Friday, November 24, 2006

Politik dunia pada 2050 (1)

Terdapat kebimbangan di kalangan masyarakat Barat terhadap masa depan Eropah dan Amerika Syarikat dalam tempoh 50 tahun yang akan datang. Dalam ruangan forum di internet, pelbagai reaksi dan ramalan telah mereka lontarkan sebagai mengesahkan kebimbangan ini. Salah satu daripadanya ialah kuasa politik yang beralih dari Barat ke Timur.

Sejarah bergerak dan dunia akan berubah lagi. Kekuasaan sesebuah tamadun silih berganti di antara Barat dan Timur. Setelah beberapa abad dunia dikuasai oleh Sepanyol, Perancis, Britain dan kini Amerika Syarikat. Kegagahan Amerika Syarikat sebagai kuasa tunggal dunia memberikan mereka kekuatan untuk menakluk Afghanistan dan Iraq serta menyusun gerakan bagi mempastikan mereka menguasai iklim politik dunia.

Artikel ini membuat analisis apa yang akan berlaku dengan Amerika Syarikat sekarang dan siapa pula yang akan menggantikannya.

Amerika Syarikat sedang berhadapan dengan tiga keadaan yang memaksa ekonominya berada dalam keadaan genting. Pertama ialah bergantung kepada modal luar untuk menampung perbelanjaan perkhidmatan awam dan swasta. Amat sukar bagi sesebuah bangsa yang terlalu bergantung kepada modal luar bagi menggerakkan ekonomi bagi jangka masa yang panjang. Kedua ialah bergantung kepada sumber manusia yang diimport dari luar untuk mmenuhi sektor pekerjaan utama khususnya teknologi maklumat. Pada masa yang sama bilangan rakyat yang sanggup menyertai pasukan tentera sukarela turut menurun kesan daripada peperangan di Afghanistan dan Iraq. Ketiga ialah kesan daripada defisit ini akan membantutkan projek pembangunan dalam jangka masa panjang.

Kerajaan Amerika Syarikat sendiri terpaksa membelanjakan wang yang banyak untuk mempertahankan kehadiran mereka di Timur Tengah dan Asia Tengah.

Masyarakat Eropah semakin tua. Walaupun Kesatuan Eropah dilihat membesarkan keahlian mereka kepada negara-negara Eropah Timur, sejarah berulangkali memberi pengajaran bahawa komuniti yang besar tidak dapat memberi kuasa politik yang dominan kerana tidak berkualiti. Dengan kadar kelahiran yang semakin rendah dan jangka hayat yang panjang, masyarakat Eropah akan menyaksikan majoriti rakyatnya berumur 40 tahun ke atas dalam tempoh tidak sampai 50 tahun.

Pada tahun 2050, satu daripada tiga orang rakyat Itali, Sepanyol atau Greek akan berusia lebih 65 tahun. Keadaan ini akan memaksa negara-negara Eropah mengubah dasar imigrasi mereka dan memberi ruang kepada penduduk dunia ketiga khususnya negara-negara Arab, India, China, Pakistan, Bangladesh dan Indonesia untuk berhijrah ke sana. Negara-negara Afrika turut mengeksport rakyat mereka dan akan mewujudkan beberapa puak yang dikenali sebagai Eurabia dan Africabia.

Keadaan seterusnya ialah masyarakat Eropah dan Amerika Syarikat akan hidup dalam dunia pelbagai budaya yang lebih kompleks daripada Malaysia.

Kemajuan ekonomi China tidak akan selamanya kerana akan berlaku krisis ekonomi. Walaupun China membuka pasarannya kepada sistem kapitalis tetapi cengkaman monopoli oleh sistem komunis masih lagi berpengaruh. Agak sukar bagi perniagaan untuk berkembang dalam ekonomi yang dimonopoli oleh kerajaan. Kedudukan China dalam indeks persepsi rasuah bagi 2006, 2005 dan 2004 juga tidak menentu. Bagi 2006, kedudukannya ialah 70, bagi 2005 ialah 78 dan bagi tahun 2004 pula pada kedudukan 71. Naik turun ini menggambarkan rasuah masih lagi menjadi ancaman dan mengambil masa beberapa tahun untuk menjadi lebih baik.

Dasar pintu terbuka yang dipraktikkan China masih tidak menunjukkan kejayaan yang memberangsangkan walaupun syarikat Eropah dan Amerika Syarikat berlumba-lumba membuat pelaburan.

Kemunculan masyarakat Islam di Eropah dan Amerika Utara yang bertambah sekali ganda berbanding masyarakat setempat akan mengubah polarisasi dan struktur semasa. Dilaporkan seramai 20,000 rakyat Amerika Syarikat yang memilih agama Islam setiap tahun. Kehadiran masjid dan kedai makanan halal tidak dapat disekat lagi kerana dasar memenuhi hak asasi manusia yang diamalkan. Walaupun terdapat usaha untuk menghalang kemunculan masyarakat Islam bagi mengamalkan ajaran mereka seperti di Britain dan Perancis, usaha ini sama seperti membuat empangan untuk menghalang pengaliran air kerana tuntutan ke atas amalan agama dilihat lebih tinggi. Justeru usaha mempastikan amalan agama ini diterima oleh negara-negara Eropah tidak akan berakhir setakat ini sahaja.

Empayar yang semakin lemah, kemunculan agama Islam dan anarki menjadikan dunia semakin berkrisis. Satu pihak ingin mempertahankan kuasa politik dunia manakala satu lagi akan cuba mengasak dan meluaskan pengaruhnya.

Dalam masa 20 tahun, globalisasi telah berjaya meningkatkan taraf hidup kebanyakan negara kecuali negara yang terlibat dengan peperangan dan ditadbir oleh pemerintah kuku besi. Amerika Syarikat akan terus bermimpi dengan peristiwa kedua 11 September manakala Eropah akan menyaksikan kuasa politik akan ditembusi oleh pergerakan Islam satu per satu.

Kesimpulannya, abad ke-21 sekarang akan menyaksikan kuasa utama dunia, Amerika Syarikat semakin lemah dan dominasi China semakin membesar.

No comments:

Post a Comment