Sunday, September 23, 2018

Menyingkap perjalanan 1MDB






Selepas 25 pertuduhan dikenakan ke atas bekas perdana menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak, barulah rakyat Malaysia dapat mengetahui kisah yang berlaku di sebalik 1MDB, sebuah kes kleptokrasi yang paling besar dalam sejarah dunia.

Sebanyak RM2.9 bilion wang kerajaan Malaysia yang patut digunakan untuk pembangunan negara telah diseleweng dengan cermat dan dicairkan dengan pembelian pelbagai barang mewah untuk kepentingan peribadi. Kalaulah tidak kerana ada seorang dua yang berani mendedahkan perkara ini, sehingga sekarang bekas perdana menteri ini tidak dapat didakwa.

Kes ini membuka mata ramai orang untuk berfikir bahawa politik begitu berkuasa untuk memperkaya pemimpin dan keluarga mereka.

Pertuduhan terhadap Najib Razak juga menjawab persoalan orang ramai terhadap sifat ‘pemurah’ beliau ketika berkempen dalam pilihan raya umum ke-13 lalu. Setiap kali turun berkempen memberi ceramah kepada kumpulan sasar khususnya masyarakat Felda, nelayan dan petani (atau kata lain orang kampung), beliau mengumumkan sejumlah jutaan peruntukan kepada mereka.

Maka, bersoraklah mereka. Kelompok yang tidak mendapat habuan hanya dapat melihat dan menelan air liur sambil berdoa semoga giliran mereka akan datang juga.

Persoalan ketika itu adalah ‘dari mana Najib Razak mendapat wang yang banyak ini?’ Rakyat yang berpendapatan sederhana pula menerima habuan melalui kenaikan gaji, bonus, bantuan sara hidup dan pengurangan harga barang terpilih.

Namun, peruntukan jutaan ringgit ini dikatakan dari 1MDB kerana ‘mana ada orang yang mahu menderma berbilion ringgit’. 

Tuduhan yang banyak memberi kesukaran kepada Najib Razak untuk melepaskan diri. Penglibatan pegawai-pegawai bank di Singapura dalam kes 1MDB telah pun selesai. Pegawai yang terlibat telah menerima hukuman masing-masing, cuma di Malaysia yang belum ada sebarang hukuman sama ada penasihat, konsultan atau lembaga pengarah syarikat itu.

Barangkali selepas Najib Razak menerima hukuman nanti, mereka yang terlibat sudah pasti tidak dapat tidur nyenyak lagi.

Mahkamah Malaysia akan mengadili tindakan Najib Razak. Perdana menteri, Tun Dr Mahathir menyatakan semua dokumen telah disiapkan termasuk surat-surat bertandangan Najib untuk dibawa ke mahkamah.

Membawa Najib Razak ke mahkamah perlukan kekuatan politik dan moral. Jika tidak, pasukan penyiasat tidak dapat bergerak apabila memikirkan bekas perdana menteri yang didakwa. Era Malaysia Baharu ini, keazaman membanteras rasuah dan salah guna kuasa nampaknya sangat keras dan kerajaan mahu menghukum pesalah rasuah dengan segera.

Risiko dan cabaran seorang ahli politik sangat besar. Sebarang keputusan dan tindakan akan memberi kesan kepada orang ramai. Sebaik-baiknya ahli politik membawa kemakmuran kepada negara, keharmonian dalam masyarakat dan ketenteraman hidup.

Mempelajari seni berpolitik amat perlu kepada sesiapa sahaja yang ingin melibatkan diri dalam dunia politik biarpun di peringkat daerah. Antara kemahiran yang perlu ada adalah komunikasi, berunding, mengurus bakat, kewangan dan konflik. Semua kemahiran ini akan berkembang dan kukuh melalui proses pengkayaan pengalaman dan peluasan jaringan sosial memandangkan perjalann sebagai ahli politik akan mengambil masa.

Masa yang panjang menjadikan jiwa politik lebih kental dan kuat terhadap kritikan dan seteru. Kematangan hidup sebagai ahli politik dapat dikecapi apabila seseorang ahli politik dapat menguasai seni komunikasi dan kemahiran bekerja.

