Dalam
dunia akademik, suka ataupun tidak, seseorang pensyarah perlu menerbitkan
seberapa banyak artikel berkaitan bidangnya. Cabaran yang dihadapi wajar
ditangani, dirancang dan diselesaikan. Kata kuncinya adalah mengurus. Jika kita
dapat mengurus sumber yang sedia ada, yang lainnya menjadi lebih mudah.
Justeru,
slogan yang patut digunakan adalah ‘yang susah menjadi senang, yang senang
menjadi mudah dan yang mudah membuahkan hasil’.
Masalahnya
adalah sikap kita sendiri yang memberikan pelbagai alasan.
Ada
seorang rakyat Amerika Syarikat yang belajar seni pertahanan diri aikido. Beliau
mempelajari aikido ini sehingga mampu membuka pusat latihan sendiri dan melatih
ramai orang. Suatu hari beliau bercadang ke Jepun untuk bertemu jurulatih
berbangsa Jepun kerana beliau hendak menambah kemahiran dan kepakarannya.
Sampai
di rumah jurulatih berkenaan, beliau dijemput minum teh hijau. Di sini beliau
melihat adat dan tertib minum teh orang Jepun. Sambil berbual-bual, jurulatih
Jepun tadi menuang teh hijau ke dalam cawan orang Amerika ini sehingga melimpah
dan membasahi meja tempat letak teh tadi.
Pengajarannya
ialah kalau kita hendak belajar tetapi bersikap sombong dan ‘tujuk pandai’, sampai
bila-bila pun sukar hendak menerima idea-idea baru. Ilmu yang bakal diperolehi tidak
sampai ke hati sebaliknya ditolak keluar oleh kerana sikap sombong dan meninggi
diri. Justeru, wajar sekali kita mengambil sikap berfikiran terbuka untuk
menerima pelbagai jenis imu dan pengalaman.
Dalam
dunia akademik, salah satu perkara yang seringkali menjadi perhatian ialah
bilangan artikel yang diterbitkan di jurnal atau buku yang dihasilkan.
Barangkali banyak alasan yang diberikan untuk menjustifikasi dua pertanyaan ini
namun hakikatnya adalah ‘penat menulis dan penat memberi alasan adalah sama’.
Baru-baru
ini Coach Jai bermurah hati memberikan tips kepada sekumpulan ahli akademik
tentang formula untuk menghasilkan lebih banyak artikel dan penulisan. Kita
namakan ia sebagai tips untuk survive
dalam dunia akademik.
Pertama,
mesti ada kumpulan penyelidikan sendiri, jangan sekali-kali bekerja seorang
diri. Beliau memetik kata-kata Menteri Pendidikan Tinggi yang memaklumkan bahawa
era hari ini adalah era translational
research iaitu penyelidikan yang memberi faedah kepada masyarakat.
Bagaimanapun,
ada yang berkata bagaimana mahu menerbitkan artikel sedangkan di sini keutamaan
lebih kepada penyelidikan teknikal. Namun, beliau melihat keadaan itu sebagai
satu kelebihan kerana setiap kajian perlu ada elemen sains sosial.
Biarlah
dalam kumpulan ini ada ahli yang berbeza dan susah hendak dibuat kawan. Lebih
baik kita belajar mengurus persahabatan, merendah diri dan jadikan diri kita
boleh berada dalam kalangan ahli akademik yang terdiri daripada pelbagai
disiplin pengajian.
Oleh
kerana sikap manusia suka dipuji, wajar bagi kita untuk belajar memuji orang
lain dan elakkan berasa jemu atau ‘menyampah’ dengan ahli yang tidak sehaluan
dengan kita.
Setiap
orang ada kelemahan dan belajar bagaimana bersikap toleransi dengan rakan-rakan
baru dalam kumpulan.
Dalam
kumpulan, agihkan tugasan mengikut keupayaan setiap orang kerana pasti ada ahli
yang mahir memulakan tulisan bahagian pengenalan, jadi, biarlah beliau yang
memulakan dahulu. Ada ahli yang bijak membuat analisis, jadi biarlah beliau
menganalisis data yang ada.
Akhirnya,
satu data yang sama boleh dipecahkan kepada lima hingga lapan artikel. Sudah
tentu bilangan ini dapat menaikkan rating
kita untuk menjawat jawatan yang lebih tinggi dalam tempoh yang singkat.
Ada
pepatah India yang berbunyi ‘kalau tak boleh hidup bersama, akan mati bersama ‘
iaitu hidup perlu berkompromi, lama-kelamaan kehadiran kita pasti akan
diterima.
Begitu
juga dengan sifat keihklasan dan tidak merungut. Jika orang lain tahu yang kita
memang ikhlas dalam memberi pandangan dan sanggup berkorban bersama-sama, satu
hari nanti mereka akan menerima kita.
Jika
artikel yang telah siap dan dihantar tetapi ditolak, anggaplah ia sebagai
proses pembelajaran dan berikan usaha ke arah membaiki sebarang kelemahan.
