Saturday, December 03, 2011

Kerja sendiri pendapatan lumayan





Keusahawanan adalah satu bidang yang sangat menarik dan sentiasa menjadi perhatian ramai orang yang mahu menambah wang. Buku, majalah atau dokumentari kejayaan usahawan-usahawan terkenal sering kali menjadi buruan dan tumpuan untuk dibaca dan dibuat kajian. Usahawan yang telah terkenal sering menjadi panduan kepada usahawan muda dan mereka yang berjinak-jinak dengan bisnes.

Seorang usahawan muda yang baru mendapat bayaran pertama amat berpuas hati dengan bayaran berkenaan. Namun sejarah usahawannya sangat perit dan melalui banyak kepayahan.

Usahawan muda ini, sama seperti lepasan universiti yang lain begitu bersemangat mencari kerja dengan bekalan sijil yang baru diperolehi. Dia mencari kerja ke sana-sini dengan sabar tanpa ada rasa menyesal. Hampir setahun berusaha, dia gagal sama sekali. Lalu dengan tekad yang membara, semangat yang kental dan sokongan keluarga, dia memulakan bisnes dalam bidang pembinaan.

Projek pertama ialah menurap jalan raya. Selesai kerja, dia dipanggil ke agensi kerajaan yang menawarkan kerja tersebut. Di sana dia diberi satu sampul surat dan sehelai kertas bercetak untuk tandatangan penerimaan cek. Di atas cek tersebut terpapar angka RM20,000.00 sahaja.

Selepas berhempas pulas mencari kontrak dan bekerja bersungguh-sungguh, usahawan muda tadi mendapat habuan yang sangat bererti dalam hidupnya.
Post a Comment