1.0 Pengenalan
Kebanyakan orang berpendapat keusahawanan adalah
sesuatu yang sukar, berisiko dan merupakan satu kerjaya yang tidak terjamin
berbanding bekerja makan gaji, lebih-lebih lagi bekerja dengan sektor awam.
Jaminan dari segi faktor kewangan dengan pelan pencen yang baik mahupun pelan
daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) selepas bersara menambah lagi
keyakinan untuk mereka bekerja di dalam sektor awam itu.
Namun begitu, apabila kerajaan memperkenalkan
Dasar Ekonomi Baru (DEB) pada tahun 1970, secara tidak langsung ia telah
memberi kesedaran dan peluang kepada golongan Bumiputera khususnya untuk
menjadikan keusahawanan sebagai satu kerjaya pilihan. Berikutan itu,
berbagai-bagai langkah telah diperkenalkan untuk menggalakkan keusahawanan
kepada golongan bumiputera. Penekanan oleh kerajaan dalam pembangunan usahawan
menjadi lebih ketara dengan tertubuhnya Kementerian Pembangunan Usahawan pada
tahun 1995 dan kemudiannya dikenali sebagai Kementerian Pembangunan Usahawan
dan Koperasi.
Tambahan pula, wawasan negara untuk menjadi negara
maju menjelang tahun 2020 yang menjurus kepada dasar-dasar kerajaan turut sama
menggerakkan negara ke arah perindustrian dan perdagangan. Dasar-dasar yang
dirancang secara langsung telah meningkatkan peluang-peluang keusahawanan dalam
melahirkan lebih ramai usahawan bumiputera. Perubahan dan kemajuan dalam
pembangunan ekonomi negara, terutamanya pada dua dekad kebelakangan ini telah
melahirkan banyak peluang perniagaan. Pusat-pusat pengajian tinggi mula
menawarkan kursus-kursus yang berkaitan dengan pengurusan perniagaan.
Justeru, sekumpulan pelajar telah
menjalankan kerja lapangan bagi menemu ramah seorang usahawan untuk dijadikan
sebagai usahawan contoh. Usahawan yang dipilih adalah Ummi Kalsum yang
mengusahakan perniagaan restoran makanan dan katering di sekitar Bukit Beruang.
2.0 Jenis Perniagaan
Perniagaan yang dipilih adalah Restoran
Impiana Cafe dan Katering. Perniagaan yang diusahakan oleh Ummi Kalsum terletak
di Bukit Beruang iaitu bersebelahan Kolej Kediaman Bunga Raya., Emerald Park
dan Kolej Kediaman Pelajar MMU.
2.1 Sejarah penubuhan
Pada awalnya, Ummi Kalsum
menjalankan perniagaan kedai alatan tulis dan merupakan pembekal alat tulis
kepada sekolah-sekolah sekitar daerah Melaka Tengah selama enam tahun.
Perniagaan ini dilakukannya sebelum mendirikan rumah tangga dengan Razak.
Menurut beliau, perniagaan membekal alat tulis yang diusahakannya terpaksa
dihentikan kerana mengalami masalah dalam tuntutan kewangan.
Seterusnya beliau
menjalankan perniagaan kedai gas dan menjadi pembekal utama tong gas di sekitar
Bukit Beruang dari tahun 1980 hingga tahun 2000. Perniagaan gas yang
diusahakannya mampu bertahan selama 20 tahun disebabkan oleh permintaan yang
tinggi dan kelangsungan produk. Namun, beliau telah membuat keputusan untuk
menghentikan perniagaan gas yang diusahakan itu kerana ingin mencuba perniagaan
kedai makan dan katering yang dilihat dapat memberi keuntungan yang lebih besar.
Pada tahun 2001, Ummi Kalsum memulakan perniagaan kedai makan dan katering di atas tapak tempat perniagaan
gas yang sebelum ini diusahakannya. Beliau juga menjelaskan bahawa perniagaan itu
telah mencecah 12 tahun.
Pada mulanya, kedai
makan dan katering beliau merupakan kedai makan yang pertama yang terdapat
sekitar Bukit Beruang. Keadaan ini memberi kelebihan kepadanya kerana tidak mendapat
persaingan dalam perniagaan. Selepas lima tahun, barulah terdapat persaingan dalam kerana
beberapa buah kedai makan sudah mula beroperasi sekitarnya. Peringkat awal
perniagaan itu dilaksanakan oleh beliau sendiri dan dibantu oleh suaminya.
Setahun selepas itu,
beliau mula mengambil dua orang pekerja untuk membantunya menguruskan
perniagaan. Sekitar tahun 2005 beliau membuat keputusan untuk mengajikan
pekerja asing dalam membantu menguruskan perniagaan. Melalui langkah ini,
beliau dapat mengurangkan kos perbelanjaan pengurusan kedai makan kerana gaji
yang diberikan kepada pekerja asing lebih rendah. Perniagaannya menyediakan
semua jenis makanan dan minuman
kepada para pelanggan. Menurut Ummi, pelanggannya terdiri daripada golongan
pelajar dan orang awam. Operasi perniagaan bermula pada pukul 9.00 pagi hingga
12 tengah malam. Beliau mempunyai cita-cita untuk mempelbagaikan hidangan di
samping menambah bilangan pekerja sedia ada.
