Tuesday, August 28, 2012

Renungan politik di Jakarta





oleh Karim Raslan

Rakyat Malaysia sudah cukup mengenali Presiden Susilo Bambang Yudhoyono sebagai pemimpin nombor satu Indonesia sehinggakan sukar bagi kebanyakan daripada kita untuk membayangkan penghuni lain di Istana Negara, Jakarta.

Meskipun demikian, dalam masa kurang dua tahun dari sekarang, Indonesia akan mengundi bagi menentukan dewan legislatif (April 2014) dan Presiden baru (Julai 2014). Seperti Korea Selatan, ekonominya tetap bertumbuh pesat meskipun pemimpin mereka dilanda beberapa masalah dalaman.

Namun, lima peristiwa yang berlaku baru-baru ini, nampaknya memberikan indikasi bahawa autoriti mantan jeneral tentera ini – meskipun masih popular – telah berkurangan:

Pertama, kes pendakwaan ahli perniagaan terkemuka, Siti Hartati Murdaya, selaku suspek oleh Komisi Pemberantasan Korupsi (KPK). Beliau telah dituduh merasuah seorang pegawai di Buol untuk mendapatkan konsesi tanah bagi perusahaan kelapa sawitnya di Sulawesi Tengah.

Beberapa pegawai menyatakan beliau mungkin akan ditahan atas tuduhan tersebut. Kes pendakwaan ini mempunyai impak politik yang besar kerana beliau dikatakan akrab dengan Presiden Yudhoyono. Malah, Hartati merupakan antara pembiaya aktif dan terawal bagi Parti  Demokrat pimpinan Presiden Yudhoyono. Beliau juga merupakan bekas ahli lembaga penasihat Parti Demokrat dan ahli Jawatankuasa Ekonomi Nasional (KEN). Majalah Globe Asia baru-baru ini, telah menempatkan Hartati sebagai wanita ke-6 paling berpengaruh di Indonesia bagi tahun 2011.

Hartati telah menolak pendakwaan terhadapnya dan melepaskan semua jawatan umum yang dipegang. Namun, kes rasuah ini pasti akan memberikan kesan negatif terhadap Parti Demokrat, yang sering dikejutkan dengan dakwaan-dakwaan rasuah terhadap pemimpin-pemimpin kanan parti – terutamanya apabila melibatkan Anas Urbaningrum, ketua umum parti.

Kedua, insiden temu ramah bekas ketua KPK, Antasari Azhar, oleh Metro TV pada 9 Ogos 2012. Antasari, yang kini dipenjarakan atas kesalahan bunuh; menyatakan bahawa beliau telah mengadakan pertemuan dengan Presiden Yudhoyono pada Oktober 2008 untuk berbincang mengenai isu kontroversi bailout Bank Century. Kes bailout Bank Century oleh kerajaan Indonesia tersebut menyimpan pelbagai kontroversi oleh kerana kosnya yang mencecah RM2.21 bilion (IDR6.76 trillion) dan dakwaan penyelewengan.

Perjumpaan tersebut dikatakan turut dihadiri oleh mantan Menteri Kewangan, Sri Mulyani Indrawati, mantan gabenor Bank Indonesia (kini Timbalan Presiden) Boediono dan pegawai-pegawai kanan yang lain. Dakwaan ini bertentangan sama sekali dengan kenyataan Presiden Yudhoyono bahawa beliau tidak mengetahui akan implikasi buruk daripada bailout tersebut, dan pihak istana lekas menyangkal dakwaan Antasari.

Ketiga, prestasi mengejutkan oleh Datuk Bandar Solo sandaran PDI-P, Joko Widodo, dalam pusingan pertama pemilihan gabenor Jakarta pada Julai lalu menunjukkan bahawa rakyat – sekurang-kurangnya di Jakarta – telah terbuka dengan idea perubahan.

Keputusan ini menjadi ujian getir bagi Yudhoyono demi mengekalkan kekuasaan parti di ibu negara Indonesia ini dengan memastikan bahawa seluruh parti bergerak seiring di belakang gabenor Jakarta sandaran Parti Demokrat, Fauzi Bowo, sewaktu pusingan kedua pemilihan nanti pada 20 September 2012.

Ujian pahit yang terpaksa ditempuh semasa proses kempen baru-baru ini – dengan dakwaan palsu memburukkan hal peribadi calon dan terhadap etnik-agama Joko dan calon pasangan keturunan Cina Indonesia beliau, Basuko Tjahaja Purnama – menunjukkan betapa pentingnya Jakarta dalam pertimbangan kedudukan parti politik di Indonesia.

Keempat, kejadian pada 1 Ogos 2012 telah menyaksikan Ketua Umum Parti Gerindra, Prabowo Subianto memberi syarahan umum di Singapura apabila beliau memenuhi jemputan oleh Rajaratnam School of International Studies. Keesokan harinya, beliau turut mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Lee Hsien Loong. Pertemuan tersebut menunjukkan bahawa negara-negara jiran turut memerhati proses perubahan yang berlaku di Indonesia. Mungkin ada yang bertanya: mungkinkah Prabowo turut merancang lawatan ke  Amerika Syarikat pada masa terdekat?

Akhir sekali, hal pengumuman Belanjawan Negara baru-baru ini di mana Presiden Yudhoyono seolah-olah telah berputus asa dalam usaha menarik balik subsidi – termasuk rancangan membelanjakan RM89.9 bilion (IDR274.7 trilion) untuk subsidi tenaga dan RM5.6 bilion (IDR17.2 trilion) untuk subsidi makanan. Keputusan tersebut mencadangkan bahawa beliau hanya sekadar mahu mengekalkan populariti pentadbirannya berbanding matlamat pembangunan negara.

Apakah Presiden Yudhyono sekarang hanya menjadi Presiden tidak berkuasa atau lame duck di penghujung era pentadbirannya? Sungguhpun begitu, tiada siapa harus memandang rendah keupayaan beliau mengangkat kembali martabat Parti Demokrat dan masa depan parti. Dalam politik, anak emas hari ini boleh disisihkan esok, hero hari ini boleh menjadi penjahat hari esok.

Indonesia sekarang berdepan dengan kerajaan yang lemah, pilihan raya yang bakal menjelang, serta perasaan kurang senang di peringkat akar umbi. Dapatkah anda merasakan persamaannya?


(Sinar Harian, 28 Ogos 2012)



Monday, August 20, 2012

Kesejahteraan sosial dan pembangunan komuniti: pendekatan dan indikator





Haris Abd.Wahab
Jabatan Pentadbiran dan Keadilan Sosial
Universiti Malaya

Abd.Wahab, Haris (2010) Kesejahteraan sosial dan pembangunan komuniti: pendekatan dan indikator. In: Seminar Serantau Islam dan Kesejahteraan Sejagat, 24-25 Februari 2010, Universiti Islam Sultan Sharif Ali Brunei Darussalam.

 Abstrak
Kesejahteraan sosial merupakan matlamat yang ingin dicapai oleh semua individu, keluarga dan komuniti. Ianya merupakan elemen utama dalam menentukan tahap pembangunan sesebuah komuniti. Konsep kesejahteraan sosial menjelaskan strategi merubah sesebuah komuniti berdasarkan pendekatan yang berkaitan dengan aspek pengurusan masalah sosial, pemenuhan keperluan hidup dan penyediaan peluang mobiliti sosial dalam komuniti. Pemahaman terhadap ketiga-tiga elemen kesejahteraan sosial ini akan membantu pembuat dasar dan pelaksana program dalam melancarkan usaha meningkatkan kualiti hidup individu, keluarga dan komuniti. Kewujudan ketiga-tiga elemen kesejahteraan sosial ini akan menyediakan komuniti dengan keadaan persekitaran yang selamat, kepuasan menyeluruh terhadap keperluan asas dan memaksimumkan peluang mobiliti sosial. Dengan itu, ahli komuniti bebas untuk membangun potensi diri, terlibat secara aktif dalam aktiviti yang dilaksanakan dan memberi sumbangan kepada komuniti.

 Pengenalan

Kesejahteraan sosial merupakan matlamat dan elemen teras kepada pembangunan sesebuah komuniti. Kesejahteraan sosial yang dicapai oleh sesuatu komuniti digambarkan oleh kedudukan atau keadaan sesuatu komuniti pada suatu masa tertentu. Kedudukan atau keadaan komuniti digambarkan pula oleh tahap dan taraf hidup individu, keluarga dan komuniti berkenaan. Tahap merujuk kepada apa yang dirasai, dinikmati atau dideritai oleh sesebuah komuniti. Manakala taraf pula merujuk kepada apa yang ingin dicapai oleh komuniti berkenaan (Davis, 1957). Tahap dan taraf hidup individu, keluarga dan komuniti boleh dinilai berdasarkan kepada indikator-indikator kesejahteraan sosial.

