Thursday, December 08, 2011

Keliru





Keliru atau confuse sentiasa berlaku. Ada banyak jenis keliru seperti keliru dengan arahan, keliru dengan jalan, keliru dengan kehidupan dan keliru dengan diri sendiri. Ia berlaku kepada semua orang dan merupakan suatu keadaan yang normal. Tidak perlu risau.

Keliru adalah pengetahuan yang tidak disedari tetapi perlukan tindakan berani. Banyak sebab kenapa keliru ini berlaku dan punca utama ialah kehilangan yang tiba-tiba. Kehilangan ini bermaksud 'terputus' talian maklumat yang diproses dalam fikiran. Ia mungkin melibatkan pekerjaan, hubungan, tempat simpanan, wajah seseorang dan kehidupan seharian. Sebab lain yang kerap kali berlaku adalah kerana faktor umur yang semakin meningkat.

Keliru tidak boleh ditolak mentah-mentah kerana ia membawa rahmat dan bencana. Rahmat kerana ia memberi peluang sekali lagi untuk membuat keputusan dan tindakan yang lebih baik.

Contohnya para pengurus atau pelajar yang silap membuat perkiraan, kesilapan itu boleh dibaiki pada depan selepas membaiki semua kekeliruan yang dihadapi sebelum itu. Bencana pula kerana andaian atau asas kepada sesuatu keputusan yang telah diambil sudah tidak dapat diterima, justeru perlu bermula dari awal.

Mengelak kekeliruan bererti kita mesti menguruskan sesuatu peristiwa dengan sistematik dan tegas. Mahu ataupun tidak, kita mesti mempunyai tahap minimum pengetahuan dalam sesuatu perkara supaya tidak lagi keliru khususnya ketika membuat keputusan. 

 

No comments:

Post a Comment