Wednesday, April 30, 2014

Joyah Vegas lakar nama di Las Vegas







oleh Manja Ismail

Nama sebenarnya ialah Pon Jumat tetapi tidak ramai mengetahuinya kecuali keluarga dan rakan di kampung asalnya di Pagoh, Johor.

Bagi masyarakat Malaysia di California dan Nevada, Amerika Syarikat (AS) beliau lebih dikenali sebagai Joyah Vegas. Malah beliau membahasakan dirinya JV (singkatan Joyah Vegas). Sesetengah rakyat Malaysia yang melancong ke AS dengan bajet terhad mungkin pernah mendengar nama Joyah atau menginap di rumah penginapannya. Joyah mempunyai 10 rumah penginapan di sekitar Las Vegas untuk disewa kepada pelancong yang tidak mampu atau tidak suka menginap di hotel.

Tiga hari dalam seminggu, Joyah juga menganjurkan kelas masakan makanan Malaysia/Asia dan membuka kedai dalam talian. Beliau turut menyediakan perkhidmatan sajian makanan Malaysia/Asia.


Tiada kelulusan tinggi

Menariknya mengenai wanita berusia 48 tahun ini ialah beliau tidak mempunyai kelulusan tinggi, apalagi menjejakkan kaki ke universiti. Anak kelima daripada 12 beradik kepada keluarga penoreh getah di Pagoh ini hanya berbekalkan pengalaman keperitan hidup dan kebimbangan ditimpa kesusahan, untuk mencapai kejayaannya sekarang.

Saya diperkenalkan dengan Joyah ketika di Las Vegas minggu lalu untuk menghadiri seminar dan pameran penyiaran tahunan anjuran National Association of Broadcasting (NAB).
“Kalau ada masalah di Vegas seperti nak makan nasi Melayu atau mencari tempat menginap, kau telefon Joyah. Beliau pasti cari kau,” kata teman di Malaysia yang menghubungi Joyah memintanya mencari kami di Vegas.

Memang layak namanya Joyah. Sepanjang sejam bertemu dengannya di lobi hotel, beliau bukan saja tak berhenti bercakap serta bertanya, tetapi sering berjenaka seolah-olah rakan lama.

“Aku ini orang susah. Lepas SPM, datang KL buat bermacam kerja. Aku pernah makan biskut dengan air kosong dan berjalan kaki dari rumah sewa di Keramat ke tempat kerja di Jalan Silang selama seminggu kerana mahu jimat. Aku tidak mahu kesukaran seperti itu dihadapi dua anak kami dan tidak mahu melihat orang lain ditimpa kesusahan. Jika ada rakyat Malaysia yang ditimpa kesusahan di sini, aku bantu setakat terdaya,” katanya.

Joyah berhijrah ke AS pada 1988 mengikut suaminya, rakyat negara itu yang terpaksa pulang selepas kehilangan pekerjaan sebagai pengurus besar sebuah kilang kimia di Klang ekoran kemelesetan ekonomi.

Sebelum menikahi suaminya, John (nama Islam, Yahya), Joyah menjadi pembantu remisier di sebuah syarikat broker saham. Ketika bekerja di situ, Joyah belajar selok-belok pelaburan saham dan turut membeli/menjual saham sehingga mampu membeli sebuah pangsapuri di Bukit Tunku.

Ketika tinggal di pangsapuri itulah beliau menemui John yang akhirnya memeluk Islam untuk berkahwin dengannya. Tidak sampai setahun berkahwin Joyah terpaksa berhijrah ke AS selepas John mendapat tawaran bekerja di Delaware.

Kerana tidak tahu duduk diam, minggu kedua di Delaware ketika suaminya keluar kerja, Joyah memasak dan menghantar kepada jirannya sebagai salam perkenalan. Daripada jirannya, beliau mendapat tahu di mana untuk mendapatkan bekalan bahan dapur pada harga murah.

Selepas dua tahun dan melahirkan anak kedua, Joyah diperkenalkan dengan bekas adik ipar John yang bekerja dengan syarikat pengedar kad telefon. Penggunaan kad telefon ketika itu amat popular terutama dalam kalangan rakyat asing kerana cajnya hanya 12 sen seminit berbanding 45 sen jika membuat panggilan biasa.

“Syarikat itu memberi komisen 25 peratus. Dalam tempoh empat bulan, saya menghubungi semua agensi Malaysia di Washington, New York, Chicago dan Los Angeles, mempromosi produk ini. Akhirnya, saya dapat mendaftar 2,000 rakyat Malaysia di seluruh Amerika sebagai pelanggan. Ia kejayaan pertama saya,” katanya.


Berjinak bidang hartanah

Joyah dan keluarga tinggal enam tahun di Delaware sebelum berpindah ke Las Vegas apabila John mendapat pekerjaan baharu. Di situlah, Joyah mula berjinak dengan bidang hartanah, mengambil kesempatan daripada krisis sub prime yang melanda AS ketika itu.

“Setiap hari harga rumah jatuh. Berbekalkan simpanan daripada jualan rumah kami di Delaware dan keuntungan perniagaan kad telefon, saya meninjau rumah yang saban hari dilelong. Kebetulan, setiap hari Feds (Rizab Persekutuan AS) turunkan kadar faedah untuk menggalak orang ramai membeli rumah, tetapi kerana banyak kilang tutup dan rakyat Amerika hilang kerja, mereka terpaksa menyerahkan rumah kepada bank.

“Sementara orang Amerika meninggalkan rumah mereka, saya membeli yang mana murah dan termampu. Rumah yang saya beli pada harga AS$51,000 ketika itu, meningkat kepada AS$399,000 dua tahun lalu,” katanya. Joyah sempat membeli 10 rumah di sekitar Las Vegas yang kini dijadikan rumah penginapan.

Berbeza dengan orang lain yang mungkin suka berbelanja, Joyah tetap berjimat walaupun sudah berduit.
“Selama enam tahun di Delaware, saya tak pernah membeli-belah kecuali keperluan dapur dan baju anak.

“Sampai hari ni saya masih pakai pakaian yang saya bawa dari Malaysia, dibeli pada tahun 1993. Setiap sen hasil berniaga saya simpan. Dengan duit itulah, saya ambil risiko berniaga walaupun dua kali kena tipu,” katanya.

Selama beberapa bulan pada tahun 2012, Joyah mempunyai blognya ‘From Estate to United States’ menceritakan kehidupan suka dukanya ketika di tanah air dan rantau orang tetapi memaksanya berhenti menjadi blogger.


(Berita Harian, 22 April 2014)


Tuesday, April 29, 2014

Tip perkhidmatan pelanggan








Perkhidmatan pelanggan menjadi kriteria penting apabila semua aspek penilaian berada dalam kedudukan setara. Oleh kerana perkhidmatan pelanggan ini sangat penting, agensi kerajaan dan swasta berlumba-lumba mendedahkan staf mereka dalam kursus perkhidmatan pelanggan yang berkesan, cemerlang dan paling hebat.

Banyak pelaburan dikeluarkan sama ada dalam bentuk wang tunai, masa atau sumber kakitangan dengan matlamat memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan. Ada agensi swasta yang memperuntukkan perbelanjaan khusus untuk meningkatkan profesionalisme perkhidmatan kaunter khususnya dalam urusan perbankan dan perhotelan.

Sektor perkhidmatan yang lain seperti perubatan dan peruncitan juga turut memberi fokus kepada perkhidmatan pelanggan dan kaunter yang baik. Namun dalam sesetengah keadaan, perkhidmatan pelanggan yang dinyatakan tidaklah sebaik yang diharapkan.

Semasa menunggu giliran bagi mengambil ubat di sebuah klinik, saya duduk di kerusi sambil bersandar. Enggan membuang masa, saya melayari kandungan berita berkaitan lawatan Presiden Barack Obama di akhbar atas talian.

Tiba-tiba terdengar suara yang agak nyaring dari kaunter pendaftaran dan ubat di klinik berkenaan. Sepintas kilat mata saya melihat ke arah kaunter dan terpandang sebungkus ubat sedang dilempar ke atas kaunter. Rupanya suara nyaring tadi adalah panggilan kepada pelanggan yang merupakan pesakit di klinik tersebut.

Saya lihat seorang pelanggan wanita yang berbalut kaki paras betis melangkah perlahan ke arah kaunter. Dua jari tangan kirinya juga berbalut kemas. Dalam hati saya beranggapan pelanggan ini memang sakit dan tidak dapat bergerak dengan laju.

Di kaunter, suara nyaring menghamburkan sesuatu semakin kuat. Sambil memarahi pelanggan wanita tadi, petugas kaunter membeliakkan mata dan menepuk kaunter dengan tapak tangan kanannya, suatu emosi marah yang sangat ketara.

Dua rakan petugasnya hanya duduk diam dengan wajah yang agak serius. Mereka berdua dilihat tidak senang dengan situasi itu tetapi tidak pula ada inisiatif menenangkan rakan petugas.

Pujian wajar diberikan kepada pelanggan wanita itu yang sentiasa tenang, tidak meninggikan suara ataupun bermuka masam sebaliknya meminta maaf dan memberi kata-kata yang sangat baik untuk mengurangkan kemarahan kakitangan klinik tersebut.

“Saya minta maaf ... kena sabar bila berurusan dengan orang awam ni...” suaranya agak perlahan tetapi boleh didengar. Dia juga memandang ke arah saya semasa berkata-kata.

Dia juga memaklumkan bahawa dia amat kenal dengan doktor di klinik itu dan tidak risau dengan emosi marah kakitangan berkenaan.

Situasi ini tidak berakhir di situ. Pelanggan tadi terus bertanyakan bayaran ubat dan rawatan yang dikenakan ke atasnya. Kali ini dia berurusan dengan petugas lain lalu dia menuju ke arah kereta berdekatan untuk mengambil wang. Mungkin anaknya sedang menunggu.

Kakitangan klinik yang beremosi tadi beredar keluar dari kaunter tetapi masih bercakap dengan kuat hingga boleh didengari oleh pelanggan-pelanggan dalam klinik.

“Apa, dia ingat aku makan gaji buta ke?” Begitulah ayat yang kami dengar.

Selepas itu dia dilihat menelefon seseorang sambil menangis. Mungkin mengadu hal tadi.

Sementara itu pelanggan wanita yang dimarahi membayar caj rawatan dan ubat di kaunter. Semasa keluar dari klinik menuju ke kereta dia sempat menjeling ke arah kakitangan yang memarahinya tadi.

Situasi ini menunjukkan perkhidmatan kaunter di klinik berkenaan kurang memberangsangkan. Bertindak memanggil pelanggan yang mendapatkan rawatan dengan suara yang nyaring sambil mempamerkan emosi marah bukanlah contoh yang terbaik apatah lagi di hadapan pelanggan-pelanggan yang lain. Kejadian seperti ini wajar dielakkan kerana memberi imej negatif kepada perkhidmatan pelanggan di premis berkenaan dan mengundang persoalan tentang tahap profesionalisme kakitangan di kaunter.

Perkhidmatan kaunter mempunyai standard tertentu yang sudah menjadi amalan petugas seperti mempamerkan senyuman, bercakap dengan sopan, interaksi yang bersemuka dan mengambil inisiatif memberi keselesaan kepada pelanggan. Apabila perkhidmatan kaunter memiliki petugas yang ramah dan bijak berkomunikasi, pelanggan akan rasa diri mereka dihargai dan akan terus mendapatkan perkhidmatan yang ditawarkan.

Selain itu, suasana susunan kaunter juga dapat memberi kesegaran terhadap bentuk khidmat pelanggan yang akan diberikan. Suasana ruang yang kemas, bersih dan menarik dapat memberi rangsangan kepada staf untuk bekerja dengan cermat dan dan cekap kerana mereka berasa selesa. Lama-kelamaan akan wujud perasaan sayang kepada organisasi dan mereka akan terus memberikan perkhidmatan yang terbaik.

       

Monday, April 28, 2014

Social policy for the developing countries






Penulis: Riant Nugroho
Tahun: 2012
Penerbit: Pustaka Pelajar, Yogyakarta, Indonesia.
Muka Surat: 227

Dasar sosial berbeza-beza mengikut negara khususnya negara membangun. Oleh itu, mana-mana negara yang menggunakan kaedah “copy-and-paste” dasar sosial dari negara yang telah maju sudah tentu akan mengalami kegagalan.