Mengikut Midgley (1995) kesejahteraan sosial sesuatu komuniti ditentukan oleh tiga aspek, iaitu: pengurusan masalah sosial, pemenuhan keperluan hidup dan peluang mobiliti sosial dalam masyarakat. Kewujudan ketiga-tiga elemen kesejahteraan sosial ini akan menyediakan masyarakat dengan keadaan persekitaran yang selamat, kepuasan menyeluruh terhadap keperluan asas dan memaksimumkan peluang mobiliti sosial. Dengan itu, ahli komuniti bebas untuk membangun potensi diri, terlibat secara aktif dalam aktiviti yang dilaksanakan dan memberi sumbangan kepada komuniti secara keseluruhannya (Adriaansens, 1994; Fraser and Gordon, 1994; Midgley, 1995). 

Terdapat pelbagai pendekatan yang diamalkan oleh sesebuah negara dalam mencapai matlamat kesejahteraan sosial rakyatnya. Antaranya ialah pendekatan pembangunan sosial, pendekatan pentadbiran sosial, pendekatan derma sosial dan pendekatan kerja sosial. Secara tradisinya, pengamalan pendekatan kesejahteraan sosial bertujuan untuk membasmi dan mengawal masalah sosial yang berlaku.

Selain itu, pendekatan kesejahteraan sosial juga dipraktikkan sebagai usaha pengembangan keupayaan diri bagi meningkatkan tahap kualiti hidup. Walau bagaimanapun usaha-usaha yang dipraktikkan melalui pendekatan kesejahteraan sosial ini perlu disokong oleh perkhidmatan-perkhidmatan lain agar kualiti hidup ahli komuniti lebih efektif. 

Tahap kesejahteraan sosial dititikberatkan dalam komuniti moden hari ini kerana kebanyakkan mereka telah didedahkan dengan hak dan peluang untuk merealisasi potensi kehidupan sosial mereka (Hill and Fee, 1995). Kesejahteraan sosial mempunyai hubungan langsung dengan kualiti hidup komuniti. Apabila keadaan kesejahteraan sosial baik, ianya akan dapat memastikan tahap perkembangan dan kemajuan masyarakat yang ingin dan juga dicapai akan dapat direalisasikan.

Kerangka Konsepsual Kesejahteraan Sosial 

Konsep kesejahteraan sosial telah mula dibincangkan semenjak tahun 1960-an lagi. Walau bagaimanapun konsep ini masih lagi kabur kerana ia membawa makna yang berbeza (Midgley, 1995, 1997). Istilah kesejahteraan sosial sering digunakan secara bertukar ganti dengan istilah kebajikan sosial, kesejahteraan hidup dan kualiti hidup (Campbell et al., 1976; Bunge, 1976; Bubolz et al., 1980; Crispino, 1980). Secara umumnya terdapat dua kepentingan konsep kesejahteraan sosial. Pertama, kesejahteraan sosial sebagai faktor motivasi (desire for something better) (McCall,1976). Kedua, untuk membentuk indeks kesejahteraan sosial yang boleh digunakan dalam pembuatan keputusan kerajaan (Milbrath, 1979; Bauer, 1966). Sheldon dan Land (1972) mengenal pasti dua dimensi kesejahteraan sosial. Pertama, keadaan objektif komuniti atau individu (contoh: rumah, pencemaran) dan ciri sesetengah orang (cth: kesihatan dan pendidikan). Kedua, aspek subjektif kesejahteraan sosial yang meliputi perkara yang memberi refleks kepada personel dan kebajikan sosial individu seperti tahap kepuasan, aspirasi dan matlamat.

Secara umumnya, kesejahteraan sosial mengandungi dua pengertian. Pertama, kesejahteraan sosial dilihat sebagai satu sistem kegiatan yang teratur dalam pelbagai perkhidmatan sosial yang bertujuan untuk membantu individu dan kelompok mencapai kualiti hidup yang lebih memuaskan (Friedlander, 1961). Kedua, kesejahteraan sosial dilihat sebagai satu keadaan yang sejahtera mencakupi aspek fizikal, mental dan sosial (United Nation, 1960). Berdasarkan kepada kedua-dua pengertian tersebut, Skidmore (1971) telah mendefinisikan kesejahteraan sosial sebagai usaha untuk merubah atau meningkatkan keadaan yang sejahtera, baik dari segi fizikal, mental dan sosial. Ini bermakna model residual yang digunakan bagi menjamin kesejahteraan sosial komuniti berfungsi sebagai alat kawalan sosial untuk mempertahankan undang-undang dan peraturan (Titmus, 1974). Walau bagaimanapun, pendekatan residual ini tidak dapat menjelaskan keseluruhan fenomena sosial dan memperlihatkan bahawa kesejahteraan sosial boleh mengundang stigma. 

Kesejahteraan sosial juga merujuk kepada aktiviti menolong atau program sosial kerajaan untuk komuniti miskin (Weinberg, 1970). Dalam konteks kemiskinan, kesejahteraan sosial perlu dilihat dari perspektif ekonomi dan sosial yang berkaitan dengan pendapatan, harta, perkhidmatan dan juga punca berlakunya kemiskinan. Penyediaan kemudahan asas juga menjadi satu aspek penting dalam membincangkan kesejahteraan sosial komuniti. Kemudahan asas yang perlu diberi tumpuan ialah perkhidmatan pemungutan sampah, perkhidmatan bekalan air, perkhidmatan bekalan elektrik, perkhidmatan telefon awam, perkhidmatan pos, perkhidmatan kesihatan, perkhidmatan pengangkutan, kemudahan pasar dan taman permainan kanak-kanak. 

Terdapat pakar-pakar dalam bidang kebajikan sosial dan pembangunan komuniti telah mengembangkan pengertian kesejahteraan sosial dan cuba mengaitkannya dengan kualiti hidup komuniti. Mereka telah mengemukakan tiga model yang dalam usaha memahami kesejahteraan sosial secara menyeluruh (Homan 1999). Pertama, model residual (Wilensky dan Lebeaux, 1965). Konsep residual merujuk kepada penyampaian perkhidmatan sosial yang berkaitan dengan pemecahan masalah sosial dan patologi sosial dalam usaha untuk membantu menyesuai dan memulihkan seseorang atau keluarga sesuai dengan nilai dan norma masyarakat. 

Mengikut andaian model residual ini, seseorang itu gagal berfungsi apabila mereka berhadapan dengan halangan penyakit atau masalah peribadi. Oleh itu bantuan perlu diberikan kepada individu berkenaan bagi membaiki kehidupan mereka (Titmus, 1974). Mengikut model ini lagi keluarga dan ekonomi pasar merupakan saluran bantuan utama yang boleh digunakan bagi membaiki dan memenuhi keperluan hidup individu. 

Kedua, model institutional (Wilensky dan Lebeaux, 1965). Mengikut Titmus (1974) dan MacPherson dan Midgley (1987) model institutional digunakan apabila mekanisma keluarga dan ekonomi pasar tidak dapat berfungsi dengan baik dalam memenuhi keperluan manusia. Atau dengan kata lain apabila amalan model residual tidak lagi berjaya memperbaiki kualiti hidup individu, maka pihak berkuasa perlu memberi perkhidmatan yang diperlukan oleh individu berkenaan. Mengikut model ini, penyampaian perkhidmatan sosial akan berfungsi sebagai alat untuk memenuhi keperluan tertentu dalam komuniti. Walau bagaimanapun, penyampaian perkhidmatan sosial tersebut tidak mengambilkira pertimbangan nilai individu atau keluarga yang terlibat (Titmuss, 1974). Ini bermakna model institutional tidak mengambilkira masalah sosial yang dialami oleh individu atau keluarga tersebut. Perkhidmatan sosial yang disampaikan dianggap fungsi normal dalam komuniti moden dan tidak mendatangkan sebarang stigma kepada kepada penerimanya. 

Ketiga, model perkembangan (developmental) (Dolgoff, Feldstein & Skolnik, 1997; Lofquist, 1996). Berdasarkan model ini, penyampaian atau pemberian perkhidmatan melampaui orientasi masalah yang sedang dihadapi oleh seseorang individu (Dolgoff et al. 1997). Mengikut model ini, menjadi satu kebiasaan sesuatu komuniti membantu atau menubuhkan institusi kesejahteraan sosial bagi tujuan mencapai kehidupan yang lebih baik dan memenuhi keperluan pembangunan manusia. Ini bermakna tindakan yang diambil oleh komuniti berkenaan tidak semestinya untuk menyelesaikan masalah yang berlaku. 

Pendekatan Kesejahteraan Sosial

Terdapat pelbagai pendekatan yang digunakan oleh negara dan pakar-pakar sains sosial untuk mengukur tahap kesejahteraan sosial sesebuah komuniti. Mengikut (Midgley, 1995) terdapat empat pendekatan utama yang sering dilaksanakan oleh sesebuah negara dalam usaha menjamin kesejahteraan sosial komuniti, iaitu: 

i. Pendekatan pembangunan sosial: Kesejahteraan sosial tidak boleh dipisahkan daripada perspektif pembangunan sosial. Pendekatan pembangunan sosial ini mempunyai hubungan secara langsung dengan pencapaian kesejahteraan sosial sesebuah komuniti. Ini disebabkan kesejahteraan sosial tidak berlaku secara langsung mengikut pembangunan ekonomi, tetapi terhasil daripada pembangunan sosial. Pembangunan sosial bukan sahaja memberi tumpuan terhadap aspek penyediaan barangan, perkhidmatan atau pemulihan tetapi ditumpukan juga kepada aspek yang lebih luas dalam komuniti dengan matlamat untuk membaiki dan meningkatkan kualiti hidup ahli komuniti berkenaan. 

