Sunday, November 12, 2006

Singapura : Negara yang akan hilang

Pembatalan “Jambatan Indah” di antara Malaysia dan Singapura merupakan satu keputusan yang sangat sukar. Memandangkan kedua-dua pihak telah lama berunding, hasil akhir ini turut memberi kesan terhadap proses kepimpinan, kaedah membuat keputusan dan cara berfikir barisan pemimpin yang dipilih oleh rakyat masing-masing. Keupayaan membuat keputusan yang tepat sangat penting terutama yang berkaitan dengan hala tuju dan kecemerlangan bangsa dan negara pada masa depan.

Mengimbau kembali sejarah ketamadunan Asia Tenggara kurun-kurun yang lalu, satu demi satu kerajaan tersebut hilang, selari dengan peredaran masa. Sempadan kerajaan-kerajaan tersebut turut hilang dan berubah sama sekali. Kerajaan Srivijaya, Majapahit, Funan, Champa dan Perlak telah menjadi bahan sejarah dan tidak akan muncul lagi. Pahlawan-pahlawan terbilang seperti Pateh Gajah Mada, Raja Sailendera dan Sang Nila Utama pergi meninggalkan nama dan warisan yang melambangkan maruah tamadun masing-masing.

Begitulan silih berganti kerajaan awal dahulu yang timbul tenggelam bersama peredaran masa. Bagi membincangkan kewujudan kerajaan-kerajaan berkenaan, berikut dimuatkan kerajaan Angkor, Funan, Kedah Tua, Srivijaya, Majapahit dan Melaka.

Funan

Funan adalah sebuah kerajaan Hindu purba pertama di Asia Tenggara yang muncul pada abad pertama masihi. Funan bererti gunung dan merupakan kerajaan Kemboja silam. Negara Funan diasaskan oleh Brahimin India bernama Kaundinya yang mendapat arahan dalam mimpi untuk mengambil mangkuk ajaib dari kuil dan mengalahkan Soma, ratu Khmer. Soma adalah anak Raja Nagas yang kemudiannya berkahwin dengan Kaundinya dan keturunan mereka menjadi dinasti raja Funan.

Terletak di sekitar delta Mekong kerana sungai memainkan peranan ke arah menjadikan Funan sebagai sebuah kerajaan perdagangan yang kuat di samping tanah pertanian yang subur.

Kerajaan Funan mencapai kemuncak kegemilangannya semasa pemerintahan Fan Shih-Man pada awal abad ketiga masihi iaitu menganjur ke selatan hingga utara Semenanjung Tanah Melayu dan ke barat sehingga ke Burma (Mynmar). Funan menubuhkan sistem perdagangan dan memonopoli perniagaan yang kukuh dan mencorakkan empayar di kawasan ini. Fan Shih-Man memperbesarkan angkatan laut dan birokrasi Funanisme, membentuk separuh feudal yang mengekalkan adat dan pengenalan tempatan terutamanya yang terletak di sempadan empayar.

Kerajaan Funan dikatakan kuat dipengaruhi oleh kebudayaan India dan agama Hindu. Menggunakan rakyat untuk menjadi pemerintah, bahasa sanskrit sebagai bahasa istana dan menyokong kuat amalan agama Hindu. Selepas abad kelima, Funan menjadi penyokong kuat doktrin Buddha dan menjalinkan hubungan yang erat dengan maharaja China. Kerajaan ini mempunyai himpunan buku dan arkib yang meluas di seluruh negara yang menunjukkan peratusan mereka yang terpelajar sangat tinggi pada masa itu.

Pada tahun 357 masihi, Funan telah menjadi jajahan China dan kekal seperti itu sehingga perpecahan besar pada abad keenam.

Kedah Tua

Kerajaan Kedah Tua diasaskan pada kurun kelima masihi. Kerajaan ini juga merupakan salah satu kerajaan awal yang terkenal dan terletak di Semenanjung Tanah Melayu. Juga dikenali sebagai Kataha dan Cheh-Cha.

Pada peringkat awal, Sungai Mas merupakan pelabuhan utama tetapi kemudian berpindah ke Lembah Bujang. Kedah Tua dipengaruhi oleh agama Buddha seterusnya Hindu dan pengaruh kedua-dua agama ini boleh dilihat melalui peninggalan candi yang terletak di Lembah Bujang.

