Friday, February 28, 2014

Keluarga angkat Polis Pulau Pinang

 
 
 
 
(nst.com.my)
 

Kesediaan Kontinjen Polis Pulau Pinang menjadikan ibu tua berusia 100 tahun, Meliah Md Diah dan Abd. Rahman Saud yang berusia 62 tahun yang juga orang kurang upaya sebagai keluarga angkat amat menyentuh hati. Kisah kedua-dua beranak ini pernah disiarkan oleh akhbar.

Mereka berdua tinggal di Kampung Bukit Nambua, Belimbing Kanan, Padang Terap, Kedah. Tentu ada kisah di sebalik kesediaan Datuk Abdul Rahman Hanafi, Ketua Polis Pulau Pinang membuat keputusan itu selepas yang melawat keluarga berkenaan.

Kita boleh bayangkan ketabahan ibu menjaga anaknya yang perlukan jagaan rapi ini. Mungkin ada orang kampung yang mengambil berat keluarga ini namun tentulah bantuan berkenaan terhad kerana orang kampung juga perlu menjaga keluarga masing-masing.

Huluran tangan kontinjen polis ini sedikit sebanyak membantu kedua-dua beranak menguruskan hidup dengan lebih baik. Contohnya dari segi keperluan makan minum dan pakaian. Perhatian ke atas pemakanan sangat penting kerana si ibu tentu perlukan makanan yang sesuai dengan tahap umur manakala anaknya perlukan makanan khusus untuk perkembangan fizikal. 

Begitu juga dengan pemeriksaan kesihatan. Selepas ini kesihatan kedua-duanya akan lebih diberi perhatian kerana pihak polis sudah tentu ingin melihat mereka berdua dalam keadaan sihat dan ceria. Mungkin si anak perlu disediakan kerusi roda, tempat mandi yang istimewa dan juga peralatan mandian yang sesuai. Jika semua dapat disediakan, kehidupan Makcik Meliah dan anaknya akan lebih bererti.

Bagi masyarakat awam, mereka juga boleh membantu dengan memberi pelbagai bantuan memenuhi keperluan harian seperti beras, pakaian, lampin pakai buang dan tambah baik infrastruktur rumah supaya sesuai dengan keadaan kedua-dua beranak.

Kontinjen Polis Pulau Pinang boleh dijadikan contoh dalam mendekatkan keprihatinan polis terhadap golongan masyarakat yang kurang berkemampuan. Walaupun akan melibatkan kos kewangan dan masa untuk memberi perhatian kepada kedua-dua beranak ini, kita yakin Datuk Abdul Rahman dan semua anggota polis Pulau Pinang akan berasa puas selepas melihat kehidupan keluarga angkat mereka bertambah baik dan sejahtera.



Thursday, February 27, 2014

Robot tunjuk cara solat

 
 
 
 
 

 
Seorang guru mengajar al-Quran di sebuah sekolah rendah di bandar Varamin di Iran, 35 kilometer dari sini mencipta sebuah robot kecil yang menunjukkan cara untuk bersolat kepada kanak-kanak.

Guru berkenaan Akbar Rezaie, 27, mendapat idea untuk mencipta robot berkenaan selepas melihat kanak-kanak terlalu asyik bermain dengan patung import yang boleh menyanyi dan menari.

"Justeru, saya mendapat idea untuk mencipta sebuah robot yang boleh mengajar kanak-kanak tentang agama dan pada masa yang sama menghiburkan mereka," katanya.

Menurutnya, dia mencipta robot berkenaan di rumahnya dan memberikan nama Veldan kepada robotnya yang bermaksud kanak-kanak syurga. - AP

(Kosmo, 27 Februari 2014)

Tuesday, February 25, 2014

Usaha atasi jenayah

 
 
 
 



Pembunuhan berlaku lagi. Kali ini melibatkan seorang bayi, kanak-kanak dan dewasa. Bayi dan kanak-kanak dibunuh manakala pembunuhnya dipercayai membunuh diri. Mangsa dan suspek kenal-mengenal keran tinggal serumah.

Kisah bunuh dan mati berlaku setiap hari dalam masyarakat kita, suatu yang jarang berlaku 20 tahun lalu. Sesiapa sahaja berpotensi dibunuh dalam pelbagai keadaan jika pembunuh ada kesempatan. Pembunuh ini boleh jadi orang asing, rakan, saudara malah adik-beradik atau anak-beranak.

Dalam kes orang asing, seorang pekerja di stesen minyak ditikam suspek. Kematiannya ditangisi. Isteri kehilangan suami, anak kehilangan bapa.

Dalam kes rakan, pernah berlaku pergaduhan dua orang rakan serumah kerana berebut tandas berakhir dengan salah seorang daripada mereka ditikam.

Dalam kes adik-beradik, pertengakaran kecil menjadi serius hingga menyebabkan kematian.

Kita perlu melihat kembali secara menyeluruh apakah yang menyebabkan pembunuhan dan kematian ini. Apakah sebenarnya yang sedang berlaku dalam masyarakat? Setiap negeri perlu menilai di mana tindakan yang boleh diambil untuk mewujudkan kesejahteraan masyarakat.

Jenayah tidak boleh dibiarkan begitu sahaja kerana bakal menjadikan masyarakat berasa tidak selamat. Jika penguatkuasaan wajar diketatkan, ia perlu dilakukan segera. Jika undang-undang sedia ada tidak menakutkan, ia perlu dipinda dan dikukuhkan.

Apa yang kita lihat ialah undang-undang tidak menakutkan dan jenayah masih berleluasa.


 

Monday, February 24, 2014

Siri Bestari Pantas Membaca




Buku bersiri Pantas Membaca menggunakan tulisan merah dan hitam bagi membezakan bunyi huruf dan suku kata. Buku Siri 1 mengandungi huruf a i o u e (pepet dan taling). Pendekatan pengajaran yang menggunakan kaedah fonetik dirasakan lebih mudah berbanding ejaan konvensional kerana ada gambar dan anak-anak dapat bezakan bunyi berdasarkan warna tadi.

Buku Siri 1 sangat bagki anak-anak yang baru belajar membaca kerana bacaan yang sangat ringkas dan mudah diingat. Namun ibu bapa atau guru harus sabar kerana anak-anak kerap minta diulang ejaan.

Sesi pengajraan akan lebih menarik jika ibu bapa menggunakan kad imbas dan mengajar bagaimana hendak menggabungkan bunyi huruf. Contohnya i...ni. Jika menggunakan kad imbas, kaedah gabungan dan bunyi akan lebih mudah diingat dan konsepnya boleh diaplikasi serta-merta.

Berbanding buku-buku lain di pasaran, boleh dikatakan buku ini membantu perkembangan membaca anak-anak dengan agak pantas terutama anak-anak yang tidak mengidap sebarang kesukaran membaca seperti masalah pendengaran, hiperaktif atau lembam.

Kelemahan buku ini ialah menggesa anak-anak mengingat semua huruf a e i o u sekali gus. Lebih baik jika dipecahkan untuk huruf yang selalu digunakan dalam bahasa Melayu iaitu a i u, kemudian barulah disusuli huruf yang lain pula.

Pengalaman saya mengajar menggunakan kaedah fonik, buku !1boleh dihabiskan dalam tempoh seminggu dan anak-anak tidak sabar hendak membaca buku 2. 


 

Sunday, February 23, 2014

Konsep pelaksanaan BR1M di Malaysia






Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) merupakan satu bentuk bantuan sosial yang diperkenal oleh kerajaan Malaysia kepada kumpulan sasar yang telah dikenal pasti. Ia bermula pada tahun 2012 dan diuruskan oleh pelbagai agensi yang dipantau oleh kerajaan. Selain dianggap sebagai usaha kebajikan sosial, BR1M juga dilihat sebagai senjata politik Barisan Nasional dalam pilihan raya 2013 yang lalu. Kejayaan BR1M ialah mengekalkan kuasa politik Barisan Nasional di Putrajaya dan melumpuhkan kemaraan Pakatan Rakyat di Kedah dan Perak.

Konsep BR1M

BR1M adalah inisiatif di bawah jaminan sosial iaitu satu bentuk dasar sosial untuk mengatasi kemiskinan dan ketempangan sosial dalam masyarakat. Jaminan sosial dilaksanakan dalam pelbagai bentuk seperti sokongan pendapatan dan dasar cukai serta pemeliharaan pendapatan (taxation and income maintenance policy). Namun jaminan sosial ini selalunya meliputi pelbagai aspek perkhidmatan sosial seperti rawatan kesihatan dan pendidikan. Terdapat dua jenis jaminan sosial iaitu berbentuk sokongan pendapatan (in-cash) dan sokongan barangan atau sokongan sosial (in-kind).

Maksud jaminan sosial ialah usaha membebaskan masyarakat daripada kesusahan. Secara khusus, jaminan sosial didefinisikan sebagai sistem pemberian wang dan/atau perkhidmatan sosial untuk melindungi seseorang daripada risiko tidak memiliki atau kehilangan pendapatan disebabkan kemalangan, kecacatan, sakit, menganggur, usia tua dan kematian.

