Artis dan penagihan dadah sudah tidak asing
lagi di seluruh dunia termasuk Malaysia. Dalam tempoh sepuluh tahun lepas,
artis ternama ditangkap dan dihadapkan ke mahkamah kerana dadah. Antara mereka
ini termasuk Ameng dan Yasin. Tangkapan terbaru melibatkan penyanyi kumpulan
Slam, Zamani Ibrahim, 44 tahun.
Tangkapan ke atas Zamani agak kontroversi
kerana klip video beliau bergari dan menyanyi semasa ditahan tiba-tiba menjadi
popular dan mengundang rasa tidak puas hati sesetengah pihak. Biarpun Zamani
mengatakan beliau menyanyi atas alasan menghibur peminat, tindakan seorang dua
anggota polis terbabit dilihat tidak wajar kerana tidak kena pada tempatnya.
Biarlah prosedur dan tatatertib pihak polis yang menguruskan hal ini.
Penglibatan artis dalam penagihan dadah akan
terus berlaku dalam pelbagai bentuk kerana dadah semakin kompleks. Apalagi
golongan artis dikatakan mempunyai wang yang banyak dan mereka perlu bertenaga
untuk meneruskan aktiviti pengartisan sebagai sumber pendapatan.
Golongan artis adalah contoh daripada beberapa
kes yang melibatkan kelompok-kelompok tertentu dalam lapisan sosial masyarakat
kita. Warga emas yang terjebak dengan dadah punyai cara mereka sendiri.
Kelompok ini sudah lali dengan masuk dan keluar penjara.
Saya pernah berjumpa seorang penagih warga
emas yang berusia 56 tahun dan sudah tidak ada gigi. Saya bertanya hal tersebut
lalu dijawab, “Saya ketagih pil kuda”. Saya tidak pernah terbayang seseorang
boleh hilang semua gigi dan tinggal gusi untuk meneruskan kehidupan.
Saya juga pernah berjumpa seorang pemuda yang
berumur 25 tahun, Badannya agak berisi dan tidak menampakkan dirinya sedang
ketagihan dadah. Saya mendekati pemuda ini dan bertanya satu dua soalan. Pemuda
ini melihat saya dan menoleh ke arah lain seolah-olah tidak mempedulikan soalan
saya kepadanya. Kecewa dan saya bertanya pegawai yang bertugas ketika itu
tentang masalah pemuda tadi. Katanya, pemuda itu telah mengalami gangguan saraf
pada otak kerana heroin. Saya tidak dapat bayangkan bagaimana masa hadapannya
nanti.
Usaha-usaha pencegahan dan rawatan dadah
diberi perhatian serius oleh kerajaan Malaysia. Pada tahun 1983, Agensi AntiDadah
Kebangsaan (AADK) ditubuhkan untuk melaksanakan tanggungjawab membebaskan
masyarakat dari dadah. Selepas 30 tahun, masalah dadah belum lagi selesai.
Setiap minggu dan setiap bulan pasti kita
membaca perihal kejayaan operasi pengedaran dadah. Nilai rampasan dadah juga
bukan sedikit malah menjangkau jutaan ringgit. Pihak berkuasa sama ada pasukan
polis atau kastam kerapkali mengadakan sidang media menguar-uarkan kejayaan
tersebut sebagai sebahagian daripada keberkesanan operasi pencegahan dadah.
Seorang rakan saya pernah bercerita bagaimana
soalan beliau tidak ada jawapan. Ketika di majlis penerangan mengenai
pencegahan dadah, beliau melontarkan soalan ini, “Kenapa Malaysia menjadi pusat
transit dadah?” Penceramah yang memberi ceramah tidak dapat memberi jawapan
yang memuaskan. Saya juga berfikir kenapa negara kita menjadi pilihan popular
untuk pengedaran dadah.
AADK telah berusaha dan bekerja
bersungguh-sungguh memberi kesedaran kepada masyarakat tentang dadah. Mereka
juga menguruskan institusi pemulihan dan rawatan di samping mengadakan
kerjasama dengan institusi swasta dan persendirian dalam memulihkan penagih
dadah.
Kesungguhan AADK dapat dilihat dalam cara
berfikir dan konsep baru dalam memberi definisi terhadap penagih dadah. Jika
dahulu penagih dadah menerima persepsi buruk masyarakat seperti pemulauan, kini
stigma tersebut sudah mula berkurangan. Penagih tidak lagi dilayan sebagai
pesalah tetapi dilayan sebagai pesakit yang perlu dirawat. Oleh kerana itu
Pusat Serenti telah diberi nafas baru dan kaedah rawatan juga diubah.
Penerangan dan kempen ke arah memberi galakan kepada penagih untuk dirawat
secara sukarela telah menimbulkan sedikit sebanyak kesedaran kepada masyarakat
khususnya keluarga yang mempunyai ahli penagih dadah.