Gunung Jerai telah menjadi petunjuk kepada pedagang luar untuk singgah di pelabuhan Lembah Bujang atau Sungai Mas. Pelabuhan Kedah Tua menjadi tempat pertukaran barang, tempat persinggahan dan tempat membaiki kapal pelayar dan pedagang dari Arab, India, Sri Lanka, Parsi dan Eropah sebelum mereka meneruskan perjalanan ke Timur. Ia juga turut menjadi pusat perdagangan pelbagai hasil tempatan yang dikumpul oleh penduduk tempatan seperti bijih timah, emas, beras, lada hitam, gading, damar, rotan dan tanduk. Tanah pamah yang luas menjadikan Kedah Tua sebuah pusat pertanian yang terkenal dan sehingga sekarang dikenali sebagai “Jelapang Padi”.

Pemimpin terkenal kerajaan ini ialah Sultan Mutawakkil (847-861 masihi) yang dibuktikan menerusi penemuan wang perak dan manik yang dibawa dari India dan barangan kaca dari Timur Tengah.

Angkor

Kerajaan Angkor diasaskan pada abad ketujuh masihi. Kerajaan ini menerima pengaruh Hindu-Buddha dan peninggalan yang sangat bernilai adalah Angkor Wat yang tersergam besar hingga sekarang. Raja Angkor dianggap sebagai dewaraja yang mempunyai kuasa yang mutlak. Angkor yang dipimpin oleh Suryavarman II telah mencapai puncak kegemilangan. Kegiatan utama kerajaan ini adalah pertanian yang terletak di Tasik Tonle Sap. Pusat pentadbiran kerajaan Angkor ialah di hilir Mekong.

Srivijaya

Kerajaan Srivijaya terletak di daerah yang kini dikenali sebagai Palembang di Sumatera. Mempunyai sebuah kerajaan yang sangat luas merangkumi Indonesia, Semenanjung Malaysia dan Filipina. Agama dan budaya India sangat mempengaruhi kehidupan rakyat Srivijaya seterusnya agama Buddha sehinggalah ke abad lima masihi, Srivijaya merupakan pusat terpenting penyebaran agama Buddha. Kekuatan dan kepintaran raja-raja Srivijaya membolehkan mereka menguasai kepulauan Melayu menerusi perdagangan dan penaklukan dari kurun ketujuh dan kesembilan.

Ketika inilah penyebaran kebudayaan Melayu sangat hebat dan rancak sehinggalah meliputi ke seluruh Sumatera, Semenanjung Tanah Melayu dan Barat Borneo.

Kekuasaan Srivijaya telah merosot pada kurun kesebelas dan mula ditakluki oleh kerajaan Singhasari dan seterusnya silih berganti hinggalah yang terakhir oleh kerajaan Majapahit. Pada tahun 1414, putera terakhir Srivijaya iaitu Parameswara telah memeluk agama Islam dan berhijrah ke Tanah Melayu serta mengasaskan Kesultanan Melaka.

Majapahit

Empayar Majapahit yang terletak di timur Jawa dan menguasai sebahagian besar Tanah Melayu, Borneo, Sumatera dan Bali dari tahun 1293 hingga tahun 1500. Pemerintah terhebatnya ialah Hayam Wuruk (1350-1389) menandakan kemuncak Empayar Majapahit.

Majapahit merupakan kerajaan Hindu terakhir di Kepulauan Melayu. Bagi menggantikan Srivijaya.

Pengasas Majapahit adalah Kertarajasa, menantu raja kerajaan Singhasari yang juga terletak di Jawa. Selepas Singhasari berjaya menakluk keseluruhan Pulau Jawa daripada kekuasaan Srivijaya pada tahun 1290, Singhasari menjadi tumpuan Kublai Khan iaitu pemerintah Mongol di China. Kublai Khan menghantar utusan ke Singhasari menuntut supaya kerajaan Singhasari menghantar ufti kepadanya. Kartanagara, raja Singhasari enggan membayar ufti kepada pihak Mongol. Sebagai balasannya, tentera Mongol dihantar untuk menghapuskan kerajaan Singhasari.

Pada masa itu satu pemberontakan telah berjaya membunuh Kartanagara. Pengasas Majapahit iaitu Kertarajasa telah bersekutu dengan pihak Mongol menentang pemberontak. Sebaik sahaja Singhasari tumpas, beliau membelot dan memaksa tentera Mongol berundur dalam kekeliruan.