Midgley (1995) menjelaskan bahawa pendekatan pembangunan sosial adalah komprehensif dan bersifat sejagat dalam mengukur kesejahteraan sosial kerana memberi tumpuan terhadap proses dan struktur sosial sesebuah komuniti secara lebih menyeluruh. Melalui pendekatan ini, kesejahteraan sosial dilihat mengalami perkembangan dan bukannya berada dalam keadaan statik. Selain itu, pendekatan pembangunan sosial juga cuba menghubungkan aspek sosial dan ekonomi dalam proses pembangunan komuniti. Pendekatan pembangunan sosial juga sering dilihat sebagai satu pendekatan untuk mempromosikan kesejahteraan manusia kerana berfungsi dalam membentuk kerjasama antara kerajaan dengan organisasi bukan kerajaan mengenai etika sosial yang berkaitan dengan tanggungjawab sosial, politik dan ekonomi bagi mengurangkan atau membasmi kemiskinan (Midgley, 1994; 1995; Macarov, 1995; dan Boer & Koekkoek, 1992). Untuk itu, bebagai teori sains sosial telah digabungkan untuk menjadi landasan kepada kajian kesejahteraan sosial melalui pendekatan pembangunan sosial. Hasilnya, kesejahteraan sosial dikatakan akan berlaku apabila masalah sosial dalam komuniti dapat diurus, keperluan ahli komuniti dipenuhi dan wujud peluang mobiliti sosial dalam komuniti berkenaan. Oleh itu, pencapaian kesejahteraan sosial boleh ditentukan melalui kejayaan pengawalan masalah sosial, pemenuhan keperluan hidup dan kewujudan peluang mobiliti sosial dalam sesebuah komuniti (Midgley, 1995). 

ii. Pendekatan pentadbiran sosial: Pendekatan pentadbiran sosial memberi tumpuan terhadap tindak balas kerajaan terhadap masalah sosial melalui pembentukan program oleh kerajaan menerusi penyampaian berbagai-bagai bentuk perkhidmatan sosial (MacPherson, 1982; George, 1988; Jones, 1990; Hefferman, 1992). Pembentukan program perkhidmatan sosial boleh dibahagikan mengikut keadaan kesejahteraan semasa (Walker dan Wong, 1996). 

Penelitian aspek kesejahteraan sosial melalui pendekatan pentadbiran sosial boleh dilakukan melalui dua strategi utama. Pertama, strategi dasar sosial. Strategi dasar sosial sangat mementingkan perubahan situasi, sistem, amalan dan tingkahlaku setiap individu dalam komuniti. Strategi dasar sosial mempunyai prinsip-prinsip yang akan mengatur segala tindakan dalam usaha mencapai matlamat kesejahteraan sosial. Dengan itu, dasar sosial dapat dilihat sebagai rancangan dasar dan panduan untuk membuat keputusan yang berkaitan dengan program kesejahteraan sosial dan perkhidmatan sosial. Khan (1973) mengaitkan dasar sosial dengan tugas-tugas perancangan dasar sosial. Manakala Titmuss (1974) melihat dasar sosial sebagai prinsip-prinsip yang mengatur tindakan yang mengarah kepada pencapaian matlamat sosial tertentu. Spicker (1955) pula mengatakan fokus utama kajian dasar sosial adalah dalam aspek dasar dan amalan pentadbiran kesejahteraan sosial dan perkhidmatan sosial yang meliputi aspek perlindungan sosial, perumahan, kesihatan, kerja sosial dan pendidikan. 

Kedua, strategi perkhidmatan sosial. Perkhidmatan sosial merupakan satu bentuk bantuan yang ditujukan terus kepada individu ataupun orang ramai melalui kegiatan yang terancang atau intervensi kes. Ianya bertujuan untuk memenuhi sumber-sumber yang diperlukan dalam menolong orang ramai meningkatkan kemampuan sosial, mengubah identiti dan kelakuan serta melengkapi atau mengganti fungsi-fungsi insititusi sosial. Oleh itu, perkhidmatan sosial dilihat sebagai satu sistem atau program yang dirancang oleh kerajaan untuk memperbaiki kesejahteraan individu dengan menjamin tahap kesejahteraan dan kefungsian individu dengan cara menyalurkannya kepada institusi bagi membantu memenuhi keperluan hidup mereka (Khan, 1973; Dinitto, 1991). Menurut Khan (1973) perkhidmatan sosial meliputi dua aspek utama. Pertama, perkhidmatan sosial dalam bidang yang luas iaitu pendidikan, kewangan, perubatan dan perumahan. Kedua, perkhidmatan yang terhad, iaitu program kerja sosial sekolah, perkhidmatan sosial perubatan, perkhidmatan sosial perumahan, program kesejahteraan sosial industri dan sebagainya.

Kerajaan perlu memainkan peranan yang sangat penting dalam pembentukan dan pelaksanaan dasar sosial dan perkhidmatan sosial. Melalui strategi dasar sosial, kerajaan bertanggungjawab untuk mengambilkira setiap aspek masalah sosial yang berlaku dalam komuniti. Manakala melalui strategi perkhidmatan, kerajaan bertanggungjawab untuk menyelesaikan masalah sosial yang sedang berlaku dalam komuniti. Berdasarkan kepada strategi pentadbiran sosial, kerajaan mempunyai tanggungjawab untuk menyelesaikan masalah sosial berlandaskan kepada undang-undang yang ada. Tindakan ini penting agar kerajaan mempunyai kekuatan dan pengesahan tentang penglibatannya dalam usaha mencapai kesejahteraan sosial. Penglibatan kerajaan ini perlu diurus secara profesional dalam semua aspek kesejahteraan sosial agar peningkatan kualiti hidup manusia tercapai (Midgley, 1995). Selain itu, strategi pentadbiran sosial berusaha menentukan kesejahteraan sosial masyarakat dengan cara mengagihkan sumber berasaskan kepada kriteria keperluan. Oleh itu, setiap organisasi sosial tidak hanya bergantung kepada kerajaan sahaja dalam usaha mengagihkan sumber-sumber dalam masyarakat, tetapi juga turut bergantung kepada sektor swasta. 

iii. Pendekatan derma sosial: Pendekatan ini mempunyai hubungan dengan pemberian, kesukarelaan dan peranan pertubuhan bukan kerajaan dalam menyediakan barangan dan perkhidmatan sosial persendirian kepada mereka yang memerlukan. Sikap tolong menolong sesama manusia ini selalunya wujud dan diamalkan melalui derma sosial. Sebagai satu pendekatan tradisi (berasaskan nilai dan ajaran agama), derma sosial dilakukan berasaskan kepada rasa kasih sayang sesama manusia, berbuat baik (amal jariah) dan bersumber ajaran agama (Pathak, 1981). Pada peringkat awal perkembangannya, kegiatan derma sosial hanya dilakukan melalui kegiatan amal oleh individu kepada individu yang memerlukan. Kemudian kegiatan ini dilakukan oleh organisasi perkhidmatan khas seperti bantuan kepada golongan miskin, cacat atau orang tua. 

Pendekatan derma sosial ini terus berkembang dan perkhidmatannya diperluaskan melalui pelbagai organisasi amal di seluruh dunia. Organisasi amal ini membentuk satu badan atau organisasi amal antarabangsa yang berusaha membantu negara-negara miskin. Walau bagaimanapun, didapati individu dan organisasi amal menjadi semakin sekular kerana aktiviti amal diserahkan kepada institusi agama sahaja. Institusi keagamaan dan badan amal ini lebih berbentuk organisasi yang hanya memberikan bantuan kepada penerima barangan atau perkhidmatan yang pasif. Kerja amal ini juga bergantung kepada niat penderma dan juga keinginan kerajaan untuk menggunakan wang pembayar cukai untuk melakukan kegiatan-kegiatan amal. Walau bagaimanapun semua usaha dan kegiatan derma sosial ini bertujuan untuk menolong dan mempromosikan kesejahteraan sosial (Midgley, 1995). 

iv. Pendekatan kerja sosial: Kerja sosial merupakan seni, sains dan profesyen yang menggunakan kemahiran-kemahiran tertentu bagi membantu manusia menyelesaikan masalah peribadi, kumpulan dan komuniti bagi mencapai kesejahteraan sosial. Pendekatan ini menggunakan pengetahuan, teknik dan kemahiran hubungan kemanusiaan bagi membantu usaha-usaha memenuhi keperluan hidup manusia. 