AADK juga menyediakan geran penyelidikan
kepada insitusi pengajian tinggi untuk mengkaji pelaksanaan program berbentuk
pendidikan dan promosi kesedaran bahaya dadah di peringkat sekolah dan
universiti. Begitu juga penyelidikan terhadap kesedaran keluarga mengenai dadah
melalui “Family on Alert”.
Pengamatan saya terhadap program AADK adalah
objektif iaitu tidak memberi keutamaan kepada pelaburan sosial. Banyak program
dan aktiviti bersifat ad-hoc dan
memenuhi jangka masa pendek. Kita tidak didedahkan kepada program jangka masa
panjang 20 hingga 30 tahun berkenaan usaha untuk mewujudkan sifar dadah di
Malaysia. Oleh kerana pelaburan sosial tidak diberi tumpuan, kerajaan terpaksa
memperuntukkan jutaan ringgit untuk membiayai rawatan, operasi pencegahan dan
promosi kesedaran setiap tahun. Lebih banyak kos yang diperlukan kerana
kelompok sasaran semakin membesar khususnya melibatkan golongan remaja dan belia.
AADK wajar melihat kembali perancangan
strategik yang akan datang. Mereka perlu memasukkan pelaburan sosial sebagai
sebahagian daripada program pencegahan supaya sampai ke satu tahap, bilangan
penagih baru dan penagih berulang akan berkurangan. Ada empat aspek yang perlu
diberi perhatian dalam pelaburan sosial iaitu modal insan, jaringan sosial,
penyertaan aktif dan pembangunan komuniti. Keempat-empat aspek bergerak secara
sepadu dan perlukan komitmen tinggi daripada kakitangan AADK sendiri.
Modal insan adalah prasyarat utama dalam
pelaburan sosial. Pembangunan modal insan harus bermula dengan institusi
pendidikan kerana tanpa pendidikan, individu mudah dipinggirkan dalam
persaingan. Apa tidaknya, hari ini orang melihat kelayakan akademik untuk
mendapat pekerjaan. Apa yang berlaku jika tidak pergi sekolah? Bagaimana hendak
tunjukkan kebolehan? Golongan terpinggir ini juga akan kalah dalam persaingan
untuk mendapatkan pelbagai peluang kerana keadaan lemah yang ada pada diri
mereka seperti kurang yakin pada diri, tidak bijak berkomunikasi dan tahap
keinginan untuk berjaya yang lemah. Jadi, mereka mudah mengalah dan enggan
menghadapi cabaran.
AADK tidak akan mampu membina modal insan
secara bersendirian sebaliknya perlu lebih agresif mengadakan kerjasama dengan
pelbagai agensi kerajaan dan swasta yang terlibat dalam pembentukan modal insan
negara. Bagi sekolah rendah, menengah dan universiti, bekerjasama dengan
Kementerian Pendidikan Malaysia adalah langkah bijak untuk memastikan individu
yang berpotensi tercicir dari sekolah dan terjebak dengan dadah dapat dikenal
pasti.
Kelompok seterusnya adalah remaja dan belia
yang sudah pun tercicir dari alam persekolahan formal. Mereka ini mungkin
tercicir di tingkatan satu, tiga atau lima. Harapan untuk berjaya dalam
akademik mungkin sudah punah tetapi masih ada harapan untuk berjaya dalam hidup
melalui peningkatan kemahiran. Di sinilah fungsi institusi latihan yang dilihat
dapat melatih kemahiran-kemahiran khusus sebagai bekalan untuk mendapat
pendapatan sendiri dan tidak terjebak dalam kegiatan jenayah. AADK boleh
bekerjasama dengan Institut Latihan Perindustrian, Kolej Kemahiran Belia Tinggi
Negara dan sebagainya.
Pembangunan modal insan kepada kelompok ketiga
iaitu penagih tegar warga emas perlu berbeza. Mereka sudah tidak ada keinginan
hendak berubah sebaliknya ingin meneruskan hidup seperti biasa iaitu ada
bekalan dadah. AADK boleh meneruskan rawatan sedia ada dengan bantuan institusi
rawatan swasta seperti Pengasih. Kalau berumur 56 tahun dan masih mencari pil
kuda, saya rasa semua ikhtiar sudah tidak dapat menghalangnya daripada pil
kuda.
Kes yang berlaku terhadap Zamani mengingatkan
kita bahawa dadah amat kejam kepada penagih. Bukan sahaja imej dan maruah diri
tercemar, keadaan fizikal juga sangat menyedihkan. Kita dapat lihat bagaimana
keadaan fizikal Zamani, lengannya nampak tulang manakala
wajahnya cengkung kehilangan seri.
No comments:
Post a Comment