Sunday, June 17, 2018

Bantu miliki rumah sendiri







Memiliki rumah sendiri sebagai tempat tinggal menjadi impian setiap rakyat Malaysia lebih-lebih lagi yang telah berkeluarga. Namun terdapat banyak halangan untuk memiliki rumah sendiri ini jika tidak memiliki cukup pendapatan kerana bergaji kecil.

Harga rumah berbeza-beza mengikut kawasan. Di bandar, rumah bersaiz kecil tetap berharga mahal kerana permintaan yang tinggi. Rumah yang sama lebih murah di luar bandar kerana lokasi dan kurang permintaan. Katakan sebuah rumah tiga bilik tidur dan dua bilik air di bandar, nilainya boleh mencecah lebih RM300 ribu sebuah berbanding di luar bandar yang mungkin separuh harganya.

Seorang kakitangan awam yang mendapat pendapatan bulanan RM2,500 tentu banyak kali berfikir untuk membeli rumah hari ini. Nilai ini sangat rendah untuk memiliki rumah kerana harga rumah jauh lebih mahal dan tidak mampu membayar ansuran bulanan. Impian memiliki rumah tidak tercapai jika tidak ada pendapatan tambahan.

Kerajaan patut masuk campur untuk membantu setiap pekerja di Malaysia bakal memiliki rumah sendiri. Kakitangan awam dan swasta mempunyai peluang yang sama untuk mendapat rumah idaman masing-masing. Namun, jika harga rumah yang terlampau tinggi, sudah tentu sukar bagi mereka untuk membeli.

Kerajaan boleh membantu mereka dengan pelbagai cara.

Pertama, membanyakkan rumah mampu milik khususnya di kawasan bandar. Ia tidak semestinya rumah teres tetapi boleh juga diperbanyakkan rumah pangsa kos rendah. Teknologi hari ini membuktikan sebuah bangunan 30 tingkat boleh dibina dalam tempoh 15 hari, inikan pula rumah pangsa sepuluh atau 15 tingkat.

Kedua, menggalakkan agensi pembiaya rumah memudahkan pinjaman perumahan. Mereka boleh mengambil kira pendapatan tambahan pemohon seperti pendapatan dari pekerjaan kedua atau ketiga atau sumber-sumber lain yang meyakinkan. Walau bagaimanapun mekanismenya perlu jelas supaya pihak bank tidak dibebankan dengan hutang tertunggak.

Ketiga, kerajaan dan majikan memulakan langkah pemotongan gaji khusus untuk perumahan dengan jumlah simpanan minimum RM30 ribu hingga RM50 ribu. Ia boleh bermula sebaik sahaja pekerja disahkan dalam jawatan. Dalam tempoh sepuluh tahun, jumlah ini sudah memadai untuk menampung sebahagian kos pembelian rumah. Ia patut dilaksanakan dalam bentuk paksaan kerana rakyat Malaysia sukar mendisiplinkan diri dengan menabung.

Keempat, kerajaan mengawal harga rumah supaya pemaju tidak mengambil untung yang terlalu tinggi. Sekiranya perlu, kerajaan boleh membentangkan akta khusus untuk mengawal harga rumah.

Hari ini, ada dalam kalangan ibu bapa yang mendahulukan wang deposit rumah anak-anak kerana menyedari sukar bagi anak-anak membeli rumah menggunakan duit sendiri. Pendapatan bulanan sebanyak RM3,000 belum tentu membolehkan anak-anak ini menyimpan wang kerana kos hidup yang tinggi. Kerajaan harus sedar bahawa keadaan sudah berubah dan upah, elaun dan bonus perlu dinaikkan supaya seiring dengan kenaikan kos.

Menangguhkan kenaikan bererti menjadikan kehidupan rakyat lebih merana dan menderita. Hidup merana kerana wang gaji bulanan dihabiskan untuk memenuhi keperluan hidup seharian, hidup menderita kerana tidak ada lagi yang boleh disimpan untuk masa hadapan.

Saturday, June 16, 2018

Kedai dobi layan diri







Terdapat garisan kuning yang bertanda ‘sila buka kasut (shoes not allowed)’ di kedai dobi layan diri ini tetapi dua orang pengguna memakai selipar sambil duduk di atas bangku panjang yang disediakan. Kedua-duanya leka bermain ‘mobile legend’. Salah seorang daripadanya menghisap vape. Gelarannya adalah ‘Gemok’.