Mungkin jiwa Najib Razak begitu kuat untuk berhadapan dengan tuduhan salah guna kuasa memandangkan beliau telah lama berkecimpung dalam arena politik.

Wednesday, September 19, 2018

Merungkai pemikiran bangsa-agama








Di Amerika Syarikat, penentang-penentang undang-undang Islam ataupun syariah berpendapat undang-undang Islam sangat tidak menepati budaya masyarakat Barat. Bagi mereka, syariah yang meliputi banyak aspek kehidupan masyarakat Islam termasuklah kewajipan beragama dan pengurusan kewangan adalah tidak sesuai dengan hak-hak asasi manusia.

Mereka berfikir Islam amat konservatif kerana cenderung kepada berkhatan dalam kelompok wanita. Ada juga yang berpendapat Islam akan merosakkan hubungan masyarakat melalui keganasan yang dicetuskan oleh kelompok ekstremis dalam agama itu.

Manakala di Malaysia, kelompok kecil masyarakat Islam bersama dengan pertubuhan bukan Islam bersama-sama mendesak kerajaan menghentikan hukuman sebat untuk semua jenayah termasuklah yang berada di bawah undang-undang syariah. Mereka beranggapan hukuman sebat adalah tidak berperikemanusiaan kerana ia meninggalkan kesan masa panjang kepada fizikal, mental dan emosi pelaku.

Malah ada yang menggesa supaya kerajaan persekutuan membuat sesuatu terhadap enekmen hukuman syariah. Salah seorang daripada mereka adalah Honey Tan dari Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor (Empower) menyeru Peguam Negara menyemak semula undang-undang syariah bagi memastikan tidak ada percanggahan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Sejak kemenangan Pakatan Harapan dalam pilihan raya umum lalu, suara-suara golongan Islam liberal dan bukan Islam lebih banyak mendominasi media sosial. Mereka mendesak peraturan dan amalan masyarakat Islam berpandukan al-quran dan sunnah dikaji dan diubah supaya sesuai dengan kehendak mereka dengan alasan hak asasi manusia. Takrifan hak asasi manusia juga perlu mengikut kehendak mereka.

Suara dan pandangan mereka juga disokong oleh ahli akademik Islam yang muncul dari celah-celah kejahilan masyarakat Islam sendiri, dibayangi oleh gelaran doktor falsafah atau profesor yang tidak sekadar menyelesai masalah tetapi merumitkan kefahaman masyarakat Islam. Antara cadangannya ialah memasukkan bukan Islam sebagai ahli dalam Jabatan Kefahaman Islam Malaysia untuk membantu meningkatkan kefahaman Islam di Malaysia.

Kita masih berada dalam pertembungan pemikiran pasca Barisan Nasional yang mewatakkan Melayu dan Islam sebagai subjek dominan, mengenepikan elemen luar Melayu dan memerangkap pemikiran umat Melayu untuk berkembang mekar. Justeru kita dapati banyak kelompok yang menonjolkan diri untuk memperjuangkan prinsip masing-masing dengan harapan bakal mempengaruhi perjalanan pemikiran masyarakat Malaysia.

Namun, hakikatnya, perangkap pemikiran bangsa-agama ini masih jauh untuk dirungkai kerana telah berakar umbi selama 60 tahun lepas.

Thursday, September 13, 2018

Keselamatan di pusat cucian layan diri






Kasih sayang bukan hanya ditunjukkan kepada manusia malah kepada haiwan dan tumbuhan. Justeru, berlaku baik kepada haiwan tidak jauh beza dengan berlaku baik kepada manusia sesuai dengan hak untuk hidup haiwan berkenaan.

Tindakan seorang pengguna pusat cuci pakaian layan diri yang memasukkan seekor kucing ke dalam mesin pengering merupakan perbuatan tidak bertanggungjawab. Barangkali motif pelaku berkenaan untuk membuat lawak jenaka, namun perbuatannya menyebabkan kematian pada haiwan yang tidak pun mendatangkan masalah kepadanya.

