjadi sasaran kepada jenayah kebencian di Rusia di mana 19 kes jenayah yang berlaku di negara itu adalah berasaskan kaum dan agama. Daripada jumlah ini, 17 kes berlaku di Moscow yang melibatkan kumpulan pemuda yang berumur di antara 16 hingga 22 tahun. Mereka ini datang dari Uzbekistan, Tajikistan, Azerbaijan, Armenia dan Kyrgyzstan.

Dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, 250 kes jenayah pelampau dilaporkan berlaku di Rusia. Di Moscos sahaja terdapat 73 jenayah seperti ini.

Pihak berkuasa tempatan telah mengambil tindakan terhadap beberapa laman web dengan cara menyekat capaian ke laman tersebut.

Selain keganasan, ada juga laman web yang meminta perlembagaan Rusia ditukar dan mencadangkan Rusia diserang dengan cara keganasan.

Populariti Internet di Rusia semakin meningkat dua kali ganda sejak tiga tahun terakhir ini. Walau bagaimanapun 69 peratus penduduk negara itu tidak menggunakan World Wide Web dan hanya 20 peratus menggunakan Internet sebagai sumber maklumat.

No comments:

Post a Comment