Saturday, January 03, 2015

Sindrom anak kedua










Hafiz (bukan nama sebenar) dilihat lebih nakal daripada abangnya, Razi. Dia sentiasa terlibat dalam masalah di sekolah dan tidak mengambil kerja sekolahnya secara serius. Dia juga sering nakal di sekolah.

Begitupun, Hafiz merupakan seorang yang senang didekati menyebabkan dia mempunyai ramai kawan. Dia juga berupaya berfikir untuk diri sendiri, berkeyakinan tinggi dan lebih berdikari berbanding Razi.

Biasanya ini adalah bagaimana ibu bapa bercakap tentang anak kedua mereka. Ia menjadi satu perkara yang biasa kita dengar. Kelahiran anak kedua sama ada dirancang atau tidak dirancang disambut dengan kurang meriah dan keterujaan berbanding dengan kelahiran anak pertama.

Ini kerana kebanyakan ibu bapa merasakan bahawa mereka telah melalui keadaan dan pengalaman tersebut, justeru tiada apa-apa yang baharu.

Oleh itu, ibu bapa itu cenderung untuk mengabaikan keperluan emosi dan mental anak kedua.

Adakah susunan kelahiran benar-benar memberi kesan kepada individu? Jawapannya, ya, seperti yang ditunjukkan melalui penyelidikan Alfred Adler.

Susunan kelahiran boleh meninggalkan kesan mendalam kepada gaya hidup individu, iaitu cara seseorang berurusan dengan isu-isu persahabatan, kasih sayang, dan pekerjaan.

Faktor lain susunan kelahiran yang perlu diberi perhatian ialah perbezaan umur antara adik-beradik, jumlah bilangan anak dan perihal perhubungan serta situasi ibu bapa yang sentiasa berubah dari semasa ke semasa.

Menurut Adler, anak kedua atau pertengahan sering mempunyai rasa tidak mempunyai tempat dalam keluarga, mereka berjuang untuk mendapat perhatian dari ibu bapa dan lebih mudah berasa tidak yakin.

Anak kedua atau pertengahan tidak mempunyai semangat kendiri yang kuat dan mengharapkan panduan daripada anak pertama.

Mereka lebih cenderung untuk mengikut perkembangan situasi dan bertindak mengikut keadaan. Adler juga menggambarkan anak kedua atau pertengahan sebagai orang perantara semula jadi dan biasanya menjadi pendamai dalam keluarga mereka.

Mereka ini akan mempunyai ramai kawan kerana sifat mereka yang senang didekati atau lembut dan kesetiaan kepada rakan-rakan mereka. Anak kedua atau pertengahan ini mungkin mempunyai sifat yang sentiasa tenang atau acuh tak acuh.

Adler juga percaya bahawa anak pertengahan atau kedua berasa tersingkir daripada kedudukan yang istimewa dan penting dalam keluarga sendiri. Oleh itu mereka terpaksa mencari cara dalaman untuk mencari kedamaian dalam keluarga untuk diri sendiri.

Oleh itu adik yang lebih muda akan mempelajari dan memahami cara atau perhubungan keluarga kerana mereka mengakui kuasa anak pertama. Anak kedua akan membesar dengan personaliti yang berbeza daripada adik-beradik mereka yang lebih tua. Oleh itu personaliti atau tingkah laku anak pertama dan kedua akan sangat bertentangan (Silverman 1988).

Cornell (1984) membuat kajian dan mendapati bahawa anak kedua yang diiktiraf sebagai berbakat adalah lebih berkeyakinan daripada kedua dilahirkan yang tidak diiktiraf sedemikian.

Kanak-kanak itu digambarkan sebagai lebih stabil dari segi emosi, lebih terkawal, kurang tegang atau kecewa, kurang cemas dan neurotik.

Ibu bapa juga menggambarkan mereka sebagai yang lebih baik berkeyakinan daripada anak yang pertama.

Kesimpulannya, anak kedua adalah digambarkan sebagai lebih fleksibel atau senang bekerjasama tapi kuat berdaya saing.

Mereka lebih tenang, murah hati, suka mencabar atau sukakan cabaran dan lembut. Mereka adalah pendamai dan perunding yang kuat, namun mereka gemar berahsia daripada anak pertama kerana mereka lebih berdikari.

Sebagai ibu bapa dan pendidik adalah penting untuk mengenal pasti setiap kanak-kanak sebagai individu yang berbeza.

Hubungan dengan setiap anak perlu diwujudkan secara berasingan. Ibu bapa tidak perlu membandingkan anak-anak mereka kerana ini akan menyebabkan anak tersebut akan berkelakuan sebaliknya.

Sebagai ibu bapa, anda akan mempunyai kesukaran berhubung atau berkomunikasi dengan anak kedua.

Anda mendapati bahawa mereka membina ‘dinding’ di sekeliling mereka iaitu dalam bentuk sikap negatif atau sindiran. Bersabarlah dan pecahkan dinding ini dengan kebaikan, kasih sayang dan cinta.

Mereka mungkin tidak bertindak balas kepada perasaan anda kerana mereka ingin ibu bapa berasa bersalah tidak memberikan perhatian yang cukup kepada mereka.

Jangan putus asa. Mereka sebenarnya menghargai perhatian yang anda berikan kepada mereka.

Mereka juga akan cenderung untuk terlibat dalam pelbagai masalah sebagai satu bentuk mencari perhatian, cuba untuk tidak mencela mereka sepanjang masa.

Sebaliknya cuba untuk mendisiplinkan mereka melalui pengukuhan positif dan memberi ganjaran kepada tingkah laku yang baik.

Pengukuhan positif seperti memberi pujian apabila mereka berkelakuan baik dan meluangkan masa setiap hari untuk berbual dengan mereka.

Sebagai anak kedua mereka sudah biasa tidak mendapat perhatian atau motivasi dari ibu bapa maka sesetengah mereka mungkin tidak bercita-cita tinggi kerana mereka merasakan usaha mereka tidak akan diiktiraf. Ibu bapa perlu menggunakan pengukuhan positif dan memuji setiap kanak-kanak untuk mengakui kehadiran mereka dan membuat mereka berasa istimewa.

(Utusan Malaysia, 1 Januari 2015)



No comments:

Post a Comment