Buku ini mempunyai tujuan khusus iaitu menutup jurang di antara kefahaman dan amalan dasar sosial yang lompangnya begitu besar di negara membangun. Kandungannya merupakan kompilasi seminar dan syarahan oleh penulis serta pengalaman membangunkan dasar sosial di Indonesia dan beberapa negara di Asia.

Kebanyakan negara membangun melaksanakan model dasar sosial sendiri yang menggandakan teori-teori dasar sosial dengan membina kefahaman dasar awam, menceritakan bagaimana ia harus dilaksanakan dan berkongsi pengalaman.

Setiap kerajaan demokratik di negara membangun dipilih oleh rakyat untuk melaksanakan “agenda rakyat” berasaskan ideologi dan politik mereka. Agenda ini amat akrab dengan keperluan sosial yang diamalkan dalam budaya dan nilai masyarakat.

Justeru kerajaan wajar mengambil kira kepentingan awam dalam membuat keputusan selepas rakyat memberikan isyarat dalam menentukan kepimpinan negara. Untuk kekal sebagai kerajaan, pemimpin politik ini perlu “membeli” keperluan dan kehendak rakyat seterusnya dibentuk dalam visi kerajaan sebagai bukti dan komitmen ke arah sebuah masyarakat yang lebih baik.

Inilah yang dikatakan masyarakat harapan iaitu dasar yang diterjemahkan selepas rakyat memilih pemimpin mereka. Inilah tujuan rakyat keluar mengundi dan memilih pemimpin dalam pilihan raya.

Namun, kunci kepada tugas ini ialah bagaimana menyampaikan harapan tadi? Tidak lain dan tidak bukan ialah melalui keputusan kerajaan, jadi dasar sosial ialah keputusan kerajaan terhadap kehidupan sosial untuk mencapai masyarakat harapan dan sejahtera.

Kefahaman asas tentang dasar sosial ialah kebajikan sosial. Ia ada kaitan dengan pendidikan awam, penjagaan kesihatan, perumahan dan keselamatan sosial. Bagaimanapun pembangunan sosial di negara membangun perlukan lebih daripada kebajikan sosial. Pembangunan di mana-mana negara membangun selalunya mencetuskan kelompok terpinggir dan tersisih - iaitu yang tidak dapat mengakses kepada proses pembangunan dan tertinggal dalam proses pembangunan itu.

Keadaan ini mencetuskan masalah sosial dalam sektor ekonomi dan sektor sosial. Dasar sosial berperanan menyelesaikan masalah sosial ini. Oleh kerana masalah sosial di negara membangun mempunyai ciri-ciri berbeza, dasar sosial boleh dikaji melalui tiga isu utama iaitu keadilan sosial, pembangunan sosial dan kebajikan sosial.

 

Friday, April 25, 2014

Malang tidak berbau









Lebuhraya Utara Selatan menjadi laluan rutin saya setiap minggu. Perjalanan sehala hampir dua jam rasa tidak ada apa-apa yang meletihkan kerana telah biasa dengan keadaan jalan. Lebuh raya ini menjadi nadi kepada pendapatan dan kehidupan saya. 

Justeru, berhadapan dengan suasana tidak menentu di sepanjang laluan Melaka-Seremban-Kuala Lumpur adalah biasa, cuma kadang-kadang menjadi luar biasa apabila banyak kenderaan terpaksa bergerak perlahan kerana kemalangan jalan raya.

Minggu ini saya ke Kuala Lumpur dengan berhati-hati kerana kenderaan bergerak perlahan selepas tol Seremban. Sepanjang jalan hingga ke Nilai saya terpaksa memilih lorong paling kiri supaya tidak perlu sangat menekan brek.

Tiba di kawasan kemalangan, seorang anggota polis trafik sedang mengawal laluan paling kanan sementara di laluan kecemasan terdapat sebuah kereta dan sebiji motosikal. Mangsa kemalangan mungkin sudah dibawa ke hospital. Saya bertolak dalam pukul 4.15 petang dan sampai ke rumah dalam pukul 6.30 petang.

Ada sebiji dua kereta sudah tidak dapat bergerak kerana enjin yang panas.

Ini kisah perjalanan pulang. Kemalangan dan beratur panjang. Saya sempat mengambil gambar dan memaklumkan kepada rakan-rakan melalui WhatsApp.

Malang tidak berbau lagi. Awal pagi esoknya sudah ada kemalangan di Nilai. Biasanya saya bergerak dari Kuala Lumpur dalam pukul tujuh pagi. Kali ini sebuah kereta yang sudah punah bahagian depannya melintang di laluan tengah. 

Kawasan kemalangan sedang dinaik taraf kepada empat lorong. Namun kemalangan pagi-pagi hari memberi sedikit tekanan kepada pengguna lain yang hendak cepat ke tempat kerja.

Kemalangan jalan raya di Lebuhraya Utara Selatan sering kali berlaku tanpa mengira masa. Di sinilah pemandu boleh memecut laju kerana tidak ada siapa yang boleh menghalangnya. Kereta besar dengan caranya termasuk bas ekspres. Tidak hairanlah kemalangan kerap berlaku melibatkan pemandu dan penumpang bas ekspres kerana kelajuan kenderaan ini luar biasa.

Selain bas ekpres, lori tangki turut kerap dilihat terlibat dalam kemalangan sama ada serius ataupun ringan. Biasanya melibatkan tayar pancit dan bertabur di atas jalan. 
Jiika hujan, mangsa yang paling banyak ialah kereta kerana struktur jalan yang agak licin dan bertampal-tampal. Saya rasa kualiti jalan semakin buruk kerana kurang selenggara. Lubang semakin banyak, bertampal dan tidak sama rata. 

Penunggang motosikal juga dilihat kerap menggunakan laluan kenderaan kerana kurang yakin dengan lorong motosikal. Kesannya pemandu terpaksa berhati-hati mengawal stereng kenderaan masing-masing jika ada motosikal.

Kesimpulannya ialah lebuh raya yang kita gunakan hari ini semakin banyak dengan kenderaan. Proses selenggara juga agak lemah dan kewujudan lubang yang bertampal-tampal menunjukkan pengurusan lebuh raya kurang prihatin dengan aspek keselamatan kenderaan. Kenderaan rosak di tengah perjalanan memberi ruang kepada "longkai" untuk menekan pengguna dengan mengenakan caj yang lebih tinggi. PLUS wajar menaik taraf lebuh raya dengan menurap jalan baru dan melakukan pemeriksaan kualiti jalan dari semasa ke semasa.




Thursday, April 24, 2014

Implikasi penjajahan barat terhadap seni bina Melaka







 1.0 Pengenalan

Portugis menyerang Melaka ketika pemerintahan Sultan Mahmud Syah pada 1511 baginda sultan telah menghalau orang Portugis yang ingin meluaskan kuasanya ke luar negara bagi merealisasikan impan menyebarkan agama kristian, meluaskan kawasan jajahan dan mencari kekayaan. Selepas berjaya menguasai Melaka, Portugis membina Kota A Famosa (bermaksud "Yang Termashur") sebagai kubu pertahanan. Kota A Famosa mengambil masa selama lima5 bulan untuk disempurnakan dengan menggunakan bahan-bahan dari runtuhan masjid dan bangunan. Oleh kerana pembinaan kota ini ketika panas terik dan kekurangan makanan, ramai buruh paksa yang meninggal dunia.


Kota yang dibina atas arahan Alfonso de Albuquerque boleh dikatakan menjadi lambang penentangan penduduk Melaka masa itu sehinggakan memaksa pihak Portugis membina kota pertahanan sebaik sahaja mereka menguasai bandar Melaka. Kota A Famosa mempunyai empat menara dengan tembok setebal 2.4 meter. Empat menara tersebut dikenali sebagai Baluarte San Pedro, Baluerte de las Virgenes, Baluerte Madre de Dios, Baluerte Santo Domingo dan Baluerte de Santiago. Menjelang tahun 1583, Melaka telah menjadi bandar berkota yang dilindungi dengan tujuh puluh meriam. A Famosa diperluaskan ke kawasan berhampiran dan meliputi penempatan Eropah meliputi Jalan Kota, Jalan Gereja, Jalan Mahkamah dan Jalan Istana. Portugis turut mendirikan penempatan masyarakat kristian yang mengandungi lima buah gereja, tempat beribadat, biara, hospital dan sebagainya.

Selain bangunan A Famosa, terdapat banyak bangunan yang telah dibina di Melaka iaitu Stadthuys yang dibina oleh orang Belanda. Stadthuys merupakan sebuah binaan bersejarah terletak bersebelahan dengan Gereja Chris.
Bangunan ini dibina pada tahun 1650 sebagai penempatan rasmi Gabenor Belanda dan Timbalan Gabenor, di mana struktur bangunan ini melambangkan seni bina Belanda yang halus. Selain itu, perkuburan Belanda yang terkenal terletak di Bandar Hilir bersebelahan dengan replika Istana Kesultanan Melaka. Kubur ini telah digunakan pada akhir suku kurun ke-17.

1.1 Objektif Kajian

Objektif kajian ini adalah mengetahui implikasi penjajahan barat terhadap seni bina Melaka, meninjau proses pemuliharaan seni bina barat di Melaka dan mengenal pasti kesan-kesan pemuliharaan seni bina barat di Melaka terhadap industri pelancongan


2.0 Sorotan Kajian

Pengaruh penjajahan barat terhadap seni bina di Melaka telah menarik perhatian ramai untuk menjalankan kajian mengenainya. Terdapat pelbagai kajian-kajian lepas yang menjurus kepada tajuk tersebut, antaranya Sejarah Awal Melaka (2011) oleh Siti Zawiyah Zakaria dan Puspawati Ahmad. Kajian ini menyimpulkan bahawa bangsa Portugis merupakan kaum Eropah yang pertama belayar di timur iaitu seawal abad ke-15. Kedatangan Portugis boleh dikaitkan dengan pertemuan jalan laut, ke timur dunia dengan pelbagai tujuan.

Dalam buku yang lain iaitu Melaka Bandar Raya Bersejarah Tapak Warisan Dunia (2011) kedua-dua penulis menyenaraikan dan menerangkan sejarah gereja-gereja yang wujud dari zaman penjajahan dahulu. Antara gereja yang masih ada sehingga sekarang ialah Gereja St. Paul yang dibina pada tahun 1521 oleh Duarte Coelho. Gereja St. Francis Xavier’s merupakan gereja yang dibina oleh seorang keturunan Katholik Perancis bernama Rev. Farve sekitar tahun 1849 bagi mengingati jasa St. Francis Xavier dalam menyebarkan Kristian di Asia Tenggara pada abad ke-16. Gereja St. Peter pula dibina pada tahun 1710 semasa pemerintahan Belanda di atas tanah yang dikurniakan oleh seorang Belanda bernama Franz Ambow. Gereja ini merupakan bangunan Roman Katholik tertua di Malaysia.

Di samping itu, buku Malacca Sketchbook (2011) oleh Chin Kon Yit dan Chen Voon Fee menerangkan latar belakang Stadthuys,


“Built around the mid-1560s, the Stadthuys – or ‘State House’ – is perhaps the oldest extant Dutch building in the East. It served as the governor’s residence, while also housing administrative offices, stores, a warehouse and a bakery. It now houses the History and Ethnography Museum. The solidly built three-storey edifice imposes a strict, Dutch look on Town Square.”
Selain itu, Jabatan Penerangan Malaysia juga menerangkan sejarah bangunan Stadthuys yang dibina oleh Belanda pada tahun 1650 dengan lebih terperinci.


“Bangunan Stadthuys serba merah dan dilengkapi sebuah menara jam merupakan sebuah binaan bersejarah terletak bersebelahan dengan Gereja Christ di Jalan Laksamana, Melaka. Bangunan ini dibina pada tahun 1650 sebagai penempatan rasmi Gabenor Belanda dan Timbalan Gabenor, di mana struktur bangunan ini melambangkan seni reka bentuk Belanda yang halus."