BR1M merupakan satu bentuk jaminan sosial adalah komitmen kerajaan untuk mewujudkan keadilan sosial melalui mekanisme pemindahan pendapatan atau agihan semula pendapatan (income transfer or redistributive income). Ia dilaksanakan dibawah kelolaan agensi khusus seperti kementerian atau jabatan.

Alasan kukuh pelaksanaan BR1M ialah melindungi kelompok tertentu dalam negara daripada menghadapi kesusahan hidup kesan daripada risiko yang tidak diduga seperti kenaikan harga barang secara mendadak kerana kemerosotan ekonomi dunia. BR1M bukannya satu bentuk pemberian awam yang sia-sia malah satu pelaburan sosial yang menguntungkan pada jangka masa panjang jika didasari dua prinsip iaitu agihan semula pendapatan dan kesatuan sosial. Dua prinsip ini menjelaskan fungsi mekanisme jaminan sosial seperti BR1M ini.

Contohnya ialah menerangkan peredaran wang pemberian oleh kerajaan kepada penerima hingga wujud mekanisme saling melindungi untuk meningkatkan kualiti hidup. Redistribusi atau agihan semula pendapatan dibahagikan kepada bentuk vertikal dan horizontal.

Vertikal ialah pemindahan wang daripada orang kaya kepada orang miskin. Dalam maksud yang lebih mendalam, bentuk pemindahan ini ialah dokongan masyarakat yang lebih kuat kepada kelompok masyarakat yang lemah, khususnya dalam aspek ekonomi.

Horizontal ialah pemindahan wang antara kelompok seperti laki-laki kepada perempuan, dewasa kepada orang tua atau dewasa kepada remaja dan sebagainya. Contoh lain ialah kelompok sihat kepada orang sakit atau yang bekerja kepada golongan pencen dan bersara.

Kesatuan sosial mempunyai pendekatan yang berbeza kerana dilaksanakan atas dasar saling memberi keuntungan kerana sifatnya yang kolektif. Saling menguntungkan bermaksud angota masyarakat bersetuju berkongsi risiko dan tanggungjawab menghadapi ketidaktentuan pada masa hadapan. Manakala kolektif merujuk kepada usaha kesejahteraan sosial merupakan tanggungjawab semua anggota dalam masyarakat atau negara.


Mekanisme Bantuan Sosial

Bantuan sosial adalah jaminan sosial yang umumnya diberikan kepada golongan lemah dalam masyarakat. BR1M yang dilaksanakan oleh kerajaan Malaysia memenuhi ciri-ciri umum iaitu pendapatan di bawah paras tertentu, bersifat kolektif dan universal iaitu setiap warganegara yang layak tetapi khusus, berbentuk in-cash dan disenggara oleh kerajaan sendiri.

Kelebihan bantuan sosial ialah menjangkau pelbagai kelompok sasar dan dapat memenuhi keperluan yang khusus. Bantuan tunai daripada BR1M dapat digunakan untuk kepentingan khusus penerima seperti persediaan anak-anak ke sekolah, meringankan beban kewangan warga emas dan penuhi keperluan harian golongan miskin dalam tempoh tertentu.

Sebaliknya kelemahan bantuan sosial seperti BR1M ini amat ketara iaitu kecenderungan menimbulkan sikap terlalu bergantung kepada kerajaan. Di samping itu, kaedah menetapkan syarat-syarat tertentu seperti pendapatan isi rumah membataskan kumpulan sasar untuk menerima bantuan ini walaupun sesetengah kes masih layak menerimanya. Justeru, kriteria penerima bantuan bergantung pada pendapatan keluarga.


Kesimpulan

Pelaksanaan bantuan sosial seperti BR1M di Malaysia dapat menjadi asas kepada kesejahteraan sosial dalam tempoh yang singkat kerana kelompok sasar berupaya menghadapi kesulitan hidup dalam tempoh sementara. Namun, dalam jangka masa lebih panjang, bantuan sosial dalam bentuk in-kind adalah lebih sesuai supaya kelompok sasar dapat berdikari sendiri dan berupaya memperkasa keluarga sendiri. Pelaburan sosial dalam bentuk pendidikan boleh menggalakkan kelompok sasar lebih cepat mengubah kehidupan mereka walaupun tempoh untuk melihat perubahan tersebut mungkin mengambil masa.

Saturday, February 22, 2014

Cari kerja, jangan duduk saja








Ramai yang mengeluh kerana hidup susah. Memanglah sesiapa pun tidak boleh kata kehidupan ini sesuatu yang mudah tetapi satu-satunya cara untuk keluar daripada masalah ialah dengan rajin bekerja.

Buatlah apa-apa kerja yang boleh memudahkan kehidupan.

Apabila kita sedar bahawa rajin bekerja adalah penyelesaian kepada hidup yang susah ini, kita akan berhenti merungut kerana rungutan tidak akan selesaikan masalah, tidak akan jadikan kita orang senang.

Ada orang yang terlalu memilih kerja sehingga setahun masih belum mendapat kerja. Ada orang yang bekerja apa sahaja sementara mencari kerja yang lebih sesuai dengan kelayakan akademik.

Maknanya, lebih baik bekerja daripada tidak bekerja atau menganggur.


 

Friday, February 21, 2014

Usaha untuk berjaya








Apabila kita terlau selesa dan biasa dengan bantuan yang diterima, kita tentu berasa malas untuk berusaha memajukan diri.

Sikap sering menerima bantuan sama ada bantuan kewangan, subsidi, barangan keperluan hidup atau dalam perniagaan diberi pinjaman modal tanpa mahu berusaha, akhirnya akan merendahkan maruah diri.

Sesiapa sahaja dari kalangan kita yang cukup sifat-sifat fizikal, sihat mental dan waras, sebaik-baiknya berusaha sendiri untuk mengubah keadaan hidup ke arah yang lebih baik.

Bantuan daripada kerajaan khususnya hanya bersifat sementara, selebihnya terletak kepada usaha kita sendiri.

Ramai yang telah berjaya dan saya yakin kita boleh melakukan perubahan pada hari ini.


 

Thursday, February 20, 2014

Minta hujan dengan solat istisqa'

 
 
 
 



Musim kering ketika ini menyukarkan penduduk di beberapa buah negeri seperti Selangor, Kuala Lumpur dan Negeri Sembilan. Media melaporkan paras air di empangan utama semakin turun dan menjangkakan akan berlaku krisis air jika paras air tidak naik dalam tempoh dua minggu.


Satu soalan kita boleh tanyakan ialah adalah krisis air ini berpunca dari alam atau kelemahan perancangan kita?

Malaysia dan negara sekitar Asia Tenggara jarang berhadapan dengan masalah kekurangan air, malah ada masanya berlebih-lebihan. Ketika air banyak kita dengan mudah membuat pembaziran dan membiarkan nyamuk membiak. Ketika air kurang pun kita masih membiarkan nyamuk membiak sehingga kes demam denggi naik mendadak.

Beberapa kaedah konvensional dan moden digunakan oleh penduduk negara ini untuk mengatasi kekurangan air. Bagi peniaga, ketika inilah masa untuk membentangkan cadangan pembinaan empangan yang lebih besar dengan matlamat menambah bilangan air. Bagi saintis, masalah kekurangan hujan dapat diatasi melalui pembenihan awan yang melibatkan kos agak besar, biasanya tidak banyak hujan yang turun.

Bagi masyarakat biasa, mereka beralih pada kaedah konvensional. Orang Islam khususnya menggunakan pendekatan solat istisqa’ dan doa. Solat ini khusus untuk meminta hujan turun ketika musim kering atau ketika hujan tidak pernah turun. Sebaik-baiknya dilakukan oleh ramai orang di satu-satu kawasan atau dilakukan di masjid.

Saya teringat ketika musim jerebu tahun 1998 lalu ketika berada di Brunei, kerajaan negara itu mengumumkan pagi hari khamis akan diadakan solat istisqa’ yang akan dihadiri oleh Sultan Brunei. Solat ini disempurnakan di Masjid Jamek Asri, Kg Kiulap.
Semua penjawat awam dan orang ramai diminta hadir. Solat yang sama turut diadakan di masjid dan surau seluruh negara.

Pada hari tersebut, ramai yang datang dan diimamkan oleh Mufti Kerajaan. Perkara paling menarik ialah ketika menyampaikan peringatan kepada makmum, mufti membalikkan selendang yang diletakkan di atas bahu. Ketegasan beliau ketika itu sangat jelas.

Selesai berdoa, makmum pulang ke tempat kerja masing-masing. Setengah jam selepas solat istisqa’ dilaksanakan, hujan turun membasahi Bandar Seri Begawan dan kawasan sekitar.

