Saturday, September 28, 2013

Berani menipu untuk kaya





Syarikat pelaburan haram berkaitan emas, Genneva Malaysia Sdn. Bhd. sudah tidak dapat melepaskan diri lagi apabila dikaitkan dengan ratusan tuduhan yang diletakkan ke atas individu dan syarikat subsidiari yang berkaitan. Jumlah wang sebanyak RM 5.5 bilion merupakan jumlah yang besar dan  melibatkan proses perbicaraan yang panjang.

Dalam pertuduhan yang diperoleh oleh media, semua yang terlibat merupakan peniaga Cina yang begitu berani mencari wang dengan cara yang salah. Lebih mengecewakan apabila pelaburan berkenaan dikaitkan dengan berasaskan syariah, suatu tindakan semata-mata mengaburi pelanggan Islam. Akhirnya syarikat ini dikenali sebagai syarikat yang menipu dan tidak boleh dipercayai.

Syarikat ini pernah diserbu oleh Bank Negara Malaysia pada tahun lepas kerana terdapat aduan daripada orang ramai yang tidak berpuas hati dengan bayaran pelaburan. Kerugiannya melebihi 10 kali aset. Sistem yang diguna ialah menjual emas pada kadar 20 hingga 25 peratus lebih tinggi daripada harga pasaran, membayar pulangan dua hingga tiga peratus sebulan dan membeli balik emas pada harga asal belian. Kaedah ini menyebabkan aliran tunai operasi syarikat bergantung kepada wang pelaburan pelanggan-pelanggan baru.

Jumlah bisnes ini bukan seratus dua malah jutaan ringgit melibatkan hampir 35,000 pelanggan. Ada pelabur yang membuat pelaburan dengan wang dan ada juga melibatkan emas sendiri.

Kita akan dapat tahu apa dan bagaimana syarikat pelaburan haram ini beroperasi apabila mahkamah memulakan perbicaraan kelak. Aspek yang menarik ialah bagaimana pemain-pemain utama yang didakwa ini begitu berani melaksanakan perniagaan yang melanggar undang-undang dan mempermain syariah demi kesenangan hidup.

Sifat tamak dan berani menipu adalah dua rumusan utama yang menjadikan syarikat ini begitu teruja dengan wang yang diperoleh. Kita berharap mereka yang  tamak ini akan mendapat hukuman berat supaya ia menjadi pengajaran kepada orang ramai.

 

Wednesday, September 25, 2013

Mengajar bahasa Melayu di universiti





Pelajar aktif dalam latihan menulis


Bahasa Melayu wajib diambil oleh pelajar-pelajar luar negara yang sedang menuntut di institusi pengajian tinggi di Malaysia. Biarpun mereka berasa susah peringkat awal, pergaulan seharian bersama-sama pelajar tempatan telah mempercepat penguasaan kosa kata dan perbendaharaan pelajar ini seperti makan, sikit-sikit, nasi ayam dan habis.

Pengalaman mengajar kelas bahasa kepada pelajar luar ini memberi pendedahan yang luas kepada saya betapa mudahnya bahasa ini. Kesungguhan pelajar untuk menguasai bahasa Melayu sangat terserlah apabila mereka bersungguh-sungguh mengambil bahagian dalam setiap aktiviti dan perbincangan khususnya pelajar dari Timur Tengah.

Pelajar ini kerap bercakap dalam kelas namun mereka dapat menguasai beberapa perkataan mudah yang membantu menjadikan hidup mereka lebih senang. Contohnya ketika meminta pesanan makanan atau minuman di kafe. Sekiranya mereka dapat memesan air suam, teh tarik atau nasi goreng ayam, sudah tentu mereka tidak akan mati kebuluran kerana tiga-tiga jenis menu ini ada di mana-mana. 

Tahun ini saya berkesempatan bersama 40 orang pelajar dari Yemen, Sudan, Mesir, Chad, Indonesia, Somalia, Korea Selatan dan Jerman. Suasana kelas agak hiruk-pikuk kerana resam pelajar Arab yang suka bercakap semasa kuliah. Berbanding pelajar Jerman atau Korea Selatan, kebanyakan pelajar Arab perlu meningkatkan disiplin menuntut ilmu seperti rakan mereka dari Korea atau Jerman tadi.

Peingkat awal memperkenal bahasa Melayu, mereka harus menguasai sebutan vokal a, i dan u serentak kerana  ketiga-tiga bunyi ini sangat kerap dalam pembentukan suku kata. Contohnya ejaan baca atau sapi. Ke mana sahaja mereka tetap berjumpa suku kata kerana konsep ini amat mudah untuk membentuk perkataan.

Bagi mempercepat pelajar mengingat dan mengulang perkataan baru bahasa Melayu, saya mewajibkan setiap pelajar mempunyai sebuah buku catatan yang mengandungi lima perkataan baru setiap hari. Mereka boleh menulis apa sahaja seperti selamat datang atau selamat tinggal dengan terjemahan dalam bahasa Inggeris. Latihan ini menjadikan pelajar dapat menguasai dua bahasa sekali gus dengan mudah.

Kelas bahasa tidak perlu terlalu lama kerana yang penting ialah pelajar dapat memahami konsep dan mempraktikkan perkataan yang dipelajari. Melihat kepada kesungguhan pelajar-pelajar luar mempelajari bahasa Melayu, saya jangkakan dalam tempoh tiga hingga enam bulan mereka dapat menguasai bahasa Melayu dengan baik.

 

Tuesday, September 24, 2013

Abu mayat Chin Peng: bersediakah kita?




 

Kematian pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng menamatkan era kekejaman dan kezaliman perjuangan menegakkan idealisme yang sudah ditolak di seluruh dunia. Perjuangan Chin Peng untuk menjadikan Tanah Melayu atau Malaya sebagai pengamal ideologi komunis telah lama berakhir dan sejarah mencatatkan bahawa ideologi yang tidak berasaskan ketuhanan akan gagal kerana bertentangan dengan fitrah kejadian manusia.

Persoalan sama ada abu mayat Chin Peng wajar dibawa masuk ke Malaysia atau tidak sedang menjadi perdebatan di antara kerajaan dan pembangkang. Pihak kerajaan mengeluarkan kenyataan yang sangat tegas iaitu tidak membenarkan manakala pembangkang dan seorang dua bekas tokoh dalam pasukan keselamatan mengambil pendekatan berlawanan dengan hujah tertentu.

Kita tidak perlu pening kepala untuk menyokong siapa kerana kita juga ada pendirian untuk berfikir dan membuat justifikasi sendiri.

Chin Peng telah terlibat dalam perjuangan menentang British sambil membawa idealogi yang merosakkan fikiran iaitu tidak percaya kepada tuhan. Idealogi ini ciptaan Yahudi yang telah dilaksanakan di Russia, China dan Eropah Timur. Ideanya ialah meletakkan manusia di bawah pengaruh Yahudi kerana manusia yang tidak ada agama lebih mudah dikuasai. Malangnya idealogi ini tidak dapat merebak ke seluruh dunia kerana masih ada penganut agama-agama besar seperti Islam dan kristian yang melihat komunisme sebagai ancaman.

Mereka yang menyanjung dan beranggapan Chin Peng adalah pejuang kemerdekaan perlu menilai kembali pandangan masing-masing kerana idea komunisme akan merosakkan pemikiran masyarakat beragama khususnya agama samawi.

Kita agak musykil apabila mendapati tok-tok lebai dan tokoh politik yang dikatakan pejuang rakyat tidak melihat aspek ini sebagai pemutus kepada prinsip mereka. Alangkah hodohnya jika tok lebai yang berkopiah dan berjanggut ini tidak dapat melihat bahawa komunisme bakal memusnahkan iman kepada Allah  swt.

Komunisme dan tokoh komunis begitu disanjung di China sehingga kini. Ia tidak berlaku di Malaysia dan negara-negara Asean lain khususnya di nusantara. Walaupun terdapat cubaan menaikkan imej komunisme, ia tidak dapat dilakukan kerana kezaliman dan kekejaman pejuang komunis ini menjadi hijab kepada keyakinan dan kehidupan harmoni masyarakat.

Justeru bagi orang biasa yang menilai perjuangan Chin Peng dari perspektif merosakkan iman dan akidah, sama ada dibawa atau tidak ke Malaysia, ia tetap dikenang sebagai seorang yang zalim, ganas dan buas. Jika dibawa ke sini, mungkin penentangnya akan merosakkan abu mayat, mengganggu tempat persemadiannya ataupun memusnahkan keseluruhan kubur atau bekas abu mayat. Andainya ini berlaku, biarlah kezaliman Chin Peng ini pergi bersama-samanya kerana Malaysia perlu melangkah ke hadapan menghadapi cabaran yang lebih besar dan membina masyarakat yang lebih kompleks.

    
 

Monday, September 23, 2013

Start where you are





Penulis: Chris Gardner
Tahun: 2012
Penerbit: PTS Professional Publishing Sdn Bhd, Selangor, Malaysia
Muka Surat: 356
Penterjemah: Hasnah Daud, Hidayati Kasuma Abdul Hadi


Sejak Chris Gardner melakukan transformasi daripada menjadi bapa tunggal yang hidup merempat di jalanan kepada jutawan, kisah hidupnya dibukukan dalam The Pursuit of Happyness yang kemudiannya difilemkan dengan menggunuakan judul yang sama, namun beliau dibanjiri dengan dua soalan iaitu:

Bagaimana kamu melakukannya?
Bagaimana saya boleh melakukannya juga?

Start Where You Are adalah jawapan Chris Gardner kepada dua soalan di atas. Dengan memberi fokus kepada isu sebenar yang memberi kesan kepada individu daripada pelbagai latar belakang beliau telah menyediakan peta menuju kejayaan.

Sekiranya anda hilang tempat bergantung, sedang berhadapan dengan kehilangan tempat tinggal, hilang sumber pendapatan, menghadapi krisis kesihatan, krisis kewangan ataupun hilang motivasi bagi memburu cita-cita, kesemua 44 pengajaran hidup yang jelas, meyakinkan dan mendapat akses sememangnya berharga.

