Thursday, December 07, 2023
Kesan tindakan boikot bersama
Media melaporkan syarikat Starbucks kerugian 12 bilion dolar kerana diboikot oleh orang ramai di seluruh dunia. Jika syarikat ini tidak mengambil tindakan pantas, ia boleh menjadi sebuah syarikat yang muflis. Jumlah ini bersamaan sembilan peratus nilai pasaran.
Di media sosial, orang-orang muda di Amerika Syarikat menunjukkan rasa gembira dan puas hati kerana usaha pemboikotan ini telah menunjukkan keputusan dalam tempoh lebih sebulan konflik di Gaza.
Media tradisi yang dibayangi oleh penyokong Zionisme gagal menghalang orang ramai daripada mendapat grafik dan video mangsa serangan ganas askar Israel. Laporan daripada wartawan lapangan yang dihantar untuk membuat liputan konflik tidak lagi dipercayai malah dicemuh dan dibuat mimikan.
Tekanan untuk memberi laporan yang betul dan sahih menjadikan wartawan-wartawan ini rasa bersalah dan terpaksa mengakui apa yang sebenarnya telah berlaku.
Pernyataan berat sebelah yang dibayangi oleh grafik dan video yang disiarkan langsung oleh pengguna media sosial khususnya TikTok yang muncul bertalu-talu, disiarkan semula dan dikongsi oleh ramai pengguna sama ada Islam, Kristian atau athies.
Gambar dan video kemusnahan bangunan, hospital dan rumah dalam skala besar cukup menggambarkan betapa serangan di Gaza memusnahkan infrastruktur yang sangat penting kepada Gaza. Begitu juga serangan ke atas orang awam khususnya kanak-kanak dan wanita yang meningkat setiap hari.
Video mayat seorang kanak-kanak perempuan bernama 'Reem' yang didukung oleh datuknya mendapat perhatian pengguna media sosial yang membuatkan mereka menangis. Beberapa hari sebelum itu, Reem dan datuknya dilihat riang bersama di rumah mereka.
Banyak lagi wajah dan gambaran sedih yang berlaku di Gaza dipaparkan di TikTok dan X (Twitter). Sehingga kini lebih daripada 16,000 orang awam yang terbunuh.
Syarikat-syarikat lain yang berada dalam radar boikot ini turut menghadapi situasi yang sama seperti McDonald, KFC dan Pepsi.
Wednesday, December 06, 2023
Konflik kemanusiaan di Gaza
Kita sedang melihat sebuah negara yang sedang melakukan pembunuhan dan membunuh diri iaitu Israel, negara yang sedang bergolak. Pertama, ia diserang oleh pasukan Hamas, kedua, Yaman merampas kapal kargo, ketiga, penembak tepat terbaiknya dilenyapkan, ketiga video penembakan rakyatnya sendiri di sebuah karnival keagamaan telah hilang, seterusnya perdana menteri menghadapi tuduhan rasuah, dan sedang membunuh lebih daripada 20,000 rakyat Palestin yang secara puratanya berumur 14 tahun.
Hakikat yang berlaku ialah seluruh dunia sedang menyaksikan sebuah negara yang sedang membunuh dan membunuh diri.
Tidak dapat digambarkan penderitaan rakyat Palestin yang mendiami Gaza, rumah mereka dimusnahkan tanpa simpati, tidak sempat menyelamatkan diri dan ditimbun batu konkrit hingga badan dan kepala terpisah.
Hospital juga dibom dan petugas kesihatan dipaksa keluar dari bilik rawatan dan dicederakan. Ambulans ditegah daripada mengambil mangsa yang cedera.
Masjid dan gereja dibom atas nama menjadi tempat perlindungan Hamas tetapi yang meninggal dunia adalah warga emas dan kanak-kanak.
Yahudi sudah melampaui batas dan zalim. Apabila bangsa ini merasakan diri mereka lebih kuat dan kaya, mereka memaksa masyarakat dunia menerima naratif pembunuhan yang sedang dilakukan. Namun, hari ini naratif ini tidak berjaya mempengaruhi orang ramai khususnya di Eropah dan Amerika Syarikat.
Pengaliran makluamt secara bebas melalui media sosial telah menenggelamkan maklumat yang disampaikan oleh media antarabangsa yang berkepentingan dan cenderung mempercayai naratif yang dicanangkan oleh Israel.
Akhbar-akhbar utama dunia yang pada awal konflik memilih untuk menerbitkan berita kezaliman Hamas, akhirnya terpaksa menerima hakikat naratif palsu yang dibohongi.
Dan pembohongan yang terkenal dan popular ialah 'there is a list' yang menjadi mimikan dan ajukan di seluruh dunia dalam platform media sosial. Pembohongan demi pembohongan terus berlaku dan didedahkan dari semasa ke semasa.
Sifat dan watak Yahudi dalam membunuh orang Palestin tidak pernah berubah sejak Israel dibentuk. Mereka mendapat sokongan dari kelompok politik Amerika yang akan menghalal apa sahaja tindakan ke atas Palestin baik sekatan ekonomi, politik atau memulakan tindakan aparteid.
Tindak balas masyarakat dunia khususnya masyarakat Islam ialah memboikot barangan dan produk yang ada hubung kait dengan Yahudi. Ia juga sedang berlaku di Amerika Syarikat selepas golongan muda menyedari bahawa kerajaan negara mereka mengambil cukai dan diberikan kepada Israel dalam pelbagai bentuk bantuan.
Akhirnya, cukai ini membolehkan setiap warga Israel mendapat pendidikan dan rawatan kesihatan percuma di samping kediaman yang lebih baik. Timbul rasa tidak puas hati rakyat Amerika terhadap kaedah ini. Rasa tidak puas hati ini dikongsikan dalam media sosial dan disokong pula oleh pelayar.
Imej Israel dan Amerika Syarikat sebagai sebuah negara terjejas dengan teruk apabila Gaza dibom dan rakyat Palestin dibunuh setiap hari. Gambaran kemusnahan ini dikongsikan berjuta-juta manusia dan ia meruntun hati dan perasaan. Biarpun kematian yang ditunjukkan, masyarakat dunia mula melihat kesedaran orang ramai untuk mengetahui mengapa dan kenapa orang-orang Palestin ini begitu tenang dan sabar menerima kematian dan kemusnahan.
Perlakuan aneh ini telah menarik minat mereka untuk mengetahui kandungan al-quran (kerana orang Palestin rata-ratanya beragama Islam) supaya mereka dapat memahami tingkah laku dan respons tersebut.
Kita juga boleh belajar banyak perkara daripada konflik yang berlaku ini. Keajaiban, ketaqwaan dan keteguhan iman telah menjadi bukti di hadapan mata kita bahawa teknologi tidak dapat mengalahkan keimanan dan pertolongan Allah swt amat dekat sekali.
Tuesday, November 07, 2023
Program bantuan tunai di pelbagai negara
Kenaikan harga barang dan upah yang masih rendah menjadi sebab kepada kepayahan hidup masyrakat yang berpendapatan rendaha ketika ini. Pekerja yang mendapat gaji atau upah di bawah paras garis kemiskinan tidak dapat membantu isi rumah untuk keluar daripada lingkaran kemiskinan.
Pelbagai usaha yang diambil kerajaan Malaysia untuk membantu kelompok yang terkesan dengan kenaikan harga barang ini. Tumpuan kerajaan adalah ke arah menyediakan bantuan tunai bulanan khusus untuk keluarga yang tidak dapat mencari nafkah kerana lanjut usia atau masalah kesihatan. Peranan bantuan ini adalah bagi membanteras kemiskinan tegar.Bantuan tunai bulanan khas ini dapat membantu isi rumah yang tidak dapat menyertai aktiviti menjana pendapatan supaya tidak terus berada dalam kesusahan dan kepayahan hidup seharian.
Negara |
Program |
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu |
Laporan PBB mengesyorkan negara-negara membangun melancarkan program besar-besaran pemberian wang tunai percuma bernilai $465 bilion untuk membantu memperlahankan penyebaran COVID-19. |
Bank Dunia |
90 negara telah mengumumkan program pemindahan tunai yang baharu untuk mengurangkan kesan sekatan COVID-19. Program-program ini melibatkan kerajaan memasukkan wang terus ke dalam poket rakyat. |
Sepanyol |
Sepanyol telah melaksanakan program pendapatan minimum yang dijamin untuk membantu mengurangkan kemiskinan dan mengurangkan ketidaksamaan. Program ini menyediakan bantuan kewangan kepada isi rumah berpendapatan rendah dan disasarkan kepada mereka yang tidak dapat memenuhi keperluan asas mereka. Amaun bayaran berbeza-beza bergantung pada saiz isi rumah dan faktor-faktor lain. |
Itali |
Itali telah melaksanakan beberapa program pemindahan tunai untuk membantu mengurangkan kemiskinan dan mengurangkan ketidaksamaan. Salah satu program ialah Reddito di Cittadinanza (Pendapatan Kewarganegaraan) yang menyediakan bantuan kewangan kepada isi rumah berpendapatan rendah. Program ini disasarkan kepada isi rumah yang tidak dapat memenuhi keperluan asas mereka dan menyediakan bayaran bulanan sehingga $870. |
Finland |
Finland melaksanakan program pendapatan asas universal untuk membantu mengurangkan kemiskinan dan mengurangkan ketidaksamaan. Program ini menyediakan bayaran bulanan sebanyak $625 kepada kumpulan 2,000 penganggur yang dipilih secara rawak. Program ini direka untuk menguji keberkesanan pendapatan asas universal dalam mengurangkan kemiskinan dan ketidaksamaan. |
Brazil |
Program Bolsa Familia Brazil ialah salah satu program pemindahan tunai terbesar di dunia yang menyediakan bantuan kewangan kepada keluarga berpendapatan rendah. Program ini telah membantu mengurangkan kemiskinan dan ketidaksamaan dalam negara. |
Mexico |
Program Prospera Mexico menyediakan pemindahan tunai kepada keluarga yang hidup dalam kemiskinan tegar. Program ini juga menyediakan perkhidmatan kesihatan dan pendidikan kepada waris. |
India |
Pradhan Mantri Jan Dhan Yojana (PMJDY) India ialah program rangkuman kewangan yang menyediakan perkhidmatan perbankan kepada isi rumah berpendapatan rendah. Program ini juga menyediakan kemudahan overdraf dan perlindungan insurans kepada pemegang akaun. |
China |
Pada 2023, Suruhanjaya Pembangunan dan Pembaharuan Perbandaran Beijing melancarkan program pemberian tunai untuk membantu penduduk berpendapatan rendah mengimbangi kesan kenaikan harga makanan. Program ini menyediakan subsidi tunai bulanan sebanyak $6 kepada lebih 300,000 orang berpendapatan rendah. |
Zambia |
Zambia adalah salah satu daripada 13 negara yang terlibat dalam penilaian impak Projek Pemindahan di sub-Sahara Afrika. Kini terdapat sekurang-kurangnya 30 program perlindungan sosial di rantau ini berdasarkan aplikasi jangka panjang strategi pemindahan tunai. |
Afrika Selatan |
Kerajaan Afrika Selatan melaksanakan beberapa program pemindahan tunai untuk membantu mengurangkan kemiskinan dan mengurangkan ketidaksamaan. Salah satu program sedemikian ialah Geran Sokongan Kanak-Kanak yang menyediakan bantuan kewangan kepada keluarga yang mempunyai anak di bawah umur 18 tahun. Geran ini diuji dengan cara dan menyediakan bayaran bulanan sebanyak $30 setiap kanak-kanak. |
Kenya |
Kerajaan Kenya melaksanakan beberapa program pemindahan tunai untuk membantu mengurangkan kemiskinan dan mengurangkan ketidaksamaan. Salah satu program tersebut ialah Program Jaring Keselamatan Kelaparan yang menyediakan pemindahan tunai kepada isi rumah yang terdedah di kawasan kering dan separuh kering di negara ini. Program ini disasarkan kepada isi rumah yang tidak dapat memenuhi keperluan makanan asas mereka dan menyediakan bayaran bulanan sebanyak $18. |
Thailand |
Pada tahun 2021, Thailand menubuhkan program pemberian tunai $7 bilion untuk membantu penduduknya yang berpendapatan semasa wabak itu. Kira-kira 45 peratus penduduk dibantu oleh perkhidmatan awam digital seperti pemindahan tunai dan perkhidmatan kebajikan. |
Indonesia |
Kerajaan Indonesia telah melaksanakan beberapa program pemindahan tunai untuk membantu mengurangkan kemiskinan dan mengurangkan ketidaksamaan. Salah satu program tersebut ialah Program Keluarga Harapan (Program Keluarga Harapan) yang menyediakan bantuan kewangan kepada keluarga miskin yang mempunyai anak di bawah umur 18 tahun. Program ini disasarkan kepada isi rumah yang tidak dapat memenuhi keperluan asas dan menyediakan bayaran $38. |
Filipina |
Kerajaan Filipina telah melaksanakan beberapa program pemindahan tunai untuk membantu mengurangkan kemiskinan dan mengurangkan ketidaksamaan. Salah satu program tersebut ialah Program Pantawid Pamilyang Pilipino (4Ps) yang menyediakan bantuan kewangan kepada keluarga miskin yang mempunyai anak di bawah umur 18 tahun. Program ini disasarkan kepada isi rumah yang tidak dapat memenuhi keperluan asas mereka dan menyediakan bayaran bulanan $15-$28. |
Selain daripada memberi bantuan tunai, pembasmian kemiskinan boleh dilakukan melalui usaha dan program naik taraf rumah, penyediaan modal perniagaan, latihan kemahiran dan aktiviti menjana pendapatan.