Bangunan ini juga mempunyai catatan sejarahnya di bidang pendidikan yang mana pada abad ke-19 ketika pemerintahan Inggeris, sebuah sekolah yang dikendalikan oleh golongan paderi dikenali sebagai Malacca Free School dibina di perkarangan Bangunan Stadthuys. Ketika itu pendidikan sekolah diberikan percuma oleh Inggeris. Pada Ogos 1878, kerajaan British mengambil alih pentadbiran sekolah tersebut daripada golongan paderi dan menamakannya Malacca High School atau Sekolah Tinggi Melaka. Pengetuanya yang baru ialah A. Armstrong. Pada tahun 1931, Sekolah Tinggi Melaka berpindah ke tapak barunya di Jalan Chan Koon Cheng hingga sekarang. Bangunan itu kini menempatkan Muzium Sejarah dan Etnografi. Paparan harian muzium ini ialah pakaian pengantin tradisional dan artifak dari zaman kegemilangan Melaka.

Menurut sumber dari Wikipedia, terdapat tiga penjajah barat yang dapat dikenal pasti iaitu pihak Portugis, Belanda dan British yang telah meninggalkan kesan seni bina bangunan di Melaka.


Pemerintahan Portugis

1511: Alfonso de Albuquerqu tiba di Melaka pada 10 Ogos dan membuat permintaan membina sebuah markas Portugis di Melaka tetapi permintaanya ditolak oleh sultan. Selepas sepuluh hari dengan bantuan pembelot dari kalangan pembesar dan orang dalam istana yang iri hati dan dengki di atas pemashuran Tun Fatimah serta bimbang kedudukan jalur keturunannya, pihak Portugis berjaya mengepung dan menawan Kota Melaka pada 24 Ogos dan membina A Famosa dalam tempoh lima bulan. Kekalahan Sultan Mahmud Shah di tangan Portugis menyebabkan Melaka dijajah selama 130 tahun.

1521: Gereja St. Paul dibina oleh Kapten Portugis yang bernama Duarte Coelho dan dinamakan "Our Lady of The Hill" tetapi kemudiannya ditukar oleh pihak Belanda kepada tempat persemadian bangsawan dan dinamakan "Gereja St. Paul".

1548: Kolej St. Paul (St. Paul's College), sekolah pertama di Melaka, dibina oleh St. Francis Xavier untuk orang Katholik Portugis dan orang tempatan yang memeluk agama kristian.


Pemerintahan Belanda

1641: Belanda (1641-1795) menewaskan Portugis pada 14 Januari dan menakluk Melaka dengan bantuan Sultan Johor. Gabenor Portugis, Manuel de Souza Couthinho menyerah kalah kepada Kapten Minne Williemson Kaartokoe.

1650: Bangunan Stadthuys dibina sebagai penempatan rasmi Gabenor Belanda dan timbalannya lalu dijadikan pusat pentadbiran Belanda di Melaka.

1710: Gereja St. Peter, gereja Katholik tertua di Malaysia,dibina selepas pihak Belanda memberi kebebasan kepada orang Katholik untuk mengamalkan agama mereka.

1753: Gereja Christ yang melambangkan seni reka bentuk Belanda disiapkan sepenuhnya dalam tempoh dua belas tahun.


Pemerintahan British

1849: Gereja St. Francis Xavier dibina.


3.0 Metodologi Kajian

Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan kajian kes untuk mendapatkan maklumat berkaitan seni bina di Melaka. Soal selidik melibatkan 50 responden di Bandaraya Melaka yang dipilih secara rawak. Borang soal selidik merangkumi dua bahagian iaitu bahagian satu dan bahagian dua. Bahagian satu merupakan latar belakang responden manakala bahagian dua berkaitan pandangan responden terhadap aktiviti pemuliharaan seni bina barat ke atas industri pelancongan di Melaka.

Kajian perpustakaan melibatkan rujukan ke atas tiga buah bagi menambahkan maklumat yang diperolehi supaya menepati objektif kajian.

Temu bual turut dilakukan untuk mengetahui proses-proses pemuliharaan seni bina barat di Melaka yang telah dan sedang dilakukan.


4.0 Hasil Kajian

Analisis telah dilakukan untuk menentukan dan mengkategorikan responden mengikut jantina, umur dan etnik. Dapatan kajian dihuraikan seperti berikut.

Rajah 1: Responden mengikut jantina

Berdasarkan rajah 1, responden lelaki berjumlah 38 orang (76%) manakala responden perempuan berjumlah 12 orang (24%). Jumlah keseluruhan responden ialah 50 orang.

Rajah 2: Responden mengikut umur

Berdasarkan rajah 2, seramai 36 orang (72%) berumur 20 tahun ke bawah, sepuluh orang (20%) berumur 21 hingga 29 tahun, tiga orang (6%) berumur 30 hingga 39 tahun, seorang responden (2%) berumur 40 hingga 49 tahun dan tidak ada responden yang berumur lebih daripada 50 tahun.

Rajah 3: Responden mengikut bangsa

Berdasarkan rajah 3, bilangan responden yang berbangsa Melayu ialah 39 orang (78%), Cina seramai lima orang (10%) dan India seramai enam orang atau 12 peratus.

Rajah 4: Pandangan terhadap pengaruh seni bina Barat pada bangunan di Melaka

Berdasarkan rajah 4, seramai lapan responden (16%) tidak setuju dengan kenyataan berkenaan manakala 17 responden (34%) tidak pasti dengan kenyataan ini. Selebihnya iaitu 25 orang (50%) bersetuju dengan kenyataan ini.

Rajah 5: Pemuliharaan seni bina barat menjadikan Melaka pusat pelancongan yang terkenal

Berdasarkan rajah 5, terdapat 4 orang responden bersamaan 8% tidak setuju dengan kenyataan bahawa pemuliharaan seni bina Barat menjadikan Melaka pusat pelancongan yang terkenal manakala 16 orang responden bersamaan 32% tidak pasti dengan kenyataan ini. Seterusnya, terdapat 30 orang responden bersamaan 60% yang setuju dengan kenyataan ini.

Rajah 6: Kekurangan pelancong selepas pemuliharaan seni bina barat

Berdasarkan rajah 6, terdapat 17 responden (34%) tidak setuju dengan kenyataan tersebut sebaliknya sepuluh responden (20%) bersetuju dengan kenyataan ini. Selebihnya iaitu 23 responden (46%) tidak pasti. 

Rajah 7: Pemuliharaan seni bina barat membazirkan wang

Berdasarkan rajah 7, terdapat 20 responden (40%) tidak setuju dengan kenyataan ini bersama-sama yang tidak pasti. Sepuluh responden lagi (20%) bersetuju dengan pandangan bahawa aktiviti pemuliharaan sei bina barat telah membazirkan wang.

Rajah 8: Pemuliharaan seni bina barat menarik minat pelancong dari negara lain

Berdasarkan rajah 8, majoriti responden (64 peratus) bersetuju dengan aktiviti pemuliharaan yang dilakukan telah menarik kehadiran pelancong luar ke Melaka. Sebaliknya 32 peratus kurang pasti sama ada aktiviti berkenaan beruapaya menarik pelancong asing.

Rajah 9: Seni bina barat menjadi tarikan utama berbanding seni bina tradisional

Berdasarkan rajah 9, terdapat 13 responden (26%) tidak setuju dengan kenyataan di atas berbanding 21 responden (42%) yang setuju.

Rajah 10: Pemuliharaan seni bina barat meningkatkan hasil industri pelancongan

Berdasarkan rajah 11, seramai 29 responden bersamaan 58% yang setuju dengan kenyataan ini selebihnya lapan responden (16%) tidak setuju manakala 13 responden (26%) tidak pasti.

Rajah 11: Sektor pelancongan tempatan akan bertambah maju jika memulihara seni bina barat

Berdasarkan rajah 11, hampir separuh daripada responden (48%) yang yakin bahawa sektor pelancongan tempatan dapat pergi lebih jauh jika usaha-usaha memulihara seni bina barat dijalankan berbanding 14% yang tidak setuju. Selebihnya 38% tidak pasti. 

Rajah 12: Melaka mendapat pengiktirafan sebagai Bandar Warisan Dunia disebabkan pemuliharaan seni bina barat

Berdasarkan rajah 12, terdapat 20 responden (40%) yang setuju dengan kenyataan ini manakala 21 responden (42%) tidak pasti. 


5.0 Kesimpulan

Berdasarkan hasil kajian, didapati masyarakat Melaka mengambil tahu tentang pemuliharaan seni bina barat. Di samping itu, mereka juga memahami bahawa seni bina barat mempunyai impak positif terhadap Melaka sebagai pusat pelancongan kerana bangunan-bangunan di Melaka banyak dipengaruhi oleh seni bina barat seperti A Famosa dan Stadhtyus.

Secara tuntasnya, kajian ini mempunyai beberapa persamaan dengan kajian-kajian lepas. Walau bagaimanapun, terdapat juga beberapa perbezaan dengan kajian-kajian lepas. Oleh itu, beberapa cadangan telah diberikan supaya penambahbaikan dapat dilakukan untuk keputusan kajian ini.

Terdapat beberapa cadangan yang boleh dibuat sebagai kajian lanjutan oleh pengkaji-pengkaji lain yang berminat. Antara cadangan yang ingin diketengahkan adalah menambahkan bilangan orang respoden untuk meningkatkan ketepatan hasil kajian, mengikuti pelbagai kempen atau ceramah berkaitan dengan seni bina barat supaya boleh mendapat informasi yang lebih banyak dan melawat lebih banyak tempat yang mempunyai seni bina barat supaya dapat membantu pengkaji dan juga responden dalam memberi hasil dapatan untuk kajian.


Rujukan

Chin Kon Yit dan Chen Voon Fee. (2011). Malacca Sketchbook.
Siti Zawiyah Zakaria dan Puspawati Ahmad. (2011). Melaka Bandar Raya Bersejarah Tapak Warisan Dunia.
Siti Zawiyah Zakaria dan Puspawati Ahmad. (2011). Sejarah Awal Melaka.
Bangunan Bersejarah di Melaka di akses dari
http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/budaya/3236-bangunan-bersejarah-di-melaka.html
Kota-city: perkembangan sejarah dan pengaruh ke atas senibina di Malaysia: sebuah tinjauan ringkas diakses dari http://kota-city.blogspot.com/2010/06/perkembangan-sejarah-dan-pengaruh-ke.html.
Sejarah Melaka di akses dari
http://ms.wikipedia.org/wiki/Sejarah_Melaka.


MZ Zainudin, Ng Thiam Tet, Muhammad Faris Kamarudin, Muhamad Syahiran Mohd Shahrin, Muhammad Hafiz Affindi, Mohd Fariz Mokhtar, Muhammad Syafiq Hasan, Muhammad Luqman Hakim Azimat

 

Tuesday, April 22, 2014

Pengguna perlu jadi pendesak









Pengangkutan darat di Malaysia sering kali menjadi cabaran kepada pihak kerajaan. Agensi penguatkuasa berhadapan dengan sikap lepas tangan dan tidak kisah pengusaha bas ekspres terhadap keselamatan penumpang. Dalam bulan ini sahaja terdapat tiga kemalangan bas ekspres yang menyebabkan kematian dan kecederaan parah.

Langkah keras Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) ialah bakal menggantung operasi sebuah syarikat bas ekspres yang mengabaikan aspek keselamatan ini. Dua aspek utama ialah tidak melakukan pemantauan had kelajuan dan Sistem Pengesanan Kedudukan Global (GPS) tidak berfungsi.

Bas ekspres merupakan nadi kepada ratusan ribu pengguna jalan raya yang bergerak di seluruh negara. Kewujudan bas ekspres seiring dengan keperluan pergerakan rakyat Malaysia dari utara ke selatan dan timur ke barat, lambang kemakmuran ekonomi. Namun pemodenan perkhidmatan bas ekspres tidak selari dengan kehendak kerajaan dan pengguna sendiri.

Ada bas ekspres yang uzur tetapi masih beroperasi di jalan raya. Ada bas ekspres yang canggih tetapi pemandunya memiliki mentaliti "pemandu Formula One" menjadikan lebuh raya sebagai tempat menguji keupayaan bas yang dibawa.

Ada juga bas ekspres yang badannya berbagai-bagai corak tetapi asap berkepul-kepul.

