Thursday, December 29, 2016

Perubahan kemahiran tahun 2020







Kebanyakan sekolah di seluruh dunia kerapkali dikritik di atas kegagalan menyediakan pelajar untuk memenuhi pasaran kerja dan menguruskan kehidupan. Namun, perkembangan bidang sains, sosial dan teknologi menyebabkan pekerjaan masa hadapan pelajar menjadi perhatian semua pihak.

Bagi mengiktiraf ketentuan masa hadapan, pengkritik mencadangkan para pendidik perlu memberi tumpuan kepada menambah baik inovasi pelajar. Membaiki inovasi bermaksud usaha-usaha mendidik pelajar menjadi inovatif kepada memperkenalkan pendidikan inovasi bagi meningkatkan kaedah pembelajaran pelajar.

Bagaimanapun usaha yang meluas dan berbeza adalah tanggungjawab pendidik tradisional iaitu mengajar pelajar untuk menganalisis, memberi alasan dan mempamerkan diri mereka dengan jelas. Dalam erti kata lain adalah pemikiran kritikal yang digabungkan dengan kepintaran emosi dan minda untuk berhadapan dengan ketaktentuan.

Dalam usaha mendidik pelajar sebagai persediaan bekerja dalam bidang pekerjaan yang tidak wujud, kita wajar melengkapkan mereka dengan kemahiran bertanya soalan yang betul, menganalisis jawapan yang diterima dengan cara mengenal pasti dan menjangkakan soalan serta menyediakan formula kepada soal jawab. Melalui cara ini, pelajar dibantu untuk menjana minda terbuka, keinginan untuk mengetahui dan ketangkasan berfikir. Perbezaan kemahiran tahun 2015 dan tahun 2020 adalah seperti berikut.

2015

1. penyelesaian masalah yang kompleks
2. bergandingan dengan orang lain
3. pengurusan perorangan
4. pemikiran kritikal
5. perundingan
6. kawalan kualiti
7. orientasi perkhidmatan
8. pertimbangan dan membuat keputusan
9. pendengaran aktif
10. kreativiti

2020

1. penyelesaian masalah yang kompleks
2. pemikiran kritikal
3. kreativiti
4. pengurusan perorangan
5. pengalaman bersama orang lain
6. kepintaran emosi
7. pertimbangan dan membuat keputusan
8. orientasi perkhidmatan
9. perundingan
10. fleksibiliti kognitif

May Lee, dekan Sekolah Keusahawanan dan Pengurusan Shanghai Tech University berkongsi kaedah pengajaran pemikiran kepada pelajarnya. Mereka menggunakan kaedah pemikiran reka bina sebagai satu konsep dalam reka bentuk untuk diguna pakai dalam amsalah bukan reka bina. Empat langkah untuk menggunakan konsep ini.

Pertama, kenal pasti isu atau masalah yang perlukan penyelesaian.

Kedua, banyakkan kajian dan penerokaan serta kumpulkan sebanyak mungkin data yang berwibawa melalui temu bual, pemerhatian dan eksperimen. Penerokaan ini perlu dibuat secara terbuka supaya sifat prejudis dan sangkaan dapat diminimumkan. Melalui kaedah ini, pelajar dapat memungut idea baru pada tahap seterusnya.

Ketiga, membingkai semula idea atau isu. Pelajar merangka semula masalah teras yang berbeza sama sekali daripada masalah asal. Cara ini memberi pengalaman pembelajaran yang hebat kepada pelajar.

Keempat, pelajar diminta menjana sebanyak mungkin penyelesaian yang munasabah untuk membingkai semula masalah sebagai satu cara memperkenalkan idea yang mana dalam banyak kes melibatkan cara untuk melengkapkan tugasan.

Teknologi memberi cabaran dan penyelesaian terhadap kehidupan kita. Namun teknologi bukanlah pengganti kepada pengalaman kemanusiaan. Teknologi menjadi hebat apabila ia menjadi pelengkap dan menambah nilai kepada kemanusiaan.

Teknologi tidak lagi bernilai jika tidak dapat memberi idea dalam kehidupan manusia. Kebanyakan pelajar kita memberi tumpuan kepada perkara-perkara kecil terhadap pengalaman kemanusiaan. Melalui latihan dan soalan untuk menyelesaikan masalah sebenar hidup, kita harap dapat mengisi jurang ini.

Wednesday, December 21, 2016

Tujuh hari di Bangalore







Catatan perjalanan Muhaimin, CTRM, Melaka.

Kami sekeluarga berpeluang melawat adik yang menyambung pelajaran di Bangalore, India dalam bidang perubatan. Selepas hampir lima tahun, baharulah kami sekeluarga berpeluang melihat suasana hidupnya sebagai pelajar di sana.

Kami bertolak dari Kuala Lumpur International Airport melalui penerbangan MAS pada jam 10.00 pagi. Perjalanan mengambil masa 3 jam 45 minit. Kami membeli tiket pada harga promosi pada harga RM970 seorang untuk perjalanan dua hala.

Setelah 3 jam 40 minit perjalanan, kami hampir tiba ke destinasi. Dari atas kapal terbang saya melihat pemandangan sekitar Bangalore, tanahnya kelihatan kering seperti lama tidak hujan di sini. Pemandangan dari atas yang sangat berbeza dari Malaysia. Kami tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Bangalore pada pukul 11.00 pagi waktu tempatan. Perbezaan waktu di sini adalah 2 jam 30 minit lebih lewat dari Kuala Lumpur. Ketika di kaunter imigresen lapangan terbang, pegawai imigresen menyoal saya beberapa soalan asas seperti tujuan datang, tempat tinggal, nama saudara dan sebagainya.

Keadaan cuaca di sani agak dingin iaitu kira-kira 23°C. Sebelah malamnya pula boleh mencapai 17 °C. Bulan Disember adalah musim sejuk di Bangalore.

Di Bangalore, adik saya tinggal di kawasan yang bernama Gokula. Ramai juga pelajar dari Malaysia tinggal di kawasan ini. Jarak dari Lapangan terbang ke Gokula mengambil masa kira-kira 40 minit. Kawasan sekitar Gokula ini boleh dikatakan kawasan sederhana mewah, banyak apartment dan terdapat juga hotel di kawasan ini.

Kehidupan pelajar Malaysia di sani sungguh harmoni, sama seperti pelajar di Malaysia. Mereka menaiki motor ke kedai membeli barang, lepak di kedai makan bersama rakan, berjogging pada waktu petang, bermain bola keranjang, futsal dan belajar bersama. Melihat ramainya pelajar Malaysia di kawasan Gokula, terdapat beberapa pengusaha kedai makan warga India mengambil peluang membuka kedai makan yang berasaskan makanan Malaysia.

Nasi lemaknya boleh tahan, tetapi sambalnya sedikit pedas dan nasinya tidak begitu lemak. Secara keseluruhan memang baik. Ada juga masyarakat India yang makan sekali bersama kami sekeluarga di kedai ini.

Di Bangalore, terdapat beberapa tempat menarik yang sempat saya kunjungi seperti Nandi Hills. Nandi Hills adalah sebuah bukit yang berketinggian 4851 kaki dari aras laut. Dahulunya di sini adalah sebuah kubu yang dibina oleh Tippu Sultan. Jarak tempat ini dari kawasan bandar Bangalore adalah sekitar 1 jam 30 minit. Kami mendaki Nandi Hills ini dengan menaiki kereta sewa. Pemandangan awal pagi yang sangat menarik dapat dilihat dari atas. Cuacanya lebih sejuk. Nandi Hills ini adalah tempat menarik yang kebiasaannya dilawati oleh pelancong sekiranya bercuti di Bangalore. Jika kena pada cuacanya, kita boleh lihat pemandangan matahari terbit yang sangat cantik.

