Wednesday, December 07, 2011

Sukar buat keputusan




Kenapa sukar membuat keputusan dalam hidup? Ada orang yang sanggup berikhtiar mencari kaunselor terbaik, mandi bunga dan berjumpa bomoh untuk menyelesaikan masalah hidup atau masalah bisnes. Kenapa sampai begitu sekali mereka berusaha?

Tentulah ia berkait dengan risiko pada masa depan. Keputusan yang bakal diambil memberi kesan dan menjejaskan banyak perkara. Paling penting ialah keputusan berkenaan boleh menyumbang kepada penyelesaian masalah ataupun menyebabkan masalah menjadi lebih serabut.

Contohnya, jika kita bertanya seorang pemuda yang masih bujang, apakah kriteria wanita yang bakal menjadi suri hidupnya? Pemuda yang serius akan memberi ciri-ciri wanita idamannya manakala pemuda yang sambil lewa akan menyerahkannya kepada orang lain.

Implikasi kedua-dua jawapan ini ialah masa depannya. Membuat pilihan yang jelas akan memberi kebahagiaan pada masa depan kerana sebaik-baik perhiasan dunia ialah wanita solehah, bukannya yang cantik atau mempunyai duit yang banyak. Hidup adalah tempat ujian dan orang yang berani menghadapi ujian ini akan mendapat rahmat Allah swt.

 

No comments:

Post a Comment