Dalam buku Start Where You Are ini, Chris Gardner menunjukkan kepada kita bagaimana menggunakan sumber yang tidak terbatas yang wujud dalam diri kita supaya bergerak ke satu arah iaitu terus melangkah ke hadapan.

 

Tuesday, September 17, 2013

Menjana kepakaran guru

 
 
 
Bina kepakaran dalam pengajaran dan pembelajaran

 
Md Ishak A. Rahman

Pada alaf ini, pendidikan di sekolah tidak harus memencilkan diri dan bergerak tanpa hala tuju yang jelas dan selaras. Sekolah perlu melihat kejayaan sekolah lain untuk dijadikan model melalui perkongsian bestari. 
 
Demikian juga, guru sebagai petugas pendidikan tidak seharusnya berpuas hati dengan kemahiran yang diterima semasa di kampus. Sebaliknya, mereka perlu menggali dan mencari kepakaran dalam bidang mereka melalui perkongsian bestari. 
 
Mereka boleh membentuk kumpulan rakan sekerja untuk membangunkan program di sekolah. Aktiviti ini dapat meningkatkan kepakaran mereka dalam tugas yang dipertanggungjawabkan.
 
Setiap sekolah mudah mengakses maklumat daripada pelbagai sumber untuk mendapat maklumat. Pengetua atau guru besar selaku pengurus sekolah mempunyai peranan penting untuk memilih hala tuju masing-masing dan tidak hanya menunggu arahan daripada pihak lain. 
 
Pengetua atau guru besar harus melakukan perkongsian bestari di sekolah dengan institusi pendidikan di tempat lain.
 
Perkongisn bestari dapat difahamkan sebagai pertukaran pendapat, program, modul, aktiviti dan sebagainya di sekolah atau tempat lain untuk dilaksanakan di sekolah masing-masing. 
 
Program perkongsian ilmu dapat dilaksanakan oleh kumpulan pemimpin dan pelaksana pendidikan di sekolah. Tegasnya, mereka tidak boleh berseorangan untuk membina kecemerlangan sekolah.
 
Perkongsian bestari harus dimulakan secara mikro hingga peringkat makro.
 
Mikro melibatkan sekumpulan guru di sekolah. Contohnya program lesson study iaitu sekumpulan guru yang merancang dan melaksanakan pengajaran dan pembelajaran (PdP) bersama-sama. 
 
Akhirnya, mereka bukan sahaja mendapat hasil yang cemerlang, malah memperoleh kepakaran yang menjadi rujukan pihak lain. 
 
Sementara program makro melibatkan guru dan pelajar di sekolah dengan guru-guru sekolah lain di peringkat daerah, negeri, kebangsaan atau antarabangsa. 
 
Selain mengakses media massa, mereka boleh mengadakan lawatan ke negara lain untuk mengadakan perkongsian bestari. Langkah ini membolehkan mereka melihat sendiri dan merasai pengalaman orang lain.
 
Sekolah telah melaksanakan program Kumpulan Mutu Kerja (KMK), kajian tindakan dan sebagainya yang diubah suai dengan ukuran pendidikan untuk mencari jalan meningkatkan kecemerlangan di sekolah. 
 
Mereka membuat kajian serta pelaksanaan aktiviti di sekolah berdasarkan kekuatan dan ancaman yang terdapat di sekolah. Penemuan mereka sudah pasti boleh menjadi rujukan guru-guru lain atau sekolah-sekolah lain.
 
Sekolah juga boleh membuat perkongsian bestari dengan sekolah berhampiran. Mereka duduk bersama dengan mengadakan seminar, pembentangan kertas kerja atau sebagainya. Mereka boleh memanfaatkan guru cemerlang di sekolah masing-masing atau menggunakan kepakaran dan kejayaan sekolah untuk dikongsi bersama dengan sekolah berhampiran.
 
Sekolah juga boleh mengadakan lawatan penanda aras di sekolah-sekolah yang telah berjaya melaksanakan program mereka. Lawatan tersebut boleh dijadikan asas untuk dilaksanakan di sekolah mereka selaras dengan keperluan dan kekuatan yang ada di sekolah masing-masing.
 
Sementara sekolah yang telah terbukti dan diiktiraf mencapai kecemerlangan dengan penganugerahan sekolah bestari, sekolah berprestasi tinggi atau sekolah yang mendapat bai'ah, seharusnya menguar-uarkan program mereka melalui media massa atau blog agar dapat dikongsi bersama dengan sekolah-sekolah lain.
 
Sekolah kluster cemerlang ini boleh menjemput sekolah lain untuk datang ke sekolah mereka bagi melihat program yang telah dilaksanakan. Langkah ini secara tidak langsung membantu negara untuk meningkatkan mutu pendidikan.
 
Guru yang kreatif boleh merancang dan melaksanakan program kecemerlangan dengan memilih aktiviti yang sesuai di sekolah masing-masing berdasarkan latar belakang dan persekitaran sekolah. 
 
Situasi sekolah di bandar berbeza dengan sekolah di luar bandar, sekolah asrama, sekolah berprestasi tinggi dengan sekolah harian. Kepakaran guru di sekolah berkenaan masih boleh diterapkan di sekolah lain melalui usaha kreatif guru.
 
Melalui perkongsian bestari dapat membuka minda guru melaksanakan sesuatu di sekolah serta meningkatkan kepakaran mereka. Langkah ini amat dituntut demi melahirkan lebih ramai guru yang benar-benar menguasai pedagogi pendidikan. 
 
Pengalaman mereka amat diperlukan untuk melaksanakan program Rakan Peningkatan Sekolah (SiPartners+) dan Pembimbing Pakar Pembangunan Sekolah (SISC+) yang akan dilaksanakan menjelang 2014.
 
SMK Ledang, Johor
 
(Utusan Malaysia, 16 September 2013)
 
 

Monday, September 16, 2013

Bina diri 55 petua untuk kecemerlangan diri dan kerjaya





Penulis: Jailani M. Nor
Tahun: 2011
Penerbit: Tidak dinyatakan
Muka surat: 181

Buku in idiilhamkan untuk santapan minda generasi muda yang sedang mencari-cari kaedah dan cara untuk mencapai kecemerlangan diri khususnya pelajar yang hampir tamat pengajian dan juga kepada pelajar yang baru saja menamatkan pengajian serta sedang bersiap-siap menceburi alam pekerjaan. Persediaan awal untuk mendepani dunia pekerjaan yang jauh berbeza dari dunia kampus amat diperlukan terutama berkaitan kemahiran insaniah dan kemahiran teknikal.

Buku ini juga dirasakan sesuai untuk disajikan kepada anak muda yang baru memasuki alam pekerjaan sebagai panduan dan sumber rujukan untuk meningkat maju dalam keraya masing-masing. Perkara berkaitan kaedah untuk meningkatkan prestasi kerj diterangkan secara santai dan tidak terlalu akademik. Pembentangan bahan bacaan dalam buku ini menekankan bagaimana untuk melaksana dan tidak terlalu menumpu kepada perbahasan teori yang panjang.

Kebanyakan bahan yang ditulis dalam buku ini merupakan pengalaman penulis dalam usahanya meningkatkan prestasi diri dalam pelajaran dan pekerjaan. Semua pengalaman yang dilalui dipersembahkan dalam bentuk cerita yang jelas dan mudah.

Pengalaman penulis disesuaikan dengan teori, ilmu dan konsep yang terdapat dalam pasaran sama ada di dalam atau luar negara. Semua bahan rujukan yang menjadi sumber secara langsung telah dinyatakan dalam bahagian akhir bab.

Pengalaman penulis yang pernah mendapat Anugerah Khidmat Cemerlang dan Anugerah Khas Kualiti boleh dijadikan sebagai panduan ke arah mendapatkan cara dan kaedah yang boleh dipakai dalam usaha memajukan diri. Bahagian akhir buku ini disajikan 55 petua sebagai amalan untuk mencapai kecemerlangan diri dan kerjaya. Petua-petua ini jika diamalkan mampu membantu pembaca mencapai taraf cemerlang.

  
 

Thursday, September 12, 2013

Pensyarah cipta kaedah kuasai al-Quran dalam masa 7 jam





Kanak-kanak suka membaca

Seorang pensyarah di Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh (IPGKI) Perak, mencipta satu kaedah menguasai bacaan al-Quran bagi mereka yang tidak pernah membaca kitab suci itu sebelumnya, hanya dalam masa tujuh jam saja.

Zakaria Din @ Nasiruddin mengambil masa sebulan mencipta Kaedah Haraki Membaca Al-Quran Tujuh Jam itu yang dipersembahkannya dalam Pertandingan Inovasi Pendidikan di Persidangan Antarabangsa Pendidikan Awal Kanak-Kanak (iCON) 2013 yang diadakan di Institut Pendidikan Guru Kampus Sultan Mizan (IPGKSM) Besut di sini dan meraih satu daripada tiga Anugerah Emas semalam. 
 
Kaedah yang dicipta sendiri oleh pensyarah agama IPGKI itu belum pernah didedahkan kepada umum dan memberi manfaat bagi semua peringkat usia yang ingin mempelajari al-Quran, termasuk orang bukan Islam yang tidak menguasai tulisan Jawi.

Zakaria ketika ditemui Bernama di IPGKSM hari ini berkata, kaedah itu dicipta hasil kajian dan pemerhatian terhadap kanak-kanak di awal umur dan pelajarnya yang masih belum menguasai pembacaan al-Quran sejak awal tahun ini.

Katanya, ia bermula apabila seorang daripada pelajarnya yang baru memeluk agama Islam meminta beliau mengajarnya membaca al-Quran, Februari lalu.

Zakaria berkata, oleh kerana sentiasa sibuk dengan tugasan harian sebagai pensyarah, beliau mencuba kaedah itu dengan mengajar anaknya Ahmad Mukhlis, 7, murid Tahun Satu Sekolah Kebangsaan Bukit Jana Kamunting, Ipoh, Perak, menggunakan alat bantuan mengajar seperti buah dadu dan kad imbasan selain melakukan gerak tangan mengikut kaedah haraki .