Gajah Mada seorang bendahara yang berkuasa dari tahun 1331 hingga tahun 1364, mengembangkan empayar Majapahit ke pulau-pulau sekeliling Majapahit. Selepas kematian Gajah Mada, angkatan laut Majapahit berjaya menawan Palembang menyebabkan berakhirnya kerajaan Srivijaya.


Walaupun raja-raja Majapahit meluaskan pemerintahannya ke kepulauan yang dekat dengannya, objektif utama mereka berbuat demikian adalah untuk menguasai perdagangan di Kepulauan Melayu. Pada masa itu pedagang-pedagang serta pendakawah-pendakwah Islam mula berdagang di situ.

Kekuasaan Majapahit mula merosot selepas perebutan kuasa berlaku. Majapahit menyedari bahawa kekuasaan Kesultanan Melaka sukar dibendung di Selat Melaka. Empayar Majapahit tumbang dalam tempoh masa di antara tahun 1478 hingga 1520. Tidak lama kemudian secara beransur-ansur pulau Jawa menjadi milik kerajaan-kerajaan Islam.

Melaka

Kesultanan Melaka (1402-1511 masihi) adalah sebuah kesultanan yang ditegakkan oleh Parameswara yang melarikan diri daripada perebutan Palembang oleh Majapahit. Pada 1402, dia telah mendirikan ibu kota Melaka di Selat Melaka. Diangkat menjadi Sultan Melaka setelah memeluk Islam dan berusaha mengembangkan Melaka sebagai sebuah pusat perdagangan terunggul di Asia Tenggara pada abad ke-15 dan ke-16.

Kegemilangan Melaka disebabkan beberapa faktor seperti hubungan diplomatik yang erat dengan China yang membantu mengembangkan pelabuhan Melaka dengan selamat selain daripada kepintaran dan kebijaksanaan pentadbir Melaka seperti Tun Perak yang telah memberikan kelebihan dan keistimewaan kepada pembangunan Melaka. Di samping itu keghairahan masyarakat Islam melaksanakan cara hidup Islam termasuk undang-undang syariah telah membawa rahmat kepada umat Melaka yang bersungguh-sungguh menjadikan Melaka sebagai pusat perdagangan Islam terunggul di Asia Tenggara. Kejayaan Melaka ini telah dicemburui oleh kuasa-kuasa Barat dan akhirnya Melaka kalah kepada Portugis pada tahun 1511.
Dalam sejarah perkembangan tamadun dunia, kepemimpinan telah dibincangkan secara ekslusif kira-kira 2500 tahun yang silam. Plato dalam bukunya The Republic menyatakan secara terus-terang bahawa pemimpin hendaklah dari kalangan orang-orang yang bijak kerana mereka telah dilatih dan diberi pendedahan yang sempurna untuk menjadi pemimpin. Rakyat umum tidak perlu menjadi pemain penting dalam proses kepemimpinan kerana mereka kurang bijak dan tidak banyak pengetahuan yang boleh dikembangkan untuk menjayakan kepemimpinan.

Kung Fu Tze adalah pengkritik utama bagi negara China dalam soal membentuk pemerintahan yang baik. Pada zamannya, keadaan negara yang huru-hara telah memberi ruang kepada beliau untuk mencetuskan paradigma baru terhadap konsep pemerintahan negara. Koleksi pengajaran beliau telah menjadi panduan kepada Maharaja China berkurun-kurun seterusnya membentuk pengaruh yang kuat terhadap masyarakat China.

Tamadun Islam yang dibentuk oleh Nabi Muhammad saw dibayangi oleh empat sifat utama iaitu siddik (benar), amanah (percaya), tabligh (menyampaikan) dan fatanah (bijaksana). Matlamat akhir kepemimpinan dalam Islam ialah untuk mendapatkan keredhaan Allah swt supaya para pemimpin memahami peranan mereka sebagai hamba, khalifah seterusnya memakmurkan alam. Keupayaan sistem latihan dan pembangunan kepemimpinan Islam terbukti dengan kelahiran tokoh-tokoh sepanjang zaman yang berjaya meluaskan empayar kerajaan Islam ke seluruh alam.

Di kalangan pemimpin-pemimpin era moden, terdapat ramai tokoh yang muncul dengan gaya dan matlamat tersendiri. Mereka ini mempunyai watak sendiri untuk menjadi pemimpin yang popular dan berkesan. Antaranya ialah :


Winston Churchill
Perdana Menteri Britain yang serba boleh. Keupayaannya yang dikagumi ialah menyelamatkan manusia daripada kancah Perang Dunia Kedua.

