Sebahagian mangsa nahas kemalangan udara
pesawat AirAsia QZ8501 dari Surabaya ke Singapura telah dijumpai dan dikenal
pasti. Gerakan mencari dan menyelamat melibatkan pelbagai aset menjadi tulang
belakang operasi di tengah-tengah laut yang bergelora dengan harapan dapat
menjumpai mangsa yang selamat.
Kemalangan yang berlaku ini merupakan kali
pertama sejak AirAsia beroperasi di bawah jenama “Now everyone can fly”.
AirAsia berkembang menjadi sebuah entiti
penerbangan swasta yang hebat di Malaysia dan di Asia. Syarikat ini sentiasa
memenangi anugerah syarikat penerbangan tambang murah terbaik saban tahun di
Asia. Justeru, ia berkembang ke Indonesia, Thailand, Filipina dan India.
Kecemerlangan AirAsia ada hubungan rapat
dengan gaya kepimpinan Ketua pegawai eksekutif, Tan Sri Tony Fernandez dan
model perniagaan yang digunakan.
Saya pernah menggunakan perkhidmatan AirAsia
pada tahun 1998. Model perniagaan ketika itu sama seperti syarikat penerbangan
lain dan beroperasi dengan kos yang sangat tinggi. Ia ada kelas perniagaan dan
kelas ekonomi. Harga tiket juga tidak jauh berbeza.
Tokoh penggerak kepada perubahan AirAsia mungkin
kita boleh katakan adalah Datuk Pahamin Rejab. Pengalamannya berkhidmat dalam
kerajaan dan minat terhadap bisnes telah mengangkat kembali jenama AirAsia.
Beliau membentuk pasukan yang memiliki fikiran
terbuka dan berwawasan jauh. Ramai yang tertanya-tanya kenapa beliau memilih
ketua yang tidak memiliki latar belakang penerbangan sebaliknya memilih Tony
Fernandez yang berpengalaman luas dalam industri muzik.
Datuk Pahamin menutup mulut pengkritiknya
apabila AirAsia berkembang pantas dan berkembang sebagai sebuah syarikat
penerbangan pilihan di Malaysia pada hari ini.
Sebagai menghargai peranan Datuk Pahamin,
tandatangannya diabadikan pada badan pesawat AirAsia.
Perkhidmatan AirAsia menjadi pilihan kerana
harga yang murah dan menawarkan laluan baru yang berpotensi untuk menjadi pusat
pelancongan. Permintaan tinggi terhadap AirAsia menyebabkan kerajaan Malaysia
membuka terminal udara tambang murah di Sepang seterusnya membina sebuah
terminal yang lebih besar yang dikenali sebagai KLIA2.
Pesawat QZ8501 sedikit sebanyak telah merentap
keyakinan ramai orang terhadap keselamatan pengangkutan udara. Keadaannya lebih
menonjol selepas sebuah pesawat Malaysia Airlines hilang ketika penerbangan
dari Kuala Lumpur ke Beijing dan sebuah lagi ditembak jatuh semasa melalui
ruang udara Ukraine.
Perbandingan antara pengangkutan darat, laut
dan udara masih menunjukkan pengangkutan udara lebih selamat. Kemalangan yang
berkaitan dengan kapal terbang, helikopter atau pesawat pejuang sangat kurang
berbanding kemalangan jalan raya. Namun begitu, tiga buah pesawat yang terlibat
dalam nahas udara amat merentap keyakinan kita untuk melancong dan
berjalan-jalan ke luar negara. Biarpun juruterbang seorang berpengalaman,
faktor cuaca boleh menjadi masalah besar kepada pesawat.
Kita tidak pasti bagaimana orang ramai memberi
reaksi terhadap penerbangan AirAsia selepas ini. Jika ada syarikat penerbangan
tambang murah yang setanding AirAsia, kita mempunyai pilihan kerana memikirkan
keselamatan dalam pesawat dan dapat tiba ke destinasi tanpa ada masalah.
AirAsia wajar bertindak pantas memlihara
keyakinan dan kepercayaan orang ramai terhadap mereka dengan melakukan promosi
dan ikrar keselamatan penumpang, anak kapal dan pesawat. Ikrar seperti ini
sedikit sebanyak dapat melegakan resah hati pelanggan sedia ada. Tiga perkara
utama boleh diberi tumpuan iaitu juruterbang yang berpengalaman, pesawat yang
hebat dan laluan penerbangan yang selamat.
Sekiranya ketiga-tiga cadangan ini diberi
keutamaan, jenama AirAsia wajar diperkukuh kepada “Now everyone can fly ... and
safe”.
No comments:
Post a Comment