"Sebagai contoh bila bacaan harakat pendek, saya gunakan teknik mengetuk pipi manakala harakat yang panjang dengan cara mendepakan tangan dan dapat mengajar anak saya membaca Al-Quran secara bertajwid," katanya. 
 
"Syukur kaedah yang saya gunakan itu telah mampu membolehkan pelajar saya dari kalangan orang Asli itu menguasai bacaan al-Quran dalam tempoh 7 jam dengan mengajarnya dalam tempoh sejam sehari dalam masa 7 hari sahaja," katanya.

Berikutan kejayaan itu, beliau telah menggunakan kaedah yang diciptanya itu kepada golongan dewasa, orang-orang kampung dari pelbagai latar belakang termasuk kanak-kanak prasekolah yang masih tidak menguasai pembacaan al-Quran dan hasilnya mengagumkan.

Katanya membaca Al-Quran dengan kaedah haraki ini adalah suatu ringkasan dan inovasi kaedah terkini yang mengambil inspirasi daripada teknik-teknik membaca al-Quran yang lain sehingga membolehkan sesiapa sahaja yang belum menguasai bacaan Al-Quran secara bertajwid, mampu berbuat demikian dalam tempoh singkat.

"Kaedah Haraki bukan sahaja cepat, berinovatif, mudah difahami, menepati hukum Tajwid dan kurang menggunakan peralatan lain tetapi juga menarik serta menyeronokkan," katanya.

Mereka yang berminat boleh mengikuti kaedah itu di laman blognya di kelasquran7.blogspot.com. - BERNAMA
 
(Berita Harian, 12 September 2013)
 
 

Penggunaan kanta lengkap sebagai pengganti cermin mata



 


1.0 Pengenalan

Mata adalah antara organ terpenting pada tubuh badan manusia. Tanpa mata sukar bagi seseorang untuk melakukan urusan harian mereka. Penjagaan mata harus dititikberatkan terutamanya bagi mereka yang memilih untuk menggunakan kanta lekap sebagai pengganti kepada cermin mata. Kanta lekap merupakan alat pembetulan kosmetik atau kanta terapeutik yang diletakkan pada kornea mata manakala cermin mata pula merupakan lensa tipis untuk mempertajam penglihatan.


Kanta lekap lembut moden telah direka oleh seorang ahli kimia dari Republik Czech, Otto Wichterle dan pembantunya Drahoslav Lim yang juga pencipta gel pertama digunakan untuk pengeluaran mereka.

Dianggarkan 125 juta orang telah menggunakan kanta lekap di seluruh dunia termasuk 28 hingga 38 juta di Amerika Syarikat dan 13 juta di Jepun. Ramai yang memilih untuk memakai kanta lekap kerana lebih bebas bergerak dan turut dapat melakukan aktiviti lasak tanpa batasan. Ianya lebih ringan melekat di mata berbanding memakai cermin mata.

1.1 Objektif Kajian

1.Mengenal pasti penggunaan kanta lekap dalam kalangan pelajar.
2.Mengetahui faktor-faktor yang mendorong pemakaian kanta lekap dalam kalangan pelajar.
3.Menyelidik kesan pemakaian kanta lekap dalam kalangan pelajar.

2.0 Kajian Literatur

2.1 Sumber akhbar

Pengguna yang memakai kanta lekap hanya untuk kecantikan tanpa melakukan pemeriksaan mata terlebih dulu berisiko menjadi buta akibat jangkitan kuman pada kornea mata.

Berikutan itu, Majlis Optik Malaysia (MOM) menasihatkan pengguna supaya membuat pemeriksaan mata terlebih dulu jika mahu memakai kanta lekap termasuk kanta lekap berwarna tanpa kuasa.

Menurut majlis berkenaan, pemeriksaan penting bagi memastikan sama ada seseorang pengguna sesuai atau sebaliknya untuk menggunakan kanta lekap kerana pemakaiannya bukan sekadar untuk kecantikan saja.

Kanta lekap hanya sesuai untuk individu yang mempunyai masalah rabun serta masalah mata seperti keratokonus, koloboma iris dan sebagainya selain mereka yang aktif bersukan.

"Kanta lekap juga itu tidak harus dipakai individu yang menghidap masalah mata seperti konjunktivitis kronik, blefaritis, jangkitan kuman dan mata kering selain pesakit diabetes, HIV positif dan penyakit berjangkit lain di samping individu yang mempunyai tahap kebersihan diri yang rendah," kata majlis dalam satu kenyataan.

MOM berkata, sekiranya seseorang itu tidak mematuhi peraturan pemakaian kanta lekap, komplikasi paling berbahaya ialah berlakunya jangkitan kuman pada lapisan kornea mata yang dipanggil ulser kornea dan boleh menyebabkan buta.

Pengguna kanta lekap harus segera menghentikan penggunaannya jika mata menjadi merah, berasa sakit serta penglihatan menjadi kabur dan perlu berjumpa doktor mata kerana rawatan segera diperlukan bagi mencegah buta, katanya.

2.2 Sumber buku

Penggunaan kanta sentuh adalah semakin popular dalam kalangan masyarakat kita hari ini. Ada yang memakainya sebagai alternatif kepada pemakaian cermin mata kepada si rabun dan ada juga yang memakainya untuk tujuan kecantikan dengan memakai kanta sentuh berwarna. Walau apa pun sebab pemakaiannya, pengguna kanta sentuh harus lebih prihatin kepada penjagaan mata kerana kanta sentuh berpotensi mengganggu keseimbangan mata terutamanya jika tidak dibersihkan mahupun ditanggalkan pada waktu yang tertentu.

Mata memerlukan oksigen. Sebaiknya kurangkan pemakaian kanta sentuh pada waktu malam kerana jumlah oksigen berkurangan satu pertiga pada waktu malam berbanding waktu siang. Juga elakkan pemakaian kanta sentuh sewaktu tidur yang lama terutamanya pada waktu malam kerana jika tidak ditanggalkan, lapisan mata akan mengalami pembengkakan.

Bagaimana ulser mata boleh berlaku?

Pengguna kanta lekap terutamanya dari jenis yang lembut haruslah mengikut peraturan pembersihan, pengurusan dan penyahkuman kanta dan bekasnya dengan betul. Kanta sentuh jenis lembut mempunyai risiko lebih tinggi kerana ia mempunyai 38 hingga 70 peratus kandungan air yang mampu menjangkitkan bakteria jika ia tidak dijaga dengan baik. Pseudomonas adalah bakteria yang paling lazim menjangkiti mata. Kanta sentuh yang tidak bersih memberi peluang kepada bakteria ini untuk sampai kepermukaan kornea yang menyebabkan mata dijangkiti penyakit ulser.

Simptom-simptom jangkitan bakteria

Simptom-simptom kepada jangkitan bakteria adalah seperti mata merah, sakit yang teruk (tidak semua kes), air mata meleleh, titik putih pada kornea mata dan mata sensitif kepada cahaya. Jika simptom ini berlaku, segera berjumpa doktor dan elakkan merawat mata sendirian atau menggunakan ubat titik mata yang dijual di pasaran kerana dikuatiri tindakan ini akan memburukkan lagi keadaan.

Bagi mengelakkan jangkitan bakteria anda perlu:

• Mengikut jadual pemakaian sebagaimana diarahkan oleh pakar optometri.
• Mencuci tangan sebelum memasukkan dan mengeluarkan kanta.
• Menggunakan cecair pembersih kanta yang tidak dikitar semula.
• Menggantikan dengan yang baru kanta yang rosak, kering atau bercalar.
• Menggantikan kanta sekurang-kurangnya setiap tiga bulan sekali.
• Membilas dan membersihkan kanta sentuh pakai buang sebelum 

  memakainya.
• Letakkan kotak kanta dalam air yang sedang mendidih beberapa minit untuk 

  tujuan pensterilan atau menukar kotak kanta setiap bulan.
• Rendam kanta mata dengan cecair pembasmi kuman selain dari saline.  Cecair saline

  tidak membunuh bakteria dan kulat serta ia mampu menjadi pusat pembiakan bakteria
  kerana faktor kelembapannya.
• Kanta sentuh yang terendam dan tidak digunakan perlu ditukar larutan disinfeksinya

  sekurang-kurangnya dua hari sekali.

Anda juga dinasihatkan agar tidak:

• tidur tanpa menanggalkan kanta sentuh terlebih dahulu.
• mengamalkan konsep kitar semua terhadap cecair pembersih.
• menggunakan air paip untuk mencuci kanta.
• berenang tanpa menanggaklan kanta.
• membiarkan rasa gatal pada mata.
• membasuh muka sewaktu masih menggunakan kanta sentuh.

3.0 Penemuan dan Perbincangan Hasil Kajian

Analisis data ini mengandungi profil responden, pengetahuan responden terhadap penggunaan kanta lekap sebagai pengganti cermin mata serta kegunaan dan cara menjaga kanta lekap.


3.1 Umur

Berdasarkan maklumat daripada soal selidik yang diperolehi, daripada 25 responden, sebanyak 20 orang atau 80 % adalah berumur kurang daripada 20 tahun. Sebanyak 3 orang atau 12% adalah berumur dalam lingkungan 20 hingga 30 tahun manakala sebanyak dua atau 8% berumur dalam lingkungan 30 hingga 40 tahun. Antara peratusan yang tertinggi adalah respondan yang berumur kurang dari 20 tahun manakala peratusan paling rendah respondan yang berumur 30 hingga 40 tahun.

3.2 Pekerjaan

Berdasarkan maklumat daripada soal selidik, kami mendapati kebanyakan responden adalah pelajar. Daripada 25 responden, sebanyak 22 orang atau 88% adalah pelajar UTeM. Sebanyak 3 responden atau 12% terdiri daripada staf.

3.3 Fakulti

Berdasarkan maklumat daripada soal selidik yang diperolehi, daripada 25 responden, sebanyak 7 orang atau 28% adalah pelajar daripada FKP. Sebanyak 4 orang atau 16% adalah pelajar daripada FKM manakala 2 orang atau 8% daripada FKEKK dan 4 orang atau 16% daripada FKE. Sebanyak 5 orang atau 20% pula daripada FTMK dan lain dari fakulti di atas ini adalah sebanyak 3 orang atau 12%. Antara peratusan yang tertinggi adalah daripada FKP manakala peratusan yang terendah adalah daripada FKEKK.