Margaret Tatcher
Digelar wanita besi yang mempunyai ketegasan dan berjaya memulihkan ekonomi Britain.

Napoleon Bonaparte
Panglima perang yang gah. Bercita-cita menakluk Eropah dan merubah sistem pentadbiran Perancis.

Charles De Gaulle
Mempunyai peribadi yang hebat dan berusaha untuk menebus maruah Perancis.

Adolf Hitler
Seorang pemimpin yang tegas dan taksub dengan konsep nasionalisme. Ingin menjadi pemimpin agung dunia.

Komrad Anenaur
Kematangan dan pengalamannya telah membantu Jerman pulih daripada kemusnahan walaupun usianya telah menjangkau 70 tahun.

Benito Mussolini
Berwatak keras dan berjiwa penakluk. Akhirnya terperangkap bersama Hitler.

Joseph Stalin
Melaksanakan dasar ekonomi yang memberi penderitaan kepada penduduk Rusia dan menentang musuh politik secara keras.

V.I Lenin
Seorang yang berwatak intelektual dan pelopor pelaksanaan sistem komunis di Rusia.

Marshall Tito
Juara Pertubuhan Negara-Negara Berkecuali. Kekuatan peribadi telah menyatukan Yugoslavia tetapi musnah selepas kematiannya.


Mustafa Kamal
Bapa Turki Moden. Melakukan reformasi dalam pelbagai sektor kehidupan masyarakat khususnya amalan-amalan lama.

Gamal Nasser
Pemimpin nasionalis Mesir yang mengetuai beberapa peperangan dengan Israel.

Yasser Arafat
Pejuang umat Palestin yang tidak pernah kenal putus asa berjuang untuk rakyatnya hingga ke akhir hayat.

Ayatullah Khomeini
Pemimpin revolusi Iran yang melenyapkan pemerintahan dinasti Shah di Iran.

Mobutu Sese Seko
Presiden Zaire yang kuat cengkamannya ke atas negara Afrika itu dan liat dengan pelbagai usaha untuk mengekalkan kuasa.

Julius Nyerere
Pemimpin Tanzania yang percaya keupayaan sistem satu parti untuk memajukan negara.

Nelson Mendela
Pencetus antidiskriminasi kaum di Afrika Selatan dan membina pengaruh yang kuat ke atas persamaan hak di seluruh dunia.

Mao Tse Tung
Pengasas China Komunis moden dan Revolusi Kebudayaan.

Maharaja Hirohito
Penyambung tradisi Meiji dan akhirnya terpaksa mengharungi peperangan yang sangat dahsyat.

Deng Tsio Peng
Pemimpin pragmatik China Komunis. Membuat perubahan yang ketara ke atas pemodenan negara.

Ho Chin Minh
Semangat, komitmen dan ketabahan sebagai azimat menundukkan penjajah Perancis dan menghalau Amerika Syarikat dari Vietnam.

Ferdinand Marcos
Dijulang dan dibuang oleh rakyat.

Carlos Romula
Tokoh tentera, diplomat dan pendidik. Pengerusi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu yang pertama.

Lee Kuan Yew
Bersifat autokratik dan tegas terhadap rasuah.

Sukarno
Penampilan berkarismatik dan pemidato terulung Indonesia.

Mahatma Gandhi
Percaya penyelesaian tanpa pertumbahan darah. Berlembut tetapi berkuasa.

Abraham Lincoln
Pemimpin yang berfikiran luas dan terkenal dengan kisah kegigihannya mencari ilmu. Menyelamatkan Amerika Syarikat daripada berpecah dua.

Fidel Castro
Pemimpin licik, lantang dan lali dengan ancaman jirannya, Amerika Syarikat.


Asas Kekuatan Kerajaan Dahulu

Hampir keseluruhan kerajaan awal yang membentuk tamadun di Asia Tenggara dipengaruhi oleh agama sebagai pemangkin kejayaan mereka. Kerajaan Funan umpamanya, dinobatkan sebagai kerajaan Hindu purba yang pertama di Asia Tenggara dan diasaskan pada abad yang pertama masihi. Elemen agama Hindu turut memberi kekuatan kepada pemerintah ketika itu untuk merancang peluasan wilayah dan menjalinkan hubungan diplomatik di antara India dan China.

