Hafiz (bukan
nama sebenar) dilihat lebih nakal daripada abangnya, Razi. Dia sentiasa
terlibat dalam masalah di sekolah dan tidak mengambil kerja sekolahnya secara
serius. Dia juga sering nakal di sekolah.
Begitupun,
Hafiz merupakan seorang yang senang didekati menyebabkan dia mempunyai ramai
kawan. Dia juga berupaya berfikir untuk diri sendiri, berkeyakinan tinggi dan
lebih berdikari berbanding Razi.
Biasanya ini
adalah bagaimana ibu bapa bercakap tentang anak kedua mereka. Ia menjadi satu
perkara yang biasa kita dengar. Kelahiran anak kedua sama ada dirancang atau
tidak dirancang disambut dengan kurang meriah dan keterujaan berbanding dengan
kelahiran anak pertama.
Ini kerana
kebanyakan ibu bapa merasakan bahawa mereka telah melalui keadaan dan
pengalaman tersebut, justeru tiada apa-apa yang baharu.
Oleh itu, ibu
bapa itu cenderung untuk mengabaikan keperluan emosi dan mental anak kedua.
Adakah susunan
kelahiran benar-benar memberi kesan kepada individu? Jawapannya, ya, seperti
yang ditunjukkan melalui penyelidikan Alfred Adler.
Susunan
kelahiran boleh meninggalkan kesan mendalam kepada gaya hidup individu, iaitu
cara seseorang berurusan dengan isu-isu persahabatan, kasih sayang, dan
pekerjaan.
Faktor lain
susunan kelahiran yang perlu diberi perhatian ialah perbezaan umur antara
adik-beradik, jumlah bilangan anak dan perihal perhubungan serta situasi ibu
bapa yang sentiasa berubah dari semasa ke semasa.
Menurut Adler,
anak kedua atau pertengahan sering mempunyai rasa tidak mempunyai tempat dalam
keluarga, mereka berjuang untuk mendapat perhatian dari ibu bapa dan lebih
mudah berasa tidak yakin.
Anak kedua
atau pertengahan tidak mempunyai semangat kendiri yang kuat dan mengharapkan
panduan daripada anak pertama.
Mereka lebih
cenderung untuk mengikut perkembangan situasi dan bertindak mengikut keadaan.
Adler juga menggambarkan anak kedua atau pertengahan sebagai orang perantara
semula jadi dan biasanya menjadi pendamai dalam keluarga mereka.
Mereka ini
akan mempunyai ramai kawan kerana sifat mereka yang senang didekati atau lembut
dan kesetiaan kepada rakan-rakan mereka. Anak kedua atau pertengahan ini
mungkin mempunyai sifat yang sentiasa tenang atau acuh tak acuh.
Adler juga
percaya bahawa anak pertengahan atau kedua berasa tersingkir daripada kedudukan
yang istimewa dan penting dalam keluarga sendiri. Oleh itu mereka terpaksa
mencari cara dalaman untuk mencari kedamaian dalam keluarga untuk diri sendiri.
Oleh itu adik
yang lebih muda akan mempelajari dan memahami cara atau perhubungan keluarga
kerana mereka mengakui kuasa anak pertama. Anak kedua akan membesar dengan
personaliti yang berbeza daripada adik-beradik mereka yang lebih tua. Oleh itu
personaliti atau tingkah laku anak pertama dan kedua akan sangat bertentangan
(Silverman 1988).
Cornell (1984)
membuat kajian dan mendapati bahawa anak kedua yang diiktiraf sebagai berbakat
adalah lebih berkeyakinan daripada kedua dilahirkan yang tidak diiktiraf
sedemikian.
Kanak-kanak
itu digambarkan sebagai lebih stabil dari segi emosi, lebih terkawal, kurang
tegang atau kecewa, kurang cemas dan neurotik.
Ibu bapa juga
menggambarkan mereka sebagai yang lebih baik berkeyakinan daripada anak yang
pertama.
Kesimpulannya,
anak kedua adalah digambarkan sebagai lebih fleksibel atau senang bekerjasama
tapi kuat berdaya saing.
Mereka lebih
tenang, murah hati, suka mencabar atau sukakan cabaran dan lembut. Mereka
adalah pendamai dan perunding yang kuat, namun mereka gemar berahsia daripada
anak pertama kerana mereka lebih berdikari.
Sebagai ibu
bapa dan pendidik adalah penting untuk mengenal pasti setiap kanak-kanak
sebagai individu yang berbeza.
Hubungan
dengan setiap anak perlu diwujudkan secara berasingan. Ibu bapa tidak perlu
membandingkan anak-anak mereka kerana ini akan menyebabkan anak tersebut akan
berkelakuan sebaliknya.
Sebagai ibu
bapa, anda akan mempunyai kesukaran berhubung atau berkomunikasi dengan anak
kedua.
Anda mendapati
bahawa mereka membina ‘dinding’ di sekeliling mereka iaitu dalam bentuk sikap
negatif atau sindiran. Bersabarlah dan pecahkan dinding ini dengan kebaikan,
kasih sayang dan cinta.
Mereka mungkin
tidak bertindak balas kepada perasaan anda kerana mereka ingin ibu bapa berasa
bersalah tidak memberikan perhatian yang cukup kepada mereka.
Jangan putus
asa. Mereka sebenarnya menghargai perhatian yang anda berikan kepada mereka.
Mereka juga
akan cenderung untuk terlibat dalam pelbagai masalah sebagai satu bentuk
mencari perhatian, cuba untuk tidak mencela mereka sepanjang masa.
Sebaliknya
cuba untuk mendisiplinkan mereka melalui pengukuhan positif dan memberi
ganjaran kepada tingkah laku yang baik.
Pengukuhan
positif seperti memberi pujian apabila mereka berkelakuan baik dan meluangkan
masa setiap hari untuk berbual dengan mereka.
Sebagai anak
kedua mereka sudah biasa tidak mendapat perhatian atau motivasi dari ibu bapa
maka sesetengah mereka mungkin tidak bercita-cita tinggi kerana mereka
merasakan usaha mereka tidak akan diiktiraf. Ibu bapa perlu menggunakan
pengukuhan positif dan memuji setiap kanak-kanak untuk mengakui kehadiran
mereka dan membuat mereka berasa istimewa.
(Utusan Malaysia,
1 Januari 2015)
No comments:
Post a Comment