Tuesday, September 26, 2023
Perlindungan kanak-kanak di negara-negara maju: Cabaran, keberkesanan dan pendekatan
Penderaan kanak-kanak adalah isu serius dan menyentuh yang berlaku di seluruh dunia pada masa kini. Ia merangkumi pelbagai tindakan dan tingkah laku yang merugikan dan merosakkan yang dialami oleh kanak-kanak di bawah usia 18 tahun. Penderaan kanak-kanak boleh melibatkan pelbagai bentuk dan konteks termasuk dalam rumah tangga, institusi, masyarakat dan dalam talian.
Penderaan Fizikal: Merujuk kepada penggunaan fizikal yang tidak sah atau berlebihan terhadap kanak-kanak seperti pukulan, sepakan, menumbuk atau sebarang tindakan fizikal yang menyakitkan atau merosakkan tubuh kanak-kanak.
Penderaan Emosi: Penderaan emosi melibatkan pengabaian, penghinaan, ancaman atau pengekangan emosi yang berterusan terhadap kanak-kanak yang boleh menyebabkan kesan psikologi dan emosi yang mendalam.
Penderaan Seksual: Penderaan seksual adalah tindakan seksual yang tidak sah terhadap kanak-kanak termasuk pencabulan seksual, pemerkosaan, eksploitasi seksual dan penghasilan atau penyebaran bahan seksual yang melibatkan kanak-kanak.
Pengabaian: Pengabaian merangkumi gagal memberikan keperluan asas kanak-kanak seperti makanan, tempat tinggal, pendidikan dan penjagaan kesihatan. Amalan ini boleh berlaku dalam rumah tangga atau institusi.
Kehilangan Identiti dan Eksploitasi: Situasi ini melibatkan penyalahgunaan kanak-kanak untuk mendapatkan keuntungan termasuk dalam pelancongan seksual, kerja paksa atau perdagangan manusia.
Penderaan dalam Talian: Dalam era digital, penderaan kanak-kanak juga berlaku dalam talian. Ini termasuk buli siber, penipuan, penggodaan dalam talian atau penyebaran gambar atau video seksual kanak-kanak.
Penderaan kanak-kanak adalah pelanggaran hak asasi manusia yang serius dan mempunyai kesan jangka panjang yang merosakkan terhadap kanak-kanak tersebut. Banyak negara di seluruh dunia telah mengambil tindakan untuk memerangi penderaan kanak-kanak dengan menguatkuasakan undang-undang dan menyediakan perkhidmatan sokongan kepada kanak-kanak yang terlibat. Program pendidikan dan kesedaran juga penting dalam usaha untuk mencegah penderaan kanak-kanak dan melindungi hak-hak mereka.
Penderaan kanak-kanak adalah isu yang kompleks dan banyak faktor yang menyebabkan peningkatan risiko penderaan seperti faktor individu, keluarga dan masyarakat.
Faktor individu |
Faktor masyarakar |
Kesan Penderaan Kanak-kanak
Penderaan kanak-kanak mempunyai kesan jangka pendek dan jangka panjang yang serius dan merosakkan terhadap kanak-kanak, keluarga mereka, dan masyarakat secara keseluruhan.
Kesan Jangka Pendek Terhadap Kanak-Kanak
Kesan Fizikal: Kanak-kanak yang mengalami penderaan fizikal mungkin mengalami kecederaan fizikal seperti luka, lebam atau patah tulang. Mereka juga boleh mengalami kesakitan, kebimbangan dan trauma akibat kekerasan fizikal.
Kesan Emosi: Penderaan emosi boleh menyebabkan kanak-kanak mengalami masalah emosi seperti kemurungan, kecemasan dan tekanan. Mereka mungkin merasa tidak dihargai, cemas dan tidak selamat.
Kesan Psikologi: Kanak-kanak yang mengalami penderaan mungkin menghadapi kesukaran dalam membangun hubungan antara individu dan percaya kepada orang dewasa. Mereka juga mungkin mempunyai rendah diri dan kehilangan kepercayaan diri.
Pencapaian Akademik yang Rendah: Penderaan kanak-kanak boleh mempengaruhi pencapaian akademik mereka kerana mereka mungkin menghadapi gangguan emosi dan kesulitan berkonsentrasi.
Kesan Jangka Pendek Terhadap Keluarga
Stres dan Konflik: Penderaan kanak-kanak boleh mencetuskan stres dan konflik dalam keluarga. Ibu bapa mungkin merasa bersalah atau bingung tentang cara mengendalikan situasi ini.
Ketidakstabilan Keluarga: Kes penderaan kanak-kanak boleh membawa kepada penceraian atau pemisahan keluarga menyebabkan ketidakstabilan dan perubahan dalam kehidupan kanak-kanak.
Masalah Kewangan: Perbelanjaan tambahan yang diperlukan untuk rawatan perubatan atau terapi kanak-kanak yang tercedera boleh memberi tekanan kewangan kepada keluarga.
Kesan Jangka Panjang Terhadap Kanak-kanak
Gangguan Psikologi: Kanak-kanak yang mengalami penderaan boleh menghadapi gangguan psikologi yang berterusan dalam hidup dewasa mereka, termasuk gangguan kecemasan, kemurungan dan PTSD (Post-Traumatic Stress Disorder).
Masalah Sosial dan Hubungan: Mereka mungkin menghadapi kesulitan dalam membina hubungan yang sihat dengan orang lain kerana kurangnya kepercayaan dan kesukaran untuk memahami perasaan dan emosi.
Sikap Merosakkan: Kanak-kanak yang mengalami penderaan boleh mengalami masalah dalam mengawal kemarahan dan agresi mereka yang boleh mengakibatkan tingkah laku merosakkan.
Kesan Jangka Panjang Terhadap Keluarga
Kesilapan Berterusan: Ibu bapa yang terlibat dalam penderaan kanak-kanak mungkin merasa kesilapan dan kegagalan yang berterusan, yang boleh membawa kepada tekanan psikologi.
Perpecahan Keluarga: Penderaan kanak-kanak boleh membawa kepada perpecahan keluarga yang berterusan yang boleh memisahkan ahli keluarga dalam jangka panjang.
Kesan Terhadap Masyarakat
Kesihatan Mental Masyarakat: Penderaan kanak-kanak boleh menyebabkan peningkatan masalah kesihatan mental dalam masyarakat, yang memerlukan sumber perubatan dan kewangan tambahan.
Kos Sosial dan Ekonomi: Penderaan kanak-kanak boleh menimbulkan kos sosial dan ekonomi yang besar kepada masyarakat, termasuk kos penjagaan kesihatan, pendidikan dan perkhidmatan sosial.
Kesan Jangka Panjang Terhadap Generasi Masa Depan: Kanak-kanak yang mengalami penderaan dan trauma dalam kanak-kanak mereka mungkin mempengaruhi generasi masa depan dengan mengulangi pola penderaan atau kesan psikologi mereka.
Oleh itu, penderaan kanak-kanak bukan sahaja memudaratkan individu yang terlibat, tetapi juga menyumbang kepada beban psikologi, sosial, dan ekonomi dalam masyarakat secara keseluruhan. Usaha perlindungan kanak-kanak, pendidikan awam dan perkhidmatan sokongan adalah penting untuk mengatasi masalah ini dan mengurangkan kesan yang merosakkan.
Undang-Undang dan Dasar Perlindungan Kanak-kanak
Kita boleh mengkaji undang-undang dan dasar perlindungan kanak-kanak yang digunakan di negara-negara maju termasuk cara pelaksanaan dan keberkesanannya dalam melindungi kanak-kanak.
Undang-undang di Amerikas Syarikat, United Kongsom, Australia dan Kanada |
Di Jepun, Singapura, dan Korea Selatan, juga terdapat program-program dan usaha-usaha untuk melindungi kanak-kanak daripada penderaan. Ini adalah beberapa contoh pendekatan dan agensi yang berperanan di setiap negara.
Pendekatan di Jepun, Singapura dan Korea Selatan |
Keberkesanan Program Perlindungan Kanak-kanak
Keberkesanan langkah-langkah perlindungan kanak-kanak yang dilaksanakan di negara-negara maju adalah pelbagai dan sering kali bergantung kepada faktor-faktor seperti pelaksanaan, sokongan masyarakat dan penambahbaikan berterusan. Berikut adalah beberapa penilaian awal keberkesanan langkah-langkah perlindungan kanak-kanak di beberapa negara maju berserta beberapa kajian kes.
Setiap negara maju menghadapi cabaran unik dalam melindungi kanak-kanak daripada penderaan. Keberkesanan langkah-langkah perlindungan kanak-kanak bergantung kepada usaha bersama antara agensi kerajaan, organisasi bukan kerajaan, dan masyarakat. Walau bagaimanapun, sumber yang mencukupi, pendidikan kesedaran awam yang berterusan dan pemantauan yang berkesan adalah penting dalam memastikan perlindungan kanak-kanak yang lebih baik. Kajian kes terus memainkan peranan penting dalam menilai dan memperbaiki langkah-langkah perlindungan kanak-kanak ini.