Fenomena ini jelas menunjukkan bahawa menunaikan solat istisqa’ melibatkan pemimpin dan rakyat memang ada kesannya. Doa yang dipohon bersama-sama ini dimakbulkan Allah swt.

Di negara kita, solat istisqa’ juga dilakukan di banyak tempat. Namun adalah lebih baik jika pemimpin negeri atau negara turut hadir bersama-sama rakyat menadah tangan berdoa.

Ketika musim kering ini, wajarlah bagi kita untuk berusaha dengan pelbagai cara yang bersesuaian supaya keadaan kering ini tidak berpanjangan. 

 

Wednesday, February 19, 2014

Tambah baik kemudahan surau di tempat awam








Pemilihan Malaysia sebagai negara paling mesra pelancongan Islam di dunia amat membanggakan. Pengiktirafan ini dapat mempromosi Malaysia sebagai destinasi popular yang menjadi pilihan masyarakat Islam seluruh dunia. Ia bertepatan dengan Tahun Melawat Malaysia 2014.

Negara-negara lain ialah United Arab Emirates, Turkey, Indonesia, Saudi Arabia, Singapore, Maghribi, Jordan, Qatar dan Tunisia. Negara yang menunjukkan peningkatan luar biasa ialah Jepun berada pada kedudukan ke-40.

Kriteria pemilihan merangkumi penyediaan restoran halal dan bilik solat di lapangan terbang, pasar raya dan hotel. Boleh dikatakan sebahagian besar tempat-tempat tumpuan ini menyediakan kemudahan tersebut.

Mungkin penyediaan ini sudah menjadi polisi dalam pembinaan bangunan awam namun boleh ditambah baik dalam kemudahan surau supaya ia menggambarkan surau.

Surau yang besar dan selesa lebih diminati berbanding surau yang sempit dan hambar. Sebab itulah pasar raya besar yang menyediakan kemudahan ini akan lebih ramai pengunjung Islam kerana mereka tidak perlu risau untuk mencari surau ketika masuk waktu solat.

Berbeza dengan kemudahan surau sekadar "hanya ada"  kerana surau seperti ini amat tidak memuaskan. Di samping berada di ceruk bangunan, surau juga sempit dan tempat mengambil wudhuk berkongsi dengan tandas.

Ruang solat yang sempit hanya muat untuk tiga atau empat orang bersolat dengan kain sejadah yang tidak dicuci dan lusuh.

Selain surau di bangunan awam, surau di stesen minyak juga amat dhaif. Terdapat bilik surau yang berkongsi jemaah lelaki dan perempuan. Ruang wudhuk juga terbuka menyebabkan jemaah perempuan perlu berhati-hati ketika berwudhuk.

Pengusaha stesen minyak wajar mencontohi kemudahan surau di perhentian rehat dan rawat lebuh raya dari utara ke selatan yang ditambah baik dari semasa ke semasa. Standard seperti inilah yang diingini oleh pengguna Islam dan wajar dikembangkan ke hotel dan pasar raya besar.

Hari ini pelancong dan pengunjung Islam memiliki pendapatan yang lebih besar dan semakin bijak membuat pilihan. Mereka tentu memilih premis yang dapat memenuhi keperluan ibadat supaya tanggungjawab disempurnakan. Orang-orang muda Islam juga bertambah ramai yang mengerjakan solat khususnya waktu maghrib sehingga surau besar dirasakan kecil.

Kerajaan Malaysia perlu menggiatkan promosi pelancongan Islam melalui penambahbaikan infrastruktur yang memenuhi keperluan pengguna yang datang dari negara-negara Islam.  Restoran Arab yang semakin berkembang menjadi indikator bahawa masyarakat dari Timur Tengah sudah mengenali Malaysia.

 

Monday, February 17, 2014

Asbabun Nuzul






Penulis: Imam Jalaluddin As Sayuthi
Tahun: 2011
Penerbit: Victory Agencie, Kuala Lumpur.
Muka Surat: 942

Asbabun Nuzul atau sejarah turunnya ayat-ayat al-quran adalah antara kitab yang terkenal dalam kalangan mereka yang mendalami Islam. Kitab in menceritakan tentang latar belakang turunnya ayat-ayat al-quran berlandaskan hadis Rasulullah saw melalui para perawinya.

Dengan mengetahui latar belakang peristiwa penurunannya, kita akan mendapat gambaran yang lebih mendalam tentang isi kandungan al-quran. Latar belakang peristiwa turunnya ayat-ayat al-quran akan memberikan bahan yang penting dalam usaha mentafsirkan ayat-ayat itu.

Buku ini sangat sesuai dibaca oleh mereka yang agak sibuk dengan kerja seharian dan tidak berkesempatan menghadirkan diri dalam majlis tafsir dan sebagainya. Bagaimanapun memahami al-quran dengan berguru adalah lebih praktikal/


 

Sunday, February 16, 2014

Kereta buatan Kemboja






Kemboja, negara kecil yang miskin namun mempunyai bakat yang hebat. Negara itu mengikut jejak langkah jiran-jirannya dengan mengeluarkan sebuah kereta elektrik kecil bernama Angkor.

Heng Development Company mengatakan kereta kecil ini digerakkan oleh kuasa elektrik. Angkor boleh dikawal oleh telefon pintar dan kad identiti frekuensi radio dan dilengkapi sistem GPS.

Angkor boleh dipandu 60 kilometer sejam telah dicipta oleh Nhean Phaloek.

Melihat kepada reka bentuk kereta ini, ia lebih cantik daripada Viva Perodua atau Savvy Proton. Ternyata pereka dari Kemboja lebih kreatif dan dapat memenuhi selera masa kini.


(Brunei Times, 16 Februari 2014)


 

Friday, February 14, 2014

Inisiatif kebajikan sosial MyHome






Kerajaan memperkenal program MyHome iaitu bantuan kewangan sehingga RM30,000 kepada kumpulan pendapatan isi rumah kurang RM3,000 untuk membeli rumah pertama pada harga rumah kos rendah. Program ini bermula 1 April depan.

Menerusi skim ini, mereka yang layak hanya perlu membayar harga rumah kos rendah yang ditetapkan di setiap negeri manakala bakinya akan dibayar oleh kerajaan terus kepada pemaju. Bagi merealisasikan hasrat ini, kerajaan menyediakan dana RM300 juta dalam Bajet 2014 yang memanfaatkan 10,000 orang yang layak.

Antara ciri skim ini ialah pembeli yang layak tidak perlu menyediakan wang pendahuluan dan lebih mudah mendapat pinjaman bank kerana telah layak dipertimbangkan untuk skim ini. Selain itu tidak ada kouta yang tetap untuk siapa yang layak.

Kesan jangka masa panjang ialah industri perumahan semakin berkembang kerana permintaan terhadap bahan binaan akan meningkat dan aktiviti berkaitan reka bentuk rumah turut rancak. Mungkin terjadi lebih banyak syarikat pemaju akan muncul kerana peluang bisnes lebih besar.

MyHome merupakan sebahagian daripada kebajikan sosial yang menjadi teras kepada pembangunan negara. Rumah menjadi komponen penting untuk kesejahteraan masyarakat lebih-lebih lagi golongan yang tidak berpendapatan tinggi.

Di kawasan bandar, menyediakan kawasan perumahan kos rendah seperti ini dapat mengurangkan setinggan dan membentuk suasana kehidupan yang lebih teratur, bersistem dan selamat. Semua kemudahan asas akan disediakan seperti sekolah, klinik kesihatan dan ruang perniagaan. Setiap kali kawasan perumahan baru muncul, peluang pekerjaan turut bertambah.

Peniaga dapat meluaskan jaringan pelanggan kerana permintaan pasti meningkat. Justeru keperluan untuk keluarga bertambah seiring dengan pertambahan isi rumah.

Inisiatif MyHome juga dilihat sebagai sebahagian daripada usaha pembasmian kemiskinan yang jelas. Program ini boleh juga dikatakan sebagai intervensi kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju dalam tempoh beberapa tahun lagi.

Dari segi politik, pertambahan kawasan perumahan mampu milik menguatkan kedudukan Melayu di bandar dan pinggir bandar. Hal ini dapat mengekalkan kuasa dan membaiki kedudukan politik, ekonomi dan sosial masyarakat Melayu pada masa hadapan.

Merancang pembangunan perumahan menjadikan setiap rakyat di negara ini mendapat peluang hidup yang lebih baik. Jaminan keselamatan sosial seperti ini boleh menggerakkan setiap orang untuk berusaha dengan lebih gigih dan menentukan masa hadapan yang lebih baik.

Kerajaan-kerajaan negeri juga wajar menyediakan skim seperti ini kepada rakyat negeri masing-masing supaya tekad setiap orang memiliki rumah menajdi kenyataan.