Terdapat papan tanda yang melarang pengguna menghisap rokok tetapi Gemok tidak mengendahkannya.

Kebanyakan kedi dobi layan diri 24 jam mempunyai peraturan sendiri untuk menjaga kebersihan dan keselesaan pengguna mereka. Notis dan makluman yang diletakkan pada dinding kedai adalah untuk perhatian pengguna dan wajar diikuti. Ia juga sebagai tarikan kerana kedai dobi tanpa peraturan menyebabkan ruang kedai tidak terurus, bersepah dengan sampah dan comot.

Di Bukit Beruang sahaja terdapat enam buah kedai dobi layan diri 24 jam. Setiap satunya memiliki keunikan masing-masing. Walaupun kawasan ini kecil, jumlah kedai dobi yang banyak menunjukkan terdapat permintaan yang tinggi. Kawasan sekitar ini didiami pelajar universiti, kolej komuniti, ekspatriat dan penduduk yang bekerja.

Tambahan pula keadaan cuaca yang tidak menentu meningkatkan penggunaan kedai dobi khususnya untuk mengering pakaian.

Berbalik kepada ragam pengguna, keprihatinan pengguna terhadap berkongsi hak bersama amat penting supaya kedai dobi layan diri ini dapat memberi manfaat berterusan. Sebab itulah setiap pengguna wajar mengikuti peraturan bersama supaya keadaan ruang kedai dobi berada dalam keadaan bersih dan berfungsi dengan baik.

Pengguna yang tidak memiliki kesedaran sivik sepatutnya dididik supaya menghargai perkhidmatan kedai dobi layan diri ini. Nasihat dan teguran boleh dijadikan sebagai saluran utama mengubah sikap dan pemikiran mereka.

Kedai dobi layan diri boleh terus berkembang pada masa hadapan kerana ramai orang yang bekerja tidak tentu masa. Ada juga yang membuat kerja lebih daripada satu pekerjaan yang memerlukan mereka bertukar pakaian setiap hari. Keadaan cuaca yang panas dan lembap tidak menentu turut menyumbang kepada kekerapan orang ramai menggunakan kedai dobi layan diri ini di samping cucian dan pengeringan pakaian yang memuaskan.

Pihak berkuasa tempatan boleh mengambil bahagian dalam memberikan nilai kekemasan dan kecekapan perkhidmatan kedai dobi layan diri supaya pengguna mendapat perkhidmatan setanding dengan nilai yang dikeluarkan. Pertandingan kebersihan, kekerapan penggunaan dan tanggungjawab sosial menjadi perkiraan kerana ada dalam kalangan pengusaha kedai dobi ini yang mendapat untung besar.

Sebelum ini kita hanya mendengar syarikat-syarikat besar yang melakukan tanggungjawab sosial, namun inisiatif boleh diambil untuk menggalakkan syarikat-syarikat kecil seperti kedai dobi layan diri menyumbang kembali kepada komuniti sekitar.


Wednesday, June 13, 2018

Utamakan pengangkutan awam






Miliki sebuah lagi perusahaan kereta nasional di Malaysia mengundang banyak persoalan. Selepas Proton dan Perodua, apakah Malaysia perlukan sebuah syarikat kereta lagi? Apakah tujuannya? Siapakah sasarannya? Di mana pasarannya? Bagaimana bentuk atau konsep kereta tersebut?

Lebih banyak persoalan daripada jawapan jika idea ini hendak diteruskan. Tun Dr Mahathir menyatakan idea ini bagi mengukuhkan industri kejuruteraan di Malaysia. Pada masa yang sama dapat membantu syarikat-syarikat kejuruteraan yang terlibat sebagai vendor untuk Proton kembali mendapat projek dan kontrak dalam pembuatan kejuruteraan automotif.

Walau bagaimanapun masyarakat Malaysia mempunyai pandangan yang berbeza. Rata-ratanya lebih cenderung kepada meminta kerajaan menambah baik jaringan pengangkutan awam di bandar-bandar utama supaya kesesakanjalan raya dapat dikurangkan. Jaringan pengangkutan awam dapat mengurangkan kebergantungan orang ramai terhadap penggunaan kereta yang sedia menambahkan pencemaran akibat terperangkap dalam kesesakan yang berpanjangan.