Dalam kemalangan baru-baru ini, di manakah silapnya? Adakah keadaan bas, struktur jalan raya ataupun pemandunya? Kesalahan sepatutnya diletakkan ke atas pemandu kerana mereka yang mengemudi kenderaan tersebut namun faktor jalan dan pertambahan kenderaan lain juga wajar diberi perhatian.

Kadangkala kemalangan bas ekspres berlaku mengikut musim. Ketika inilah SPAD perlu melakukan intervensi supaya kemalangan tidak terus berlaku. Operasi berterusan wajar mengambil kira tahap keyakinan pengguna untuk menggunakan perkhidmatan ini.

Barangkali tahap keyakinan pengguna bas ekspres akan kurang setiap kali mendengar kemalangan bas dan mereka memilih untuk berhenti seketika. Malangnya suara pengguna tidak begitu kuat untuk membolehkan pengusaha bas ekspres melakukan penambahbaikan supaya keadaan bas lebih selamat. Justeru jadilah pengguna yang sentiasa dipermain oleh pengusaha bas yang mahukan keuntungan dengan segera.

Pengguna patut belajar menjadi kelompok pendesak untuk melobi kerajaan bagi mengenakan hukuman yang lebih berat ke atas pemandu dan pengusaha bas ekspres apabila berlaku kemalangan. Hukuman denda dan penjara yang sedia ada patut ditambah supaya pengguna berasa lebih selamat setiap kali membuat perjalanan dengan bas ekspres.



Monday, April 21, 2014

Cuba-cuba e book







 
Penulis: Iskandar Ab. Rashid
Tahun: 2010
Penerbit: Venton Publishing (M) Sdn Bhd, Kuala Lumpur.
Muka Surat: 122


Buku ini merupakan khazanah ringkas yang mengandungi maklumat padat untuk pembaca yang ingin meneroka penulisan dan penerbitan e book. Buku ini juga boleh dijadikan panduan untuk penulis e book yang baru dan sumber rujukan untuk penulis e book yang berpengalaman.

Bahasa yang digunakan dalam buku amat mudah difahami.

Memulakan sebuah e book amat mudah kerana kita ingin berkongsi maklumat dengan ramai orang. Justeru buku mencadangkan beberapa tajuk yang praktikal seperti Cara menjahit langsir, Seni menggubah bunga, Penduan penulisan akademik, Membuat baja kompos, Panduan hidup ceria, Kerjaya penyunting buku, Panduan solat, Lagu rakyat di kampung saya dan sebagainya.

Panduan membuat sebuah e book diberikan langkah demi langkah supaya pembaca dapat menulis e book dengan sempurna.


Friday, April 18, 2014

Implikasi penggunaan telefon pintar terhadap pembelajaran dalam kalangan pelajar UTeM







1.0 Pengenalan

Penggunaan telefon pintar (smartphone) semakin popular dalam kalangan masyarakat Malaysia. Telefon pintar merujuk kepada telefon bimbit yang mempunyai ciri pengkomputeran maju dan ketersambungan berbanding dengan telefon bimbit biasa. Telefon pintar membolehkan penggunanya memasang aplikasi canggih di dalamnya berasaskan pelantar telefon seperti Symbian, Android, iOS atau Windows Phone. Selain itu, telefon pintar juga menggunakan sistem pengendalian yang menyediakan satu pelantar untuk pembinaan aplikasi.

Pada masa dahulu, telefon pintar ini hanya mampu digunakan oleh warga korporat dan ahli perniagaan yang berjaya,tetapi kini telefon pintar juga mampu dimiliki oleh pelajar-pelajar universiti di Malaysia. Melalui telefon pintar, pelajar boleh menghubungi ibu bapa, rakan-rakan dan pensyarah di samping mendengar suara, melihat wajah dan akses kepada pelbagai maklumat yang diperlukan bagi menyempurnakan tugasan.

1.1 Objektif Kajian

Kajian ini mempunyai tiga objektif iaitu mengetahui penggunaan telefon pintar terhadap pelajar UTeM, mengetahui kekerapan penggunaan telefon pintar dalam pengajian dan meneroka tahap kepentingan telefon pintar terhadap pelajar.


2.0 Sorotan Kajian

Telefon pintar merupakan salah satu gajet telefon yang terkenal di seluruh dunia. Majoriti masyarakat dunia khususnya di negara maju dan membangun sudah mampu memiliki sekurang-kurangnya sebuah telefon pintar kerana harganya semakin murah. Terdapat empat jenama atau aplikasi telefon pintar yang ada di pasaran iaitu Android, iPhone, Blackberry dan Windows. Setiap jenama utama telefon pintar ini, menawarkan aplikasi yang berbeza dalam pelbagai bentuk, jenis dan citarasa.

Jenama "telefon pintar" ini mempunyai bermacam jenis fungsi dan kemudahan yang dicipta untuk penggunanya di mana keupayaan telefon pintar ini bukan sahaja terletak pada fungsi tradisional iaitu membuat dan menerima panggilan sebaliknya telah dipelbagaikan sesuai dengan selera pengguna. Antara fungsinya ialah akses kepada maklumat yang pantas seluruh dunia, pembaikan atau peningkatan telefon secara automatik, penghantaran data, penerimaan data, inframerah telefon ke telefon, keupayaan input abjad, terbina dalam permainan dan utiliti. Justeru, set telefon yang lebih canggih yang dijangka berfungsi untuk telefon pintar yang sebenar adalah lebih besar daripada telefon mudah alih yang lama yang sudah menjadi kebiasaan kita.

Bagi memahami asal-usul telefon pintar moden, kita mesti memahami evolusi bahasa-bahasa yang telah dicipta. Pada mulanya, satu-satunya bahasa untuk telefon bimbit dikenali sebagai “peranti thehandhled bahasa tambahan (HDML)”. Kini, peningkatan telah mengubah bahasa ini ke dalam “WML-the Markup Language Wireless”. Selain itu, di Jepun, NTT DoCoMo telah menawarkan perkhidmatan yang sangat berjaya dikenali sebagai “i-mode” berdasarkan “bahasa chtml (padat HTML)”.

2.1 Latar belakang aplikasi telefon pintar utama

Aplikasi dan sistem yang digunakan dalam telefon pintar didominasi oleh empat syarikat teknologi maklumat utama dunia. Sistem ini ialah Android, iPhone, Blackberry dan Windows.

Sejarah Android

Android adalah sistem operasi dan fungsi penggunaannya adalah jauh lebih hebat dan canggih. Ia adalah timbunan teknologi yang dibina khusus untuk peranti mudah alih yang termasuk sistem operasi, middleware dan aplikasi utama. Timbunan perisian ini adalah daripada rangka kerja untuk keping khusus perisian seperti mesin maya yang memudahkan pengoptimuman sumber ingatan dan perkakasan untuk teknologi sambungan seperti Bluetooth dan Wi-Fi. Ia sangat membantu dalam memudahkan segala aktiviti dan pekerjaan manusia.

Android bermula dari seorang yang bernama Rubin yang percaya bahawa pengguna telefon bimbit hari ini mempunyai keperluan yang berbeza. Beliau membuat platform mudah alih yang membolehkan mana-mana pengaturcara untuk menulis sebarang permohonan bagi platform telefon mudah alih bagi memenuhi permintaan pengguna telefon bimbit. Pada tahun 2005, beliau menemui Google untuk mencari sokongan.

Rubin tidak mencari pembiayaan sebaliknya mencari suatu jaminan kelulusan. Beliau telah mengetahui bahawa Google mempunyai “coattais” lama untuk sebuah syarikat mudah alih. Apabila Rubin pergi mencari kelulusan Google, beliau mendapat tawaran yang tidak mampu untuk menolaknya. Google menawarkan untuk membayar Rubin sekitar AS $50 juta bagi Android dan bersetuju untuk memasukkannya ke dalam projek Android sebagai pengendali projek.


Sejarah iPhone

iPhone bermula dengan Steve Jobs yang merupakan jurutera syarikat Apple yang memperkenal teknologi sentuhan jari dan komputer tablet. Beliau tidak percaya bahawa telefon bimbit akan menjadi antara salah satu alat penting untuk mengakses maklumat secara mudah alih dan mempunyai perisian penyegerakan yang sangat baik. Pada masa itu, dengan memberikan tumpuan terhadap susulan kepada Newton PDA mereka, Steve Jobs mempunyai model Apple yang telah meletakkan tenaga ke dalam ipod dan perisian iTunes.

Pada Januarai 2007, Steve Jobs mengumumkan iPhone akan dikeluarkan akhir tahun itu. Pada 29 Jun 2007, iPhone yang pertama telah dikeluarkan.


Sejarah Blackberry

Blackberry merupakan telefon pintar yang semakin canggih dan mencipta nama. Keluaran model telefon pintar pertama jenis Blackberry dilakukan pada tahun 2003. Blackberry adalah peranti selaras yang menggunakan perkhidmatan talian tanpa wayar iaitu secara pegang tangan telah direka dan dipasarkan oleh Research In Motion Limited (RIM) yang beroperasi sebagai Blackberry. Peranti Blackberry pertama ialah e-mel yang telah dikeluarkan pada tahun 1999.


Sejarah telefon Windows

Telefon pintar yang menggunakan aplikasi Windows adalah satu siri sistem operasi mudah alih hak milik Microsoft. Ia telah dibangunkan oleh Microsoft yang menjadi pengganti kepada Windows Mobile. Berbeza dengan sebelumnya, tujuan utamanya adalah untuk pasaran pengguna dan bukannya pasaran perusahaan. Telefon pintar yang menggunakan aplikasi Windows ini telah dilancarkan pada pertama kalinya pada Oktober 2010.

2.2 Kebaikan dan keburukan telefon pintar

Pada hari ini, telefon pintar dianggap sebagai satu trend gaya hidup para remaja sama ada dari golongan atasan atau kelas pertengahan. Tidak dinafikan bahawa gajet telefon pintar ini telah banyak mempengaruhi cara masyarakat mengendalikan urusan seharian mereka.

Antara kebaikan telefon pintar ialah gajet ini boleh dijadikan sebagai alat perhubungan. Misalnya, telefon pintar membolehkan ahli keluarga yang berjauhan berhubung antara satu sama lain untuk bertanya khabar berita dan secara tidak langsung hubungan silaturrahim antara ahli keluarga dapat diperkukuhkan lagi. Tambahan pula, telefon pintar merupakan salah satu aset yang penting kepada pemandu kenderaan sekiranya berlaku sebarang masalah atau kecemasan. Jika berlaku sebarang kerosakan kenderaan, pemandu boleh menghubungi bengkel membaiki kenderaan atau juruteknik untuk membaiki kenderaan tersebut.

Selain itu, telefon pintar juga boleh dijadikan sebgai alat untuk melayari internet. Pada masa kini, penggunaan internet amat penting kepada para pelajar bagi membuat kajian atau menyiapkan tugasan yang diberikan oleh pensyarah atau guru. Oleh itu, dengan kemajuan dan kecanggihan telefon pintar ini, para pelajar boleh melayari internet dengan menggunakan gajet ini di mana-mana sahaja dan pada bila-bila masa malah dapat memperolehi sesuatu maklumat yang diperlukan dengan cepat.

Di samping itu, penggunaan telefon pintar di universiti adalah untuk mengesan kehadiran pelajar ke dewan kuliah. Contohanya di Universiti Tokyo, Jepun, pihak universiti memberi beratus-ratus iPhone kepada 550 orang pelajar Fakulti Sosial Informatik yang mengkaji penggunaan internet dan teknologi komputer dalam masyarakat. Alat berkenaan boleh digunakan dalam kajian mereka tetapi ia juga turut dilengkapi GPS untuk menentukan kedudukan setiap pelajar.

Telefon pintar pintar juga boleh dijadikan sebagai alat hiburan untuk merehatkan minda. Dengan memiliki telefon pintar, kita dapat mendengar lagu dan menonton video kegemaran bila-bila masa dengan cara memuat turun video kegemaran di laman sesawang dengan pantas. Gajet ini juga mempunyai pelbagai aplikasi permainann yang mengikut gaya masa kini. Aplikasi permainan ini amat disukai oleh golongan para pelajar bagi mengisi masa lapang mereka atau selepas menyiapkan tugasan mereka.