Di Jerman, Finland, dan Perancis juga terdapat usaha yang signifikan untuk melindungi kanak-kanak daripada penderaan, dan pendekatan serta keberkesanan langkah-langkah perlindungan kanak-kanak bervariasi mengikut negara. Ini adalah beberapa contoh pendekatan dan agensi yang berperanan di setiap negara:
Inisiatif di Jerman, Finland dan Perancis |
Setiap negara ini mengambil pendekatan holistik dalam melindungi kanak-kanak dan menggabungkan pelbagai pendekatan untuk pencegahan, pendidikan, dan sokongan. Keberkesanan langkah-langkah ini bergantung kepada komitmen kerajaan, sumber yang disediakan, dan kerjasama dengan masyarakat tempatan. Semua negara ini terus berusaha untuk memperbaiki sistem perlindungan kanak-kanak dan meningkatkan kesedaran tentang isu penderaan kanak-kanak.
Kesimpulan
Penderaan kanak-kanak di negara-negara maju menggambarkan masalah serius yang memerlukan perhatian segera. Walaupun terdapat pelbagai undang-undang dan program perlindungan, penderaan kanak-kanak masih menjadi isu yang relevan. Usaha yang berterusan dalam meningkatkan kesedaran masyarakat, meningkatkan sumber perkhidmatan sokongan, dan memperkuat undang-undang adalah penting untuk melindungi kanak-kanak dan mengatasi masalah ini dengan lebih berkesan.
Monday, September 25, 2023
Perkembangan dasar sosial di Malaysia: Cabaran dan masalah
Pendahuluan
Malaysia, sebuah negara yang terletak di Asia Tenggara, telah mengalami transformasi yang pesat dalam dasar sosialnya sejak merdeka pada tahun 1957. Perkembangan ini mempengaruhi pelbagai aspek masyarakat termasuk pendidikan, kesihatan, pekerjaan serta hubungan antara etnik dan agama. Artikel ini akan mengkaji perkembangan dasar sosial di Malaysia dengan tumpuan kepada cabaran dan masalah yang dihadapi.
Perkembangan dasar sosial di Malaysia dapat dilihat daripada pelbagai inisiatif yang telah diambil oleh kerajaan Malaysia dalam menyahut keperluan dan tuntutan perubahan sosial yang berlaku di negara ini. Satu contoh inisiatif yang kukuh oleh kerajaan Malaysia dalam memberi perhatian kepada pembangunan sosial adalah melalui program keselamatan sosial yang dirangka untuk melindungi seluruh masyarakat. Program keselamatan sosial bertujuan untuk menyediakan perlindungan asas dan memastikan dapat memenuhi keperluan asas dan kebajikan penduduk. Program keselamatan sosial ini meliputi pelbagai aspek kehidupan rakyat termasuk hak buruh, perlindungan keluarga dan pendapatan keluarga.
Cabaran dalam Dasar Pendidikan
Pendidikan merupakan salah satu aspek sosial yang penting dalam pembangunan Malaysia. Walaupun telah mencapai kemajuan yang besar dalam memperluaskan akses kepada pendidikan terdapat cabaran yang besar. Kajian oleh Mohamad Sattar Rasul dan Siti Nur Aishah Ahmad (2019), "Challenges and Issues in Malaysian Education" (2019), cabaran utama adalah ketidakseimbangan kualiti pendidikan antara negeri-negeri di Malaysia. Terdapat jurang prestasi yang ketara antara sekolah-sekolah di luar bandar dan bandar. Ini mencerminkan perbezaan dalam akses kepada sumber daya dan kualiti pengajaran.
Pendidikan adalah sebahagian penting dalam pembangunan Malaysia, tetapi ia juga menghadapi beberapa cabaran yang signifikan. Berikut adalah beberapa cabaran dasar pendidikan di Malaysia:
1. Ketidakseimbangan Kualiti Pendidikan: Terdapat perbezaan yang ketara dalam kualiti pendidikan antara negeri-negeri di Malaysia. Sekolah-sekolah di bandar seringkali menawarkan pendidikan yang lebih baik berbanding sekolah di luar bandar. Ini mencerminkan ketidakseimbangan dalam peruntukan sumber daya dan guru-guru yang berkualiti.
2. Isu Kegagalan Pelajar: Masalah kegagalan pelajar dalam peperiksaan dan pengajaran juga merupakan cabaran. Terdapat keperluan untuk memahami punca-punca kegagalan pelajar sama ada dari segi faktor pelajar, guru atau sistem pendidikan dan mengambil langkah-langkah untuk memperbaikinya.
3. Kurikulum yang Ketinggalan Zaman: Kurikulum pendidikan di Malaysia telah lama menjadi isu kontroversi. Beberapa pihak berpendapat bahawa ia ketinggalan zaman dan tidak memadai dalam menyediakan pelajar untuk keperluan pekerjaan dalam ekonomi global yang berubah dengan cepat.
4. Keselarasan dengan Keperluan Pasaran Kerja: Pendidikan di Malaysia perlu menyesuaikan diri dengan keperluan pasaran kerja yang berubah. Terdapat keperluan untuk memastikan pelajar menerima kemahiran dan pengetahuan yang relevan dengan pasaran kerja termasuk kemahiran digital dan kepakaran teknologi.
5. Kesaksamaan Peluang Pendidikan: Walaupun terdapat usaha untuk meningkatkan akses kepada pendidikan, masih ada cabaran dalam memastikan kesaksamaan peluang pendidikan. Pelajar dari kumpulan ekonomi yang kurang berkemampuan mungkin menghadapi kesukaran untuk mengakses pendidikan yang berkualiti.
6. Isu Bahasa Pengajaran: Malaysia mempunyai pelbagai bahasa yang digunakan dalam sistem pendidikan, termasuk Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, dan bahasa-bahasa etnik. Isu-isu berkaitan dengan bahasa pengajaran seperti penguasaan bahasa dan pemahaman kurikulum dalam pelbagai bahasa merupakan cabaran yang perlu diatasi.
7. Penggunaan Teknologi dalam Pendidikan: Sementara penggunaan teknologi dalam pendidikan telah diperkenalkan, masih ada cabaran dalam memastikan teknologi digunakan secara berkesan dan merata di seluruh negara, terutama di sekolah-sekolah luar bandar.
8. Kemiskinan dan Masalah Sosioekonomi: Cabaran sosioekonomi seperti kemiskinan dan ketidakstabilan keluarga boleh mempengaruhi pencapaian pelajar. Pelajar dari latar belakang yang kurang berkemampuan mungkin menghadapi kesukaran dalam menghadapi cabaran pendidikan.
9. Penyertaan Komuniti dan Ibu Bapa: Penyertaan aktif ibu bapa dan komuniti dalam pendidikan merupakan faktor yang penting. Namun, masih ada cabaran dalam memastikan penyertaan yang cukup dan positif daripada ibu bapa dalam pendidikan anak-anak mereka.
10. Pertumbuhan Pesat Institusi Pendidikan Swasta: Pertumbuhan pesat institusi pendidikan swasta yang kadang-kadang tidak diawasi dengan ketat boleh menjadi cabaran dalam mengekalkan standard kualiti pendidikan secara keseluruhan.
Penyelesaian kepada cabaran-cabaran ini memerlukan usaha bersama daripada kerajaan, pendidik, ibu bapa dan komuniti. Perubahan dalam dasar pendidikan, pelaburan dalam pembangunan sumber daya manusia dan peningkatan akses serta kesaksamaan peluang pendidikan adalah beberapa langkah yang mungkin diperlukan untuk mengatasi cabaran-cabaran ini dan memajukan sistem pendidikan Malaysia.
Masalah Kesihatan dan Kemiskinan
Masalah kesihatan juga merupakan cabaran dalam dasar sosial Malaysia. Walaupun negara ini mempunyai sistem kesihatan yang baik namun terdapat masalah seperti peningkatan kadar obesiti dan penyakit berkaitan gaya hidup. Menurut penyelidikan oleh Nor Azimah Chew Abdullah dan Khairul Anwar Mastor (2018) dalam "The State of Health in Malaysia", faktor ekonomi turut berperanan dalam penyebaran masalah kesihatan. Individu yang terpinggir ekonomi lebih cenderung menghadapi masalah kesihatan disebabkan oleh akses yang terhad kepada makanan berkualiti tinggi dan perkhidmatan kesihatan.
Masalah kesihatan dan kemiskinan adalah dua isu sosial yang kompleks di Malaysia, dan terdapat cabaran-cabaran yang berkaitan dengan kedua-duanya. Berikut adalah beberapa cabaran utama yang dihadapi Malaysia dalam aspek kesihatan dan kemiskinan:
Cabaran Kesihatan
1. Kegemukan dan Penyakit Berkaitan Gaya Hidup: Malaysia menghadapi peningkatan kadar kegemukan dalam kalangan penduduknya yang menjadi punca kepada penyakit berkaitan gaya hidup seperti diabetes, penyakit jantung dan masalah kesihatan lain. Ini membebankan sistem kesihatan negara.
2. Akses Kesihatan: Terdapat perbezaan dalam akses kepada perkhidmatan kesihatan antara bandar dan luar bandar, serta antara kawasan berpendapatan tinggi dan rendah. Ini boleh menyebabkan perbezaan dalam kualiti kesihatan dan penjagaan kesihatan.
3. Penyakit Berjangkit: Selain penyakit berkaitan gaya hidup, Malaysia juga perlu menguruskan penyakit berjangkit seperti denggi dan demam Zika. Kualiti kawalan penyakit dan kemampuan untuk mengendalikan wabak menjadi penting.
4. Penuaan Penduduk: Malaysia mengalami penuaan penduduk yang semakin meningkat. Ini membawa cabaran dalam menyediakan perkhidmatan kesihatan yang bersesuaian dengan keperluan golongan warga emas.
5. Kekurangan Tenaga Kesihatan: Malaysia menghadapi kekurangan tenaga kesihatan termasuk doktor dan jururawat, terutamanya dalam kawasan luar bandar. Ini boleh menyebabkan peningkatan beban kerja dan masa menunggu untuk rawatan kesihatan.
Cabaran Kemiskinan
Kemiskinan di Malaysia merupakan isu yang cukup serius dan perlu mendapatkan perhatian yang serius dari pihak berkuasa. Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan kemiskinan di Malaysia. Salah satu faktor yang signifikan adalah perbezaan pendapatan antara kaya dan miskin. Walaupun terdapat kemajuan besar dalam pembangunan ekonomi dan kesihatan yang dialami oleh Malaysia sejak beberapa dekad yang lalu, masih terdapat isi rumah yang dilanda kemiskinan di kawasan bandar atau luar bandar (Saiful et al., 2016). Pada tahun 2008, kerajaan Malaysia telah memulakan pendaftaran, eKasih untuk isi rumah yang hidup di bawah paras kemiskinan sebagai sebahagian daripada usaha
1. Kemiskinan Luar Bandar: Kemiskinan dalam kalangan penduduk luar bandar masih menjadi cabaran yang ketara. Terdapat kesukaran dalam menyediakan peluang pekerjaan yang layak dan akses kepada perkhidmatan asas seperti pendidikan dan kesihatan.
2. Ketidaksetaraan Pendapatan: Malaysia menghadapi ketidaksetaraan pendapatan yang semakin meningkat dengan jurang antara golongan kaya dan miskin yang semakin melebar. Ini boleh menyebabkan kemarahan sosial dan kecemburuan ekonomi.
3. Ketidakseimbangan Perkembangan Wilayah: Kemiskinan bukan sahaja berlaku dalam kalangan individu tetapi juga dalam kalangan negeri-negeri. Terdapat ketidakseimbangan pembangunan antara negeri-negeri kaya dan miskin, yang memerlukan peningkatan dalam pemberian bantuan dan pelaburan.
4. Akses kepada Pendidikan dan Kesihatan: Kemiskinan boleh menghalang akses kepada pendidikan berkualiti dan perkhidmatan kesihatan yang baik. Ini boleh mencipta siklus kemiskinan yang sukar untuk diputuskan.