Seterusnya Bangalore Palace. Ia merupakan kediaman ini dibina oleh Rev J. Garret, warga British yang juga pengetua pertama Central High School di Bangalore pada tahun 1862. Kemudian kediaman ini telah dibeli oleh Maharaja Mysore. Kediaman ini berasaskan seni bina Tudor, Inggeris. Ukiran kayu di bahagian dalaman sangat menarik dan teliti. Perabotnya dipelihara dengan sangat baik sehingga kini. Keindahan seni bina bahagian dalamannya dan kemewahan perabot rekaan zaman dahulu sangat mempersonakan. Bangalore Palace ini terletak betul-betul di kawasan bandar Bangalore yang sangat sesak.

Mahatma Gandhi Road merupakan kawasan membeli-belah terkenal. Banyak kedai berjenama yang terdapat di sini. Jalan rayanya juga sangat sesak. Commercial Streets juga menjadi tempat yang sesuai untuk membeli-belah. Namun fokus barangan di sini bukanlah barangan yang berjenama seperti di Mahatma Gandhi Road. Barangan di sini lebih fokus kepada barangan tradisional seperti kain saree, tudung, gelang tangan dan sebagainya. Ada juga pekedai di sini boleh faham bahasa Melayu.

Saya sempat berbual dengan pemandu kereta sewa yang membawa kami, namanya Fazrullah, seorang muslim. Beliau memaklumkan bahawa Bangalore adalah pusat teknologi maklumat yang besar di India, banyak syarikat dari luar membuka cawangan dan kilang di sini. Boleh nampak juga kilang-kilang semikonduktor dari sekitar jalan raya Bangalore. Katanya kos rasa hidup di Bangalore agak tinggi berbanding kawasan lain di India. Harga barangan keperluan dan makanan agak mahal di sini.





Boleh saya katakan harga makanan di Bangalore ini mungkin lebih mahal sedikit berbanding Kuala Lumpur. Mungkin kami yang memilih kedai makan yang agak baik untuk menjamin status halal dan kebersihan. Banyak juga gerai makanan yang di buka di tepi jalan, saya tidak pasti berapa harga makanannya.

Harga barangan lain seperti baju, kasut, makanan ringan di pusat membeli-belah sama sahaja di Kuala Lumpur. Harga beras lebih mahal. Tetapi harga barangan mentah lain seperti sayur dan telur ayam jauh lebih murah.

Sepanjang jalan terdapat pusat penempatan untuk gelandangan. Sebuah tanah lapang yang dinaikkan khemah untuk golongan gelandangan berteduh. Difahamkan mereka hanya dibenarkan untuk tingal selama tiga bulan sahaja di situ. Setiap tiga bulan mereka terpaksa keluar mencari tempat berteduh yang lain kerana tempat tersebut akan digantikan oleh gelandangan yang lain.

Untuk bergerak dari satu tempat ke tempat lain, tidaklah susah, semuanya dengan Uber. Tuk-tuk juga ada di mana-mana. Saya lebih sarankan Uber. Kami hampir ditipu oleh pemandu tuk-tuk yang menawarkan harga yang mahal berbanding perkhidmatan Uber. Berbanding tuk-tuk yang mengenakan caj Rs300,  harga yang diletakkan oleh Uber hanyalah Rs80 dan kereta jenis Toyota Innova. Sangat jauh beza dari segi perkhidmatan dan bayaran yang dikenakan.

Di sini ramai golongan muda yang menjadi pemandu Uber sepenuh masa. Sangat mudah, cepat dan lebih selamat dengan Uber. Pemandu ada di merata tempat. Di Bangalore mereka lebih terkehadapan dalam menggunakan internet untuk kemudahan harian. Mereka lebih maju dalam sistem pembayaran secara elektronik. Hanya mengimbas kod di tempat bayaran menggunakan telefon pintar untuk pembayaran. Mereka menggunakan aplikasi PayTM. Naik tuk-tuk juga boleh menggunakan applikasi ini. Membeli barang juga mudah, terus dihantar ke depan pintu rumah dengan cepat.

Membunyikan hon adalah perkara biasa. Pemandu tidak marah kalau dihon oleh kenderaan lain. Sistem jalan rayanya perlu banyak ditambah baik. Jalan raya dua lorong boleh menjadi empat baris yang sesak dipenuhi kenderaan. Kesesakan jalan raya amat teruk. Ada juga yang membuat unggun api di bahagian tepi jalan raya. Ada yang membuang sampah basah di tepi jalan raya.

Harga minyak agak mahal, sekitar RM4.60 seliter. Kereta model Suzuki memonopoli jalan raya. Harga kereta mereka lebih murah. Sebuah Honda City berharga RM57 ribu berbanding RM72 ribu di Malaysia.    

Di sesebuah pasar raya atau restauran yang mewah, sangat ramai pekerja yang berkerja pada satu-satu masa. Ini menjadikan servis mereka lebih cepat. Kebiasaannya pekerja yang bekerja di restauran seperti ini atau di pusat membeli-belah yang besar mereka mempunyai rupa paras yang lebih baik. Pekerja di kedai pizza tempat saya makan malam semuanya berkulit cerah dan bermata sepet. Rupa-rupanya mereka warganegara India yang tinggal berdekatan sempadan Nepal.

Jangan pelik kalau ternampak kedai makan yang tiada kerusi. Kebanyakan kedai makan kecil di sana memang tidak ada kerusi kerana masyarakat mereka boleh makan nasi sambil berdiri. Ada yang makan nasi di depan pintu kedai sambil menikmati pemandangan luar.

Agak janggal untuk masuk ke pusat membeli-belah di sini. Kami terpaksa melalui pemeriksaan yang sangat ketat di pintu masuk. Semua beg terpaksa dibuka, perlu melalui pengimbas, malah badan di periksa dan diimbas lagi sekali.

Kawasan bandarnya boleh dikatakan tidak dirancang dengan begitu baik. Bangunan dibina terlalu rapat dan tidak sekata. Banyak bangunan yang saya lihat sekadar syarat sebuah bangunan sahaja. Aspek ketelitian dan kekemasan sangat kurang diberi perhatian. Ada banyak kedai di kawasan bandar yang saiznya sangat kecil. Lebih kurang dua depa sahaja keluasannya. Namun mereka masih boleh menjalankan perniagaan. Jalan raya mereka sangat kecil berbanding jumlah kenderaan yang berada di atas jalan raya.

Masyarakat di Bangalore seperti tidak terlalu fanatik dengan telefon pintar mereka. Mereka lebih suka berbual dan melakukan sesuatu kerja berbanding menghadap telefon masing-masing. Situasi yang sangat jarang dapat dilihat di Malaysia. Perbezaan taraf hidup di Bangalore ini kelihatan besar. Orang yang kaya memang sangat kaya dan orang yang miskin memang sangat miskin. Boleh dilihat rumah orang kaya dan miskin sebelah menyebelah.

Di sini terdapat minuman menarik yang dikenali “chai”. Chai adalah teh atau kopi yang dicampur susu lembu segar yang diperah. Susu tersebut dipanaskan sehingga menggelegak dan dicampur bersama teh. Rasanya sangat sedap! Kedai yang menjual chai ini sangat ringkas tetapi menarik.