3.4 Kaum

Berdasarkan maklumat daripada soal selidik, kami mendapati kebanyakan responden terdiri daripada kaum Melayu iaitu sebanyak 18 orang atau 72%. Sebanyak 6 orang atau 24% adalah kaum Cina manakala seorang atau 4% daripada kaum India. Antara peratusan yang tertinggi adalah daripada kaum Melayu manakala peratusan yang paling rendah adalah daripada kaum India.

3.5 Pengetahuan tentang kanta lengkap

Berdasarkan maklumat daripada soal selidik, 22 orang atau 88% daripada 25 orang responden yang mengetahui apakah itu kanta lekap. Manakala, 2 orang atau 8% daripada 25 responden tidak mengetahui apa itu kanta lekap. Mempunyai seorang responden yang tidak pasti sama ada mengetahui kanta lekap atau tidak. Antara peratusan yang tinggi di sini kita dapat lihat bahawa ramai responden yang mengetahui apa itu kanta lekap berbanding peratusan yang rendah.

3.6 Pengetahuan tentang penggunaan air paip untuk membersihkan kanta lengkap

Berdasarkan maklumat daripada soal selidik, seorang responden atau 4% daripada 25 orang responden yang mengatakan kanta lekap boleh dibersihkan dengan menggunakan air paip. Sebanyak 21 orang atau 84% yang mengatakan kanta lekap tidak boleh dibersihkan dengan menggunakan air paip manakala 3 orang atau 12% daripada 25 responden tidak pasti adakah kanta lekap boleh dibersihkan dengan menggunakan air paip atau tidak. Antara peratusan yang tertinggi ialah responden mengatakan kanta lekap tidak boleh dibersihkan dengan menggunakan air paip manakala peratusan yang terendah ialah responden mengatakan kanta lekap boleh dibersihkan dengan menggunakan air paip.

3.7 Tempoh pemakaian kanta lengkap

Berdasarkan maklumat daripada soal selidik, kami mendapati kebanyakan responden memakai kanta lekap kurang daripada setahun. Daripada 25 responden, sebanyak 10 orang atau 40% adalah responden yang memakai kanta lekap kurang dari setahun. Sebanyak 6 orang atau 24% yang memakai kanta lekap antara 1 hingga 5 tahun manakala sebanyak 3 orang atau 12% yang memakai kanta lekap antara 5 hingga 10 tahun dan 6 orang atau 24% yang tidak pasti berapa lama mereka sudah memakai kanta lekap. Antara peratusan tertinggi yang ditunjukkan kita dapat lihat ramai responden memakai kanta lekap kurang dari setahun dan peratusan terendah ialah responden memakai kanta lekap antara 5 hingga 10 tahun.

3.8 Jenis kanta lekap

Berdasarkan maklumat daripada soal selidik yang diperolehi, daripada 25 responden, sebanyak 9 orang atau 36% menggunakan kanta sentuh lembut manakala sebanyak 7 orang atau 28% menggunakan pemakaian harian. Sebanyak 6 orang atau 24% yang menggunakan kanta lekap pakai buang (disposable) dan sebanyak 3 orang atau 12% yang tidak pasti menggunakan kanta lekap jenis apa. Antara peratusan yang tertinggi adalah responden menggunakan kanta sentuh lembut dan peratusan yang terendah adalah responden tidak pasti menggunakan jenis kanta lekap apa.

3.9 Mencuci kanta lekap

Berdasarkan maklumat daripada soal selidik, kami mendapati kebanyakan responden mencuci kanta lekap mereka. Sebanyak 23 orang atau 92% daripada 25 responden yang mencuci kanta lekap mereka. Manakala seorang atau 4% yang tidak mencuci kanta lekap dan seorang atau 4% lagi yang tidak pasti kanta lekap dicuci atau tidak. Antara peratusan yang tertinggi ialah responden mencuci kanta lekap.

3.10 Kekerapan mencuci kanta lekap

Berdasarkan maklumat daripada soal selidik yang diperolehi, daripada 25 responden sebanyak 13 orang atau 52% yang mencuci kanta lekap setiap kali menggunakan kanta lekap. Sebanyak 8 orang atau 32% yang mencuci kanta lekap setiap kali menyimpan kanta lekap dan sebanyak 4 orang atau 16% yang mencuci kanta lekap kadang kala. Antara peratusan yang tertinggi ialah responden mencuci kanta lekap setiap kali menggunakan kanta lekap dan peratusan yang terendah ialah responden mencuci kanta lekap kadang kala.

3.11 Tujuan pemakaian kanta lekap

Berdasarkan maklumat daripada soal selidik yang diperolehi, daripada 25 responden, sebanyak 9 orang atau 36% yang menggunakan kanta lekap untuk tujuan kosmetik manakala sebanyak 8 orang atau 32% yang menggunakan kanta lekap untuk tujuan terapeutik. Sebanyak 7 orang atau 28% yang menggunakan kanta lekap untuk tujuan sukan dan sebanyak seorang atau 4% yang menggunakan kanta lekap untuk tujuan lain. Antara peratusan tertinggi ialah responden menggunakan kanta lekap untuk tujuan kosmetik dan peratus terendah ialah responden menggunakan kanta lekap untuk tujuan lain.

3.12 Pendapat bahawa bahawa kanta lekap lebih ringkas dan mudah berbanding cermin
        mata

Berdasarkan maklumat daripada soal selidik, 13 orang atau 52% daripada 25 responden mempunyai pandangan dan mengatakan ya bahawa pemakaian kanta lekap lebih ringkas dan mudah berbanding cermin mata. Sebanyak 9 orang atau 36% yang mengatakan tidak tentang pemakaian kanta lekap lebih ringkas dan mudah berbanding cermin mata manakala 3 orang atau 12% tidak pasti adakah pemakaian kanta lekap lebih ringkas dan mudah berbanding cermin mata. Antara peratusan yang tertinggi ramai responden mengatakan ya bahawa pemakaian kanta lekap lebih ringkas dan mudah berbanding cermin mata dan peratusan terendah pula responda tidak pasti tentang kenyataan yang diberi.

3.13 Kesan penggunaan kanta lengkap

Berdasarkan maklumat daripada soal selidik, 9 orang atau 36% mengatakan penggunaan kanta lekap memberi kesan positif manakala 12 orang atau 48% daripada 25 responden mengatakan penggunaan kanta lekap memberi kesan negatif dan 4 orang atau 16% tidak pasti sama ada penggunaan kanta lekap memberi kesan positif atau negatif. Antara peratusan yang tertinggi ialah responden mengatakan penggunaan kanta lekap memberi kesan negatif dan peratusan yang terendah responden tidak pasti sama ada penggunaan kanta lekap member kesan positif atau negatif.

4.0 Kesimpulan dan Cadangan

Kesimpulannya, pemeriksaan mata secara menyeluruh sepatutnya dilakukan mengetahui kesesuaian seseorang untuk menggunakan kanta lekap. Ini kerana kanta lekap akan memberi kesan secara langsung terhadap metabolisme dan fisiologi kornea mata. Jika anda ingin memahami fungsi kanta lekap, anda perlu menjalani pemeriksaan mata yang teliti dan mendapatkan preskripsi pakar mata sebelum menggunakan kanta lekap. Ini bagi mengelakkan berlakunya komplikasi yang tidak diingini pada mata kelak.

Ramai yang menganggap bahawa kanta lekap berfungsi dengan cara yang sama dengan cermin mata. Kerana itu, pengguna tidak berfikir untuk mendapatkan khidmat nasihat yang betul sebelum membuat keputusan untuk memakai kanta lekap. Keadaan ini bertambah teruk dengan sikap tidak bertanggungjawab sesetengah kedai optikal yang tidak membuat pemeriksaan teliti terlebih dahulu kepada bakal pengguna. Antara kriteria penting untuk memakai kanta lekap adalah mempunyai kandungan air mata yang cukup, integriti kornea yang baik, tiada alahan (alergi) dan tiada penyakit pada bahagian dalaman mata. Kesemua kriteria ini hanya boleh dipastikan sekiranya pemeriksaan mata dengan menggunakan peralatan bersesuaian oleh pakar mata dijalankan sebelum pengguna menggunakan kanta lekap. Di Malaysia, trend membeli kanta lekap di kedai optikal tanpa preskripsi daripada pakar mata semakin ketara.

Kebanyakan pengguna, terutamanya yang memakai kanta lekap berwarna untuk tujuan kosmetik, tidak mengambil peduli risiko yang bakal dihadapi. Mereka tidak membuat pemeriksaan mata dengan teliti atau mendapatkan khidmat nasihat tentang penjagaan kanta lekap dengan sempurna. Pembelian kanta lekap bagaikan membeli lampin pakai buang sahaja. Trend ini boleh membahayakan pengguna memandangkan setengah komplikasi akan menyebabkan kerosakan kekal terhadap tisu kornea. Pengurangan kadar resapan oksigen dalam jangka waktu yang panjang akan menyebabkan berlakunya edema pada kornea. Kekerapan berlaku edema pada kornea dan dalam tempoh waktu yang panjang mungkin akan menyebabkan sel-sel kornea pecah dan mengakibatkan terjadinya ulser.

Terdapat beberapa cadangan pula yang ingin saya kemukan dalam penggunaan dan cara memakai kanta lekap dengan betul. Antaranya ialah mencuci tangan sebersih-bersihnya dan keringkannya terlebih dahulu sebelum menyentuh kanta lekap. Selain itu, gantikan kanta lekap sebaik mata mulai berasa tidak selesa kerana ia merupakan satu petanda kanta sudah berada dalam keadaan yang tidak baik untuk membantu penglihatan. Seterusnya, jangan sembarangan memakai larutan pembersih kerana produk pembersih yang tidak tepat dapat membahayakan mata. Semasa proses membersihkan kanta lekap, pastikan kanta di telapak tangan anda dan usap secara perlahan-lahan. Gosok dengan berhati hati. Simpan kanta lekap di tempat penyimpanan khusus yang sedia mengandungi agen pembasmi kuman. Jangan biarkan mulut botol pembersih tersentuh sebarang permukaan lain atau dibiarkan terbuka untuk menghindari pencemaran. Pembelian kanta lekap daripada penjual dan jenama yang tidak diiktiraf oleh Kementerian Kesihatan Malaysia amatlah tidak digalakkan. Hal ini kerana kualiti kanta lekap yang dijual boleh membahayakan kesihatan mata.