5. Kemiskinan Kronik dan Tidak Kelihatan: Terdapat kes kumpulan yang mengalami kemiskinan kronik yang tidak terlihat dalam statistik rasmi. Ini termasuk golongan gelandangan, masyarakat asli dan golongan terpinggir.
6. Kemiskinan dalam Kalangan Anak-Anak: Kemiskinan dalam kalangan kanak-kanak adalah cabaran yang serius. Anak-anak yang tinggal dalam keadaan kemiskinan mungkin menghadapi kesukaran dalam mendapatkan pendidikan yang berkualiti dan akses kepada pemakanan yang mencukupi.
Mengatasi cabaran-cabaran ini memerlukan kerjasama di antara kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), sektor swasta dan masyarakat setempat. Ini termasuk langkah-langkah seperti meningkatkan akses kepada perkhidmatan kesihatan dan pendidikan, memastikan peluang pekerjaan yang lebih baik dan menjalankan program-program bantuan sosial yang berkesan untuk membantu golongan yang terpinggir.
Hubungan Etnik dan Agama
Cabaran lain dalam dasar sosial Malaysia adalah hubungan antara etnik dan agama. Malaysia adalah sebuah negara pelbagai etnik dan agama, dan walaupun terdapat usaha untuk mempromosikan perpaduan, masih terdapat insiden-isu yang melibatkan ketegangan antara kumpulan etnik. Dalam kajian oleh Shamsul Amri Baharuddin (2017) dalam "Ethnic Relations in Malaysia: Harmony and Conflict", bahawa cabaran ini berkaitan dengan isu-isu keagamaan dan perbezaan etnik yang belum diselesaikan sepenuhnya.
Hubungan etnik dan agama di Malaysia adalah isu yang kompleks dan sentiasa menjadi perhatian penting dalam perkembangan sosial dan politik negara ini. Terdapat beberapa cabaran utama yang berkaitan dengan hubungan etnik dan agama di Malaysia:
1. Ketegangan Etnik dan Politik Identiti: Malaysia adalah sebuah negara pelbagai etnik yang terdiri daripada Melayu, Cina, India dan sebagainya. Cabaran utama adalah mengelakkan politik identiti yang bersifat eksklusif dan ketegangan etnik dalam perpolitikan. Beberapa insiden politik boleh memicu ketegangan antara kumpulan etnik.
2. Politik Agama: Agama Islam adalah agama rasmi di Malaysia tetapi terdapat kumpulan agama-agama lain yang berbilang dan pelbagai. Cabaran adalah bagaimana untuk menjaga keseimbangan antara hak agama dan kebebasan beragama individu dalam konteks agama-agama yang berbeza.
3. Ketidakseimbangan Ekonomi Etnik: Terdapat perbezaan ekonomi antara kumpulan etnik, dengan kekayaan dan peluang pekerjaan yang mungkin tidak merata. Ketidakseimbangan ini boleh menyebabkan ketegangan sosioekonomi yang berkaitan dengan faktor etnik.
4. Isu Diskriminasi dan Hak Asasi Manusia: Cabaran penting adalah melawan diskriminasi dan melindungi hak asasi manusia bagi semua kumpulan etnik dan agama. Ini termasuk isu-isu seperti diskriminasi dalam pekerjaan, akses kepada perkhidmatan kesihatan dan pendidikan dan hak kebebasan beragama.
5. Isu Pengasingan Etnik dan Eksklusi Sosial: Terdapat kumpulan etnik tertentu yang mungkin merasa pengasingan dan eksklusi sosial. Masyarakat asli dan komuniti pribumi adalah contoh terpenting. Cabaran adalah untuk mempromosikan inklusi sosial dan hak mereka untuk mengekalkan budaya dan tradisi mereka.
6. Isu-isu Linguistik: Malaysia memiliki beberapa bahasa yang berbeza dan digunakan dalam sistem pendidikan. Cabaran termasuk isu penguasaan bahasa dan peningkatan penyertaan dalam pendidikan yang berbeza di antara kumpulan etnik.
7. Media Sosial dan Radikalisasi: Penggunaan media sosial telah mempengaruhi persepsi dan persepsi antara kumpulan etnik dan agama. Terdapat risiko radikalisasi dalam talian yang boleh memburukkan ketegangan antara kumpulan.
8. Politik Identiti Agama: Politik identiti agama boleh memecahbelahkan masyarakat dan memicu ketegangan. Isu-isu seperti penggunaan agama dalam kempen politik atau isu-isu agama kontroversi boleh menggugat keharmonian.
9. Ketidakseimbangan dalam Kewakafan dan Pemerintahan Islam: Terdapat isu-isu berkaitan dengan kewakafan (takrifan wilayah dalam undang-undang Islam) dan pemerintahan Islam yang berbeza di negeri-negeri berbanding dengan peringkat persekutuan. Ini boleh mencipta ketidakseimbangan dalam pengamalan undang-undang Islam.
Mengatasi cabaran-cabaran ini memerlukan komitmen kuat dari pihak kerajaan, pemimpin politik, masyarakat sivil, dan masyarakat tempatan. Usaha untuk mempromosikan dialog antara kumpulan etnik dan agama, memastikan keadilan sosioekonomi, serta memperkuat pendidikan dan kesedaran antara budaya dan agama adalah beberapa langkah yang boleh diambil untuk menjaga dan memperbaiki hubungan etnik dan agama di Malaysia.
Kesimpulan
Malaysia telah mengalami perkembangan dasar sosial yang signifikan sejak merdeka, tetapi masih menghadapi cabaran yang penting. Cabaran dalam pendidikan, masalah kesihatan dan ketegangan antara etnik dan agama merupakan beberapa masalah utama yang perlu diatasi. Kajian dari jurnal-jurnal adalah penting dalam memahami dan merumuskan dasar sosial yang lebih baik untuk masa depan Malaysia. Dengan usaha berterusan dan komitmen untuk mengatasi cabaran ini, Malaysia dapat mencapai kemajuan sosial yang lebih besar dan kestabilan dalam masyarakatnya.
Thursday, September 21, 2023
Kepentingan memahami masalah sosial di Malaysia
Malaysia, sebuah negara yang kaya dengan kepelbagaian budaya dan etnik, dihadapkan dengan pelbagai masalah sosial yang memerlukan perhatian serius. Memahami masalah sosial ini adalah kunci untuk mencapai pembangunan sosial dan ekonomi yang mapan.
Jabatan Perangkaan Malaysia telah mengumpulkan data yang penting dalam menangani masalah sosial. Menurut laporan terkini, kadar jenayah, pengangguran dan kemiskinan masih menjadi cabaran utama.
Di samping itu, agensi seperti Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat serta Kementerian Kesihatan Malaysia turut memberikan maklumat berkaitan dengan isu-isu kesihatan mental dan kesihatan fizikal masyarakat.
Faktor-Faktor Masalah Sosial
Beberapa faktor telah mengukuhkan masalah sosial di Malaysia. Kadar pengangguran orang muda adalah yang tertingg boleh menyebabkan ketidakstabilan sosial dan ekonomi dalam jangka masa panjang.
Masalah sosial yang lain termasuk penyalahgunaan dadah, jenayah jalanan dan keganasan rumah tangga. Keadaan ini mencerminkan kelemahan dalam struktur keluarga dan pendidikan yang memerlukan perubahan sosial yang komprehensif.
Cara Penyelesaiannya
Untuk menangani masalah ini, kerajaan Malaysia telah memperkenalkan pelbagai inisiatif. Program latihan dan pemboleh ubah ekonomi telah diperkenalkan untuk membantu mengurangkan pengangguran terutamanya dalam kalangan belia.
Di samping itu, kerajaan terus berusaha memperkukuhkan sistem pendidikan dan keluarga untuk mengatasi masalah sosial di peringkat asas dalam unit masyarakat.
Pemahaman yang mendalam mengenai masalah sosial di Malaysia adalah penting dalam usaha merangka dasar yang berkesan. Hanya dengan kerjasama dan usaha bersama, Malaysia boleh mencapai masyarakat yang lebih stabil dan sejahtera.
Monday, September 18, 2023
Kepimpinan madani
Dewan Bahasa dan Pustaka memberikan definisi madani sebagai maju dari segi pemikiran, kerohanian dan kebendaan, sebahagian daripada usaha untuk membentuk masyarakat melalui penyemaian nilai-nilai murni kekeluargaan dan kurikulum yang terarah kepada pembinaan masyarakat. Justeru, madani amat berkait dengan keupayaan pemimpin memacu kemajuan masyarakat.
Kepimpinan madani adalah sebuah konsep kepimpinan yang berasal dari tradisi dan budaya Islam. Konsep ini menggalakkan pemimpin untuk menjadi contoh teladan moral dalam masyarakat dan sekali gus mempromosikan nilai-nilai etika, keadilan dan kebaikan.
Ciri-ciri Kepimpinan Madani
Kepimpinan madani adalah satu konsep yang semakin penting dalam dunia moden. Ia merujuk kepada gaya kepimpinan yang berpusat pada nilai-nilai Islam dan bertujuan untuk membangunkan masyarakat yang harmoni dan beretika. Dalam konteks ini, terdapat beberapa ciri-ciri penting yang perlu dimiliki oleh seorang pemimpin madani.
Pertama, seorang pemimpin madani perlu mempunyai integriti yang tinggi. Mereka haruslah menjadi suri teladan dalam tindakan dan kata-kata mereka, menjunjung tinggi kejujuran, keadilan dan amanah. Contohnya, seorang pemimpin madani akan sentiasa berpegang kepada prinsip-prinsip moral dalam membuat keputusan penting.
Kedua, pemimpin madani juga perlu memiliki keadilan yang merupakan nilai yang sangat penting dalam kepimpinan madani. Pemimpin harus memastikan bahawa semua individu dan kumpulan dalam masyarakat diperlakukan dengan adil, tanpa diskriminasi berdasarkan agama, bangsa atau status sosial.
Ketiga, empati yang tinggi terhadap orang lain. Mereka harus dapat memahami dan menghargai pandangan serta keperluan individu di bawah pimpinan mereka. Contohnya, seorang pemimpin madani akan mendengar masalah orang bawahan dengan penuh perhatian dan mencari penyelesaian yang adil bagi semua pihak.
Seterusnya ialah mampu dalam penyelesaian konflik. Pemimpin madani harus mempunyai kemahiran dalam menyelesaikan konflik secara aman dan mengutamakan dialog dalam menangani perselisihan. Kaedah penyelesaian bergantung kepada sejauhmana konflik dihadapi sama ada bersifat konflik tunggal atau bertindan lapis. Di sinilah seribu kemahiran diperlukan kerana pelbagai faktor yang menyebabkan sesuatu konflik meletus.
Cabaran Pemimpin Madani
Sebagai pemimpin, tidak dapat disangkal bahawa kepimpinan madani mempunyai cabaran-cabaran tersendiri. Dalam menghadapi cabaran ini, penting bagi pemimpin untuk mempunyai strategi yang terbaik agar dapat menjalankan peranan mereka dengan berkesan.
Cabaran utama dalam kepimpinan madani adalah mengekalkan keseimbangan antara kepentingan individu dengan kepentingan kolektif. Pemimpin madani perlu memastikan bahawa tindakan mereka memberikan manfaat kepada masyarakat secara keseluruhan tanpa mengabaikan hak-hak individu tertentu. Nilai-nilai seperti kesederhanaan, kerjasama dan penghargaan terhadap kepelbagaian juga penting dalam kepimpinan madani. Pemimpin madani perlu memupuk persekitaran yang inklusif dan saling menghormati sesama anggota masyarakat.