Telefon pintar bukan sahaja memberi kebaikan kepada penggunanya, malah keburukan apabila berlaku penyalahgunaan teknologi ini. Antara keburukan telefon pintar ialah gajet telefon pintar ini menyebabkan kadar statistik jenayah di bawah umur meningkat kerana apabila keinginan para remaja yang ingin memiliki telefon pintar ini tidak dapat dipenuhi oleh ibu bapa, sudah tentu mereka akan menggunakan cara yang lain untuk mendapatkannya. Hal ini sering berlaku kepada para pelajar yang mempunyai latar belakang ahli keluarga yang kurang berkemampuan.

Selain itu, telefon pintar bukan sahaja akan mengganggu pelajaran malah akan memberi peluang kepada untuk mengakses laman pornografi di sekolah dan menyebabkan berlakunya aktiviti-aktiviti sumbang dalam kalangan pelajar serta membawa kesan atau implikasi yang negatif kepada masyarakat sekeliling. Tambahan pula penggunaan telefon pintar dalam kalangan pelajar akan mendatangkan pembaziran wang kerana terpaksa untuk menambah nilai kos kredit yang tinggi pada setiap bulan yang sepatutnya boleh digunakan dengan lebih bermanfaat.

Dalam pada itu, aplikasi hiburan yang disediakan dalam gajet telefon pintar ini boleh mendatangkan impak yang negatif sekiranya para pelajar terlalu taksub. Hal ini boleh dilihat apabila ramai pelajar sering mengabaikan pelajaran dan kurang mengulang kaji pelajaran mereka kerana terlalu fokus kepada alat teknologi ini. Sebagai contoh, mereka lebih memilih untuk melayari laman sesawang pada setiap masa seperti facebook, twitter, instagram dan keek daripada melakukan perkara yang lebih berfaedah.


3.0 Metodologi Kajian

Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dengan menajdikan soal selidik sebagai instrumen. Pembinaan soalan adalah berdasarkan kepada objektif kajian yang telah dipersetujui. Borang soal selidik diedarkan di kawasan kampus melibatkan 50 responden pelajar yang terdiri daripada Fakulti Teknologi Maklumat dan Komunikasi, Fakulti Kejuruteraan Pembuatan, Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Fakulti Kejuruteraan Mekanikal dan Fakulti Kejuruteraan Eletronik dan Kejuruteraan Komputer. Data yang diperolehi telah dianalisis menggunakan SPSS dan ditunjukkand alam bentuk statistik. Semua responden memiliki sekurang-kurangnya sebuah telefon pintar peribadi. Antara jenama yang digunakan oleh responden kami ialah Motorola, Apple, Samsung dan Sony.


4.0 Dapatan Kajian

Sembilan soalan telah ditanya kepada responden meliputi penggunaan telefon pintar mereka. Hasil dapatan dijelaskan dalam pernyataan-pernyataan berikut.

Hasil dapatan daripada soalan “Setiap pelajar di UTeM mempunyai telefon pintar mereka sendiri” menunjukkan 60 peratus menyatakan sangat bersetuju setiap pelajar di UTeM mempunyai telefon pintar mereka sendiri.

Hasil dapatan daripada soalan “Saya mengetahui cara yang betul dalam menggunakan telefon pintar” menunjukkan semua responden bersetuju bahawa mereka mengetahui cara yang betul dalam menggunakan telefon pintar.

Hasil dapatan daripada soalan “Telefon pintar adalah satu keperluan asas bagi seseorang pelajar UTeM” menunjukkan 80 peratus responden bersetuju bahawa telefon pintar sudah menjadi satu keperluan kepada pelajar berbanding hanya sepuluh peratus yang tidak bersetuju.

Tiga per empat daripada responden bersetuju bahawa telefon pintar telah membantu pengajian akademik mereka.

Hasil dapatan daripada soalan “Saya sentiasa menggunakan telefon pintar saya dalam pengajian akademik saya” juga mencatatkan hanya sepuluh peratus daripada responden sangat tidak bersetuju dengan kenyataan itu.

Bagi soalan “Telefon pintar banyak membantu saya dalam menyelesaikan kerja kursus”, rata-rata (90 peratus) daripada responden menzahirkan persetujuan mereka.

Bagi soalan “Telefon pintar saya sentiasa ada di tangan saya walau di mana sahaja saya berada”, dapatan menunjukkan responden sentiasa membawa telefon pintar mereka. Sebanyak 60 peratus sangat bersetuju diikuti 30 peratus sekadar bersetuju manakala hanya sepuluh peratus yang tidak pasti.

Dari segi “Adakah anda bersetuju telefon pintar ini banyak mendatangkan keburukan”, dapatan menunjukkan hampir separuh (40 peratus) yang tidak bersetuju. Selebihnya iaitu 60 peratus menyatakan telefon pintar ada membawa keburukan.

Bagi kenyataan “Setujukah anda sekiranya telefon pintar ini merupakan faktor kepada perubahan sosial seseorang pelajar universiti itu?” dapatan menunjukkan dua per tiga (70 peratus) responden mengakui terdapat perubahan sosial pelajar selepas menggunakan telefon pintar. Bagaimanapun sepuluh peratus lagi tidak bersetuju dan selebihnya tidak pasti.

Dapatan daripada soalan “Adakah anda bersetuju pelajar universiti tidak mampu hidup tanpa telefon pintar ini?” menunjukkan separuh (50 peratus) responden tidak pasti bagaimana keadaannya jika hidup tanpa telefon pintar di kampus. Bagaimanapun 30 peratus bersetuju dengan kenyataan tersebut.


5.0 Kesimpulan

Kajian ini menunjukkan bahawa telefon pintar memberikan pengaruh yang besar kepada setiap pelajar yang menggunakannya, sama ada dalam aspek yang positif mahupun negatif. Dalam kalangan pelajar, penggunaan telefon pintar yang ada capaian internet dapat membantu proses pengajian mereka khususnya ketika mencari bahan rujukan.

Penggunaan telefon pintar wajar dilihat dari perspektif positif supaya pelajar mendapat lebih banyak manfaat untuk kejayaan dalam akademik. Pelajar juga patut sentiasa diingatkan supaya menggunakan sambungan tanpa wayar di kampus sebagai instrumen menjulang kejayaan akademik bukannya mensia-siakannya.


Rujukan

Derek Ferguson. (2002). History of internet phones.
Jerri Ledford. (2010). The history of iPhones.
Utusan Malaysia. (2009). iPhone kesan pelajar ponteng, 30 Mei.
Utusan Malaysia. (2012). Kesan baik dan buruk penggunaan telefon pintar kepada pelajar, 28 Ogos.
http://ms.wikipedia.org/wiki/Telefon_pintar
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_iPhone
https://en.wikipedia.org/wiki/BlackBerry
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Phone


MZ Zainudin, Muhammad Hafizuddin Sharul Lazi, Mohammad Muzzaqir Affan Mohd Zulkifli, Muhammad Hasif Hamdan, Umi Nabila Shukor, Lim Kai Li, Farah Izza Azman

Thursday, April 17, 2014

Jadikan jalan raya tempat selamat








Kemalangan jalan raya di Malaysia sering kali dikaitkan dengan sikap pemandu sama ada kenderaan yang dipandu itu kecil atau besar. Setiap pemandu ini yang memiliki corak pemanduan tertentu boleh memberi kebaikan dan keburukan kepada pengguna jalan raya yang lain.

Contohnya pemandu bas atau lori, biasanya mereka menggunakan lorong sebelah kiri ketika di jalan raya dan akan memberi isyarat memotong jika hendak menggunakan lorong sebelah kanan atau lorong memotong. Corak pemanduan ini sangat bagus dan membantu pengguna lain untuk berhati-hati dan menguruskan kenderaan masing-masing.

Namun ada pemandu bas atau lori yang berbeza. Kelompok ini kurang prihatin dengan amalan pemanduan yang baik kerana menganggap pengguna jalan raya yang lain perlu memahami sikap mereka. Contohnya, ada yang membuat keputusan memasuki lorong kanan untuk memotong tanpa memberi isyarat memotong, akhirnya pemandu di belakang terpaksa memperlahan kenderaan dan dalam sesetengah kes melibatkan kemalangan dan kehilangan nyawa.

Begitu juga dengan penunggang dan pembonceng motosikal yang tidak prihatin dengan keselamatan diri. Sudah menjadi lumrah ketika ini motosikal menyumbang kadar kemalangan jalan raya dan kematian yang lebih kerap. Sistem jalan raya seperti lampu isyarat, lorong motosikal dan alat bantuan keselamatan ketika memandu tidak dapat mengubah tabiat sebilangan penunggang dan pembonceng motosikal yang agresif.

Kita dapat lihat tingkah laku dan sikap tidak bertimbang rasa mereka ketika menunggu peralihan warna lampu isyarat. Sikap tidak peduli dengan warna merah menyebabkan mereka meneruskan perjalanan tanpa memikirkan kesan tindakan itu ke atas pengguna lain yang berhak melalui laluan ketika lampu isyarat berwarna hijau. Ada kes yang melibatkan pelanggaran dan kematian akibat tidak pedulikan warna lampu isyarat ini.

Kemalangan jalan raya menjadi sebahagian daripada penyumbang kepada kematian di negara ini selain daripada penyakit tiga serangkai iaitu jantung, darah tinggi dan kencing manis. Setiap tahun khususnya musim perayaan, kerajaan mengadakan kempen dan operasi bagi mengingatkan pengguna jalan raya agar menjaga keselamatan diri dan mengikut peraturan jalan raya. Walaupun statistik kemalangan dan kematian melibatkan kemalangan sentiasa turun naik, langkah yang lebih berkesan wajar difikirkan supaya jalan raya menjadi tempat selamat untuk digunakan.

Memperkenal silibus keselamatan jalan raya di peringkat tadika amat baik dan wajar menjadi instrumen wajib supaya kanak-kanak membesar dengan penuh kesedaran terhadap keselamatan diri di jalan raya. Di samping itu penguatkuasaan yang lebih keras tetapi berhemah wajar diberi keutamaan supaya pemandu dan pengguna jalan raya memahami bahawa peraturan adalah untuk mendidik dan menyusahkan kehidupan kehidupan. Pesalah trafik perlu diberi pilihan dengan merit kesalahan pemanduan supaya pesalah merasai betapa berharganya bebas daripada kesalahan memandu.

Kemalangan jalan raya tidak mengenal kelas sosial atau status sosial seseorang. Ketika kemalangan, dua kemungkinan akan berlaku iaitu kita melanggar ataupu kita dilanggar. Dalam kedua-dua keadaan, kemungkinan untuk hidup atau mati juga dalam lingkungan 50 peratus. Bagi mengelakkan daripada kedua-duanya memberi trauma, kita perlu menjadikan corak pemanduan kita adalah dalam pilihan selamat. Jika corak berfikir begini ada pada setiap pemandu, jalan raya negara kita sudah pasti selamat.

 

Wednesday, April 16, 2014

Impak sosioekonomi yang dibawa oleh Marrybrown Pasir Gudang terhadap masyarakat setempat








1.0 Pengenalan

Ismail Said adalah pemilik restoran Marrybrown di Pasir Gudang dan menjadi pengurus besar Marrybrown di Johor. Beliau berpengalaman menceburkan diri dalam bidang industri makanan selama 24 tahun lebih-lebih lagi dalam quick service restaurant. Justeru, pengalaman beliau amat banyak dan telah melalui pahit manis dan jatuh bangun dunia perniagaan. Nama Syarikat yang didirikan beliau ialah Cherish Gold yang terletak di Marrybrown Restaurant, Taman Air Biru, Pasir Gudang, Johor.

Syarikat tersebut telah beroperasi lebih daripada dua tahun. Sebelum ini Ismail bekerja dengan sebuah syarikat francais di mana syarikat tersebut memberi peluang kepada pekerjanya untuk membuka perusahaan francais. Peluang ini digunakan untuk membuka restoran makanan segera Marrybrown pertamanya di Pasir Gudang. Dalam masa memikirkan untuk membuka francais yang pertama, Ismail kerap kali patah semangat kerana memikirkan risiko perniagaan francais amat tinggi seperti muflis. Namun sokongan dan dorongan yang diterima daripada kawan-kawan dan keluarga menjadikan beliau lebih kental dan memastikan perniagaan itu tetap akan berjaya. Pengurusan restoran dibantu oleh anak sulungnya Saifuddin, bekas pelajar Sekolah Menengah Teknik Perdagangan, Johor.