Rujukan

Michael D. Billig, Harry G. Randdal. The Eye Book: A Complete Guide to Eye Disorders and Health.

Milton M. Hom, Adrian S. Bruce. Manual of Contact Lens Prescribing and Fitting.

Robert B. Mandell. Contact Lens Practice.
http://ms.wikipedia.org/wiki/Kanta_lekap

http://www.wanista.com/2013/06/info-kesihatan-info-tentang-kanta-lekap-yang-perlu-anda-ketahui/

http://arisyahjahirah.blogspot.com/2013/04/hampir-hilang-penglihatan-kerana-kanta.html

Wednesday, September 11, 2013

PPPM melahirkan murid kritis






Keperluan pembelajaran negara menjelang abad ke-21 menyasarkan agar murid di negara ini mempunyai minda yang kritis dan kreatif, tidak semata-mata lagi berlandaskan buku atau memenuhi kehendak peperiksaan awam untuk lulus cemerlang semata-mata.

Timbalan Pengarah Bahagian Pembangunan Kurikulum Kementerian Pendidikan, Dr. Azian Tengku Syed Abdullah berkata, perubahan itu hanya mampu dicapai melalui pelaksanaan berkesan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.

Melalui peringkat itu, katanya, PPPM bermatlamat mahu melahirkan bukan sahaja murid-murid yang cemerlang tetapi yang mempunyai daya fikir yang tinggi.

"Untuk mencapai hasrat ini, kemahiran berfikir aras tinggi atau Higher Order Thinking Skills (HOTS) di kalangan murid dan guru akan dimantapkan lagi dengan memberi pendedahan yang komprehensif untuk golongan sasaran tersebut.

''Hal ini agar HOTS dapat diintegrasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran secara sistematik dan efektif, '' katanya ketika ditemui dalam sidang akhbar di Putrajaya baru-baru ini.

Menurut beliau, sistem pendidikan negara perlu ditambah baik berdasarkan tanda aras sistem pendidikan negara lain mengikut standard antarabangsa antaranya termasuklah bidang matematik, sains dan bahasa Inggeris, serta kemahiran berfikir aras tinggi yang melibatkan aplikasi, penaakulan, dan penyelesaian masalah.

Jelas beliau, elemen itu bukan sahaja menekankan kepentingan pengetahuan dan kemahiran, tetapi juga pembangunan kemahiran pemikiran kritis, kreatif dan inovatif, kemahiran memimpin, kemahiran dalam bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris, sahsiah dan nilai serta semangat identiti nasional yang kuat.

PPPM juga, ujarnya, mengkehendaki murid memiliki kemahiran berfikir dan mempunyai skil kepimpinan di samping mempunyai semangat ingin tahu, dan belajar cara untuk terus mendapatkan pengetahuan sepanjang hayat, serta mampu menghubung kait pelbagai pengetahuan.

Selain itu, menurutnya, PPPM menggariskan hala tuju dasar jangka panjang bagi menampung perubahan yang berlaku dalam sistem pendidikan antarabangsa sekali gus menuntut murid di Malaysia bersaing dengan murid terbaik di peringkat antarabangsa.

"Oleh itu, demi melahirkan bakat yang kompetitif di peringkat global, kita tiada pilihan lain selain bersedia menyahut cabaran tersebut dan pada masa sama menyediakan sistem pendidikan yang mampu berdaya saing.

"Usaha ini boleh dicapai melalui inisiatif mengikut bidang keutamaan ke arah memastikan pulangan atas pelaburan yang optimum dalam bentuk keberhasilan murid,'' kata beliau.

Pada masa yang sama, kata Azian, penyediaan PPPM bukan rancangan yang dirangka dengan mudah dan disiapkan dalam tempoh yang singkat, sebaliknya disiapkan selepas mengambil kira analisis, temu bual, tinjauan dan kajian.

Beliau menambah, PPPM melibatkan cadangan panel pakar pendidikan negara dan antarabangsa terutama UNECSO, perbincangan berterusan di peringkat kementerian, guru, pemimpin sekolah dan ibu bapa.

"Laporan ini menegaskan semula matlamat Malaysia terhadap sistem pendidikan berfokuskan pendidikan murid secara holistik, dan menyediakan negara untuk masa depan.

''Perubahan yang dibuat dalam sistem pendidikan negara melalui PPPM ini berdasarkan kehendak dan perubahan ekonomi dunia yang dengan itu memerlukan murid kita mampu berfikir dengan lebih kritis, kreatif dan inovatif,'' katanya.

Sehubungan itu, kata beliau, bagi memenuhi permintaan globalisasi yang sentiasa meningkat terutama aspek pendidikan, Malaysia juga perlu menganjak perubahan, sama seperti tindakan yang diambil oleh negara-negara lain yang maju bersaing di peringkat antarabangsa.


(Utusan Malaysia, 11 September 2013)

Monday, September 09, 2013

Transformasi Pekanbaru








Pekanbaru, Riau merupakan bandar yang sedang pesat membangun. Lapangan terbang utama ialah Sultan Syarif Kasim II International Airport di Bandara (Bandar Udara) yang menjadikan kehadiran saya ke Pekanbaru kali ini berasa lebih selesa berbanding lapangan terbang lama. Namun, sebaik sahaja turun dari pesawat, semua penumpang perlu beratur untuk menaiki bas transit ke terminal. Bahagian jejambat masih belum siap.

Lapangan terbang ini memberi suasana nyaman dan selesa lebih-lebih lagi urusan masuk di kaunter imigresen dan kastam amat lancar.

Di kawasan ketibaan, kereta tidak putus-putus berhenti untuk menurunkan penumpang manakala pemandu teksi sentiasa ringan mulut untuk mendapatkan penumpang. Pekerja berbaju biru sentiasa berlegar sambil menolak troli supaya ruang menunggu lebih kemas dan teratur.

Terdapat juga ruang untuk perokok di bahagian luar balai ketibaan namun ada juga prokok yang tidak peduli dan merokok di kawasan berhawa dingin menyebabkan orang ramai “sesak paru-paru”. Dicadangkan pihak berkuasa lapangan terbang membanyakkan notis larangan merokok di kawasan seperti ini supaya ruang menunggu lebih bersih dan selesa.

Saya disambut oleh seorang teman, pelajar kepada rakan saya di Universitas Lancang Kuning (Unilak) yang bertugas sebagai peguam dan pensyarah sambilan dalam bidang undang-undang jenayah. Beliau juga berhasrat menjadi calon bagi pilihan raya akan datang mewakili Riau.

Saya berasa bangga apabila dijemput dengan Proton Exora yang mulai dapat dilihat di sini. Biarpun terpaksa bersaing dengan Toyota Avanza, kehadiran Proton mewarnai jalan raya yang lurus tetapi berselirat dengan simpang.

Saya bertanya Johnny apa yang istimewa dengan Exora ini? Beliau memaklumkan Exora memiliki ruang yang luas dan sesuai untuk keluarga. Namun kuasa memecut pada permulaan perjalanan agak perlahan. Jika dijual, harganya pula akan merosot kerana masih baru dan tidak banyak pusat servis.

Selain Exora, Proton Saga model baru juga ada di sini dan saya lihat ia popular dijadikan sebagai teksi yang bersaing dengan Toyota Vios, Mitsubushi Lancer dan Chevrolet Optra.

Dari lapangan terbang, saya menuju ke Universitas Lancang Kuning. Memasuki kampus universiti umpama masuk ke kawasan ladang kelapa sawit kerana di kiri dan kanan ditanam dengan kelapa sawit. Pemandangan ini amat menenangkan dan menghilangkan tekanan “kesesakan” di jalan raya.

Saya mengambil kesempatan menunai solat qasar dan jamak di surau universiti. Oleh kerana tidak begitu arif dengan rawatan air di sini, saya dapat merasakan bau air seperti air dari telaga namun tidak pula cuba untuk minum.

Di luar surau, terdapat papan tanda larangan memijak rumput. Menariknya ialah susunan bahasa yang digunakan iaitu “Terimakasih untuk tidak menginjak rumput” yang dipacak di tengah laman.



Seterusnya saya ke kantin sementara untuk menghilangkan dahaga. Saya memilih minuman botol kerana lebih yakin dengan kebersihan dan rawatan air berbanding air masak kerana tidak mahu sakit perut sepanjang berada di Pekanbaru yang boleh mengganggu tugasan saya kelak. Keadaan kantin amat biasa dan cukuplah untuk mengisi perut kosong.

Saya menempah bilik di Hotel Hawaii iaitu hotel baru di tengah kota Pekanbaru. Ruang biliknya agak kecil dan sesuai untuk bermalam. Harga bilik bermula dari R288,000 atau RM95 semalam. Bilik airnya kemas dan teratur. Hotel ini menyediakan kemudahan wi-fi yang boleh diadapati di semua aras. Untuk mengecas telefon bimbit, saya membawa “universal adapter” yang disesuaikan dengan spek soket punca kuasa di Indonesia. Saya tentu menghadapi masalah kalau tidak membawa adapter ini. Namun saya masih ada pilihan dengan menyambung alat pengecas di televisyen menggunakan USB.



Masalah besar dalam bilik ini ialah tidak ada tanda arah kiblat. Semua laci dan ruang bilik telah diselak namun saya tidak nampak sebarang simbol yang dikaitkan dengan kiblat. Enggan menunggu lama, saya turun ke kaunter hotel dan mendapat bantuan kakitangan hotel menunjukkan arah kiblat. Saya juga memesan sehelai sejadah.