Masyarakat Islam di sini agak ramai. Azan berkumandang sehingga dapat didengar dari jauh. Walaupun majoritinya beragama Hindu, tetapi kebebasan beragama di sini dapat dilihat. Ada juga masjid pengikut syiah dan mereka juga dilihat bebas meluaskan pengaruhnya.

Kolej perubatan sangat banyak disini. Begitu juga dengan Hospital. Boleh dikataksn setiap pemandangan yang saya lihat pasti akan ternampak hospital atau kolej perubatan. Menurut adik saya, gaji seorang doktor perubatan di sini tidak begitu tinggi seperti di Malaysia. Untuk mendapatkan gaji yang tinggi mereka banyak beralih ke sektor swasta. Dengan ramainya penduduk miskin yang sakit dan senang untuk mendapatkan mayat bagi urusan pembelajaran, mungkin menjadi faktor utama pilihan yang baik untuk belajar di sini.

Seminggu berada di Bangalore dapat melihat banyak suasana masyarakat di sini. Banyak yang dapat dipelajari dan diambil iktibar. Terasa sangat bersyukur kehidupan di negara sendiri. 

Saturday, December 17, 2016

17 Kewajipan penyebaran fikrah Islamiah dalam semua keadaan







Fikrah Islamiah ialah Islam sebagai deen Allah Subhanahuwata’ala  yang sempurna dan mencakupi semua bidang (kamil dan syamil). Manusia tidak ada kuasa atau hak untuk menambah dan mengurangkan mana-mana bahagian dari deenNya. Manusia juga  tiada kuasa atau hak untuk mendahuluinya.

Firman Allah Subhanahuwata’ala:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ 
Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mendahului Allah dan RasulNya. Al-Hujurat: 1


Oleh itu jelaslah, kita hamba-hamba Allah tidak boleh mendahului Islam. Sikap kita ialah menjadi pengikut Islam bukan mubtadi’ (pereka). Kita wajib memahami Islam sebagaimana ia mesti difahami bukan mengikut selera kefahaman sendiri. Kita wajib berada di belakang Islam.

Kebanyakan manusia hari ini menyesuaikan Islam dengan hawa nafsu mereka, bukan menyesuaikan hawa nafsu dengan Islam. Kita perlu meneliti kehendak Islam yang sebenar dan tidak boleh mencampuradukkan Islam dengan fikrah-fikrah lain seperti kapitalis, sosialis, nasionalis, komunis dan sebagainya. Fikrah-fikrah ini adalah fikrah-fikrah yang mendatang. Fikrah-fikrah ini memasuki pemikiran orang-orang Islam kini kerana permasalahan pokok iaitu aqidah Islamiah tidak selesai. Jika selesai permasalahan aqidah, maka tidak akan berlaku campur aduk sedemikian.


Membentangkan Islam dengan Jelas

Islam bersifat syumul dan lengkap. Jahiliah juga merupakan suatu millah (anutan). Kita perlu sedar akan nama-nama atau istilah-istilah asing yang dimasukkan ke dalam Islam. Kita mesti faham bahawa nama-nama atau istilah-istilah itu dimasukkan ke dalam Islam untuk mempengaruhi kita. Kita mesti bentangkan fikrah Islamiah dengan jelas dan tidak boleh berkompromi dengan kehendak  penganut-penganut fikrah lain.

Maksud membentangkan Islam dengan jelas dan terang ialah para du’at mestilah berdiri, beramal dan bertindak dengan sifat-sifat Islam yang sebenar. Jika seseorang itu bercakap  fikrah tetapi tindak tanduknya tidak berdasarkan fikrah, maka dia dikatakan tidak fikrah juga. Kita dapati wujud dalam masyarakat Islam hari ini orang yang memperkatakan Islam dengan betul tetapi tidak beramal selaras dengan fikrah yang diperkatakan. Ini bukanlah hakikat fikrah Islam yang betul.

Kita perlu jelaskan fikrah Islam tanpa kesamaran atau berbelit-belit. Kita perlu menjadi mithali Islam di segi lisan dan perbuatan. Apabila kita memperkatakan Islam kita hidupkan kesyumulan Islam dalam amalan kita walaupun kita keseorangan. Begitulah caranya Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam berdakwah.
Matlamat Bersih dan Jalan Bersih

Kita tidak boleh sama sekali menggugurkan satu huruf, satu segi, satu aspek dan satu perkara pun dari Islam, meskipun di atas hasrat untuk meraikan dakwah-dakwah lain. Kaedah kita ialah - matlamat tidak menghalalkan cara atau matlamat tidak membersihkan jalan.

Tidak boleh berlaku musawwamah ‘alal fikrah (bertolak ansur dalam fikrah). Musawwamah ‘alal fikrah  dikira sebagai satu kesalahan besar, dianggap sebagai jenayah besar dan dikira sebagai terlalu berani dengan Allah Subhanahuwata’ala (yakni  berani menggugurkan sebahagian daripada Islam lantaran untuk menyesuaikan diri dengan masyarakat).

Kita perjuangkan Islam dengan mengikut kaedah-kaedah yang diatur dan disusun oleh Islam sendiri. Apabila kita bertolak dari sini, sekiranya kita sampai kepada matlamat Islam, maka Alhamdulillah. Jika kita gugur dan kembali kepada Allah Subhanahuwata’ala  maka kita telah pun dikira berjaya kerana telah di atas jalan Islam.


Deen adalah Milik Allah Subhanahuwata’ala

Sebab-sebab kita tidak boleh bertolak ansur dalam fikrah ini kerana kita tidak mempunyai hak untuk berbuat demikian. Deen Islam adalah milik Allah Subhanahuwata’ala, bukan milik kita. Apa yang perlu kepada kita ialah menerima Islam seperti yang dikehendaki dalam keadaan syumul.

Orang-orang Islam kini sebenarnya tidak ditarbiah untuk menerima Islam yang syumul. Mereka memasuki Islam secara warisan kerana ibu bapa mereka menganut Islam. Bukan bermakna kita menyalahkan warisan  tetapi orang-orang Islam perlu dididik kembali supaya memiliki kefahaman dan kesedaran sebenar (sebagaimana yang telah dilakukan oleh Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam  dalam mendidik para sahabat baginda).


Kesalahan Mencampuradukkan Islam dengan Fikrah lain

Kesalahan mencampuradukkan Islam dengan fikrah lain merupakan kesalahan yang besar. Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam, dalam rangka berdakwah kepada Islam, telah diuji dan diduga oleh pembesar Quraisy untuk menerima sedikit tuntutan mereka iaitu apabila mereka solah jangan ada bersama mereka orang-orang fakir miskin. Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam tidak melayan permintaan mereka kerana baginda tidak mahu berkompromi dengan masyarakat jahiliah. Baginda pernah bersabda (yang mafhumnya antara lain):

 “Sekiranya mereka dapat meletakkan matahari di tangan kananku dan bulan di tangan kiriku nescaya aku tidak tinggalkan Islam”.


Kita perlu Mendalami Fikrah Islam

Apa yang dinyatakan di sini merupakan garis panduan sahaja. Kita perlu memahami dan mengetahui fikrah Islam secara detail. Kita perlu meneliti buku-buku  fikrah untuk tujuan ini. Kita perlu mengawasi pembacaan kita agar tidak terpengaruh dengan mana-mana buku yang dikarang oleh penulis yang berampuraduk fikrahnya. Buku-buku karangan ulama muktabar sahaja yang patut kita terima dan baca dalam rangka untuk mendalami fikrah Islam sebenar.