Cabaran lain adalah keupayaan untuk mengurus dan menyatukan pelbagai jenis personaliti dan bakat dalam pasukan. Pemimpin perlu memahami bahawa setiap individu mempunyai keperluan dan motivasi yang berbeza. Oleh itu, strategi yang terbaik adalah untuk menerapkan pendekatan yang inklusif dan memberikan ruang kepada setiap ahli pasukan untuk berkongsi idea mereka.
Cabaran seterusnya adalah ketidakpastian dalam persekitaran perniagaan atau organisasi. Pemimpin perlu dapat menangani ketidakpastian ini dengan strategi yang terbaik seperti merancang secara fleksibel, berkomunikasi secara berkesan dengan pasukan dan mengambil keputusan berdasarkan maklumat terkini.
Pemimpin yang kental harus dihadapkan dengan cabaran dalam mengekalkan motivasi dan komitmen anggota pasukan. Strategi yang terbaik adalah untuk menjadi teladan yang baik dengan menunjukkan kesungguhan, integriti dan dedikasi kepada kerja. Selain itu, pemimpin juga boleh menggunakan pendekatan penghargaan dan pengiktirafan bagi meningkatkan semangat kerja anggota pasukannya.
Contoh pemimpin madani yang terkenal adalah Nelson Mandela yang memperjuangkan kesetaraan dan keadilan di Afrika Selatan. Beliau menunjukkan integriti tinggi, empati kepada semua warganegara serta berpegang teguh pada nilai-nilai demokrasi dan hak asasi manusia.
Kesimpulan
Secara keseluruhan, kepimpinan madani adalah satu pendekatan yang penting dalam membentuk masyarakat yang lebih baik. Kepimpinan madani melibatkan pelbagai cabaran yang perlu dihadapi oleh pemimpin. Namun, dengan menerapkan strategi yang terbaik, pemimpin dapat mengatasi cabaran ini dan menjalankan peranan mereka dengan kecekapan dan keberkesanan. Dengan ciri-ciri seperti integriti, empati, keseimbangan kepentingan dan nilai-nilai positif lainnya, pemimpin madani dapat memberikan impak positif kepada individu dan masyarakat secara keseluruhan.
Kepimpinan madani tidak hanya terhad kepada konteks negara atau pemerintahan tetapi juga boleh diterapkan dalam pelbagai aspek kehidupan seperti dalam organisasi sosial, ekonomi dan pendidikan. Konsep ini menekankan pentingnya membentuk masyarakat yang adil, beretika dan berkelanjutan berdasarkan prinsip-prinsip Islam.
Sunday, September 17, 2023
Pendidikan TVET di Eropah
Pengenalan
Pendidikan Vokasional dan Teknikal (TVET) telah menjadi fokus utama di Eropah dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Cabaran yang dihadapi oleh sistem pendidikan TVET di Eropah adalah untuk mengatasi persepsi negatif terhadap pendidikan vokasional dan mempromosikan nilai-nilai serta kepentingannya kepada masyarakat. Salah satu cabaran utama adalah persepsi bahawa universiti adalah pilihan pendidikan yang lebih baik berbanding dengan institusi teknikal. Keadaan ini menyebabkan kurangnya minat dalam bidang TVET dan kekurangan tenaga mahir dalam sektor-sektor industri tertentu.
Kerajaan negara-negara di Eropah sedang berusaha untuk meningkatkan promosi dan pemahaman tentang TVET. Mereka mengedarkan maklumat kepada pelajar, ibu bapa dan masyarakat secara umum tentang manfaat pendidikan vokasional, termasuk peluang pekerjaan yang menjanjikan dan potensi pendapatan yang tinggi. Selain itu, kerajaan juga bekerjasama dengan industri untuk memastikan bahawa program-program TVET disesuaikan dengan permintaan pasaran. Ini melibatkan penambahbaikan kurikulum, pengenalan teknologi terkini, dan peluang latihan industri bagi para pelajar.
Dalam usaha mempromosikan TVET, Eropah juga melibatkan media sosial sebagai platform untuk menyampaikan maklumat tentang program-program TVET kepada golongan sasar. Penerapan strategi pemasaran digital telah membantu meningkatkan kesedaran serta minat terhadap pendidikan vokasional di kalangan generasi muda.
Secara keseluruhannya, walaupun cabaran masih ada, Eropah sedang berusaha untuk memperbaiki persepsi dan meningkatkan populariti TVET. Dengan kerjasama antara kerajaan, institusi pendidikan, dan industri, diharapkan TVET akan terus berkembang sebagai pilihan pendidikan yang berprestasi tinggi dan memberi manfaat kepada masyarakat serta ekonomi Eropah.
Peranan Kerajaan Menggalakkan TVET di Eropah
Peranan kerajaan dalam menggalakkan TVET di Eropah sangat ketara kerana TVET dianggap sebahagian penting daripada sistem pendidikan dan kerajaan memainkan peranan utama dalam menyokong, mempromosikan dan memperkuat bidang ini. Berikut adalah beberapa peranan utama kerajaan dalam menggalakkan TVET di Eropah:
Dasar Pendidikan: Kerajaan mengeluarkan dasar-dasar pendidikan yang menggariskan pentingnya TVET dalam sistem pendidikan mereka dengan memastikan TVET disertakan dalam struktur pendidikan negara dan diiktiraf sebagai pilihan pendidikan yang sama pentingnya dengan pendidikan akademik.
Penyediaan Pusat Latihan. Kerajaan menubuhkan pusat-pusat latihan TVET untuk memberikan kemahiran praktikal kepada pelajar. Pusat-pusat ini sering bekerjasama dengan industri tempatan untuk menyediakan latihan yang relevan dengan keperluan pasaran pekerjaan.
Pembiayaan dan Subsidi. Kerajaan menyediakan pembiayaan untuk pelajar TVET termasuk bantuan kewangan, pinjaman pendidikan dan subsidi bagi program-program TVET. Ini membantu mengurangkan beban kewangan pelajar dan mendorong lebih ramai pelajar untuk menyertai program TVET.
Sijil dan Pengiktirafan. Kerajaan memastikan bahawa sijil dan kelayakan TVET diiktiraf di peringkat kebangsaan dan seluruh Eropah. Ini memudahkan mobiliti pekerja dan membolehkan graduan TVET mencari peluang pekerjaan di negara-negara lain.
Kerjasama dengan Industri. Kerajaan bekerjasama dengan industri untuk memastikan bahawa program-program TVET mencerminkan keperluan pasaran pekerjaan. Ini termasuk menentukan kemahiran yang diperlukan oleh industri, memastikan penyelarasan kurikulum, dan menawarkan latihan berdasarkan keperluan sebenar.
Penyokong Pekerjaan. Kerajaan juga menyokong pelajar TVET dalam mencari pekerjaan dengan menyediakan perkhidmatan penempatan pekerjaan, pertemuan antara majikan dan pelajar serta menyediakan maklumat tentang peluang pekerjaan dalam bidang TVET.
Promosi Kesedaran. Kerajaan juga aktif dalam mempromosikan TVET sebagai pilihan pendidikan yang berprestij dan menggalakkan pelajar, ibu bapa dan masyarakat umum untuk memahami nilai TVET dalam pembangunan ekonomi dan sosial.
Semua ini adalah sebahagian daripada peranan yang dimainkan oleh kerajaan negara-negara di Eropah dalam menggalakkan TVET dalam kalangan pelajar. Tujuan utama adalah untuk menyediakan peluang pendidikan yang berkualiti dan relevan dengan pasaran pekerjaan serta membantu memenuhi keperluan industri tempatan dan global.
Perancangan Kementerian Pendidikan di Eropah Merancang dan Melaksanakan TVET
Proses perancangan dan pelaksanaan TVET di negara-negara Eropah melibatkan berbagai-bagai tahap dan komponen yang diselaraskan oleh Kementerian Pendidikan. Di bawah ini adalah langkah-langkah umum yang digunakan oleh Kementerian Pendidikan di Eropah untuk merancang dan melaksanakan TVET sehingga menghasilkan graduan yang mahir:
Penyusunan Dasar Pendidikan. Kementerian Pendidikan di setiap negara Eropah mengembangkan dasar-dasar pendidikan yang merangkumi TVET sebagai komponen penting dalam sistem pendidikan mereka. Dasar ini menggariskan matlamat, objektif dan keperluan untuk program TVET.
Perundingan dengan Pihak Industri. Kementerian Pendidikan bekerjasama dengan industri tempatan dan pihak berkepentingan lain dalam menentukan jenis kemahiran yang diperlukan oleh pasaran pekerjaan. Ini melibatkan dialog dengan majikan, kesatuan sekerja dan wakil industri lain untuk memahami keperluan sebenar.
Penyusunan Kurikulum. Berdasarkan maklum balas dari industri, Kementerian Pendidikan merancang kurikulum TVET yang relevan dan selaras dengan keperluan pekerjaan. Ini termasuk menentukan modul, kursus dan program pelatihan yang sesuai.
Pengembangan dan Pemantauan Program. Kementerian Pendidikan bekerjasama dengan institusi pendidikan seperti sekolah vokasional dan kolej teknikal untuk mengembangkan dan melaksanakan program TVET. Mereka memantau prestasi program dan memastikan ia selaras dengan standard yang ditetapkan.
Penyokong Pekerjaan. Kementerian Pendidikan bekerjasama dengan agensi pekerjaan dan pusat penempatan pekerjaan untuk membantu lulusan TVET mencari pekerjaan dengan memberikan perkhidmatan penempatan pekerjaan, maklumat pekerjaan dan sokongan kesihatan kerja.
Kesan dan Penilaian. Kementerian Pendidikan melakukan penilaian berkala terhadap program TVET untuk memastikan mereka mencapai matlamat dan memenuhi keperluan pasaran pekerjaan. Ini boleh melibatkan penambahbaikan program jika diperlukan.
Promosi TVET. Kementerian Pendidikan bekerjasama dengan agensi promosi pendidikan dan industri untuk mempromosikan TVET sebagai pilihan pendidikan yang berprestij dan memberi tumpuan kepada pelajar, ibu bapa dan masyarakat umum tentang manfaat TVET dalam pembangunan ekonomi dan sosial.
Proses ini berbeza-beza mengikut negara dan boleh melibatkan pelbagai agensi dan pemangku kepentingan. Matlamat akhirnya adalah untuk menghasilkan lulusan TVET yang mahir dan berkualiti yang memenuhi keperluan industri dan memberikan sumbangan yang berharga kepada ekonomi negara.
Di sebalik pembangunan berterusan program-program TVET di peringkat pengajian tinggi ini, terdapat beberapa cabaran yang dihadapi dalam pelaksanaan TVET.
1. Persepsi yang negatif. Salah satu cabaran utama adalah persepsi negatif terhadap TVET dalam kalangan masyarakat awam yang menganggapnya sebagai pilihan kedua berbanding pendidikan akademik.
2. Kurangnya kefahaman tentang TVET. Terdapat kurangnya kesedaran dan pemahaman mengenai manfaat dan peluang kerjaya dalam bidang TVET yang menyebabkan kurangnya minat pelajar untuk menyertai program-program TVET.
3. Kekurangan pengiktirafan dan penilaian. Sistem pengiktirafan dan penilaian kemahiran dalam TVET mungkin tidak sejajar dengan keperluan industri menyebabkan jurang antara kemahiran yang diajar dan yang dikehendaki oleh majikan.