Pengajaran di sini ialah saya perlu menyediakan sebuah kompas untuk menentukan arah kiblat.

Tidak jauh dari hotel, kira-kira sepuluh minit berjalan kaki, terdapat sebuah masjid di Pasar Mambo iaitu Masjid Nurul Iman. Insya Allah sesiapa yang masuk ke masjid ini akan bertambah-tambah imannya kerana banyak aktiviti meningkatkan iman di sini. Paling menarik ialah azan di masjid ini sangat sedap. Azannya mendayu-dayu dan beralun. Sepanjang laluan ke masjid ini, di kiri dan kanan ada beberapa buah rumah yang tersusun rapat. Dari luar kita boleh nampak katil untuk tidur dengan dapurnya sekali. Anak-anak kecil mengimarahkan masjid dengan mengaji sesama sendiri.



Suasana malam di Pekanbaru masih lagi sibuk walaupun pukul 11.30 malam. Tempat makan dari tepi jalan hingga kelas atasan menjadi pilihan pada malam minggu. Saya berkesempatan makan di Pujasera 88 iaitu kawasan makan yang berbentuk medan selera yang menyediakan pelbagai jenis masakan. Ada masakan Minang, Thai dan Cina, satey, makanan laut dan ala carte. Oleh kerana saya sudah makan sebelum itu, saya hanya pesan jus pilihan iaitu apokat yang harganya R10,000 segelas. Di Malaysia, jus apokat ini ada dijual di Bangi dengan harga RM6.50 satu.

Di Pujasera 88 ini (dan gerai makanan yang lain) sentiasa didatangi jurujual sama ada menjual rokok, buku ataupun kereta. Biasanya jurujual wanita dengan pakaian yang menarik perhatian lelaki. Mereka datang berkelompok dan berpecah kepada kumpulan kecil serta diawasi seorang penyelia. Strategi begini amat berkesan untuk menggalakkan jualan. Jurujual ini hanya kerja sampingan kerana antara mereka merupakan pelajar universiti dan pekerja sektor swasta. Pukul 12 tengah malam sebenarnya hampir sama seperti 1 pagi di Malaysia. Walau bagaimanapun di sini tengah malamnya masih ramai yang makan dan minum.



Saya mengelak daripada makan atau minum di gerai tepi jalan memandangkan keadaan persekitaran yang kurang teratur dan cara penyediaan makanan yang kurang menarik. Sebaik-baiknya saya akan cari kawasan tertutup, dingin hawa dan bebas dari asap rokok. Walaupun berbelanja lebih sedikit, di situ ada jaminan kebersihan dan kehalalannya. 

Riau semakin membangun kerana kekayaan sumber buminya telah diperolehi kembali. Pendapatan hasil minyak yang dahulunya diambil oleh Jakarta kini dikembalikan untuk pembangunan infrastruktur dan sosial masyarakat. Justeru tidak menghairankan kini, di Pekanbaru sahaja saya dapat melihat kereta-kereta model baru di atas jalan raya. Kereta keluaran Toyota, Honda, Mitsubishi, Suzuki dan Mazda bersaing dengan Proton dan Chevrolet untuk memenuhi permintaan penduduk tempatan.

Hampir 60 peratus penduduk Riau ada kaitan dengan orang Minang yang rajin berniaga. Melayu Riau lebih gemar bekerja dengan kerajaan manakala Cina berminat dengan perniagaan. Etnik lain seperti Batak juga ada di sini namun masyarakat Jawa mempengaruhi bahasa harian masyarakat. Surat khabar menggunakan bahasa Indonesia sepenuhnya.

Semasa saya berbual-bual dengan rakan-rakan di sini, loghat Minang masih jelas bercampur dengan Melayu. Contohnya, “Kamu nak pegi mano? Buek apo? Tigo”.

Nama-nama mereka juga melambangkan kemelayuan seperti Yusuf, Zainal, Hassan dan Ahmad.

Dari segi berpakaian, golongan wanita muda dan remaja lebih cenderung mengenakan tudung dengan baju kurung dan berseluar panjang. Pemandangan ini hampir sama di merata tempat. Wanita yang berbaju kurung seperti di Malaysia saya tidak nampak di sini, mungkin ada.

Orang lelakinya macam biasa tetapi gemar mengenakan baju batik lengan pendek.

Sistem jalan raya di Pekanbaru agak unik kerana jalannya satu hala dan tempat membuat pusingan U agak rapat. Kereta atau motosikal bebas memilih tempat untuk membuat pusingan namun persefahaman sesama pengguna menjadikan perjalanan lancar. Keadaan permukaan jalan raya tidak banyak yang berlubang cuma sesetangah kawasan agak beralun kerana tahap kekedapan tanah yang tidak sekata.

Pengangkutan awam yang ada di sini ialah bas, teksi, teksi motosikal dan van (diubah suai sebagai pengangkutan darat). Kenderaan paling banyak ialah motosikal dan ia boleh dilihat di mana-mana. Tempat parkir juga banyak dan terdapat petugas yang bekerja memastikan kenderaan diletakkan dengan baik. Petugas ini wajib memakai ves berwarna jingga supaya jenis pekerjaan mereka dihargai. Walaupun pekerjaan ini sentiasa di bawah terik panas matahari, ia menjadi pilihan kepada mereka yang tidak berpelajaran tinggi kerana lebih baik bekerja daripada mencuri atau melepak buang masa.

Seni bina di Pekanbaru menggunakan seni Melayu. Justeru reka bentuk bumbung, atap dan bangunan di sini bercirikan Melayu. Orang Malaysia yang hendak mendalami seni bina Melayu wajar datang ke Riau untuk melihat seni bina seperti ini. Kebanyakan pejabat kerajaan pasti mengenakan sentuhan Melayu biarpun lebih banyak bangunan dengan rupa bentuk moden yang muncul.

Kunjungan singkat ini tidak banyak membawa saya ke tempat-tempat menarik berkaitan legasi Melayu khususnya di Siak. Saya berhasrat untuk datang sekali lagi bagi tempoh yang lebih panjang kerana Riau menyimpan banyak khazanah Melayu yang mesti diketahui. Di samping itu saya juga boleh mempelajari strategi yang digunakan oleh pemerintah Riau untuk membangunkan modal insan di sini kerana di seluruh Riau terdapat puluhan institusi pengajian tinggi awam dan swasta. Dalam tempoh sepuluh hingga 20 tahun yang akan datang, Riau akan menjadi sebuah wilayah yang paling cepat membangun kerana pemimpinnya memiliki kesedaran bahawa pendidikan akan mengubah kehidupan masyarakat.

Semoga Riau terus maju dan makmur.   

 

Friday, September 06, 2013

Tahap pengetahuan pelajar terhadap pemakanan halal di Malaysia: kajian kes di Melaka






1.0 Pengenalan
 
Makanan yang halal ialah makanan yang dibolehkan untuk dimakan menurut ketentuan syariat Islam. Segala sesuatu baik berupa tumbuhan, buah-buahan ataupun binatang pada dasarnya adalah hahal dimakan, kecuali apabila ada nas-nas al-quran atau al-hadis yang melarangnya. Ada kemungkinan sesuatu makanan menjadi haram kerana mengandungi mudarat atau bahaya bagi kehidupan manusia. Makanan halal merupakan keperluan yang cukup penting bagi umat Islam. Allah berfirman: Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; Karena Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu. (QS. Al-Baqarah [2]: 168).
 
Makanan halal boleh dijelaskan dengan sesuatu bahan makanan yang suci dan baik di samping tidak melanggari syariat Islam semasa menggunakannya. Arak, khinzir serta anjing adalah contoh makanan yang telah ternyata tidak dihalalkan oleh syarak (haram) untuk memakannya. Ini adalah berdasarkan pada peraturan yang ditemui dan tercatat dalam al-quran. Beberapa peraturan lain ditetapkan melalui fatwa yang dibuat oleh mujtahid dengan berbagai-bagai peringkat ketegasan, namun tidak semua daripadanya diterima oleh golongan dalam Islam. Menurut al-quran, satu-satunya fokus yang secara jelas diharamkan adalah daging dari haiwan yang mati sendiri, darah, daging babi, dan haiwan yang dikorbankan selain dengan nama Allah. 
 
Perkara berhubung halal dan haram telah dijelaskan dengan begitu nyata dalam al-quran. Setiap sumber makanan, sumber pendapatan, bahan keperluan harian dan sebagainya, diwajibkan ke atas penganut beragama Islam untuk memilih yang halal. Setiap bahan dan sumbernya perlulah 100 peratus halal malah suci dan baik dan tidak menimbulkan rasa was-was atau keraguan mengenai status halalnya. Ini adalah kerana setiap sumber yang haram akan menjadi darah daging dan akan menjejaskan amalan, doa dan personaliti dalaman dan luaran seseorang.
 
Dalam kita membincangkan konsep haram, ia bukan sahaja meliputi makanan yang tidak mengandungi khinzir, malah ia meliputi konsep yang lebih luas lagi seperti sumber pendapatan, cara hidup dan lain-lain lagi. Malah haram bagi umat Islam sesuatu barangan atau perkhidmatan itu, jika ia dicari dengan cara seperti mencuri dan menyalahi aturan penggunaannya dalam konsep undang-undang Islam.
 
Di Malaysia, Jakim telah pun mewartakan badan-badan tertentu untuk menjaga produk-produk yang dikomersialkan dijamin halal. Mereka perlu memastikan bukan sahaja produk malahan dari sudut bahan, kaedah proses, kebersihan perlatan dan premis turut diambil kira. Semua ini bertujuan untuk memastikan makanan yang dikormesialkan kepada pengguna khususnya masyarakat Malaysia yang beragama Islam selamat dan dijamin halal untuk dimakan.
 
1.1 Definisi
 
Halal
 
Menurut Wikipedia, Halal adalah satu perkataan Arab yang bermaksud "sah" atau "halal." Istilah ini meliputi bukan sahaja makanan dan minuman, tetapi juga semua perkara kehidupan seharian. Contoh yang paling biasa (atau haram) makanan tidak halal adalah daging babi. Walaupun babi adalah hanya daging yang tidak boleh dimakan oleh orang Islam sama sekali (kerana kebimbangan kebersihan), makanan lain selain daripada daging babi juga boleh menjadi haram. Kriteria bagi item bukan daging babi termasuk sumber, punca kematian haiwan dan bagaimana ia diproses.
 