Bersyukur kerana kita menjadi Du’at (Barisan Pendakwah)

Berdakwah, yakni menyeru manusia kepada Islam adalah tugas yang wajib dilaksanakan. Kita bersyukur kepada Allah Subhanahuwata’ala  kerana kita terpilih sebagai du’at. Maka, kita perlu menyiapkan diri kita untuk menjadi du’at di jalan Allah Subhanahuwata’ala, lebih-lebih lagi dalam suasana masyarakat yang dikuasai jahiliah.

Sabda Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam (yang bemaksud):

“Islam itu bermula dengan gharib (dagang), dan ia akan kembali gharib sepertimana permulaan. Bertuahlah mereka yang berpegang dengan Islam ketika gharib”.


Islam dalam masyarakat kini telah menjadi dagang. Walaupun masyarakat tidak dagang dari sudut melaksanakan solah dan ibadah-ibadah khusus, namun mereka dagang dari sudut melaksanakan Islam yang syamil dan kamil. Sehinggakan  mereka yang mendapat ijazah dalam pengajian Islam pun mengalami kedagangan Islam dalam banyak hal.

Kesyukuran kita kepada Allah Subhanahuwata’ala tidak memadai dilahirkan secara lisan sahaja, bahkan kesyukuran kita itu mesti dibuktikan dengan menjalankan usaha dan kerja dakwah mengajak manusia kembali ke pangkuan Islam.

Kita perlukan Jamaah

Usaha-usaha dakwah tidak boleh dilakukan seorang diri, kerana seorang pendakwah secara bersendirian pasti tidak akan mampu untuk memikul tanggungjawab dakwah yang besar. Tugas untuk menghapuskan kefasadan yang bermaharajalela di muka bumi  tidak mungkin akan mampu dilakukan secara bersendirian atau berseorangan. Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam sendiri tidak pernah berdakwah seorang diri. Baginda mengumpulkan para sahabat baginda dan membentuk jamaah bagi melaksanakan tanggungjawab dakwah.

Firman Allah Subhanahuwata’ala:

وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan,  menyuruh kepada ma’ruf dan mencegah daripada kemungkaran, mereka itulah golongan yang berjaya. Ali Imran: 104


Oleh itu kita ditugaskan memikul tanggungjawab dakwah. Kita juga ditugaskan untuk mendidik orang-orang yang menerima dakwah sehingga mereka juga menjadi pendakwah. Dengan wujudnya barisan pendakwah, maka barulah kewajipan dakwah ini dapat dilaksanakan secara berpasukan seperti yang dituntut oleh Allah Subhanahuwata’ala dalam ayat di atas.

Kaedah Al-Harb

Kita menggunakan kaedah Al-Harb dalam berdakwah (harb bermakna peperangan. Peperangan yang dimaksudkan di sini ialah peperangan fikrah).

Pada tahap sekarang ini, kita melawan dan berperang dengan jahiliah dengan cara Harb Al-Fikri (peperangan fikrah). Harb Al-Fikri terbahagi kepada dua:

1)     Menyebarkan fikrah Islamiah
2)     Mendedahkan kekufuran

Pada tahap ini, kedua-dua cara peperangan ini mesti dilaksanakan dalam menlancarkan peperangan kita dengan jahiliah.

Penyebaran Fikrah Islamiah tiada Hudnah

Hudnah bermakna berhenti sementara atau menangguhkan peperangan. Dalam penyebaran fikrah Islamiah kita tidak boleh berhudnah (berhenti atau tangguh). Ini bermakna penyebaran fikrah Islamiah adalah kerja-kerja yang perlu berjalan terus menerus tanpa henti sama ada dalam suasana susah atau senang, aman atau terancam dan bersendirian atau berkumpulan. Atau dengan kata lain, kita sama sekali  tidak boleh berhenti daripada tugas menyampaikan Islam kepada manusia.

Setiap tindakan kita sebagai pendakwah hendak mendokong risalah dakwah. Atau dengan kata lain, setiap kerja kita hendaklah mengarah kepada penyebaran fikrah Islamiah. Jika kerja-kerja kita tidak mengarah kepada penyebaran fikrah Islamiah maka kerja-kerja itu dianggap sebagai ‘amal dha’if (kerja yang lemah).

Semua tindakan kita seharusnya tindakan yang melancarkan peperangan dengan jahiliah (dalam konteks ini ialah penyebaran fikrah Islamiah). Ini bermakna setiap diri kita mestilah sentiasa berada dalam peperangan fikrah. Kita boleh menyebarkan fikrah Islamiah melalui pelbagai cara yang mungkin dan munasabah apabila berdepan dengan realiti yang kita hadapi. Kita boleh memilih cara yang sesuai untuk berdakwah seperti melalui ceramah, penyebaran risalah, memberi khidmat, ziarah, bimbingan dan sebagainya.

Setidak-tidaknya kita boleh berdakwah dengan cara memperlihatkan sahsiah Islam yang sempurna. Kita mendokong sahsiah Islam yang menjadi contoh yang baik (qudwah hasanah) kepada manusia lain. Bahkan berdakwah melalui qudwah hasanah ini sangat berkesan untuk mempersaksikan Islam secara amali kepada masyarakat. Masyarakat akan mempelajari Islam dari semasa ke semasa melalui qudwah hasanah atau mithal amali yang dipamerkan oleh kita.

Justeru itu kita mestilah mendokong sahsiah Islamiah kamilah. Atau dengan kata lain, kita mestilah sentiasa memelihara tarbiah terhadap diri kita sendiri (atau iltizam dengan tarbiah) agar sahsiah Islamiah itu kekal dan mantap pada diri kita.

Mendedahkan Kekufuran ada Hudnah

Untuk mendedahkan kekufuran atau keburukan jahiliah (dalam realiti sekarang) kita boleh berhudnah pada masa atau zuruf tertentu. Apabila zuruf munasabah maka kita mendedahkan kekufuran atau keburukan jahiliah kepada manusia. Namun apabila zuruf tidak munasabah maka kita boleh tangguhkan (atau berhudnah). Inilah kaedah yang telah ditentukan oleh syarak. Kita berkerja di atas kaedah syarak.

InsyaAllah, Allah Subhanahuwata’ala  akan menolong kita, apabila kita mengikut syarak. 


Friday, December 16, 2016

16 Tujuh marhalah dakwah fardhiyah







Petaka Meninggalkan Dakwah

Melalui dakwah, Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam telah berjaya mengangkat mertabat manusia menjadi makhluk yang mulia.  Dakwah telah berjaya menyebarkan kebahagiaan, kedamaian dan ketenteraman yang hakiki. Jejak langkah Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam telah diikuti oleh para sahabatnya dan diwariskan dari satu generasi ke generasi seterusnya. Walaupun Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam telah wafat, namun tanggungjawab dakwah tidak berhenti. Tanggungjawab dakwah adalah tanggungjawab kita yang berterusan.

Meninggalkan dakwah mengundang bahaya yang banyak. Yakni, bahaya kepada individu, keluarga, masyarakat dan manusia seluruhnya. Antara bahaya-bahaya meninggalkan dakwah ialah:


Mendapat Dosa

Meninggalkan dakwah bererti meninggalkan kewajipan. Al-quran telah menggariskan betapa tugas dakwah adalah wajib, antaranya:

ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
Serulah (manusia) kepada jalan Rabmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Rabmu dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk. An Nahl: 125


وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain, mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan RasulNya, mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. At-Taubah: 71


Kenikmatan Ibadah Terancam

Ada orang mengatakan bahawa yang penting ialah “saya menjadi seorang yang salih dan menjalankan ibadah dengan baik”. Dia tidak mempedulikan kemungkaran yang terjadi, baik di dalam keluarga mahupun masyarakat.  Dia lupa bahawa jika dia tidak mempedulikan urusan dakwah dan membiarkan maksiat bermaharajela, maka apabila tiba gilirannya, ibadah yang dilakukannya akan berdepan dengan rintangan dan masalah. Ini kerana kemaksiatan dan kemungkaran adalah lawan kepada kebajikan dan ibadah.


