Monday, November 06, 2006

Mat Rempit simbol jiwa remaja memberontak

Sejak akhir-akhir ini kegiatan pelumba haram motosikal ataupun dikenali sebagai Mat Rempit mendapat perhatian yang ketara daripada masyarakat. Malah terdapat sebuah filem yang menceritakan kisah Mat Rempit ini dan mendapat sambutan. Filem ”Remp-It” ini menambah lagi keprihatinan khalayak untuk mengetahui kewujudan golongan remaja dan belia yang rata-ratanya anak muda dan cukup sempurna fizikalnya.

Istilah Mat Rempit telah dipopularkan oleh media. Perkataan ”Rem” adalah perlakuan memulas pedal tangan pada motosikal bagi memerah minyak sebagai aksi memecut. Semakin kuat pulasan, semakin lajulah motosikal berkenaan. Si Rempit akan bersorak jika dapat memecut dan memintas rakan-rakan yang lain. Manakala ”Pit” adalah dari perkataan ”pit stop” yang ada di litar lumba. Gabungan perkataan ini membentuk ”Rempit” yang menggambarkan pelumba motosikal melakukan pelbagai aksi kreatif, menarik dan membahayakan. Mat merujuk kepada pelaku atau penunggang motosikal ini. Perkataan baru yang boleh dipopularkan ialah ”merempit” yang bermaksud melakukan aksi lumba motosikal dan boleh mendatangkan mudarat kepada penunggang dan pengguna jalan raya yang lain.

Mat Rempit menjadi beban sosial kepada masyarakat dan negara. Beban kepada diri mereka sendiri adalah perilaku jenayah apabila dikaitkan dengan kematian dan mendatangkan kecederaan. Sehingga kini beberapa kes kematian melibatkan pelumba haram motosikal dikaitkan secara langsung dengan mereka termasuk kes bergaduh dan berakhir dengan kematian Mat Rempit Kampung Pandan, Kuala Lumpur baru-baru ini. Di Pulau Pinang pula, sekumpulan Mat Rempit membaling batu ke arah Balai Polis Kubang Semang kerana tidak puas hati dengan tindakan polis menahan dua orang rakan mereka yang sedang merempit.

Mat Rempit diberikan imej negatif kerana tindakan mereka dan kegiatan jenayah yang lain seperti ragut, minum arak, berzina, tingkah laku ganas dan memakan dadah. Awal-awal lagi kriteria Mat Rempit adalah gambaran yang negatif dan buruk. Ini memberi mesej bahawa Mat Rempit memberi dan membawa masalah. Rata-rata mereka yang merempit berumur 16 hinga 25 tahun kerana peringkat umur ini kebanyakannya masih bujang. Majoriti adalah lelaki dan pelbagai latar belakang keluarga. Kegiatan merempit akan berkurangan setelah mereka yang terlibat berkahwin dan beranak-pinak.

Kewujudan Mat Rempit adalah simptom kecil daripada penyakit utama yang lebih besar. Keadaan jiwa mereka yang sentiasa bergelora dan ingin memenuhi pelbagai impian. Banyak perkara yang mahu dicapai dan dimiliki. Ketika peringkat inilah, mereka terdedah kepada bermacam-macam tarikan seperti hiburan dan fesyen serta sukan yang ada baik buruknya. Pendedahan dan tarikan yang kuat serta berterusan mempengaruhi hati, pemikiran dan sikap remaja terhadap hidup. Aspirasi terhadap hidup juga rendah umpamanya tidak ada perancangan masa depan, berserah kepada nasib dan kurang berusaha untuk membaiki diri.

Pembentukan watak Mat Rempit dipengaruhi oleh pelbagai faktor. Tiga faktor yang menonjol adalah keluarga, pendidikan dan persekitaran.