Makanan mesti datang dari pembekal yang menggunakan amalan halal. Umat ​​Islam juga perlu memastikan bahawa semua makanan (makanan terutamanya diproses), serta barangan bukan makanan seperti kosmetik dan farmaseutikal, adalah halal. Lazimnya, produk-produk ini mengandungi haiwan atau bahan-bahan lain yang tidak dibenarkan bagi orang Islam untuk makan atau gunakan pada badan mereka.
 
Industri Makanan Halal
 
Industri Makanan Halal merupakan satu bidang yang agak luas. Industri ini masih lagi berada pada fasa awal. Ia berperanan sebagai medium untuk memastikan keesahan sesuatu produk yang dibekalkan untuk masyarakat di Malaysia mempunyai status halal yang disahkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia. Pada masa yang sama, industri barang makanan Malaysia begitu pelbagai seperti juga budaya berbilang kaum negara ini dengan makanan terproses berbagai-bagai jenis bercita rasa Asia. Industri pemprosesan makanan sebahagian besarnya dimiliki rakyat Malaysia. Adalah dianggarkan bahawa jualan runcit global bagi produk-produk makanan ketika ini berjumlah dalam lingkungan US$3.5 trilion dan dijangka berkembang pada kadar tahunan 4.8 peratus kepada US$6.4 trilion menjelang 2020.
 
2.0 Objektif Kajian
 
a. Mengenal pasti bahan yang digunakan untuk menyediakan makanan di premis

b. Mengetahui tahap kebersihan premis makanan

c. Mengenal pasti industri pemprosesan makanan halal

d. Mengkaji isu-isu tentang makanan

 
3.0 Metodologi Kajian

3.1 Persampelan Kajian

Responden terdiri daripada pelbagai kaum yang terdapat di Melaka iaitu Melayu, India, Cina dan selain daripada itu dikategorikan sebagai lain-lain. Responden juga dipilih daripada pelajar-pelajar dan orang awam secara rawak. 

3.2 Instrumen Kajian

Dalam kajian ini,bahan yang digunakan untuk mengumpul maklumat adalah borang soal selidik. Hal ini kerana borang ini sesuai digunakan dalam kajian berbentuk tinjauan yang kami lakukan ini. Selain itu, borang ini mudah untuk mendapatkan maklumat berdasarkan kepercayaan, perasaan dan kehendak individu itu sendiri. Jawapan yang diberikan oleh responden tidak dipengaruhi dengan arahan tambahan atau penyataan tambahan dari sumber luar.

Jenis soal selidik yang digunakan adalah berbentuk pilihan jawapan. Soal selidik seperti ini mengandungi soalan atau penyataan berserta dengan cadangan jawapan atau maklum balas. Responden perlu membaca dan memahami penyataan dan memilih jawapan yang paling sesuai bedasarkan cadangan jawapan yang diberi.

Pemilihan soal selidik adalah kerana mudah dilakukan dan diuruskan untuk mengumpul data. Responden juga tidak perlu untuk mengeluarkan idea-idea tambahan untuk mengisi soal selidik tersebut. Di samping itu maklumat-maklumat diperoleh secara tersusun dan jelas yang dapat memudahkan penganalisisan data boleh dilakukan dengan cepat dan tepat. Dalam kajian ini, borang soal selidik mempunyai dua bahagian iaitu: 

Bahagian A: soal selidik profil responden.

Bahagian B: soal selidik kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal.

 
Bahagian A: Soal selidik profil responden
 
Dalam bahagian ini soalan berkaitan dengan maklumat diri responden yang mengisi borang soal selidik ini. Jenis soalan yang dikemukan ialah jantina, umur, bangsa dan taraf pendidikan responden.
 
Bahagian B : Selidik kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal
 
Soal selidik ini digunakan untuk mengetahui tentang kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Bahagian ini mempunyai soalan atau pertanyaan sebanyak 12 item untuk mengumpul maklumat untuk menjalankan kajian. Soalan-soalan yang diberi telah diberikan cadangan jawapan berdasarkan skala likert. Melalui borang soal selidik,data-data dianalisis melalui kaedah peratusan dan kekerapan. Kaedah ini dilakukan pada setiap soalan untuk melihat peratus jawapan yang didapati dari responden melalui borang soal selidik dan untuk mendapat kejituan hasil dapatan yang lebih tepat bagi mencapai objektif kajian.
 
4.0 Hasil Kajian dan Analisis
 
Kajian ini merupakan satu kajian tentang kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal dan kami telah mengambil pendapat orang ramai melalui kaedah soal selidik. Seramai 15 orang responden telah dipilih yang terdiri daripada 11 lelaki dan empat perempuan untuk menjalankan kajian. Kajian in melibatkan pengumpulan data, analisis data, interpretasi dan merumuskan hasil kajian.
 
Bagi kajian ini kami telah menyediakan borang soal selidik yang terbahagi kepada dua bahagian. Bahagian pertama ialah berkaitan dengan profil responden manakala bahagian kedua ialah berkaitan dengan soalan-soalan atau penyataan-penyataan tentang kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soal selidik ini dibina untuk mengumpul data untuk menjalankan kajian dan mencapai objektif kajian.
 
4.1 Bilangan dan Peratusan
 
Soalan 1: Taburan responden yang mengambil berat tentang makanan yang mereka makan

 

Merujuk rajah  di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah kami jalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan pertama saya mengambil berat makanan yang saya makan. Maklumat menunjukkan 4 pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu tidak setuju, tidak pasti, setuju dan sangat setuju. Sebanyak (46 %) mewakili 7 responden mengatakan mereka setuju  bahawa mereka mengambil berat tentang makanan yang mereka makan. Diikuti sebanyak (40% ) iaitu 6 orang sangat setuju dan (7%) iaitu seorang  untuk tidak pasti dan tidak setuju. Kesimpulannya, kebanyakan responden mengambil berat makanaan apa yang dimakan.Hal ini dapat dibuktikan daripada jawapan soal selidik yang diedarkan kepada responden.
 
Soalan 2: Taburan responden yang mengetahui ciri-ciri makanan halal menurut prinsip Islam iaitu halal dan bersih (Halalan Toyyiba)
 
 
Merujuk rajah  di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah kami jalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan kedua ialah saya mengetahui ciri-ciri makanan halal menurut prinsip Islam iaitu halal dan bersih (Halalan Toyyiba). Maklumat daripada rajah menunjukkan 3 pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu tidak pasti, setuju dan sangat setuju. Sebanyak (57%) mewakili 8 responden mengatakan mereka  setuju bahawa mereka mengetahui ciri-ciri makanan halal menurut prinsip Islam iaitu halal dan bersih. Diikuti sebanyak (29%) iaitu 4 orang sangat setuju dan (14%) iaitu 2 orang responden untuk tidak pasti. Kesimpulannya, sebilangan besar responden mengetahui -ciri makanan halal menurut prinsip Islam iaitu halal dan bersih ( Halalan Toyyiba).
Soalan 3: Taburan responden yang mengetahui syarikat-syarikat yang mengkormesialkan produk makanan halal



Merujuk rajah di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah kami jalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal.Soalan ketiga ialah saya mengetahui syarikat-syarikat yang mengkormesialkan produk makanan halal. Maklumat daripada rajah menunjukkan 3 pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu kurang setuju,tidak pasti dan sangat setuju. Sebanyak (69%) mewakili 11 responden mengatakan mereka  tidak pasti mereka mengetahui syarikat-syarikat yang mengkormesialkan produk makanan halal. Diikuti sebanyak (19%) iaitu 3 orang kurang setuju dan (12%) iaitu 2 orang untuk sangat setuju. Kesimpulannya,tidak semua mengetahui tentang syarikat-syarikat yang mengkormesialkan halal dan hanya segelintir sahaja yang mengetahuinya.
 
Soalan 4: Taburan responden yang melihat logo halal pada bungkusan makanan sebelum membeli
 

Merujuk rajah  di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah kami jalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal.Soalan keempat ialah saya melihat logo halal pada bungkusan makanan sebelum membeli. Maklumat daripada rajah menunjukkan 4 pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu kurang setuju, tidak pasti, setuju dan sangat setuju. Sebanyak (53%) mewakili 8 responden mengatakan mereka  sangat setuju mereka melihat logo halal pada bungkusan sebelum membeli. Diikuti sebanyak (27%) iaitu 4 orang setuju dan (13%) iaitu 2 orang untuk tidak pasti. Akhir sekali, seorang responden (7%) kurang setuju. Kesimpulannya,kebanyakan bersetuju melihat logo halal di bungkusan makanan sebelum membelinya.
 
Soalan 5: Taburan responden yang mengetahui logo halal yang diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)


Merujuk rajah  di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah kami jalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal.Soalan kelima ialah saya mengetahui logo halal yang diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Maklumat daripada rajah menunjukkan 3 pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu sangat setuju, setuju dan tidak pasti. Sebanyak (60%) mewakili 9 responden mengatakan mereka  sangat setuju bahawa mereka mengetahui logo halal yang diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Diikuti sebanyak (33%) iaitu 5 orang setuju dan (7%) iaitu 1 orang untuk tidak pasti. Secara keseluruhanya bersetuju dan mengetahui logo halal yang diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).
 
Soalan 6: Taburan responden yang mengetahui bahan bahan yang tidak halal yang sering digunakan dalam setiap makanan yang diproses
 
Merujuk rajah  di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah kami jalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan keenam ialah saya mengetahui bahan bahan yang tidak halal yang sering digunakan dalam setiap makanan yang di proses. Maklumat daripada rajah menunjukkan 4 pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu sangat setuju, setuju, tidak pasti dan kurang setuju. Sebanyak (33%) mewakili 5 responden mengatakan mereka  sangat setuju bahawa mereka mengetahui bahan bahan yang tidak halal yang sering digunakan dalam setiap makanan yang di proses. Sebanyak (27%) iaitu 4 orang setuju dan (20%) iaitu 3 orang untuk tidak pasti dan kurang setuju. Secara keseluruhannya bersetuju dan mengetahui bahan bahan yang tidak halal yang sering digunakan dalam setiap makanan yang diproses.
 
