Thursday, December 22, 2011

Tip belajar





Dalam kategori kursus 'in house training', biasanya peserta malu-malu hendak bertanya. Tidak seperti kursus 'outdoor' yang melibatkan penyertaan aktif dan dinamik.

Jika dalam kursus dalaman, tidak ramai peserta bertanya, kenapa dalam kursus luaran, ramai pula yang bertanya? Adakah kerana dalam kursus dalaman, suasananya kurang memberangsangkan, kurang semangat atau berasa malu hendak diperli rakan-rakan?

Banyak alasan yang kita boleh cari tetapi satu alasan yang agak rasional ialah kemahuan mencari ilmu yang masih lemah dalam kalangan masyarakat kita.

Satu kriteria orang yang suka kepada ilmu ialah banyak bertanya. Jadi, peserta kursus atau pelajar yang kurang bertanya, kemungkinan besar kurang minat kepada ilmu dan tidak nampak faedah kalau banyak bertanya.

Pensyarah, penceramah atau guru adalah pakar dalam bidang masing-masing. Mereka tidak akan beri ilmu kalau tidak ditanya.

Untuk mencari ilmu, kenalah bertanya supaya kita tahu dan faham. Ramai yang tersesat dan ikut orang buat adalah kerana budaya bertanya ini tidak ada dalam diri dan lebih suka mencari jalan pintas untuk membuat keputusan.



Post a Comment