Saturday, November 11, 2006

Pembunuh zalim kerana marah

Pembunuhan kejam seorang model sambilan Mongolia, Altantuya, sangat menyedihkan dan mengecewakan. Keadaan matinya sangat mengharukan dan memberi mesej bahawa pembunuhannya telah dirancang dengan rapi dan dilaksanakan dengan berkesan. Niat pembunuh ini sangat jahat sehingga sanggup memikirkan kaedah yang tidak pernah difikirkan oleh orang yang siuman untuk menghilangkan bukti. Mayatnya hancur berkecai kerana dibom.

Ketika kes buli jalan raya yang menyebabkan kematian seorang penolong jurutera analisis komputer dulu, pembunuhnya telah membakar kereta Kancil Kelisa mereka tetapi dapat dijejak.

Kejadian pembunuhan yang berlaku setiap hari seperti yang disiarkan oleh akhbar adalah isu masyarakat. Sama ada terbunuh, dibunuh atau bunuh diri, semuanya berkait dengan faktor penarik sama ada di dalam mahupun di luar diri. Membunuh diri umpamanya, berkait dengan masalah dalaman diri mangsa yang berkecamuk dan keliru sehingga tidak mampu untuk berfikir dan membuat keputusan yang waras. Kes seperti ini banyak berlaku di Jepun.

Dibunuh pula berkait dengan faktor yang akan dibincangkan di dalam artikel ini iaitu marah. Persengkataan dan konflik bermula sejak zaman Nabi Adam a.s lagi iaitu persengketaan di antara Habil dan Qabil. Cemburu menyebabkan kematian pertama di dalam sejarah kemanusiaan apabila Qabil telah membunuh Habil dan sejarah selepas itu menyaksikan pembunuhan kerana peperangan, perebutan kuasa dan kelaparan. Selagi wujud konflik dan manusia yang hilang kewarasannya, akan wujud pembunuhan dan konflik sama ada kecil ataupun besar. Keadaan peperangan di Iraq umpamanya, dianggarkan seramai 150,000 orang telah terbunuh manakala di Lubnan baru-baru ini, mengorbankan lebih seribu orang.

Kematian dalam jumlah yang besar akibat dibunuh ialah di Palestine akibat kemarahan Yahudi. Kaum Yahudi ialah kaum yang dilaknat dan tidak pernah bersimpati dengan sesiapa.

Profil pembunuh ini tidak pernah boleh dijangka. Kadang-kadang orang yang disangka baik, jujur dan peramah adalah seorang yang tidak boleh dipercayai sampai bila-bila. Di sebalik sifat-sifat mulia ini tersimpan kukuh niat dan keinginan yang berbeza daripada watak yang dipamerkan. Pembunuh yang dianggap bahaya seperti Bentong Kali umpamanya boleh dikenal pasti dan dikawal kerana hanya pemburu yang mampu mengenal buruannya, hanya jauhari yang mengenal manikam dan hanya pemancing yang mengenal umpan ikan yang terbaik.

Pembunuh boleh terdiri daripada orang di sekitar kita. Lebih-lebih lagi dalam persekitaran sekarang, kita terdedah dengan pelbagai elemen yang menyebabkan konflik dan menimbulkan kemarahan.

Jadi, kenapa sesetengah pembunuh yang tidak pernah terfikir oleh kita bahawa beliau akan menjadi pembunuh, malahan tidak ada tanda-tanda dia akan menjadi pembunuh yang paling zalim?

Bekas presiden Iraq, Saddam Hussein diketahui kepahlawanannya, ketegasannya dan dianggap zalim oleh sebahagian rakyatnya. Adakah riak muka beliau menunjukkan ada tanda-tanda seorang pembunuh? Sukar untuk menilai kerana keterbatasan ilmu yang kita miliki. Walau bagaimanapun, punca kepada konflik yang zalim adalah marah yang keterlaluan.

