Monday, September 14, 2015

Majalah Haluan edisi 9/2015







Majalah Haluan edisi 9/2015 telah diterbitkan. Slogan majalah ini adalah mendidik jiwa membangun minda menepati kehendak masyarakat Islam hari ini yang mencari-cari panduan dan arah hidup. 

Edisi kali ini nampak lebih menarik dan padat dengan isu-isu jiwa dan semasa. Antara topiknya adalah Islam4U yang mengupas nilai-nilai baik yang membiak, kemudiannya kisah salafussoleh iaitu kisah Nabi Ayyyub a.s yang diuji dengan dugaan hidup paling berat. Secara peribadi saya suka kisah Nabi Ayyub a.s kerana kehidupannya adalah contoh ketinggian taqwa, kesucian iman dan kesabaran kepada seluruh manusia.

Menghazam kisah Nabi Ayyub a.s menjadikan kita seorang yang tabah dan sabar dengan asam garam hidup tidak kira siapa kita. Kepada mereka yang berkecimpung dalam kaunseling keluarga, mengenali Nabi Ayyub a.s dan perjalanan hidupnya adalah satu kelebihan supaya dapat berkongsi dengan klien. Begitu juga dengan keluarga, suami atau isteri yang memahami kisah nabi ini dapat melihat bagaimana nilai-nilai sabar dan tabah tumbuh mekar dalam keluarga mereka.

Satu lagi yang menarik ialah satu amalan usahawan Jepun yang dimuatkan dalam Kembara Usahawan. Kisah kali ini adalah istilah "irasshaimase" iaitu ucapan selamat dadatang ke kedai kami. Ia dilakukan oleh hampir semua kedai di Jepun kerana persaingannya sangat hebat. 

Ungkapan yang saya fikir menarik kali ini ialah tuntut ilmu sebelum ke liang lahad. Biasanya kita dengar tuntut ilmu sehingga ke liang lahad, tetapi lain pula kali ini. Maksudnya ialah meneruskan pencarian ilmu ketika usia masih ada, tubuh badan masih sihat dan mencurahkan bakti kepada masyarakat sebagai amal pahala yang akan dibawa ke akhirat.

No comments:

Post a Comment