Kerja sosial merupakan pendekatan yang terurus dalam mempromosikan kesejahteraan sosial, di samping menggunakan kakitangan yang profesional dan berkelayakan bagi berhadapan dengan masalah sosial. Sebagai satu profesion, kerja sosial mempunyai fungsi menyelesaikan masalah sosial dan kemanusiaan berlandaskan kepada sains dan nilai dengan memenuhi kehendak dan aspirasi manusia. Tugas utamanya ialah meningkatkan fungsi sosial individu ataupun kumpulan dalam persekitaran mereka. 

Amalan kerja sosial adalah berasaskan kepada penggunaan berbagai-bagai teori dan disiplin sains sosial. Teori kerja sosial ini memberikan satu konteks asas dan pendekatan-pendekatan intervensi (Bisman, 1994). Antara teori dan pendekatan yang dikembangkan dalam bidang kerja sosial ialah hubungan, penilaian, komunikasi, pemerhatian, dan intervensi (Bisman, 1994; Johnson, 1995). 

Sebagai satu pendekatan, kerja sosial perlu diurus secara profesional untuk menangani masalah sosial, menyediakan peluang hidup yang lebih baik kepada individu, keluarga, kelompok dan komuniti. Bentuk intervensi kerja sosial dalam menangani masalah sosial bukan hanya berbentuk ‘remedial’ tetapi juga ‘non-remedial’. Intervensi ini dilakukan melalui dasar sosial, penelitian kerja sosial, perkhidmatan sosial dan pembangunan komuniti. 

Terdapat tiga kaedah utama yang digunakan dalam pendekatan kerja sosial dalam usaha menjaga kesejahteraan sosial individu, keluarga dan masyarakat. Pertama, kaedah kerja kes. Tumpuan kerja kes ialah terhadap orang perseorangan secara individu. Andaian utama kaedah ini ialah masalah sosial merupakan masalah individu. Oleh itu, usaha-usaha perlu dilakukan terhadap individu berkenaan dan ahli keluarga mereka yang terlibat secara berasingan (Midgley, 1981). Kepentingan kaedah kerja kes dalam membantu individu menyelesaikan masalah adalah berasaskan kepada teori Sosial Diagnosis yang dikemukakan oleh Mary Richmond pada tahun 1917. Beliau meminjam istilah diagnosis daripada terminologi perubatan dalam usaha memahami “orang di dalam situasi sosial”. Berikutan itu Richmond (1917) menjelaskan kerja kes sosial sebagai satu kaedah yang mempunyai tujuan untuk memperbaiki keadaan individu dan keluarga seorang demi seorang, berbeza dengan pembaikan mereka di dalam masa (Dalam Midgley, 1981). 

Kedua, kaedah kerja kumpulan. Kaedah kerja kumpulan memberi tumpuan kepada aspek keupayaan manusia (Midgley, 1981). Kaedah ini berasaskan kepada andaian bahawa manusia mempunyai keperluan yang sama untuk melibatkan diri mereka dalam kehidupan kumpulan yang tidak dapat dipenuhi melalui masyarakat industri masa kini. Matlamatnya ialah untuk memberi rangsangan untuk berfikir, bergaul, bertukar pendapat dan pengalaman di kalangan ahli-ahli yang terlibat dalam kumpulan. Kaedah ini banyak diamalkan melalui aktiviti kumpulan rekreasi, kumpulan kemahiran rekreasi, kumpulan pendidikan, kumpulan sosialisasi, kumpulan sokongan, kumpulan theraputik dan kumpulan pertemuan. 

Ketiga, kaedah kerja komuniti. Midgley (1981) menjelaskan bahawa pekerja sosial percaya bahawa penduduk tempatan mesti melibatkan diri dengan sepenuhnya dalam peningkatan kebajikan komuniti. Mereka mesti disedarkan mengenai keperluan sosial di dalam kawasan mereka dan digalakan mengambil inisiatif untuk mengendalikannya. Oleh itu, Dunham (1943) menjelaskan bahawa kerja komuniti adalah proses menghasilkan dan mengekalkan penyesuaian di antara sumber-sumber kebajikan sosial dan keperluan kebajikan sosial di dalam satu kawasan geografi atau bidang perkhidmatan yang khusus. Ini dapat dilakukan melalui penyesuaian keperluan manusia serta menyediakan cara-cara bagi membolehkan mereka mencapai segala keperluan itu melalui cara yang realistik dan demokrasi. 

ndikator Kesejahteraan Sosial 

Secara keseluruhannya, pendekatan-pendekatan kesejahteraan sosial di atas memberi tumpuan kepada tiga indikator utama dalam menjamin tahap kesejahteraan sosial sesebuah komuniti. Pertama, pengurusan masalah sosial. Kedua, pemenuhan keperluan sosial. Ketiga, penyediaan peluang mobiliti kepada komuniti terlibat.

i. Pengurusan masalah sosial: Masalah sosial dapat ditafsirkan melalui keadaan-keadaan tertentu seperti kemiskinan, kebuluran, dan jenayah serta fenomena sosiobudaya yang menghalang masyarakat daripada mengecapi potensi maksima mereka (Eitzen,1984) dan ketidakseimbangan dalam masyarakat sehingga unit tersebut mengklasifikasikan individu sebagai devian (Becker, 1967). Tallman dan McGee (1971) dan Abd. Hadi (2004) mentafsir masalah sosial sebagai keadaan yang tidak digemari oleh orang ramai dan perlu dibasmi, diselesaikan atau diperbaiki melalui tindakan bersama oleh anggota-anggota komuniti. Oleh itu, masalah sosial dilihat mempunyai dua unsur utama iaitu salah laku norma (tingkah laku devian) dan keadaan yang menentang atau menyimpang dari norma-norma komuniti (keadaan sosial). 

Salah laku norma (norm violations) merujuk secara tidak langsung kepada ketidakseimbangan sosial yang mengambil tempat dalam komuniti. Ketidakseimbangan sosial yang sering berlaku dalam masyarakat ialah seperti tercicir dari sekolah, kemiskinan, ‘intellectual instability’, kebuluran, jenayah, dan keganasan rumah tangga. Salah laku norma tidak mempunyai standard yang mutlak. Ini bermakna masalah sosial merupakan satu keadaan yang abstrak dan dapat dipersoalkan, serta berlaku ‘double standard’ dalam pengamalannya. Eitzen dan Zinn (2000) menjelaskan bahawa tingkah laku devian adalah merujuk kepada aktiviti yang mengambil tempat dalam komuniti serta tindakan atau perbuatan melanggar norma-norma yang wujud dalam komuniti dan organisasi dalam tempoh masa tertentu. Tingkah laku tersebut biasanya dipengaruhi oleh unsur sosiobudaya dan bersifat arbitrari dan wujud melalui proses labelling yang mengambil tempat dalam masyarakat pada hari ini. Proses labelling ini dilakukan dengan giat oleh unit komuniti yang mempunyai kuasa (kerajaan tempatan, kerajaan negeri atau mana-mana badan berkanun) kerana mereka berusaha dengan giatnya untuk mencapai ‘UTOPIA’ dalam perjuangan mereka. 

Masalah sosial dalam bentuk keadaan sosial (social conditions) pula merujuk kepada keadaan yang berkait dengan kesukaran yang berbentuk fizikal yang dialami oleh seseorang individu. Kesukaran fizikal ini ditafsirkan sebagai kekurangan dalam bentuk material. Ini bermakna masalah sosial akan wujud apabila keperluan-keperluan yang dinyatakan tidak dipenuhi. 

Pengurusan dan kawalan sosial merujuk kepada proses yang menyebabkan individu akur pada norma komuniti termasuk undang-undang jenayah, pihak polis, mahkamah dan institusi tahanan. Konsep kawalan sosial yang sangat luas ini merangkumi suatu penghasilan tingkah laku yang dianggap normal dan juga penindasan tingkah laku devian atau yang menyimpang (Rokiah, 2002). Pengurusan dan kawalan masalah sosial penting kerana ianya bukan sahaja mencakup masalah kemasyarakatan (society problems) tetapi juga masalah dalam masyarakat yang berhubung dengan gejala abnormal dalam kehidupan komuniti (ameliorative or social problem). 