Modal untuk membuka syarikat ini ialah melalui pinjaman Perbadanan Nasional Berhad (PNS). Selain itu, ahli keluarga beliau turut menyumbang modal bagi mengukuhkan modal permulaan perniagaan itu.


2.0 Latar Belakang

Marrybrown merupakan syarikat yang diusahakan dan dipunyai oleh rakyat Malaysia. Bermula pada tahun 1981, Marrybrown merupakan rangkaian makanan segera tempatan terbesar yang mengembangkan sayap ke luar negara. Marrybrown terdapat di banyak negara dan mempunyai lebih 200 cawangan di Malaysia, China, India, Sri Lanka, Arab Saudi, Afghanistan, Australia, Cambodia, Indonesia, Laos, Myanmar, Russia, Thailand, Afrika Selatan, Kuwait, Qatar, Bahrain, dan bakal dibuka di Tanzania dan Iran. Marrybrown pernah memenangi beberapa anugerah dan ia berkembang menjadi organisasi rangkaian makanan segera global dan jenama terkenal.

Marrybrown adalah sebuah restoran francais yang memerlukan modal yang tinggi untuk menjalankan perniagaan. Marrybrown dilihat sama seperti McDonald’s dan perusahaan francais yang lain di mana mereka mengeluarkan produk makanan ringan yang mempunyai kualiti tersendiri dengan rasa yang berbeza-beza. Produk mereka sudah melambangkan perbezaan antara Marrybrown dan francais restoran makanan segera yang lain.

Di Johor, Marrybrown telah membuka beberapa buah cawangan di seluruh negeri. Salah satunya di Pasir Gudang, Johor. Pembukaan cawangan Marrybrown di Pasir Gudang dikatakan akan mendatangkan impak yang sangat berbeza apabila dibuka di banyak kawasan lain. Hal ini kerana Pasir Gudang adalah sebuah kawasan yang sedang pesat membangun dengan kawasan industri dan kawasan perumahan. Selain itu, pembukaan Marrybrown di Pasir Gudang juga amat strategik kerana banyak sumber bahan mentah dan pemasaran produk Marrybrown sangat laris.

Marrybrown selaku pemasar perlu mengesan perubahan budaya untuk mencari produk baru yang mungkin diingini oleh pengguna hari ini. Perubahan kepada keadaan yang tidak formal memberi kesan kepada permintaan yang lebih terhadap makanan segera yang lebih ringkas dan senang didapati. Pemasar perlu memahami budaya dalam setiap pemasaran dan menyesuaikan strategi-strategi pemasaran mereka. Marrybrown sentiasa mencari peluang untuk mengesan perubahan budaya untuk mencari produk keluaran terbaru untuk menepati citarasa pengguna.


3.0 Impak Sosioekonomi

Setiap perniagaan yang dijalankan pasti akan menghasilkan impak sosioekonomi kepada pengusaha, masyarakat setempat dan lebih-lebih lagi kepada kedai-kedai di sekitar. Model perniagaan Marrybrown telah mewujudkan peluang pekerjaan kepada masyarakat setempat yang ingin mendapatkan pekerjaan sepenuh masa atau kerja sambilan. Kebanyakan pekerja yang bekerja di Marrybrown Pasir Gudang ini ialah pekerja sambilan yang terdiri daripada pelajar-pelajar yang sedang menunggu cuti semester, ingin meneruskan pelajaran dan mencari duit saku tambahan.

Dalam hal ini, Marrybrown tidak mengalami sebarang masalah untuk mencari pekerja kerana ramai yang mahu bekerja di Marrybrown. Dengan tenaga kerja yang cukup, Marrybrown dapat melaksanakan aktiviti pengeluaran produk dengan lebih pantas dan efektif. Selain itu, produktiviti Marrybrown dapat ditingkatkan dan menjana lebih banyak wang pelaburan untuk aktiviti dan kempen promosi yang berterusan.

Kejayaan Marrybrown membuka cawangan di seluruh negeri Johor memberi kesan kepada perkembangan sosioekonomi sekitar Pasir Gudang. Antaranya ialah permintaan bahan-bahan mentah daripada pengedar tempatan seperti Ayamas merupakan rantaian yang panjang dengan mendapatkan bekalan daripada ladang tempatan. Perjanjian kontrak bagi bekalan yang berterusan dapat menjamin pekerjaan kepada penduduk tempatan untuk menikmati limpahan ekonomi negara.

Melalui promosi yang diatur oleh pengurusan pemasaran Marrybrown, orang ramai sekitar Pasir Gudang dapat mengetahui tentang kewujudan restoran ini dan jenis makanan yang disediakan. Selain merasai keenakan resepi-resepi ini, mereka dapat melihat perbezaan konsep dan tema yang diperkenalkan oleh Marrybrown dari semasa ke semasa. Dalam kajian ini, kekuatan dan kelemahan perniagaan yang diusahakan Ismail telah dianalisis dan dibandingkan.

Menurut kajian yang dijalankan oleh pihak Marrybrown, pelanggan utama mereka terdiri daripada kanak-kanak yang mengajak ibu bapa mereka untuk menikmati hidangan yang enak di restoran itu. Pengaruh kanak-kanak dalam proses pembelian barangan makanan terbukti amat tinggi bagi meningkatkan penjualan produk. Ahli keluarga mempunyai pengaruh yang kuat ke atas pilihan keluarga khususnya kanak-kanak. Tumpuan ke atas peranan dan pengaruh suami isteri dan kanak-kanak dalam pembelian makanan segera membantu meningkatkan populariti Marrybrown sebagai pilihan keluarga.


6.0 Potensi Masa Hadapan

Marrybrown mempunyai potensi besar menjadi pilihan orang ramai. Namun, kehadiran Marrybrown di sesetengah kawasan kurang dirasai memandangkan promosi yang sangat lemah. Bagi mengatasi perkara ini, aktiviti pemasaran berbentuk iklan di media elektronik dan media sosial perlu digiatkan supaya maklumat tentang keenakan resepi Marrybrown dapat disebarkan.

Bagi mengetahui selera orang ramai, kajian tentang produk makanan perlu sentiasa dilakukan. Cara ini dapat membantu Marrybrown mencipta resepi yang memenuhi selera orang ramai. Kaedah ini boleh memastikan pelanggan tidak jemu untuk datang ke Marrybrown dan mengambil set makanan yang sama setiap masa. Selain itu, kualiti dan ramuan makanan juga wajar diperbaharui untuk menambahkan rasa sambil mengekalkan cita rasa pengunjung Marrybrown.


MZ Zainudin, Muhammad Ikram bin Ramli, Dzulfiqar Kamarzaman, Muhammad Aidil Burhanudin, Mohamad Farid Hakim Norfadzlon


 

Tuesday, April 15, 2014

Impak penggunaan internet terhadap kehidupan sosial pelajar





1.0 Pengenalan

Di era globalisasi hari ini, “dunia tanpa sempadan” adalah satu istilah yang sinonim dengan internet. Kamus Pelajar mentaktifkan internet sebagai rangkaian komputer antarabangsa yang membolehkan pengguna komputer di seluruh dunia berhubung antara satu dengan yang lain dan mencapai maklumat pangkalan data dari seluruh dunia. Internet mempunyai impak positif dan negatif kepada golongan remaja dan kanak-kanak bahkan mereka semakin celik IT dan pandai menggunakan kemudahan internet ini ketika rumah, pusat siber atau di mana sahaja mereka berada.

Penciptaan laman sosial yang pada mulanya digunakan untuk mencari maklumat dan kenalan lama telah mengalami evolusi fungsi di mana internet digunakan secara meluas untuk melayari laman sosial seperti facebook, twitter dan friendster. Hari ini boleh dikatakan bahawa majoriti rakyat Malaysia mempunyai akaun facebook masing-masing. Jika tidak mempunyai akaun, mereka akan dianggap sebagai ketinggalan zaman. Selain itu, penggunaan internet ini juga bukan sahaja digunakan untuk mencari maklumat bahkan untuk melayari laman sosial sehingga memberi impak yang besar kepada pola kehidupan sosial mereka.

Melayari internet memberi kemudahan kepada anggota masyarakat dalam berhubung dan berkomunikasi antara satu sama lain. Para remaja dapat menambah kenalan dari seluruh pelosok dunia melalui pertukaran idea dan berkongsi cerita mengenai negara dan budaya negara masing-masing. Hal ini secara tidak langsung dapat memupuk semangat kesejahteraan dan keamanan sejagat melalui internet kerana para pengguna internet mendapat serba sedikit pengetahuan mengenai sesuatu budaya.

1.1 Objektif Kajian

Objektif kajian ini adalah mengetahui pola sosial pelajar semasa melayari internet dan mencadangkan penggunaan internet yang lebih efisyen bagi meningkatkan kesedaran kepada pelajar mengenai impak penggunaan internet terhadap kehidupan sosial pelajar.


2.0 Sorotan Kajian

Istilah “internet” berasal daripada perkataan “Interrconnection Networking” yang bermaksud hubungan dari pelbagai rangkaian komputer yang pelbagai jenis dengan menggunakan peralatan telekomunikasi seperti telefon, satelit dan lain-lain. Menurut kajian yang dijalankan oleh Gupta Pit Kow (1995) di Amerika Syarikat tentang penggunaan internet ke atas 13,000 responden mendapati bahawa majoriti daripada mereka menggunakan internet sebagai sumber untuk mencari maklumat dan meluaskan pengetahuan.

Selain daripada itu, mereka menggunakan internet untuk tujuan perbualan (83%), bertukar-tukar pendapat dan membuat perhubungan pekerjaan (51%), pelajaran (47%), penyelidikan perniagaan (38%) dan penyelidikan akademik (35%). Mereka juga mempunyai tanggapan bahawa internet dapat memberi rujukan (82%), memudahkan penyediaan kertas kerja dan penyuratan elektronik (77%), memberi maklumat tentang barangan dan perkhidmatan (57%), membekalkan laporan penyelidikan (47%), mengandungi maklumat kerajaan (44%) dan maklumat kewangan (33%). Wanita yang menggunakan internet biasanya terdiri daripada mereka yang sedang belajar di institusi pengaijan tinggi atau universiti.

Di samping itu, menurut Dr Muhamad Muhsin Ahmad Zahari, pakar perunding psikiatri Pusat Perubatan Universiti Malaya, penggunaan komputer atau internet tanpa batasan bukan saja boleh memudaratkan aspek psikologi kanak-kanak, malah mengganggu kesihatan fizikal. Dalam kes lebih serius, pendedahan mata terlalu lama ke atas skrin komputer serta penggunaan kerusi yang tidak betul ketika melayari internet juga boleh memudaratkan kesihatan fizikal kanak-kanak yang masih dalam proses tumbesaran. Penggunaan komputer sehingga lewat malam boleh menyebabkan mereka sering tertidur ketika waktu pembelajaran.

Menurut penyelidik dari Universiti Gothenburg, Sweden, kajian mendapati kebanyakan pengguna yang mula membuka komputer akan terus memasuki laman sesawang jaringan sosial tersebut. Penggunaan jaringan sosial facebook merupakan satu aktiviti yang boleh mengakibatkan ketagihan tetapi pengguna yang menghabiskan masa terlalu lama menggunakannya mungkin merasa tidak gembira dengan kehidupan mereka. Kajian itu juga mendedahkan golongan berpendapatan kecil dan berpendidikan rendah didapati merupakan golongan paling berisiko mengalami ketagihan itu. Golongan berkenaan meluangkan lebih banyak masa menggunakan facebook dan sebahagian daripada mereka melahirkan rasa tidak gembira atau tidak puas hati dengan kehidupan masing-masing.


3.0 Metodologi Kajian

Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dengan menjadikan soal selidik sebagai instrumen. Selain itu kajian perpustakaan turut dilakukan sebagai dokumentasi sokongan. Kajian ini melibatkan seramai 20 responden yang terdiri daripada pelajar universiti dari pelbagai fakulti dan program pengajian.


4.0 Hasil Kajian

Dapatan berkaitan melayari internet hingga lewat malam menunjukkan responden yang berumur 18-19 tahun lebih ramai berbanding responden dalam lingkungan 20-22 tahun dan 23-25 tahun.