4. Ketidakseimbangan antara penawaran dan permintaan. Terdapat cabaran dalam menyesuaikan penawaran program TVET dengan permintaan sebenar industri menyebabkan wujud jurang kemahiran dan ketidakserasian pasaran pekerjaan.
5. Kekurangan guru dan tenaga pengajar yang berkualiti. Terdapat kekurangan tenaga pengajar yang berkualiti dan berpengalaman dalam bidang TVET yang mengakibatkan kurangnya pemindahan pengetahuan dan kemahiran yang relevan kepada pelajar.
6. Kurangnya perkembangan profesionalisme. Cabaran lain adalah keperluan untuk meningkatkan perkembangan profesionalisme dalam kalangan tenaga pengajar TVET termasuk peluang pengembangan kerjaya dan peningkatan kemahiran mereka.
7. Pembiayaan yang terhad. Bajet yang terhad untuk pendidikan dan latihan vokasional dapat menjadi cabaran dalam memperluas dan meningkatkan program-program TVET.
8. Perubahan teknologi dan keperluan pasaran yang cepat. Cabaran yang dihadapi dalam mengikuti perkembangan teknologi dan keperluan pasaran yang berubah dengan cepat, untuk memastikan program-program TVET sentiasa relevan dan sentiasa dikemas kini.
9. Mobiliti kerja dan pengiktirafan antarabangsa. Cabaran dalam menggalakkan mobiliti kerja dan pengiktirafan antarabangsa bagi graduan TVET agar mereka dapat bekerja di negara-negara lain dengan kemahiran yang diiktiraf secara global.
10. Penyelarasan dengan sistem pendidikan lain. Penyelarasan antara sistem TVET dengan sistem pendidikan yang lain seperti pendidikan tinggi dan pendidikan formal juga merupakan cabaran dalam memastikan kelancaran laluan dan peningkatan mobiliti pelajar.
Saturday, September 16, 2023
Cabaran Dan Peluang Pendidikan TVET Di Malaysia Ke Arah Melahirkan Tenaga Kerja Berkemahiran Tinggi
Pengenalan
Pendidikan Vokasional dan Teknikal atau TVET merujuk kepada pendidikan dan latihan yang memberikan kemahiran praktikal kepada pelajar untuk memasuki industri kritikal negara. Di Malaysia, TVET memainkan peranan penting dalam konteks pembangunan negara bagi merealisasikan pencapaian negara maju. Pelbagai bidang TVET yang diberikan perhatian seperti kejuruteraan, pembinaan, perhotelan, seni kulinari, teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dan sebagainya. Program-program ini memberi tumpuan kepada pembelajaran dan pengalaman praktikal dalam sektor-sektor yang memerlukan tenaga mahir.
Kepentingan TVET bagi kemajuan Malaysia tidak dapat disangkal. Pertama, TVET membantu menyediakan tenaga kerja yang berkualiti tinggi dengan kemahiran praktikal yang relevan dengan pasaran pekerjaan. Keadaan ini membantu mengurangkan jurang antara permintaan dan penawaran tenaga kerja di negara ini khususnya melibatkan wilayan timur, barat Semenanjung Malaysia dan di Sabah serta Sarawak.
Selain itu, TVET juga memberi peluang kepada pelajar untuk meningkatkan taraf hidup mereka melalui peluang pekerjaan yang baik dan penjanaan pendapatan yang stabil. Impak langsung ialah membantu mengurangkan kadar pengangguran dalam kalangan graduan dan meningkatkan daya saing negara di peringkat ekonomi global.
TVET juga merupakan aspek penting dalam usaha mencapai status negara maju secara menyeluruh. Melalui pemerkasaan modal insan melalui pendidikan vokasional dan teknikal ini, Malaysia dapat mencapai keunggulan kompetitif dalam industri yang semakin berkembang. Oleh itu, adalah penting untuk memberi perhatian yang sewajarnya kepada bidang ini. Pelaburan dalam infrastruktur dan kemudahan pembelajaran yang berkualiti tinggi perlu diutamakan untuk memastikan pelajar mendapat latihan dan pendidikan yang terbaik. Strategi ini akan membantu mewujudkan tenaga kerja mahir dan profesional yang dapat menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara serta meningkatkan taraf hidup rakyat Malaysia secara keseluruhan.
Perkembangan TVET di Malaysia
Perkembangan bidang TVET di Malaysia adalah kolaborasi tanggungjawab pelbagai agensi dan kementerian khususnya Kementerian Pendidikan Tinggi. Kementerian ini bertanggungjawab untuk memastikan institusi pengajian tinggi di negara ini menyediakan program TVET yang berkualiti dan relevan dengan keperluan industri. Dalam era globalisasi yang semakin pesat, kemahiran tinggi menjadi satu keperluan yang penting untuk pasaran kerja kerana industri memerlukan pekerja yang memiliki kemahiran teknikal dan vokasional yang sesuai dengan keperluan mereka. Oleh itu, perkembangan TVET sangat penting untuk memenuhi permintaan industri dan membantu meningkatkan daya saing negara dalam arena global.
Melalui pelaksanaan program-program TVET yang berkualiti, institusi pengajian tinggi dapat menghasilkan graduan yang mahir dalam bidang-bidang yang diperlukan industri. Graduan TVET ini akan memiliki kemahiran praktikal serta pengetahuan teori yang kuat, membolehkan mereka lebih mudah mendapatkan pekerjaan dan memberi sumbangan kepada pembangunan ekonomi negara.
Kementerian Pendidikan Tinggi juga dilihat bersedia memberi kerjasama dengan pemain industri utama untuk memastikan program-program TVET disesuaikan dengan keperluan sebenar pasaran kerja termasuk penyediaan latihan industri agar mereka dapat mengaplikasikan pengetahuan secara langsung dalam persekitaran sebenar industri.
Seiring perkembangan TVET yang berterusan, Malaysia dapat menghasilkan lebih ramai pekerja mahir dan berkemahiran tinggi yang sudah tentu bakal memberi manfaat kepada pemegang taruh seperti pelajar, industri-industri tempatan dan juga negara secara keseluruhannya. Oleh itu, tanggungjawab Kementerian Pendidikan Tinggi dalam memperkukuhkan TVET adalah sangat penting bagi pembangunan negara.
Pemain TVET di Malaysia
Di Malaysia, pemain TVET seperti politeknik, kolej komuniti dan jaringan universiti teknikal memainkan peranan penting dalam mencapai sasaran tenaga mahir negara. Sasaran ini termasuk memenuhi keperluan industri tempatan dan global dalam bidang kemahiran tinggi.
Politeknik, dengan penekanan yang kuat pada pendidikan vokasional dan teknikal telah membuka peluang kepada pelajar untuk mempelajari kemahiran praktikal yang berkaitan dengan pelbagai jenis industri. Kolej komuniti pula menawarkan program-program pendidikan yang lebih terfokus kepada keperluan tempatan dan membantu menghasilkan tenaga mahir di peringkat asas. Pada masa yang sama, jaringan universiti teknikal yang merangkumi Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) dan Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah (UMPSA) memainkan peranan penting dalam menjana tenaga mahir berkualiti tinggi di Malaysia dengan menawarkan program-program pengajian yang berorientasikan industri dan bekerjasama dengan syarikat-syarikat mega untuk menyediakan latihan praktikal kepada pelajar.
Dalam era globalisasi ini, sasaran tenaga mahir tidak hanya tertumpu kepada keperluan tempatan tetapi juga melibatkan persaingan antarabangsa. Oleh itu, pemain TVET di Malaysia harus berusaha untuk menghasilkan graduan yang mempunyai kemahiran tinggi agar dapat bersaing di pasaran kerja global. Dengan adanya kerjasama antara industri dan institusi pendidikan TVET, sasaran tenaga mahir negara dapat dicapai dengan lebih efektif. Industri boleh memberikan input tentang keperluan mereka dalam pekerjaan dan kemahiran yang diperlukan manakala institusi pendidikan TVET dapat melengkapkan pelajar dengan kemahiran yang relevan.
Secara keseluruhannya, pemain TVET di Malaysia memegang peranan penting dalam mencapai sasaran tenaga mahir negara. Dengan penekanan pada politeknik, kolej komuniti dan universiti teknikal serta kerjasama yang baik antara industri dan institusi pendidikan, Malaysia dapat menghasilkan tenaga mahir berkualiti tinggi yang boleh bersaing di peringkat global.
Kursus-kursus TVET yang Diperlukan
Dalam dunia yang semakin maju ini, keperluan terhadap tenaga kerja yang mahir dalam bidang kejuruteraan, teknologi, pembuatan dan elektrikal semakin meningkat. Oleh itu, terdapat beberapa jenis kursus TVET yang sangat diperlukan bagi memenuhi permintaan industri.
Salah satu jenis kursus TVET yang penting adalah kursus kejuruteraan. Dalam kursus ini, pelajar akan mempelajari prinsip-prinsip asas kejuruteraan dan kemahiran teknikal yang berkaitan dengan bidang tersebut. Mereka belajar tentang pelbagai disiplin seperti kejuruteraan mekanikal, elektronik serta sains komputer.
Selain itu, kursus teknologi juga menjadi pilihan yang baik untuk mereka yang berminat dalam bidang ini. Kursus ini memberikan pengetahuan mendalam tentang perkembangan terkini dalam teknologi dan aplikasinya dalam industri. Pelajar akan diajar tentang pengaturcaraan komputer, rangkaian digital dan analog serta sistem kendalian automasi.
Kursus pembuatan juga merupakan salah satu pilihan popular dalam kalangan pelajar TVET. Dalam kursus ini, mereka akan belajar mengenai proses pengeluaran produk secara efisien menggunakan mesin-mesin pembuatan moden. Mereka juga akan diajar kemahiran seperti pengawasan kualiti produk serta pemeliharaan mesin dan peralatan.
Terakhir tetapi tidak kurang penting adalah kursus elektrikal. Dalam era digital ini yang mana hampir semua aspek hidup bergantung pada sumber elektrik, kemahiran dalam bidang elektrikal menjadi semakin penting. Pelajar akan mempelajari asas-asas elektrik, sistem kawalan dan pengagihan tenaga serta pembaikan dan penyelenggaraan sistem elektrik.
Dalam kesimpulannya, jenis-jenis kursus TVET yang diperlukan dalam bidang kejuruteraan, teknologi, pembuatan dan elektrikal adalah kursus-kursus kritikal untuk pembangunan teknologi tinggi negara. Dengan mengambil kursus-kursus ini, pelajar dapat memperoleh kemahiran yang relevan dengan permintaan industri serta meningkatkan peluang pekerjaan dalam bidang yang berkaitan.
Institusi pengajian tinggi di seluruh dunia biasanya menawarkan pelbagai jenis kursus TVET untuk membekalkan pelajar dengan kemahiran praktikal yang sesuai dengan keperluan pasaran pekerjaan. Berikut adalah beberapa jenis kursus TVET yang biasa ditawarkan di institusi pengajian tinggi.
Diploma dan Ijazah Asas. Ini adalah program TVET yang berfokus kepada kemahiran asas dalam bidang seperti seni bina, elektrik, automotif atau teknologi maklumat. Pelajar biasanya mempelajari teori dan kemahiran praktikal.
Sijil Teknologi. Program sijil teknologi memberikan tumpuan kepada kemahiran teknikal dalam bidang seperti penyelenggaraan komputer, penyelenggaraan jaringan, atau teknologi automotif.
Sijil Kejuruteraan. Ini adalah program TVET yang memfokuskan kepada kejuruteraan mekanikal, elektrik, elektronik atau kejuruteraan awam. Pelajar mempelajari prinsip kejuruteraan, reka bentuk dan penyelenggaraan sistem.