Begitu juga dengan kerajaan Srivijaya yang turut dipengaruhi oleh budaya dan agama Hindu. Ketahanan empayar Srivijaya dari kurun keempat hingga ke 11 menjadikan elemen agama Hindu mendasari setiap aspek kehidupan mesyarakat, menggerakkan fikiran dan mereka ke arah penyebaran agama Hindu kepada tanah jajahan yang lain.

Pengaruh agama Hindu seterusnya menjadi asas kepada pembentukan empayar Majapahit selama 200 tahun. Kerajaan Kedah Tua telah dipengaruhi oleh dua agama iaitu Buddha dan Hindu yang mana kesannya boleh dilihat di Lembah Bujang.

Seterusnya kemunculan Melaka sebagai sebuah empayar ada kaitannya dengan peranan agama Islam yang memberi nilai baru terhadap aspek diri, keluarga, masyarakat dan negara.

Daripada analisis ringkas ini, faktor agama telah menjadi faktor pengukuh terhadap berdirinya negara bangsa yang meliputi sebahagian besar Asia Tenggara. Kerajaan Funan kekal selama 600 tahun, Srivijaya bertahan selama 800 tahun, Majapahit hampir 200 tahun dan Kesultanan Melaka lebih 100 tahun. Soalannya di sini, apakah yang terdapat pada agama hinggakan mampu mendominasi sistem pentadbiran dan pemerintahan sesebuah kerajaan?

Mahu ataupun tidak, peranan agama sangat penting dalam pembentukan nilai pada setiap orang dalam masyarakat. Nilai-nilai inilah yang disemai dan disuburkan sebagai penyambung sesuatu pemerintahan. Didapati dalam setiap kerajaan ini, peranan nilai telah melahirkan satu tokoh tersohor untuk setiap kerajaan tersebut yang membawa kemajuan.

Empayar Majapahit melahirkan pemerintah paling hebat dalam sejarahnya iaitu gandingan Hayam Wuruk dan bendahara Gajah Mada. Kerajaan Funan turut berbangga dengan Fan Shih Man yang mampu menguasai Semenanjung Tanah Melayu hingga ke Myanmar (Burma). Manakala Melaka, gandingan Sultan Mansur Shah, Tun Perak dan Hang Tuah meletakkan Melaka sebagai pusat perdagangan tersohor ketika itu.

Pembentukan nilai berkait rapat dengan budaya. Datangnya agama, turut membawa sekali nilai dan budaya kepada penganutnya. Budaya ini biasanya bercampur di antara amalan tradisi dan amalan agama. Bagaimanapun percampuran ini menguatkan lagi pentadbiran negara bangsa tersebut selagi tidak ada pencemaran oleh perkara khurafaat dan bidaah.

Emosi, fikiran, psikologi dan tingkah laku adalah campuran dan ramuan terbaik bagi membentuk nilai. Paling mustahak ialah sejauh mana empat campuran ini memberi kesan ke atas hati manusia khususnya pemimpin. Pentingnya hati ini dapat kita lihat dalam novel “Al Chemist” oleh Paulo Coelho yang menceritakan perjalanan seorang budak bernama Santiago, untuk mencari harta yang terbenam di bawah piramid di Mesir. Dalam satu siri perjalanan Santiago, budak ini berbicara tentang hatinya kepada Alchemist. Kata-katanya yang boleh diingat ialah hatinya sentiasa berkobar-kobar dengan impian, emosi dan boleh menjadi pemusnah. Biar ke mana pergi sekali pun,
“You will never be able to escape from your heart. So it’s better to listen to what it has to say. That way, you’ll never have to fear an unanticipated blow”.

Mungkin agaknya para pemimpin dari dahulu, sekarang dan akan datang akan mempunyai struktur hati yang tertentu bagi membolehkan mereka mempunyai keupayaan menjadi pemimpin negara masing-masing.


Pemerintah empayar Majapahit, Hayam Wuruk mengambil agama Hindu sebagai sistem hidupnya adalah kemuncak kekuatan Majapahit. Mungkinkah dia mempunyai hati seperti yang digambarkan oleh Santiago itu?

Bendahara Tun Perak dan Laksamana Hang Tuah turut mempamerkan ketokohan sebagai pemimpin pada zaman Kesultanan Melaka. Apakah mereka turut mempunyai hati seperti yang dinyatakan oleh Santiago itu?

Pemimpin-pemimpin dahulu tidak mengenal FDI (Foreign Direct Investment), saham atau naik turun harga minyak. Mereka tahu adalah betapa ramai pedagang yang datang berniaga, betapa banyak cukai yang boleh dikutip, betapa luasnya daerah pemerintahan.