2.2 Projek pembangunan
Dalam masa sepuluh tahun beliau menguruskan
kedai makanan ini, Ummi telah dikenali ramai khususnya dari golongan para
pelajar kerana berdekatan dengan tempat tinggal pelajar khususnya dari
Universiti Teknikal Malaysia Melaka dan Multi Media University. Terdapat tujuh orang
pekerja yang terdiri daripada enam orang pekerja asing dan seorang pekerja
warga tempatan. Walaupun majoriti pekerja asing yang bekerja, semua pekerjanya
mendengar kata dan peramah terhadap pelanggan yang datang. Beliau telah membuat
permohonan di Jabatan Tenaga Kerja untuk mengambil pekerja asing seterusnya diluluskan oleh Jabatan Imigresen. Selepas
itu, beliau harus ke Putrajaya untuk satu sesi temu ramah sebelum dapat membawa
pekerja.
2.3 Kaedah pelaksanaan
Walaupun usia sudah menjangkau 58
tahun, Ummi masih gigih meneruskan perniagaan. Biarpun kadangkala beliau
dilanda krisis kekurangan pelanggan seperti cuti pelajar, beliau tetap terus
berfikiran positif. Itulah resepi sebenar yang dilakukan oleh Ummi.
Beliau membuka kedai seawal 8.00 pagi
sehingga 12.00 tenah malam. Semasa bulan Ramadhan, beliau membuka kedai pada
jam 6.30 petang sehingga 5 pagi. Tidak hairanlah kenapa kedai makan Ummi
menerima banyak pelanggan kerana beliau sedaya upaya cuba memberikan khidmat
yang baik terhadap semua pelanggan beliau tidak kira usia tua ataupun muda.
3.0 Kekuatan, Kelemahan dan
Cabaran Perniagaan Kedai Makanan
3.1 Kekuatan
Setiap
perniagaan mempunyai kekuatan yang dapat memberi keuntungan kepada para peniaga
yang melibatkan diri dalam bidang berkaitan dengan perniagaan. Oleh sebab itu, mengukuhkan
kekuatan sangat penting dalam bidang perniagaan. Antara kekuatan perniagaan Ummi
adalah kedudukan perniagaan yang strategik berdekatan kolej kediaman pelajar universiti
awam dan swasta. Selain itu, kedai makannya juga berdekatan
dengan kawasan petempatan penduduk.
Kekuatan lain yang telah banyak memberi
kemajuan kepada perniagaan beliau adalah sokongan daripada ahli keluarga dan komitmen
pekerja. Di samping itu, beliau juga mendapat sokongan pelanggan yang setia
serta penduduk-penduduk berhampiran.
3.2 Kelemahan
Antara kelemahan yang dihadapi adalah
pelanggan bermusim iaitu bilangan pelanggan khususnya pelajar akan berkurangan
pada musim cuti semester. Selain itu, persaingan dari kedai makanan dan minuman
di kawasan sekitar. Terdapat beberapa perniagaan yang mempunyai persamaan
dengan perniagaan Ummi yang baru dibuka dengan harga yang berdaya saing. Kelemahan
lain adalah tiada menu makanan baru diperkenalkan. Namun makanan yang
disediakan di kedai beliau sudah memadai kerana terdapat banyak pilihan yang
boleh dipesan oleh pelanggan.
3.3 Cabaran yang dihadapi
Terdapat beberapa cabaran yang sedang
dihadapi oleh Ummi bagi meluaskan empayar perniagaan. Antaranya seperti
berikut:
a. Jenis perniagaan
Permasalahan pertama
yang dihadapi oleh Ummi dalam perniagaannya adalah menentukan jenis perniagaan
yang paling sesuai pada awal pembabitan beliau dalam bidang ini. Selepas
mengadakan perbincangan dengan suami dan ahli keluarga, Ummi membuat keputusan
untuk membuka kedai makanan dan minuman.
b. Pekerja
Permasalahan kedua
yang dihadapi oleh Ummi dalam perniagaan adalah pekerja. Pada asalnya, beliau
mengambil pekerja tempatan untuk bekerja di restoran milik beliau. Beliau juga
memberi peluang kepada pelajar untuk bekerja secara sambilan di restoran
tersebut. Namun, beliau mendapati bahawa pekerja tempatan yang digaji beliau kurang
berdisiplin. Akhirnya, sekitar tahun 2005 beliau membuat keputusan untuk
mengajikan pekerja asing bagi membantu menguruskan perniagaan. Melalui langkah
ini, beliau dapat mengurangkan kos perbelanjaan pengurusan kedai makan kerana gaji yang diberikan kepada pekerja
asing lebih rendah. Beliau juga mendapati pekerja asing lebih berdisiplin
berbanding pekerja tempatan. Kini perniagaan beliau mempunyai enam orang
pekerja iaitu lima orang pekerja asing dari Bangladesh dan seorang warga
tempatan.
c. Pelanggan
Permasalahan ketiga
yang dihadapi oleh Ummi adalah pelanggan. Beliau mensasarkan pelanggan yang
terdiri daripada penduduk setempat dan khususnya kepada pelajar universiti.