Kedua,
ada mentor. Mentor ada di mana-mana dan kita perlu mencari mentor. Bekerjasama dengannya
dan peruntukkan masa untuk belajar membuat artikel yang berkualiti. Kadang kala
mentor ini (biasanya profesor) mempunyai idea yang banyak tetapi mereka tidak
sempat menulis. Apabila nama kita sudah ada bersama-sama mentor, mudah bagi pihak
jurnal untuk menerima artikel kita. Cara mendapat nama ialah merapatkan diri
dengan pelbagai aktiviti profesor tadi dan kecilkan jurang perbezaan antara
penyelidik.
Begitu
juga para profesor ini memiliki banyak idea tetapi tidak ada masa, justeru,
tugas kita ialah paksa diri untuk menyusun semua dokumen. Cari masa dan tempat
untuk merapatkan diri dengan mereka, cari jalan mengurangkan jurang komunikasi,
seterusnya belajar cara mereka berkawan.
Oleh
kerana profesor ini mempunyai ego sendiri, lebih eloklah kita yang memulakan
langkah melakukan tugasan kecil-kecilan di samping memahirkan diri seni
berkomunikasi dan mengurus penulisan.
Ketiga,
meletakkan sasaran dalam hidup. Jika tidak ada kompas hidup, ke mana hendak
mengarahkan hidup kita? Bila hendak menjadi seorang profesor, dekan? Bila masa
hendak memulakan penulisan?
Sasaran
seorang ahli akademik ialah tidak lain dan tidak bukan menulis artikel dan
menerbitkannya sama ada sebagai buku atau artikel di jurnal. Peruntukkan masa
satu jam untuk menulis.
Keempat,
motivasi diri. Motivasi ini mungkin datang dari diri sendiri, keluarga atau
rakan-rakan. Kita perlu mengenal pasti motivasi diri supaya dapat mencapai matlamat.
Kita harus sedar bahawa tidak ada yang kebetulan, ia mesti dirancang. Jika yang
dirancang itu tidak menjadi, sudah pasti ada hikmahnya.
Kelima,
cari ilmu dan kemahiran. Jangan berhenti belajar. Jika berhenti, itulah
permulaan untuk gagal dalam hidup. Dalam hal ini, ilmu dan kemahiran adalah dua
perkara yang berbeza. Ilmu ditambah dengan pengalaman dan kemahiran akan membuahkan
keterampilan (competent). Barangkali kita tidak tahu apa yang kita akan dapat
pada masa depan.
Jika
kita meletakkan diri kita sebagai seorang pelajar, in-sya Allah kita akan
mendapat pahala yang berpanjangan iaitu Allah memberi habuan sepanjang
perjalanan kita sebagai pelajar. Dalam hal ini, bukan sahaja sampai ke
destinasi akan mendapat habuan, malah liku-liku dalam perjalanan tersebut sudah
pun diberi habuannya. Begitu juga para malaikat mendoakan kita.
Keenam,
cari sokongan sama ada sokongan dalaman atau luaran. Sokongan ini sebaiknya
yang kita nampak tetapi tidak pula kita mengabaikan sokongan yang tidak nampak.
Tidaklah salah untuk kita merendahkan diri dalam apa juga keadaan kerana sifat
merendah diri ini menjadikan diri kita lebih dihormati.
Keenam-enam
panduan ini boleh menjadi dorongan kepada ahli akademik memulakan langkah awal
menulis dan menerbitkan artikel masing-masing. Kejayaan kaedah ini menjadikan
ahli akademik yang aktif menghasilkan 30 hingga 40 artikel setahun dalam
pelbagai isu.
Usaha
ini perlukan kesungguhan untuk memulakan aktiviti menulis. Ahli akademik perlu
memaksa diri untuk menerima cabaran, lawan diri sendiri untuk menempuh
kesukaran dan bersedia dengan pelbagai halangan.
Cabar
diri sendiri dengan bertanya dan memberi jawapan kepada 18 soalan ini. Dapatkan
jawapan dan mulakan perubahan dalam dunia akademik kita hari ini. Cari seorang
rakan untuk beliau tanyakan soalan ini kepada kita dan rakamkan jawapan yang
kita sendiri berikan.
1. Apa
yang saya mahu?
2. Kenapa
saya mahukannya?
3. Apa
yang saya dapat lihat, dengar dan rasa apabila saya dapatkannya?
4. Di
mana saya mahukannya?
5. Bila
saya mahukannya?
6. Dengan
siapa saya mahukannya?
7. Apa
tindakan yang saya akan ambil?
8. Adakah
saya sendiri akan buat?
9. Adakah
ia dikawal sepenuhnya oleh saya?
10. Apakah
langkah awal saya?
11. Apa
fasa pelaksanaannya?
12. Apa
strategi dan pelan saya?
13. Apa
maklum balas yang akan diperolehi?
14. Apa
halangan yang bakal dihadapi?
15. Apa
sumber daya yang dimiliki (dalaman dan luaran)?
16. Adakah
berekologi/seimbang?
17.
Kenapa saya betul-betul mahu?
18.
Apa bukti-bukti yang saya telah milikinya?