Saturday, December 10, 2011

Cara berkesan buat keputusan





Memiliki sedozen pilihan untuk membuat keputusan belum tentu menjanjikan keputusan yang tepat dan memuaskan hati kerana ada faktor-faktor lain yang menentukan pilihan terbaik.

Ramai orang yang membuat keputusan sama ada hendak berkahwin atau meninggalkan pekerjaan sebenarnya telah menghabiskan banyak masa untuk membuat pilihan. Malahan masa menunggu tersebut cukup meresahkan semua orang.

Apakah terdapat satu cara untuk membuat keputusan yang baik, diterima dan berkesan? Ada. Cara berkesan untuk membuat keputusan ialah bertanya soalan yang betul. Bertanya soalan-soalan yang relevan, menepati kehendak isu dan bertindak menyelesaikannya dengan pantas.

Tanpa mempelajari bagaimana bertanya soalan yang betul, kita hanya menyibukkan diri dengan isu remeh-temeh yang hanya menambah kekusutan fikiran. Hidup tidak menentu dan matlamat sebenar membuat keputusan bagi menyelesaikan masalah tidak akan pernah tercapai.

Untuk bertanya soalan yang betul, kita mesti tahu bezakan yang mana satu keperluan dan yang mana satu kehendak. Apabila kedua-duanya jelas, barulah kita dapat berfikir dengan kritikal dan berusaha menyelesaikan masalah.

 

No comments:

Post a Comment