Thursday, December 25, 2014

Beri pilihan pelajar tingkatan enam pakai uniform








Kementerian Pendidikan Malaysia mengambil langkah yang liberal untuk mendemokrasikan pendidikan tingkatan enam. Mulai tahun hadapan, pelajar-pelajar di tahap itu tidak perlu memakai uniform sekolah seperti tingkatan lima. Kebebasan memakai pakaian harian merupakan langkah berani yang mendapat persetujuan dan penyanggahan.

Mendemokrasikan pendidikan tingkatan enam bermaksud pelajar dianggap berada dalam kelas mereka sendiri berdasarkan tahap kematangan berfikir dan kesediaan untuk nampak lebih matang. Di negara-negara maju, pelajar tingkatan enam sudah diberi kebebasan untuk memakai pakaian kegemaran mereka. Pakaian yang pelbagai ini tidak pun menghalang mereka untuk terus berjaya dalam pelajaran.

Debat sama ada uniform sekolah patut dikekalkan kepada pelajar tingkatan enam wajar dikaitkan dengan reformasi pendidikan negara. Sebahagian daripada silibus tingkatan enam mempunyai persamaan dengan rakan mereka di matrikulasi. Subjek biologi, kimia dan fizik diajar pada tahap kesenangan dan kesukaran yang sama tetapi dalam suasana yang berbeza.

Di kolej matrikulasi, pelajar sudah boleh memakai pakaian pilihan sendiri, cuma terikat dengan peraturan dan cara hidup sebagai pelajar matrikulasi. Mereka ada masa belajar sendiri, berupaya mengurus keperluan hidup tanpa pengawasan ibu bapa dan boleh membuat keputusan sendiri.

Berbanding pelajar tingkatan enam, peraturan sekolah perlu diikuti, belajar sepertimana rakan-rakan lain belajar dan cara berfikir masih lagi dalam lingkungan sekolah. Pendedahan mereka kepada budaya berdikari dan pengurusan diri masih beum meluas kerana setiap hari sentiasa dipantau oleh ibu bapa atau warden asrama.

Justeru, memberi kebebasan berpakaian ke sekolah adalah langkah tepat untuk membebaskan budaya sedia ada kepada budaya baru yang lebih mendewasakan dan mencabar. Imej mereka juga lebih baik kerana tidak lagi dianggap sebagai budak sekolah sebaliknya dilayan seolah-olah pelajar dewasa.

Andaikata ada masalah kemiskinan yang menyebabkan pelajar tidak mampu memakai pakaian yang berbeza corak dan warna setiap hari, hal ini boleh diatasi dengan banyak cara. Saya berkongsi pengalaman seorang pensyarah di sebuah universiti sekitar tahun 1980-an lalu yang mendapat tahu salah seorang pelajar yang masih memakai uniform sekolah walaupun berminggu-minggu berada di universiti. Beliau mengenal pasti punca pelajar berkenaan memakai unform sekolah disebabkan faktor kemiskinan keluarga. Lawatan ke rumah dan pemerhatian menunjukkan pelajar itu memang miskin dan keluarga tidak mampu menyediakan pakaian yang lebih baik.

Pensyarah ini rasa bertanggungjawab untuk membantu pelajar berkenaan. lalu beliau berfikir untuk berkongsi cerita dengan rakan-rakan pensyarah yang lain tentang bentuk bantuan yang boleh diberikan. Antara penyelesaiannya ialah memohon pensyarah dan kakitangan wanita untuk mendermakan pakaian mereka seperti baju kurung yang tidak lagi dipakai. Idea ini mendapat sambutan yang menggalakkan dan bermula hari itu pelajar tersebut sudah boleh tersenyum dan tidak lagi rasa rendah diri.

Di peringkat sekolah, masalah seperti ini pasti akan berlaku kerana masih ramai pelajar miskin yang tidak mempunyai banyak pakaian. Malah ada yang terpaksa berkongsi baju iaitu baju kakak diberikan kepada adik-adik di bawahnya. Ia juga boleh berlaku dalam kalangan anak-anak yatim yang tidak punya keluarga, yang tinggal di asrama atau rumah persendirian. Tanpa wang, mereka hanya dapat mengitar semula uniform sekolah sepanjang tahun.

Pihak kementerian boleh menggalakkan pelajar tingkatan enam di sekolah  seluruh negara memakai pakaian biasa untuk menghadiri kelas. Terpulang kepada sekolah untuk melaksanakannya. Sekolah di bandar mungkin tidak ada masalah tetapi di luar bandar pasti ada yang perlu dibantu untuk membeli pakaian. Justeru, peringkat awal ini, berilah peluang pada sekolah untuk membuat pilihan masing-masing berdasarkan kemampuan pelajar mereka.




No comments:

Post a Comment