Wednesday, December 28, 2011

Masalah boleh diselesaikan



Seorang ketua sebuah syarikat automatif mengambil sebuah teksi untuk pulang ke rumah selepas seminggu berurusan di luar negara. Ketibaannya di lapangan terbang adalah di luar jadual kerana pelanggannya di luar negara begitu berminat dengan model kereta yang bakal diperkenalkan, menyebabkannya memanjang sedikit masa di sana.

Selepas masuk ke dalam teksi, beliau memberitahu destinasi dan dia dibawa pergi. Sebaik tiba di tol, pintu bahagian pemandu dibuka untuk bayaran harga tiket. Sepatutnya dia cuma perlu turunkan cermin tingkap dan terus bayar, tetapi sebaliknya yang berlaku.

Lelaki tadi bertanya kenapa tidak diturunkan cermin, lalu dijawab, "Kalau turunkan cermin, nanti cermin ni tidak akan naik semula".

Apabila pulang ke rumah, lelaki tadi terus berfikir bagaimana hendak menambah baik kuasa pada motor yang menaik dan turunkan cermin kereta syarikatnya. Dia memanggil satu mesyuarat dan meminta semua pegawainya memikirkan kaedah untuk mengatasi cermin kereta syarikat mereka.

Semua orang berusaha selama tiga bulan untuk memecah masalah tersebut. Akhirnya mereka mendapat penyelesaian dan memberi jaminan seumur hidup bahawa cermin baru kereta yang dikeluarkan tidak lagi ada masalah.

 

No comments:

Post a Comment