Dapatan berdasarkan jantina menunjukkan bahawa kedua-dua kategori jantina memiliki pandangan yang sama iaitu internet membantu mereka mencari maklumat yang lebih banyak walaupun ada sedikit yang tidak begitu pasti. Begitu juga dengan kegunaan internet untuk bersosial di mana dapatan memperlihat lebih separuh daripada responden mengakui mereka menggunakan internet untuk bersosial.

Dapatan dari segi impak negatif internet, majoriti responden bersetuju internet tidak memberi kesan negatif ke atas pemikiran mereka khususnya bagi kelompok 18-19 tahun. Sebaliknya responden lelaki dan perempuan bersetuju bahawa internet mendatangkan kebaikan kepada mereka untuk mencari maklumat.

Dapatan ke atas pengaruh internet terhadap budaya hidup memperlihat separuh daripada responden bersetuju dan mengakui bahawa terdapat pengaruh yang ketara ke atas hidup mereka apabila melayari laman sesawang tertentu di internet khususnya dalam peringkat umur 18-19 tahun. Bagi kelompok umur lebih dewasa, mereka jarang dipengaruhi.

Dapatan ke atas kekerapan penggunaan internet terhadap kesihatan menunjukkan lebih separuh daripada responden mengakui terdapat gangguan ke atas kesihatan akibat penggunaan internet. Kedua-dua kategori responden lelaki dan perempuan menzahirkan pandangan ini berdasarkan pengalaman masing-masing.

Dapatan ke atas pengaruh internet ke atas kehidupan sosial, rata-ratanya bersetuju bahawa terdapat perubahan hidup sosial mereka khususnya bagi kelompok yang berumur 18-19 tahun. Bagaimanapun bagi kelompok 20 tahun ke atas, pengaruh internet kurang ketara.


5.0 Kesimpulan

Secara keseluruhannya, kita boleh dapati bahawa kebanyakan pelajar kini telah mempunyai laman akaun laman sosial seperti facebook, twitter, myspace dan banyak lagi. Perkara seperti ini mendorong para pelajar untuk lebih terlibat dalam penggunaan internet yang berlebihan dan boleh memberi impak negatif kepada mereka. Bahkan, dunia tanpa batasan hari ini menambahkan lagi kecelaruan dalam hidup pelajar kerana segala maklumat peribadi begitu mudah diperolehi. Jika kita lihat dari aspek teknologi kini, boleh dikatakan hampir setiap pelajar menggunakan telefon pintar, tablet dan pelbagai gajet yang bersifat kompak dan mudah dibawa. Kesan kepada pengguna adalah terjejasnya kesihatan seperti kerosakan mata, kelesuan dan mungkin sekali menyebabkan kesihatan fizikal terjejas.

Hal ini ditambah lagi dengan terciptanya teknologi komputer yang semakin hari semakin canggih dan moden. Ia mendorong pengguna khususnya golongan remaja untuk melayari internet hingga lewat malam dan berlarutan ke pagi hari. Bahkan kemudahan ini bukanlah digunakan untuk kegunaan yang berfaedah seperti untuk mencari maklumat dan bahan pengajian namun disalahgunakan dengan bersosial di laman sosial.

Apa juga teknologi dan kemudahan mempunyai baik dan buruknya. Terpulang cara kita menggunakannya sama ada ke arah kebaikan atau sebaliknya. Justeru, untuk mengatasi ketagihan internet pada awal usia ia perlu bermula daripada ibu bapa yang terlebih dahulu memberi kesedaran dan ilmu kepada anak-anak tentang manfaat dan bahaya penggunaan internet. Ibu bapa juga perlu memerhati dan menyelia penggunaan internet anak dari semasa ke semasa.


Rujukan

Ahmad Ridzwan Mohd Noor, Nor Azila Ahmad, Norliah Kudus, Mahadi Abu Hassan, Shahrulanuar Mohamed, Ismail Ibrahim, Radzuan Nordi dan Ali Hafizar Mohamad Rawi . (2011). Falsafah Sains dan Teknologi. Melaka: Penerbit Universiti Teknikal Malaysia Melaka.

Jerald Bullock. (2012). American Journal of Psychiatry.

Mohd Aizaini Maarof. (n.d). Teknologi Maklumat Siri II: Internet, Sistem Maklumat dan Bahasa Pengaturcaraan. Penerbitan UTM.

Tih Sio Hong.(1978). Tinjauan Terhadap Penggunaan Internet di Malaysia. Jurnal Pengurusan 17.
www.bharian.com.my/bharian/articles/ketagihaninternetjejaspelajar/article
www.edu5900group2,blogspot.com/2012
www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0408&pub=utusan_malaysia&ses=Luar_Negara&pg=lu_04.htm


MZ Zainudin, Ummi Humaira Mohd Shahli, Nurshaheera Zamri, Siti Ezzatul Ain Yazid, Farhana Sutan Abd. Latif Hamidi, Mas Sukria Masmud

Monday, April 14, 2014

Guided reading








Penulis: Irene C. Fountas dan Gay Su Pinnell
Tahun: 1996
Penerbit: Heinemann, Portsmouth, NH, USA.
Muka Surat: 405

Sebilangan perubahan yang sangat ketara dalam pendidikan di Amerika Syarikat ialah perubahan ke arah arahan dalam kelas. Tidak dapat dinafikan kanak-kanak masih membawa pengalaman proses pembelajaran berdasarkan pengalaman dan kompetensi mereka.

Bagaimana dan bila masanya pengajar boleh memberi sokongan yang terbaik supaya kaedah pembacaan dan pengajaran memenuhi kehendak komuniti?

Kepada Fountas dan Pinnell, jawapan kepada soalan ini terletak pada pembacaan terbimbing yang memberi ruang kepada kanak-kanak untuk berkembang sebagai pembaca dalam kumpulan kecil. Buku ini menyediakan sumber dalam pembacaan terbimbing secara sistematik.

Kaedah yang digunakan ialah membaca dengan kuat, berkongsi cerita, penulisan interaktif dan pendekatan-pendekatan lain.

  

Friday, April 11, 2014

Wasatiyyah dan indeks Maqasid Syariah

 
 
 
 

 

Saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam perasmian Seminar Antarabangsa Wasatiyyah baru-baru ini mengenai penubuhan Indeks Maqasid Syariah Antarabangsa adalah menarik untuk diteliti.

Ia adalah suatu saranan yang baik supaya negara-negara Islam dapat mengukur setakat mana lima prinsip dalam Maqasid Syariah telah dilaksana dan dirancang untuk dilaksana dalam negara masing-masing.

Maqasid Syariah berasaskan lima prinsip iaitu menjaga agama (Deen), nyawa (kehidupan), akal (ilmu dan pendidikan), maruah (jati diri Islami) dan harta benda (kekayaan sumber).

Allah mengurniakan sumber rahmah dan nikmat yang banyak di negara-negara Islam. Buminya yang subur dan hasil perut buminya yang banyak, suatu tamadun yang pernah lahir dan bertahan selama 700 tahun sebagai sumber refleksi, jumlah manusia melepasi 1.6 bilion yang memerlukan pemugaran kembali supaya kekuatan tamadun Islam memberi inspirasi bersama dengan kekuatan sumber hasil bumi dan sumber daya manusia yang banyak.

Umat Islam kini sudah hilang prioriti atau keutamaan. Peperangan, perseteruan, perpecahan, kebencian dan dendam kesumat menjadi pilihan mereka menyebabkan kelemahan yang sangat ketara berlaku.

Umat Islam memerlukan pendekatan bijaksana bagaimana strategi dan maslahah dapat disantuni supaya terelak menjadi mangsa pihak ketiga dengan mengambil pendekatan sederhana dan berimbang supaya yang dikejar dapat dan yang diken­dung tidak berciciran.

Wasatiyyah seperti yang terungkap dalam Surah Al Baqarah : 143 adalah manifestasi pendekatan bijaksana dan adil supaya umat Islam menjadi saksi kepada contoh kemajuan dan perubahan bagi umat manusia seperti yang berlaku pada masa terdahulu.

Maqasid Syariah menuntut supaya agama terpelihara. Memelihara agama bukan sekadar menampilkan syiar yang sifatnya rohaniah semata tetapi Deenul Islam harus mampu dijana sebagai sumber tamadun.

Nyawa atau kehidupan umat Islam ha­rus berada dalam tahap karamah insan supaya diri mereka terpelihara, tidak menjadi mang­sa kepada eksploitasi pihak ketiga, ju­taan terpinggir sebagai pelarian dan tahap kesihatan yang rendah bagi sesetengah negara.

Ia memerlukan strategi membangun akal fikir supaya sistem ilmu dan pendidikan yang sifatnya integratif dan holistik terjadi untuk menghasilkan modal insan yang mampu mencetuskan perubahan dan kemajuan.

Maruah atau jati diri Islami warga umat perlu dipertahan dan dikembang suburkan supaya keupayaan dan kejayaan umat Islam menjadi contoh terbaik kebangkitan "Order Baru Dunia" yang menjadikan ilmu yang bermanfaat dan teknologi yang terpedoman sebagai landasan memugar kekayaan yang dimiliki.

Malaysia boleh menjadi contoh kepada dunia Islam bagaimana pendekatan wasa­tiy­yah yang diteroka sekian lama mengha­silkan kemajuan dan perubahan yang boleh menjadi contoh kepada negara Islam yang lain. Kita tidak memilih jalan revolusi dan anarki dalam realiti masyarakat majmuk yang menuntut ketinggian kebijaksanaan.

Dalam bidang pendidikan integrasi dan Islamisasi ilmu terjadi, Pelan Pembangunan Pendidikan mengambil kira asas-asas negara yang fundamental dan menyediakan generasi penerus menghadapi cabaran globalisasi, Universiti Al-Quran bakal dibina dan menghasilkan graduan yang mempunyai daya kompetensi tinggi untuk hadir dalam sistem.

Dalam bidang ekonomi dan kewangan perbankan dan takaful Islam, sukuk dan waqaf berkembang sehingga Bank Rakyat yang patuh syariah menjadi tarikan pe­minjam dan pelabur Bukan Islam. Undang-undang keluarga Islam diperkemas, sistem mahkamah syariah dipertingkatkan, industri halal dimajukan dan dasar-dasar negara menyantuni kelompok miskin dan kebajikan golongan yang tidak bernasib menjadi agenda negara.

Pada hemat penulis, Malaysia harus mewujudkan Indeks Maqasid Syariahnya terlebih dahulu supaya suatu jawatankuasa di peringkat antarabangsa dibangunkan dan menjadikan model Malaysia sebagai model rujukan.

Umat Islam harus meletakkan wahdah atau kesatuan sesama umat sebagai ke­utamaan, bijaksana dalam mengurus krisis, cabaran dan kemenangan. Pendekatan berimbang (wasat) dan sederhana ternyata memberi kesan positif kepada perubahan dan kemajuan kerana ia adalah suatu proses dan tidak harus berlaku sikap gopoh dan melampau yang merugikan.

(Utusan Malaysia, 11 April 2014)



Thursday, April 10, 2014

Impak industri pelancongan terhadap Negeri Melaka



 
1.0 Pengenalan 

Melaka secara amnya terkenal sebagai destinasi pelancongan kerana nilai sejarahnya, kecantikan fatamorgana serta keunikan budaya dan kepelbagaian makanan serta tempat-tempat bersejarah untuk dilawati. Slogan “Melawat Melaka Bersejarah Bererti Melawat Malaysia” secara ringkas sudah dapat memberi gambaran apa yang dapat disajikan kepada pelancong oleh penduduk berbilang kaum di negeri ini. Kelebihan ini meletakkan Negeri Melaka sebagai salah sebuah destinasi pelancong yang terbilang di Aia Tenggara. 

Pada 7 Julai 2008, Melaka telah diiktiraf oleh UNESCO sebagai sebuah Bandaraya Warisan Dunia dan dikenali sebagai "Melaka Bandaraya Warisan Dunia UNESCO". Pengiktirafan ini disokong dengan 12 subsektor pelancongan Negeri Melaka yang terkenal iaitu pelancongan sejarah, pelancongan budaya, pelancongan rekreasi, pelancongan sukan, pelancongan membeli-belah, pelancongan konvensyen, pelancongan kesihatan, pelancongan pendidikan, pelancongan agro, pelancongan makan-makan, pelancongan Melaka Rumah Keduaku dan pelancongan belia. Kepelbagaian subsektor pelancongan di Melaka dapat menarik minat para pelancong untuk datang ke sini. 