Akibat tindakan tanpa perikemanusiaan dan belas ihsan, pemuda berkenaan sedang diburu oleh polis. Kita yakin dalam tempoh yang singkat, pelaku dan rakannya akan ditahan oleh polis kerana wajah mereka telah dapat dirakam dalam premis berkenaan.

Berkaitan dengan pusat cuci pakaian layan diri ini juga, beberapa hari lalu sebuah klip video berkenaan kejadian rompakan ke atas seorang pengguna perkhidmatan itu menjadi perhatian ramai.

Tidak perlu menunggu lama, penjenayah berkenaan diserahkan kepada polis oleh ibunya sendiri.

Permintaan terhadap khidmat cucian pakaian layan diri mendapat sambutan ramai. Di bandar-bandar besar, usahawan yang menceburi bidang ini berlumba-lumba menyediakan perkhidmatan mereka yang cekap dan meyakinkan.

Antara kemudahan yang disediakan adalah sambungan internet percuma, taman permainan kanak-kanak, kiosk minuman dan kemudahan tempat duduk. Di Pantai Balok, sebuah pucat cucian pakaian ini menyediakan kafe untuk pengguna pusat itu memesan minuman.

Tidak lama dulu sebuah pusat cucian pakaian di Muar meletakkan tanda “mesra Muslim” untuk meningkatkan keyakinan pengguna terhadap kehalalan produk pencuci dan jaminan mesin masuh dan pengering tidak dicemari bahan-bahan yang tidak halal.

Pelbagai lagi strategi yang digunakan oleh usahawan-usahawan ini untuk menarik pelanggan menggunakan premis mereka.

Di sebalik keghairahan mencari pelanggan, aspek keselamatan mesti diberi keutamaan. Jika tidak, pengguna memilih masa yang selamat untuk datang mencuci dan mengering pakaian mereka.

Meletakkan kamera litar tertutup adalah langkah terbaik namun pengguna akan berasa lebih selamat jika terdapat penjaga yang mengawal keselamatan premis. Adalah lebih baik jika pengusaha pucat cuci pakaian ini menggunakan khidmat pengawal keselamatan bagi tempoh tengah malam hingga ke pagi supaya pengguna yang mahu menggunakan mesin berasa lebih selamat dan yakin.

Tidak perlu menggunakan pengawal keselamatan selama 12 jam atau 24 jam, cukup hanya enam atau tujuh jam supaya pengguna tidak risau dengan keselamatan diri mereka.

Mengehadkan tempoh masa operasi sehingga jam 12 tengah malam dilihat kurang praktikal kerana mengundak kesesakan di premis khususnya pada waktu luar pejabat.

Namun begitu, banyak lagi strategi yang boleh difikirkan oleh usahawan perkhidmatan ini seperti memilih lokasi berdekatan bali polis, bersebelahan kedai 24 jam atau restoran, premis yang hampir dengan jalan raya dan memasang sistem penggera yang disambungkan terus ke balai polis.

Selama ini kita tidak pernah risau dengan kehadiran begitu banyak pucat cuci pakaian layan diri ini. Namun, sejak dua tiga kes yang melibatkan jenayah dan kecelaruan mental, pengguna mula memikirkan keselamatan mereka dan mula membuat penyesuaian masa supaya ia tidak berulang dan terkena kepada diri mereka sendiri.

Monday, September 03, 2018

Intervensi pendidikan membasmi kemiskinan







Kemiskinan di sesetengah negeri pantai timur Semenanjung Malaysia sering menghiasi media massa. Baru-baru ini sebuah keluarga yang melibatkan tiga orang adik-beradik umur 13, 11 dan 9 tahun tidak dapat meneruskan persekolahan di sekolah kerana ibu bapa tidak berupaya menampung kos pengajian mereka. Maksud kos pengajian di sini ialah perkara ini tidak mampu menyediakan uniform sekolah, kos menghantar dan mengambil anak-anak dari sekolah, perbelanjaan makan dan minum, pembelian buku dan peralatan-peralatan pelajaran untuk meringankan bebanan.

