Monday, September 21, 2015

Wasiat qur’ani aktivis harakah






Penulis: Jam’ah Amin ‘Abdul ‘Aziz
Penterjemah: Bahrudin, Lc
Tahun: 2007
Penerbit: Uswah, Yogyakarta, Indonesia.
Muka Surat: 435

Imam Hasan Al-Banna, sebuah nama yang tidak asing lagi dalam gerakan dakwah dan pemikiran Islam komtemporari. Banyak ideanya tetap hidup dan relevan, meskipun beliau telah lama dipanggil menghadap Allah swt. Salah satu mutiara ilmu yang diwariskan Hassan al-Banna adalah tafsir al-quran al-karim.

Dalam kalangan aktivis dakwah sendiri, pembicaraan tentang kajian tafsir Hassan al-Banna belum sebanyak pembicaraan tentang pandangan beliau mengenai Islam secara umum, dakwah, tarbiah atau siasah. Boleh jadi, hal ini disebabkan Hassan al-Banna belum sempat menyelesaikan satu penafsiran lengkap dari seluruh ayat al-quran dalam satu kitab tafsir lengkap. Selain itu, tarbiah quraniah yang beliau lakukan pun ditulis di media cetak berbeza-beza sehingga warisan al-Banna dalam tafsir al-quran nyaris menjadi barang asing.

Buku ini merupakan hasil kerja keras Jam’ah Amin ‘Abdul ‘Aziz dalam mengumpul, meneliti dan menulis ulang mozaik tafsir-tafsir Hasan al-Banna semasa hidup. Berbeza dengan kitab tafsir pada umumnya, warisan ini terbilang amat ringkas, beliau hanya sempat membicarakan tiga surah al-quran. Meski pun demikian, keringkasan itu telah membuka cakerawala pembacanya tentang wajah Islam yang syamil.

Tidak berlebihan jika ustaz Muhammad Mahdi ‘Akif, Mursyidul Am ketujuh Ikhwanul Muslimin menyebut buku ini sarat dengan solusi, relevan dengan pelbagai persoalan yang dihadapi umat Islam, laksana projektor sejarah yang menerangi jalan menuju Allh swt.


No comments:

Post a Comment