Bagaimana Menangani Marah?

Marah adalah bisikan iblis dan syaitan yang mendorong kepada perlakuan ganas dan berakhir dengan tragedi. Di dalam Islam, ia mempunyai alasan kenapa tingkah laku yang buruk ini wajar diatasi. Nabi Muhammad saw menghuraikan beberapa kaedah terbaik untuk merawat perasaan dan mengehadkan kesan buruk akibat kemarahan pada seseorang.

1. Memohon agar Allah swt menjauhkan diri daripada hasutan syaitan

Dalam satu peristiwa, dua orang lelaki bertengkar sehingga salah seorang daripadanya kelihatan marah dan mukanya bertukar kemerah-merahan. Urat lehernya juga tegang. Ketika itu baginda saw bersabda, ”Jika lelaki itu marah dan berkata Aku berlindung dengan Allah, marahnya akan hilang” (Sahih al Jaami’ al Sagheer 695).

2. Mendiamkan diri

Dalam kebanyakan keadaan, orang yang marah akan hilang kawalan dan tidak dapat mengawal perkataan yang keluar daripada mulutnya. Mendiamkan diri adalah langkah pencegahan terbaik bagi mengelak diri daripada hilang kawalan ke atas situasi genting yang sedang dihadapi. Imam Ahmad melaporkan Rasulullah saw pernah bersabda, ”Jika di antara kamu menjadi marah, biarkan dia diam” (al Musnab 1/329, Sahih al Jaami’ al Sagheer 693, 4027).

3. Tidak berganjak

Panduan ini adalah untuk mengelak orang yang sedang marah daripada hilang kawalan dan mencederakan orang yang dimarahi seterusnya mengelakkan sebarang kejadian buruk daripada berlaku. Sabda Rasulullah saw, ” Jika sesiapa di antara kamu menjadi marah dan dia sedang berdiri, biarkan dia duduk supaya rasa marah akan hilang, jika tidak biarkan dia berbaring”.
Duduk dapat mencegah pemarah daripada teruja melakukan tindakan berbentuk kekerasan yang lebih teruk. Ia juga dapat mengelak pemarah daripada menyesal kemudian hari di atas perbuatannya.

4. Mengikut nasihat Nabi

Hadis yang sangat terkenal mengenai marah ialah ketika seorang lelaki bertemu dengan Nabi Muhammad saw dan meminta sedikit nasihat. ”Nasihatkan saya, Ya Rasulullah”. Bainda saw menjawab, ”Jangan marah”. Lelaki ini bertanya beberapa kali dan mendapat jawapa nyang sama. Ucapan, kata-kata dan nasihat daripada Nabi adalah sesuatu yang istimewa dan mempunyai pengaruh yang besar terhadap pemikiran, ruh dan perlakuan seseorang

5. Syurga balasan untuk orang yang menahan marah

(Dalam Sahih al Jaami’, 7374, Ibn Hijr daripada al Tabarani, al Fath 4/465).
Mengingati janji Allah swt kepada orang-orang yang muttaqin adalah satu langkah berkesan bagi mengelakkan emosi marah bertukar menjadi seperti nyalaan api yang sedang marak. ”Barangsiapa yang mengawal marahnya ketika dia mampu bertindak, Allah swt akan mengisi hatinya dengan perasaan gembira pada hari pembalasan kelak” (Hadis riwayat al Tabarani, 12/453, Sahih al Jaami’ 6518).

6. Mengetahu ketinggian budi orang yang dapat mengawal marah

Semakin memuncak rasa marah, seharusnya semakin kuat seseorang itu patut mengawal marahnya. ”Seseorang yang kuat bukanlah yang dapat mengalahkan orang lain tetapi seorang yang kuat ialah mampu mengawal dirinya ketika marah”(Riwayat Ahmad 2/236).