Berdasarkan kepada pendekatan pembangunan sosial, pengurusan dan kawalan masalah sosial perlu diteliti daripada aspek kemiskinan, jenayah dan keselamatan awam serta pengangguran. Ketiga-tiga aspek ini sering diberi tumpuan dalam kajian tentang kesejahteraan dan masalah sosial (Midgley, 1995; Kwan, 1997; Dahrendorf, 1994; Townsend, 1993). Aspek kemiskinan bileh dinilai melalui keadaan kemiskinan, pola perbezaan antara golongan miskin dan kaya dan punca kemiskinan dalam sesebuah masyarakat. Aspek jenayah dan keselamatan awam boleh dinilai berdasarkan keadaan masalah jenayah secara keseluruhan, jenayah di kawasan tempat tinggal tertentu dan usaha-usaha kawalan keselamatan awam bagi menangani masalah jenayah. Aspek pengangguran pula boleh diteliti dari segi masalah pengangguran, kawalan terhadap pengangguran dan kesan pengangguran terhadap kehidupan keluarga. Kewujudan aspek-aspek masalah sosial ini akan menggambarkan secara langsung tentang keadaan fizikal komuniti dan keberkesanan pengurusan beberapa perkara asas yang mempengaruhi kehidupan seseorang. 

ii. Pemenuhan keperluan hidup: Pemenuhan keperluan hidup selalunya digambarkan melalui tahap kepuasan komuniti terhadap perkhidmatan dan kemudahan yang disediakan kepada mereka. Setiap individu, keluarga dan komuniti mempunyai keperluan sosial yang perlu dipenuhi untuk menjamin kepuasan seseorang. Keperluan merujuk kepada keadaan yang perlu dimiliki oleh individu bagi memastikan keadaan hidupnya sejahtera (Thomas dan Pierson, 1999). Siti Hajar (2006) memetik Raiklin dan Uyar (1996) menyatakan keperluan manusia merupakan barangan atau material atau keadaan fizikal tertentu yang mesti dimiliki manusia bagi membolehkan mereka menjalankan fungsi dan peranan fizikal, mental dan seksual mereka dengan berkesan. Memenuhi keperluan masyarakat terutamanya yang berkaitan dengan kemudahan asas merupakan aspek penting dalam menjamin kesejahteraan sosial mereka. Keperluan terhadap perkhidmatan merujuk kepada perkhidmatan yang mereka peroleh atau disediakan untuk mereka berbanding dengan perkhidmatan yang sepatutnya mereka peroleh atau disediakan untuk mereka. 

Pemenuhan keperluan hidup boleh dinilai dari dua aspek, iaitu penyediaan perkhidmatan kesejahteraan sosial oleh institusi atau kerajaan dan kepuasan hidup bagi individu (Doyal dan Gough, 1991; Midgley, 1995). Penyediaan perkhidmatan dan kemudahan oleh institusi atau kerajaan meliputi penjagaan orang tua, perumahan awam, kemudahan kesihatan awam, peluang pendidikan, dan tanggungjawab keselamatan sosial. Manakala kepuasan hidup individu pula boleh diteliti dari aspek jaminan pendapatan, persekitaran kerja, hubungan kejiranan, penjagaan kesihatan, ruang kehidupan peribadi, dan pemakanan komuniti.

iii. Peluang mobiliti sosial: Kewujudan peluang mobiliti sosial merupakan satu lagi elemen penting kepada kesejahteraan sosial sesebuah komuniti. Kesejahteraan sosial wujud dalam komuniti yang mempunyai peluang sosial untuk orang ramai meningkatkan dan merealisasikan potensi mereka. Komuniti yang mempunyai halangan sosial tegar akan menghalang kemajuan dan dicirikan melalui tahap ketidakpuasan. Midgley (1995) menjelaskan bahawa ketiadaan peluang mobiliti sosial merupakan sebab utama kepada ketidakadilan yang berlaku dalam komuniti. 

Mobiliti sosial boleh dinilai dari aspek perubahan kedudukan dalam sistem susun lapis ataupun proses pergerakan individu atau hubungan sosial dari satu strata atau susun lapis yang lain dalam satu stratifikasi sosial (Rohana, 1996). Komuniti yang mengalami pembangunan sosial yang baik selalunya mempunyai sistem mobiliti sosial yang baik. Secara teorinya, memaksimumkan peluang mobiliti sosial bermula dengan kewujudan keadaan stratifikasi sosial. Mobiliti sosial boleh berlaku dari segi peningkatan taraf hidup, status sosial, dan pencapaian kemajuan oleh sekumpulan individu atau kelompok. Komuniti yang mengalami pembangunan sosial yang baik selalunya mempunyai sistem mobiliti sosial yang baik.

Kesimpulan 

Konsep kesejahteraan sosial memberikan fokus kepada keadaan, nasib, hak, kewajipan dan tanggungjawab sesama manusia. Secara tradisi, usaha kesejahteraan sosial dilaksanakan untuk membasmi dan mengawal masalah sosial yang berlaku dalam komuniti. Di samping itu, usaha kesejahteraan sosial juga memberi tumpuan terhadap usaha-usaha pemenuhan keperluan komuniti serta peningkatan peluang mobiliti sosial dalam komuniti. Ketiga-tiga elemen kesejahteraan sosial ini merupakan kerangka asas untuk manusia meneruskan kehidupan. Usaha-usaha untuk menjaga tahap kesejahteraan sesbuah komuniti ini dominasi oleh tiga model utama, iaitu residual, institutional dan developmental. 

Praktik model residual, institutional dan developmental untuk menjaga kesejahteraan sosial sesuatu komuniti boleh dilakukan melalui pendekatan pembangunan sosial, pentadbiran sosial, derma sosial dan kerja sosial. Penyampaian intervensi dan bantuan melalui pendekatan-pendekatan tersebut akan disalurkan secara universal atau selective. Berdasar prinsip universal, setiap individu dalam komuniti layak diberi atau memperoleh bantuan dan manfaat sosial awam. Pengagihan dan pemberian bantuan awam dilakukan tanpa sebarang syarat atau peraturan kelayakan tertentu. Penggunaan prinsip universal dalam penyampaian perkhidmatan ini lazimnya diamalkan oleh Negara-Negara Kebajikan. Penyampaian intervensi dan bantuan awam melalui prinsip selective pula menfokuskan kepada ahli-ahli komuniti yang benar-benar memerlukan perkhidmatan tersebut. Oleh itu, penggunaan prinsip selective dalam penyampaian bantuan awam memerlukan peraturan kelayakan tertentu. Peraturan kelayakan tersebut merujuk kepada sekumpulan syarat atau keadaan, ciri atau situasi prasyarat yang membolehkan pemberian bantuan awam kepada ahli komuniti. Prinsip selective ini telah digunakan oleh kebanyakkan negara dalam proses penyampaian bantaun awam kepada rakyatnya.


Rujukan 
Abd. Hadi Zakaria (2004). Ketiadaan Reaksi Masyarakat Terhadap Kelakuan Anti Sosial. The Malaysian Journal of Social Administration. Vol. 3(1): 71-82.
Adriaansens, H. (1994). Citizenship, Work and Welfare. In Steenbergen, B. V. (ed.). The Condition of Citizenship. London: Sage Publication. 
Becker, E. (1967). Beyond Alienation: A Philosophy of Education for the Crisis of Democracy: New York, G. Braziller. 
Bisman, C. (1994). Social Work Practice: Case and Principles. California: Brook/Coole Publications. 
Boer, L. dan Koekkoek, A. (1994). Development and Human Security. Third World Quarterly Journal of Emerging Aress. Vol. 15(3): 519-522. 
Bubolz, M. M., Eicher, J. B., Evers, S. J. and Sontag M. S. (1980). A Human Ecological Approach to Quality of Life: Conceptual Framework and Results of a Preliminary Study. Social Indicators Research. Vol 7: 103-136. 
Bunge, M. (1976). Indicators. Judging the Quality of Life. In Farlow, J. K and Shea, W. R. (eds), Values and Quality of Life. New York: Science History Publications. 
Campbell, A., Converse, P. E. and Rodgers, W. R. (1976). The Quality of American Life: Perceptions, Evaluations and Satisfactions. New York: Russell Sage Foundation.
DiNitto, D.M. (1991). Social Welfare, Politics and Public Policy. New Jersey: Prentice Hall. 
Dolgoff, R., Feldstein, D., dan Skolnik, L. (1997). Understanding Social Welfare (4th ed.). White Plains, NY: Longman. 
Doyal, L., dan Gough, I. (1991). A Theory of Human Need. London: Macmillan.
Eitzen, S. D., dan Zinn, M. B. (2000). Social Problem. 8th Edition. United States: A Pearson Education Company.
Fraser, N., dan Gordon, L. (1994). Civil Citizenship Against Social Citizenship. In Steenbergen, B. V. (ed.). The Condition of Citizenship. London: Sage Publication. 
Friedlander, W.A. (1967). Introduction to Social Welfare. New Delhi: Prentice Hall. 
George, V. (1988). Wealth, Poverty and Starvation. England; Wheatsheaf Books. 
Hefferman, W.J. (1992). Social Welfare Policy. London: Longman. 
Hill, M. dan Fee, L.K. (1995). The Politics of Nation Building and Citizenship in Singapore. London: Rouledge.
Homan, M. S. (1999). ). Promoting Community Change: Making It in the Real World (2nd ed.). New York: Brooks/Cole Publishing Company. 

Johnson, L.C. (1995). Social Work Practice: A Generalist Approach. London: Allyn & Bacon. 

Jones, H. (1990). Social Welfare in The Third World Development. Houndmills: MacMillan.  

Khan, A.J. (1973). Social Policy and Social Services. New York: Random House.  

Macarov, D. (1995). Social Welfare: Structure and Practice. London: Sage Publication.  

MacPherson, S. (1982). Social Policy in the Third World. Brighton: Wheatsheaf Books.  

Midgley, J. (1981). Profesional Imperialism: Social Work in the Third World. London: Heinemann Educational Books.  

Midgley, J. (1994). The Challenge of Social Development: Their Third World and Ours-1993 Danials S. Sanders Peace and Social Justice Lecture. Social Development Issues. Vol. 16(2): 1-12.  