 

Thursday, February 13, 2014

Idealisme perjuangan aktivis

 
 


Aktivis Hindraf, P. Waythamoorthy selesai meletakkan jawatan sebagai timbalan menteri dalam kabinet kerajaan Malaysia. Beliau dikatakan kecewa kerana kerajaan pimpinan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak gagal melaksanakan penambahbaikan ke atas masyarakat etnik India di negara ini.

Sehari selepas itu, beliau mula bersuara menzahirkan rasa tidak puas hati dengan menuduh kerajaan tidak melakukan apa-apa untuk meningkatkan taraf hidup etnik minoriti itu.

“Kami mencabar Subramaniam dan Saravanan menyatakan secara terbuka kepada Najib jika tidak memenuhi janji”, kenyataan Hindraf dalam nada kecewa.

Waythamoorthy turut menggesa Malaysian Indian Congress (MIC) untuk mengikut jejak langkahnya atas alasan kerajaan tidak menepati janji.

Hindaf dikatakan menandatangani perjanjian persefahaman dengan Barisan Nasional sebelum pilihan raya 2013 dengan usaha sendiri tanpa melibatkan MIC.

“Dia sendiri yang menandatangani MoU. Dia tidak pun menjemput ahli MIC untuk bersamanya”, jelas Saravanan.

“Tiba-tiba hari ini dia meletakkan jawatan daripada pos kerajaan dan Hindraf mahu kami mengikut langkah yang sama?” katanya dalam nada tanda tanya.

Peranan Waythamoorthy dalam kabinet hampir langsung tidak ada kesan. Suaranya agak lantang beberapa bulan lalu tetapi selepas itu langsung tidak kedengaran lagi. Beliau gagal menempatkan idea dan kepakaran selepas diberi peluang dalam pentadbiran kerajaan.

Beliau juga kurang bijak kerana tidak melihat peruntukan RM500 juta untuk pinjaman perniagaan dan peruntukan pendidikan khusus kepada etnik minoriti India untuk meningkatkan taraf hidup mereka.

Oleh kerana kurang bijak, peranan melobi bagi masyarakat India diambil alih oleh pemimpin MIC yang tentunya lebih berkesan menyampaikan hasrat dan keperluan sebenar etnik itu.

Perletakan jawatan Waythamoorthy menjadi contoh bagaimana kelantangan bersuara tidak semestinya dapat bekerja dengan cekap dan berkesan. Tidak semua pemimpin yang lantang ini boleh melakukan kerja. Sebaliknya pemimpin yang tidak banyak bercakap lebih baik dan cekap kerjanya.

Waythamoorthy boleh bersuara mengikut kehendak hatinya dengan membawa isu ini dalam arus perdana pembangunan Malaysia tetapi imejnya sudah berubah kerana gagal membawa perubahan. Kegagalan ini mungkin menjadikan kredibilitinya terhadap kerajaan semakin kritikal dan mengambil sikap bermusuhan.

  

Wednesday, February 12, 2014

Hudud: Jangan tergesa-gesa






oleh Maisarah Sheikh Rahim

Pelaksanaan hukum hudud perlu mengambil pertimbangan segala aspek penguatkuasaannya agar undang-undang Islam itu tidak mendapat kejian dan tohmahan daripada masyarakat.

Mufti Pahang, Datuk Abdul Rahman Osman berkata, ini termasuk perkara-perkara teknikal yang perlu diambil kira selain pindaan beberapa peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan kerana wujud pertindihan bidang kuasa antara Persekutuan dan negeri.

"Banyak perkara perlu dikemas kini seperti mana disebut oleh bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad itu kerana kita tidak mahu pelaksanaannya nanti mendapat kejian pula sehingga orang tidak lagi hormat undang-undang Islam itu.

"Mungkin perlu ada pindaan undang-undang dalam Perlembagaan yang perlu disemak semula termasuk pengamal hukum hudud ini perlu diberi latihan sewajarnya untuk membantu memberi keadilan di mahkamah," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas pandangan Abdul Hamid semalam berhubung cadangan melaksanakan hukum hudud di negara ini yang perlu mengambil kira pelbagai faktor khususnya membabitkan soal penguatkuasaan antara orang Islam dan bukan Islam.

Dalam pada itu, Abdul Rahman berkata, kewujudan halangan-halangan bagi memungkinkan pelaksanaan hukum itu tidak bererti kerajaan menolak pelaksanaan hukum hudud di negara ini.

Walau bagaimanapun, katanya, usaha ke arah pelaksanaannya perlu ada kerana hukum hudud merupakan hukum Allah dan sebaik-baik hukum.

Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Musa Awang pula berkata, hukum hudud tidak boleh dilaksanakan terburu-buru kerana boleh mengundang implikasi lebih buruk kepada Islam dan hukum itu sendiri.

Menurut beliau, perkara utama yang perlu diselesaikan adalah menyelesaikan terlebih dahulu halangan-halangan yang ada terutama meminda dalam Senarai II (Senarai Negeri), Jadual Kesembilan, Perlembagaan Persekutuan.

"Pindaan ini memerlukan persetujuan daripada dua pertiga Ahli-Ahli Parlimen tetapi apa yang penting sekarang ini kena beri kefahaman undang-undang hudud itu kepada masyarakat dengan mengambil contoh negara-negara yang melaksanakannya sekali gus berjaya mengurangkan jenayah," katanya.

Pendapat itu turut disokong oleh Penasihat Agama, Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Datuk Nooh Gadot yang berpandangan, pertimbangan kepada pelaksanaan hukum hudud tidak boleh dirujuk hanya semata-mata kepentingan politik dan peribadi tetapi perlu menyeluruh dan diberi keutamaan demi agama, bangsa dan negara.

Katanya, persiapan berhubung pendidikan dan dakwah termasuk penyediaan prasarana dari sudut mahkamah harus mencukupi bagi memastikan pelaksanaannya berjalan baik dan tidak terbantut di tengah jalan.

"Sebelum pelaksanaannya, ia perlu kepada perbincangan secara profesional yang mengambil kira pandangan pakar-pakar undang-undang sivil dan syariah yang boleh membantu untuk mendapatkan input-input yang berguna demi keadilan sejagat.

"Pertimbangan juga perlu dirujuk kepada peruntukan Perlembagaan Persekutuan berhubung pembahagian bidang kuasa di antara persekutuan dan negeri, sekiranya perlu penggubalan undang-undang wajar juga diberi perhatian demi pelaksanaannya," jelas beliau.

(Utusan Malaysia, 12 Februari 2014)

Tuesday, February 11, 2014

Romania lebih patriotik

 
 


Presiden Romania, Traian Basescu didenda sebanyak RM616 kerana memburukkan rakyatnya sendiri. Beliau mengatakan rakyat Romania adalah pemalas dan menyara hidup dengan mencuri.

Ada baiknya kita mengenali sedikit sebanyak tentang Romania untuk mengesahkan sama ada kenyataan Basescu itu benar ataupun tidak.

Romania pernah berada di bawah pentadbiran kerajaan Othmaniah dan menggunapakai nama “Romania” pada 1862. Negara ini terkenal kerana diktator Nicolae Ceausescu dijatuhkan pada tahun 1989. Romania menjadi anggota Kesatuan Eropah pada 2007.

Populasi Romania ialah 22 juta dengan entik Romania menjadi majoriti selain etnik Hungry dan Rusia. Masyarakat Turki masih ada di sana.

Kadar pengangguran ialah 5.6 peratus manakala penduduk di bawah paras kemiskinan ialah 22.2 peratus.

Ekonomi negara itu sangat bermasalah dan masih berhutang dengan Bank Dunia, Kesatuan Eropah dan Tabung Wang Antarabangsa. Pertumbuhan ekonomi di bawah satu peratus dan berhutang sebanyak $6.6 bilion pada 2011.

Malaysia dan Romania sangat berbeza dalam kemajuan pembangunan negara. Contohnya kadar pengangguran, Malaysia hanya tiga peratus dan penduduk di bawah paras kemiskinan cuma 3.8 peratus. Dalam erti kata lain, Romania sukar menandingi Malaysia.

Walaupun begitu, jati diri bangsa Romania sangat hebat. Masyarakat negara itu tidak membiarkan sesiapa sahaja mengkritik keadaan bangsa mereka. Keadaan ini amat berbeza dengan jati diri bangsa dan rakyat Malaysia. Ada seorang pemimpin politik yang bersungguh-sungguh mengkritik dan menghina bangsa lain dan mengejek negaranya sendiri. Beliau tidak pun berasa bersalah biarpun lebih 290 laporan polis telah dibuat.

Akhirnya, sebagai jawapan kepada penghinaan tersebut, kelompok yang dihina menyimbah darah ayam di atas gambarnya. Apakah mesejnya? Ia merupakan rasa marah yang membuak-buak dan tidak dapat dimaafkan lagi. Penghinaan ini amat berbekas dan gesaan supaya pihak polis mengambil tindakan semakin kuat.

Penghinaan kepada negara bukannya perkara mudah dan perlu lepas tangan kerana ia melibatkan kesetiaan dan sanjungan. Ia juga tidak perlu dikaitkan dengan “jenaka politik” kerana maruah negara lebih penting daripada individu.