Jalinan pengangkutan awam yang tersusun dapat meningkatkan kecekapan perjalanan di samping mengoptimumkan penggunaan kawasan untuk pembangunan. sepanjang laluan akan muncul bandar-bandar baru dan moden yang dapat menjana ekonomi setempat dan menjadikan taraf hidup penduduk lebih baik.

Impak pengangkutan awam memberi banyak manfaat dalam pelbagai cara. Ia menggalakkan mobiliti, menentukan kaedah penggunaan tanah dan corak pembangunan, menjana peluang pekerjaan dan pertumbuhan ekonomi serta mendokong dasar-dasar awam berkaitan penggunaan tenaga, kualiti udara dan pelepasan karbon.

Pelaburan dalam pengangkutan awam memberi kesan ekonomi terhadap pekerjaan, upah dan keuntungan perniagaan. Pertambahan dalam pelaburan ini boleh menjana pertumbuhan ekonomi yang lebih signifikan sebagai kesan jangka masa pendek dan jangka masa panjang dalam aktiviti ekonomi. Walau bagaimanapun, impak keseluruhan bergantung kepada tahap dan agihan pelaburan berkenaan manakala magnitud terhadap kesan berkenaan dapat dilihat dalam tempoh 20 tahun.

Bagaimana pelaburan dalam pengangkutan awam meningkatkan perkhidmatan dan menambah baik mobiliti serta berpotensi memberi impak kepada ekonomi?

Pertama, kos perjalanan dan hak milik kenderaan dapat mengubah corak perbelanjaan pengguna.

Kedua, mengurangkan kesesakan yang mana dapat menjimatkan kos perniagaan dan isi rumah.

Ketiga, kos operasi perniagaan dikaitkan dengan kadar upah kerana kurang kesesakan di jalan raya.

Keempat, produktiviti perniagaan mendapat lebih banyak tenaga kerja yang memiliki pelbagai kemahiran melalui perkembangan perkhidmatan transit di lebih banyak kawasan.

Kelima, pertumbuhan kawasan perniagaan serantau melalui impak perniagaan secara tidak langsung. Dengan kadar upah yang lebih baik, orang ramai memiliki lebih banyak pendapatan untuk berbelanja.

Laporan impak ekonomi dalam pelaburan pengangkutan awam oleh American Public Transportation Association 2014 merumuskan pelaburan dalam pengangkutan awam memberi impak yang signifikan terhadap ekonomi. Ia merangkumi galakan lebih banyak peluang pekerjaan dan kepelbagaian industri dan membolehkan isi rumah dan perniagaan menambah pendapatan serta memiliki simpanan kewangan yang lebih baik. Dalam jangka masa panjang, impak ekonomi adalah 3.7 kali lebih baik.

Dalam hal ini, pengangkutan awam yang bersepadu di bandar-bandar utama dapat meningkatkan produktiviti, akses kepada peluang pekerjaan yang lebih mudah, membuka pasaran perniagaan baru dan menambah baik kecekapan rantaian perkhidmatan. Semuanya adalah kerana pengangkutan awam dapat mengurangkan kesesakan jalan raya, memberikan pendapatan yang lebih banyak dan pengurusan sosial yang lebih baik dalam kalangan isi rumah.

Thursday, June 07, 2018

Peluasan ujian kompetensi bahasa Inggeris







Saranan Tun Dr Mahathir untuk mengadakan ujian kompetensi bahasa Inggeris kepada pegawai-pegawai tinggi kerajaan adalah sesuatu yang sangat menarik. Cadangan ini menunjukkan tahap penguasaan bahasa Inggeris pegawai-pegawai tersebut perlu ditingkatkan. Tun Dr Mahathir percaya bahasa Inggeris sangat penting dikuasai supaya pegawai-pegawai kerajaan dapat berunding dengan lebih sempurna apabila berurusan dengan pihak luar negara.

Penguasaan sesuatu bahasa terletak pada kesungguhan dan minat. Kesungguhan bermaksud berusaha dengan cara yang terbaik, meningkatkan interaksi, melakukan pembelajaran kendiri, bersemuka malah menghafal supaya daftar perbendaharaan kata semakin bertambah.

