Tuesday, December 06, 2011

Bermula dengan RM50




Sama ada modal yang kecil ataupun besar, ia tidak penting dalam bisnes. Yang penting ialah kita menguruskan modal yang ada dengan baik dan berkesan. Modal yang kecil jika diuruskan dengan betul akan membawa keuntungan.

Sebaliknya modal yang besar jika diuruskan secara sambil lewa dan wujud pembaziran di sana sini, lama-kelamaan akan membawa kerugian dan muflis.

Ada dua orang rakan kongsi bisnes yang gigih dan kuat kerja. Sejak pagi hingga malam, mereka berdua masih memikirkan bisnes yang baru dibina. Modal bisnes mereka cuma RM50 sebulan iaitu untuk bayar sewa pejabat yang kecil dan muat untuk dua orang.

Tiga bulan pertama adalah masa kritikal untuk bisnes latihan dan sumber manusia mereka. Usaha pemasaran dilakukan tanpa mengira masa dan tempat serta berjumpa seberapa ramai prospek.

Bulan keempat mereka mendapat projek pertama dengan bayaran RM12,000. Selepas 12 tahun, pendapatan tahunan mereka melebihi sejuta ringgit dengan pelanggan di seluruh dunia khususnya di rantau Arab. Inilah hebatnya bisnes yang bermodal kecil tetapi digandakan dengan usaha yang gigih dan tidak kenal erti kekalahan.


 

No comments:

Post a Comment