Keluarga


Peribadi bermula di rumah. Pengaruh keluarga terhadap bentuk personaliti, arah pemikiran dan tingkah laku memainkan peranan penting bagi pembesaran yang positif. Ibu bapa yang mengambil berat kegiatan siang dan malam anak-anak mereka tidak akan membiarkan aktiviti salah laku sosial berlaku. Sebaliknya akan mengambil berat perilaku dan aktiviti sosial seperti dengan siapa anak-anak keluar, ke mana tujuannya dan apa yang dibuat dengan rakan-rakan.

Keganasan rumah tangga, konflik diri, masalah kewangan keluarga dan kurang kemahiran keibubapaan menyumbang kepada kerapuhan ikatan kekeluargaan. Keluarga yang kurang stabil tidak mampu memenuhi keperluan emosi dan spiritual yang minimum kepada ahli-ahli khususnya anak-anak remaja. Kekosongan jiwa ini diisi dengan bercampur dengan rakan-rakan melalui kumpulan motosikal yang memberi keseronokan.


Pendidikan

Tahap pendidikan adalah penentu dan pengukur kelayakan untuk melakukan semua perkara tetapi tidak berpelajaran tinggi bukanlah bererti tidak boleh bersaing menjadi kaya-raya. Cuma corak pemikiran yang berbeza. Orang yang berpelajaran tinggi dengan caranya sendiri dan orang yang berpelajaran rendah dengan caranya pula.

Pembentukan pemikiran, nilai dan sikap dimantapkan di sekolah. Remaja yang tidak mantap cara berfikir, lemah nilai dan sikap serta malas belajar akan menyumbang kepada masalah sosial bukan sahaja Mat Rempit malah tingkah laku delikuensi yang lain. Peranan guru sangat penting bagi membantu kelompok yang dijangka tercicir dari alam persekolahan ini. Kira-kiranya mudah, pelajar yang tercicir tidak mempunyai peluang untuk belajar. Pada zaman ini, graduan di universiti masih belum tentu mendapat pekerjaan yang sesuai dengan tahap kelayakan mereka apatah lagi yang mempunyai tahap pelajaran yang rendah.


Persekitaran

Aktiviti lumba haram kini menular ke pekan-pekan kecil. Dulunya berlegar di Kuala Lumpur dan bandar-bandar besar, kini orang kampung turut resah kerana menghadapi tekanan bunyi bising motosikal. Mat Rempit di bandar lebih canggih. Mereka berani, agresif dan membahayakan keselamatan dan nyawa orang ramai. Mereka berbangga apabila aksi yang dilakukan menjadi tontonan dan menerima pujian.

Di gelanggang lumba motosikal inilah minat dan keinginan menjadi jaguh lumba bermula. Terpulang kepada Mat Rempit untuk memilih sama ada kejayaan atau kegagalan. Keadaan jalan raya yang lebih baik dan lurus membantu Mat Rempit menjadi lebih aktif.

Mat Rempit tidak pernah serik walaupun operasi oleh agensi penguatkuasa dilaksanakan dari semasa ke semasa. Mereka akan serik setelah putus tangan atau hilang biji mata. Justeru bagi mengelakkan perkara ini berlaku, kempen kesedaran yang berterusan di samping penguatkuasaan yang lebih ketat perlu diberi perhatian. Saranan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak agar merampas motosikal, menggantung lesen memandu dan mengenakan tindakan ke atas penganjur lumba haram boleh diberi perhatian yang serius. Beliau juga turut prihatin ke atas nasib kedua-dua pihak iaitu penunggang dan pengguna jalan raya yang lain.

Mat Rempit akan selesai apabila penunggang motosikal lebih berhemah di jalan raya dan menghargai hak diri dan orang lain.

1 comment:

  1. assalamualaikum..nama sy am..pljr jurusan medikal..sy nk minta kbenaran tuan pnya blog utk ambik hasil pnulisan tuan utk diselitkn dlm research sy..hrp diizinkan...tq..

    ReplyDelete