Sijil Seni bina dan Reka bentuk. Program ini memberi tumpuan kepada seni bina bangunan, rekabentuk dalaman atau reka bentuk produk. Pelajar akan mempelajari kemahiran dalam merancang dan mencipta struktur fizikal atau produk.
Pengurusan Hospitaliti dan Pelancongan. Program TVET dalam pengurusan hospitaliti dan pelancongan memfokuskan kepada kemahiran pengurusan restoran, hotel atau perkhidmatan pelancongan.
Sains Kesihatan. Pelajar dalam program ini mempelajari kemahiran sains kesihatan termasuk teknik laboratori dan perawatan kesihatan.
Teknologi Maklumat dan Komputer. Ini adalah program TVET dalam pemrograman komputer, penyelenggaraan rangkaian atau keselamatan siber.
Pengurusan Perniagaan. Kursus ini melibatkan pengurusan perniagaan dan keusahawanan, yang mana pelajar mempelajari kemahiran pentadbiran, kewangan dan pemasaran.
Pengurusan Seni dan Kreatif. Program TVET dalam pengurusan seni dan kreatif menumpukan kepada pengurusan galeri seni, pengeluaran filem atau industri seni yang lain.
Pertanian dan Kejuruteraan Pertanian. Pelajar mempelajari kemahiran dalam bidang pertanian, seperti pertanian moden, penternakan atau pengurusan sumber alam.
Seni bina Perisian dan Aplikasi. Ini adalah program yang berfokus kepada pembangunan perisian dan aplikasi komputer.
Perkhidmatan Kesihatan. Program ini menumpukan kepada penyelenggaraan kesihatan, seperti jururawat, juruteknologi perubatan atau terapi fizikal.
Seni bina Kesenian. Pelajar mempelajari seni bina kreatif seperti seni visual, muzik, teater atau seni kreatif yang lain.
Walau bagaimanapun jenis program TVET yang ditawarkan akan berbeza-beza antara institusi pengajian tinggi dan mengikut negara.
Peranan Kementerian Pengajian Tinggi dalam Memperkasa Pendidikan TVET di Malaysia
Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia memainkan peranan penting dalam memperkasa program TVET di universiti teknikal dan politeknik di Malaysia. Berikut adalah beberapa peranan utama Kementerian Pengajian Tinggi dalam perkembangan TVET di institusi-institusi ini.
1. Pengembangan dan Penyelarasan Kurikulum. Kementerian bekerjasama dengan universiti teknikal dan politeknik dalam pembangunan dan penyelarasan kurikulum TVET. Mereka memastikan bahawa program-program ini sejajar dengan keperluan industri dan menyediakan pelajar dengan kemahiran praktikal yang relevan.
2. Pembiayaan dan Bantuan Kewangan. Kementerian menyediakan pembiayaan dan bantuan kewangan kepada institusi-institusi ini untuk memastikan program TVET dapat dijalankan dengan berkesan. Ini termasuk pembiayaan untuk pembelian peralatan dan kemudahan serta bantuan kewangan kepada pelajar yang mengikuti program TVET.
3. Penyelidikan dan Pembangunan. Kementerian mempromosikan penyelidikan dan pembangunan dalam bidang TVET di universiti teknikal dan politeknik. Ini melibatkan penyelidikan inovasi dalam teknologi, proses pembelajaran dan peningkatan keberkesanan program TVET.
4. Hubungan Industri. Kementerian bekerjasama dengan industri tempatan untuk memastikan bahawa program TVET di universiti teknikal dan politeknik mengikut perkembangan industri semasa. Ini melibatkan dialog dan kerjasama dalam menyediakan latihan industri, pengalaman kerja dan penempatan pekerjaan untuk pelajar TVET.
5. Pengiktirafan dan Akreditasi. Kementerian memastikan bahawa program-program TVET di universiti teknikal dan politeknik diiktiraf dan diakreditasi secara berpandukan standard yang ditetapkan. Ini memberikan keyakinan kepada majikan tentang kualiti lulusan TVET.
6. Promosi TVET. Kementerian menyokong promosi TVET sebagai pilihan pendidikan yang berprestij dan relevan dengan pasaran pekerjaan. Mereka bekerjasama dengan institusi-institusi tersebut dalam usaha mempromosikan program TVET kepada bakal pelajar.
7. Penyediaan Kemudahan Fizikal. Kementerian juga menyediakan sokongan untuk kemudahan fizikal yang diperlukan bagi penyelenggaraan program TVET seperti makmal, bengkel dan peralatan yang diperlukan.
8. Penyelenggaraan dan Pemantauan. Kementerian turut memainkan peranan dalam proses penyelenggaraan dan pemantauan program TVET di universiti teknikal dan politeknik untuk memastikan prestasi dan kualiti program-program tersebut.
Di samping itu, Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia memainkan peranan penting dalam melaksanaan kursus-kursus industri yang relevan dengan keperluan pasaran pekerjaan. Berikut adalah beberapa peranan utama Kementerian Pengajian Tinggi dalam perkara ini.
1. Penyusunan dan Penyelarasan Program Pendidikan. Kementerian bekerjasama dengan institusi pengajian tinggi, universiti, politeknik, dan kolej-kolej untuk menyusun dan menyelaraskan program pendidikan dengan keperluan pasaran pekerjaan. Ini termasuk mengenal pasti bidang-bidang yang memerlukan lebih banyak tenaga kerja dan menawarkan program-program yang sesuai.
2. Dialog dengan Industri. Kementerian bekerjasama dengan industri tempatan dalam dialog berterusan untuk memahami keperluan industri dan memastikan program pendidikan mencerminkan keperluan tersebut. Ini melibatkan penglibatan majikan, kesatuan sekerja dan pihak berkepentingan lain.
3. Penyediaan Kursus Khas. Kementerian Pengajian Tinggi menyokong institusi-institusi pengajian tinggi dalam menyediakan kursus-kursus khas atau modul tambahan yang sesuai dengan keperluan industri tertentu. Ini boleh termasuk program-program pensijilan dalam kemahiran khusus.
4. Pembiayaan Program. Kementerian menyediakan pembiayaan untuk pembangunan dan pelaksanaan program-program pendidikan yang relevan dengan industri. Ini termasuk pembiayaan untuk peralatan, kemudahan dan latihan pengajar.
5. Akreditasi dan Pengiktirafan. Kementerian memastikan bahawa kursus-kursus industri yang ditawarkan oleh institusi pengajian tinggi diiktiraf dan diakreditasi mengikut standard yang ditetapkan. Ini memberikan keyakinan kepada majikan tentang kualiti lulusan.
6. Program Latihan Industri. Kementerian menyokong program latihan industri yang membolehkan pelajar mendapatkan pengalaman kerja praktikal di dalam industri semasa pengajian mereka. Ini membantu mempersiapkan pelajar dengan kemahiran praktikal yang diperlukan oleh pasaran pekerjaan.
7. Penilaian Kualiti dan Prestasi. Kementerian Pengajian Tinggi turut memainkan peranan dalam menilai kualiti dan prestasi program-program industri di institusi pengajian tinggi untuk memastikan mereka mencapai matlamat dan standard yang ditetapkan.
8. Promosi Kesedaran. Kementerian dan institusi pengajian tinggi bekerjasama dalam mempromosikan kesedaran tentang kursus-kursus industri yang ditawarkan dan manfaatnya dalam pembangunan kerjaya.
Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia memainkan peranan penting dalam meningkatkan kerjasama antara industri dan institusi pendidikan untuk memastikan relevansi kurikulum dengan keperluan industri. Inilah beberapa peranan utama Kementerian Pengajian Tinggi dalam perkara ini:
1. Penyelenggaraan Dialog dan Mesyuarat Industri-Pendidikan. Kementerian menganjurkan dialog, mesyuarat dan forum antara wakil industri, institusi pengajian tinggi dan pihak berkepentingan lain untuk berbincang tentang keperluan industri dan cara untuk menyelaraskan kurikulum dengan keperluan tersebut.
2. Penglibatan Industri dalam Penyusunan Kurikulum. Kementerian memastikan bahawa wakil industri dan pakar industri turut terlibat dalam proses penyusunan kurikulum universiti, politeknik dan kolej. Ini membolehkan industri memberi pandangan tentang kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan oleh pelajar.
3. Program Latihan Industri. Kementerian menyokong dan mempromosikan program latihan industri di mana pelajar mendapatkan pengalaman praktikal di dalam industri semasa pengajian mereka. Ini memungkinkan pelajar memahami dengan lebih baik keperluan industri dan aplikasi praktikal pengetahuan mereka.
4. Penyediaan Kemudahan Industri di Kampus. Kementerian mempromosikan penyediaan kemudahan industri di kampus-kampus pendidikan. Ini boleh termasuk pusat latihan, makmal industri dan kemudahan lain yang membolehkan pelajar mengaplikasikan kemahiran mereka dalam persekitaran sebenar industri.
5. Program Pengembangan Staf Pengajar. Kementerian mendorong dan menyediakan latihan lanjutan untuk staf pengajar dalam institusi-institusi pendidikan untuk memastikan mereka memahami dan mampu mengajar kurikulum yang relevan dengan keperluan industri semasa.
6. Penyelidikan dan Pembangunan Berasaskan Industri. Kementerian menyokong penyelidikan dan pembangunan yang berfokus pada keperluan industri dan inovasi yang diperlukan oleh industri tempatan. Ini dapat membantu mencipta teknologi dan pengetahuan baru yang relevan dengan industri.
7. Pembiayaan untuk Projek Kolaboratif. Kementerian menyediakan pembiayaan untuk projek-projek kolaboratif antara institusi pendidikan dan industri. Ini boleh termasuk projek penyelidikan bersama, program latihan khas atau inisiatif-inisiatif lain yang memanfaatkan kedua-dua pihak.
8. Akreditasi Program Industri. Kementerian memastikan bahawa program-program yang menggabungkan elemen-industri atau program-program berdasarkan industri diakreditasi dan diiktiraf, memastikan kualiti dan standard yang ditetapkan.
Semua peranan ini membantu memastikan bahawa penyelidikan dan pembangunan dalam bidang TVET di Malaysia terus berkembang, relevan dengan keperluan industri, dan memberi manfaat kepada pembangunan ekonomi dan sosial negara.
Cabaran yang Dihadapi oleh Universiti Teknikal dan Politeknik dalam Menyediakan Pendidikan TVET yang Berkualiti
Perkara utama ialah mengatasi kekurangan tenaga pengajar dalam TVET adalah penting untuk memastikan kelancaran dan keberkesanan program-program TVET. Berikut adalah beberapa penyelesaian dan langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengatasi masalah ini.
1. Program Pengambilan dan Latihan Tenaga Pengajar TVET. Kementerian dan institusi pendidikan boleh melaksanakan program pengambilan dan latihan tenaga pengajar TVET yang khusus. Ini boleh merangkumi program latihan khas yang menumpukan kepada perkembangan kemahiran pengajaran dan pembelajaran dalam konteks TVET. Memberi insentif seperti elaun khas atau ganjaran tambahan, kepada tenaga pengajar TVET untuk menarik mereka ke bidang ini.
2. Meningkatkan Kelayakan dan Kemahiran Tenaga Pengajar. Memastikan tenaga pengajar TVET mempunyai kelayakan akademik dan pengalaman yang mencukupi dalam bidang yang mereka ajar. Memberi peluang kepada tenaga pengajar untuk mengikuti kursus pemantapan kemahiran atau pengajaran dan pembelajaran.