Akibat sempadan negara yang terlalu besar dan tidak ada sistem pentadbiran yang cekap, akhirnya proses penyampaian dan karenah birokrasi menjadikan semua urusan lambat dan lembap. Oleh kerana masyarakat dahulu lebih gemar mengambil pendekatan berperang untuk menyelesaikan masalah, kerajaan yang berperang bukannya makin kuat, malah sama-sama lemah dan hilang bersama pesaingnya.

Jika dahulu pertarungan tamadun melalui kekuatan fizikal, pertarungan kini adalah kekuatan mental-siapa yang bijak dialah yang menjadi pemenangnya.

Malaysia dan Singapura adalah warisan kewujudan kerajaan awal yang silih berganti. Pengaruh agama, budaya, perkembangan ekonomi dan pengenalan terhadap sistem pendidikan telah mempercepatkan proses kemajuan dan kematangan kedua-dua pihak. Malaysia dan Singapura berbangga dengan pencapaian masing-masing dalam pelbagai bidang. Penduduk Malaysia seramai 26 juta orang hidup berjiran dengan 4 juta rakan mereka di selatan. Berapa lama Malaysia akan ada seperti sekarang dari segi sempadan wilayah, pengaruh agama, bahasa dan budaya serta peranan yang dimainkan oleh pemimpinnya? Bagaimana dengan Singapura yang tidak ada langsung hasil mahsul sumber semula jadi? Berapa lama ia boleh bertahan jika sikap degil dan keras kepala pemimpinnya berterusan selama 100 tahun?

Kerajaan-kerajaan dahulu membentuk empayar tidak pernah mencecah 900 tahun. Malaysia, Singapura dan Asean bolehkah mencecah angka ini?

Malaysia dan Singapura masing-masing mempunyai umat yang beragama dan tentu memahami keadaan ini. Singapura tidak akan kekal lama kerana pemimpin unggulnya telah berlalu seperti mana Hayam Wuruk yang hidup selama 49 tahun. Selepas kematian Hayam Wuruk, Majapahit turut berkubur. Jangka hayat Majapahit hanya 207 tahun dengan penguasaan ke atas Tanah Melayu, Borneo, Sumatera dan Bali.

Singapura akan menjadi sejarah dalam masa 300 tahun yang akan datang kerana tidak mempunyai asas penubuhan sebuah negara yang kuat. Peranan ekonomi tidak akan kekal lama kerana putusnya Tambak Johor akan memutuskan mata pencarian utama Singapura.

Malaysia ada sedikit kelebihan kerana menerapkan secara langsung peranan agama dalam pentadbiran seperti agama Islam sebagai agama rasmi negara, dasar penerapan nilai-nilai Islam dan pengukuhan agama Islam dalam pendidikan. Agama lain turut diberi perlindungan supaya penganutnya dapat beribadat dengan selesa.

Sepuluh tahun yang lepas, seorang tok alim telah memberi pendapatnya yang sangat bertentangan iaitu abad akan datang di tangan orang yang beragama. Hujahnya ialah manusia moden sudah ketandusan rasa kehambaan terhadap Tuhan dan sedang mengisi kekosongan jiwa ini.

Sejarah kegemilangan kerajaan terdahulu pasti akan berulang kembali. Dari tidak ada agama kepada beragama dan menjadi hebat. Sekarang inipun sama dan masa inilah yang sewajarnya digunakan oleh Malaysia untuk membina dan memantapkan kedudukannya sebagai peneraju ummah. Tidak usah melatah dan takut dengan Singapura kerana masa hadapan adalah di tangan orang-orang yang beragama dan mereka tahu apa yang hendak dibuat dan bagaimana hendak meraikan kemenangan.

Isu tambak, ruang udara dan air adalah isu mikro. Isu yang makro ialah bagaimana Malaysia melihat untuk menentusahkan bahawa umat yang tidak bersandar pada agama adalah mereka yang kalah dan tidak ada kekuatan yang hakiki.

Barangkali ungkapan Lao Tzu ini boleh dijadikan renungan;

“A journey of a thousand miles begin with a single step”.

Ungkapan yang terbaik untuk mengiringi setiap usaha bagi melahirkan umat kelas satu ialah maksud surah Al Mulk ayat pertama;

“Maha Suci (Allah) yang ditanganNya kerajaan dan Dia Maha berkuasa ke atas tiap-tiap sesuatu”.

No comments:

Post a Comment