Oleh kerana Ummi mensasarkan golongan pelajar sebagai pelanggan utama,
sekiranya pelajar sedang bercuti semester, perniagaananya akan merosot. Oleh
itu, beliau menyediakan khidmat penyajian kepada penduduk setempat bagi
menambah pendapatan ketika cuti semester.
d. Persaingan
Permasalahan
terakhir yang dihadapi oleh Ummi dalam perniagaan adalah persaingan. Pada mulanya,
kedai makan dan katering beliau merupakan kedai makan yang pertama yang
terdapat sekitar Bukit Beruang. Selepas lima tahun perniagaan dijalankan
barulah terdapat persaingan dalam perniagaan beliau kerana beberapa buah kedai
makan sudah mula beroperasi sekitarnya. Bagi mengatasi persaingan ini, Ummi
perlu mempelbagaikan jenis makanan di kedai makannya. Walaupun sudah banyak
makanan yang ada di kedai tersebut, beliau harus mempelbagaikan agar kedai
makannya mempunyai nilai tersendiri memandangkan terdapat banyak persaingan di
kawasan sekitar.
4.0 Peranan Usahawan Dalam Masyarakat dan Negara
Usahawan dan keusahawanan memainkan peranan
penting dalam masyarakat. Sumbangan usahawan telah membantu masyarakat dan
negara menambah pendapatan dan membantu kelompok masyarakat untuk keluar dari
kepompong kemiskinan. Berikut adalah peranan yang dimainkan usahawan dalam
masyarakat dan negara kita.
a. Menawarkan peluang pekerjaan.
Perniagaan Ummi yang berjalan selama sepuluh tahun
telah banyak memberi peluang pekerjaan kepada penduduk setempat. Usahawan
menawarkan peluang pekerjaan kepada tenaga kerja yang sesuai. Dengan wujudnya
industri dari pihak usahawan, secara tidak langsung memberi peluang pekerjaan
kepada penduduk setempat. Contohnya, Ummi memberikan peluang pekerjaan kepada
warga asing dan golongan bumiputera untuk bekerja di restoran beliau. Selain
itu, beliau juga pernah memberi pekerjaan kepada pelajar yang ingin bekerja
sambilan di situ. Kesannya, pelajar dapat menampung perbelanjaan pendidikan mereka
tanpa banyak bergantung kepada peruntukan PTPTN atau tabung pendidikan lain.
b. Menggunakan sumber tempatan dengan cekap.
Peniaga membeli sebahagian sumber seperti bahan
mentah di persekitaran mereka beroperasi. Cara ini meningkatkan pendapatan penduduk
yang terlibat sebagai pembekal yang akan mendapat pendapatan berterusan.
c. Memenuhi kehendak masyarakat.
Perniagaan yang dijalankan oleh Ummi merupakan
jenis perkhidmatan. Waktu perniagaan yang sesuai memberikan kemudahan kepada
pelanggan. Selain itu, ia memberi kemudahan kepada golongan pelajar dan
penduduk setempat yang tinggal berhampiran dengan kawasan tersebut.
d. Merapatkan jurang pendapatan antara masyarakat
luar bandar dan bandar.
Kemunculan usahawan-usahawan kecil dan sederhana
di pinggir bandar dapat mengurangkan jurang pendapatan antara masyarakat luar
bandar dan bandar. Sudah tentu keadaan ini dapat meningkatkan taraf hidup
masyarakat luar bandar.
e. Meningkatkan semangat perpaduan antara kaum.
Beliau mengambil khidmat pekerja asing dari
Pakistan dan Bangladesh serta golongan bumiputera. Dari situ, perpaduan akan
terbahagi kepada dua iaitu perpaduan dalaman dan luaran. Perpaduan dalaman
terjalin antara majikan dan pekerja serta pekerja dan pekerja. Dari sini
asimilasi akan terjadi. Selain itu, semangat perpaduan juga dapat terjalin
antara pekerja dan pelanggan.
5.0 Potensi Masa Hadapan
Perniagaan yang dijalankan oleh Ummi
mempunyai potensi untuk berkembang dengan maju. Dengan tenaga kerja yang ramai,
operasi perniagaan dapat dijalankan dengan lancar. Antara potensi yang dapat dicapai
adalah membesarkan restoran dan membuka cawangan baru untuk menambahkan lagi
pendapatan. Selain itu, beliau berpotensi untuk menjalankan perniagaan selama
24 jam. Dengan ini, ianya dapat memudahkan pelajar-pelajar yang berhampiran
untuk datang ke restoran beliau.
MZ Zainudin, Ahmad Akram bin Anuar,
Muhammad Amirul Asyraf bin Mahmuddin, Luqman Hafiz bin Ruhama, Muhammad Azri
bin Jamaluddin, Mohamad Shamil bin Zairil Raman, Muhammad Akmal bin Rosli.
No comments:
Post a Comment