Midgley, J. (1995). Social Development: The Development Perspective in Social Welfare. London: Sage Publication. 

Midgley, J. (1997). Social Welfare in Global Context. London: Sage Publications.  

Milbrath, L. W. (1979). Policy Relevant Quality of Life Research. The Annals of the American Academy of Political and Social Science. Vol. 444: 32-45.  

Pathak, S. (1981). Social Welfare: An Evolutionary and Developmental Perspective. New Delhi: Macmillan India Limited.

Raiklin, E., dan Uyar, B. (1996). On the Relativity of the Concepts of Needs, Wants, Scarcity and Opportunity Cost. International Journal of Social Economics. Vol. 23 (7): 48-49.  

Rohana Yusof (1996). Asas Sains Sosial: Dari Perspektif Sosiologi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.  

Rokian Ismail (2002). Kawalan Sosial dan Pelbagai Dimensi Fungsi dalam Strategi Menangani Jenayah dan Delinkuensi di Malaysia. Dalam Rahimah dan Muhamed Yusuf (eds), Masyarakat, Budaya dan Perubahan. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.  

Siti Hajar Abu Bakar Ah. (2006). Kesejahteraan Sosial: Aplikasi Dalam Perkhidmatan Manusia. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.  

Skidmore, R.A. and Tackeray, M.G. (1982). Introduction to Social Work. New Jersey: Englewood Cliffs. 
Spicker, P. (1995). Social Policy: Themes and Approaches. London: Prentice Hall.
Tallman, I., dan McGee, R. (1971). Definition of Social Problem. Dalam Smigel, E.O. (ed). Handbook on the Study of Social Problems. Chicago: Rand McNaly and Company: 19-58.  

Thomas, M. dan Pierson, J. (1996). Dictionary of Social Work. London: Collins Educational Ltd.  

Titmuss, R.M. (1974). Social Policy: An Introduction. London: George Allen & Unwin, Ltd.  

United Nation (1960). The Development on the National Social Welfare Programme. New York.  

Walker, A., dan Wong, C. (1996). Rethinking the Western Construction of the Welfare State. International Journal of Health Services. Vol. 26(1): 67-92.  

Weinberg, S. K. (1970). Social Problem in Modern Urban Society. United State: Prentice Hall. 
Wilensky, H.L. d Lebeaux, C. (1965). Industrial Society and Social Welfare. New York: Free Press.

(Sumber: http://eprints.um.edu.my/3124/1/A11.pdf)
 

Saturday, August 18, 2012

Tip maafkan diri sendiri





Tindakan susulan perlu menyedarkan pelaku salah laku


Walaupun setiap orang membuat salah dan silap, namun tidak semuanya dapat menerima dan mengakui kesalahan masing-masing.

Alangkah baiknya kita belajar untuk memaafkan diri sendiri. Bagi yang sangat susah hendak memaafkan diri sendiri, ada empat tip untuk mula memaafkan diri.

Pertama, kembali buka hati. Fikirkan kemungkinan-kemungkinan yang lebih positif dan masuk akal untuk buat yang lebih baik.

Kedua, cuba kembali sayang pada diri sendiri. Ingatkan kelebihan dan kekuatan diri kerana nilai-nilai ini boleh mendorong diri untuk lebih menghargai diri.

Ketiga, hentikan rasa bersalah dengan menyalurkan emosi kesalahan itu kepada hal-hal lain yang lebih produktif seperti banyak membantu orang.

Keempat, selalu amalkan budaya memaafkan kesalahan. Insya Allah kita juga akan memaafkan diri sendiri.


Friday, August 17, 2012

Maafkan diri sendiri





Setiap masalah perlu cari penyelesaian
Dalam filem "Eat, Pray and Love" lakonan Julia Roberts, ketika dalam perjalanan ke India, dia berjumpa seorang lelaki bernama Richard dari Texas.


Lelaki itu menceritakan tentang keluarganya yang sudah musnah kerana kesalahannya sendiri. Lama juga Richard merasa kesal dan kecewa serta sangat susah memaafkan dirinya.

Realiti hidup juga begitu.

Biasanya kita lebih mudah memaafkan kesalahan orang lain berbanding diri sendiri. Dikatakan orang yang sangat susah memaafkan dirinya ibarat orang yang sering membawa bakul berat di atas bahunya. ke mana sahaja dia pergi, akan dibawa sekali bakul tersebut.

Mungkin dengan cara ini dia berfikir itulah cara yang paling baik untuk menghukum dirinya daripada kesilapan-kesilapan lepas.

Namun sebenarnya cara ini sangat tidak berkesan dan membebankan diri sendiri.


Thursday, August 16, 2012

Usaha gigih jadi senang-lenang





Kerja kuat baru boleh makan sedap-sedap


Kita dapat apa yang kita usahakan sahaja. Kalau bekerja sendiri, keluar pagi-pagi, buat jualan, jumpa pelanggan dan petang baru balik rumah.

Insya Allah kalau strategi berjaya, kita akan dapat ganjarannya. Dalam zaman internet, goyang kaki pun boleh dapat wang kerana sistem pemasarannya tidak perlukan keluar pagi-pagi.

Bekerja dengan orang ada juga ganjarannya.

Contoh, kesungguhan bekerja akan dapat dilihat, produktiviti kerja dinilai dengan kesempurnaan dan kecemerlangan diukur dengan kecekapan kos dan sebagainya.

Tidak mungkin duduk-duduk, lepak-lepak di rumah, siang tidur dan malam berjaga akan dapat habuan yang lumayan. Orang seperti ini hanya menghabiskan beras, tidak produktif, tidak ada keberanian untuk mewujudkan iklim hidup yang lebih cergas.

Kalau orang lain yang berusaha gigih menjadi senang-lenang, orang yang duduk-duduk saja tentulah menjadi papa kedana.

 

Wednesday, August 15, 2012

Usah politikkan simbol negara


Benarlah kata ahli falsafah Greek, Plato bahawa: Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something. (Golongan bijak pandai bercakap kerana mereka ada sesuatu yang ingin diperkatakan. Si dungu bercakap kerana mereka perlu berkata sesuatu).

Bunyinya kelihatan jenaka tetapi itulah yang berlaku. Rakyat Malaysia - tidak semua sebenarnya - diajar supaya tidak lagi bangga dengan negara sendiri. Mereka juga diajar usah berterima kasih kepada pemberian pemimpin kerana itu hak mereka.

Segelintir rakyat juga diajar supaya terus meminta daripada menyumbang untuk negara. Ini semua akibat segala-gala sudah dipolitikkan.

Mereka tidak lagi dapat membezakan antara 'simbol negara', 'visi negara' dengan sepak terajang politik kepartian.

Atas sebab-sebab ini, Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA), Datuk Fuad Hassan berpendapat, dalam masyarakat yang rumit seperti Malaysia, rakyat memerlukan simbol atau payung untuk bersatu.

"Perlu ada gencatan senjata dalam perkara yang dipersetujui bersama. Masjid nampaknya tidak lagi dapat dijadikan tempat penyatuan, institusi raja bukan tidak terlepas dari penghinaan, kehakiman tidak dianggap bebas jika tidak memihak kepada sesuatu pihak berkepentingan, kebenaran tidak lagi bersifat mutlak tetapi semuanya nisbi menurut sudut pandangan.

"Dalam erti kata lain, dalam sistem anarki atau runtuhnya peraturan, tiada lagi sumber kuasa atau simbol rujukan yang boleh menyatukan. Semuanya berselindung di sebalik nama kuasa ketuanan dan kebebasan rakyat," kata beliau di Kuala Lumpur kelmarin.

Fuad menarik perhatian tentang pendapat dari beberapa sudut bahawa politik Malaysia selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 adalah politik 'serba mungkin'. Ia juga seperti yang dinyatakan oleh Machiavelli mempunyai elemen 'tujuan menghalalkan cara'.

Untuk mencapai satu tujuan jangka pendek, pelbagai cara dibolehkan melalui andaian logik, sandaran Islam, serta perikatan tidak suci unholy alliance antara pihak yang berbeza kepentingan. Kata Fuad lagi, ia umpama suatu percubaan berani dari pihak yang berlainan mimpi bagi mempertaruhkan masa depan negara, bangsa dan agama.

"Pas memberikan justifikasi dengan menyatakan permuafakatan dengan DAP sebagai "Tahalluf Siyasi"(Permuafakatan Politik). Tahalluf Siyasi apa kalau perjuangan Islamnya semakin luntur, perjuangan bangsanya semakin kabur dan banyak perkara dasar Islami perlu mendapat lampu hijau dari DAP.

"(Sedangkan) Tahalluf Siyasi harus mendaulatkan Maqasid Syariah (Matlamat Politik yang berasaskan syariah) dan perlaksanaan matlamat syariah semakin kukuh apabila maqasid mendahulukan perundingan sesama ummah, bukan musuhnya," kata beliau.

Dalam hubungan ini, Fuad turut menarik perhatian mengenai Jalur Gemilang sebagai simbol kemerdekaan dan semangat patriotik yang tidak terlepas dari kritikan dan penghinaan.