Ibu menjual nasi lemak dan ayah bekerja menoreh getah dengan pendapatan RM500 ringgit sebulan. Kita percaya kes ini bukanlah satu-satunya kes dalam kalangan keluarga miskin yang menyebabkan anak-anak tidak bersekolah tetapi banyak lagi kes yang hampir sama melibatkan kemiskinan.

Keluarga Miskin sering kali terperangkap dalam kitaran ganas kemiskinan yang menjerat kehidupan mereka. Jika si ayah bekerja sebagai penoreh getah, anak-anak juga cenderung menjadi penoreh getah kerana kitaran ganas meletakkan keinginan untuk berubah pada tahap yang sangat rendah. Kitaran ini mewujudkan pemikiran was-was terhadap perubahan hidup yang lebih baik kerana persekitaran miskin yang membisikkan kepada mereka bahawa perubahan hidup tidak akan berlaku dan mereka kekal dengan kehidupan sedia ada.

Bagi mengubah kitaran ganas, sesuatu tindakan perlu dilakukan terhadap kitaran tersebut. Dua ejen yang paling berpengaruh untuk memecahkan kitaran ini adalah komuniti dan kerajaan. Kedua-duanya mempunyai peranan langsung untuk meleraikan kitaran ganas dalam keluarga supaya generasi yang seterusnya bebas daripada kongkongan kemiskinan dan kemelaratan hidup.

Peranan komuniti mungkin kurang besar tetapi amat penting. Caranya ialah melaporkan keluarga miskin kepada pihak berkuasa untuk diambil tindakan. Keprihatinan komuniti ini menjadi langkah awal meleraikan kitaran ganas. Individu yang terdekat dengan keluarga berkenaan boleh memaklumkan ketua kampung untuk memanjangkan keadaan hidup mereka kepada pihak berkuasa atau media supaya akan ada tindakan susulan. Biasanya di Malaysia, apabila terdapat kes-kes kemiskinan yang dipaparkan di media, bantuan lebih cepat diberikan oleh pelbagai pihak khususnya Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia.

Selain komuniti kampung, peranan komuniti awam juga sangat berkesan. Maksud komuniti awam ialah masyarakat umum yang prihatin dengan kemiskinan keluarga akan mula bertindak memberi bantuan. Contoh keprihatinan masyarakat awam ialah terdapat syarikat ataupun organisasi yang menawarkan perkhidmatan mereka untuk membantu keluarga seperti menawarkan khidmat membaiki rumah, membekal barangan keperluan harian, membayar yuran persekolahan ataupun memberi pekerjaan kepada ahli keluarga. Peranan komuniti awam seperti ini kurang popular dalam masyarakat kita kerana budaya membantu belum lagi menjadi sebahagian daripada lumrah dalam masyarakat.

Kerajaan berperanan besar membantu meleraikan kitaran ganas dengan menawarkan bantuan elaun bulanan, pembiayaan bayaran yuran persekolahan atau mengecualikan bayaran perkhidmatan kesihatan yang boleh menjadi contoh bagaimana kemiskinan boleh dihentikan. Namun peranan terbesar kerajaan adalah memberikan pendidikan kerana kebaikan hidup ataupun perubahan hidup boleh berlaku dalam tempoh yang lebih pendek melalui pendidikan.

Antara inisiatif ini adalah kerajaan boleh menyediakan insentif pendidikan melalui penawaran biasiswa atau menghantar anak-anak dari kalangan keluarga miskin ke pusat-pusat latihan kemahiran supaya mereka mendapat kemahiran baru dan perspektif baru tentang kehidupan mereka

Menjadikan pendidikan sebagai instrumen utama melerai kitaran ganas telah diguna pakai oleh banyak negara dalam tempoh 20 hingga 30 tahun. Sesebuah keluarga miskin dapat mengubah status hidup mereka kepada keluarga yang lebih baik dan terkeluar daripada perangkap kemiskinan. Kerajaan dan komuniti boleh mencari jalan untuk berganding bahu membantu keluarga miskin keluar daripada kehidupan miskin mereka dengan memastikan anak-anak muda dalam keluarga berkenaan mendapat pendidikan asas dan peluang-peluang pendidikan kemahiran supaya mereka dapat mengubah kehidupan sedia ada.