Wednesday, December 14, 2011

Fokus pada satu



Pemimpin miliki fokus yang tinggi


Semasa saya dan rakan-rakan berbincang untuk mengadakan satu program, kami dapati banyak idea yang muncul, bernas dan praktikal. Semuanya bersemangat hendak laksanakan aktiviti-aktiviti ini.

Selepas disenarai pendek rupa-rupanya aktiviti yang menarik itu tidak dapat dilakukan kerana bilangan ahli yang tidak mencukupi. Bayangkan seorang ahli terpaksa melakukan dua atau tiga aktiviti besar. Tahu-tahu satu aktiviti pun tidak dapat dilaksanakan. Kalau diteruskan hanya membebankan kami dan akhirnya kerja terbengkalai begitu sahaja.

 Pembelajaran utama di sini ialah pelaksanaan aktiviti mesti difokuskan kepada aktiviti yang benar-benar dapat dibuat. Lebih baik melaksanakan satu aktiviti daripada tiga aktiviti asalkan seluruh tumpuan dapat diberikan kepada yang satu itu. Ia juga dapat membantu kita memberi tumpuan kepada kualiti kerja supaya tidak membazirkan masa, tenaga dan wang ringgit. 

Organisasi yang berjaya telah lama mempraktikkan amalan satu aktiviti teras supaya orang ramai mengetahui kepakaran mereka. Selepas itu barulah dikembangkan kepada beberapa aktiviti yang bersifat 'niche' supaya sumber-sumber dalam organisasi dapat digembleng dengan cekap. 

Keupayaan memberi fokus pun satu hal kerana tersilap memberi fokus akan memberi derita yang berpanjangan. Begitulah kehidupan kita, adalah wajar menentukan keutamaan dalam hidup supaya kita tahu ke mana kesudahan akhir hidup kita nanti.

 

No comments:

Post a Comment