Suatu ketika dulu terdapat pelbagai pandangan lantang berkaitan dengan simbol patriotisme dan sejarah negara. Antaranya:

1. Usaha untuk melakukan penilaian semula terhadap sejarah kemerdekaan negara. Bahawa pejuang sebenar kemerdekaan adalah Parti Komunis Malaya (PKM) dan bukannya Tunku Abdul Rahman dan parti UMNO yang dianggap tali barut penjajah.

2. Usaha merendahkan martabat Jalur Gemilang dengan menyatakan ia diciplak dari bendera negara imperialis Amerika seperti yang pernah disebut oleh bekas pemimpin sosialis Universiti Malaya yang kini menjadi aktivis pakatan pembangkang, Hishamuddin Rais.

3. Mempermainkan lagu Negaraku sebagai "Negara Kuku" dalam bentuk raps seperti yang terlihat dalam klip video penyanyi raps kontroversi, Namewee. Anak muda itu juga pernah meluahkan protesnya terhadap azan yang dianggap mengganggu ketenteraman subuh.

4. Luahan Tweet kerana tidak berminat mengibarkan Jalur Gemilang serta menurunkan darjat sebagai "Jalur Malang" oleh bekas menteri besar Perak, Mohammad Nizar Jamaluddin;

5. Tentangan terhadap tema, logo dan lagu "Janji Ditepati" untuk hari sambutan 55 tahun kemerdekaan negara oleh pakatan pembangkang dan penyokong media sosial pembangkang.

Menurut Fuad, sejarah tidak pernah menafikan peranan yang dimainkan golongan kiri seperti Ibrahim Yaakub, Ahmad Boestamam dan Burhanuddin Helmi yang mahu mencapai kemerdekaan bersama Indonesia melalui konsep 'Melayu Raya'.

"Tetapi kita harus mengakui pandangan majoriti bahawa Tunku Abdul Rahman melalui UMNO, MCA dan MIC sudah ditakdirkan berjaya mencapai kemerdekaan tahun 1957 dengan Tunku diisytiharkan sebagai Bapa Kemerdekaan.

"Beliau juga telah pun menjawat sebagai Perdana Menteri pertama dan Malaya diterima sebagai anggota Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu. Kejayaan seterusnya adalah usaha menubuhkan Malaysia pada tahun 1963 bersama-sama pemimpin masyarakat Sabah dan Sarawak.

Tegas beliau: "Jalur Gemilang harus dihormati dan dihargai bukan kerana corak warna atau kerana kualiti kainnya.

"Tetapi Jalur Gemilang adalah simbol penyatuan tertinggi negara, simbol kewujudan negara merdeka dan simbol maruah sesuatu bangsa."

Fuad mengingatkan gangguan terhadap simbol penyatuan negara masih belum reda.

Ini kerana baru-baru ini, pakatan pembangkang bertekad untuk menggunakan tema merdeka pakatan pembangkang - 'Sebangsa Sejiwa Senegara'. 'Janji Ditetapi' dianggap sebagai tema Barisan Nasional.

Namun ternyata tiada muafakat di antara pakatan pembangkang sendiri untuk menggunakan tema bersama mereka. Akhirnya wujudlah tiga tema bagi empat negeri yang dikuasai pakatan PKR, DAP dan Pas:

1. "Sebangsa Sejiwa Senegara" di Selangor dan Pulau Pinang.
2. "Menerajui Perubahan" di Kelantan.
3. "Terus Berbakti" di Kedah.

"Cuma, apakah mesej yang ingin kita sampaikan kepada rakyat dalam kekecohan tema kemerdekaan ini. Apakah kebebasan, demokrasi atau anarki, yakni runtuhnya peraturan dan kepimpinan yang tidak dihormati dalam acara penting negara.

"Inilah akibatnya tidak dapat membezakan antara 'politik kepartian' dengan politik kenegaraan," katanya.

Kata beliau: "Bukankah 'Janji Ditepati' merupakan satu nilai mulia yang dituntut oleh semua agama. Tidakkah juga Janji Ditepati merupakan peringatan untuk semua, tidak kira kerajaan atau pembangkang, individu atau masyarakat, supaya menunaikan janji yang belum terlaksana bagi mencapai matlamat kebahagiaan rakyat dan Negara Terbaik atau 'Madinah Al-fadilah' seperti yang diharapkan oleh Ibn Farabi."

Menurut Fuad, pakatan pembangkang menyatakan konsep 1Malaysia adalah slogan yang ditiru dari negara Israel.

Sedangkan, sebenarnya "One Israel" atau "Yisrael Ahad" merupakan strategi Parti Buruh untuk mengadakan perikatan dengan Parti Gesher dan Parti Agama Meimad bagi memenangi pilihan raya Knesset Israel pada tahun 1999. Ia bertujuan untuk mengurangkan imej sekular Parti Buruh.

Semua mengetahui "One Israel" terkubur apabila parti Meimad keluar daripada perikatan pada tahun 2000 kerana tidak bersetuju dengan Persidangan Camp David yang berunding dengan Yasser Arafat. Ehud Barak kemudian didakwa kerana melanggar peraturan pilihan raya dengan menggunakan dana asing untuk kempen Knesset tersebut.

Jelasnya, "One Israel" merupakan permuafakatan politik jangka pendek Ehud Barak untuk menang pilihan raya. 1Malaysia pula adalah lambang visi pemimpin untuk meneraju negara selepas menang pilihan raya 2008. Tujuannya untuk menyatu, memakmur dan mengukur pencapaian kerajaan dalam usaha membantu rakyat. Ia adalah terjemahan dan lanjutan daripada Wawasan 2020 dan Islam Hadhari.

"Kesimpulannya kita harus mengerti bahawa politik harus punya batas masa dan tempat. Bukan semua perkara perlu dipolitikkan," katanya.

Dasar-dasar penting negara serta simbolnya harus didukung bersama. Dalam usaha menyambut 55 tahun merdeka ayuhlah kita kibarkan Jalur Gemilang dengan megah sebelum kita kehilangan.

Sebenarnya bukan salah politik tapi pelakunya. Benarlah seperti kata Gen. H. Norman Schwarzk bahawa "kepimpinan adalah kombinasi strategi dan perwatakan (karakter).

Jika harus memilih salah satu - pilihlah perwatakan.

(Utusan Malaysia, 15 Ogos 2012)

 

Tuesday, August 14, 2012

Paradigma baru dalam bisnes





Paradigma lama akan kalah dalam persaingan


Jika kita berjalan-jalan melihat kedai-kedai di bandar, macam-macam perkhidmatan, produk dan jenis bisnes yang ada.

Pengamatan saya terhadap bisnes 10 tahun yang lepas dengan bisnes pada tahun ini, saya boleh katakan ada dua jenis atau dua aliran pemikiran. Bisnes yang masih ada hingga sekarang berada dalam kategori pertama iaitu  paradigma baru.

Dan bisnes yang "hidup segan mati tak mahu" dalam kategori kedua iaitu paradigma lama.

Paradigma bermaksud kerangka pemikiran. Paradigma baru dengan kerangka pemikiran baru seperti menggunakan elemen IT dalam urusan bisnes, pelbagaikan kaedah pemasaran dan pentadbiran gaya korporat.

Paradigma lama sangat terhad dan dalam persaingan, bisnes dengan paradigma lama akan kalah.


 

Monday, August 13, 2012

Teliti dengan kerja untuk cemerlang




Cemerlang berbeza dengan malang
Ada banyak sebab kenapa orang-orang yang cemerlang menjadi cemerlang.

Ada ramai lagi yang berusaha hendak menajdi cemerlang tetapi berakhir menjadi malang.

Setiap kali diberi tugasan, orang yang cemerlang biasanya sangat teliti dengan hasil kerja mereka. Hasil kerja sentiasa diperiksa berkali-kali supaya puas hati.

Dalam bahasa Inggeris dipanggil "confirm and reconfirm, check and double check". Sentiasa menilai seperti ini akan membantu meningkatkan kualiti kerja dan menambah kepercayaan orang ramai terhadap perkhidmatan atau produk kita.

Tabiat beginilah yang membezakan antara orang yang berjaya dengan orang yang gagal atau biasa-biasa saja.


Sunday, August 12, 2012

Jangan sedih dengan masalah





Fikir untuk selesai masalah

Setiap orang ada masalah hidup masing-masing. Ada yang sedih kerana belum dapat kerja, ada yang sedih kerana gaji sikit walaupun sudah lama bekerja.

Ada yang sedih kerana belum jumpa jodohnya, ada ibu bapa yang sedih kerana memikirkan tingkah laku anak-anak yang liar, ada juga yang rungsing memikirkan hutang keliling pinggang.

Biar apa pun kesedihan hidup, kita mesti hadapi. Kesedihan hidup ini mesti disandarkan kepada pencetus kepada masalah ini iaitu Allah swt yang ingin menguji sejauh mana kita sabar.

Allah swt mahu kita merasai susah payah hidup supaya kita dapat berdoa kepada-Nya, Allah swt mahukan kita sujud kepada-Nya.