Tujuh Marhalah dalam Dakwah Fardhiyah (Ittisal Fardi)

Marhalah Pertama: Mengenali Mad’u dan Membina Hubungan


Pada tahap ini kita harus berusaha agar mad’u merasakan bahawa kita mengambil berat tentang mereka. Bertanya khabar di kala mereka tidak ada. Kita belum lagi berbicara secara langsung tentang dakwah, agar hati mereka lebih terbuka dan bersedia untuk menerima apa yang diperkatakan. Pada tahap ini, lagi banyak perhatian yang diberikan kepada mad’u maka akan lebih banyak penerimaan yang akan diperolehi daripada mad’u (InsyaAllah). Langkah-langkahnya adalah:

1)    Mengadakan hubungan silaturrahim.
2)    Berta’aruf dengan mad’u.
3)    Menunjukkan kepadanya bahawa kita kenalnya.
4)    Menunjukkan kepadanya bahawa kita mementingkannya.
5)    Kita menziarahinya di rumahnya dan selalu membawa hadiah.
6)    Memberikan perhatian dan kemesraan kepadanya.
7)    Menghormati dan memuliakannya.
8)    Lakukan pelbagai usaha untuk menariknya.


Marhalah Kedua: Membersihkan Akidah dan Membangkitkan Iman


Pada tahap ini perbicaraan terhadap masalah iman dilakukan secara tidak langsung, secara tabi’i dan seolah-olah tidak sengaja.  Masa-masa tertentu dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya seperti ketika melihat seekor burung terbang, melihat serangga dan apa sahaja ciptaan Allah Subhanahuwata’ala. Di kesempatan ini ajaklah mad’u untuk berbicara tentang kekuasaan, keindahan dan keagungan ciptaan Allah Subhanahuwata’ala.

Pada tahap ini diutarakan juga bahawa walau bagaimana hebat manusia namun ia tidak mampu menandingi Allah Subhanahuwata’ala, contohnya saintis yang paling bijak pun tidak mampu untuk menciptakan walau sebiji benih, apatah lagi untuk menumbuhkannya. Mereka mungkin membuat penemuan-penemuan baru tetapi bukan ciptaan baru. Perkara-perkara yang perlu diberi perhatian pada tahap ini ialah:

1)   Menjaga segala pembicaraan dengan baik.
2)   Berbicara tentang iman secara tidak langsung.
3)   Menggunakan segala peluang dan kesempatan untuk dikaitkan dengan betapa kudrat kuasa Allah Subhanahuwata’ala seperti:

a)    Ketika melihat seekor burung sedang terbang.
b)    Ketika melihat seekor serangga sedang melintas lalu.
c)    Ketika melihat pokok kayu atau rumput.
d)    Ketika melihat bagaimana tumbuh-tumbuhan berbeza pada batang, akar, daun, bunga dan baunya.
e)    Kemukakan soalan-soalan  seperti:  Mampukah para saintis dari semua jurusan mencipta sebiji padi? Kemudian kita jelaskan bahawa rahsia hidup adalah hak Allah Subhanahuwata’ala.

4)   Memjelaskan bahawa mencipta dan menghidupkan  itu adalah hak Allah Subhanahuwata’ala semata-mata. FirmanNya:

 وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ ۚ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ ۚ إِنَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ
Dan kamu lihat gunung-gunung itu, kamu sangka dia tetap di tempatnya, padahal ia berjalan sebagai jalannya awan. (Begitulah) perbuatan Allah yang membuat dengan kokoh tiap-tiap sesuatu. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan. An-Naml: 88


5)   Memberi misalan-misalan yang menarik dan menawan hati. Firman Allah Subhanahuwata’ala:

هَٰذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ ۚ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
Inilah ciptaan Allah, maka perlihatkanlah olehmu kepadaku apa yang telah diciptakan oleh sembahan-sembahan(mu) selain Allah. Sebenarnya orang-orang yang zalim itu berada di dalam kesesatan yang nyata. Luqman: 11


6)   Mengadakan perbincangan lanjut dan berulang-ulang mengenai penciptaan Allah Subhanahuwata’ala.
7)   Mengajak dia  memikirkan tentang makhluk Allah Subhanahuwata’ala di mana-mana sahaja . 
8)   Membawa dia memikirkan bahawa penciptaan Allah Subhanahuwata’ala bukanlah sia-sia.
9)   Membawa dia mengingati kurniaan Allah Subhanahuwata’ala untuk orang-orang yang beriman.
10) Membawa dia mengingati akhirat.
11) Mendorong dia berdo’a kepada Allah Subhanahuwata’ala  supaya menjauhkan diri daripada neraka (‘Azab Allah Subhanahuwata’ala).
12) Kita kenangkan kepadanya kemuliaan yang telah dikurniakan Allah Subhanahuwata’ala terhadap manusia. Malangnya banyak manusia mensia-siakannya.
13) Manusia banyak melayan tuntutan jasmani.  Mereka tidak melayan dan tidak memberi perhatian kepada rohani dan akidah.
14) Dengan kita membawa dan menyentuh sedikit tentang iman dan akidah Islam, semoga dia mula sedar dan iman mula bertapak.
15) Pada tahap ini, mad’u dibimbing agar:

a)    Bertambah kagum dan memuji Allah Subhanahuwata’ala:

الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
(Iaitu) Orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): Ya Rab kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharakanlah kami daripada siksa neraka. Ali 'Imran: 191


b)  Bermulalah hatinya itu hidup dengan mengenali Allah Subhanahuwata’ala.
c)  Dia bersedia untuk beriman dengan Allah Subhanahuwata’ala dan hari akhirat.
d)  Dia mulai ingin memahami tugas, tanggungjawab dan tujuan hidup.
e)  Dia ingin tahu dengan jelas akan tujuan dia diciptakan (bahawa manusia tidaklah dijadikan dengan sia-sia, bahkan adalah untuk memperhambakan diri kepada Allah Subhanahuwata’ala).
f)   Dia inginkan akidah salimah (akidah yang sejahtera) dan benar.  Kebahagiaan di akhirat bergantung kepada akidah yang salim.
g)  Dia rasa hanya dengan bertaubat dan beriman kepada Allah Subhanahuwata’ala sahaja akan dapat menyelamatkannya.
h)  Dia mula tertarik dan mudah mengikut ajaran-ajaran Islam dengan penuh iltizam.


Marhalah Ketiga: Mengislahkan Akhlak

  
Pada tahap ini kita membantu mad’u memperbaiki akhlaknya dengan memperkenal atau mendedahkan mereka kepada perkara-perkara yang berkaitan dengan ketaatan kepada  Allah Subhanahuwata’ala dan ibadah-ibadah yang diwajibkan.

Juga, membantu mad’u melatih dan membiasakan diri mereka dalam ketaatan dan disiplin melaksanakan ibadah, menjauhkan diri daripada segala kemaksiatan dan menghiasi diri dengan akhlak Islamiah. Langkah-langkahnya ialah:

1)   Menolongnya dan memperkenalkannya akan urusan dinnya.