Pada usia yang sudah meningkat, lebih mudah mempelajari bahasa melalui komunikasi dua hala berbanding belajar secara sendirian melalui buku kerana pendedahan terhadap perkataan-perkataan baru lebih mudah diingat melalui interaksi. Jika kanak-kanak belajar bahasa, mereka lebih cepat mengingati sesuatu perkataan kerana mereka memiliki daya ingatan yang kuat.

Ujian kompetensi yang akan diadakan itu sudah pasti dapat membantu kerajaan mengenal pasti kekuatan dan kelemahan kakitangan dalam sesebuah agensi kerajaan. Justeru kerajaan boleh mengadakan kelas bahasa Inggeris untuk meningkatkan penguasaan bahasa itu dalam kalangan kakitangan awam.

Pelaburan dalam bidang ini akan memberi pulangan yang sangat besar kepada inisiatif kerajaan bagi meningkatkan profesionalisme pekerja. Kakitangan yang dapat menguasai bahasa-bahasa dunia sudah tentu dapat mengadakan perbincangan dan perundingan dengan lebih berkesan berbanding jika hanya menguasai satu bahasa.

Semasa saya menghadiri seminar di Beijing, China beberapa tahun lalu, saya berkesempatan melawat beberapa buah pusat perniagaan yang dimiliki oleh kerajaan China. Semasa sesi penerangan diadakan, pusat perniagaan tersebut telah menyediakan seorang jurucakap yang fasih berbahasa Melayu. Keadaan tersebut telah memberi semangat kepada delegasi dari Malaysia untuk bertanya dengan lebih lanjut tentang produk perniagaan mereka.

Masyarakat China sangat terbuka dalam menggalakkan rakyatnya mampelajari bahasa asing termasuklah bahasa Melayu. Di Beijing juga terdapat sebuah universiti yang memberi tumpuan kepada pengajaran bahasa bahasa asing. Universiti ini adalah Beijing Foreign Studies University yang menjadi tumpuan pelajar-pelajar Malaysia untuk mempelajari bahasa Mandarin di China.

Kita juga boleh menubuhkan sebuah universiti yang memberi fokus kepada penguasaan bahasa asing yang popular di dunia. Selain daripada bahasa Inggeris, universiti itu juga boleh memberi pengajaran dalam bahasa-bahasa utama di dunia seperti arab, rusia, perancis, latin dan mandrin. Apabila kita memiliki pelajar yang boleh bertutur lebih daripada dua bahasa, kita dapat menjadi tempat rujukan dan pembelajaran dalam kalangan negara serantau dan antarabangsa.

Bagi merealisasikan universiti ini, kerajaan boleh menggabungkan beberapa buah fakulti dan jabatan-jabatan bahasa di universiti-universiti tempatan untuk dijadikan sebuah universiti bahasa. Dari segi pengambilan pelajar dan peluang pekerjaan, universiti ini boleh membuat pengambilan pelajar-pelajar dalam negara, kakitangan awam dan swasta malah prospek pelajar dan kakitangan kerajaan dari luar negara. Lepasan universiti ini boleh bekerja dalam bidang berkaitan bahasa sama ada dalam penulisan, percetakan, juru bahasa, pelancongan, perdagangan atau penterjemahan.

Malaysia juga menjadi pusat latihan bahasa serantau untuk memerangi aktiviti keganasan melalui kelas-kelas bahasa yang berkaitan dengan risiko sabotaj keselamatan sesebuah negara.

Pendek kata, mempelajari lebih banyak bahasa dapat meningkatkan kualiti seseorang kerana proses interaksi yang lebih kerap berlaku di samping mempelbagaikan budaya hidup dan meningkatkan corak berfikir. Kerajaan boleh memikirkan ujian kompetensi bahasa Inggeris yang lebih meluas kepada semua kakitangan awam khususnya mereka yang berurusan di kaunter dan yang mengadakan perundingan dengan delegasi luar negara. Melalui strategi ini, status perkhidmatan awam di Malaysia akan dihormati.