Inilah hikmah pada orang yang banyak berhadapan dengan maslah hidup. Ujian Allah swt akan menjadikan kita lebih matang.


Saturday, August 11, 2012

Hidup mesti cekal





Cekal dan tabah bermula sejak kecil


Hidup ada pasangannya. Lelaki pasangannya perempuan, kaya pasangannya miskin, ada orang baik dan ada orang jahat, ada untung dan ada rugi, ada yang pemaaf dan ada yang berdendam. Maknanya, setiap satu ada pasangan masing-masing.

Ada masanya ktia hidup dengan kesusahan duit gaji hujung bulan habis untuk membayar hutang, macam-macam hutang lagi.

Ada masanya kita kerap ulang-alik ke hospital kerana ada masalah kesihatan seperti jantung tidak kuat, buah pinggang bocor atau paru-paru berair.

Lain-lainnya seperti kahwin tidak jadi, anak lari dari rumah, bermasam muka dengan jiran dan sebagainya.

Ubat kepada semua ini ialah tidak berputus asa dengan rahmat Allah swt, hidp mesti cekal, mesti tabah dengan setiap kejadian.


Friday, August 10, 2012

Cari masalah hidup





Berbincang adalah satu kaedah
untuk selesaikan masalah


Hidup perlukan masalah kerana masalah mencetuskan cabaran.

Orang yang enggan berfikir terhadap masalah, biasanya telah berada dalam zon selesa. Tidak mahu lagi berhadapan dengan dunia cabaran.

Masalah memang memeningkan kepada tetapi memiliki masalah menjadikan hidup lebih baik. Masalah menggerakkan saraf-saraf minda untuk berfikir, mencari maklumat, mencari penyelesaian dan membuat tindakan.

Sebaik sahaja saraf-saraf minda mula bergerak, hidup kita mula dinamik, lebih agresif dan menggerakkan usaha untuk menyelesaikan cabaran.

Jadi, jangan takut berhadapan dengan masalah.


Thursday, August 09, 2012

Brunei cuti aidilfitri 3 hari






oleh Hasrulraizan

Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam bertitah memperkenankan bahawa mulai dari Tahun 1433 Hijrah ini, cuti awam bagi Sambutan Hari Raya Aidilfitri telah dilanjutkan dari 2 hari seperti yang berjalan selama ini kepada 3 hari.

"Beta berharap, dengan tambahan cuti berkenaan, umat Islam di negara ini pada khususnya, akan lebih banyak peluang untuk bersama-sama dengan keluarga masing-masing bagi menikmati kehidupan berkeluarga yang sebenar-benarnya. Sambil itu juga akan menambahkan lagi peluang untuk setiap keluarga dapat melakukan pelbagai aktiviti secara bersama-sama."

Dalam titah Baginda di Majlis Sambutan Nuzul Al-Quran Peringkat Negara Bagi Tahun 1433 Hijrah malam ini, Baginda Sultan turut bertitah telah memperkenankan pemberian elaun sebanyak $2,000 sebulan bagi sepanjang hayat kepada qari dan qariah penyandang johan dalam Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa di Kuala Lumpur, Malaysia.

Baginda Sultan bertitah menjelaskan bahawa elaun itu adalah sebagai tanda pengiktirafan Kerajaan kepada penyandang dan penghargaan atas sumbangan mereka mengangkat nama baik negara.

"Ia juga diharapkan dapat menyuntik semangat supaya lebih ramai lagi rakyat Baginda yang akan turut mempelajari dan meminati seni membawa Al-Quran itu, sehingga kita benar-benar menjadi generasi Al-Quran."

Menurut Baginda Sultan di dalam titah berkenaan, ke arah menjayakan gagasan itu, semua keluarga di negara ini perlu memberikan perhatian yang serius terhadap pengajian Al-Quran bagi anak-anak.

"Tidak ada siapa yang patut berkecuali daripada tanggungjawab itu. Sesungguhnya tidak syak lagi, keluarga yang hebat lagi bahagia itu ialah Keluarga Al-Quran."

Menyebut berkenaan dengan keluarga itu, Baginda Sultan bertitah negara ini telah pun mengadakan Sambutan Hari Keluarganya yang pertama bertujuan untuk mengukuhkan lagi institusi keluarga itu.

Tetapi perlu diingat, titah Baginda Sultan, pengukuhan tidaklah akan berhasil, cuma dengan program-program hiburan atau mengadakan majlis-majlis semata-mata.

"Setiap keluarga mestilah bijak menggunakan masa termasuk merebut peluang dari hari-hari kelepasan atau cuti-cuti awam untuk mengajar atau membawa anak-anak ke kelas-kelas tambahan Al-Quran atau lain-lain yang bersifat ilmu."

"Kita tidak wajar membiarkan atau menggunakan masa terbuang begitu saja, kerana masa itu adalah emas, semua orang memerlukannya untuk digunakan pada tempat-tempat yang selayaknya."

Titah Baginda, cuti awam juga adalah masa yang sangat berharga, semua orang sangat berhajat kepadanya, tetapi adakah semua orang juga tahu memanfaatkannya?

"Kerana ia sangat dihajati dan diperlukan itulah, maka mulai dari Tahun 1433 Hijrah ini, cuti awam bagi Sambutan Hari Raya 'Aidilfitri telah Beta perkenankan untuk dilanjutkan dari 2 hari seperti yang berjalan selama ini kepada 3 hari."

Baginda Sultan dalam titah Baginda turut menyeru umat Islam di negara ini supaya tidak lupa mengisi bulan Ramadhan ini dengan ibadat, khasnya dengan amalan membaca Al-Quran.

"Kekuatan Islam terletak pada Al-Quran. Kekuatan Al-Quran pula terletak pada keasliannya, yang tidak dicemari oleh tangan-tangan manusia."

"Adalah menjadi tanggungjawab setiap kita untuk mempertahankan, memelihara dan menjada keaslian berkenaan. Antara cara kita mempertahankan, memelihara dan menjaga keaslian itu ialah melalui aktiviti penghafalan ayat-ayat Al-Quran itu."

"Beta sangat gembira, aktiviti penghafalan Al-Quran adalah sedang berkembang dengan baiknya di Negara ini."

"Beta berharap, dengan adanya pertandingan menghafal Al-Quran seperti yang berjalan pada masa ini, dan juga dengan adanya Institut Tahfiz Al-Quran, maka kita insya Allah, ada harapan untuk dapat melahirkan lebih ramai lagi penghafal-penghafal Al-Quran yang berilmu dan berkualiti."

Al-Quran adalah sumber ilmu pengetahuan, titah Baginda Sultan sambil menambah bahawa di dalam Al-Quran, manusia digalakkan untuk menyelidik fenomena alam seperti pertukaran malam dengan siang, kekayaan bumi, air, udara, api, rahsia kelahiran dan kematian dan lain-lain.

Di dalam Al-Quran juga terkandung dasar-dasar ilmu pengetahuan dan teknologi, ilmu kedoktoran, ilmu astronomi, ilmu matematik dan lain-lain, titah Baginda Sultan lanjut.

Baginda bertitah, di dalam Al-Quran terdapat ayat-ayat mengenai sejarah, perubatan, pemakanan, kesihatan dan bahkan mengenai kesusasteraan, yang kesemuanya itu boleh menjana pertumbuhan tamadun dan pemikiran, yang bersesuaian sekali dengan tema sambutan pada kali ini, "Al-Quran Sumber Inspirasi".

Dengan menjadikan Al-Quran sebagai panduan hidup, umat Islam akan mampu mencapai kejayaan sebagaimana pada zaman keemasannya dulu. Tetapi sekarang umat Islam tertinggal di belakang, kerana mereka tidak atau kurang mengambil inspirasi dari Al-Quran, yang cuma dibaca, tidak dijadikan panduan.

"Sepatutnya di samping kita membaca, isinya juga hendaklah dijadikan dasar dan asas panduan." Maka menurut Baginda Sultan dalam titah Baginda, tidak boleh tidak, adalah menjadi kewajipan umat Islam untuk kembali kepada petunjuk Al-Quran bagi meraih kegemilangan.

Dalam makna lain, kita perlu bangun selaku generasi pembaca, di samping sekali gus menjadi pengamal ajaran Al-Quran itu, titah Baginda Sultan.

"Untuk melahirkan generasi Al-Quran, Beta telah pun memperkenankan beberapa skim penggalak berupa elaun bulanan kepada siapa yang diperakui lulus hafalannya oleh Lembaga Tasmi'e, mengikut kategori."

"Beta juga memperkenankan Skim Penggalak Kecemerlangan Membaca Al-Quran bagi qari dan qariah yang dihantar mewakili negara ke Pertandingan-pertandingan Membaca Al-Quran Peringkat Antarabangsa, khususnya Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa di Kuala Lumpur."

"Bagi siapa yang berjaya memenangi tempat pertama, kedua atau ketiga dalam Majlis Tilawah itu, akan diberikan hadiah galakan berupa wang tunai."

(Media Permata, 6 Ogos 2012)