Sebaiknya ahli politik ini didenda sepertimana kerajaan Romania mendenda presiden negaranya.

Monday, February 10, 2014

201 great ideas for your small business




Penulis: Jane Applegate
Tahun: 2011
Penerbit: John Wiley & Sons, Inc., New Jersey, USA.
Muka Surat: 316

Di sebalik timbunan hutang, dua peperangan dan defisit perdagangan, Amerika Syarikat masih menjadi negara terbaik untuk bisnes kecil.

Kekuatan ekonomi negara itu adalah paling hebat setakat ini. Pengaliran tunai yang pantas, kemunculan teknologi, harga peralatan dan hartanah masih murah. Peningkatan bakat juga hebat.

Justeru buku ini memberi panduan kepada usahawan untuk membina semangat dan hala tuju dalam bisnes. Ia menjadi panduan bagaimana mencipta kejayaan kerana tidak ada teori malah semuanya kisah benar dalam bisnes.

Penulis bergerak ke seluruh Amerika untuk berjumpa dengan usahawan dalam pelbagai latar belakang- butik, kraftangan, kerja sambilan dan promoter.

Setiap tahun seramai 500,000 rakyat Amerika memulakan bisnes sendiri. Duduk di kafe dan menjadikan internet sebagai penghubung, mereka membeli domain laman sesawang, memesan barang dan membuka akaun bank. Seterusnya mempromosi produk melalui Facebook dan Twitter.

Buku ini merupakan saluran agihan untuk idea yang hebat dalam bisnes. Banyak pandangan dan nasihat yang menjadikan kandungan buku ini menarik untuk dibaca seperti Michael Bloomberg, Kay Koplovitz dan Tom Peters.

Sunday, February 09, 2014

Waspada apabila usia melebihi 40 tahun




 oleh Detik Islam

Ramai tidak sedar dalam al-Quran ada menyentuh tentang usia ini. Tentu ada yang sangat penting, perlu diperhatikan dan diambil serius akan perkara ini. ALLAH SWT. berfirman,


حَتَّى إَذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِيْنَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِى أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِى أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِى فِى ذُرِّيَّتِى إِنِّى تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّى مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ

“Apabila dia telah dewasa dan usianya sampai empat puluh tahun, ia berdoa, “Ya Tuhanku, tunjukkanlah aku jalan untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku dapat berbuat amal yang soleh yang engkau redhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang muslim.” (al-Ahqaf: 15)

Usia 40 tahun disebut dengan jelas dalam ayat ini. Pada usia inilah manusia mencapai puncak kehidupannya baik dari segi fizikal, intelektual, emosi, mahupun spiritualnya. Benar-benar telah meninggalkan usia mudanya dan melangkah ke usia dewasa yang sebenar.

Doa yang terdapat dalam ayat tersebut dianjurkan untuk dibaca oleh mereka yang berusia 40 tahun dan ke atas. Di dalamnya terkandung penghuraian yang jelas bahawa mereka; telah menerima nikmat yang sempurna, kecenderungan untuk beramal yang positif, telah mempunyai keluarga yang harmoni, kecenderungan untuk bertaubat dan kembali kepada ALLAH.

Pada ayat yang lain, firman ALLAH:

أَوَلَمْ نُعَمِّرْكُمْ مَا يَتَذَكَّرُ فِيْهِ مَنْ تَذَكَّرَ وَجَاءَكُمُ النَّذِيْرُ

Apakah Kami tidak memanjangkan umurmu dalam tempoh yang cukup untuk berfikir bagi orang-orang yang mahu berfikir, dan (apakah tidak) datang kepadamu pemberi peringatan? (al-Fathir: 37)

Menurut Ibnu Abbas, Hasan al-Bashri, al-Kalbi, Wahab bin Munabbih, dan Masruq, yang dimaksud dengan “umur panjang dalam tempoh yang cukup untuk berfikir” dalam ayat tersebut tidak lain adalah ketika berusia 40 tahun.

Menurut Ibn Kathir, ayat ini memberikan petunjuk bahawa manusia apabila menjelang usia 40 tahun hendaklah memperbaharui taubat dan kembali kepada ALLAH dengan bersungguh-sungguh.

Apabila itu berlaku menjelang usia 40 tahun, maka ALLAH memberikan janjiNya dalam ayat selepas itu: (maksudnya) Kematangan.

Usia 40 tahun adalah usia matang untuk kita bersungguh-sungguh dalam hidup. Mengumpulkan pengalaman, menajamkan hikmah dan kebijaksanaan, membuang kejahilan ketika usia muda, lebih berhati-hati, melihat sesuatu dengan hikmah dan penuh penelitian.

Maka tidak hairan tokoh-tokoh pemimpin muncul secara matang pada usia ini. Bahkan Nabi SAW seperti yang disebut oleh Ibn ‘Abbas:

“Dibangkitkan Rasulullah SAWpada usia 40 tahun” (riwayat al-Bukhari).
Nabi Muhammad saw. diutus menjadi nabi tepat pada usia 40 tahun.

Begitu juga dengan nabi-nabi yang lain, kecuali Nabi Isa as. dan Nabi Yahya as.

Banyak negara menetapkan untuk menduduki jabatan2 elit seperti ketua negara, disyaratkan bakal calon harus telah berusia 40 tahun.

Masyarakat sendiri mengakui prestasi seseorang mantap tatkala orang itu telah berusia 40 tahun.

Soekarno menjadi presiden pada usia 44 tahun. Soeharto menjadi presiden pada umur 46 tahun. J.F. Kennedy 44 tahun.

Bill Clinton 46 tahun. Paul Keating 47 tahun. Sementara Tony Blair 44 tahun.

Mengapa umur 40 tahun begitu penting.

Menurut Ibnu Qayyim Al-Jauziyah usia manusia diklasifikasikan menjadi 4 (empat) period, iaitu


1. Kanak-kanak ( sejak lahir hingga akil baligh )

2. Muda atau syabab ( sejak akil baligh hingga 40 tahun )

3. Dewasa ( 40 tahun hingga 60 tahun )

4. Tua atau syaikhukhah ( 60 tahun hingga mati )


Usia 40 tahun adalah usia ketika manusia benar-benar meninggalkan masa mudanya dan beralih kepada masa dewasa penuh.

Kenyataan yang paling menarik pada usia 40 tahun ini adalah meningkatnya minat seseorang terhadap agama sedangkan semasa mudanya jauh sekali dengan agama.

Seolah-olah macam satu fitrah di usia ini ramai yang mula menutup aurat dan mendekati kuliah-kuliah agama.

Salah satu keistimewaan usia 40 tahun tercermin dari sabda Rasulullah SAW.

لعَبْدُ الْمُسْلِمُ إِذَا بَلَغَ أَرْبَعِيْنَ سَنَةً خَفَّفَ اللهُ تَعَالَى حِسَابَهُ ، وَإِذَا بَلَغَ سِتِّيْنَ سَنَةً رَزَقَهُ اللهُ تَعَالَى الْإِنَابَةَ إِلَيْهِ ، وَإِذَا بَلَغَ سَبْعِيْنَ سَنَةً أَحَبَّهُ أَهْلُ السَّمَاءِ ، وَإِذَا بَلَغَ ثَمَانِيْنَ سَنَةً ثَبَّتَ اللهُ تَعَالَى حَسَنَاتِهِ وَمَحَا سَيِّئَاتِهِ ، وَإِذَا بَلَغَ تِسْعِيْنَ سَنَةً غَفَرَ اللهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ وَشَفَّعَهُ اللهُ تَعَالَى فِى أَهْلِ بَيْتِهِ ، وَكَتَبَ فِى السَّمَاءِ أَسِيْرَ اللهِ فِى أَرْضِهِ – رواه الإمام أحمد

“Seorang hamba muslim bila usianya mencapai 40 tahun, ALLAH akan meringankan hisabnya (perhitungan amalnya). Jika usianya mencapai 60 tahun, ALLAH akan memberikan anugerah berupa kemampuan kembali (bertaubat) kepadaNya.

Bila usianya mencapai 70 tahun, para penduduk langit (malaikat) akan mencintainya. Jika usianya mencapai 80 tahun, ALLAH akan menetapkan amal kebaikannya dan menghapus amal keburukannya.

Dan bila usianya mencapai 90 puluh tahun, ALLAH akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan dosa-dosanya yang dahulu, ALLAH juga akan memberikan pertolongan kepada anggota keluarganya, serta ALLAH akan mencatatnya sebagai tawanan ALLAH di bumi. (riwayat Ahmad)

Hadis ini menyebut usia 40 tahun paling awal memiliki komitmen terhadap penghambaan kepada ALLAH SWT. sekaligus konsisten terhadap Islam, maka ALLAH SWT. akan meringankan hisabnya.