Sunday, June 03, 2018

Selamat tinggal Najib dan Rosmah







Dalam tempoh tiga minggu Pakatan Harapan (PH) membentuk kreajaan, perdana menteri Tun Dr Mahathir  telah memulakan usaha merealisasikan manifesto seratus hari PH dalam PRU14. Tindakan bermula dengan melantik jemaah menteri dan menubuhkan Majlis Penasihat Kerajaan. Kedua-dua tindakan ini menunjukkan peralihan kuasa selepas PRU14 telah diterima baik dan berjalan lancar. Tidak ada kacau-bilau atau sabotaj daripada mana-mana pihak.

Liputan media di dalam dan luar negara juga mempamerkan kegembiraan kerana sebuah kerajaan yang berusia lebih 60 tahun dapat ditumbangkan. Ia lebih bernilai apabila usaha-usaha ini diungkayahkan oleh bekas pemimpin Barisan Nasional (BN) sendiri. Tun Dr Mahathir dalam siri ceramah politik untuk kempen PRU14 juga sedar perkara itu dan tidak menyesal kerana matlamatnya adalah mahu menjatuhkan kerajaan yang dipimpin oleh 'pencuri, penyangak dan perompak'. Hampir setiap ceramah di setiap negeri beliau memberitahu hal tersebut kepada khalayak hingga ramai yang terpengaruh.

Anehnya, di pihak kerajaan BN tidak nampak usaha-usaha yang kukuh untuk menafikan kata-kata itu kecuali sedikti sebanyak daripada 'pahlawan Bugis'.

Namun, selepas PRU14 diumumkan, kepimpinan 'pahlawan Bugis' tidak mampu menandingi kepintaran strategi 'orang tua' berumur 92 tahun.

Hari ini, lahirlah sebuah kerajaan baru yang digelar 'Malaysia Baru'.

Banyak analisis dilakukan untuk mengetahui faktor-faktor kemenangan PH dan kekalahan BN. Dalam kebanyakan faktor ini, boleh dikatakan berlaku penolakan besar-besaran masyarakat Malaysia terhadap kerajaan BN kerana kepimpinan dan rasuah.

Kepimpinan itu pula berkait dengan peribadi pemimpin dan polisi-polisi yang membebankan ramai orang. Manakala kes-kes rasuah yang berlaku melibatkan pegawai-pegawai atasan kerajaan dan swasta dalam jumlah jutaan ringgit.

Pemimpin seperti Datuk Seri Najib Razak banyak mengekang kebebasan bersuara dan melaksanakan polisi yang tidak popular. Dalam kalangan pengamal media, Najib Razak adalah perdana menteri Malaysia yang paling banyak menyekat kebebasan memberi maklumat tepat kepada pembaca. Di akhbar arus perdana, dikatakan terdapat pemantauan yang cukup ketat ke atas maklumat yang disiarkan. Jika tidak menepati kehendak Putrajaya, editor akhbar akan diberi ingatan dan teguran. Akhirnya banyak maklumat yang wajar diketahui oleh pembaca sering disembunyikan.

Kini, keadaan demikian tidak ada lagi. Pendek kata, sesiapa sahaja boleh menyuarakan pendapat tanpa ada rasa takut kerana kerajaan PH ini memberi kebebasan kepada pendapat asalkan tidak membuat fitnah dan adu-domba. Keadaan ini juga dapat menggalakkan wartawan lebih cergas dan bertanggungjawab membuat laporan pemberitaan mereka.

Era Najib Razak juga banyak dikatikan dengan rasuah dan skandal. Penglibatan pegawai kanan kerajaan bertaraf Ketua Setiausaha kementerian sangat mengejutkan. Keadaan ini menunjukkan amalan rasuah sangat ketara dalam sektor kerajaan dan dibiarkan tanpa diambil tindakan pencegahan. Orang awam juga sudah lali dengan persepsi rasuah yang negatif dalam perkhidmatan awam ini.

Pernahkah kita terfikir jutaan ringgit disimpan dalam almari pejabat, dalam bonet kereta dan beg besar? Ia berlaku di Malaysia. Selain wang tunai, jutaan ringgit juga dijumpai dalam akaun peribadi, barangan mewah dan trip melancong ke luar negara setiap tahun.

Rasuah menyebabkan urusan pentadbiran menjadi lembap dan lemah. Keadaan menjadi lebih teruk apabila rasuah berkait dengan agensi penguatkausaan kerana agensi seperti itu mempunyai beban tanggungjawab yang lebih banyak.