2)   Menolongnya menyelesaikan permasalahan mentaati Allah Subhanahuwata’ala dalam menjalankan ibadah-ibadah yang ditentukan.

3)   Dia dibekalkan dengan buku-buku yang mudah baginya, yang menyentuh permasalahan:
a)    akidah
b)    ibadah
c)    akhlak
d)    sejarah Islam (sirah)
e)    lain-lain yang bersesuaian.

4)   Dia dibawa ke majlis ilmu:
a)    ceramah islam
b)    nasihat ulama yang salih

5)   Mengajak dia berkenalan dengan orang-orang yang salih dan ikhlas, menjauhkannya daripada orang-orang  jahat.

6)   Sentiasa  memimpin dia kepada suasana yang baik.

7)   Kita terus memperhatikan tindak-tanduknya (keperibadian Islamnya).

8)   Jangan kita biarkan dia tanpa bimbingan dan pertolongan, kerana ditakuti dia lemah dan futur.

9)   Pada tahap ini, mad’u dibimbing agar:

a)    Dia beramal dengan segala perkara yang baru dikenalinya dari hukum-hukum syariat Islam.
b)    Dia menggabungkan dirinya didalam perlaksanaan ibadat dan menjauhkan dirinya dari segala maksiat.
c)    Dia menghiasi dirinya dengan akhlak Islam.
d)    Kita nampak peribadi Islamnya mula tegap, kukuh, mantap dan tidak mudah goyang


Marhalah Keempat: Menghayati Hidup Beribadah yang Syumul


Diperjelaskan kepada mad’u bahawa ibadah tidak terbatas kepada solah, puasa, zakat dan haji sahaja. Ibadah merangkumi seluruh aspek kehidupan seperti makan, minum, pakaian, ilmu, amal, perkahwinan, riadah, pendidikan anak-anak dan sebagainya. Ibadah mestilah memenuhi dua syarat utama iaitu niat yang benar dan menepati kehendak syarak.

Pada tahap ini kita lihat dia akan merasa terikat dalam seluruh kegiatan hidupnya, gerak-gerinya dan diamnya dengan syariat Allah Subhanahuwata’ala.  Dunia menjadi mihrab dan tempat ibadah yang besar. Di atas dunia kita melaksanakan amal dengan niat yang mulia dan cara yang betul. Langkah-langkah di marhalah ini ialah:

1)   Mad’u perlu mendapat penjelasan tentang pengertian ibadah yang syumul (bukan juz-i) dengan cara:

a)    Menjelaskan makna ibadah bersumberkan al-Quran dan al-hadis.
b)    Menjelaskan pengertian-pengertian yang terdapat di dalam tafsiran-tafsiran ulama muktabar.
c)    Menjelaskan fungsi ibadah dalam kehidupan dengan mempraktikkan Islam sepenuhnya.

2)   Memperbetulkan ibadah dengan mengawasi:

a)    niat yang semata-mata kerana Allah Subhanahuwata’ala.
b)    cara melaksanakannya yang sesuai dengan syariat Islam.

3)   Mad’u difaham dan disedarkan bahawa selagimana niat ditentukan kerana Allah Subhanahuwata’ala, maka setiap amalan akan dikira sebagai ibadah, selagimana amalan itu tidak haram menurut Islam.

4)   Amalan-amalan kita adalah sebagai alat untuk menyempurnakan ketaatan kepada Allah Subhanahuwata’ala yang menjadikan kita khalifah di muka bumi ini.

5)   Ma’du dibawa untuk berfikir tentang kesan niat yang betul terhadap amalan-amalan harian, seperti:

a)   Makan minum adalah bertujuan untuk mendapat tenaga agar dapat mentaati Allah Subhanahuwata’ala atau beribadah  kepadaNya. Dengan ini seseorang itu akan mendapat pahala di sisi Allah Subhanahuwata’ala.
b)   Mencari rezeki dengan niat yang betul akan menjadi ibadah kepada Allah Subhanahuwata’ala.
c)   Kita akan mendapat pahala dari segala usaha dan harta yang digunakan untuk membangunkan Islam. 
d)   Kita akan mendapat pahala dari masa yang diberikan untuk kemajuan Islam.
e)   Kita akan mendapat pahala jika berkorban untuk mencapai kemahiran ilmu iktisas demi untuk kepentingan Islam dan umat Islam.
f)    Seterusnya dalam semua aktiviti hidup diniatkan untuk Islam dan demi mencari keredhaan Allah Subhanahuwata’ala, seperti:

i)     mencari rezeki agar boleh mengeluarkan zakat, sadaqah dan hadiah.
ii)    berkahwin untuk mendirikan rumah tangga muslim kerana rumah tangga muslim adalah tiang yang kuat  untuk membangunkan Daulah Islamiah.
iii)   bersenam, riadah dan memelihara kesihatan agar mampu dan kuat memikul tugas Islam dan tanggungjawabnya menggerakkan dakwah Islam.

g)   Membawa mad’u berfikir bahawa semua kerja hendaklah sesuai dengan syariat Allah Subhanahuwata’ala. Adalah tidak menasabah bagi seseorang yang  makan dan mendapat rezeki dengan cara yang diharamkan oleh Allah Subhanahuwata’ala, bertujuan untuk  menguatkan taqwa dan mentaati Allah Subhanahuwata’ala.


Marhalah Kelima: Menghayati Hidup dan Memahami Pengertian Ummah


Pada tahap ini diperjelaskan kepada mad’u bahawa din Islam adalah din jama’i. Islam adalah sistem kehidupan, hukum, perundangan, kenegaraan, jihad dan kesatuan ummat. Pemahaman terhadap perkara ini akan mendorong beliau bersedia memikul segala kewajipan dan tanggungjawab semata-mata kerana Allah Subhanahuwata’ala agar masyarakat berdiri di atas prinsip-prinsip Islam dalam segala aspek kehidupan. Maka:

1)   Beliau dijelaskan bahawa tidak mencukupi dengan hanya menjadi muslim untuk diri sendiri sahaja.

2)   Beliau perlu sedar bahawa Islam adalah merangkumi urusan-urusan jama’ah dan masyarakat. Islam  merupakan sistem hidup yang lengkap dan sempurna serta penuh dengan nikmat dan keredhaan Allah Subhanahuwata’ala. Firman Allah Subhanahuwata’ala:


أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ 
Pada hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu deenmu, dan telah Ku cukupkan kepadamu nikmatKu, dan telah Ku redha Islam itu menjadi deen bagimu. Al-Maidah: 3


3)   Beliau mestilah dapat merasai kesempurnaan dan segala nikmat Allah Subhanahuwata’ala ini. Rasa hatinya ditingkatkan dengan kefahaman, kesedaran dan keyakinan.

4)   Di atas dasar rasa hati sebegini, maka dia mula faham bahawa dia hendaklah terlibat dengan berusaha, berjuang dan menyampaikan berita gembira dan peringatan-peringatan Allah Subhanahuwata’ala kepada manusia lain.

5)   Dia merasai bahawa dia tidak boleh hidup sebagai seorang muslim dengan keIslaman yang sahih dan sempurna jika dia mengasingkan dirinya dari saudara-saudara muslimnya yang lain dan tidak memperdulikan segala apa yang terjadi terhadap mereka - segala gangguan, fitnah dan serangan musuh terhadap mereka.  Musuh-musuh Allah Subhanahuwata’ala datang dari berbagai sudut dan ceruk rantau bumi ini untuk menyerang umat Islam. Firman Allah Subhanahuwata’ala:

وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ ۖ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ
Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan (sehingga) ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah, jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka tidak ada permusuhan (lagi), kecuali terhadap orang-orang yang zalim. Al-Baqarah: 193

Sabda Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam:

من لم يهتم للمسلمين فليس منهم

Barangsiapa yang tidak memperdulikan urusan muslimin, maka dia bukanlah dari golongan mereka.