Orang yang usianya mencapai 40 tahun mendapatkan keistimewaan berupa hisabnya diringankan. Tetapi umur 40 tahun merupakan saat harus berhati-hati juga.

Ibarat waktu, orang yang berumur 40 tahun mungkin sudah masuk senja. Abdullah bin Abbas ra. dalam suatu riwayat berkata, “Barangsiapa mencapai usia 40 tahun dan amal kebajikannya tidak mantap dan tidak dapat mengalahkan amal keburukannya, maka hendaklah ia bersiap-siap ke neraka.”

Imam asy-Syafi’i tatkala mencapai usia 40 tahun, beliau berjalan sambil memakai tongkat. Jika ditanya, jawab beliau, “Agar aku ingat bahawa aku adalah musafir. Demi ALLAH, aku melihat diriku sekarang ini seperti seekor burung yang dipenjara di dalam sangkar. Lalu burung itu lepas di udara, kecuali telapak kakinya saja yang masih tertambat dalam sangkar.

Komitmenku sekarang seperti itu juga. Aku tidak memiliki sisa-sisa syahwat untuk menetap tinggal di dunia. Aku tidak berkenan sahabat-sahabatku memberiku sedikit pun sedekah dari dunia.

Aku juga tidak berkenan mereka mengingatkanku sedikit pun tentang hiruk pikuk dunia, kecuali hal yang menurut syara’ lazim bagiku. Di antara aku dan dia ada ALLAH.”

Lantas, apa yang harus kita lakukan menginjak usia 40 tahun?

1. Meneguhkan tujuan hidup

2. Meningkatkan daya spiritual

3. Menjadikan uban sebagai peringatan

4. Memperbanyak bersyukur

5. Menjaga makan dan tidur

6. Menjaga istiqamah dalam ibadah.

Jika ada yang mengatakan bahawa: Life began at forty, saya cenderung berpendapat kehidupan yang dimaksudkan ialah kehidupan terarah kepada mendekatkan diri kepada penciptaNya dengan sebenar-benarnya.

Tetapi satu perkara yang kita harus sentiasa sedar bahawa kematian memanggil kita bila-bila masa tanpa tanda, tanpa alamat dan tanpa mengira usia.

Jika kita beranggapan harus menunggu usia 40 tahun untuk baru memulakan kehidupan yang dimaksudkan di atas, maka rugi dan sia-sia lah hidup kita jika umur kita tidak panjang.

Maksud sabda Nabi Muhammad SAW ,” Orang yang bijak adalah orang yang selalu mengingati mati”.

Ramai manusia tertipu dengan keindahan dunia dan isinya yang bersifat sementara.

Sejak Nabi Adam a.s. sehingga kini, kesemuanya telah kembali kepada Allah swt. tidak kira kaya atau miskin, berpangkat atau tidak.

Mengingati mati bukan bermakna kita akan gagal di dunia tetapi dengan mengingati mati kita akan menjadi insan yang berjaya di dunia dan di akhirat.

Janganlah menunggu sehingga esok untuk membuat persediaan menghadapi kematian, kerana mati boleh datang pada bila-bila masa.

(Sinar Harian, 8 Februari 2014, sumber: peribadirasulullah.wordpress.com)


 

Saturday, February 08, 2014

Syariah dalam kalangan bukan Islam di Aceh

 
 


Majlis Perundangan Aceh sedang menimbangan untuk memperkenalkan peraturan khas bagi membolehkan masyarakat bukan Islam di wilayah itu mematuhi undang-undang syariah.

Dikenali sebagai Qanun Jinayat, peruntukan di bawah undang-undang tersebut bakal menyaksikan seluruh penduduk di wilayah Aceh perlu mengenakan pakaian dan mematuhi etika kehidupan berlandaskan prinsip Islam.

Dalam usaha memperkenalkan undang-undang tersebut kepada golongan bukan Islam, Ketua Jabatan Penguatkuasaan Syariah Wilayah Aceh, Samsuddin berkata, pada masa ini, pihaknya meningkatkan rondaan di jalan-jalan bagi memantau kesalahan dilakukan penduduk termasuk bukan Islam.

Di Banda Aceh semalam, dua wanita bukan Islam yang menunggang motosikal, ditahan polis syariah dalam satu sekatan jalan raya kerana tidak mengenakan tudung.

Bagaimanapun, memandangkan kedua-dua wanita itu bukan Islam, mereka tidak dikenakan sebarang hukuman tetapi diberi amaran supaya mula menutup kepala setiap kali muncul di khalayak ramai.

"Kami mengharapkan semua wanita termasuk yang bukan Islam akan mengenakan tudung," kata Samsuddin seperti dilaporkan akhbar tempatan, hari ini.

Menurut Samsuddin, masyarakat Islam dan bukan Islam di wilayah Aceh, satu-satunya wilayah di Indonesia yang diberi hak autonomi untuk melaksanakan perundangan syariah, seharusnya mematuhi undang-undang Islam.

Selain menahan wanita yang tidak menutup aurat, polis syariah turut menahan lelaki Islam dan bukan Islam yang memakai seluar pendek ketika menunggang motosikal dengan memberi amaran bahawa mereka perlu mengenakan seluar panjang atau seluar di bawah paras lutut apabila berada di kawasan umum.

Berdasarkan Kanun Syariah No. 11 Tahun 2002, setiap anggota masyarakat wajib mengenakan pakaian yang bersesuaian dengan syariat Islam iaitu wanita harus mengenakan tudung, sementara kaum lelaki dilarang memakai seluar pendek.

"Seandainya seseorang itu didapati bersalah melanggar undang-undang syariah sebanyak tiga kali, mereka boleh dikenakan hukuman lebih berat seperti dikenakan hukuman sebatan di hadapan orang ramai," kata Samsuddin.

Aceh yang terletak di hujung utara pulau Sumatera merupakan wilayah paling barat di Indonesia dengan jumlah penduduk seramai 4.5 juta orang.

(Utusan Malaysia, 7 Februari 2014)


Friday, February 07, 2014

Asabiyah melulu bakar jambatan ukhuwah


 
 
 
 
oleh Mohd. Shauki Abd. Majid

Asabiyah adalah istilah bahasa Arab daripada akar kata ‘asabah’ yang bermaksud kerabat pihak bapa. Secara harfiah asabiyah bererti perpaduan atau fanatisme kesukuan atau kepuakan secara membuta tuli.

Fanatisme ini melahirkan sikap pembelaan secara mati-matian terhadap segala hal yang dianggap sebagai milik sukunya sendiri terutama berkaitan dengan nilai, tradisi, harta benda dan kekuasaan.

Dalam istilah sosiologi, ia turut dikenali dengan konsep etnocentrisme dan culturcentrisme. Istilah etnocentrisme membawa konsep bahawa suku kaum atau bangsa mereka sahajalah yang terbaik manakala bangsa atau kaum lain mestilah dipandang remeh, jijik dan penuh kelemahan.

Fahaman ini mengingatkan kita kepada konsep bangsa pilihan, yang kini menjadi amalan dan pegangan kuat kelompok Yahudi yang memperjuangkan faham zionisme, iaitu kelompok yang mendokong kelahiran negara Israel.

Fahaman etnik membawa kepada konsep rasis atau perkauman. Konsep ini telah diakui sebagai suatu bentuk yang boleh menyebabkan konflik, ketegangan dan seterusnya peperangan. Ini dapat dilihat pada zaman perluasan agama Kristian, kumpulan yang menggelarkan diri mereka sebagai Protestan tidak boleh menerima mereka dalam kelompok Katholik. Kedua-dua kumpulan pecahan ini sering bergaduh, berperang dan berbunuhan meskipun mereka daripada asas agama yang sama, iaitu yang diajarkan oleh Nabi Isa a.s dari Nazareth.

Sebelum kedatangan Islam, bangsa Arab pagan sering bertelagah sesama sendiri kerana kehidupan mereka adalah berasaskan keturunan dan nasab keluarga. Mereka hidup secara berkabilah dan setiap kabilah mempunyai norma kumpulannya yang tersendiri, yang wajib dipatuhi tanpa soal.

Menurut pemahaman perkataan asabiyah, sebagaimana diterangkan dalam sebuah hadis: “Bukan termasuk umatku bagi sesiapa yang menyerukan kepada asabiyah" (Hadis riwayat Abu Daud).

Hadis ini menjelaskan, sesiapa sahaja yang mengajak berkumpul atau bersekongkol dalam kerangka asabiyah, maka sama ertinya menolong orang yang zalim. Rasulullah SAW memberikan pengertian dengan jelas apabila ditanya oleh Wathilah bin al-Asqa’: Wahai Rasulullah! Apakah kecintaan kami kepada kaum itu dikatakan al-asabiyyah? Sabda baginda: “Tidak, sebaliknya asabiyah itu ialah apabila kamu menolong kaummu atas kezaliman" (Hadis Hasan riwayat Abu Daud).