Soalan 7: Taburan responden yang mengambil berat tentang kebersihan sesuatu premis pengeluaran produk makanan halal


Berdasarkan rajah di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah kami jalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan ketujuh ialah saya mengambil berat tentang kebersihan sesuatu premis pengeluaran produk makanan halal. Maklumat daripada rajah menunjukkan 3 pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu sangat setuju, setuju dan tidak pasti. Sebanyak (67%) mewakili 10 responden mengatakan mereka  sangat setuju bahawa mereka mengambil berat tentang kebersihan sesuatu premis pengeluaran produk makanan halal. Sebanyak (6%) iaitu  seorang setuju dan (27%) iaitu 4 orang untuk tidak pasti. Secara keseluruhannya bersetuju terhadap mengambil berat tentang kebersihan sesuatu premis pengeluaran produk makanan halal.
 
Soalan 8: Taburan responden yang memastikan premis mempunyai gred kebersihan baik yang dinilai sendiri oleh Jabatan Kesihatan Malaysia
 
Peratus responden yang memastikan premis mempunyai gred kebersihan baik yang dinilai sendiri oleh Jabatan Kesihatan Malaysia.

Berdasarkan rajah  di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah kami jalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan kelapan ialah saya memastikan premis mempunyai gred kebersihan baik yang dinilai sendiri oleh Jabatan Kesihatan Malaysia. Maklumat daripada rajah menunjukkan 4 pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu sangat setuju,setuju,tidak pasti dan kurang setuju. Sebanyak (47%) mewakili 10 responden mengatakan mereka sangat setuju bahawa mereka yang memastikan premis mempunyai gred kebersihan baik yang dinilai sendiri oleh Jabatan Kesihatan Malaysia. Sebanyak (33%) iaitu 5 seorang setuju, (27%) iaitu 4 orang untuk tidak pasti dan seorang (7%) kurang bersetuju. Secara keseluruhannya bersetuju terhadap memastikan premis mempunyai gred kebersihan baik yang dinilai sendiri oleh Jabatan Kesihatan Malaysia.
 
Soalan 9: Taburan responden yang memastikan sesuatu premis memiliki Sijil halal yang telah disahkan oleh JAKIM sebelum membeli produk keluaran mereka
 
Peratus responden yang memastikan sesuatu premis memiliki Sijil halal yang telah disahkan oleh JAKIM sebelum membeli produk keluaran mereka

Berdasarkan rajah di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah kami jalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan kesembilan ialah saya memastikan premis mempunyai gred kebersihan baik yang dinilai sendiri oleh Jabatan Kesihatan Malaysia. Maklumat daripada rajah menunjukkan 3 pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu sangat setuju, setuju, tidak pasti dan kurang setuju. Sebanyak (60%) mewakili 9 responden mengatakan mereka  sangat setuju bahawa mereka yang memastikan sesuatu premis memiliki Sijil halal yang telah disahkan oleh JAKIM sebelum membeli produk keluaran mereka. Sebanyak (33%) iaitu 5 seorang setuju dan seorang (7%) kurang bersetuju. Secara keseluruhannya bersetuju terhadap memastikan sesuatu premis memiliki Sijil halal yang telah disahkan oleh JAKIM sebelum membeli produk keluaran mereka.
 
Soalan 10: Taburan responden yang merujuk direktori makanan halal yang disediakan oleh syarikat-syarikat yang mengkaji tentang produk-produk halal


Peratus responden yang merujuk direktori makanan halal yang disediakan oleh syarikat-syarikat yang mengkaji tentang produk-produk halal


Berdasarkan rajah di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah kami jalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan kesepuluh ialah saya merujuk direktori makanan halal yang disediakan oleh syarikat-syarikat yang mengkaji tentang produk-produk halal. Maklumat daripada rajah menunjukkan 4 pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu sangat setuju, setuju, tidak pasti dan kurang setuju. Sebanyak (40%) mewakili 10 responden mengatakan mereka setuju bahawa mereka merujuk direktori makanan halal yang disediakan oleh syarikat-syarikat yang mengkaji tentang produk-produk halal. Sebanyak (27%) iaitu 4 seorang setuju, (27%) iaitu 4 orang untuk tidak pasti dan seorang (6%) kurang bersetuju. Secara keseluruhannya bersetuju terhadap merujuk direktori makanan halal yang disediakan oleh syarikat-syarikat yang mengkaji tentang produk-produk halal.
 
Soalan 11: Taburan responden yang merasakan pengambilan makanan halal mampu mempengaruhi cara pemikiran seseorang
 
Peratus responden yang merasakan pengambilan makanan halal mampu mempengaruhi cara pemikiran seseorang

Berdasarkan rajah di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah kami jalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan kesebelas ialah saya merasakan pengambilan makanan halal mampu mempengaruhi cara pemikiran seseorang. Maklumat daripada rajah menunjukkan 4 pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu sangat setuju, setuju, tidak pasti dan tidak setuju. Sebanyak (53%) mewakili 8 responden mengatakan mereka sangat setuju bahawa pengambilan makanan halal mampu mempengaruhi cara pemikiran seseorang.Sebanyak (27%) iaitu 4 seorang tidak pasti, (13%) iaitu  2 orang untuk Setuju dan seorang (7%) tidak bersetuju. Secara keseluruhannya bersetuju pengambilan makanan halal mampu mempengaruhi cara pemikiran seseorang.
Soalan 12: Taburan responden yang berpendapat bahawa produk halal lagi bersih mampu mempengaruhi kesihatan individu
Peratus responden yang berpendapat bahawa produk halal lagi bersih mampu mempengaruhi kesihatan individu

Berdasarkan rajah di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah kami jalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan kedua belas ialah saya berpendapat bahawa produk halal lagi bersih mampu mempengaruhi kesihatan individu. Maklumat daripada rajah menunjukkan 3 pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu sangat setuju, tidak pasti dan kurang setuju. Sebanyak (80%) mewakili 12 responden mengatakan mereka setuju bahawa mereka berpendapat bahawa produk halal lagi bersih mampu mempengaruhi kesihatan individu.  Sebanyak (13%) iaitu 2 seorang setuju dan (7%) iaitu seorang untuk tidak pasti. Secara keseluruhannya bersetuju terhadap pendapat bahawa produk halal lagi bersih mampu mempengaruhi kesihatan individu.
 
5.0 Kesimpulan
 
Penumpuan terhadap aspek kualiti, kebersihan, keselamatan dan kesihatan di sepanjang rantaian proses pengeluaran dan juga aktiviti pemasaran produk makanan sewajarnya wajib dititikberatkan oleh semua kakitangan di industri makanan Malaysia. Setiap elemen-elemen ini diperlukan bagi tujuan memastikan dan memberi jaminan pengeluaran produk makanan yang bersih, selamat, halal serta sesuai untuk digunakan. Selain itu, pematuhan, pemantapan pengetahuan dan perlaksanaan menyeluruh amalan standard-standard tertentu yang bersesuaian perlu dilaksanakan secara peringkat demi peringkat. Pengusaha PKS makanan tempatan perlu sedar supaya mengetengahkan aspek-aspek tersebut di samping berazam untuk menembusi pasaran luar melalui penawaran produk makanan yang setanding dan tidak diragui kualiti dan keselamatannya.
 
Dengan demikian, cabaran dalam mengekalkan sistem penguatkuasaan keselamatan makanan yang berkesan dan dipercayai oleh orang awam adalah penting dalam memastikan pengeluaran produk yang berkualiti dan selamat mencapai matlamatnya. Kakitangan kerajaan perlulah melakukan kajian lanjutan tentang perbezaan amalan jaminan kualiti yang wujud di sesebuah negara dalam penyediaan makanan yang selamat.
 
Selain itu, tindakan selanjutnya perlu diambil bagi menggalakkan perlaksanaan serta pematuhan standard yang berkaitan di industri makanan terutamanya yang diusahakan oleh PKS. Tambahan pula, kesedaran pengguna terhadap keperluan akta dan peraturan keselamatan makanan perlu diterapkan sebagai salah satu pemangkin pelaksanaan sesuatu standard dalam kalangan PKS makanan. Galakan yang dimaksudkan adalah dalam bentuk pengagihan peraturan keselamatan makanan di tempat-tempat latihan penyediaan makanan, mewajibkan dalam syarat pengeluaran lesen perniagaan dan juga melalui penyeragaman polisi keselamatan makanan di semua negeri.
 
Selain itu, kejayaan pengeluar produk makanan mematuhi dan mendapat pengiktirafan daripada badan-badan standard tertentu sama ada daripada agensi tempatan atau antarabangsa turut mampu mendorong ke arah peningkatan terhadap penerimaan dan keyakinan produk di pasaran. Keadaan ini sudah tentunya nanti mampu memberi pulangan yang baik walaupun pada permulaan perlaksanaan standard ini mungkin menyukarkan.
 
Rujukan
 
Mohd Ali Mohd Noor dan Nor Aini Hj. Idris. (2009). Daya Saing Industri Makanan Halal        Berasaskan Bijirin: Analisis Daya Saing Terlaras RBV Dan Porte. Prosiding  Perkem IV, Jilid 2.
 
Nor Aini Haji Idris dan Mohd. Ali Mohd. Noor. Usahawan  Industri  Makanan  Halal: Satu  Analisis  Persepsi dan Sikap. Seminar Keusahawanan Islam Peringkat Kebangsaan.
 
Buku Teks Pendidikan Islam Tingkatan 1, 2006, Dewan Bahasa dan Pustaka. 
 
Makanan Halal Sumber Pembentukan Syakhsiah Mulia, 2007, Pusat Da'wah Islamiah, Kementerian Hal Ehwal Ugama, Brunei.
http://en.wikipedia.org/wiki/Halal
http://ms.wikipedia.org/wiki/Hukum_pemakanan_Islam