6)   Dia mula merasai bahawa kita adalah sahabat dia. Tugas dan tanggungjawab kita adalah tugas dan tanggungjawab dia. 

7)   Dia mula merasai tanggungjawab  umum terhadap Islam dan kaum muslimin.

8)   Dia mula beransur-ansur keluar daripada pengasingan sekularnya, memecahkan tempurungnya dan menghapuskan kongkongannya.

9)   Seterusnya dia dapat hidup di dalam Islam secara jama’i.

10) Pada tahap ini dia perlu diperjelaskan tentang tuntutan dakwah Islamiah pada masakini, iaitu:

a)   wajib berusaha bersungguh-sungguh untuk membangunkan daulah Islamiah.

b)   wajib mengetahui tipu helah musuh Islam yang sentiasa ingin menghancurkan umat Islam.

c)   wajib mengetahui tentang bencana yang menimpa umat Islam hari ini.

d)   wajib mengetahui tentang perpecahan dalam kalangan umat Islam.

e)   wajib sedar bahawa anak-anak orang Islam telah lama dibentuk mengikut cara yang bukan Islam yang bertujuan untuk mengukuhkan sistem hidup bukan Islam.

f)    wajib sedar bahawa musuh-musuh Islam telah lama merosakkan kehormatan  orang Islam dan wanitanya.

g)   wajib sedar bahawa hanya Daulah Islamiah sahaja yang mampu menyerang balas sepenuhnya anasir-anasir jahat  dan musuh-musuh Islam. Hanya daulah yang mampu menyatupadukan umat dan melaksanakan ajaran Islam yang lengkap. (Konsep Daulah Islamiah ialah bercontohkan Daulah Islamiah yang dibina oleh Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam).

h)   tanggungjawab ini tidak boleh diserahkan kepada umarak (pemerintah) dan ulama sahaja, bahkan ia menjadi tanggungjawab bagi setiap lelaki dan wanita  Islam di zaman kebangkitan dakwah ini.

i)    seluruh muslimin, di mana jua, akan menanggung dosa besar, sekiranya mereka tidak berusaha dan bekerja untuk membangunkan Daulah Islamiah.

j)    semoga dia mula berfikir  dengan bersungguh-sungguh dan mencari jalan untuk menunaikan amanah dan masuliyyah ini serta melaksanakan segala tuntutannya.

Marhalah Keenam: Memahami Keperluan Berjama’ah

  
Pada tahap ini, kita menjelaskan kepada mad’u bahawa semua kewajipan yang dinyatakan di atas tidak mungkin dapat dilaksanakan secara individu. Bahkan, sebuah jama’ah diperlukan untuk menggabungkan semua potensi dan kekuatan bagi memikul tanggungjawab tersebut. Oleh itu mad’u dibimbing agar:

1)   Memahami hahawa kewajipan membangunkan Islam tidak dapat dilaksanakan secara fardhi (secara individu).

2)   Memahami bahawa jama’ah adalah satu kemestian demi untuk menyatupadukan segala usaha fardhi. Mad’u perlu memahami usaha secara jama’i adalah (berorganisasi) berdasarkan kaedah Islam yang terkenal:

ما لا يتم الواجب الا به فهو واجب
Bahawa sesuatu yang wajib tidak akan terlaksana melainkan terlebih dahulu melalui suatu jalan tertentu, maka suatu jalan yang tertentu itu juga menjadi wajib. 


Membangunkan daulah Islam adalah wajib. Daulah Islamiah tidak dapat dibangunkan melainkan terlebih dahulu diwujudkan jama’ah Islam yang kuat, maka mewujudkan jama’ah Islam yang kuat itu adalah wajib.

Bagaimana mungkin kerja Islam yang besar dapat dilakukan secara individu? Bagaimana mungkin syariat Allah Subhanahuwata’ala akan terlaksana kalau tidak dibangunkan satu ummah yang bersedia untuk melaksanakannya? Ini adalah persoalan-persoalan pokok. 

Banyak dalam kalangan orang Islam sudah tidak menyedari keperluan untuk menggabungkan diri di dalam jama’ah Islam dalam rangka untuk menegakkan syariat Allah Subhanahuwata’ala. Mereka telah ditipu oleh berbagai-bagai helah musuh dan digoda dengan berbagai tarikan musuh.  Mereka takut untuk bergabung dengan jama’ah Islam kerana mereka berpendapat itu adalah satu bebanan hidup. 

Bagi jiwa yang sedar, penggabungan ke dalam jama’ah Islam adalah untuk menyahut  panggilan Allah Subhanahuwata’ala, sebagai wasilah untuk memikul amanah Allah Subhanahuwata’ala, sebagai tanda kesyukuran kepada Allah Subhanahuwata’ala dan sebagai usaha untuk mendapatkan ganjaran yang hakiki daripada Allah Subhanahuwata’ala.

3)  Sedar bahawa kebanyakan orang Islam kini lebih mengutamakan kesenangan, kerehatan dan keselesaan.  Hati mereka tidak mahu bertembung dengan musuh Allah Subhanahuwata’ala atau musuh Islam. Kebanyakan mereka tidak sannggup berhadapan dengan gangguan-gangguan musuh.

4)  Sedar bahawa kebanyakan orang Islam takut digugat oleh musuh Islam jika mereka berada di dalam jama’ah Islam.

5)  Sedar  betapa besarnya tugas dan tanggungjawab  yang mesti dipikul oleh setiap muslim terhadap  Islam.

6)  Sedar bahawa tugas dan tanggungjawab Islam adalah terlalu besar dan tidak akan dapat dilaksanakan tanpa jama’ah.

7)  Faham, sedar dan yakin betapa besar pula pahala dan faedah yang akan diperolehi daripada usaha-usaha melaksanakan tugas dan tanggungjawab Islam bersama-sama jama’ah.


Marhalah Ketujuh: Apakah Jama’ah Islam yang Sahih
  

Tahap ini memang rumit. Ia memerlukan hikmah, kekuatan alasan dan penjelasan yang meyakinkan. Lebih-lebih lagi dalam keadaan terdapat banyak jama’ah yang mengajak agar bergabung dengan mereka untuk mencapai apa yang dikatakan ’matlamat Islam’. Pada tahap ini:

1)  Mad’u mula bertanya tentang jama’ah Islam. Marhalah ini penting dan cukup sensitif. Ia memerlukan hikmah (kebijaksanaan).  Penerangan mestilah jitu dan memuaskan.

2)  Mad’u akan nampak banyak jama’ah yang bergerak. Masing-masing menyeru para pemuda-pemudi menyertainya. Masing-masing ada cara tersendiri untuk menarik para pemuda-pemudi kepadanya.

3)  Mad’u perlu  faham bahawa urusan amal Islami adalah urusan yang asasi. Dia mestilah pandai membuat pilihan dan keputusan untuk memastikan keselamatan bagi hidupnya.

4)  Dia tidak perlu tergesa-gesa untuk masuk dan terus bekerjasama dengan mana-mana jama’ah dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab Islam.

5)  Dia mestilah sentiasa ingat bahawa dia hanya mempunyai satu umur dan satu jiwa sahaja.