Budaya politik asabiyah seperti inilah yang seringkali menjerumus umat ke dalam kancah kesesatan dan persengketaan. Bahkan sokongan dan dukungan membuta-tuli kepada sesebuah parti politik jugalah yang mendorong gejala pelampau hingga tergamak membakar jambatan ukhuwah sesama umat Islam.

Pengurus Besar Analisa dan Pengurusan Isu Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)

(Utusan Malaysia, 7 Februari 2014)

Nota: Artikel ini telah diedit untuk kesesuaian pembaca

Thursday, February 06, 2014

Sweden melabur dalam pembangunan kanak-kanak






Masyarakat Malaysia digemparkan dengan penahanan tanpa had masa ke atas ibu bapa kepada empat orang anak di Sweden. Kesalahan ibu dan bapa ini ialah memukul atau istilah lebih tepat ialah merotan tangan anak lelaki kerana enggan menunaikan solat. Walaupun tindakan tersebut dibenarkan dalam agama Islam namun menjadi kesalahan dalam perundangan Sweden.

Lebih baik kita mengenali negara itu supaya kita dapat memahami bagaimana masyarakat di sana menguruskan kehidupan mereka khususnya kanak-kanak.

Apabila membuat pengukuran tentang kemajuan sosial atau pembangunan kemanusiaan, biasanya kita sentiasa mendapati Sweden sentiasa berada di atas bersama negara-negara jiran seperti Dernmark, Finland, Iceland dan Norway. Negara-negara ini juga mendominasi kedudukan teratas dalam United Nations Development Programme’s Human Development Index 2013 dengan Sweden di kedudukan kelapan.

Negara itu juga dinilai kedudukan pertama Economist Intelligence Unit’s Democracy Index 2008 dan kedudukan ketiga daripada 177 negara dalam Transparency International’s Corruption Perceptions Index pada 2013.

Pembangunan sosial yang tinggi di Sweden adalah refleksi sistem politik yang stabil dan tahap pendapatan tinggi. Sistem kesihatan menunjukkan kadar kematian bayi ketika lahir antara paling rendah di dunia dan jangka hayat meningkat kepada 81.4 tahun.

Kesungguhan Sweden ke atas hak kanak-kanak ditunjukkan melalui komitmen yang mengiktiraf keperluan dan hak kanak-kanak sejak awal 1970-an dengan menyediakan penjagaan dan sokongan khususnya dalam kesihatan dan pendidikan yang diperuntukkan melalui dasar dan program kerajaan. Di luar negara, Swedish International Development Cooperation Agency dibentuk untuk meningkatkan kesedaran masyarakat dunia untuk memberi perhatian kepada memberi perhatian dan tumpuan yang lebih banyak ke atas hak kanak-kanak. 

Dalam kalangan 30 ahli Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), Sweden adalah negara paling aktif memberi tumpuan kepada perkembangan kanak-kanak prasekolah dan menjadi satu-satunya negara yang menepati sepuluh penanda aras dalam penjagaan dan pendidikan kanak-kanak pada 2008. Kajian oleh UNICEF’s Innocenti Research Centre ini membuktikan bahawa kerajaan Sweden memberi keutamaan kepada pendidikan awal kanak-kanak dan program penjagaan dalam membentuk polisi keluarga negara itu.

Formula ini memberi hasil yang menakjubkan kerana dapat menyumbang kepada pendidikan yang lebih baik di peringkat sekolah rendah, menengah dan pendidikan tinggi melalui pemilikan pendapatan yang lebih tinggi dan aras hidup yang lebih baik. Bagi menggalakkan pembangunan awal kanak-kanak, setiap ibu bapa di Sweden diberi kebenaran mengambil cuti lebih daripada dua tahun untuk membesarkan anak-anak yang baru lahir. Pada masa yang sama program penjagaan dan pendidikan awal kanak-kanak membantu ibu bapa yang bekerja menyeimbangkan kerja dan belajar.

Program seperti ini dan program-program lain yang mesra kanak-kanak merupakan tanggungjawab Kementerian Kesihatan dan Hal Ehwal Sosial yang memastikan hak kanak-kanak dipatuhi. Bagi melindungi hak kanak-kanak dengan lebih terperinci, kerajaan melantik pegawai kerajaan yang bertanggungjawab mewakili kepentingan kanak-kanak dan orang muda supaya menepati konvensyen hak kanak-kanak pada setiap peringkat dalam masyarakat. Setiap tahun mereka perlu melaporkan perkembangan khususnya peluang dan halangan dalam memenuhi hak mereka.

Kerangka pembangunan ini tidak terlepas daripada menerima cabaran seperti terdapat peningkatan dalam bilangan kes kanak-kanak dan orang muda yang mengalami tekanan psikologi dan obesiti. Begitu juga dengan kemasukan pekerja asing yang tidak memahami undang-undang Sweden berkaitan hak kanak-kanak ini.

Dalam hal ini, pasangan suami isteri dari Malaysia yang terlibat sekarang merupakan sebahagian daripada cabaran dalam memenuhi hak kanak-kanak kerana Sweden tidak mengambil kira peranan agama kerana negara itu mengamalkan sekularisme sepenuhnya dalam pentadbiran negara. Justeru mereka akan pastikan sesiapa yang melanggar hak kanak-kanak akan dikenakan tindakan undang-undang kerana sejarah Sweden berkaitan kanak-kanak sangat jelas.


Ternyata Sweden sebagai sebuah bukan Islam memahami kepentingan membentuk sebuah generasi masa depan bergantung kepada generasi muda lalu mereka memastikan setiap kanak-kanak dididik, dijaga dan dibentuk sebagai kelompok masyarakat yang dapat mengubah dunia. Konsep seperti ini belum benar-benar wujud dalam masyarakat Islam di negara kita apabila kita mendapat laporan setiap hari terdapat kes jenayah ke atas kanak-kanak.

Oleh kerana undang-undang berkaitan kanak-kanak di negara kita tidak seketat di Sweden, akhirnya pelaku jenayah ke atas kanak-kanak ini terlepas atau mendapat hukuman yang ringan berbanding kesan trauma yang akan terus kekal dalam jiwa kanak-kanak.

Pejuang hak asas manusia wajar juga melihat hak kanak-kanak di Malaysia yang seringkali dicabuli melalui tindakan kekerasan, eksploitasi dan ugutan jenayah yang menghalang perkembangan mental, fizikal dan spiritual mereka. Dasar-dasar kerajaan juga harus cenderung melindungi kanak-kanak dalam semua keadaan. Jika perlu, Akta Kanak-Kanak boleh ditambah baik supaya masyarakat memberi hormat kepada kanak-kanak Malaysia.
 
 

Tuesday, February 04, 2014

Kampung air moden

 
 
 


Langkah ESSCOM melihat dan menilai pembangunan Kampung Ayer di Brunei memang tepat pada masanya. Hal ini kerana pemodenan kampung-kampung air yang berselerak di Sabah perlu dipercepat supaya penduduk dan masyarakat sekitar dapat menikmati pelbagai kemudahan insfrastruktur yang dapat menceriakan kehidupan mereka.

Kampung Ayer di muara Sungai Brunei telah lama wujud seiring dengan pembangunan pesat Bandar Brunei (seterusnya dikenali Bandar Seri Begawan). Kampung air memainkan peranan penting dalam sejarah perdagangan negara itu khususnya perdagangan dengan China kerana terdapat tinggalan tembikar, pinggan dan mata wang di kawasan sekitar Kota Batu, Pintu Malim dan Kampung Pelambaian.

Infrastruktur di kawasan kampung air dilengkapi kemudahan asas bagi memastikan penduduk setempat mendapat kehidupan yang sama seperti di kawasan darat. Sekolah, masjid, stesen minyak, pasar, telefon dan kemudahan-kemudahan lain disediakan secukupnya oleh kerajaan Brunei.

Terdapat perbezaan yang ketara di antara kampung air yang asal dengan yang baru. Kampung air asal masih mengekalkan rupa bentuk kediaman yang diperbuat daripada kayu, bertindan lapis dan kurang teratur. Satu rumah ke rumah yang lain disambungkan dengan jambatan kayu sama ada dibuat sendiri atau disediakan oleh kerajaan. Kampung air yang moden dibangunkan agak jauh ke muara dalam susunan yang teratur, disambungkan dengan jambatan simen dan jarak antara rumah agak jauh. Walaupun tidak besar, ia cukup untuk sebuah keluarga kecil dan tidak boleh ditambah lagi. Kampung air yang lama boleh diperbesar jika sebuah keluarga mempunyai ahli keluarga yang ramai.

Satu aspek yang harus kita sedar berkaitan kampung air ialah budaya dan tradisi penduduknya jauh berbeza dengan masyarakat lain. Mereka mempunyai cara sendiri dalam menguruskan kehidupan. Emosi, sikap dan tingkah laku penduduk kampung air tidak sama kerana suasana hidup mereka pun tidak sama seperti orang lain.