3. Kerjasama dengan Industri. Menggalakkan kerjasama dengan industri dalam penyediaan tenaga pengajar TVET. Industri boleh memberi latihan lanjutan kepada pekerja mereka untuk menjadi tenaga pengajar TVET. Membolehkan tenaga pengajar TVET untuk menjalani penempatan dalam industri untuk meningkatkan pemahaman mereka tentang keperluan industri semasa.
4. Meningkatkan Status dan Pengiktirafan Profesion Tenaga Pengajar. Meningkatkan status profesional tenaga pengajar TVET dengan mengiktiraf mereka sebagai pakar dalam bidang masing-masing. Menawarkan peluang untuk pengembangan kerjaya dan promosi dalam bidang pengajaran TVET.
5. Menggunakan Teknologi dan Pembelajaran Dalam Talian. Mengintegrasikan teknologi dan pembelajaran dalam talian dalam program TVET untuk mengatasi kekurangan tenaga pengajar. Pelajar boleh mengakses bahan pembelajaran dalam talian dan mengikuti kursus-kursus yang diajar oleh tenaga pengajar dari jarak jauh.
6. Menyediakan Bantuan Kewangan dan Insentif. Menawarkan bantuan kewangan seperti pinjaman pendidikan, biasiswa, atau elaun hidup kepada mereka yang berminat untuk menjadi tenaga pengajar TVET. Memberi insentif kewangan seperti ganjaran bonus atau gaji yang kompetitif kepada tenaga pengajar TVET.
7. Menggalakkan Pemikiran Inovatif dalam Pengambilan Tenaga Pengajar. Membangunkan model pengambilan tenaga pengajar TVET yang inovatif seperti kerjasama dengan pensiunan profesional, tenaga pengajar sukarelawan atau tenaga pengajar sambilan.
8. Peningkatan Kerjasama Antarabangsa. Meningkatkan kerjasama dengan negara-negara lain dalam pertukaran tenaga pengajar TVET untuk mengisi kekurangan sementara.
9. Kampanye Kesedaran dan Promosi. Melancarkan kempen kesedaran tentang kepentingan menjadi tenaga pengajar TVET dan manfaatnya dalam pembangunan ekonomi negara.
Mengatasi kekurangan tenaga pengajar TVET memerlukan usaha berterusan dari pelbagai pihak, termasuk kerajaan, institusi pendidikan, dan industri. Dengan langkah-langkah yang tepat, TVET dapat terus berkembang dan menyediakan peluang pembelajaran yang berkualiti untuk pelajar.
Faktor-Faktor yang Menyebabkan Kekurangan Tenaga Pengajar dengan Kepakaran TVET
Kekurangan tenaga pengajar dengan kepakaran dalam TVET adalah masalah yang dihadapi oleh banyak negara. Beberapa faktor yang menyebabkan kekurangan tenaga pengajar TVET adalah seperti berikut.
Kurangnya Minat dalam Bidang TVET. Individu yang memiliki kemahiran vokasional atau teknikal yang tinggi mungkin memilih untuk memasuki industri atau kerjaya lain yang menawarkan gaji yang lebih tinggi atau berprestij daripada menjadi tenaga pengajar.
Kurangnya Pengiktirafan dan Status Profesional. Keupayaan tenaga pengajar TVET sering kali kurang diiktiraf secara profesional dan dianggap kurang bernilai berbanding dengan profesor atau pendidik di peringkat pengajian tinggi yang lain.
Gaji yang Rendah. Gaji bagi tenaga pengajar TVET mungkin tidak sebanding dengan kemahiran dan pengalaman yang mereka miliki, terutama jika dibandingkan dengan pendapatan yang boleh diperoleh dalam industri. Gaji yang rendah boleh menyebabkan kekurangan tenaga pengajar yang berkelayakan.
Peningkatan Pemilihan Program Pengajian yang Lain. Pelajar yang berminat dalam pendidikan mungkin memilih program pengajian yang lain seperti pendidikan umum atau pendidikan perguruan daripada TVET, mengurangkan jumlah individu yang melibatkan diri dalam latihan sebagai tenaga pengajar TVET.
Proses Pengambilan yang Kompetitif. Proses pengambilan untuk menjadi tenaga pengajar TVET mungkin sangat kompetitif dengan persyaratan yang ketat dan proses penyaringan yang ketat. Ini boleh membuat beberapa calon yang berkelayakan untuk mengelak daripada memohon.
Kurangnya Program Pembangunan Tenaga Pengajar. Tidak semua negara menyediakan program pembangunan tenaga pengajar yang mencukupi dalam bidang TVET. Keperluan akan kursus latihan dan pembangunan profesional yang berkaitan dengan TVET sering kali tidak mencukupi.
Perubahan Teknologi dan Industri yang Cepat. Perkembangan teknologi dan perubahan dalam industri dapat menjadikan pengetahuan dan kemahiran tenaga pengajar yang sudah ada menjadi ketinggalan zaman. Ini boleh menyebabkan kesukaran dalam mencari tenaga pengajar yang mempunyai kepakaran yang terkini.
Penswastaan Pendidikan. Penyediaan pendidikan TVET yang dikelola secara swasta atau di bawah entiti swasta mungkin kurang menarik bagi tenaga pengajar yang mengutamakan kestabilan kerja dalam sektor awam.
Untuk mengatasi kekurangan tenaga pengajar TVET, penting untuk mengambil langkah-langkah yang mencakup pemerkasaan status dan pengiktirafan profesion tenaga pengajar TVET, peningkatan gaji, pengembangan program pembangunan profesional yang berkaitan dan usaha untuk meningkatkan minat dalam profesion ini melalui promosi dan pendekatan insentif.
Penyelesaian Jangka Pendek: Meningkatkan Jumlah Tenaga Pengajar TVET Sedia Ada
Beberapa penyelesaian yang boleh diambil dalam jangka masa pendek bagi mengatasi kekurangan tenaga pengajar TVET.
Menggunakan Tenaga Pengajar Sambilan. Institusi TVET boleh menggandakan penggunaan tenaga pengajar sambilan atau kontrak untuk sementara waktu. Ini boleh melibatkan pesara tenaga pengajar TVET, tenaga pengajar dari industri atau mereka yang bersedia untuk mengajar secara sambilan dan berkala.
Peluang Pembelajaran dalam Talian. Memanfaatkan pembelajaran dalam talian atau pembelajaran hibrid untuk mengajar kursus-kursus TVET. Ini boleh membuka peluang untuk melibatkan tenaga pengajar jarak jauh yang boleh memberi sumbangan dalam pengajaran dan pembelajaran.
Promosi dan Pemerkasaan Tenaga Pengajar Sedia Ada. Memberi insentif kepada tenaga pengajar TVET sedia ada untuk memperluas bidang kepakaran mereka atau mengambil tanggung jawab tambahan dalam mengajar. Ini boleh termasuk memberi ganjaran kewangan tambahan atau pengiktirafan profesional.
Kerjasama dengan Industri. Membangunkan program kerjasama dengan industri untuk mengeksploitasi kemahiran dan pengalaman pekerja industri yang bersedia untuk mengajar. Industri boleh memberi sokongan dalam bentuk latihan lanjutan untuk menjalankan tugas pengajaran.
Pemindahan Tenaga Pengajar Antara Institusi. Memindahkan tenaga pengajar TVET sedia ada dari institusi yang mempunyai lebih banyak tenaga pengajar ke institusi yang memerlukan lebih banyak tenaga pengajar untuk sementara waktu.
Program Insentif Khas. Melancarkan program insentif sementara seperti elaun khas atau gaji tambahan bagi tenaga pengajar TVET yang mengambil tugas tambahan atau menyertai program pengambilan darurat.
Promosi dan Kempen Kesedaran. Meningkatkan promosi kesedaran tentang peluang menjadi tenaga pengajar TVET dan manfaatnya dalam pembangunan masyarakat dan ekonomi negara.
Kerjasama dengan Negara Lain. Melakukan kerja sama dengan negara lain untuk membawa tenaga pengajar TVET dari luar negara untuk mengisi kekosongan sementara.
Menggunakan Teknologi Pengajaran. Memanfaatkan teknologi pengajaran seperti video pengajaran atau bahan pembelajaran digital untuk membantu tenaga pengajar yang sedia ada dalam pengajaran mereka.
Penyelesaian jangka pendek ini boleh membantu mengatasi kekurangan tenaga pengajar TVET dengan cepat sementara usaha berterusan untuk meningkatkan kapasiti pengajar dan menggalakkan lebih banyak individu untuk menyertai profesion ini diambil.
Penyelesaian Jangka Panjang: Memperkukuhkan TVET dalam Kalangan Generasi Muda
Bagi memperkukuhkan pendidikan TVET dalam kalangan generasi muda dalam jangka panjang, beberapa penyelesaian strategik dan berterusan perlu diambil.
Penyelarasan Kurikulum dengan Kepentingan Industri. Memastikan kurikulum TVET sentiasa diselaraskan dengan keperluan industri semasa dan trend teknologi. Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Pendidikan perlu menjalin hubungan yang kukuh dengan industri untuk mendapatkan input berterusan tentang kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan.
Peningkatan Pelaburan dan Pembiayaan. Meningkatkan pelaburan dalam infrastruktur dan kemudahan TVET termasuk pembangunan pusat latihan dan makmal yang berkualiti tinggi. Pembiayaan tambahan juga perlu disediakan untuk penyelidikan dan pembangunan dalam bidang TVET.
Peningkatan Status dan Pengiktirafan Profesional. Meningkatkan status profesion tenaga pengajar TVET dengan memberi pengiktirafan yang setaraf dengan profesor atau pendidik di peringkat pengajian tinggi yang lain. Ini boleh membantu menarik individu berkualiti ke dalam profesion ini.
Kerjasama dengan Industri. Membangunkan hubungan yang lebih kukuh antara institusi pendidikan dan industri. Industri boleh memberi sumbangan dalam bentuk latihan industri, latihan sepanjang hayat dan penempatan pekerjaan untuk pelajar TVET.
Pembangunan Staf Pengajar. Melakukan pembangunan profesional berterusan bagi tenaga pengajar TVET supaya mereka sentiasa relevan dengan perkembangan terkini dalam industri. Ini termasuk penyelenggaraan kursus latihan dan program pemantapan kemahiran.
Pembangunan Kemahiran Insan dan Keusahawanan. Memasukkan pembelajaran kemahiran insan seperti kemahiran komunikasi, kepimpinan dan keusahawanan dalam kurikulum TVET. Ini mempersiapkan pelajar untuk menjadi lebih komprehensif dan berdaya saing dalam pasaran pekerjaan.
Perkembangan Teknologi Pendidikan. Mengintegrasikan teknologi pendidikan yang canggih seperti pembelajaran dalam talian, simulasi dan realiti maya dalam pengajaran TVET untuk memudahkan pembelajaran dan memenuhi keperluan pelajar generasi muda yang lebih digital.
Pemantauan dan Penilaian Kualiti. Melakukan pemantauan dan penilaian kualiti program-program TVET secara berterusan untuk memastikan prestasi dan relevansinya dalam menghasilkan graduan yang berkualiti tinggi.
Sokongan Kewangan. Memberikan sokongan kewangan yang mencukupi kepada pelajar yang memilih untuk mengejar pendidikan TVET termasuk biasiswa, pinjaman pendidikan yang berpatutan dan elaun belajar.
Penyelesaian jangka panjang ini bertujuan untuk membangunkan ekosistem pendidikan TVET yang lebih mantap dan relevan untuk generasi muda. Usaha berterusan dan kerjasama yang kukuh antara pihak berkepentingan adalah penting dalam merealisasikan visi ini.