Kerajaan PH yang baru mentadbir ini dilihat cenderung membasmi rasuah melalui siasatan ke atas 1MDB. Kita berharap siasatan juga lebih giat diusahakan supaya rasuah berkurangan dan masyarakat dapat memberi keyakinan kepada sistem pentadbiran yang sedang ditambah baik.

Di samping itu, pentadbiran Najib Razak melaksanakan polisi yang menjarakkan rakyat dengan BN. Pelaksanaan GST dan mengurangkan subsidi menyebabkan perbelanjaan rakyat berkurangan. Ia memberi tekanan kerana kenaikan harga barang tidak seiring kenaikan gaji.

Polisi yang tidak mesra ini membuatkan golongan muda dan berkeluarga besar menyimpan dendam kepada BN. Lalu mereka menzahirkan rasa marah dalam PRU14 lalu.

Polisi-polisi lain juga tidak mesra rakyat seperti PTPTN, perubahan harga minyak setiap minggu dan kurang pekerjaan menjadikan BN semakin tidak popular. Ruang ini diambil oleh PH dengan bertemu dengan rakyat di setiap negeri setiap malam, memuat naik setiap ceramah Tun Dr Mahathir ke YouTube dan pada masa yang sama mengemas kini laporan kajian kecenderungan pengundi di saluran YouTube Invoke. Sentimen yang dipupuk sekian lama dapat meyakinkan rakyat bahawa perubahan perlu dilakukan dalam PRU14.

Kepimpinan Najib Razak sudah ditolak. Konsep 'Cash is King' telah gagal. UMNO dan parti-parti komponen hanya dapat bertahan di Pahang, Perlis dan Sarawak. Ahli UMNO berpindah parti dan ada yang bercakaran sesama sendiri.

Kekalahan BN, antara lain adalah kerana keangkuhan pemimpin dan rasuah yang berleluasa. Rakyat mengucapkan selamat tinggal UMNO dan BN. Mereka menyanyikan lagu 'Selamat tinggal Najib dan Rosmah'.


Saturday, June 02, 2018

Impak Bantuan Sara Hidup kepada kumpulan sasar







Bantuan Sara Hidup (BSH) yang baru diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia merupakan satu bentuk dasar sosial yang meneruskan kesinambungan bantuan-bantuan sosial sedia ada. Program ini bersasar dan memberi keutamaan kepada kelompok sosial yang berpendapatan rendah di seluruh negara.

Pendekatan yang diambil oleh kerajaan ini seiring dengan bantuan sosial yang dilaksanakan oleh pelbagai negara untuk meringankan kos hidup rakyat. Perbezaannya ialah dalam bentuk bagaimana bantuan itu disalurkan.

Ada sesetengah negara yang memberi bantuan wang tunai untuk penerima membeli barang keperluan di premis yang ditetapkan, ada juga memberi kupon atau baucar mengikut tahap pendapatan, ada juga yang memberi bantuan langsung seperti makanan atau keperluan-keperluan lain. Di negara-negara maju, kumpulan sasar diberi kad kebajikan untuk mereka mendapatkan perkhidmatan.

Dua program yang terkenal adalah Prospera dan Bolsa familia.

Prospera (sebelum ini dikenali sebagai Oportunidades) merupakan program pemindahan tunai bersyarat yang telah memberi manfaat kepada hampir enam juta keluarga dan telah guna pakai di 52 negara. Idea ini cukup mudah iaitu memberi wang kepada seorang ibu untuk menggalakkannya menghantar anak-anak ke sekolah dan pusat kesihatan. Program yang bermula pada tahun 1990-an, kini telah menjadi program primer di Mexico. Inisiatif ini meningkatkan kadar enrolmen sekolah dan pemakanan kanak-kanak di negara itu. Program ini telah diperluaskan skop kepada mempromosi akses pendidikan tinggi dan pekerjaan formal. Di samping itu, Prospera memudahkan akses kepada perkhidmatan kewangan bagi memastikan keterlibatan masyarakat termiskin.