7. Menjadikan tindakan Nabi ketika marah sebagai contoh

Nabi Muhammad saw adalah pemimpin yang memberikan contoh terbaik bagi menghadapi kemarahan. Ketika baginda saw berjalan dengan Anas bin Malik, seorang Arab Badwi datang dan menarik selendang (cloak) baginda saw. Badwi ini menarik selendang itu dengan cara yang kasar sehingga meninggalkan bekas pada leher kini Nabi saw. Kemudian Badwi ini meminta diberikan harta kepadanya. Sambil tersenyum baginda saw menoleh ke arah badwi itu dan berjanji akan memberikannya sesuatu (Fath al Bari, 10/375).

Baginda saw juga marah tetapi marahnya adalah untuk dan kerana Allah swt. Bainda saw marah apabila diberitahu seorang imam yang bersolat terlalu lama kerana akan mengganggu makmum yang ada keperluan mereka tersendiri.

8. Mendengar peringatan

Marah adalah sebahagian daripada keadaan semula jadi manusia yang berubah sifat dan watak ketika marah. Sukar bagi sesiapa sahaja untuk tidak marah tetapi hanya yang ikhlas akan mengingat Allah swt apabila diberi peringatan dan tidak melangkaui batas sempadannya.

Ibnu Abbas meriwayatkan seorang lelaki meminta izin untuk bercakap dengan Umar al Khattab. Katanya, ”Wahai anak Khattab, kamu adalah seorang yang kedekut dan berlaku tidak adil di antara kita”. Mendengar perkataan itu, Umar naik marah dan mahu membelasah lelaki berkenaan. Ketika itu al Hurr Ibnu Qays berada di sebelah Umar. Beliau berkata, ”Wahai khalifah al mukminun, Allah swt berfirman kepada Rasulnya, ”Maafkanlah dan suruhlah yang ma’ruf dan berpalinglah daripada orang-orang yang jahil” (Al A’raaf ayat 119).

Lelaki berkenaan adalah seorang yang jahil. Melalui peringatan, Umar tidak jadi meneruskan hasratnya kerana hati yang telah dididik dengan iman dapat mengawal emosinya daripada bertindak secara melulu.

9. Memahami kesan buruk selepas marah

Ramai orang mengetahui kesan buruk akibat marah tetapi ada yang tidak memahaminya. Semasa marah, pemarah akan mengeluarkan perkataan yang keji, biadab, menyerang dan kemungkinan membunuh. Marah yang memuncak akan berakhir dengan kematian. Jika orang yang dimarahi lari, pemarah akan melepaskan kemarahannya pada diri sendiri seperti mengoyakkan baju, menjerit, mencederakan diri ataupun pengsan.

Bagi suami isteri, kekerapan talaq dijatuhkan ketika marah. Penceraian menyebabkan penderitaan pada emosi dan fizikal anak-anak, penyesalan dan kekecewaan, kesusahan hidup yang semuanya berpunca daripada marah.

Kualiti kesihatan diri turut berlaku kesan daripada marah. Tekanan darah tinggi, peningkatan kadar denyutan jantung dan pernafasan akan mengarah kepada keadaan kesihatan yang lebih teruk seperti serangan jantung, kencing manis, meracau dan sebagainya.

10. Doa

Doa adalah senjata orang yang beriman di mana Allah swt akan melindungi dirinya daripada keburukan dan kerosakan. Salah satu daripada tiga perkara yang dapat menyelamatkan diri adalah berlaku adil ketika gembira dan marah (Sahih al Jaami’ 3039).

Kemarahan adalah pintu masuk syaitan ke dalam diri seseorang. Pembunuhan demi pembunuhan tidak akan menyelesaikan masalah yang dihadapi sebaliknya akan menambah bebanan kepada pembunuh. Di Malaysia, apabila disebut Seksyen 302 Kanun Keseksaan bagi kes bunuh, hukuman yang menanti adalah tali gantung.

No comments:

Post a Comment