Sunday, January 01, 2012

Tahun baru, nilai baru




 
Suka dan duka tahun 2011 kita telah tinggalkan sebagai pengalaman yang mematangkan diri. Naik pangkat, naik gaji, rumah baru dan kesihatan yang baik menjadi matlamat yang sentiasa diburu. Selagi belum menjadi kenyataan, itulah yang akan dikejar. Insya Allah bagi mereka yang telah mendapat kemurahan rezeki daripada Allah SWT, saat-saat yang indah itu tentunya telah dikongsi bersama keluarga dan rakan-rakan dengan penuh kesyukuran. nikmat seperti itu menjadikan kita lebih bahagia dan menguatkan impian pada masa hadapan.

Tahun baru yang akan menjelang mesti diisi dengan azam dan seribu impian baru. Kita boleh memikirkan apa sahaja yang ingin dicapai kerana azam dan impian tidak ada sempadan. Ia boleh melangkaui dunia cakerawala kehidupan. Namun azam hanya tinggal azam, impian hanya berlegar-legar dalam fikiran jika kita tidak pernah bertindak merealisasikannya.

Selain azam berbentuk material, wajar juga kita berfikir tentang pembinaan nilai diri yang perlu diisi dalam minda dan hati. Umpamanya bagaimana hendak membina nilai rajin, berdisiplin dan rendah diri dalam diri sendiri. Lebih jauh dari itu, bagi ibu bapa, apakah nilai yang hendak dibina dalam diri anak-anak supaya mereka boleh berdikari, aktif dan cemerlang dalam hidup? Sebagai orang yang bekerja, apa pula nilai kecemerlangan yang hendak diterapkan dalam diri supaya mendapat anugerah pekerja cemerlang tahun depan?

Kita wajar memiliki seribu azam dan impian untuk tahun 2012 nanti supaya hidup kita sentiasa membara dengan usaha dan ikhtiar yang berterusan. Biarkan minda dan spiritual kita dipenuhi dengan kesungguhan dan tekad untuk mencari perubahan dan kejayaan. Sebahagian besar daripada kita mampu melakukan apa yang telah dilakukan oleh mereka yang telah berjaya. 

“Setiap orang mempunyai keupayaan sebenarnya untuk melakukan apa yang telah saya lakukan dan lebih daripada itu. Sesetengah daripada anda akan melakukannya dan sesetengah lagi tidak. Bagi yang tidak melakukannya, ia disebabkan oleh anda sendiri yang menghalangnya bukan kerana dunia tidak membenarkannya” -Warren Buffet.

Tahun-tahun akan datang penuh dengan cabaran. Namun azam dan impian mesti diteruskan kerana Allah SWT telah menjanjikan kejayaan kepada orang yang berusaha di dunia dengan kehidupan yang lebih baik di akhirat sebagai dorongan paling hebat untuk kita berusaha bersungguh-sungguh dalam setiap masa.

“Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah) dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan.” (Surah Al-Qasas ayat 77).
 

No comments:

Post a Comment