Kajian-kajian menunjukkan impak positif program ini terhadap kadar pendaftaran sekolah dan tahap pendidikan, penambahbaikan yang signifikan dalam status pemakanan dan pencegahan kesihatan yang lebih baik. Contohnya, secara purata penerima bantuan persekolahan, manfaat lelaki muda dalam program ini mempunyai 0.85 tahun atau hampir 10 bulan bersekolah manakala peserta wanita muda mempunyai 0.65 tahun atau hampir lapan bulan bersekolah. Program ini juga telah menyebabkan penurunan 11.8 peratus kejadian anemia dalam kalangan kanak-kanak di bawah umur dua tahun. Kajian juga mendedahkan penurunan sepertiga kadar kemiskinan di luar bandar disebabkan program ini.

Terdapat empat faktor yang menjadikan Prospera program pembasmian kemiskinan yang berjaya. Pertama, kumpulan sasar sangat jelas melalui mekanisme pemilihan penerima yang telus dalam semua peringkat pemilihan.

Kedua, menyerahkan wang tunai secara langsung kepada keluarga menggalakkan penerima untuk menghantar anak mereka ke sekolah dan ke pusat kesihatan, dapat mengurangkan limitasi pendapatan sedia ada bagi menampung kos makanan dan membolehkan mereka membuat pelaburan penting untuk menghentikan kitaran kemiskinan.

Di samping itu, program ini mendapat sambutan yang menggalakkan yang mana dapat memudahkan komunikasi secara langsung dengan penerima walaupun di kawasan terpinggir dan terpencil. Keadaan ini membolehkan pekerja program mengesan potensi masalah dan meningkatkan perpaduan sosial dalam komuniti.

Akhir sekali, program ini mempunyai agenda penilaian yang sangat baik yang telah membawa kepada penambahbaikan model program dari semasa ke semasa.

Program ini dianggap berjaya apabila menunjukkan impak pengurangan kemiskinan, tahap pendidikan yang lebih tinggi, pemakanan dan kesihatan yang lebih baik yang telah terbukti dalam konteks yang berbeza. Penekanan kepada penilaian membolehkan pelaksana program pemindahan tunai bersyarat ini membuktikan kejayaannya dalam pelbagai bidang sasar.

Kini Prospera telah diperluaskan kepada aktiviti keterangkuman sosial dan produktiviti bagi faedah kumpulan sasar. Prospera menggalakkan hubungan kumpulan sasar dengan program sosial dan produk yang saling melengkapi, memperluaskan perkhidmatan pendidikan kepada belia melalui pemberian dana untuk latihan vokasional dan akses kepada pekerjaan. Di samping itu, ia menggalakkan kerangkuman kewangan melalui peningkatan akses dalam simpanan, mikrokredit dan insurans.

Bolsa família atau elaun keluarga adalah program kesejahteraan sosial kerajaan Brazil yang menyediakan bantuan kewangan kepada keluarga miskin. Jika keluarga berkenaan mempunyai anak, program ini memestikan keluarga itu menghantar anak-anak ke sekolah dan diberi vaksin. Jika jumlah ponteng sekolah lebih tinggi, dana bantuan keluarga akan digantung. Matlamat jangka pendek ialah mengurangkan kemiskinan melalui pemindahan tunai langsung dan matlamat jangka panjang dengan peningkatan modal insan melalui pemindahan tunai bersyarat. Ia juga berfungsi memberikan pendidikan percuma kepada kanak-kanak yang tidak mampu ke sekolah.

Program Bolsa família telah disebutkan sebagai satu faktor yang menyumbang kepada pengurangan kadar kemiskinan di Brazil sebanyak 27.7 peratus dan penurunan yang ketara dalam jumlah penduduk miskin di Brazil antara tahun 2003 dan 2005. Faktor lain yang menyumbang kepada kejayaan ini adalah peningkatan dalam pasaran kerja dan gaji minimum.

Dalam kaedah bantuan di Malaysia, BSH ini dilihat mempunyai dua sasaran. Pertama, membantu kumpulan sasar meringankan bebanan hidup. Kedua, mengikat kumpulan sasar terhadap kebaikan-kebaikan kerajaan. Secara umum, bantuan ini merupakan pendekatan popular sesebuah kerajaan untuk meraih sokongan. Ia sama seperti BR1M yang dilaksanakan oleh kerajaan sebelum ini.

Kumpulan sasar akan menterjemahkan rasa terhutang budi dan terima kasih mereka kepada kerajaan melalui undi dalam pilihan raya. Kumpulan sasar ini biasanya terdiri daripada warga emas, golongan pencen, suri rumah dan penganggur.

