Friday, December 19, 2014

Ajar bahasa Melayu kepada pelajar antarabangsa








Mengajar bahasa Melayu kepada pelajar antarabangsa sangat menyeronokkan. Pengetahuan dan pengalaman berinteraksi menjadikan pensyarah atau guru merasai kehebatan bahasa Melayu lebih-lebih lagi nampak kesungguhan pelajar-pelajar ini untuk menguasai asas perbualan bahasa itu.

Pelajar dari Bangladesh lebih cepat menguasai bahasa Melayu berbanding pelajar dari negara-negara Arab. Kemungkinan besar disebabkan pelajar Bangladesh lebih mudah bergaul dengan masyarakat Melayu sebaliknya pelajar Arab lebih cenderung membuat kelompok sendiri.

Contohnya Litoon, pelajar sarjana yang begitu berminat mempelajari bahasa Melayu. Katanya dia mahu menguasai bahasa Melayu kerana senang dan membantunya mendapat banyak maklumat untuk kajiannya. Seorang pelajar Arab, Ammar pula berkata beliau berasakan bahasa Melayu lebih mudah dipelajari kerana struktur ayat hampir sama dengan bahasa Arab. Cuma semasa berbual dengan rakan-rakan sekuliah, mereka lebih gemar menggunakan bahasa Inggeris berbanding bahasa Melayu.

Dalam kelas bahasa Melayu saya, ada juga pelajar Arab yang cepat menguasai asas perbualan bahasa Melayu dan dapat memahami soalan-soalan yang diberi. Keadaan ini berlaku kerana hampir 30 peratus perkataan Arab ada dalam bahasa Melayu. Antaranya adalah syukur, sabar, solat, khas, kerusi dan mahkamah.

Bagi menggalakkan pelajar-pelajar saya menguasai bahasa Melayu, saya mewajibkan setiap orang memiliki kamus bahasa sendiri. Mereka perlu menulis sekurang-kurang lima perkataan baru setiap hari selama 14 minggu.

Bahasa Melayu boleh menjadi bahasa pilihan pelajar antarabangsa kerana berupaya meningkatkan nilai tambah kepada mereka. Menguasai bahasa Melayu dengan baik bermakna mereka dapat pergi ke Indonesia, Brunei, Singapura dan Selatan Thailand tanpa banyak masalah bahasa.



Post a Comment