Contohnya ialah kejelekitan penduduk kampung air. Mereka lebih kenal antara satu sama lain dan sangat mengambil berat hal ehwal kampung. Bahkan setiap orang dapat dikenali. Bahasa pertuturan juga ada slang tersendiri yang kadangkala menyebabkan orang lain sukar memahami maksudnya.

Oleh kerana corak hidup berbeza, pemikiran mereka turut berbeza. Pemikiran seperti ini menyebabkan ada segelintirnya yang sukar untuk membuat perubahan hidup. Akhirnya dari satu generasi ke satu generasi, dari datuk kepada cucu, kehidupan masih ditahap yang sama dan tidak mampu untuk keluar daripada kitaran ganas yang melingkari keturunan mereka.

ESSCOM harus mengkaji budaya hidup masyarakat kampung air lebih-lebih lagi yang berada di pulau-pulau yang jauh dan jarang dikunjungi. Mereka sudah tentu mempunyai budaya sendiri yang menyebabkan sukar untuk keluar dari kampung berkenaan.

Mengkaji kampung air di Brunei sangat baik dari segi pemodenan infrastruktur tetapi perhatian juga harus diberikan usaha pembangunan pemikiran, sikap dan spiritual supaya penduduk kampung air yang berselerak di Sabah dapat menerima perubahan yang bakal dilakukan. Jika dibuat secara mendadak, dikhuatiri penduduk enggan memberi kerjasama dan akhirnya ESSCOM turut terperangkap dalam kitaran ganas tadi.

Monday, February 03, 2014

Social entrepreneurship: a modern approach to social value creation

Penulis: Arthur C. Brooks
Tahun: 2009
Penerbit: Pearson Education, Inc., New Jersey, USA.
Muka Surat: 188

Ekonomi Amerika Syarikat dan dunia sedang menuju ke arah keusahawanan dengan pertambahan golongan kaya. Pertumbuhan ekonomi tidak lagi bergantung atau semakin kurang bergantung kepada firma-firma lama sebaliknya lebih banyak ditentukan oleh syarikat-syarikat baru yang dapat memenuhi keperluan semasa.

Prinsip yang sama diguna pakai dalam sektor sosial biar pun peluang-peluang sosial tidak menjadi taruhan yang jelas kepada pertumbuhan ekonomi sesebuah negara. Kemahiran dan budaya keusahawanan dapat mengatasi masalah sosial dan keperluan yang tidak dapat dipenuhi melalui proses transformasi pembentukan peluang dalam pembinaan nilai sosial.

Malangnya, latihan profesional dan pembangunan material dalam bidang ini (keusahawanan sosial) tidak seiring dengan peluang-peluang ini. Kebanyakan kursus dan buku-buku teks dalam keusahawanan hanya menawarkan sedikit bantuan kepada mereka yang mahu meneroka bidang di luar tradisi ini. Sebaliknya peralatan atau material dalam pengurusan kesukarelawan dan pertubuhan tidak berasas keuntungan semakin berkembang dari bersifat akademik kepada keusahawanan.

Generasi baru keusahawanan sosial perlu berupaya menyesuaikan diri dengan kelebihan dalam pemikiran keusahawanan melepasi halangan tradisi dalam pengkomersialan. Usahawan sosial mesti memahami persamaan antara apa yang mereka sedang lakukan dengan aktiviti keusahawanan yang bersifat keuntungan.

Bagaimanapun mereka berhadapan dengan isu untuk menentukan faedah-faedah sosial seperti sumbangan sumber-sumber yang dimiliki dan mengetahui maksud “kejayaan” dalam persekitaran tanpa keuntungan.

Buku ini menawarkan kefahaman terhadap pedagogi keusahawanan yang diajar di sekolah-sekolah pengurusan bersama pengajaran terkini dalam pengurusan awam dan tanpa keuntungan. Buku ini juga boleh menjadi rujukan kedua dalam kursus pengurusan tanpa keuntungan, kepimpinan tanpa keuntungan atau keusahawanan komersial.

 

Sunday, February 02, 2014

Bisnes kecil mengubah hidup anda


 
 


Penulis: Zahir Zainudin
Harga: RM10 (e-book)
E-mel:
zahirhomp@yahoo.com

Menghasilkan buku ini perlukan banyak kesabaran kerana semua bahan penulisan yang dimuat untuk tatapan anda merupakan himpunan artikel dalam blog saya. Idea menulis artikel-artikel ini bermula beberapa tahun lalu selepas melihat budaya berniaga masyarakat Melayu di Kelantan.

Bisnes yang kecil seperti menjual cili padi di pekan sehari Pengkalan Chepa sehinggalah kontraktor kelas A, masyarakat Melayu di Kelantan boleh berbangga dengan semangat berniaga mereka. Berdasarkan pemerhatian ini, saya abadikan budaya bisnes itu dalam bentuk tulisan yang mudah difahami untuk dikongsi, menggunakan bahasa yang ringkas dan menanam minat dalam kalangan generasi muda untuk menceburi bidang keusahawanan ini.

Dalam buku ini saya mulakan dengan tujuh motivasi usahawan yang merupakan sifat utama dalam langkah memulakan bisnes. Saya selitkan kisah dan cerita pendek untuk perkongsian sebagai pencetus dan perangsang minda untuk berfikir seterusnya mengenal pasti peluang yang menggerakkan kaki anda meneroka alam bisnes.

Bermula sebagai hobi menulis, akhirnya saya dapat berkongsi ilmu dengan anda. Semangat menulis ini juga sentiasa disuburkan oleh rakan-rakan yang sentiasa memberi galakan dan bantuan idea yang baik. Terima kasih kepada rakan-rakan yang memberi galakan dan sokongan untuk menzahirkan buku ini.

                             “Bisnes bermula dengan percaya kepada diri sendiri”

Perbincangan saya dengan beberapa rakan yang terlibat dengan bisnes, kata-kata mereka umpama besi berani yang menarik seluruh fikiran dan minat saya untuk memulakan bisnes hari ini juga. Kesimpulan yang boleh saya kongsi bersama ialah percaya kepada kejayaan yang akan dicapai adalah motivasi terbesar untuk memulakan bisnes.

Tidak ada istilah “tidak boleh” dalam diari hidup mereka. Semua boleh dan pasti berjaya. Mereka boleh berkata seperti ini kerana telah melalui susah-payah dan jerih-perih mendaki tangga-tangga kejayaan.

Salah seorang daripadanya ialah kontraktor elektrik untuk Tenaga Nasional Berhad yang telah melibatkan diri dalam bisnes selama sebelas tahun. Beliau baru sahaja balik mengerjakan umrah bersama isteri, anak-anak dan ibu bapanya. Banyak belanja untuk membawa keluarganya tetapi pendapatan daripada bisnes yang diusahakannya membolehkan mereka sekeluarga menunaikan umrah selama dua minggu.

Orang yang cemerlang hasilkan kejayaan dan orang yang gagal berikan alasan. Untuk berjaya dalam bisnes, elakkan memberi alasan. Walaupun kadangkala alasan ini memberikan ketenangan kepada hati anda, ianya tidak dapat menyelesaikan masalah sebenar.

Setelah anda yakin untuk memulakan bisnes hari ini, mulakan langkah pertama dengan niat yang jelas. Dapatkan maklumat dan segerakan perancangan yang praktikal. Jika anda berjaya, ia merupakan satu pengalaman yang menggembirakan, jika gagal, pengalaman gagal memberi panduan untuk membaiki langkah-langkah songsang usaha anda.

Selain niat, berfikir positif tentang masa depan, berfikir tentang perancangan dan berfikir positif bahawa Allah SWT akan membantu usaha-usaha anda biar susah macam mana sekalipun. Ini kerana berfikir dan berprasangka positif memberi kesan yang baik kepada setiap usaha yang anda lakukan kerana ia membantu mengarah seluruh kekuatan anda ke arah menjadikan bisnes anda suatu realiti.

Tidak perlu takut dengan kegagalan, takut ditertawakan orang, di pandang rendah atau diejek kerana gagal. Takut gagal lebih dahsyat daripada tidak mencuba kerana sebahagian besar usahawan yang berjaya pada hari ini pernah mengalami kegagalan dalam usaha pertama mereka.

Andainya anda setiap hari memikirkan kegagalan sehingga tidak berusaha bersungguh-sungguh mengikhtiarkan sesuatu, akhirnya anda tidak lagi percaya kepada diri dan dikongkongi dengan ribuan keraguan.

Berhasilnya usaha anda adalah setelah berjaya meruntuhkan pagar-pagar mental yang bersarang di sekitar pemikiran hebat anda. Jadi, untuk melakukan langkah pertama bisnes anda hari ini, lebih baik dimulakan dengan perasaan optimis dan percaya kepada diri sendiri. Bina kata-kata semangat yang akan menggegarkan gayutan fikiran negatif supaya ia gugur satu persatu.