6)  Dia perlu mengkaji dan menimbang semasak-masaknya sehingga nyata jama’ah Islam yang hendak dimasukinya di sepanjang hidupnya itu adalah jama’ah  Islam yang sebenar.

7)  Dia hendaklah mengikuti jalan dan madrasah Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam. Madrasah Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam ialah madrasah yang mengasaskan akidah ke dalam jiwa dan kemudiannya mendidik manusia dengan al-Qur’an. Dari madrasah ini terbentuklah para penjuang akidah (dari kalangan para sahabat lelaki dan wanita).

8)  Dia wajib berkeyakinan bahawa akidah Islam menguasai perasaan, pemikiran dan jiwa para sahabat. Inilah asas kehidupan mereka. Para sahabat sanggup mengorbankan waktu, usaha, kesihatan, fikiran, harta, malah nyawa mereka untuk terus mempertahankan akidah Islam.

9)  Dia wajib berkeyakinan bahawa para sahabat tetap berpegang teguh dengan  akidah Islam dan rela menanggung segala gangguan dan penyiksaan. Mereka  tidak pernah undur walau apapun yang akan terjadi terhadap diri mereka.

10) Dia melihat bahawa  para sahabat terus menyebarkan dakwah Islam, mempertahankannya dan berjihad  di jalannya dengan harta dan jiwa mereka.

11) Dia berkeyakinan bahawa para sahabat telah menjadi tiang dan teras yang kuat bagi Daulah Islamiah yang pertama.

12) Dia dapat merasai bahawa Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam telah berjaya mempersaudarakan  para sahabat dan menyusun kehidupan mereka.

13) Dia melihat bahawa Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam telah mengikat janji setia dengan mereka untuk sama-sama membela din dan segala apa yang menjadi hak mereka.

14) Dia faham dengan jelas bahawa kekuatan akidah adalah kekuatan yang pertama, diikuti dengan kekuatan kesatuan dan akhirnya kekuatan tangan/ senjata. Firman Allah Subhanahuwata’ala:


أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ
Telah diizinkan (berperang) bagi orang-orang yang diperangi, kerana sesungguhnya mereka telah dianiaya, dan sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuasa menolong mereka itu. Al-Hajj: 39


15) Dia berkeyakinan bahawa telah berlaku proses pembentukan asas yang kuat dalam kalangan para sahabat walaupun sedikit bilangannya.

16) Dia semakin jelas dan yakin bahawa mana-mana jama’ah yang tidak mengutamakan tarbiah dan penyatuan tetapi hanya mempergunakan kekuatan yang lain (seperti jumlah dan laungan-laungan), adalah jama’ah yang memperjudikan nasib dan usahanya. Keadaan jama’ah yang mengabaikan tarbiah akan membahayakan amal Islami.

17) Dia berkeyakinan bahawa usaha-usaha dakwah tanpa tarbiah yang betul akan menjadi satu kerugian terhadap amal Islami. Jama’ah-jama’ah yang bergerak melalui parti politik, yang mengabaikan tarbiah, sebenarnya hanya merupakan satu pertaruhan, malah merupakan satu kerugian terhadap amal Islami, walaupun mungkin ia berkembang dan membesar. Usaha-usaha sebegini tidak mantap dan tidak berkesan untuk mengasaskan Islam.

18) Dia berkeyakinan bahawa pembinaan Islam mestilah didahului dari asas, bukan dari puncak. Bangunan yang besar dan tinggi memerlukan asas yang dalam dan luas. Iman yang mendalam sahajalah yang mampu menjadi asas bagi bangunan Islam yang besar dan tinggi.

19) Dia membuat keputusan bahawa jama’ah pilihannya adalah jama’ah yang berpegang dengan Islam yang syumul (sempurna dan menyeluruh). Islam yang meliputi akidah, ibadah, akhlak, undang-undang, perlembagaan, siasah, jihad dan segala aspek kehidupan yang lain.

20) Dia membuat keputusan bahawa jama’ah pilihannya ialah jama’ah yang alamiah, mempunyai banyak pengalaman dan mengalami berbagai ujian. Itulah jama’ah yang dipercayainya.  Jama’ah itu ialah jama’ah yang teratur rapi (munazzamah) di dalam satu ikatan yang teguh dan perpaduan yang utuh. Segala perancangannya penuh perincian. Bukan jama’ah seperti bidan terjun (irtijal) dan terdedah kepada bibit-bibit perpecahan.

21) Seterusnya, jama’ah pilihannya itu mengandungi:

a)    iman yang mendalam
b)    penyusunan yang rapi
c)    jihad yang berterusan

Dan juga memiliki:

a)    manhaj tarbiah Islamiah harakiah
b)    qudwah hasanah
c)    bi’ah salihah

Maka mad’u kita itu sudah bersedia untuk dimasukkan ke dalam halaqah. Dia dimasukkan berdasarkan kepada kefahaman, kesedaran, keyakinan dan penglibatannya yang terus menerus. Dia sudah bersedia untuk taat dan patuh dengan ajaran Islam.  Dia merupakan kekuatan yang telah diproses dan diuji. Dia akan menyelesaikan masalah dan bukan menimbulkan masalah.


Sifat-Sifat Da’i Demi Menjayakan Dakwah Fardhiyah

1)   Paling utama adalah ikhlas kepada Allah subhanahuwata’ala. Tanpa keikhlasan ini segala amalan akan sia-sia.

2)   Merasai bahawa tugas dakwah amat besar. Ia memerlukan perhatian yang lebih dan sentiasa mengharapkan balasan daripada Allah Subhanahuwata’ala.

3)   Bersikap bijak, berhati-hati memilih teknik pendekatan, memberi nasihat yang baik dan berbahas dengan cara yang ahsan (cara yang terbaik).

4)   Bersikap lembut, berakhlak mulia, bersabar, dapat menahan diri dan tidak emosional terhadap segala kesulitan di jalan dakwah.  Sentiasa menyerah diri kepada Allah Subhanahuwata’ala. Menjadikan Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam dan orang-orang yang mengikuti baginda sebagai contoh ikutan.

5)   Mengenali masyarakatnya secara menyeluruh. Mengetahui segala permasalahan dan aliran yang ada dalam masyarakat. Berusaha untuk memahami realiti orang yang didakwahkan.

6)   Seorang da’i mesti memiliki pemahaman terhadap din dengan mendalam. Sentiasa menimba ilmu agar pemberiannya kepada mad’u lebih sempurna. Kata pepatah Arab (bermaksud):


”Orang yang tidak memiliki sesuatu tidak akan dapat memberikan sesuatu”.


7)   Hendaklah mengkaji sirah Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam dan sahabat-sahabat baginda yang mulia. Juga mengkaji sejarah Islam secara mendalam agar dapat dijadikan bekalan ketika berhadapan dengan permasalahan di jalan dakwah.

8)   Hendaklah menghafal al-quran sesuai dengan kemampuannya agar dapat digunakan sebagai dasar-dasar dakwah. Kaedah dakwah dan penceritaan berdasarkan al-quran mempunyai kesan yang kuat terhadap jiwa manusia.

9)  Dalam dakwah dan perbicaraan jangan hanya bersifat rasional sahaja. Bahkan perlu mempunyai unsur-unsur emosi. Ini kerana kekuatan sentuhan emosi sering dapat memberi kesan lebih mendalam kepada jiwa manusia melebihi sentuhan akal.


Rujukan utama: Mustafa Masyhur, Dakwah Fardhiyah.