Antara tempat-tempat yang menarik minat pelancong untuk datang ke Melaka ialah Kota A-Farmosa, Muzium Melaka, galeri seni rakyat, Bukit St. John, perigi Hang Tuah, Kota Belanda dan sebagainya. Terdapat banyak kesan industri pelancongan terhadap Negeri Melaka terhadap ekonomi dan sosial yang boleh dibahagikan kepada kesan positif mahupun negatif. Dari segi kesan positif, Melaka akan mengalami peningkatan ekonomi, perubahan positif budaya serta peningkatan infrastruktur manakala dari segi kesan negatif masalah sosial dan sifat mundur budaya mungkin akan berlaku sekiranya terdapat migrasi pelancong asing ke negeri ini. 

1.1 Objektif Kajian

Tujuan utama kajian ini dijalankan ialah untuk mengkaji impak industri pelancongan terhadap Negeri Melaka dari segi ekonomi dan sosial tidak kira dari sudut positif mahupun negatif. Secara terperincinya, kajian ini dijalankan untuk mengetahui perubahan ekonomi, pembangunan dan sosial masyarakat setempat setelah kedatangan pelancong asing dan juga mengkaji kemajuan yang dicapai oleh Melaka.                                                                                                                                   


2.0 Sorotan Kajian

Pelancongan merupakan industri yang terbesar di dunia. Pelancongan mempunyai maksud mengikut perspektif dan pandangan pihak-pihak yang terlibat sama ada secara langsung ataupun tidak langsung dengan industri pelancongan termasuklah pelancong itu sendiri, organisasi, penginapan dan pengangkutan, organisasi pendidikan, pihak kerajaan dan sebagainya. Definisi pelancongan ialah “suatu kajian manusia yang bertentangan dengan habitat semula jadi mereka serta penglibatan industri yang bertindak balas pada keperluan mereka dan juga kesan ke atas diri mereka dan industri itu daripada sudut sosiobudaya, ekonomi, dan persekitaran”.

Pelancongan mampan merujuk kepada aplikasi asas daripada idea pembangunan mampan untuk sektor pelancongan, di mana pembangunan pelancongan yang memenuhi keperluan pada masa kini tanpa mengabaikan keperluan generasi pada masa depan. Menurut Budowski (1976), ini merupakan senario simbiosis yang mana pelancongan digunakan dengan cekap di samping memelihara sumber-sumber yang ada supaya dapat dikekalkan untuk jangka masa panjang. Pembangunan pelancongan pula merupakan perubahan ekonomi dan sosial yang berlaku sama ada dalam industri atau destinasi pelancongan (Nurhazani, 2004).

Konsep pembangunan pelancongan pernah diketengahkan oleh Noronha (1979) dengan mengenal pasti tiga tahap pembangunan. Tahap pertama melibatkan perjumpaan sesuatu kawasan oleh pelancong dan tuan rumah destinasi itu. Apabila wujudnya kedatangan pelancong, maka tuan rumah dengan sendirinya mewujudkan kemudahan seperti tempat tinggal, pengangkutan dan sebagainya untuk kegunaan pelancong. Seterusnya membawa kepada tahap ketiga di mana akan berlakunya institusi yang formal. Institusi formal ini merujuk kepada kewujudan organisasi pelancongan seperti hotel, resort, restoran, syarikat penerbangan dan lain-lain. Pada tahap ini juga akan berlakunya perubahan dalam persekitaran dan sosiobudaya masyarakat tempatan.

Pada asasnya pelancongan mampan meminimumkan kesan negatif dan memaksimumkan kesan positif. Pelancongan mampan boleh menjadi satu bentuk pembangunan mampan dalam mencapai objektif pembangunan. Merujuk kepada Brundtland Commisian Report (1987), pembangunan pelancongan mampan dibuat untuk memastikan kualiti kehidupan untuk semua orang pada masa ini dan juga untuk generasi pada masa akan datang. Pembangunan mampan memberi kesan positif dari segi ekonomi, sosial dan alam sekitar di samping mengurangkan kesan negatif.

Kesan pelancongan perlu diberi perhatian kerana kesan itu menentukan penerimaan penduduk terhadap pembangunan pelancongan sesebuah destinasi. Malah kesan pelancongan perlu dititikberatkan dalam merancang dan membangunkan pelancongan kerana ia menentukan sama ada industri pelancongan sesebuah destinasi itu dapat terus berkembang ataupun sebaliknya. Dalam konteks pelancongan, impak merujuk kepada kesan ke atas sesuatu aspek akibat daripada pembangunan pelancongan. Dengan erti kata lain, dengan membangunkan pelancongan di sesebuah destinasi, maka sudah tentu memberi sedikit kesan ke atas beberapa aspek terutamanya ekonomi, persekitaran dan juga sosiobudaya. Kebiasaannya kesan positif dapat membangunkan lagi industri pelancongan dan kesan negatif sebaliknya menyebabkan berlakunya kemerosotan dalam industri pelancongan (Nurhazani, 2004).

Banyak kajian pernah dijalankan bagi mengenal pasti impak pelancongan. Malah terdapat juga kajian yang dijalankan bagi menentukan kaedah dalam mengukur setiap impak yang berlaku. Walau apa sekalipun, kesan pelancongan agak sukar diukur kerana ia melibatkan subjek dan objek yang sensitif seperti budaya masyarakat setempat, gelagat serta tingkah laku penduduk. Walaupun penulis-penulis seperti Cohen (1972), Robinson (1976) dan Pizam (1978) telah menekankan betapa perlunya perhatian yang lebih diberikan kepada aspek kelakuan pelancong dan penduduk dan kesan perhubungan di antara sesebuah masyarakat dengan pelancongnya, namun hanya dua rangka konsep yang digunakan secara meluas dalam penyelidikan tentang kesan pelancongan terhadap keadaan sosial. Kedua-dua rangka konsep tidak menafikan bahawa kesan pelancongan terhadap keadaan sosial berubah menurut masa sebagai reaksi terhadap keadaan sosial. Kedua-dua rangka konsep tidak menafikan bahawa kesan pelancongan terhadap keadaan sosial berubah menurut masa sebagai reaksi terhadap perubahan struktur dalam industri pelancongan, dan betapa jauh serta betapa lama penduduk tuan rumah terdedah kepada pembangunan pelancongan.

Menurut Butler (1975) rangka konsep yang dibuat oleh Bjorklund dan Philbrick (1972, 1975) bagi menganalisis proses perhubungan dua kumpulan budaya atau lebih, dapat digunakan bagi memahami hubungan sosial antara pelancong dengan tuan rumah. Sikap dan kelakuan kumpulan atau individu terhadap pelancongan masing-masing boleh jadi positif ataupun negatif dan aktif ataupun pasif.


3.0 Metodologi Kajian

Dalam mendapatkan maklumat mengenai tajuk ini, kaedah yang telah digunakan ialah temu bual, soal selidik, kaedah tinjauan dan kajian ilmiah. Berikut merupakan subsektor kaedah kajian ini.

Bagi mendapatkan kepastian tentang kesan industri pelancongan ke atas negeri Melaka, proses temu bual ke atas responden yang melibatkan orang awam ataupun peniaga komuniti setempat dilakukan bagi mengetahui pendapat mereka mengenai kesan industri pelancongan dari segi ekonomi, pembangunan fizikal dan perubahan sosial di Melaka. Dari segi ekonomi, mereka berpendapat bahawa kedatangan pelancong membuatkan ekonomi Negeri Melaka stabil selain dapat membantu meningkatkan perniagaan komuniti setempat dan seterusnya mengelakkan kes pengangguran di negeri ini.

Borang soal selidik sebanyak 30 salinan telah diedarkan bagi mengetahui pendapat responden mengenai impak ataupun kesan industri pelancongan terhadap Negeri Melaka. Sebanyak 15 soalan dikemukakan dalam borang selidik itu dan telah diedarkan kepada 30 orang responden mengikut jantina iaitu 15 orang perempuan dan 15 orang lelaki. Semua jawapan dan pandangan yang diperoleh dalam borang soal selidik tersebut dikumpulkan dan direkodkan dalam hasil kajian ini.


4.0 Hasil Kajian

Berdasarkan soal selidik yang diberikan, 25 responden bersetuju industri pelancongan memainkan peranan penting terhadap perbangunan di Negeri melaka. Tiga responden tidak bersetuju manakala dua responden tidak pasti industri pelancongan dapat membangunkan Melaka.

Dari segi pengaruh budaya masyarakat di Melaka, 11 responden bersetuju kedatangan pelancong banyak mempengaruhi budaya masyarakat negeri ini manakala sembilan responden tidak bersetuju dan sepuluh responden tidak pasti budaya masyarakat di Melaka dipengaruhi budaya yang dibawa oleh pelancong. Bagaimanapun semua responden bersetuju kesan-kesan peninggalan zaman dahulu adalah tarikan utama para pelancong datang ke Melaka.

Dari segi perkembangan ekonomi, majoriti responden bersetuju industri pelancongan banyak menyumbang pendapatan kepada komuniti setempat melalui pemeliharaan dan memulihara tempat dan bangunan-bangunan bersejarah. Di samping itu, inap desa dilihat mampu menjana pendapatan tambahan kepada penduduk Melaka di mana 21 responden bersetuju inap desa dapat meningkatkan industri pelancongan Negeri Melaka. 

Dalam aspek sosial, hampir separuh responden bersetuju kedatangan pelancong di Negeri Melaka meningkatkan masalah sosial dalam masyarakat setempat. Namun sebahagian besar daripada mereka kurang setuju jika dikatakan peningkatan jenayah yang berlaku di Melaka ada kaitannya dengan pelancongan.

Pelancongan juga menjadi katalis kepada pemupukan persefahaman masyarakat setempat dengan dua per tiga responden melihat situasi itu sebagai amat membina perpaduan kaum di Melaka. Justeru mereka bersetuju bahawa Melaka dikenali kerana industri pelancongan. 

Kajian juga mendapati 30 peratus responden bersetuju kenaikan harga barang memang berlaku apabila berurusan dengan pelancong.


5.0 Kesimpulan

Berdasarkan soal selidik ini, majoriti responden memberi tindak balas positif terhadap impak industri pelancongan dari segi ekonomi dan sosial. Berdasarkan hasil kajian diperolehi, kebanyakan responden menyokong bahawa industri pelancongan memainkan peranan penting dalam pembangunan Negeri Melaka. Justeru, semakin ramai pelancong, semakin banyak kemudahan awam dibina bagi memudahkan pergerakan para pelancong. 

Dari segi perkembangan budaya, kedatangan pelancong dari luar negara banyak mempengaruhi budaya dan sosial masyarakat setempat, memupuk persefahaman antara masyarakat dengan pelancong dan dapat mencontohi budaya yang dibawa oleh pelancong asing seperti menjaga kebersihan dan hormat-menghormati. Tidak syak lagi industri pelancongan telah banyak menyumbang pendapatan ekonomi kepada komuniti setempat dan perolehan pendapatan kepada kerajaan Melaka itu sendiri.


Rujukan

Ahmad Salim. (1991). Pelancongan Di Melaka. Selangor: Fajar Bakti.

Bonny Wee dan Mohammad Al-wi. (2009). Malacca: A World Heritage Site. Melaka: Purple Productions & PR consultants Sdn. Bhd.

Melaka. (2006). Pencapaian Gemilang Melaka. Kerajaan Negeri Melaka.

Wee Hock Chye dan Bonny Wee. (1998). You’ll love Malacca More. Melaka: Purple Productions & PR consultants Sdn. Bhd.

Internet

http://www.melaka.gov.my/index.php/bm/pelancongan.html
http://bicarapakkebun.blogspot.com/2008/08/pelancongan-versus-warisan-budaya-di.html
htttp://mazlan66.wordpress.com/2008/03/06/kesan-pelancongan-terhadap-budaya- tempatan/"


MZ Zainudin, Mohd Lokman Ramli, Muhammad Azwadi Abdullah, Khairul Afzam Zolkeply, Che Wan Muhammad Ridhuan Che Wan Razaley, Amir Nashrul Abd Jalil