Kaedah bantuan perlu diperkemaskan supaya kumpulan sasar tidak bergantung kepada bantuan tersebut. Sebaiknya kaedah bantuan mesti disusuli dengan strategi pemerkasaan seperti menghadiri kursus dan kelas kemahiran, latihan industri atau program peningkatan kualiti diri sebagai penerima bantuan supaya mereka dapat berdikari selepas menerima bantuan.

Kerajaan boleh berkongsi peranan dengan pihak industri untuk mengenal pasti penerima yang layak dan boleh berdikari dalam pelbagai bidang kemahiran. Atau setidak-tidaknya komuniti setempat boleh diperkasakan melalui khidmat nasihat dan bantuan teknikal agensi-agensi kerajaan sendiri. Penglibatan ketua kampung amat penting jika kerajaan bercadang mengguna pakai kaedah pembangunan komuniti kerana pengaruh dan komunikasi dua hala yang lebih mudah dengan penduduk setempat.

Malaysia perlu menghubungkan dasar ekonomi dengan dasar sosial yanglebih meluas supaya generasi akan datang dapat dilibatkan dalam dasar sosial negara.

Malaysia boleh memberi peluang kepada semua rakyat melalui program sosial yang bersepadu dan inklusif dengan menjamin kecukupan keperluan makanan, mengukuhkan pembangunan modal insan, menguatkan dasar dan program yang memberi ruang kepada golongan muda mendapat pekerjaan serta menghubungkan program Bantuan Sara Hidup ini kepada pembangunan luar bandar, keterangkuman kewangan dan program mikrokredit.

Friday, June 01, 2018

Bina imej kaunter perkhidmatan








Perkhidmatan pelanggan merupakan elemen penting yang menentukan imej sesebuah organisasi. Petugas di bahagian kaunter maklumat menjadi objek penilaian orang ramai yang berurusan dengan mereka. Penarafan cemerlang biasanya diberikan kepada organisasi yang mempamerkan perkhidmatan pelanggan yang mesra dan membantu memudahkan urusan.

Dalam era teknologi pada hari ini, setiap tindakan yang baik dan buruk petugas kaunter akan dinilai secara langsung.

Itulah yang terjadi kepada Imigresen Malaysia Malaysia di Johor Bharu baru-baru ini. Tindakan ‘garang’ seorang petugas kaunter yang melentik kepala seorang pelanggan telah menjadi tular selepas disiarkan di media sosial. Dengan serta-merta beliau ditukarkan ke tempat lain.

Banyak organisasi yang mempraktikkan langkah-langkah khusus bagi menjaga imej profesionalisme kerja mereka. Bagi petugas di kaunter hadapan, mereka meletakkan individu yang boleh mempamerkan senyuman, mesra, boleh mengawal emosi dan perwatakan kemas. Mereka juga boleh memberi perhatian ketika menggunakan ayat-ayat yang sesuai dengan pelbagai ragam pelanggan.

Ada juga yang membuat pelaburan dengan menghantar pekerja menghadiri kursus-kursus etika di kaunter, kemahiran berkomunikasi dan penampilan imej. Pelaburan yang besar dalam perkhidmatan pelanggan dapat meningkatkan imej organisasi ke tahap yang lebih baik dan dihormati.

Jabatan Imigresen Malaysia  juga perlu memikirkan pelaburan seperti ini supaya imej jabatan itu dapat diubah. Mungkin juga mereka boleh adakan kempen bersopan santun dalam kalangan anggota jabatan supaya budaya ini dapat dikongsi bersama.

Berhadapan dengan orang ramai yang berbeza latar belakang, bahasa, budaya dan tahap pendidikan  juga memerlukan teknik layanan yang berbeza. Bahagian Pengurusan Sumber Manusia Jabatan Imigresen Malaysia patut berfikir untuk merombak  kembali bentuk kursus sedia ada supaya dapat dimasukkan elemen-elemen kemanusiaan dalam setiap anggota kerja.

Perkhidmatan pelanggan yang baik dapat menggambarkan cara fikir dan budaya kerja anggota-anggotanya. Tidak perlu memiliki sistem dan teknologi yang canggih jika organisasi menyimpan pegawai yang garang, emosional dan mementingkan diri sendiri.